Organstölder i Kina !
Kina behandlas som en respektabel handelspartner av väst.
Hur kommer det sig ?
Är det ett tecken på att korrupta regimer inte bryr sig.
Verkar inte finnas någon större opinion bland det svenska folket mot detta.
I mars tillkännagav Huang Jeifu, vice hälsominister, att Kina skulle sluta använda organ från fångar inom fem år.
Jag tror att det inte är ett så välkänt "fenomen" (organstölder och förhållandena på den röda marknaden i stort) i Sverige, då vi själva har ett alturistiskt system. Och när något är relativt okänt så kommer det heller inte att kunna finnas en utbredd opinion.
Paulina

Det är redan olagligt med orgasnstöld i Kina, men de har en lag som gör det tillåtet att ta organ från dödsdömda fångar om fången eller dennes familj ger sitt godkännande. Systemet har kritiserats för att de "frivilliga" medgivandena misstänks förfalskas eller på något sätt tvingas fram.
Kina är ju det land i världen som tillämpar dödsstraff allra mest - så det blir en hel del organ den vägen. 2009 var det 65% av kinas organdonationer enligt uppgift. Jag tycker det är nog så barbariskt med dödsstraff i sig, och att skörda organen gör det väl inte direkt mer civiliserat (även om det så klart gynnar dem som får organen).
Sedan har det kommit en rapport (för 6 år sedan) om att Kina bryter sina egna lagar och skördar organ från levande fångar - men den uppgiften är inte bekräftad så det är svårt att veta om det är propaganda eller sanning. Det är åtminstone ingenting som Kinesiska myndigheter medgivit så när de talar om att sluta använda organ från fångar syftar de på de dödsdömda fångarna.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Detta beror enligt mig självfallet på hur det är utformat och i vilket läge det sker. Personer som avrättas och detta sker på det humanast möjliga vis, så ser jag inget fel i att organen tas tillvara på. Däremot, och detta är det viktigaste, får ej frekvensen av antalet dödstraff som verkställs öka eller motverka en minskning för att hålla antalet organ tillgängliga för donation uppe.
Givetvis är jag däremot 100 % motståndare mot organstölder (organ från levande personer), detta tror jag dock är vanligt förekommande.
#4 Det där lät konstigt.
Menar du att det är ok att avrätta?
KosmosBill; avrätta = aldrig okej. Jag är helt emot brukandet av dödstraff, däremot så var det ej det som diskuterades. När en person avrättats ser jag det däremot ej som fel att ta tillvara på organen för att rädda andra människor. (Jag skulle snarare se det som fel att ej göra det.) Däremot precis som jag skrev ovan, får organdonation aldrig bli ett incitament för avrättandet, och hindra en minskning av nyttjandet av dödstraff.
Ser dock nu att jag i mitt sista stycke ovan missade ett "ej". Givetvis är jag däremot 100 % motståndare mot organstölder (organ från levande personer), detta tror jag dock EJ är vanligt förekommande.
Nyligen lovade medicinska ledare i Kina att landet kommer att upphöra med organtransplantationer från avrättade fångar. Men forskare och en läkarorganisation granskar detta löfte kritiskt.
“DAFOH är oroliga för att den här förändringen i första hand handlar om att blidka det internationella samfundet, samtidigt som man fortsätter med övergrepp kring transplantationer i det fördolda”, sade organisationen i ett pressmeddelande 5 november.
En stor del av den organskörd som ska ha ägt rum i Kina, har utförts i hemlighet av säkerhetsstyrkor och militärläkarsystemet. Tiotusentals eller kanske ännu fler transplantationer har ägt rum sedan 1990-talet, och samvetsfångar har varit den primära källan.
Enligt forskare var det uigurer på 1990-talet som var de första som dödades för sina organ. Sedan på 2000-talet, ett år efter att förföljelsen av Falun Gong-utövare började, riktade man in sig på fängslade Falun Gong-utövare. Över 60 000 sägs ha blivit dödade genom att man har tagit deras organ. "
Dock inget som engagerar och upprör så många på politikiFokus verkar det som.