Misshandlade 87-årig kvinna
Man blir så fruktansvärt förbannad och ledsen. Hur kan ett gäng unga killar ge sig på och misshandla en gammal kvinna? Slå henne med knytnäven i ansiktet så hon ramlar omkull och sen fortsätta att sparka henne när hon ligger på marken så hon får blödningar i underlivet. Jag ska inte skriva här vad jag tycker man ska göra med dessa ligister, men jag hoppas de får sitt straff och att det blir riktigt kännbart. Fy f*n säger jag bara…. Har deras föräldrar inte lär dem någonting?
Det är en fruktansvärd händelse som drabbat någon som visar civilkurrage, kanske det kan lära folk att inte binda sina hundar bundna utanför affärer.
Nästan ännu värre är insinuationen på en del håll att det måste handla om muslimer.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Händelsen blev säkert ett fruktansvärt trauma för både kvinnan och hunden. Håller helt med, man binder inte sin hund utanför affären och lämnar den ensam. Idag kan man inte lita på en enda människa, vad som helst kan hända.
Om det var muslimer eller inte är skit samma, moralen verkar iaf inte finnas hos dom här personerna. Dom borde ha en rejäl omgång stryk.
Ja det är för bedrövligt.

Det är intressant att så många förfasar sig över saker som detta samtidigt som man spyr galla över SD.
#5 Hur menar du då?
#6 Jag menar givetvis att det är sådana här saker som den misslyckade invandringspolitiken för med sig. För du tror väl inte att detta är svenska ungdomar? Den råa attityd som dessa invandrarungdomar visar upp och som vi sett åtskilliga exempel på är en helt ny företeelse som vi fått de senaste 10-20 åren direkt till följd av massinvandringen. Parkeringsmordet av Inger i Landskrona, Kortedalamisshandeln och nu detta, det är förstås ingen slump och det kommer förstås att hända igen.
Det enda vi vet är att en ev bröt på Danska, vad gäller rå attityd så är det inte exclusivt för invandrare, glömt vad skinnskallarna ställt till med, eller motorcyckelgängen ff gör?
Och där tittade fördomarna fram…
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#7 Nja, jag tror kanske inte det nej. Jag förstår hur du tänker om den misslyckade politiken, och håller med dig. Problemet är nog tyvärr större än bara misslyckad politik. Många kommer från krigshärjade länder och har ingen aning om hur det är att växa upp i ett fredligt land och hur man beter sig, utan fortsätter leva precis som i sina hemländer. Dom blir aldrig integrerade i det svenska samhället och då får det konsekvenser.
#8 Jag tor faktiskt att både skinnskallarna och mc-gängen skulle visat en nästan 90-årig kvinna respekt.
# 8
Tror gör man i kyrkan.
Precis som MonisN skriver så har det tidigare funnits en viss tjuvheder. Förr, när majoriteten av alla kriminella i Sverige var svenskar gav man sig inte på gamla försvarslösa kvinnor och äldre gubbar på det vis som vi ser idag. Inte heller skedde spontana grova (gäng)misshandlar av kvinnor och äldre på detta sätt. Det är en relativt ny företeelse.
Geru, vilka är fördomarna menar du? Det som framkommit är ju att gärningsmännen pratade ett för damen okänt språk. Visst…det kan ju förstås ha varit en invandrarkvinna och gärningsmännen var svenskar 
#12 Tjuv som tjuv. Jag skiter i deras heder.
O nej, bara det fakta att innan du visst någonting antog :) Det är en fördom.
Och nej, gäng som är våldsamma är ingen ny förteelse. Grejen var väl det att gamla damer inte brukar skrika åt gäng, på ett normalt plan. Jag har ingen som helst respekt för nynassar, och dom har helt allvarligt ingen "moral". Det ingår inte i att vara nynasse att ha moral, nämligen.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#12 Precis! Förr fanns det fredade grupper, det var kvinnor, barn och äldre människor. Idag finns inga sådana grupper. Idag kan vi alla bli offer.
Jag är 100% övertygad om att den här kvinnan skulle klarat sig helskinnad från både skinnskallar och mc-gäng. Dessutom skulle dom aldrig gått på en försvarslös hund.
Tjuvheder försvann på 60 talet.
#13 Oj oj, du känner inte min 94-åriga svärmor! Förr kan jag tala om att gamla damer minsann lärde både egna och andras ungar att veta hut. Det är inte så längesedan som min svärmor drämde till en ung kille med väskan när han försökte rycka den ifrån henne. Han stack med svansen mellan benen UTAN väskan.
Precis…jag utmanar dig Geru, ta fram ett enda exempel på när skinnskallar, MC-banditer eller andra svenska drägg i grupp gett sig på och slagit ner och fortsatt sparka på en helt oskyldig kvinna på ett motsvarande sätt.
(For the record så vill jag också påpeka att MC-gäng inte alls består av idel svenskar. Tvärtom är flera av ledarna personer med invandrarbakgrund)
#16 Nej, det gör jag inte. Men visst har jag hört om gamlingar som blivit nedsparkade förut. Och jag tror fortfarande inte hon skulle säga emot ett skinskalle-gäng. Av rent naturliga själ, förstås. Man brukar helt enkelt inte vara så pass jävla korkad.
#17 Och med vilken rätt, eller mängd respekt, tror du att du gör det? Jag har ingenting att bevisa för dig magnuz. Det finns ingenting alls jag kan göra för att få dig att ändra din uppfattning. Du är, vad man säger, "A lost cause". Sorgligt men sant, tycker jag då.
Spelar det egentligen någon roll vilken del av samhället en grupp går på? Det är ett problem som det är, det är inte mindre ett problem för att en grupp går på ungdomar än gamlingar, jag personligen ser det sorgligt att ni gör det. En ensam ungdom har lika mycket att säga till om som en gamling, skillnaden är att en ungdom har hela livet framför sig, och kanske får det helt förstört.
-Stephen Hawking
#18 Så länge det inte är en Sverigedemokrat va? Då är det helt ok att "gå på" 
# 19
Det var bland det dummaste jag läst på länge.
#19 Faktiskt skiter jag i var någon kommer i från, deras parti, hudfärg, tyckande och tänkande när det kommer till vad jag tycker om våld. Det är fel, i alla lägen.
Du har dina extrema åsikter, och du får ha dom för dig själv. Det är din rättighet i ett land som är fritt, men jag tycker det är konstigt att stötta någonting som historiskt visat sig leda till diktatur rätt fort…
Yttrandefriheten fungerar ju åt båda hållen. Det gör att du har rätt att tycka som du gör, men så fort du hindrar någon annan att göra det så bryter du ju mot den. Religonsfrihet är en del av det hela, någonting som verkar vara extremt svårt att svälja för vissa.
-Stephen Hawking
#20 Vad menar du?
#21 Okej…så du menar att majoriteten av Europas och världens länder är eller håller på att bli diktaturer. Bara Sverige kommer att klara sig?
#22 Om du menar dom extrema åsikterna som spridit sig genom europa, så visst kan hela WW2 skiten ske igen. Det ter sig inte omöjligt ska du se, och det läre inte vara första gången heller i historien som människor repeterat sina misstag. Det brukar vara först efteråt dock som folk fattar att dom gjort fel. Och nu när dom sista människorna som slagits mot nazisterna typ är döda så försvinner ju historien, och samtidigt så glömmer folk bort vilken typ av tankegång det är som skapar sådant.
Men nej. Inget land i EU är en diktatur, har jag för mig. Det står, om jag minns rätt, i EU:s regler för intagande till unionen.
Sverige? Klara sig? Vad fan mumlar du om?
Och visst har europa problem med sådant. Fransmännen är ju ett bra exempel på det.
-Stephen Hawking
Du menar ju att jag stöttar något som leder till diktatur. Det jag stöttar är en mer restriktiv invandringspolitik, något som redan finns i flertalet jämförbara länder i världen. Det råkar vara SD som för denna politik men kunde ju lika gärna varit moderaterna eller KD och då hade jag röstat på dem.
Eftersom andra länder, inte minst våra grannländer Danmark och Finland, har den politik jag stöttar så borde ju dessa länder med ditt resonemang vara på god väg att bli diktaturer.
#18 Om du eller jag sa emot gänget skulle det nog bil bråk, men jag tror inte dom skulle ge sig på min svärmor. Inte för att hon handgripligt skulle kunna försvara sig utan för att det trots allt fanns en heder hos dessa äldre gäng att man slår inte ner gamla kvinnor, dem respekterar man. Du är ganska ung så jag förstår att du inte har upplevt den tysta hederskod som fanns tidigare.
#24 Jag säger att det kan leda till diktatur. Dom flesta som, rent usagt, är facister brukar inte vara så respekterande av "folkets röst" och "åsiktsfrihet".
Det lustiga är ju att du rösta på ett parti just för en enda fråga, vilket gör mig lite paff, måste jag säga.
Nej, jag ser inte att danmark eller finland har (respekterande för deras land då) riksdagsledamöten som använder järnrör istället för språkrör(tack moa!).
#25 Jag har en far som jobbar som polis. Ditt påstående stämmer inte. Jag har frågat, just för att vara säker.
Hedercodex för människor som inte har någon heder, eller vet vad det är. Jotack, visst. När det händer läre jag döpa om mig från Hederberg till "Tokstolle" istället.
-Stephen Hawking
Åldersargumentet funkar inte så bra, jag är nog äldre än de flesta som skrivit i tråden o arbetade inom kriminalvården på 70 talet, där fanns oxå en massa svammel om hederskoder tjuvar emellan, tyvärr så var det en myt redan då.
#26 Hur många fäder har du? Vid något annat tillfälle sa du att din far var läkare
Eftersom du döper om dig till Tokstolle så får jag väl kalla dig det i fortsättningen för det fanns hederskoder bland dessa gäng.
#28 Jag har aldrig, någonsin, påstått att min far är en läkare. Var fan har du fått det i från? Medarbetarna på den här sajten vet att jag vid andra tillfällen sagt att min far är det, och även Moa.
Nej, dom har ingen heder. Borde nästan citera pirates filmen bara för att visa hur mycket det betyder.
-Stephen Hawking
Du är så säker på din sak Geru men kan ändå inte ge något exempel som styrker din tes. Jag har fritt ur minnet, utan att ens behöva leta, gett dig tre olika exempel som bevis för min ståndpunkt.
#30 Du har inte givit mig någonting konkret alls :)
Ja, jag är säker på min sak. När jag gick i skolan var den grupp man var rädd för nynassar. Just nu sitter 2 st av dom i den gruppen i fängelse efter ett misslyckat rån i göteborg. Resten vet jag ej vad dom gör.
Jag anser inte att jag behöver ge exempel när jag vet att jag har rätt. Jag skiter fullständigt i om ni tror mig eller inte, det spelar nämligen ingen roll när jag vet att jag har rätt. Det förändras inte för att ni tycker någonting annat.
-Stephen Hawking
#29 Jo, jag är ganska säker på att du påstod att din far var psykolog eller något liknande om jag minns rätt. Om tråden eller inlägget finns kvar vet jag inte eftersom det gjordes en storstädning för några veckor sedan i vissa trådar.
Det fanns en hederskod bland äldre mc-gäng, sen får ni säga vad ni vill. Hur det är idag vet jag inte. Men jag tror ändå inte dom skulle ge sig på en 90-årig dam, men man vet ju aldrig. Tiden är ju ur led.
#32 Det har jag aldrig gjort. Du måste blanda ihop mig med någon. För jag har aldrig någonsin gjort ett sådant påstående. Om du tänker fortsätta påstå att jag sagt någonting så lovar jag dig att jag kommer anmäla dig för förtal. Det är ingenting jag ser lätt på, men det måste tyvärr göras om det är så att du tänker fortsätta förtala mig.
Så, helt enkelt, antingen minns du fel, eller tog fel på person. Jag har då aldrig i hela mitt liv ljugit om en sådan sak, och jag ser som sagt extremt allvarligt på det. Det är en skymf mot mitt namn vi pratar om här.
Jag är många saker, men en lögnare är jag inte.
MC-gäng är en sak. Nynassar eller "vanliga" vandaler ett annat.
-Stephen Hawking

