Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1539 ggr
Mitralis
1

25-år för körkort?

"- Om man ser på skadeutvecklingen så kanske det vore lönsamt för samhället att ge fritt körkort till dem som väntar till 25-årsåldern, säger Björnstig."
"- Ungefär en tredjedel av olyckorna är åldersrelaterade men två tredjedelar har med erfarenhet att göra. Då kan det var samma förutsättningar för någon som är 20 eller 25, säger han."
Källa:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-ge-gratis-korkort-efter-25_7632590.svd

Vad tycker ni om det?
Kommer vi att se en ökning av olyckor i åldersgruppen 25-30 om detta går igenom?

Ilya
1

Tycker det är bra tankar! Höj åtminstone till 20-22 år.

Tonåringar har inget bakom ratten i en bil att göra!

Pelle Långlös
2

Bakom ratten menar du väl. Kan vara lite svårt att sitta på intrumentbrädet och styra. Flört

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[FruStein]
1

Det är tyvärr så att det är just män i åldern 18-24 som är överrepresenterade i de svåraste olyckorna. Kvinnor är generellt inblandade i andra typer av olyckor; ofta rena klanterier och utan personskador.

Jag tycker att Estland har ett bra system; där markeras bilen så att andra ser att man är nybörjare och under de första två åren får man inte köra fortare än 80.

Ilya
0

#2 Sorry, my bad, ändrat ;)

Maria
7

Jag tycker att så länge man är myndig så borde man få framföra en bil.

Det blir bara fånigt med en massa åldersgränser att hålla reda på.

18 år,då är man vuxen och skulle man då inte få köra bil verkar ganska märkligt tycker jag.

/Maria

Ilya
1

#5 Man är vuxen i teorin ja, men hjärnan är inte färdigutvecklad förrän vid 25-27 års ålder.

Dom borde göra om myndighetsåldern till 20 tycker jag, så länge man är tonåring är man fortfarande barn.

[Moa-]
0

Jag undrar hur denna undersökning har gjorts. Har det verkligen säkerställts att det är åldern och inte ovanan som är den avgörande faktorn i detta fall?

Thaeri
2

#3, med något liknande de där skyltarna man har när man övningskör då? Skulle kunna funka, däremot att som i vissa länder markera det på regskylten skulle inte gå så bra i Sverige då det är fruktansvärt många yngre förare som inte har egen bil utan lånar andras när de behöver en, ofta från familj, släkt eller vänner.

Begränsa hastigheten till 80 oavsett vägstandard och egentlig hastighetesbegränsning är däremot helt befängt, det är ett bra sätt att provocera fram idiotiska omkörningar och dessa orsakar ju som bekant ibland olyckor. Och det är verkligen inte bara yngre förare som gör sådana.

----------

Något som är lite extra kul med artikeln är att någon i Umeå uttalar sig om ungdomar på landsbygdens behov av bil, att Länstrafikens bussar skulle fungera bra. Jag känner folk som bott i Västerbotten, och enligt dem är lokaltrafiken ännu sämre än häromkring, och jag kan ju säga att i Västra Götaland är det så att utanför de större tätorterna klarar man sig oftast inte utan bil när man väl gått ur gymnasiet, åtminstone inte om man vill jobba. Kan gå med ett dagtidsjob iofs, men inte alla, och obekväma tider kan man oftast glömma helt.

Det är så typiskt när det här med körkortsålder diskuteras: personerna är ofta medelålders, hyfsat välbeställda och har bil, och lever i en med svenska mått mätt större stad. Med andra ord där kollektivtrafiken är OK, och de inte lider av det i de fall den inte är det.

[FruStein]
0

#8 Ja, en tillfällig skylt på bilen. Om det skulle vara etablerat att nybörjare bara får köra 80 så kanske övriga trafikanter har en viss förståelse för någon som kör i 80 där man får köra 90 eller 110? En omkörning brukar vara möjlig ganska snart, om man inte redan kör på en väg med två körfält i vardera riktning. Mig veterligen är det inte ett problem där denna regel finns.

pistenbully
0

Det är så synd att de som inte sköter sig i trafiken skapar problem för de som faktiskt gör det. Hårdare straff och längre prövotid tror jag mer på, mindre tolerans för felsteg under prövotiden.

