SCB väljarundersökning
Rödgrön majoritet och en knapp framgång för SD och KD åker ur Riksdagen.
Men nu pratar du väl om förra undersökningen? Dagens är inte släppt ännu.
Javisst var det, det.
Nu står aktuella siffror bredvid artikeltexten.
Ja, och det är ju inga större överraskningar. Värt att komma ihåg är att SCB:s undersökningar brukar underskatta SD. I den sista undersökningen för valet 2010, den som kom i maj, fick SD 3,9%. Sedan fick man 5,7% i valet. Det är alltså en underskattning på 46%. Skulle man tillämpa den felmarginalen på dagens underökning så innebär det att SD:s riktiga siffra vore 11,5%. Skälet till detta är nog att många av de som röstar på SD återfinns i den grupp som inte vill svara på frågorna eller uppger att de är osäkra.
Att KD fortsatt ligger utanför riksdagen är såklart intressant. Lär bli många som stödröstar på dem i nästa val för att inte riskera att Alliansen totalt sett tappar. Å andra sidan känns både KD och C totalt onödiga i dagens politik, de har inte längre några egna frågor som de vågar driva.
Så man ökade ingenting mellan maj 2010 och valet samma år? Det var en felbedömning från SCB?
Magnuz, Kan du ge mig en enda anledning varför folk inte skulle våga tala om vem de röstar på till just SCB när de gör det till alla andra institut?
Poängen är att scb precis som de flesta andra opinionsinstitut undervärderar SD. Titta här;
Av de 14 undersökningar som gjorde i augusti och september 2010 visade 11 ett resultat som var under valresultatet.
Tja…det räcker väl att se på hur SD-sympatisörer behandlas på t.ex. den här sajten. Jag säger inte att scb skulle vara speciellt, jag tror det är en allmän trend. Men men, ni behöver inte hålla med mig, det är bara en teori eller gissning om ni så vill, från min sida.
Lena Mellins "analys" är skrattretande, precis som många andras försök att krysta fram anledningar. Inte någon lyckas få ur sig att den verkliga anledningen är att fler och fler människor inser att SD:s politik är rätt, inte bara gällande invandringen utan på fler områden. T.ex. brottsbekämpningen.
Personligen så tror jag inte att folk i allmänhet har svårt för att säga vad det tycker och tänker utan att det handlar om hur det statistiska urvalet görs.
Att sen SD slår igenom framförallt i södra Sverige beror på att det finns fler flyktingar där och att Norland har sina egna problem och också har haft sina egna missnöjespartier såsom Kirunapartiet.
Nu menar jag inte att det inte är ett berättigat missnöje för det är det uppenbarligen. Folket och politkerna gå i otakt helt enkeln och då så röstar folk på SD. Jag tror däremot inte att många som röstat på dem vill ha dem som regeringsparti med allt vad det innebär.
Så är det nog också så att SD har inga politiska profiler som varit kända sen tidigare inom politiken och det gör också sitt till då en del av de gamla gardet har suttit lite för länge och har det som en födkrok.
"Jag tror däremot inte att många som röstat på dem vill ha dem som regeringsparti med allt vad det innebär."
Varför inte? Det handlar väl mer om hur denna regering ser ut. Jag skulle efter 2010 inte haft några problem med att Alliansen+SD utgjort en majoritetsregering där SD ger sitt passiva stöd i utbyte mot en överenskommelse inom t.ex. migrationspolitiken. Efter 2014 skulle jag lätt kunna tänka mig Jomshof som utbildningsminister och Jimmie Åkesson som justitieminister. När SD utvecklats mer och mognat som parti, kanske efter valet 2018 eller 22 kan jag i dagsläget inte se några konstigheter med att Jimmie Åkesson mycket väl skulle kunna bli statsminister i det fall SD utvecklas till Sveriges största parti. Nu ska jag erkänna att detta förmodligen inte kommer hända men i princip ser jag inga problem med det. Jimmie Å har de senaste veckorna i synnerhet och de senaste åren i allmänhet visat prov på stor proffesionalitet och jag skulle ha betydligt svårare att se t.ex Lars Ohly, Annie Lööf eller Åsa Romson som statsminister än Jimmie Å.
Problemet är att Alliansen och vilket annat parti som helst inte vill ha med SD att göra så det skulle var en SD-regering i så fall och dit lär vi inte komma.