#33 Nu ska du inte hetsa upp dig, och jag har inte förtalat dig. Det kommer mycket anklagelser från dig titt som tätt, och du bör lugna ner dig tycker jag. Jag har inte tagit fel på person, men jag kan minnas fel, men jag återkommer om jag hittar inlägget. Så ta nu och lugna ner dig! Jag har blivit anklagad för massor av saker i det här forumet som inte varit det minsta sant, även av dig. Räkna nu till 10, eller kanske 100 och ta ett djupt andetag
#35 Jag tror aldrig jag anklagat dig för att vara en lögnare. Många saker, men aldrig det. Jag har standarder.
Men visst fan är det förtal om du insisterar på det.
Nej. Ingenting som är relaterat till min heder kommer jag ta det lugnt med. Jag bränner skiten ur allting som försöker skada den. Jag tvekar som sagt inte en sekund på att hitta din IP, spåra ditt namn, göra en anmälan och sen är det klart. Ja, jag är fullt allvarlig.
Du kommer inte hitta någonting, för jag vet vad jag har sagt. Jag har aldrig någonsin sagt att min pappa är läkare, eller psykolog. Det ligger så jävla långt i från den person jag har som skit till farsa att det är sanslöst.
-Stephen Hawking
Geru, du sa att din pappa tog hand om ärenden med misshandlade barn, och då kopplade jag ihop det med sjukvården. Jag ber om ursäkt om jag gjorde det, jag visst inte att han var polis, det nämnde du inget om i det inlägget, så därför kunde man koppla det till flera yrkesgrupper. Polis var inte det min hjärna först associerade det med. Sorry.

#36 Vad kallar du detta? Här drar du även in mina vänner.#13, 15.
Detta är OT, och jag vill inte ha en trist diskussion med dig igen, men du säger väldigt mycket titt som tätt. Och att hota med anmälan och jagande efter min IP adress för skitsaker biter inte på mig, bara så du vet. Ger man sig in i leken får man leken tåla.
Nu kanske vi kan återgå till ämnet?

**#39 Jag ser inga referenser till dina vänner i #13. Geru har skrivit till #12 som är Magnuz.
#15 Tjuvheder försvann på 60 talet. är skrivet av vallhund.
#Alla
Nu tror jag att det är dags att sova lite på saken och återkomma i morgon.**
Om det behövs så kommer jag att pausa tråden tills i morgon så att ni inte skriver någonting som ni kommer att ångra sedan.
/Sajtvärden
#40 Du läser fel tråd
Men vi skiter i det nu, det blir för tjatigt en gång till…

#37 Bra. Då är det löst. Jag ljuger inte.
#39 Jag säger det som står där. Det har funnits personer som gjort liknande saker, därför är slutsatsen att det är sannolikt att det skett igen. Inte alls ovanligt. Men visst, det stämde ju inte, eller hur?
Skitsaker? Nej du, jag har jagat ip-adresser förut. Det är inte en skitsak för mig, och om du hade fortsatt hålla kvar vid det hade jag tolkat det som ärekränkning och därav anmält det. Sådan jag är funtad. Många saker har jag blivit kallad här, många många fler än dig, MonisN, genom tiden här. Men aldrig lögnare.
Är i vilket fall glad att det löste sig.
-Stephen Hawking

#43 Just det, det stämde inte det du skrev den gång. Långt ifrån.
Låter varken bra eller nyttigt att du har så många idéer om hur du kan sabba för folk…