Geru
6

Om du inte får ha körkort förens du är 25, hur fan ska du då få jobb? Allvarligt talat nu, det är svårt som det är att få jobb, ingen idé att göra det svårare. Så du ska alltså inte få ta ansvar och köra bil, men du får vara med och bestämma vem som ska styra landet?

Det känns puckat. Vi har en myndighetsgräns. Hålla sig till den eller gör en ny.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Silvestris
0

Jag är 30 år och har inget körkort. Har inte haft några problem med jobb.

Men jag håller med, är man myndig så är man. Vi kan dock höja myndighetsåldern till 20 år helt och hållet.

Geru
1

#12 Jo, men då måste ju en del andra saker förändras med, CSN-bidrag och barn bidrag(eftersom man hinner gå ut gymnsiumet då).

I stockholm går det faktiskt att få jobb utan körkort, men det är ju inte likadant på andra platser i landet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

pistenbully
1

#11 satt och tänkte på det när jag hade postat inlägget, hur det är tänkt att ungdomar som redan har svårt att få jobb (pga hur våran arbetssituation ser ut just nu, och det är ju inte heller bara ungdomar som drabbas) ska kunna ta ett jobb utan körkort. m jag inte hade haft körkort hade jag behövt gå 45 min in till byn, då jag bor på landet, tagit bussen in till stan (bussen går bara av ett håll ifrån där jag bor), en resa på ca 30min och ifrån denna stad till nästa stad som ligger åt helt fel håll, en resa på ca 30 min till. Om inte tåget går på en bättre tid, då tar det ca en kvart. Hade det inte varit så omständigt och tagit så lång tid att ta sig till jobbet hade jag kunna åkt buss så länge det inte är halt ute, sedan blir vägen in till byn livsfarlig att gå på.

Geru
0

#14 Lite så jag tänkte. Det blir ju väldigt svårt, och väldigt konstigt för unga. Och unga är redan rätt utsatta i dagens läge.

-Stephen Hawking

Silvestris
0

Självklart. Höjs myndighetsåldern måste systemet anpassas därefter.

Du hade kunnat cykla misstänker jag och då hade det kanske tagit 20 minuter? (Och du hade fått motion.) Jag är uppvuxen i glesbygd där det inte gick några bussar alls på helgerna. Jag cyklade till närmsta ort (45-60 minuter) om jag ville träffa kompisar eller behövde ta en buss någonstans.

När jag var 20 år tog det mig 1,5 timme till jobbet och sedan lika lång tid hem. Klart det hade varit bekvämare med bil, men omöjligt utan bil är det sällan.

Men ja, kollektivtrafiken behöver absolut utvecklas för vi behöver bli mindre beroende av bilen.

pistenbully
0

#16 Jag tycker inte att det ska ta flera timmar för mig att vi mig till jobbet och hem när det var sammanlagt ca 50 minuter tur när retur med bil varje dag ;-) Jag sköter mig på vägen, har aldrig fått böter för något och har aldrig varit med i en trafikolycka (peppar, peppar) och då har jag ändå haft körkort h snart 5 år. Jag tror inte på något system som straffar alls permanent utan snarare att man straffar de som gör fel hårdare.

Silvestris
0

Nej, du tycker inte det. Det tar 1,5-2 timmar för min brorsa att ta sig till jobbet trots att han bor och arbetar i Stockholm och kör bil (det tar lika lång tid med kollektivtrafik). Tough shit. Bästa lösningen är väl att utveckla kollektivtrafiken istället för att fortsätta på bilberoendets bana.

Maria
4

Varför ska vi höja myndighetsåldern?

/Maria

Linnea
0

Kör moped!!Cool

Skynda långsamt så går det fortare.

pistenbully
0

#20 haha, fy vad jag saknar min moppe! Sålde den för några månader sedan då den bara stod. Ett bra alternativ, dock ej året runt eller om man ska väldigt långt.

Linnea
0

Jag funderar på att laga min så jag kan köra den till stallet, precis som när jag var tonåring!

Skynda långsamt så går det fortare.

Geru
0

#18 Ett jobb ska inte ta 10-12 timmar av din dag, om inte passet är så långt. Det är inte rätt.

