Politik iFokus

Politik

Etikett: jämställdhet
Läst 1503 ggr
CarlS
0

Angående hedersmord

17 - årig flicka stenas här till döds. Starka bilder!

Länk till artikel

Sorgligt, mycket sorgligt! :(

Tankarna går till Jesus ord: "Den som är utan synd, kastar första stenen" Var dessa män verkligen utan synd?

Man är så tacksam att man bor i Sverige där man inte behandlar sina Qvinnor såhär!

Men vad kan man göra för att hjälpa kvinnorna  i Irak?

//CarlS

precis
0

kanske försöka hjälpa till med opinion för att alla ska kunna gå i skola (och då menar jag utbildning som är fristående från en religion eller annan pseudovetenskap)

CarlS
0

Ja, kanske det. Men vilken väg ska man gå? Var ska man vända sig? Läste att Amnesty skickat protester. Hjälper det?

precis
0

om jag nu förstår det hela rätt så är sharia-lagarna utvecklade från 6hundratalet till ungefär nu… ?
så om amnesty börjat skicka protester och fler och fler hänger på (humanister, diplomater, politiker, non-gov-orgs) så kanske vi kan ha bidragit till att ha delvis löst problemet om några sekel??? förhoppningsvis fortare…

CarlS
0

Ingen annan?

Sara
0

Tror inte det går att hjälpa dem i deras hemland. Så länge det är socialt accepterat hos många så kommer det fortsätta. Det enda är nog att de religiösa ledarna i moskeerna lär ut att det är fel.

Sara

CarlS
0

Och hur ska de göra det? Om det står i Koranen?

Det står så också i gamla testamentet. Då säger Jesus:

"Den som är utan synd, kastar första stenen"
För han vet ju att ingen är utan synd.

Säger Mohammed det?

//CarlS

CarlS
0

Det är mäkligt att det är så lite reaktioner på detta grymma handlingssätt. Är det helt OK att hon stenas till döds?

Kom igen nu!

//CarlS

Sara
0

Jag har ingen aning vare sig om det står i Koranen eller hur de religiösa ledarna ska kunna säga det men det är först då jag tror att det kan bli ett stopp på det.

Sara

CarlS
0
CarlS
0

Själv tycker jag att det visar på Islams sanna ansikte…

Sara
0

# 9 Vad är då synd? Hur kan tex en tanke vara en synd, även hur "oren" den än är?

# 8 Förklara gärna vad du menar, för jag är inte riktigt med vad som är Islams sanna ansikte.

Sara

CarlS
0

Vi är alla födda med synd. Den kom in i världen redan från begynnelsen. Det är den synden som Jesus tog på sig när han korsfästes. Han dog för att alla människor skulle få en chans att bli fria från synden…
Tankar…Jesus sa: "Det är inte det som går in i munnen som orenar människan utan fastmer det som kommer ut därifrån. Orena tankar kommer ju ofta ut  genom munnen genom vårt tal"

Kristendomen och Jesus Kristus förespråkade alltid att man skulle älska varandra.

Att stena en ung kvinna är inte att älska varandra. Islams sanna ansikte.

Sara
0

Att stena, hänga eller överhuvudtaget mörda någon är en fruktansvärd handling, det håller jag med om 100%!

Kristendomen och Jesus kanske säger att man ska älska varandra men gör alla kristna det? Naturligtvis inte. Precis som alla muslimer inte stenar sina släktingar, misshandlar sina fruar eller beter sig illa.

Religion är ofta en tolkningsfråga och man kan vara mer eller mindre fanatisk, både som muslim och kristen. Det rättfärdigar dock inte hedersmod, självmordsbombare, utrotning av andra religioner och dyligt.

Själv försöker jag ha respekt för alla livsåskådningar men däremot kan jag inte respektera vissa saker i dem som ex halal slakt.

Om ni undrar är jag själv agnostiker. Glad Men tycker det är väldigt intressant att diskutera religion och livsåskådning.