Är den överrisk på 2,5 som till exempel de utrikesfödda har som risk för att registreras för brott att betrakta som hög eller låg? Personer av det manliga könet/ Personer av det kvinnliga könet = överrisk på 3,5 gånger. Personers vars familj har haft socialbidrag/ Personer vars familj inte har haft socialbidrag 2001 = 6,1 Personer med endast förgymnasial utbildning/ Personer med eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer = 5,7. Personer med förvärvsinkomst på mindre än 1 basbelopp/ Personer med förvärvsinkomst på 9 basbelopp eller mer =5,3.
Så lägg ned det eviga tjatet om invandrare någon gång! Det är inte i invandrandet som problemet ligger, utan i sådana personer som er med alla dessa fördomar och dömande kommentarer!
#47 Från vilken källa har du hämtat dina siffror?
Det är ju bra mycket fler män än kvinnor som begår brott också. Ett tag var det många fler män än kvinnor som invandrade också. Det var en väldig stor skillnad på 80-talet. Nu var det för längesedan för att komma ihåg siffror.
MonisN; Brottsförebyggande Rådet. Mina siffror är gällande år 2011, det ser i stort sett likadant ut år 2012. (Kan skilja på någon decimal, men annars samma.)
cala02; det stämmer, enligt statistiken ovan har män en överrisk på 3,5 gånger, jämfört med en kvinna.
"NORDBOR DOMINERAR BLAND DE MISSTÄNKTA
Innebär detta att Nordafrikaner svarar för en stor del av den misstänkta brottsligheten i Sverige? Nej, det gör det inte. Deras andel är tvärtom mycket liten. De som dominerar bland de misstänkta, utrikes födda i materialet är i stället nordbor (och då särskilt personer från Finland). Personer från Finland, Norge, Danmark och Island utgör närmare 5 procent av de misstänkta medan personer från Nordafrika utgör 0,7 procent." Brottsförebyggande rådet
Det ovan spelar för mig ingen egentlig roll, men det är kul att presentera liknade fakta för Sverigedemokrater då det går emot allt vad de envist brukar predika…
Hur som helst är det ett hemskt brott. Elak mot djur är en tidig varning för grövre brottslighet senare, tyvärr bara aningen senare i detta fall. Konstigt att ingen sett något bara. Förhoppningsvis finns det vittnen.
#50 Dina siffror är från 2005, och ryckta ur sitt sammanhang. För att förstå vad dom står för bör man läsa hela stycket. Rapporten är på 51 sidor, så håll till godo den som orkar läsa hela.
Brottsligheten bland personer födda i Sverige och i utlandet 2005:17.
#53 Uh, är inte det fel rapport? Det är det första inlägget hon pratar om först, och det andra säger hon inget årtal i.
-Stephen Hawking
MonisN; det stämmer rapporten är från 2005, jag ber om ursäkt, jag läste på rapporten i fliken bredvid när jag skrev årtalet. Jag ber enormt mycket om ursäkt för detta! Däremot är detta den senaste rapporten på området och det finns inget som tyder att siffrorna ej skulle gälla på samma sätt idag.
Nej, siffrorna i inlägg nummer 47 är inte "lösryckta" utan presenterar exakt det som står.
Länken är samma som jag publicerade i inlägg nummer 51.
Geru; jag ber om ursäkt, det var jag som läste från fel flik när jag skrev årtalet, jag har inte hittat någon rapport på ämnet som är senare än den.
Den publikation som mina siffror ursprungligen kommer ifrån är tyvärr borttagen, varför vet jag ej? (Tillägg av original länk; www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf Den finns lite varstans på internet, men den är ej längre i funktion.)
#56 Nåväl, i så fall förstår jag :)
Hur som ska det nog inte spela någon roll. 5-6 år är inte sådär mycket egentligen.
-Stephen Hawking
# 51
Är dom siffrorna korrelerade till antal individer i Sverige från dom länderna/nordafrika?
#51 Den undersökning som du länkar till är 11 år gammal. Har du någon nyare undersökning?
När du ger procentsiffrorna på som i det här fallet Skandinaver och Nordafrikaner är det procent av misstänkta eller procent av misstänkta baserat på antalet bosatta i Sverige. Det är alltid farligt med statistik och om det är 10 gånger fler Skandinaver som bor i Sverige jämför med Nordafrikaner så blir siffrorna ganska annorlunda.
Detta inlägget är bara för att klargöra vilka ramar som använts när den här statistiken har gjorts.
drummer; den är publicerad år 2005, det finns ingen senare publikation inom ämnet.
vallhund; nej, det är de ej, finns tabell nedanför om du läser rapporten med både absoluta och viktade värden. Jag anser endast att citatet är användbart, och sådan fakta som att även finländare är överrepresenterade i viktade tal, vilket många rasister gärna frånser.
Migrationsverket använder samma publikation som faktagrund på sin hemsida, vilket bör påvisa att den ännu är allmängiltig och den senaste i sitt slag.
Det är gammal statistik, och mycket vatten har runnit under broarna sen den skrevs. Läser man alla sidorna så finns det en hel del intressanta siffror även då, men egentligen säger sådan här statistik inte så mycket, den är utslagen på hela landet. Tar man bara statistik för t ex Malmö 2012 så blir det troligen helt andra siffror.
Suck… Jaja, vad som helst för att bevisa sin egen "teori" kring saker, right?
-Stephen Hawking
MonisN; som sagt, det är de senast tillgängliga undersökningen som finns, möjligt att det kommer någon snart. Migrationsverket anser att den är giltig, på samma sätt som majoriteten av övriga.
Varför skulle förklaringsfaktorerna ha ändrats? Du är inte kriminell därför att du invandrat, utan för att du befinner dig i en extremt utsatt sits, många gånger med sämre ekonomi och allmänt dåliga förutsättningar. Detta gäller dock inte alla, utan en specialistläkare från Iran kommer troligen inte att vara "överrepresenterad", utan det är förklaringsfaktorerna som är det avgörande.
#64 Moa-, om förklaringsfaktorn skulle ändrats så kan det bero på att det kommit fler sen 2005. Så enkelt är det. Detta är nu bara en teori, men dock en logisk sådan. Ingen har sagt att man är kriminell bara för att man har invandrat. Var får du allt ifrån?
När jag startade den här tråden hade jag inte ens invandringen i åtanke, utan enbart att det begåtts ett frukansvärt övergrepp på en gammal dam och en försvarslös hund. Vilken nationalitet förövarna hade korstade inte ens min hjärna.
En 102-årig kvinna i Karlskrona fick "hjälp" hem med sina varor från butiken av två yngre kvinnor. När de gått upptäckte hon att de tagit 500 kr. Med hjälp av kamera på butiken så identifierade man de två och hittade dem. De sitter nu anhållna här. 16 och 21 år gamla. De är även anhållna för ett liknade rån i Kristianstad och polisen utreder flera sådana rån i södra Sverige.
De ger sig på gamla människor! Och nej de är inte svenska de behövde tolk vid häktingsförhandlingrna.
#66 O.o Det kan ju inte bli rån? Stöld, sure, men inte rån väl?
-Stephen Hawking
#66 Det är för jäkligt att ge sig på gamla, inte ont anande människor. Detta händer allför ofta, och hur många blir inte bestulna när förövarna ringer på dörren och vill ha vissa saker, som ett glas vatten t ex.
Jag har förmanat min gamla mamma att aldrig öppna dörren för främlingar. Hon kan lyckligtvis se vem som står utanför genom ett fönster. Kan man inte det är det bra att hjälpa dem att sätta in ett öga i dörren.
Geru, Jag tror att åklagaren bedömde brottet som grovt och därför valde den åtalspunkten och att de begått ett liknade brott i Malmö och då också tagit brottsoffrets bankkort och tagit ut 19.000 kr. De sitter i varje fall häktade om jag förstod saken rätt om det som stod i tidningen. Och de är misstänkta för ett liknade rån i Kristianstad.
Rubriken lyder åldringsrån. Att de häktats eller anhållits beror nog på att de inte har någon fast adress i Sverige utan var och hälsade på släktingarn här enligt egen utsago.
Det har varit denna typen av rån på flera ställen i södra Sverige den senaste tiden. Och det är gamla människor som drabbas.
sakring; grov stöld heter grov stöld, inte rån, det är två skilda brott med olika brottsrekvisit.
Sedan vad det aktuella brottet bör klassas som har jag ej funderat på, utan som ett inlägg till din och Gerus diskussion.
Moa- Som jag säger så vet jag inte mer än vad media rapporterat. Det gäller såväl, radio, TV och press.
http://www.bltsydostran.se/nyheter/TT_inrikes/haktade-for-stold-fran-102-aring(3530170).gm
Dett är som du ser från TT ursprungligen men i tidningen i artikeln som inte är tillgängling är rubiken rån.
sakring; menade endast att inte rån är ett begrepp för grov stöld, utan det är två separata brott med skilda brottsrekvisit. ”Jag tror att åklagaren bedömde brottet som grovt och därför valde den åtalspunkten…” Sedan som sagt vad de aktuella brotten bör klassificeras som har jag ej funderat över.
Moa- Det har inte jag heller. Återger var jag hört i media som jag sa. Men tror att åklagaren valt rån i så fall pga att de tydlingen finns fler som drabbats hårdare än kvinnan här.
sakring; det gör inte att detta blir ett rån. Utan då kan han utredas för X fall av rån (om du med "hårdare" avser brott som uppfyller brottskriterierna för rån) och X fall av stöld/grov stöld.
Jag svarade Geru då det stod rån i rubriken. Det är allt jag vet.
Allt jag menar är att rån inte är en "grövre" version av stöld, utan att det är två separata brott med olika rekvisit. Det är allt jag vill poängtera, att de ej är så att rån är en "grövre" stöld. (Ibland kan det vara/upplevas så, däremot är rekvisiten det som rubriceringen alltid måste utgå från.)
Moa- Jag föstår att det är så du avser. Det är jag väl medveten om.
Misstänkte det, men ville ändå förtydliga då det finns ganska många andra som inte ser skillnaderna på de olika brottsrubriceringarna.
# 78 Det är så sant så.
Varför tog du inte med följande stycke också;
Personer från Finland, Norge, Danmark och Island utgör närmare 5 procent av de misstänkta medan personer från Nordafrika utgör 0,7 procent. Det förklaras av att det inte finns särskilt många personer i Sverige som är födda i Nordafrika. Antalet invandrare från de nordiska grannländerna är mycket större.
Sedan när det gäller Finländare så håller jag med. Det är ett otyg med alla dessa gäng med finnar som drar runt och bränner hyrsläp, rånar svenskar och kastar gatsten på polisen… När den stora gruppen finnar kom till Sverige, på 50-70 talen var det också mycket stora problem med arbetslöshet och eftersom vi hade sådan brist på arbeten så kostade de oerhörda mängder pengar då i princip ingen av de analfabetiska finnarna fick jobb.
Magnuz; inte lika passande och underhållande då… =P Majoriteten av SD;s väljare saknar tyvärr (eller förklarligen) högre utbildning och saknar källkritik så de går lättare att "lura" dem. Dock uttrycker de sig på exakt det sätter som rubriken, med andra ord frånser skalningen…
Min hemort har stora mänger finnar och andragenerations finnländare efter WWII, dessa arbetar i stort sett samtliga på den lokala industrin… Analfabeter, finnländare? Dessa har jag helt missat… Att vissa envist vägrat lära sig svenska känner jag till, men att de helt saknar skrivkunskaper?
# 81 Moa- Magnuz ägnar sig åt ironi
Ja på något sätt måste ju alla frågor utgå från invandringen
Såg det, men frågan är hur man ska veta? Jimmie är ju rädd för muslimer på riktigt, om dessa hade haft vit hy hade de då varit ofarliga eller vart ligger sammanhanget?
Att vi har finländska bibelstudier i nästa alla orter i landen och finnländska äldreboenden finns, detta visar ju tydligt att finnländarna som kom ej integrerats optimalt i samhället, men detta är inget problem enligt Magnuz? Är skillnaden endast att de råkar vara vita eller vart är skillnaden? Jag förstår omöjligen detta, i min värld är alla människor just människor…
Finländska bibelstudier? Har jag aldrig hört talas om och då har jag ändå umgåtts och växt upp tillsammans med flera finländska familjer och kompisar. Finnar är minst lika sekulariserade som vi svenskar.
Skillnaden mellan finnar och araber är förstås att finland är en del av norden, vi har ju tom varit ett gemensamt land fram till 1809. En stor andel finnar talar svenska som modersmål och många svenskar stred på finlands sida under andra världskriget. Kort sagt, vi är broderfolk med gemensam historia och naturliga band till varandra. Dessutom är ju invandringen från Finland i princip slut och det som SD talar om är ju förändringar som påverkar nyinvandringen, inte de invandrare som redan bor i Sverige och är svenska medborgare sedan många år. Finnarna kom till Sverige när vi hade ett behov av arbetskraft och de utgjorde alltså en närande invandring, inte en tärande som dagens flykting- och anhöriginvandring från MENA-länderna.
Skillnaderna är alltså så stora att det inte ens går att göra en riktig jämförelse. Liknelsen med äpplen och päron är inte tillräcklig utan det är som att jämföra äpplen och elefanter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Magnuz; har funnits på samtliga orter som jag bott på, och i flera orter arrangerade av flera olika kyrkor. Du vet att det även finns bibelstudium på svenska, va? =P
Skillnaden är den att vi förstår finska med inte arabiska, eller nej, vänta, jag kan ju fler ord på arabiska än på finska, hur får vi då ihop det? Eller skulle vi endast tagit emot de finskar som talade svenska vid flytten? Ser du hur samhället ser ut idag? Det finns många yrken som du skall vara glad att personer från andra länder tar, annars skulle Sverige stanna. Denna dam säger det så bra! (Jag önskar verkligen att man fick adoptera gamlingar!)
#87 Hon är helt underbar
/Maria
Ok…ja, finländska bibelstudier är ju verkligen ett stort problem som tränger sig på och påverkar folks vardag… (ironi igen).
I övrigt svamlar du mest. Kom med nåt konkret och underbyggt istället för att rapa upp inlärda floskler, det fungerar inte i längden vet du, folk börjar genomskåda dem.
#89 Hon har ju kommit med någonting konkret, och ditt sätt att försöka få det att inte framstå som det verkar vara en handling av en desperat människa, eller någon som är irriterad.
Jag tycker absolut hon har en poäng, och jag tror som sagt att du ser skillnad mellan finsk invandring te.x. och annat.
-Stephen Hawking
Magnuz; nyss var det ju viktigt att vi talade samma språk, varför ska finnländarna ha frikort från det? Egna studiecirklar, egna äldreboenden etc.
Sedan vet jag inte riktigt vad du syftar på? Kan du inte bemöta tydliga argument så får du väl säga det. Som sagt jag känner mig mer hemma med arabiska kulturen på många punkter jämfört med den finska. Bland annat äter jag regelbundet mat från mellanöstern, älskar deras olika rätter och smaknyanser från de olika länderna, däremot kan jag ingen finsk mat, hört rykten om olika "lådor" så som "morotslåda" och anser att det mest låter motbjudande…
Jag har inte sagt att någon ska ha frikort men å andra sidan är det inget stort problem i Sverige med finska äldreboenden, eller boenden för äldre med andra modersmål heller för den delen. Att man som gammal och dement har svårt att förstå och tala ett språk som man lärt sig i vuxen ålder är ingen nyhet och därav att detta kan behövas. Det stora problemet, språkmässigt, idag är ju annars att det ställs så låga krav på svenskkunnighet att många svenskar inte förstår vad läkaren eller sjuksystern säger.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/manga-forstar-inte-vad-lakarna-sager
Känner du dig lika hemma i de delar av den arabiska kulturen som säger att mannen är familjens överhuvud och skall stå för försörjningen? Att mannens plikter är utanför hemmet och kvinnan står för ordning och reda inom hemmets gränser samt för omsorgen om barnen? Skulle du finna dig i att bli slagen av din man? Hatar du judar och homosexuella? Är du muslim? Hoppas du inte har mens så ofta då du ska gå till moskén för då anses du ju vara oren och får inte sitta tillsammans med övriga, om du ens får komma in. Och som kvinna får du förstås inte sitta ihop med männen utan strikt könsapartheid råder.
Pizza och Zlatan-argumentet är så uttjatat och dåligt, ändå återkommer folk till det.
Zlatan är invandrare och fenomenal på fotboll, alltså är invandring något bra. Slutledningsförmågan är bländande!
Magnuz; nu blandar du nog ihop olika saker igen…
Finns det inte kvinnomisshandel i Sverige menar du? Hur många arabiska familjer känner du? Arbetar inga arabiska/muslimska kvinnor menar du? Talar du om islam eller om något arabiskt land? (Annat land från mellanöstern?) Är kristna invandrare från samma länder välkomna enligt dig?
Vad har min religion med detta att göra? De tre religioner som du nämner är mycket lika varandra och delar det gamla testamentet.
Tror du endast på nidbilder och den fördomsfulla bilden av världen? Är alla svenskar blonda, kör Volvo, bor i en röd villa med två barn och en hund?
#91 Snacka om att vara fördomsfull…
"däremot kan jag ingen finsk mat, hört rykten om olika "lådor" så som "morotslåda" och anser att det mest låter motbjudande…"
#94 På vilket vis då:P? Jag tycker personligen inte att morotslåda låter gott, inte heller surströming heller, och jag har inte provat någon av dom.
-Stephen Hawking
MonisN; säger som Geru, vart är det fördomsfullt? Jag kan även säga att franska grodlår ej låter särskilt smakligt i mina öron, eller grillad skorpion som du kan köpa på marknader i Kina…
#96 Åh, grillad skorpion måste jag prova…
-Stephen Hawking
Självklart finns kvinnomisshandel i Sverige men det är inte socialt accepterat så som det är i många andra länder, främst muslimska, då det är en del av kulturen/religionen. Detsamma gäller arbetande kvinnor, självklart finns det många muslimska kvinnor som jobbar men det finns också många som inte gör det.
Jag förnekar inte att det finns mat från mellanöstern som är god, men det blir en sådan snedvriden debatt när du avfärdar faran och nackdelarna med den stenålderskultur som råder i många länder som vi tar emot invandrare ifrån. Samtidigt försöker du desperat hitta fördelar med dessa kulturer och det enda som någonsin kommer upp är maten…som om vi inte hade kunnat äta kebab i Sverige utan att först ta emot 400 000 muslimer. Det är som att försvara nazityskland med att "man hade i alla fall ingen arbetslöshet", det blir bara absurt.
#98 Om du läst vad moa skrivit så är det knappast maten det handlar om. Det var ett exempel, men det verkar som om du inte läser vad folk skriver längre, varför vet jag inte.
Jag ser inte vad du ens försöker diskutera om just nu, du verkar mest vara irriterad eller oförstående.
-Stephen Hawking
Allt från Mellanöstern tycker du är gott, och som svensk(?) säger du dig ha mer likheter med den arabiska kulturen än den finska. Vari ligger likheterna mellan arabisk och svensk kultur? Att arabisk mat kan vara gott håller jag med om, tyckte bara din liknelse var rolig! Själv tycker jag varken arabisk eller finsk mat har några likheter med den svenska maten.
Undrar vad den misshandlade damen tycker… henne har ni visst glömt bort, liksom den sparkade hunden..
#100 Hur är det relevant vad den gamla damen tycker? Du får gärna påpeka det:p Visst är det lite OT, men jag tror både jag och Moa skulle gå tillbaka till trådens ämne om det vore så att du bad om det?
Förstår inte varför det är ett frågetecken bakom svensk där, eller varför hennes ursprung är relevant?
-Stephen Hawking
Geru; det får du absolut slå till på, den grillas direkt från levande och du har även spindlar och andra insekter att välja på om ej skorpionen faller dig i smaken… ;)
Magnuz; kan du peka på många personer som kommit till Sverige som anser att kvinnomisshandel är fullt acceptabelt? Och nej, enstaka extremfall gäller ej, för då pekar jag på motsvarande svenska.
Du vet att många flyr från länderna just på grund av de konservativa regimerna, för att de stridit för demokrati och önskar få leva sina egna liv utan risk för förföljelse. Hur vore det om du faktiskt talade med människor och de du talar om istället för att lyssna på SD:s interna rasistpropaganda? "Stenålderskultur" ehhm, missade du historielektionerna i skolan?
Jag läser vad Moa skriver och försöker hänga med i alla hennes krumbukter, vilket inte är enkelt… Hon säger att hon känner sig hemma i den arabiska kulturen men det enda hon nämner som exempel är maten.
Debatten hamnar i och med Pizza och Zlatan-argumenten på samma dagisnivå som vanligt. Finland är i princip som Sverige och i princip som hela den västerländska sekulariserade världen.
Om man nu är så naiv som ni verkar vara, varför flyttar ni inte till Bahrain, Irak, Saudiarabien eller Somalia då? Det låter ju som rena drömsamhället där om man lyssnar på vad ni säger.
Vär förre starke man inom SD här i kommunen försvann i första utrensningarna partiet gjorde visserligen. Han var dömd för hustrumisshandel, inte är det typsikt för SD att misshandla kvinnor för det, eller? Våldstendenser har ju till och med partitopparna visat å andra sidan. Varför är det så få kvinnor i partiet?
Visserligen har ju Åkesson både flickvän och svärmor i partitoppen, men ändå, är det bara de som ställer upp?
#103 Jag brukar inte ha problem med det? Eller dom andra sakerna hon skrivit, även för flera månader sedan.
Inte så sugen på att bo i diktaturer, magnuz :) Jag är väldigt förtjust i sverige. Jag tror inte jag heller har förespråkat dom länderna, men det är skillnad på kultur och politik, som du säkerligen vet.
-Stephen Hawking
#101 Tråden handlar om våld mot gamlingar, därav min fråga.
MonisN; diskussioner öppnar sig ofta efter 100 inlägg, att vi inte ska slå ned gamla människor tror jag att alla är överens om, därmed är den diskussionen relativt ointressant. (Jag anser inte att vi får slå ned några människor alls.)
#107 Såklart så har du negativa synpunkter på detta också.. För dig kanske ämnet är ointressant, men jag tycker det är intressantare än mat från Mellanöstern och Finland, iaf i det här forumet..
MonisN; negativa synpunkter om att slå ned människor? Ja, varje dag har jag detta.
Helt seriöst vet jag inte vad du vill ha för inlägg i tråden, men så fort vi inte håller med om era rasistiska och fördomsfulla påhopp så är det fel på debatten i tråden, eller hur har du tänkt nu?
#106 Därav mitt svar.
-Stephen Hawking
Ett allmänt inlägg.. Många förstår inte att det som ni kallar "extrema åsikter" osv inte är särskilt extremt i många länder. Talibanerna i Afghanistan är väl en av världens mest hårdföra islamister, det är nog alla överens om. Men det betyder ju inte att den andra sidan är ungefär som oss och har västerländska värderingar. Tvärtom kan man väl säga att på en skala från 1 till 10 där vi är 1 och Talibanerna 10 så ligger Dostan, Karzai och de andra "goda" på kanske 7-8.
Det finns mycket att läsa om detta lite överallt på nätet, t.ex. här;
http://www.guardian.co.uk/world/2012/mar/28/afghan-women-jailed-moral-crimes
"In one case described by the HRW report, a woman named Souriya Y was given away for marriage at the age of 12 to resolve a family dispute. Her husband was abusive, but her father encouraged her to be patient. Nine years into the marriage, her husband accused her of running away and having sex with one of his enemies. Souriya told HRW she saw the man she was accused of running away with for the first time in court and says her husband made up the story to get rid of her and shame his rival. She was convicted and sentenced to five and a half years in prison."
Och detta sker som sagt nu, när landet har en ledning som vi i väst stödjer och som svenska soldater dör för att upprätthålla, den "goda" sidan.
När vi i Sverige får reda på att en man slår sin fru eller sambo så reagerar vi oerhört negativt. Det är inte ett accepterat socialt beteende och det är här den stora skillnaden ligger, inte om det förekommer eller ej.
#111 Bryr mig väldigt lite om vad som anses extremt i andra länder. I USA är det extremt att vara ateist, till exempel. Gå inte per definition på andra länder, tack :)
-Stephen Hawking
Magnuz; och om du nu skulle koppla det till Sverige vilket denna diskussion utgår ifrån, ingen av oss har tänkt flytta permanent till mellanöstern och många som kommer till Sverige har valt att lämna/fly från dessa regimer.
Givetvis kommer det mängder med människor till Sverige som har dessa åsikter. Att man förtrycks eller förföljs av regimen är inte något dominerande skäl till att man söker asyl. Ta de som kommer ifrån Syrien nu t.ex, de tillhör ju i många fall rebellsidan, en sida vilken Al-Qaida och andra islamistgrupper slåss på, precis som man gjorde i Libyen där vi ju själva hade stridande enheter på plats. (Sverige slogs alltså på samma sida som Al-Qaida, sug på den…)
Till och med Nalin Pekgul, själv muslim, flyttade ju från Tenstad pga våld och religös fanatism.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10700288.ab
Det går alltså inte att påstå att detta inte är ett problem eller att det inte fått fotfäste i Sverige.
Det är mot bakgrund av allt detta som det blir så absurt när du påstår (givetvis bara för debattens skull, jag tror inte du verkligen menar vad du säger) att du skulle känna mer samhörighet med den arabiska kulturen än med den finska.
Som sagt, jag har flera gånger semestrat i arabiska länder, äter mat från arabiska länder flera gånger i veckan, umgås med "andra generationens invandrare från arabländer", Finnland däremot är för mig helt blankt, jag kan inte språket, känner inga människor, äter inte maten och har definitivt ingen lust att dricka ren vodka och bada bastu hela dagarna…
Som sagt, jag har aldrig träffat någon muslim som säger att det är okej att slå sin fru, har du? Kan det då möjligen vara så att det rörs sig om extremfall på samma sätt som mycket annat?
Sedan kan människor även ändra sig, det går både att utbilda sig och skapa nya värderingar.
Jag delar ju inte din Al-Qaida rädsla, nej, jag vill inte ha dem som ledare, men jag är inte rädd för dem.
Det du säger utan att kunna styrka med länkar till oberoende händelser eller undersökningar är inte värt ett dugg, det förstår du va? Jag kan ju påstå att jag känner massvis med muslimer som både våldtar och slår sina fruar utan att kunna styrka det och därmed skulle du inte ta det på allvar. Detsamma gäller förstås dig.
Att vara rädd för något är inte detsamma som att förakta och vara på sin vakt mot detsamma. Jag är inte "rädd för" Al-Qaida, var har jag skrivit det? Däremot säger jag att de står för en extrem islamism och är dessutom vinnare i det som nu sker i och med den arabiska våren, som väl egentligen borde kallas den arabiska hösten eller vintern då det ju är ett ur askan i elden-scenario som utspelas i t.ex. Egypten.
"dricka ren vodka och bada bastu hela dagarna…"
Kan du inte låtsas vara lite seriös åtminstone?
#109 Helt seriöst, läser du öht vad jag skriver? Den här tråden är inte skapad i någon rasistisk anda öht, utan handlar om våld mot gamla. Det är du som är obstinat och hela tiden pratar om invandring. Du kan ju läsa vad jag skrev i andra stycket i #65. Vill du prata rasism kan du ju starta en tråd om detta. I dina ögon verkar alla vara rasister utom du själv…
Moa- Det finns en viss skilland på arabiska länder. Har du semestrat i Saudi-Arabien? Kvinnor i svarta fotsida kläder med slöja för hela ansiktet?
Jag kan tänka mig att det är Tunisien eller Turkiet eller möjligne Egypten du varit i.
Min man kom en gång till ett av arabländerna i Periska viken och var ute på däck och gick då det var mörkt och kände en fruktansvärt stank. Dagen efter fick det sin förklaring. Ett fårhägn så långt ögat nådde. Dessa får importeras till ländera där, då äter mycket fårkött. De kommer från Nya Zealand och Australien med fartyg. De som inte överlever transporten slängs överbord och det är inga svenska djurskyddslagar som tillämpas där. Du vet de måste slaktas där de ska ätas. Är det den maten du avser istället för den finska.
Finnarna äter i mångt och mycket detsamma som vi då det är samma förhållanden som råder där som råder här. Vem är det här som har fördomar mot finnarna?
Och Egypten blev av med Mobarak men har kvar sin diktatur. Hur det ser ut i Libyien nu för tiden är det ingen som vet då det aldrig kommer några rapporter därfifrån.
#109 Förresten, vilka av mina inlägg innehåller fördomsfulla påhopp? Tror du ser spöken överallt.. Dessutom har du inte svarat på min fråga i #100 på vilket sätt arabisk och svensk kultur är lika?
Detta med mat är som sagt intressant när det gäller islam. Titta här för att få reda på vad jag menar…om ni pallar.