-Stephen Hawking

Maria
1

#23 Det är nog en ganska vanlig verklighet. När jag jobbar fulldagar på 8 timmar så är jag borta 10 timmar. Resväg 1 timme gånger två när jag åker kollektivt.

Det tar 20 minuter med bil.

/Maria

Geru
0

#24 Jo, i en sådan situation tycker jag dock bil är helt okej, faktiskt. Dessutom så kommer ju elbilar bli mer vanligt ändå.

Gillar dock inte åldersförslaget.

-Stephen Hawking

Maria
0

Jag har inget körkort så för mig är valet inget val.

Men jag håller med om att jag inte heller gillar åldersförslaget.

/Maria

Silvestris
0

Så länge heltid är 8 timmar kan nog 10 timmar iväg från hemmet inte ses som varken särskilt konstig eller orimlig tid borta från hemmet. I glesbygd (även med bil) är upp till 12 timmar inte särskilt konstigt.

Rätt och rätt? Det är så det är om man jobbar heltid. Sedan tycker jag som sagt att kollektivtrafiken bör utvecklas (vilket innefattar kortare restider), men jag anser inte att varken körkortsålder eller infrastruktur bör utvecklas för att göra oss beroende av bilen.

Geru
1

#27 Jag sa 12.

Det är ingenting jag skulle kalla liv.

Vi är redan beroende av bil.

En väldig massa yrken är det med. Allt från hemtjänst till snickare och elektriker. Sjukvård.

Bilar behövs. Dom går att göra miljövänliga.

-Stephen Hawking

Silvestris
0

Nej, du skrev faktiskt 10-12 timmar, inte 12.

Bilar behövs, men inte så mycket som många tror. (Har f ö arbetat inom hemtjänsten utan körkort, i tätort funkar cyklande hemtjänst bra.)

pistenbully
0

#28 miljövänliga, absolut! Jag hade en gammal Volvo 740 som gick på etanol för något är sedan. Tyvärr va man tvungen att hålla ha med tillsatser för att inte förstöra motorn, så det vart lika dyrt som bensinare i slutändan! Lite fränt faktiskt. Det gick snabbt att byta tillbaka oxå, man bytte en liten metallpryl på någon soppaslang så var bytet klart!

Geru
4

#29 Du ser det bara ur en storstadssynpunkt -_- Bilar behövs, och kommer fortsätta behövas. Bussar för sträckor som några personer reser endast är inte direkt miljövänligt, eller smart.

#30 Tänkte mer elbilar. Även hybrider då.

-Stephen Hawking

Silvestris
0

Återigen, kollektivtrafiken måste utvecklas. Det betyder att man måste tänka om. Den kollektivtrafik vi har idag funkar inte på sikt. I glesbygd kan vi inte ha tomma bussar. Försök istället utveckla någon slags taxi-kollektivtrafikshybrid. Fasta rutter med småbussar. Bonusrutter som trafikeras när människor anmält (via SMS, hemsida whatever) att de kommer åka. Så skickar man ut en lagom stor bil/buss. Bygg ut tågnätet, in med fler tåg i kollektivtrafiken.

Jag är föga storstadsfixerad. Jag har levt större delen av mitt liv ute i skogen. Utan körkort, utan kollektivtrafik på helgerna (och begränsad under veckorna).

Geru
3

#32 Det är ett väldigt komplicerat system då, och som betyder att alla vill använda sig av ny teknik.

Det funkar inte. Folk måste få kunna göra det som dom vill.

Öka istället premier för elbilar och liknande. För att inte tala om forskning på området. Det är inget fel med att äga en bil.

-Stephen Hawking

Silvestris
0

Att SMSa från en mobiltelefon är väl knappast ny teknik? Jag har inte sagt att folk inte ska få göra som de vill, men vill vi ha ett hållbart samhälle måste vi få människor att vilja åka kollektivt.

Elbilar eller inte så kan de knappast ersätta en bra och effektiv kollektivtrafik.

Geru
0

#34 Kollektivtrafik är till för, och utvecklad för, storstäder, eller större städer då. Fungerar kanon där. Det fungerar dock inte alls speciellt bra ute på landet. Det finns massor av gående bevis för det.

Hållbart samhälle är det ju om bilarna är miljövänliga.