Sara

precis
0

#12 ??? Hur kan jag vara född med synd? om din messias J.C (som jag anser är en sagofigur ur ett hopkok av myter och skrönor) tog på sig människornas synd? om han nu dog på korset för att fria oss andra? (all religion är extremt motsägelsefull och ologisk)

Det finns många inom kristendomen (och alla andra stora religioner) som inte vill älska eller acceptera homosexuella män, för att det är en synd… ???

som jag skrev till dig nyligen så kanske vi ska ta upp religion och teologi i ett eget område/diskussion???

zeretki
0

#10 Det är inte Islams sanna ansikte. Det är bara en fråga om makt över det outbildade folket och att kunna utnyttja kvinnor som man vill.

Utbildning leder till att kvinnor lär sig läsa Koranen själva och därmed kan lära sig vad som egentligen står i den.

Utbildning leder till att kvinnor lär sig ta kontroll över sina liv och protestera mot orättvisor.

Islam måste anpassas och förändras, liksom alla religioner måste passa in i det samhälle man lever i.

precis
0

#15 du har helt rätt om utbildning.

men, Islam kanske inte behöver förändras. Det borde vara tillräckligt att tillåta alla flickor (och pojkar) att gå i skola och lära sig läsa, skriva och tänka fritt och lite kritiskt, till vad några få fullmäktiga och maktmissbrukande imamer bestämmer att det står i en liten sagobok.

Koranen är för övrigt minst 7-9 grundvarianter/översättningsversioner, som var och en utger sig för att vara den enda boken, det enda sanna ordet. och att de påstår att det bara finns en riktig tolkning av några så flummiga dikter/skrönor är ett hån mot människorna som de försöker härska över.

Jag anser att religion, vidskepelse, skrock, och gammal folktro inte har någon logisk eller behövlig plats i dagens informations- & vetenskapsbaserade och sekulariserade värld. Kanske inom underhållningsvärlden, men inte i verkligheten, bland riktiga, tänkande personer.

CarlS
0

Det är den så kallade arvsynden vi ärvt genom Adam & Eva

Så jag är alltså inte någon riktig, tänkande person? Och inta alla de 100 tals miljoner som tror på Kristus? Det är ju snudd på ett personangrepp!

Det är mycket som är ologiskt precis. Kosmos oändlighet till exempel. Ändå existerar den….liksom Gud.

Själv har jag fört oändliga diskussioner med personer som du som tror sig förstå allt och måste ha allt förklarat på ett vetenskapligt sätt. Men det finns andra dimensioner som går utanför vetenskapens ramar…

zeretki
0

#16 Ja, där håller jag inte med dig. Religion existerar av en anledning, jag tror absolut folk behöver något att tro på. Frågan är bara VAD de tror och hur det uttrycker sig.

Ceremonier, övergångsriter - detta har existerat i hela mänsklighetens historia.

Men däremot behöver religioner förändras så de speglar det samhälle vi lever i och vill ha.

CarlS
0

Hur vill du förändra den kristna läran då så att den "passar" in i vårt egoistiska samhälle?

zeretki
0

#19 Ta bort alla fördomar mot homosexuella, t.ex. Predika mer öppenhet mot olika grupper av människor. Det finns massor i bibeln som är gammalt och förlegat. Kvinnan ska tiga i församlingen?

Bättre att satsa på tolerans, respekt och kärlek. Bra saker som Jesus sa till folk men som ofta glöms bort till förmån för abortmotståndare, bögar och muslimer.

CarlS
0

Vilka fördomar?

Hur vet du att det inte predikas mer öppenhet? Brukar du besöka någon frikyrka till exempel?

Jo, mycket i Bibeln är gammalt. Det är ju en gammal bok och Världens mest lästa men det mesta gäller även i vår tid…

Att kvinnan ska tiga i församlingen stämmer inte. Däremot kom detta utryck till när predikanten hela tiden stördes av ett antal kvinnor som tjattrade med varandra under hans predikan…:)

Sara
0

Fördomar som att det är homosexuella är onaturliga exempelvis.

I många församlingar (även frikyrkor) anses mannen vara kvinnans överhuvud. Är inte det förlegat så vet jag inte vad som är det.

Sara

CarlS
0

I Bibeln är homosexualitet otukt och en abnorm företeelse. Det naturliga är att man och kvinna ingår äktenskap.

Jesus skulle alldeles säkert älska de homosexuella men han skulle säkert råda dem att ändra på sitt leverne…

Mannen är Qvinnans överhuvud men han ska älska och ära sin kvinna…

zeretki
0

#23 Ja, där har vi olika åsikter om vad Jesus sa och ev. skulle tycka. Jag tror inte att Jesus skulle råda dem att ändra på sin läggning. Om Gud har skapat alla så har han skapat homosexuella också. Därför är det fel i bibeln.