#109 Där gick du över gränsen Moa-.
MonisN har i #0 tagit upp en då aktuell händelse och förfasat sig över situationen. Ingenstanns i #0 har hon skrivit någonting negativt om invandrare.
#1 kommer sedan in och skriver om Muslimer.
MonisN anser att det är irrelevant huruvida det är muslimer, eller inte.
MonisN har faktiskt varit en av dom som pratat minst om invandrare och om inte någon annan tagit upp det så tror jag inte att MonisN hade kommit in på ämnet alls.
Jag hade själv tänkt lägga in om samma händelse, men MonisN hann före. Och min vinkel hade inte heller varit gällande invandrare utan mer hur samhället mår, och om det finns någonting som politikerna kan göra. Så att säga att MonisN i #0 varit ute efter att "ge sig på" danska invandrare eller andra är alltså felaktigt.
MonisN är dessutom TS. Som TS så har hon all rätt att säga ifrån när någon börjar prata om finsk mat i en tråd som inte handlar om mat.
Om du Moa- börjar tröttna på diskussionen så är det fritt fram att lämna. Du bör inte ändra på den och prata om annat för att du ska tycka att den är intressant igen.
/Sajtvärden
Mitralis; om du läser tråden så ser du att mina inlägg är direkta svar på andras, jag har ej väckt någon debatt gällande invandring, utan endast besvarat inlägg som rör det.
Magnuz tar upp invandring i inlägg nummer 7 i tråden, ” Jag menar givetvis att det är sådana här saker som den misslyckade invandringspolitiken för med sig. För du tror väl inte att detta är svenska ungdomar?” Allt med en fördomsfull tvist.
MonisN klassificerar grundlöst gärningsmännen genom hela tråden bland annat i inlägg nummer 14. ”Jag är 100% övertygad om att den här kvinnan skulle klarat sig helskinnad från både skinnskallar och mc-gäng.”
Det jag sedan gjort är att tagit upp saklig statistik samt bemött direkta inlägg.
(Sedan skall man inte missa SD;s ständiga knep (som MoniseN nyttjat utan att jag därmed lägger någon partitillhörighet på henne) att man nyttjar "positivtrasism" du talar inte om hur skurkaktiva invandrare är utan hur ärliga det "ursvenska buset" är, för att dra ett exempel från denna tråd. Annars är vanligt förekommande att tala om Hur fina svenska flickor är, Hur ärliga vi svenskar är och vilken hög arbetsmoral vi har. Detta är något SD frekvent nyttjar, framför allt i riksdagsdebatter.)