Jodå, SMSa räknas till ny teknik, och det finns många som fortfarande behöver hjälp med det. Ingenting ovanligt, att ringa är ju ingenting nytt dock. SMS är det dock. Det har väl inte ens funnits i 15 år än(inte i stor utsträckning alltså).

-Stephen Hawking

Mitralis
2

Jag åker ganska ofta kollektivt. Det är överlag väldigt sällan jag gråter, men de gånger jag ska åka en viss linje så är det väldigt nära nästan varje gång.
Om jag slutar "fel" tid så tar det lätt över 2 timmar från det jag slutar tills jag kommer hem. Då måste jag åka ca 40 minuter åt fel håll för att komma till nästa buss, som tar mej till nästa buss som jag kommer hem med. 3 bussar alltså. Sträckan med bil är ca 1,7 mil och tar ca 22 min, med bil.
Brukar konstigt nog i det närmaste alltid vara ensam på den bussen Obestämd

Silvestris
1

Dagens kollektivtrafik är det, framtidens behöver inte vara utvecklad för städer men du verkar ha bestämt dig för att det är hopplöst omöjligt.

Kan f ö tillägga att jag när jag hade som längst pendlingstid dvs. 3 timmar tur och retur så hade vi just möjligheten att ringa till länstrafiken och be om en anslutning (de skickade ut en bil) till "landsvägsbussen" om vi ringde i tid.

vallhund
3

# 32

Få se nu, jag bor 10 km från nämaste busshållplats, 17 km från närmaste affär o då bor jag ändå bara 2 km från 08 gränsen.

Din idé om typ matarminibussar skulle inte funka här, finns inte tillräckligt ed folk som skall åt samma hål o vid samma tider.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Geru
1

#36 Fy satan vad jobbigt:/

#37 Du hör på namnet kollektivtrafik vad jag menar:p Det måste vara nog med människor för ett kollektiv:)

Kollektivtrafik i sin helhet stämmer inte på små mängder folk. Speciellt inte nu när väldigt många jobb inte är 8-17 jobb.

Om du te.x. har en buss för låt oss säga 5 pers, är det kostnadsineffektivt på många plan, och dessutom så är bilar praktiska av andra själ, te.x. när man har barn och liknande. Du tar knappast med 3 barns hockeyutrustning på bussen…

Kollektivtrafik kräver som sagt att människor bor närmare varandra än dom gör där kollektivtrafiken fungerar. Helt enkelt så det är.

-Stephen Hawking

[sakring]
1

Kompletteringstrafik är namnet ni letar efter. Detta kunde beställas inom Lästrafiken i Blekinge för att ta sig till en buss när man inte själv har bil. Det var en taxi som körde en runda och hämtade upp folk till busshållplatser. Till kollektivtaxa givetvis.

Geru
0

#40 Jo, men det är ju ingenting nytt precis, och det är ju inte kollektivtrafik:p Det är ju.. ja, taxi xD

-Stephen Hawking

Silvestris
0

Vilket var fallet när jag hade lång pendling också och vi fick ringa in anslutningsbil. (För många är en mil dessutom en fullt cyklingsbar sträcka.)

Kollektivtrafik innebär många resenärer ja. Det betyder inte att varje sträcka måste gå med vinst. Den lilla anslutningen jag åkte från jobbet till bussen gick definitivit inte med vinst på den sträckan (det var bara jag som åkte), men på det stora hela gick det och service är i sig värt mycket.

Sedan verkar ni fått för er att jag vill ha ett bilfritt samhälle. Så är inte fallet, men vi behöver inte åka bil för allt. Visst går det att ha bil för att skjutsa tre ungar till hockey (är det nu jag ska säga att jag åkte buss till skidträningen, med skidor?) men det betyder inte att du måste ta bilen till jobbet. Vilket ju var där diskussionen började. "Det går inte att få jobb utan bil."

Geru
2

#42 Vad är det för poäng med kollektiv trafik, ur en miljösynpunkt och en ekonomisk synpunkt, om ingen av dom är win?

I stockholm är det faktiskt svårare att få jobb utan körkort. Det är någonting som behövs inom vissa yrken, som sagt. Det är även av praktiska själ. Dom flesta som använder bil är barnfamiljer, och dom gör det av tidssjäl likväl praktiska själ. Vem vill handla för 5 pers och konka det på bussen liksom -_- I det här huset gick det 15-20 liter mjölk i veckan.

