Röda band?? OT
Här hemma i bostadsområdet där vi bor så hänger det ut röda band från många fönster. På vissa ställen något rött tyg, ett ställe en röd T-shirt men som sagt något rött hänger i många fönster.
Jag är förstås jättenyfiken.
Det har varit så i 2-3 veckor och jag har funderat på om det har någonting med sport att göra? Fotboll? Det är Gothia cup i Göteborg just nu.
Är det politiskt? Jag tänkte på Almedalsveckan. Ramadan har börjat så det kanske är något religiöst?
Någon som vet?
/Maria

Har tyvärr ingen aning. När jag sökte på Röda band så fick jag upp
Arbetets röda band (ryska: Орден Трудового Красного Знамени) var en sovjetisk orden för resultat inom arbete och vapenfri tjänst. Det är den civila motsvarigheten till den militära röda band-orden. Arbetets röda band gavs till såväl individer som grupper, städer m.m.
Röda bandet, ett rödfärgat band, har flera olika betydelser i olika sammanhang. Först och främst är det symbolen för solidaritet med människor som lever med AIDS och HIV.
Fast Den dagen är 1 december.
Har även hittat en annan förklaring till det röda bandet och det är
"ska-vi-byta-gubbe/kärring-med-varann"
En annan förklaring är protester mot ombyggningar i Slussen och Odenplan
http://www.karinenglund.com/2012/04/kampen-gar-vidare/
Tack för alla länkar. Jag har också googlat men kommer inte på något som kan tänkas förklara detta.
Möjigtvis så är byta kärring/gubbe kanske på tapeten så här i semestertider, haha
Sedan arbetar jag ju mycket med hembesök så jag har varit runt i stan en del men det är bara här hemma jag sett det och det är ett ganska stort bostadsområde och många röda grejor som hänger ut genom olika fönster.
Knepigt.
/Maria
Det kan gälla HIV/AIDS då det var ett seminarium i USA nu i veckan hörde jag på TV.
Okey. Känns ändå lite långsökt då det har hängt där 2-3 veckor men man vet aldrig.
/Maria
Aids har ju annars det röda bandet som sin symbol på samma sätt som bröstcancer har det rosa bandet, det var det första jag tänkte på när jag såg rubriken. Ramadan har ej heller pågått under 2 - 3 veckor så i sådana fall bör även det strykas som alternativ.
Ja, Ramdan stämmer heller inte riktigt i tid.
Känns konstigt bara att ett område i Göteborg skulle vara så aktiva när det gäller Aids
/Maria
Nej, att det är det vet jag ej, lokal manifestation från Facebook? Någon koppling till kommunismen? Jag som ej bor i Gbg har svårare att gissa… =P
Området ska rustas upp och många är rädda för högre hyror och att de ej kan bo kvar så du kan ha rätt i att det kan vara någon lokal protest.
/Maria
Varför inte fråga någon?
Jag har tänkt att göra det men jag går oftast inte igenom området utan åker buss men jag ska fråga i affären vid busshållplatsen om de vet något.
/Maria

Nope. Banden hänger kvar men jag tror att det är aningen färre nu.
/Maria
Nu har jag äntligen fått svar
Här kommer en länk från GP.
Det hela handlar om en stor renovering som är på gång.
När det är klart så kommer en etta med kök kosta över 6000 kronor i månaden och en fyra på 82 kvadrat (vilket är en ganska liten 4:a) på omkring 9700.
Vad ska de göra av alla människor som ej har råd att bo kvar?
/Maria
Märkligt system! Enligt mig är inte renovering ett skäl till hyreshöjning, detta brukar täckas av den ordinarie hyresavgiften.
Fast här handlar det inte om renovering i vanlig bemärkelse. Det skedde samma sak med andra halvan av området för ett tiotals år sedan.
Man byggde i princip om hela husen med fler våningar, fler balkonger, helkaklade badrum med tvättmaskin och tumlare, bytte ut alla golv och satte in hiss plus att det givetvis blev stambyte i alla hus.