#122 Nu har du rört till det, anser jag.
Jag har inte sagt att du har väckt någon debatt gällande invandring.
Det jag säger är att det är felaktigt att du pekar ut MonisN som startare av den debatten.
Min reaktion i #121 är avsedd din kommentar i #109 där du adresserar MonisN.
Där har du inte tagit upp de andra personerna vid namn, utan du har lastat MonisN för hela klabbet.
Du har dessutom helt utan grund i denna tråd klassificerat MonisN som rasist och lagt in henne i en grupp med rasister och fördomsfulla människor.
" så fort vi inte håller med om era rasistiska och fördomsfulla påhopp så är det fel på debatten i tråden, eller hur har du tänkt nu?"
Det är möjligt att SD- kör med fula knep. Men i just detta fall så anser i alla fall jag att MonisN är utan skuld och jag har svårt att tro att det var den här utvecklingen av tråden som hon var ute efter.
Min gissning är att hon trodde att tråden skulle bli lite mer som inne på Hundar.
http://hundar.ifokus.se/discussions/50a790ead3b4fd637b0004ef-fy
Det där med att sakligt bemöta inläggen tycker jag flög ut genom fönstret i #107 Det inlägget tolkar jag som att du anser att det är färdigdiskuterat om hundar och tanter och att man nu kan prata fritt.
Det är helt okej att prata menyer om TS är med på det och det tillför tråden någonting, men annars så gäller det att hålla god ton och visa hänsyn till TS önskemål.
/Sajtvärden
Mitralis; det är MoniseN som adresserar mig i inlägget tidigare och hävdar att debatten plötsligt blivit OT (vilket den i sådana fall har varit från inlägg nummer 7.) Ni i det fallet hänvisar till Magnuz och även MoniseN som konstant sagt samma sak, fast uttryckt det exakt tvärt om. (Innebörden är med andra ord densamma.(Ytterligare belägg för detta uttalande finns i flera av de tidigare trådarna.))
Varför TS skall ha kontrollrätt över en tråd kan jag omöjligen se? Får jag starta en tråd om valfritt ämne och där kräva att stå oemotsagd och få godkänna de inlägg som görs? Eller hur fungerar detta?
För mig är det självklart att när en tråd är skapad så är tråden öppen för diskussion.

#124 Nu lägger du in värderingar som du har tagit med dej från tidigare trådar. Du har antagligen missat att vi har gjort bokslut gällande MonisNs tidigare förehavanden och avskrivit dessa som missförstånd.
Vi har nu påbörjat en ny räkning, så att säga.
Det har alltid varit så att TS har kontrollrätt över sin tråd.
Om TS vill släppa iväg tråden så att den exempelvis kommer att handla om mat så är det okej, men om TS känner att det börjar dra iväg för långt från #0 så har TS rätten att önska att övriga återgår till #0.
Med det inte sagt att TS kan kräva att stå oemotsagd gällande det som tas upp i #0 och kommentarer gällande ämnet.
Viss drifting i trådar går ju givetvis inte att komma ifrån.
Men att kapa tråden och börja prata om sin semesterresa till Paris eller fråga vilket tvättmedel som luktar godast bör man ju givetvis undvika med hänsyn till TS och övriga medlemmar.
/Sajtvärden
Moa-, du pratar bara en massa skit, och då väldigt mycket skit om just mig därför att du inte gillar mina åsikter, som du för övrigt inte ens bemödar dig med att läsa ordentligt, inte i någon tråd. Du har en massa hjärnspöken och mellan dom och mig finns inga likhetstecken, bara så du vet.
Du påstår också att jag klassificerar grundlöst gärningsmännen i hela tråden. Vad är det för skitprat? Vet du ens vad du pratar om? Om jag slår ner på gärningsmännen det handlar om i den här tråden så har du såklart rätt, dom tycker jag ska få vad dom förtjänar. Men sen är det en massa struntprat från dig. Du har inte ens pratat om gärningsmännen det handlar om, utan pratar om allting annat. Du trasslar in dig i en det ena, än det andra. Jag ville ha en diskussion om våldet mot gamla människor, och om det ämnet inte intresserar eller passar dig behöver du inte ens skriva i tråden. Det står dig fritt att skapa trådar om det som intresserar dig, just nu verkar det vara rasism och arabisk mat.
Du har klart uttryckt att du inte gillar det finska, varken maten eller bastubaden. Dina nedlåtande inlägg om finsk kultur är ganska uppseendeväckande med tanke på att du alltid försöker framhäva dig som den mest perfekta och rättrogna människan i världen. Din fasad har rasat.
Mitralis; de uttalanden som gjort var ej missförstånd, och det tror jag att du också inser egentligen, även om du försöker hålla dig neutral och skapa en ny bild.
Så om jag hypotetiskt sett vill skapa en tråd om de positiva sidorna med kommunismen/nazismen så är detta fullt okej, och då är det förbjudet att bryta trådens syfte genom att lägga in negativa kommentarer?
En diskussion om en tant som blir överfallen är djupt tragiskt, det anser alla, det är jag övertygad om. Så vart skall då tråden leda? Många tar direkt upp och nyttjar rasistiska fördomar och detta accepteras, men när vederbörande blir emot sagda så är det att gå över gränsen? Jag är ledsen, jag kommer alltid att ha svårt att förstå och acceptera detta. Jag kan acceptera full yttrandefrihet, men då skall den gälla åt båda håll. Just vardagsrasismen som får passera oemotsagt vid våra fikabord är det som skrämmer mig mest. Att det kommer att finns vissa extrema idiotiska individer det kan jag acceptera, då de flesta tar avstånd från dessa och det i regel ej accepteras. Däremot nyttjande av kränkande begrepp, allmänna generaliseringar och vidare fördomar anser jag är fundamentalt att lyfta fram och bemöta vid varje tillfälle innan dessa får fäste i vårt samhälle.
# 126 Helt rikitgt!
MoniseN; nej, jag anser inte att gärningsmännen är viktiga. Handlingen är förkastlig oavsett, vem som utfört den är för mig oviktig, det tar domstolen förhoppningsvis hand om, för oss andra spelar det ingen roll. Det viktiga är att det konstateras att det ej är okej att slå ned andra människor. Lika viktigt är det att konstatera att det ej är okej att klassificera människor och försöka dra generella slutsatser utifrån stereotyper.
Försök att läsa innebörden av texten, finska människor kan jag lova att jag ej har några problem med, däremot delar jag ej den kultur som beskrivs i den generaliserade bilden av finnländare, kanske detta kan stämma även gällande andra kulturer? Att bilden som uppmålas kanske inte är den enda sanna? =P
#127 "Jag kan acceptera full yttrandefrihet, men då skall den gälla åt båda håll."
Intressant att just du säger det!!
#130 Det är ju så den fungerar, eller?
-Stephen Hawking