Sara
0

Finns inte ens chans att mannen är kvinnans överhuvud! Finns inga belägg överhuvudtaget att män skulle vara annat än ev. fysiskt överlägsa kvinnor. Obs, jag säger inte att kvinnor är överlägsna män heller, utan att vi jämnställda.

Bibeln/kristendomen speglar vad som var synsättet på den tiden. Ex. Gud är en man. Jesus är en man. Maria Magdalena var en hora. Jesus 12 lärjungar var alla män.

Bibeln är skriven av män för män. Ett ypperligt sätt att manipulera människor till lydnad.

Om nu bibeln/kristendomen har rätt i att mannen är kvinnans överhuvud varför är det inte så i verkligheten? Borde inte mannen då vara förståndigare och smartare än kvinnan?

Manschauvinistiskt dravel är vad det är!

Sara

blombuketten
0

Fortfarande, det är vi människor som tolkar vad som sagts i Bibeln. Det vi läser idag är en tolkning, efter en tolkning som tolkats efter en annan tolkning osv. Vad som ursprungligen sagt vet vi inte så mycket om egentligen. Sen kan man ju självklart tro att det är Gud som styrt den som tolkat så det blivit rätt, men då bibeln tolkats på många olika sätt, och fortfarande gör, så kan man ju undra vem av alla som tolkat den styrs från Gud.

Bibeln och vad som skrivs där har, av t ex överheten, tolkats så att man höll "pöbeln" på plats, så att de själva kunde leva på stor fot och alltid vara förlåtna. Prästerna (som ju ska föra fram Guds budskap) kunde stå och dundra ut över massan att de skulle hamna i helvetet för den minsta småsak. De lärde också ut ett budskap om en straffande Gud så att folk inte vågade göra någonting för att förbättra sin situation, eftersom de var rädda för straffet. Var då prästerna mindre Gudliga förr än nu, då de ju är mildare idag?

Att mannen skulle vara kvinnans överhuvud är något som tillkommit, inte något som kommer från själva budskapet. Enligt vissa historiker skulle Jesus inte alls fört fram ett sådant budskap. Han t o m skulle ha haft Maria Magdalena som lärjunge. Så säger också Thomasevangeliet som ju inte fick vara med i Bibeln. Men det finns andra källor som anser detsamma. Denna teori förkastas av kristna som humbug, hur de nu vet det. Enligt dessa källor skulle Jesus, tvärtom det som var brukligt på den tiden, ha behandlat kvinnor som jämlikar. I stället kör den kristna världen med den nu urtjatade versionen om Edens lustgård där Eva lurade den stackars mannen Adam att bita i äpplet och mena att kvinnor inte är att lita på. Den teorin lever vi på än idag. Mannen är lättlurad och kvinnor lömska. Män kan bedra och det är kvinnans fel att de så gör. Män behöver inte ta lika stort ansvar för sina handlingar då de ju är så godtrogna och låter sig luras av lömska Evor.

Det är så lätt att säga att i Bibeln står det  och det och alltså har vi rätt att döma, vilket många kristna faktiskt gör, vad gäller homosexualiteten t ex. Fast ingen av oss har rätt att döma om man ska hårdda det hela. Det har bara Gud själv. Att överhuvudtaget göra någonting i hans namn är att gå över gränsen, om man ska lita på Bibeln, och det ska man väl om man är kristen.

Rent historiskt sett har vi människor alltid varit mer eller mindre egoister. Det är inget nytt för dagens samhälle. Skillnaden mellan förr och nu är att vi är mer upplysta om vad som händer runt omkring oss. Inte bara vad grannen sysslar med, utan hela världen. Betänk bara hur vi i alla tider gjort allt vi kan för att uppfinna dödliga vapen.

blombuketten
0

#25. Är det inte så att många män tror just det, att de är smartare ;). Hå hå ja ja.

