Romney VS Obama
Var ett väldigt intressant inslag i veteskapens värld idag där man tittade på olikheter mellan Romney-anhängare jämfört med Obama-anhängare.
Det visar sej att dom som håller på mormonen i mycket högre grad inte "tror på" att den globala uppvärmningen är mänskligt framkallad, ganska skrämmande tycker jag:

Det är väl självklart så efter mormonernas filosofi. Frälsaren kommer ju snart och frälser jorden (åtminstone Amerika) från alla problem och då behöver man inte bry sig om problemen de löser sig själva. Mormonerna styr alldeles för mycket redan nu i amerikansk politik
Alltså jag fattar bara inte den här mormongrejen.
"Hej, Jag heter Joseph Smith. Jag har hittat en massa guldplattor som ingen förutom jag sett och som jag översatt genom att titta ner i min trollhatt innehållande magiska stenar. Berättelserna jag hittade i hatten är historiskt felaktiga och allmänt konstiga, men det ska ni inte bry er om. Guds vägar äro outgrundliga. Hell Moroni"
Hur är det möjligt att tro på detta även man bara har en liten gnutta sunt förnuft? Jag undrar för övrigt om ordet "moron"(eng. för dumskalle) har något med mormonerna att göra? Ängeln som visade var guldplattorna låg hette ju Moroni? Det måste finnas ett samband där :)

Jag tror heller inte på att en eventuell uppvärmning (läs gärna på denna sajten) är människoskapt, men jag hejar på Obama. Men religiösa människor tror väl att gud styr allt, så också klimatet. Själv är jag nog mer inne på solen och moln och naturliga variationer osv….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Att Romney själv tror så är ju helt logiskt, men det gör även hans sympatisörer och dom är ju enligt en färsk gallupundersökning i majoritet?
#3 det är inte så mycket att tro på eller inte. Fakta har presenterats från forskare över hela världen som tydligt visar på uppvärmning. Väldigt logiskt då vi släpper ut mer växthusgaser nu än tidigare. Historien upprepar sig som vanligt, tänk om det funnits motståndare som inte trodde på att ozonlagret tunnades ut och vi bara kört på som vanligt, varför tro på det och inte på detta? Enkelt, pengar! Insatserna är mycket större nu och kortsiktiga eknomiska intressen går ofta före långsiktighet.
Det finns dessutom inget att förlora på att ställa om. Kol, olja och kärnkraft är alla smutsiga och farliga industrier på något sätt som skadar människor. Öka energieffektiviteten, sluta slösa el och använd grön energi så mår alla bättre, oavsett om man tror på forskare (experter som jobbar med det hela tiden) eller inte.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.

Under alla tider har det varit stora variationer av jordens klimat. Ibland kan man konstatera enstaka orsaker som meterotitnedslag och extrema vulkanutbrott.
Ännu så länge kan variationerna rymmas inom den naturliga varaitionerna. Men det är klart att människans framfart på jorden påverkar klimatet på något vis. Särskilt lokalt i mycket stor grad. Hur kan kanske diskuteras.
Jag tror att vi håller på att värma upp jorden och det genom att vi ödslar med värme. Utsläpp av växthusgaserna tror jag är den mindre delen och vår uppvärmning är mycket farligare för klimatpåverkan. Resultatet blir att balansen förändras och inte bara uppvärmning utan också nedkylning av andra områden. Vi kan riskera att få ett kallare klimat om olika strömmar förändras (Golfströmmen).
Vi förbrukar mer och mer lagrad energi i snabbare takt. Men ännu värre vi leker också sol med tillverkning av energi via kärnreaktioner.
Tror du har fel Bjornen, solens instrålning är mycket starkare än den lilla värme vi producerar här på jorden.

Finns nya forskarrön som påvisar molnens betydning också.
Om golfströmmen ska ändras så ska det mycket till, typ att all Grönlandsis smälter på en gång. Har läst det här nånstans, ska se om jag hittar länkarna.
Romneys väljare tror på många ting. Adam o Eva och liknande. Men man ska inte glömma att USA är väldigt religiöst, även på "normalnivå". Man går i kyrkan och "God bless America" osv. Det är nog det jag har mest emot USA.
Ska vi få stopp på den globala uppvärmningen så är det ju viktigt att USA hänger på….

Självklöart är jordens instrålningsvärme mycket starkare än vår egen värmeproduktion, men den läggs ovanpå jordens instrålningsvärme. Allt tillägg innebär ökad värme.
Alla asfalterade ytor och andra mörka ytor gör att värme utstrålningen minskar och därigenom ökar värme magasineringen åtskilligt. Lokalt har man bevisat att temperaturen höljs i närheten av större städer. Med flera städer ökar vår värmeproduktion och om flera faktorer påverkar klimatet åt fel håll, kan effekten bli mångdubbelt större.
Klimatforskningen har aven fatt kritik for att vara vinklad. Flera forskningsresultat som visat "fel" resultat har helt enkelt ignorerats delvis pga finansieringen. Tyvarr har jag inte kvar kallan. Klimatet har dessutom forandrats genom arens lopp och forskningen ar relativt kortsiktgt gjord. Enligt den har artikeln har den globala uppvarmningen stannat av for 16 ar sedan.
Med detta sagt vill jag bara papeka att det finns tva sidor av ett mynt. Tycker att medias vinkel lutar starkt at ett hall. Utvecklingen inom utslapp osv har tagit jattekliv vilket saklart ar gladjande. Da jag som de flesta vill leva pa en ren planet.
Man maste komma ihag att koldioxid ar bra for vara grona vaxter som omvandlar koldioxid till syre glom inte det :)

Vad jag vet har jordens klimat varit synnerligen stabilt de senaste 10 000 år sen eller något, och det som hänt bara sen den industriella revolutionen satte fart börjar närma sig den övre gränsen för hur varmt det någonsin varit sedan den senaste istiden.
Det får åtminstone mig lite orolig, att det har gått så fort.

temperaturen har gått upp och ner även de senaste 10.000 år sen. På bronsålden var det mycket varmare (jag har hört 5 grader), Grönland var grönare mm. Å andra sidan fanns det den sk lilla istiden som är en av orsakerna till att Skåne är svenskt (bälten frös).
Så det har svängt ganska mycket senaste tiden.
Här kan du läsa lite om stenåldersklimat mm.

Jag pratade om hela planetens medeltemperatur, inte lokala eller regionala grejer alltså.