Politik iFokus

Politik

Etikettföretagande
Läst 1716 ggr
Mitralis
0

SAS

SAS säger upp 800 personer. 
De sänker även lönerna för de som är kvar. Är det okej att sänka lönerna på det här sättet?
De har försökt sälja SAS i 1,5 år. Tror ni att de kommer att lyckas sälja SAS?
Källa:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15759432.ab

Caf_Roy
2

Om alternativet är att de går i konkurs skulle i alla fall jag hellre ha ett lågavlönat jobb än inget alls tills jag kan hitta ett nytt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Maria
1

Känns lite som samma historia upprepar sig som det var med Saab.

/Maria

[sakring]
0

Det är nog så att om personlaen inte går med på kraven så går SAS i konken. Jag tror att man regaerar inom personlaen på att lönerna sänks men som "1 säger så ärdet nog bättre. I synnerhet som arbetslöhetsförsäkringenser ut nu för tiden. Och så lågavlönade är de inte.

SAS ska även flytta kontoret i Köpenhamn och Oslo till Stockholm då det är billigare bemanning där.

[drummer]
2

Det är sista chansen för SAS. Om dom inte hade tagit dom här besluten så hade bankerna begärt dom i konkurs.

Så personalen hade ett val mellan att kanske få behålla jobb med mindre lön eller att förlora dom.

Magnuz
0

SAS är dödsdömt, vansinne att fortsätta offra skattepengar. Är dock inte helt insatt i ägarförhållandena. Är det bara svenska skattebetalare som kommer att förlora pengar eller också danska och norska?

Halvdansken
0

Synd. Jag arbetade med SAS IT-system i 6 år, och min man i 30. Underbar firma med en fantastisk sammanhållning. Sen kom 9-11 och en massa europeiska flygbolag gick i konkurs.

Magnuz,  alla skandinaviska länder förlorar pengar. Tror att Danmark ligger mest risigt till faktiskt, Kastrup är ju en stor SAS-flygplats som är knutpunkt för hela Europa. Tror att Sverige bara bongar för 20% av den här garantin.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
0

# 6 Helt riktigt 20 %, men inte enbart länderna Sverige, Norge och Danmark kommer att förlora pengar utan också Wallenberg som är den av de större privata ägarna.

Jag hoppas att de lyckas med åtstramningen och att det blir uppköpt av Lufthansa som tillhör STAR ALLIENS likosm SAS gör. Min man flyger alltid med dem då har flyger ut till sitt fartyg.

Halvdansken
1

Jag älskade SAS när jag jobbade där. Det var helt otroligt. En enda stor familj, och jag tror att det är därför folk accepterar lön-nedgång osv.
Sen tycker jag att VDn kunde gå ner till typ 2 millar per år. Att gå från 10 till 8 är ett slag i ansiktet på de flesta "vanliga" som är anställda där.

Wallenbergarna klarar sig nog…. (Det finns en liten vänsterpartist inom mig ibland Flört)

[Moa-]
0

Halvdansken; VD;n sänke sin lön proportionellt med de övriga sänkningar, dock troligen den i särklass hösta reella lönesänkningen…

MonisN
1

Är det nån slags prestige att staten ska hålla SAS under vingarna? Undrar varför dom inte kunde göra samma sak med SAAB?

VD:n borde nog inte få mer lön än övriga inom SAS efter det uttalandet igår… Han verkar inte speciellt clever.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Halvdansken
0

Jag vet det Moa…

[Moa-]
0

Och jag menar att det därför är rimligt med tanke på att han troligen kommer att förlora sitt arbete… (Oavsett om SAS går i konkurs eller ej.)

Halvdansken
1

Det är 800 till som förlorar sina arbeten oavsett om det går i konkurs eller ej, men 15% av 300.000 per år märks mer än 20% av 10 miljoner.

MonisN
1

Stackars VD….. det blir inte lätt för honom att klara sig, han som bara haft 8 milj i lön….

Halvdansken
1

#14. Han har haft 10, men går ner 20%.

[sakring]
1

Såg i Aftonbladet  att Norwegians vd säger att bara vd:s lön i SAS täcker de administrativa kostnaderna som Norwegian  har.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15768276.ab

MonisN
1

#15 Ja, visst är det hemskt!!

MonisN
1

VD'n har väl en dyr och fin fallskärm när konkursen kommer, medan dom anställda får leta reda på flytvästarna… Det är knappast VD'n det är synd om.

[sakring]
0

Hörde på Rapport ikväll att VD:ns lön har höjts från drygt 5 miljoner till 10 miljoner sedan 2000-talet. En löneökning med drygt 70 % sas det.

# 18 Förmodligen.

Magnuz
0

Fast mer än hälften av VD:ns lön går sedan tillbaka till ägarna, dvs staten, igen i form av skatt.

MonisN
1

#20 Hoppas han klarar sig på 4 milj, den stackarnSkrattande Undrar hur många milj fallskärmen är värd?