Jag har själv för åtta år sedan flyttat in i en sådan nyrenoverad etagelägenhet och de gamla hyresgästerna som var kvar fick behålla den gamla hyran som var ungefär hälften av vår med en ökning procentuellt i 10 år då de skulle vara ikapp oss "nya hyresgäster".
Men här ska tydligen hyran höjas direkt för alla.
/Maria
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta. Rent instinktivt känns det givetvis moraliskt fel gentemot de boende. Dock bör äganderätten vara så pass stark att ägaren har rätt att välja hur de vill sköta sina fastigheter och bestämma hyresnivån därefter, gällande privata fastighetsägare som jag antar att Stenafastigheter är.
Det måste väl vara så att jag tyvärr står på hyresvärdens sida i denna debatt, mot mitt eget gillande, men det kan ej vara så att en hyresnivå satt för många år sedan skall anses vara permanent, vill fastighetsbolaget ändra inriktning på sin verksamhet så måste de ha rätt till detta.
Jag kan också förstå detta men när det kommer till hyreshöjningar på över 60% eller mer så blir det en katastrof för många boende.
Jag kan se att det känns som om upprustningen innebär en rensning av icke önskvärda hyresgäster också. Dessa mindre bemedlade måste ju också ha någonstans att bo.
Jag kan tycka att systemet där vi bodde förut med en succesiv höjning över dryga 10 år för de som väljer att bo kvar är mer rimlig.
/Maria
Dock är en höjning på 60 % över 10 års tid också stor, och resultatet skulle bli detsamma endast att det skulle ske över tid istället…
Jag har svårt att se att det är privata vinstdrivande bostadsföretag som skall ansvara för att samhällets medborgare har bostäder, detta måste vara de kommunala företagens uppgift, något de tyvärr ofta inte lyckats med fullt ut.
#18 Fast har man så lång tid på sig så har man också mer ro att söka annat boende, annat jobb, skaffa inneboende, flytta ihop med någon och andra val.
/Maria
Sådär är det tyvärr här i Uppsala också. Man ska storrenovera i området Gränby som är ett område med många låginkomsttagare. De boende är tvingade att ställa sig i kö för andra hyresrätter för att ha nånstans att bo eftersom deras hyror kommer att bli alldeles för höga för deras inkomster. :(
Bumbleboo; om det redan nu förvarnats och sedan löper en uppsägningstid så lär de boende ha tid att söka efter nytt boende…
Jag är mer och mer förespråkare för offentligt ägda och skötta bostadsbolag, dock bör skötseln av dessa förbättras för att stärka samhällsnyttan.
Vart ska alla dessa flytta då som blir utan lägenhet? Det finns ju folk som har bott där i många herrans år.
/Maria
Det är anledningen till att jag vill ha offentligägda bostadsföretag. Privata företag kan du ej tvinga ta ansvar för att alla människor skall ha bostad, det måste vara samhällets ansvar.
Men vad jag förstår så bygger allmännyttan knappast några bostäder alls och då blir det ju stora svårigheter för många människor.
Dessutom undrar jag varför det måste vara så himla hög standard i de flesta lägenheter numera?
Jag tror att det finns en stor efterfrågan på ganska normala lägenheter också.
Det finns ju vissa pilotprojekt bl.a i Mölndal där gemensamma boende har byggt ett höghus med egen upphandling och hamnat på väldigt låga kostnader för både bygget och för de boende. Jag ska försöka hitta någon länk.
/Maria
Man renovedrar för att kunna höja hyrorna tror jag. Jag klarar mig på 2 ggr 3580:- som jag får in i hyra. Jag blev ifrågasatt av Boverket som tyckte hyran skulle ligga på 4 700:- minst. Jag fick motivera varför jag inte hade "marknadshyror". Min förklaring var mycket enkel, jag har hellre folk som jag litar på och inte vill flytta än höjer till allmännyttans priser. Mitt hus är renoverat 1989 och duger bra. Har bytt värmepump, blandare och gjort smårenoveringar och får ändå pengar över när lånen dras. Vad är det som kostar så in i skogen för allmännyttan? De borde göra stora samordningsvinster och 40 år gamla hus bör man ha betalat av en del på.