#127 Nu pratar du om någonting helt annat än det jag avser.
TS ansåg att tråden hade gått OT. Detta är ingenting unikt med denna tråd utan det händer ett otal gånger i månaden att jag eller någon annan önskar att tråden skall återgå till att handla om ämnet i #0.
Just denna gång råkade det vara så att TS ville att tråden skulle handla om våld mot äldre och djur, inte rasism eller mat. TS påtalade således detta när ni började diskutera menyer och det började dra iväg ut i pereferin.
Du har alltså råkat blanda ihop begreppen oemotagd och hålla sig till ämnet.
Det är två väsenskilda saker.
När du skriver att du ogillar finsk mat så har du ju inte sagt emot MonisN. Du har lämnat ämnet och det är det som är pudelns kärna.
Förstår du skillnaden?
Du skriver även att en diskussion om en tant som blir överfallen automatiskt kommer att handla om rasism. Om man tittar i länken till Hundar så ser man att så inte behöver vara fallet. Det finns säkert fler trådar om samma händelse här på iFokus, bara det att jag inte hittar dessa just nu.
Mitralis; nej, jag skrev inte att diskussioner om tanter som blir överfallna automatiskt handlar om rasism, hade jag ensam deltagit i en dylik tråd hade ämnet ej kommit på tal, men efter som flera på detta forum har de åsikter som de ha så kopplas det snabbat på en mängd olika frågor. "Många tar direkt upp och nyttjar rasistiska fördomar och detta accepteras, men när vederbörande blir emot sagda så är det att gå över gränsen?" Så skrev jag för att vara exakt, detta handlar alltså om att vissa människor envisas med att dra in delar som jag finner helt irrelevanta för den aktuella frågan. Att det är synd om tanten i sådana fall.
Om min tråd då skulle uttryckligen handla om de positiva sidorna så skulle det väl i sådana fall vara OT att skriva negativa saker?
Diskussionen gällande olika ursprung och finnländare förde jag med Magnuz och ej med MoniseN som ej var nämnvärt aktiv i just den delen vad jag kan påminna mig.

#133 Nu tror jag att du har låst dej lite.
Jag upplever det som att du känner väldigt hårt för detta ämne och jag tror att det gör att du fokuserar på lite fel saker. Om det hade handlat om något annat ämne så hade du antagligen inte reagerat alls.
Kollar du runt lite i de andra trådarna så ser du att det är faktiskt är ganska vanligt förekommande att vi säger till när det är OT.
Ibland så använder jag smileysar för att det verkligen ska sticka ut.

Jämför sedan de inläggen med detta, och du kommer att se att det är samma sak som gäller oavsett ämne.
Ett exempel hittar du i denna tråd #46
"Då släpper jag på tråden igen.
Läs gärna igenom #0 igen så att ni kommer ihåg vad tråden handlar om. Personliga gliringar och annat tjafs platsar inte här, så det låter ni bli."
Jag ska sova på saken och se om jag kommer på något mer sätt att förklara för dej att OT och att vara oense inte är samma sak, även fast de börjar på samma bokstav.
OT är det, det är ingen tvekan, däremot anser jag inte att det är mer OT är vad diskussionen i trådens början var. Därför undrar jag varför brytningen kommer så pass sent i sådana fall.
Ja, absolut, jag känner enormt starkt för all typ av rasism/främlingsfientlighet/fördomar, människans lika värde oavsett interna/externa faktorer som vederbörande ej kan påverka är för mig grundläggande.
Gällande "oense" och mina exempel med om nya trådar så ifrågasätter jag TS särställning, något som många sajter tillämpar och som jag inte alls förstår syftet med, när en tråd är öppen så anser jag att det bör vara en relativt fri diskussion, så länge det inte uttryckligen är något som TS faktiskt ber om hjälp med.

#135 Den enda begränsningen som jag har sett så här långt är ett önskemål att utesluta matprat.
Det finns sajter som har den typen av trådar som du förespråkar.
De brukar då kallas exempelvis "Klotterplank" och förekommer en tråd i taget. Där kan man skriva att man varit ute och rastat hunden och nästa kan berätta att den är förkyld och den tredje att den ska köpa ny bil.
Normalt är dock att sortera upp det hela och avhandla ett ämne i taget.
Därav de olika gruppindelningarna till vänster där man kan lägga sina inlägg.
Om man blandar allt i alla trådar så blir det mer svåröverskådligt att hitta det man är ute efter.
Jag börjar nu se vart det har gått fel i din uppfattning av hur sajterna är uppbygda och hur verkligheten ser ut.
Det kan ju förklara varför du inte hänger med i vårat resonemang 
#135 Du har tyvärr målat in dig i ett hörn, och då tycker du att jag fått en särställning när du blir tillsagd. Antar att du tyckte det var roligare när jag blev tillsagd i andra trådar. Var var du då Moa-?! Borde du inte gett mig lite stöd då…?!! Du stör dig på att jag startade en tråd om en fruktansvärd händelse, och talar om att du minsann inte är intresserad av detta ämnet och då tycker du att man kan prata om något annat istället. Du är Sajtvärd på Brott i fokus, men är inte intresserad av att diskutera brott, utan väljer att prata om arabisk mat och rasism. Vad är ditt syfte?
Jag lider med den gamla damen och hunden, och försöker sätta mig in i deras situation. Vad är det som har hänt med samhället när ungdomar totalt tappat respekten för liv? Det borde du Moa- ställa dig frågan istället för att prata om arabisk mat i en tråd som har en allvarlig innebörd och visar på ett sjukt samhälle.
#137 Faktiskt hör ämnet hemma på brott och inte politik.
Jag lider med en massa människor, eller dom jag känner i varje fall. Resten kan, rent utsagt, gå och dö :)
Det är inte sjukare än det varit tidigare?
Det är definitivt inte mer sjukt nu än det har varit förut, även om jag vet att du är extremt förtjust i den tanken :)
I min värld vet jag redan vad du är för något, så det behöver inte ens diskuteras, men jag tycker det fortfarande är konstigt att du pratar om saker som har en helt egen sajt, faktiskt, och jag ser ingen referens till politik alls i TS kommentaren.
Jag har ingen respekt för andra människor initiellt. Den förtjänas, eller som i ditt fall, sjunker.
-Stephen Hawking
Mitralis; det där var ganska lågt, jag har aldrig deltagit i den typen av trådar och kommer aldrig att göra det. Det är inte min grej.
Matdiskussionerna kommer direkt från diskussionen om kultur, och är en del av den diskussionen, något av de som är mest gripbart för oss människor och som vi alla kan relatera till. Att säga att det är okej att diskutera invandringen i denna tråd men ej mat är att neka nyttjandet av målande argument, men tillåta spridandet av fördomar. Handlar tråden om att det är synd om den stackars damen och hennes hund så bör väl ursprunget på förövarna vara oviktigt och definitivt avstängt från diskussion? Detta påverkar ju definitivt inte huruvida det är synd om damen eller ej.
Jag hör till dem som ej anser att OT är något negativt så länge det följer en kontext och en diskussion, detta då det är så verkliga diskussioner ser ut. Paralleller dras, liknelser och närliggande fenomen diskuteras, att strikt låsa ämnet gör att trådar ofta snabbt dör ut. Detta är som sagt min åsikt, jag följer givetvis de regler som andra sajter tillämpar när jag är på dessa, däremot bör det då vara neutral tillämpning av reglerna och faktiskt hålla sig till grundfrågan (vilket försvann i inlägg numer 7 enligt mig).
MonsiN; nej, jag är lite mer vuxen än så faktiskt. Att Mitralis hänvisar till dig som TS och vill att vi respekterar din önskan med tråden, kan detta anses vara att inneha en särställning? Ja.
Jag diskuterar ofta brott, men i detta fall så finns det inte så mycket brott att diskutera, handlingen är förkastlig, det är synd om tanten, eventuell rättegång får vi vänta på.
Det jag har diskuterat är att vi ej kan skylla brott på folkgrupper och att segregering är av ondo, vi är alla människor med samma grund. Etniciteten på förövarna är därmed oviktig.
Rasism är ofta grunden till olika brott och många av dess yttringar är faktiskt olaglig och passar därmed bra in hos mig på brott. Så att jag är intresserad av detta ämne är inget konstigt. Sedan råkar jag ha en normal grundläggande normal om att alla människor skulle vara lika mycket värda, men det är väl endast en bisak. =P
#138 Brottslighet är i största grad en politisk fråga, många beslut om hur man ska bekämpa den fattas av just politiker. Var snäll och bevara oss från dina tramsiga inlägg.
"Resten kan, rent utsagt, gå och dö :)"
Hur gammal är du? Synd att det inte finns ett klotterplank där möjligen (tveksamt) sådana här inlägg hör hemma. Dom passar definitivt inte in i en seriös debatt som tråden från början var tänkt att vara.
#139 Hur kan det vara en särställning om man tycker tråden går för mycket OT och går in och styr upp? Gör inte du det i dina forum? Det förekommer i alla forum på nätet.
#140 Visst kan det vara en politisk fråga, men jag ser ingen antydan till det någonstans. Det är en gnälltråd, helt enkelt.
Det står hur gammal jag är, men det spelar ingen roll. Visst tycker jag att alla ska ha samma möjligheter i livet, och att alla ska ha skydd, men generellt sett så skiter jag i vad som händer andra människor. Människor dör varje dag, om jag ska bry mig om dom har jag inte tid eller ork att bry mig om mina egna.
Jag ser inte att tråden var avsedd till att vara seriös, det står ingenting om en seriös diskussion, utan det som det står är: "Fy f*n säger jag bara…. Har deras föräldrar inte lär dem någonting?" vilket är på dagisnivå om man ska ha en diskussion. Det finns alltså inget diskussionsfrämjande i inlägget, inga förslag, nada, bara gnäll.
-Stephen Hawking
Gnäll om vad då? Är det någon som gnäller är det väl du som inte fattat innebörden av det som hänt. Suck…. Varken du eller Moa- verkar ha någon som helst sympati för äldre människor, och du är ännu värre för du känner endast sympati för dina närmaste.
#142 Visst har jag sympati för äldre, men främst mina egna.
Jag har massor av empati för andra, men sympati är ingenting som jag ger till människor hur som helst, bland annat för det är rent utsagt korkat att göra det.
Det sprider sig en enorm "jag bryr mig om alla" mentalitet i sverige, eftersom det "anses rätt att tycka så". Men människor bryr sig inte mer om folk nu än förut, tvärtom, faktiskt.
Eller ska jag ta exemplet när någon svimmande på bussen och ingen gjorde något?
Som jag sa, du gnäller om att samhället är fel, rajtantajtan, men jag ser som sagt ingenting som säger vilken förändring du vill ha eller något, vilket gör det i samma stuk som "Jag tycker illa om den här personen trådar" på relationer, vilket är passade för det forumet, men här är inte en gnälltråd speciellt användbar. Jag ser ingen funktion, jag ser inga förslag, det enda jag ser är gnäll, och gnäll ger inte ett skit.
Att du bryr dig om främlingar lika mycket som din familj finner jag rätt skrämmande, men det är ju bara min åsikt. Jag antar dock att du skiter fullständigt i människor som dör runt om i världen dock? Annars skulle du nog inte göra någonting annat än att må dåligt för att andra mår dåligt.
-Stephen Hawking
#143 Jag är oerhört glad att jag inte delar din cyniska människosyn.
MoniseN; om du läser inläggen som Mitralis skrivit så förstår du vad jag menar. Nej, på mina forum så har TS samma position som övriga i debatten när den väl är startad. Vissa är nöjda med detta andra missnöjda, men jag utgår alltid från att du ej skall skriva saker som du ej kan stå för. Enda gången jag anser att tråden extremt strikt skall följa TS ämne är när TS önskar hjälp med något, när TS fått sin fråga besvarad är det fritt fram att diskutera ämnet öppet. Dock skall diskussionen följa tråden likt ett normalt samtal, vilket definitivt är fallet denna gång.
Det politiska i frågan är om någon lag skall ändras i sådana fall, det har du ej föreslagit eller önskat i detta fall. (Som svar till din kommentar till Geru.)
Det eviga tjatet om ålder anser jag är både uttjatat och lågt. Återigen alla är lika mycket värda.
#144 Jag känner människor aldeless för bra för att ta åt mig av det du säger, MonsiN.
-Stephen Hawking