Om SD blir tillräckligt stora (15-20%) så kommer givetvis de andra partierna att vara tvungna att samarbeta med dem.
Det är väl ungefär samma utveckling som hänt i Danmark med Dansk Folkeparti. Men DF har aldrig varit med i själva regeringen.
Det krävs en viss tillvänjning, och att partiet får in "stabilt" folk och lite ordning på det som inte bara gäller deras kärnfråga.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Inte ens när V hade 12% av rösterna så fick de vara med och påverka en S-regering.

Nä, jaha. Det kanske är annorlunda i Sverige med hur man samarbetar.
Men de kommer ju att påverka mer i riksdagen.
När du säger att de bör ligga på ca 11,5% nu, eftersom de hade olika siffror i maj 2010 mot september så blir ju poängen en helt annan.
Så vitt jag vet så finns det inte ett parti som vill ta i dem med tång.

Det sa man om DF också, sakring.
Men det är borgeligheten som får ta in dem och det kommer de inte att göra. Här försökte ett kommunalråd att ta stöd ifrån dem men blev tagen i örat av Reinfeldt.
DF för väl en tynande tillvaro nu, det kanske blir likadant för SD, framförallt om Åkesson drar sig tillbaka nån gång.

DF för absolut inte nån tynande tillvaro, var har du fått det ifrån?
Jag har för mig man tappat en hel del efter Pia slutat. Man har ju tappat regeringsmakten (vågmästarrollen), även om det var fler partier som bidrog till det.

Det som hänt i dansk politik är att sossarna vann och regerar med hjälp av andra vänsterpartier, och nu sitter alla andra bara och lutar sig tillbaka och ser på kaoset och väntar på nästa val.
Det är en röra utan like, med den ena skandalen värre än den andra och alla vallöften bryts. Har aldrig sett någon gräva sin grav så fort som regeringspartierna i Danmark gör just nu.

#11 Eller så blir det som i Norge där FrP varit landets näst största parti sett till antal mandat i Stortinget ett bra tag nu, med valresultat en bit över 20 %, och ändå aldrig fått vara med i regeringen. Om de fått agera stödparti vet jag inte, men jag tvivlar…
Med tanke på hur mycket de andra partierna i Riksdagen ogillar SD så tror jag faktiskt att sannolikheten är större att de hamnar i FrP:s sits än DF:s.

#22. DF har heller aldrig varit med i en regering, men alla andra partier samarbetar med dem, på lika fot med vem det nu är man behöver för att få igenom sin politik. Det var det jag ville komma fram till, att de är ett demokratiskt valt parti som behandlas som andra partier.
I Danmark förhandlas det hejvilt över blockgränserna, de är inte så fast i vi och dom tänkandet som man är i Sverige.

#23, som jag har förstått det så behandlas FrP i Norge fortfarande som SD i Sverige idag, trots sin storlek. Jag är som sagt inte helt säker, kan kolla med en politikintresserad norrmann jag känner senare idag så jag får veta exakt hur det ligger till.
Jag tycker att det är synd det där med blockgränserna i Sverige också… Nu är SD rätt så utpräglat höger egentligen, skulle säga att de ligger närmast KD, så de skulle aldrig få påverka något i ett rödgrönt samarbete oavsett. Däremot kan jag inte se några ideologiska hinder för FP eller C att samarbeta med S och/eller MP på det stora hela, om det inte vore för att FP och C i och med blockpolitiken har målat in sig i hörn som inte riktigt funkar med de två sistnämnda i dagsläget i många frågor. Eller ja, C verkar ju ha bytt spår helt så det är väl mer än ett hörn där…
Både C och KD ur riksdagen med demoskops siffror.
http://www.expressen.se/nyheter/nu-gar-reinfeldt-om-socialdemokraterna/