Singel?
Sitter och letar efter spahelg som vi tänkte ge en kvinna som fyller 50. Blir lite nedstämd när man söker och inte hittar något erbjudande i Sverige. Får bara upp förslag från utlandet. Sökte på google och får upp; Menade du singelresor?
Det gjorde mig lite nyfiken så jag kollade lite där, alla dessa resor verkar gå ut på att hitta maka/make. Går man in och kollar på olika spa och kollar erbjudanden så är det dubbelrum eller grupper som får dessa. Är det diskriminering mot singlar i Sverige? Är det tabu att vara singel?
Kanske vore en ie att starta något för singlar som vill vara singlar. I alla fall något där man inte tvingas in i tvåsamhet.
Diskriminering är det inte. Företagen får naturligtvis bara erbjuda dubbelrum om dom vill.
Det hela handlar om ekonomi. Du tjänar mer på två personer än en vilket är ganska naturligt. Speciellt vid erbjudande då man kommer att tjäna ännu mindre så jag kan förstå företagen. Så se det inte som att man försöker vara taskiga mot singlar.
Det är helt öppet för vem som helst att starta en spa för singlar.
Vore det bara ekonomi så skulle ju inte alla göra likadant, varför vågar man inte nischa sig. Betecknas man som udda som singel, mer allmänt alltså? Har då aldrig sett Lyxfällan, eller något av byggprogrammen hjälpa singelhushåll. Möjligtvis mamma med barn, men inte singlar. Jag tror man blir marginaliserad på flera sätt.
Nej jag tror inte att det har med något annat än ekonomi att göra. I dessa dåliga ekonomiska tider så tror jag inte att någon skulle vilja nischa sig. Du kommer att ha en liten marknad samt en högre kostnad per kund.
Mitt tänkande som företagare skulle vara så här. Det finns ett visst antal människor som vill gå på spa. Av dom så tar vi först bort paren. Sedan kommer det att finnas ett visst antal singlar som föredrar att åka med en kompis och dela rum på grund av ekonomi eller sällskap. Av dessa som då är kvar så blir det en högre kostnad för mig att ha dom som singlar.
Om jag då inkluderar dessa singlar i erbjudanden så kanske kostnaden mot intäkterna gör att det inte är lönt.
Så någon sorts konspiratin mot singlar tror jag inte att det är.
Tror att det är standard med dubblerum. Då jag söker boende i Tyskland så står det alltid 2 vuxna personer. Vill man så ändra man detta.
När jag fyllde 50 var jag på SPA i ett enkelrum utan problem.
Cala02; lyxfällan har haft med både Vanita och Calle Schulman som singlar i programmet.
Även om jag är singel så reser jag inte ensam, jag tar med mig vänner eller familj, tror att de flesta gör så, så för mig är det ganska logiskt att erbjuda dubbelrum…
Kanske är så, jo jag kollar inte de programmen, zappar förbi mest. Tar man betalt per person så spelar det väl ingen större roll om man hyr ut även enkelrum. Ska väl säga att jag bor i en region där det inte finns så mycket att välja på, kan ju va det som är problemet. Kan ju tycka att om man nischar sig mot företag så kan man ju få problem nu när det är neddragningar överallt. Fast här har vi Orbaden, välbesökt av landstinget i alla fal.l 
cala02; de enda personer som jag på rak arm vet har varit med… =P
Att kostnaden räknas per rum är enligt mig logiskt, ett enkelrum är oftast ungefär lika stort som ett dubbelrum och de fordrar samma underhåll, bland annat i form av städning.
Oftast ligger ett dubbelrum på ca 1000 kr och ett enkelrum på ca 900 kr, vilket för mig är helt logiskt om prissättningen sker med det europeiska synsättet.
#/ Då tjänar man ju lika bra i stort sett, det blir ju trots allt mindre att ta hand om. Snabbare städning, färre handukar osv.. Priset är inte det viktigaste mer att även erbjuda andra än kärnfamiljen möjligheter.
cala02; nu hänger jag inte med riktigt… Du anser med andra ord att det är bra så som det trots allt är idag redan?
För ett B&B eller hotell så är kostnaden på lång sikt att hålla rum, och ju högre beläggning de har på rummen ju mer tjänar de. (Samma sätt som flygplan som vill sälja ut samtliga sittplatser.) Att två personer delar på rummet och sängen spelar för dem ingen roll, utan de får in kostnaden för rummet, om en person bor i rummet så vill de gärna ha så mycket pengar som möjligt då de vet att rummet potentiellt skulle kunna delas av två personer… Hänger du med i mitt resonemang? (Lite rörigt att försöka förklara på detta sätt.)
Nej jag förklara lite dåligt ser jag. Om de har enkelrum, vilket de flest har jag tittat på. Då är det ju en säng mindre att bädda, lite mindre att städa. Fast det är bara en hundring billigare. Skillnaden blir när man erbjuder massag/behandlingar för två, luncher, badtunnor, bastu etc.. Det mesta verkar bygga på att det är två eller fler som ska bo där. Menar att det kanske skulle va kul att få vara själv utan att vara udda. Det finns ju på en del ställen, mamma fick en helg på spa i Sunne till exempel, fast det är långt härifrån.
cala02; arbetskostnaden på ett hotell är en minimal del av rumskostnaden. Att bädda en enkelsäng går endast minimalt snabbare än att bädda en dubbelsäng. En mer eller mindre person som äter av en konstant redo frukostbuffé spelar en minimal roll när det gäller den enskilda individen. Så för mig är det logiskt att kostnaden per person blir högre när man är ensam än om man åker flera. Åker du på kryssning så är det billigare att resa fyra istället för två, eftersom hytterna har samma storlek, och det är där kostnaden ligger, inte i att bädda sängarna.
Personligen skulle jag anse att det var extremt tråkigt att bada badtunna med mig själv, och den lär väl hyras ut per timma eller liknande? (Då spelar det ingen roll om du badar ensam, med en partner eller med flera vänner.)