Moa- Vad är det som är det verkliga problemet här, egentligen?
Hur menar du med att mitt svar var "lågt"? Jag försöker nysta i vad ditt bekymmer är här och hur vi ska komma vidare.
Min gissning är att du inte förstått hur många sajter är uppbyggda, och det skriver du själv i #135
"Gällande "oense" och mina exempel med om nya trådar **så ifrågasätter jag TS särställning, något som många sajter tillämpar och som jag inte alls förstår syftet med"
**
Du skriver att efter 100 inlägg så är det okej att skriva om vad som helst. Hur blir det då för personer som kommer in på #126 och vill prata om #0?
Egentligen så förstår jag precis hur du menar och för några år sedan, när jag skrev som medlem på sajten, så hade även jag väldiga bekymmer med det konceptet. Sedan så växte jag på mej lite och insåg att det kanske inte är så dumt. Jag kan fortfarande försvinna iväg i OT, och så länge det är okej för TS så gör det ju inget. Många gånger så råkar det faktiskt slumpa sig att jag är jag som är TS, och då blir det ofta ganska fritt, så länge man inte går in på Personangrepp.
Att brytningen kom sent kan bero på många faktorer. En kan vara att man faktiskt har en viss tollerans mot lite OT och vill se vart det tar vägen. Men om OT börjar dominera så säger man ifrån.
En annan orsak kan vara att man, Gud förbjude, helt enkelt gör någonting annat än sitter på Politik iFokus och inte kan säga till på stört. Vissa personer studerar, arbetar, träffar vänner eller gör andra saker som gör att man missar några inlägg och när man kommer tillbaka så har man ingen aning om vad som har hänt med tråden.
Gällande hur hela diskussionen är OT för sajten eller ej: Jag har ju som bekant haft tankar att öppna upp mot Samhälle och därför så ser jag inga konstigheter att det dyker upp dylika inlägg på Politik.
I övrigt så ser jag många politiska vinklar som man kan ta upp.
/Sajtvärden
Mitralis; vi har olika synsätt. Jag kommer aldrig förstå att TS i sådana fall kan medverka till att en diskussion går OT och sedan i efterhand kräva en återgång när resultatet ej blev det TS trott/önskat. Om TS konstant önskar att fokus skall hållas på att det är synd om en tant, så kan jag anse att det är tråkigt samtalsstyrning och lite av en diskussionsdödare i detta fall, men absolut önskar någon detta så inga problem. Att däremot "förbjuda" vissa argument, men tillåta en i övrigt OT debatt kommer jag inte att förstå…
Jag har inte sagt att TS grundinlägg är OT (vilket det kanske kan tänkas vara) utan att tråden spårade redan på inlägg nummer 7 som öppnade för främlingsfientlighet.
Däremot så tror jag inte att denna diskussion kommer att ge något, vi har olika åsikter och kommer troligen fortsätta ha olika synsätt på detta. Detta är din sajt så du får ha vilka regler du önskar.

Mitralis; ja, jag vet att det är Magnuz, däremot protesterade inte TS mot att diskussionen där gick OT, utan sekunderade istället till stor del Magnuz uttalanden, trots att dessa åsikter och diskussioner skiljer sig från ämnet lika mycket som mina inlägg har gjort.

Mitralis; nja, det är en diskussionsfråga, för mig är förövarnas ursprung minst lika OT och det saknar helt koppling till huruvida det är synd om damen i fråga eller ej, vilket var TS grundinlägg. Sedan att säga att OT 2 är okej, men inte OT 3 blir konstigt, det är och förblir min åsikt.