Angående det där att Maria Magdalena skulle vara en hora, därom tvista de lärde (också). Det finns inga som helst belägg för att hon verkligen var det. Däremot finns det det som tyder på att hon var dotter till en rik man, vars namn jag inte kommer ihåg så här på rak arm. Enligt denna teori skulle alltså Maria med avsikt gjorts till hora och en teori till detta är bl a avundsjuka därför att Jesus föredrog Maria som sällskap framför en massa män, då hon var en mycket klok kvinna som Jesus tyckte om att diskutera med. Man ville helt enkelt svärta ner henne och få hennes betydelse till ingenting, vilket man lyckades mycket bra med eftersom hon fortfarande anses varit en hora.

precis
0

de som nedtecknat skrönorna i evangelieform gjorde ju också många egna tolkningar och översättningar. ingen kan veta egentligen vad syftet med dessa flummiga tankar och moralkakor var. För det var ju bara lärda män som fick lära sig läsa o skriva förr i tiden. Man hade ju latin som standardspråk länge, utan att folket orkade lära sig det. En sorts censur, hjärntvätt och härskarteknik ifrån kyrkornas ledning

#17 nu ska vi inte hoppa på varann, när vi diskuterar så intressanta saker. Att jag tycker att de religiösa är ologiska, skrockfulla och rädda för livet och döden är väl inget personpåhopp eller?

jag måste inte ha allt förklarat, men jag vet att vetenskapen kan förklara allt. Jag utger mig inte för att förstå allt, men jag vet att allt verkligt går att bevisa. och allt som inte går att bevisa är overkligt och obefintligt.

men vi har verkligen kommit långt off-topic nu :)

Sara
0

# 28 Håller inte med dig om att "och allt som inte går att bevisa är overkligt och obefintligt."

En del tekniker har inte utvecklats till fullo och därför kan vissa saker ej bevisas.

Ta min och måååånga andras sjukdom som fibromyalgi. Det går inte att bevis med blodprover osv men nog tusan är den verklig. Förr trodde man att jorden var platt för ingen kunde bevisa motsatsen eller att solen roterade runt jorden och inte tvärtom.

Däremot har jag samma tankar som du om "jag tycker att de religiösa är ologiska, skrockfulla och rädda för livet och döden".

Sara

CarlS
0

Man har inte rätt att döma någon som kristen. De homosexuella lämnar jag åt Gud att döma liksom alla andra som inte vill tro på honom och budskapet vi kristna vill förmedla…

"Att jag tycker att de religiösa är ologiska, skrockfulla och rädda för livet och döden är väl inget personpåhopp eller?"

Nej, du får tycka som du vill men jag tycker tvärtom! Vi som tror på det eviga livet behöver inte vara rädda. Varken för att leva eller dö!
Och det är ju just det vi vill förmedla med vår tro. Att ni kan få del av det eviga livet efter döden…Men ni gör som ni vill….

precis
0

#29 men smärtan hos en fibro-patient går att mäta vid magnetröntgen i de områden som används för att registrera smärta (CNS, hjärnbarken, lilla o stora hjärnan). jag, och många forskare, tror inte ännu att fibromyalgi är en helt enkel och "egen" sjukdom, som det alltid går att ställa en helt fullständig diagnos på, det är väl en komplex blandning av olika symptomer i alla olika förekommande fall. (vad jag vet)

mätutrustning och tekniker utvecklas hela tiden. helt sant. Kosmos "oändlighet" som CarlS hänvisar till, beror bara på att det är ett så enormt stort område och att vi är så marginellt små och det tar flera generationer till att få ut teleskop och raketer så långt ut att det är vettigt att börja kartlägga och mäta. Jag har å andra sidan inget behov av att kartlägga områden som ligger så långt bort att jag själv är död innan jag kommer dit, även om jag kunde flyga med ljusets hastighet. Jag föredrar att njuta av försommarvärmen i gävle, och att veta hur allting jag ser och hör (logiskt och evolutionellt) hänger ihop.

CarlS
0

Jo, njut du av försommaren och solen som Gud skapat med sitt allmaktsord.

Han låter solen lysa över ond som god…

precis
0

#32 Gud har inte skapat någon sol, för den är ett stort kärnkraftverk med bränsle som kommer ta slut om några miljoner år… :) :p

och det finns ingen Gud… :p

CarlS
0

Men vem skapade kärnkraftverket precis? Vetenskapen, människan, du? :)

Sara
0

Det är möjligt att forskningen har gått framåt inom fibromyalgin men det är inget som vi vanliga människor fått tillgång till. Vi sitter fortfarande hos läkaren och får veta att vi överdriver, simulerar och att fibro inte finns även om det är en egen diagnos hos WHO.

