Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 1179 ggr
karitza
0

EU demokratiskt?

Hej har alltid funderat på frågan är EU demokratiskt? Jag ser den som en mer representativ demokrati. Kan vi påverka de?? 
Tack på förhand Glad

Geru
2

EU är mer demokratiskt nu än förut, IOM beslutet som togs 2009 som ger parlamentet lika stor makt som rådet i många frågor.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
0

Hur menar du och vad jämför du med?

Anser du att Sverige är demokratiskt?  Hur avser du med "kan vi påverka", om vi kan påverka röstning och liknande eller om vi kan ändra styrsystemet?

_linda1
0
karitza
0

Jag undrar om ni ser EU demokratiskt. Om vi kan påverka demokratin och närhetsprincipen tex. Glad

[Moa-]
0

Jag anser att det är ungefär lika demokratiskt som våra övriga demokratiska system. Däremot hamnar makten längre ifrån oss, och skillnader mellan ländernas tidigare regler gör att EU;s regler slår olika hårt mot olika länder.

Däremot är inte EU rättsäkert enligt mig på EU-domstolen ej är bunden av sin egen tidigare praxis.

[sakring]
0

Representativ demokrati är vad vi har i Sverige. Nej EU är inte demokratiskt sett ur den synvinkeln.