Moa-, du käbblar och pratar ganska mycket rappakalja. Är det så himla svårt att se att det är ett samhällsproblem när ungdomar totalt mist respekten för både människor och djurs liv? Att ge sig på försvarslösa är är det mest fega av fegt. Det är dags att ta av sig silkesvantarna och och sluta klema med dessa brottslingar. Oavsett nationalitet, är väl bäst att tillägga..
# 154 Helt riktigt!
MonisN; där håller jag med dig till stor det.
Däremot anser jag att det är tragiskt att människor saknar respeken för andras liv och äganderätt. Detta är på intet sätt ett nytt problem, det har till viss del tagit nya uttryck, förr var det knogjärn som i dagsläget är något mer ovanligt, nu nyttjas oftare andra "hjälpmedel".
Ännu mer tragiskt anser jag att det är när saker som människor ej kan påverka nyttjas för att bygga fördomar.
Nej det är inget nytt problem, men omfattningen är så mycket större idag och har tagit sig andra uttryck. Förr kunde man känna sig ganska trygg när man var ute även efter mörkrets inbrott, men nu är man inte ens säker mitt på blanka dagen, speciellt inte gamla försvarslösa människor. Det är ett samhällsproblem och att lära sig respektera andra människor är något som man ska lära små barn från början, vilket många gånger inte sker idag. Idag lär många föräldrar inte ens sina barn att säga tack eller hej, utan de bara glor på en som om man var från en annan planet när man tilltalar dem.
MonisN; eller så speglar världen ens syn på den? Jag känner mig trygg både dagtid och kvällstid. Detta oberoende på vart jag bor och rör mig.
De flesta ett mycket trevliga, ett leende bemöts med ett leende. Öppnar du för ett samtal så får du oftast ett trevligt svar. Däremot kan man inte alltid förvänta sig att andra skall ta första steget. Förväntar du dig ett otrevligt bemötande så visar du oftast omedvetet detta utåt, och det kan spegla sig i responsen som du får. Våra omedvetna reflexer/hjälper/miner/toner är oftast fler och mer omfattande än vad vi själva tror och är medvetna om, detta är något vi alla bör bli mer medvetna om. =)
Så människor som blir rånade, överfallna, våldtagna mm har sig själva att skylla då eftersom dom kanske har utstrålat osäkerhet? Det resonemanget köpter jag definitivt inte. Tror inte det spelar någon roll vilken min du sätter upp om en person är drogpåverkad. Undrar vilken min den gamla damen hade?
MonisN; har du försökt att läsa vad jag faktiskt skriver istället?
Jag känner mig trygg. Punkt.
Nytt ämne, du anser att människor är otrevliga och ouppfostrade. Där anser jag att bemötandet du ger och inställningen som du utstrålar spelar en stor roll.
#160 Många ungdomar idag är ouppfostrade. Snacka inte med mig om det! Jag har träffat massor av dessa och mängder av mobbare. Du har dessutom ingen aning om min utstrålning. Åter igen en massa struntprat från dig. Du försöker utmåla världen som alltigenom god, men det är den inte. Kliv ut ur din bubbla.
Jag känner mig också trygg. Men jag är närmare 2 meter och 100kg så det är lite skillnad mot en gammal tant.
Det har blivit mycket hårdare i samhället dom sista 20 åren. Naturligtvis fanns det överfall förr också men råheten i överfallen har ökat markant. Prata med vilken polis som helst så får ni svar.
Något som också har ökat är våldet hos drogpåverkade. Vi har idag droger som methamphetamine där den påverkade inte känner smärta eller har en aning om vad den gör. Försök le åt en sådan.
Respekt för andra människor och framför allt egendom har minskat och man märker bland ungdomar en attityd av att dom har all rätt i världen men inget ansvar.
Det är kanske inte så konstigt med tanke på att det personliga ansvaret mer och mer förs över till staten. Det är ingen svår matematik att lista ut resultatet på en sådan politik.
#162 Drogrelaterat våld har definitivt ökat.
-Stephen Hawking
drummer; jag är en relativt kort ung tjej/kvinna, så enligt mig spelar inte storlek och kraft någon roll… Det handlar om trygghet i sig själv och tilltro till omvärlden i mitt fall.
Jag tror inte att någon har påstått att det går att le för att undvika ett överfall från en drogpåverkad person. I vissa fall kan det dock faktiskt vara en teoretisk möjlighet, då dessa snabbt och oproportionerligt kan reagera på små signaler, som en blick eller felanvändning av något ord. Så jag vidhåller att du oftast vinner på att vara trevlig. Däremot är det på intet sätt ett absolut skydd mot överfall/rån och liknande.
"Respekt för andra människor och framför allt egendom har minskat och man märker bland ungdomar en attityd av att dom har all rätt i världen men inget ansvar." Träffar du och MonisN några ungdomar och vart möter ni då dem i sådana fall? Jag har inte någonstans mött det som ni talar om.
Jag går inte heller runt och känner mig otrygg dagarna i ända, men jag skulle definitivt välja mina promenadstråk mitt i natten om jag går ensam. Att gamla känner rädsla och otrygghet i dagens samhälle är det ingen tvekan om. Detta hör jag så gott som dagligen.
#166 Jag har barn som gått ur gymnasiet för inte så längesedan, så visst träffar jag ungdomar. Inte lika mycket nu som under skoltiden, men jag kan lova att jag träffat många rent ut sagt idioter som inte haft minsta respekt för sina skolkamrater. Den attityd som finns hos många ungdomar är bedrövlig. Dessa personer har ett enormt ego. Märk nu att detta gäller inte alla, för visst finns det fina ungdomar också, men dom utmärker sig tyvärr inte lika tydligt.
Under mina tio år så har inte jag stött på en enda elev som inte skött sig på det sociala planet. >Det är helt annat när det kommer till gängbildningar och när de är fulla. En och en är det aldrig problem.
#164 Jag har själv en 17-åring och jobbar mycket med ungdomar. Mina erfarenheter är från förorterna i Göteborg under dom sista tio åren och det är där jag mött dom.
Jag har en gammal kompis som jobbar med ungdomar i dom områderna precis som jag gör där jag bor och vi delar regelbundet våra erfarenheter. Jag har också följt med honom när jag är på besök i Göteborg.
drummer; tragiskt att du har de upplevelserna, troligen finns det mycket som spelar in. Både personer och orsaker och omständigheter kring mötandet. Du arbetar med ungdomar, på vilket sätt? Vissa gånger är det ju tyvärr utsållat på ett sådant sätt att ett otrevligt beteende kan förstärkas.
Jag säger självfallet inte att samtliga ungdomar alltid är trevliga och välskötta, däremot anser jag att normen är att ett trevligt bemötande resulterar i ett trevligt bemötande åter. (Sedan finns det givetvis vissa omständigheter som gör att denna huvudregel bryts.)
#167 Oj, är du lärare? I så fall borde du känna till hur mycket mobbing det är i skolorna nu, och det är väl ett antisocialt beteende? Samtidigt vet jag att lärare ofta blundar för problemen, det är helt enkelt för jobbigt. Många skolor gör bara precis det som krävs i antimobbingplanen, dvs dom skriver lite papper om mål och uppföljning, men jobbar inte med problemet på ett aktivt sätt. Ofta får den mobbade dra det största lasset att planen följs. Det finns t o m lärare som anser att problemen beror på den mobbade själv. Vad som händer bakom lärarens rygg kommer aldrig fram. Mobbarna sätter upp en helt annan attityd och framstår som änglar när dom ställs till svar för sina handlingar, och ofta förvärras mobbningen efter samtalen.
Detta är lite OT, men mobbarna kanke är dom som blir värstingar och slår ner gamla damer och misshandlar försvarslösa djur.
#170 Är inte mer mobbning i skolorna, det är det att det uppmärksammas mer, och samma sak med våldtäktsifforna, det är fler som anmäler.
Ingen av dom två är rätt, mobbning och våldtäkt, och jag antar att folk gör det dom kan för att förhindra det? Utom mobbning, då. Föräldrar tar ju nästan del i den.
Visst tror att att många som mobbar blir värre senare, men vissa blir ju inte det heller, vissa förändras och blir vuxna anständiga människor.
-Stephen Hawking
#169 Naturligtvis så får man ett bättre bemötande om man är trevlig. Men det hjälper inte alltid och våldet i samhället och bland ungdomar är mycket hårdare idag.
Jag jobbar med vanliga ungdomar genom skola och sport så det är inte bara en viss kategori. Detta har jag gjort i 35 år så jag kan se trenden. Våldet är värre och många ungdomar har en attityd att dom har en massa rättigheter men inga skyldigheter.
För 35 år sedan så slogs folk också men om enperson hamnade på marken så fortsatte man inte att sparka vilket sker idag. Ta nu inte detta bokstavligt utan mer som en metafor.

Har läst på två andra sajter här att homeopati botar cancer och tydligen även AIDS. Cannabis botar cancer och här kan man läsa (i diverse trådar) att så mycket skulle bli bra i Sverige om man bara inte har invandrare här (då allra helst muslimer). Vi skulle då, vad det verkar, få ett tryggt Sverige, med gott om arbetstillfällen, ingen kriminalitet och god ekonomi.
Är inte detta, gott folk, väldigt intressant? Så enkelt skulle sjukdomar utrotas och landet Sverige bli det bästa av det bästa. Vad hindrar oss då? Är det eliten som trycker på eller är det möjligen vår förmåga (hos de allra flesta) till kritiskt tänkande?
Föresten tycker jag (fast jag kan ha fel självklart) att det riktigt lyser igenom att det moa skriver, det ska man bara inte tycka är bra. Även fast hon/han faktiskt skriver väldigt väl i denna tråd. Att t o m orka haka upp sig på att hon/han tar upp mat och bastu visar sitt tydliga språk. Kan man inte förstå tanken bakom orden är det illa. Som ni nog alla vet är mat och även bastu en del av ordet kultur.

Jag tycker att det är rätt konstigt att det finns så många finländare som inte kan svenska, trots att de bott här i 30-50 år. Är det inte sådant det ska värnas om? Att de som flyttar hit ska kunna prata vårt språk, enligt SD? Att just de, för att de råkar vara en stor grupp, har speciella äldreboenden, speciella föreningar, tidningar och allt vad det kan vara, borde ju anses som ett problem från ett parti som säger sig värnar om svenskheten, den svenska kulturen och det svenska språket.
Ser inte SD problemet med att så många finländare håller sig till den finländska kulturen och umgås mest med varandra. Att många av dem, trots att de är födda i Sverige och kan språket, ändå föredrar att umgås med andra finländare och prata finska. Att de, när de är i grupp pratar finska och skiter i att svensken (som då faktiskt är i sitt eget land) inte förstår.
Morotslåda föresten, är inte särskilt gott. Däremot är kålrotslådan jättegod. Brukar äta den varje jul hos mina svärföräldrar som kommer från Finland, fast är svensktalande finländare.
Läs det ovanstående med ironi, för det är inga som helst problem egentligen. För i alla fall jag, kan se hur man gör skillnad på folk och folk samt kräver mer av vissa folkslag än andra. Det handlar alltså inte om att värna det svenska, det handlar om att hetsa oss mot vissa invandrargrupper, allra helst muslimer, som får bli syndabockar för allt elände. Tycker det är otäckt likt det som en gång hände i vår historia.
2 saker som hänt i min lilla kommun under inte alltför lång tid. En bakbunden åldring som hotades till livet och blev slagen vid ett rån (han var en s k frivillig nattvakt) och en något äldre herre som blev hotad med yxa vid ett rån av en mack. Båda brotten utförda av svenska ungdomar. Tydligen kunde ju inte svenska ungdomar bete sig så illa om man får tro inlägg 7. Sånt gör bara invandrare och då allra helst muslimer?

#174, nu sade man iofs ungefär samma sak om finländare när de kom hit som man gör om invandrare från Mellanöstern idag, men man vande sig efter ett tag, och sen så kom det ju efterhand hit folk som var än mer främmande och som fokus skiftade till.
Eller ja, det var finnar i första hand man hade problem med, finlandssvenskar och ålänningar hade det ju något lättare om man säger så. Språkligt sett ligger väl (svensktalande) Åbo traditionellt sett betydligt närmre Stockholm än vad Ystad, Arvika eller Överkalix gör dessutom…
Jag håller med om att våldet har blivit grövre, men det verkar vara en generell uptrappning från alla håll, typ att någon bytte knogjärn mot kniv, och nu har alla kniv, sen bytte någon kniv mot pistol, och så blev det fler med skjutvapen… Vem som började är ärligt talat ointressant, för det ligger så långt bak i tiden nu.
#173 Blombuketten. Tråden spårade ur från vad den började med till det gamla vanliga om invandring. Jag tycker man kan prata om våldet utan att ta upp invandring.
Där du bor har våldet blivit hårdare dom sista 30-40 åren? I dom områderna som jag har erfarenhet av så har våldet definitivt blivit grövre.