Sara

blombuketten
0

Det eviga livet får man alltså tillgång till först om man tror på Gud? Annars……..ja, vad händer annars?

CarlS
0

Man mister det eviga livet tillsammans med gud vilket liknas vid en evig brinnande eld - helvetet. Det är en symbol för hur mycket man ska ångra sig för att man inte vandrade den "rätta vägen"

Riktigt vad som händer och var man hamnar kan man ju inte veta förrän man hamnar där…

Sara
0

Återigen ett hot som ska hålla folket på "den rätta vägen".

Sara

blombuketten
0

Ja, det var så man höll folket på "mattan" förr i tiden. Vi är mer upplysta i dag och vågar ifrågasätta saker som vi tycker är fel. Prästerna förr hade en enorm makt och använde den också. De flesta av dem var inte till för pöbel och pack (som den fattigare delen av befolkningen ofta kallades) utan de höll sig bland den rikare delen där de ansåg sig höra hemma. Långt i från det som Jesus förmedlade.

CarlS
0

#39, 40

Se här:

Joh: 3 kapitlet 16 versen:

"Ty så älskade gud världen att han utgav sin enfödde son för att var och en som tror på honom inte skall förgås utan ha ett evigt liv"!

Detta är glädjebudskapet. Gud sände sin enda son och han dog för oss, tog våra synder på sig för att om vi tror på honom ska få ett evigt liv. Var är HOTET?

Att ni inte vill tro? Eller ens försöka söka gud?

Alltså, det gör inte ont att be till gud. Be som ni kanske bad när ni var små barn. 

Läs gärna här om de 4 andliga sanningarna. Längst ner på den hemsidan (Gud älskar dig) har ni en bön ni kan be.
Är det ett hot blombuketten?

Gud älskar dig, vi är alla guds barn. men är det så konstigt egentligen att han vill att vi ska komma med ett öppet sinne och hjärta och med vår egen fria vilja?

//CarlS

Pudding
0

Johannes 3:16 är också kallad för "lilla Bibeln".

WiktZac
0

Men bibelns budskap blir aldrig föråldrad!”, säger många kristna. Bibeln har väl inte patent på gammal nedskriven visdom? Det finns gott om exempel på gammal litteratur, eller sagor för den delen, som har mången god sak att förtälja, och som dessutom inte innehåller den fördömande och bestraffande guden som återfinns i GT. Kristna människor har en tendens att plocka ut de bitar som passar idag och lämna de lite mer pinsamma detaljerna därhän.

Religion är och har alltid varit ett maktmedel.

//Zac

Pudding
0

Det kanske inte är religionen/kristendomen i sig som är ett maktmedel utan som med mycket annat så beror det på vad människan gör det till.

Det är ju inte religionen/kristendomen som startar krig eller annat elände utan det är ju människan som gör det  i religionens namn.

WiktZac
0

Jag utgår från människan - jag är ganska övertygad om att det är vi som ställer och styr.

Jag borde onekligen ha uttryckt mig tydligare:

_Religion är och _har alltid_ varit ett maktmedel för makthavare_.

Visst - 900 år efter det sista korståget(?) så är fortfarande kristendomen förknippad med ren ondska i större delen av mellanöstern.

//Zac

Sara
0

# 41 Hotet är att man blir straffad om man inte tror. Hotet är att man inte får vara med i gemenskapen i efterlivet, Hotet är att du hamnar i helvetet om du inte tror.

Jag ber inte för det ser jag som falskhet. Eftersom jag inte tror på att det existerar någon gud så kan jag inte heller be till den här icke existerande guden eftersom jag i mitt hjärta känner att det inte finns nån gud.

Jag har oxå varit sökare tidigare i livet men har inte blivit "frälst". Dessutom är jag ifrågasättare och funnit många saker som talar emot de strikta stora religioner som finns, sådant jag inte kan acceptera bara för att det står i ex bibeln.

Sara

blombuketten
0

#41. Nej Carls. Det är inte ett hot, inte det du valt att citera. Förutom att de som inte tror förgås. Men som Bibeln tolkas och har tolkats så är det ett hot. Vilka är det som tolkar Bibeln? Jo, människorna.