-Stephen Hawking

vallhund
2

# 42

Om jag skulle ta den bussen så skulle jag behöva byta till tunnelbana in till centralen, o därifrån pendel + buss till jobbet, jag skulle knappasst hinna hem innan det var dags att åka igen till nästa arbetspass.

Bussarna går inte så ofta o pendeln är känd för sina förseningar, koommer jag inte till jobbet så får någon annan stanna på övertid.

Silvestris
0

Du är för enkelspårig. Du tänker kollektivtrafik som den ser ut idag. Jag tänker på hur den kan se ut i framtiden och det kan definitivt vara en win-win för både företag, miljö och privatpersoner.

Och Stockholm behöver knappast fler bilar. De har ju redan problem med minst sagt trångt på vägarna (att det tar 2 timmar för brorsan att ta sig till jobbet beror ju inte på att det är långt till jobbet). Att bygga bort den typen av problem med nya bilvägar har historiskt visat sig vara ett dåligt sätt eftersom både företag och privatpersoner fyller på med mer trafik när vi får fler vägar.

Hence, utvecklad kollektivtrafik.Glad

vallhund
1

# 45

På vilket sätt skulle utvecklad kollektivtrafik hjälpa mig, tvivlar på att de skulle införa en tvärlinje för bara mig.

Geru
1

#45 Det är jag ju inte? Om något är jag realistisk. Om du har en bil pga att du har barn, varför skulle du då köpa ett SL-kort som är dyrare än bensin kostnaden…?

Ja, det är trångt på vägarna. Och bor du inne i stan tycker jag inte du ska ta bilen heller, så vida du inte har goda anledningar.

Vi kommer ändå få mer trafik. Även om vi reducerar trafiken med 50% så föds fortfarande var fjärde barn i sverige i stockholms regionen. Den kommer inte sluta växa, och människor kommer fortfarande behöva bilar, av anledningar jag redan sagt.

Jag har inte sett något förslag från din sida, utom då en form av taxi service som redan finns.

-Stephen Hawking

Gronstedt
0

#34: Du vet att det finns folk som inte har mobiltelefon, va? Och att det ofta är samma personer som inte har bil? Till exempel gamla och unga …

Geru
0

#48 Det var liksom poängen med det jag diskuterat kring:p

-Stephen Hawking

Gronstedt
1

#49: F'låt, jag riktade mig till #34 men skrev fel nummer Skäms. Ändrar!

Halvdansken
0

Varför kan man inte få jobb utan att ha körkort? Och nu menar jag inte jobb som chaufför eller liknande där man behöver bilen i jobbet. Men om du ska jobba i butik, kontor, sjukvård osv så spelar väl inte körkortet nån roll? Det är ju inte arbetsgivarens problem hur du tar dig dit.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pistenbully
0

#51 det underlättar när man söker jobb att man har körkort, helst bil. Då vet arbetsgivaren att det inte kommer att bli några problem för dig att vi dig till jobbet, oavsett vilka tider du jobbar eller om du blir inringd extra (i normala fall underlättar det ju, det finns ju familjer där man delar på en bil och då är den helt plötsligt inte samma fördel längre. Tex.)

Halvdansken
0

Jag har aldrig någonsin fått den frågan på en anställningsintervju under de 30 år jag arbetat. Det är möjligt att det förekommer men jag undrar om det är ett jättestort problem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pistenbully
0

#53 nej, jag tror inte att det efterfrågas på en intervju men kollar man tex på platsbankens annonser så efterfrågas körkort och oftast egen bil.

pistenbully
0

Iallafall när jag sökte jobb för två år sedan

Geru
0

#53 Jag har fått den frågan.

-Stephen Hawking

Maria
3

Där jag jobbar så är vi två som inte har körkort men har tillgång till buss/spårvagnskort då vi gör hembesök.

Det är en fördel givetvis att anställa någon med körkort hos oss då vi har leasingbilar och arbetar mycket med att göra besök hemma hos folk.

/Maria

Thaeri
1

#53, jag gick miste om ett sommarjobb som vårdbiträde på ett äldreboende i grannkommunen av anledningarna som #52 nämde.