CarlS
0

#46,47

Återigen:
Gud älskar dig, vi är alla guds barn. men är det så konstigt egentligen att han vill att vi ska komma med ett öppet sinne och hjärta och med vår egen fria vilja?

Jesus hotar inte när han säger:
"Ingen kommer till min fader utom genom mig"
Han talar bara om hur det faktiskt ligger till!

Och Jesus säger också i bergspredikan att endast den som gör Guds vilja, den som hör Kristi ord och gör efter dem ska bestå på domens dag och komma in i himmelriket.
Det är inget hot, det är fakta.
Han säger också:
"Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under någon dom.

//CarlS

blombuketten
0

#48. Det du skriver ovan kan faktiskt tolkas på olika vis om man tänker efter. Jesus ord, när man läser dem både i Bibeln och Thomasevangeliet (som ju jag tycker är intressant), är mycket filosofiska och tolkbara. Det är ord som kan diskuteras hur mycket som helst då han använder sig av olika likneser.

Ta bar detta:

att endast den som gör Guds vilja, den som hör Kristi ord och gör efter dem ska bestå på domens dag och komma in i himmelriket. Det kan tolkas som att den som lever som en god människa, vilket är Guds vilja, och utför goda handlingar har hört kristi ord.

CarlS
0

Jo, det förnekar jag inte…

Men om man har hört Jesus ord och gör efter dem då har man på sätt och vis tagit emot honom…

Han säger ju:
Den som inte är emot mig är med mig…

Förtydligande:
Om man tagit emot Jesus som Guds son och bett att bli frälst så har man fått en "fribiljett" till himmelen. Alltså om man med sitt hjärta tror och med sin mun bekänner att Jesus är Guds son.
De som inte tagit emot honom men har gjort "goda gärningar" eller onda sådana kommer att bli dömd för sina gärningar på Domens dag…

OM Domens dag:
Jesus säger med tanke på tidpunkten för sin återkomst:
"Om den dagen och den stunden vet ingen något, inte änglarna i himmelen, inte ens sonen, ingen utom min fader.

//CarlS

blombuketten
0

#50. Där har vi en annan fundering jag har. Tänk om han skulle dyka upp här i världen helt plötsligt och säga att jag är Guds son. Vem skulle tro honom tror du? Jag menar som så att han skulle ju kunna dyka upp som vem som helst s a s. Kanske som en uteliggare i Stockholm. Skulle någon lyssna på honom då tro? Där skulle det bli en prövning som heter duga, för jag kan tänka mig att inte ens kyrkans män/kvinnor skulle lyssna. Kanske någon enstaka, men inte flertalet.

precis
0

#34 det bildades av en slump eller av Big Bang, det var alldeles för länge sen som universum skapades så ingen vet exakt. vi kan bara vara säkra på att det inte var någon Gud som sa "varde ljus". Och de flesta hard-core-konservativa påstår att världen är ca 4000 år, när vetenskapen kan bevisa något helt annat… ? skumt & flummigt (som kanske borde diskuteras på andra trådar eller forum)

#50 jag är varken med eller mot Jesus, eller Gud, eftersom jag vet att inga gudar finns…
Men jag har läst en hel del av Jesus ord. och gör ofta ungefär liknande saker som han proklamerar, helt utan att jag för den skull går efter något bibliskt, när jag lever mitt vardagliga liv.
alltså helt utan koppling till religion.
Bara på ren logik.
Jag tolkar det så.
Och alltså kan en frälst/religiös tolka det som att jag är mot kristendomen.
Det finns ingenstans enbart svart/vitt ont/gott det finns en massa gråskalor och varianter, beroende på vem som väljer att tolka det.
Hitler var inte helt igenom ond, han hade goda sidor också. (han gjorde bra, vettiga saker som politiker och hade också någon form av kärleksfull relation till sina föräldrar och till en kvinna)
Men jag väljer att inte se enbart till den ena sidan. ( i någon människa)

Okej, jag insåg nu att denna tråd handlar om hedersmord…
redigerar lite av det jag skrivit…
sorry, det fransar alltid ut i kanten, helt off-topic
Så om man (t.ex. FN/EU/Nato/UNHCR/WHO el. dyl.) gör det obligatoriskt/lagligt för alla barn i hela världen att lära sig läsa/skriva/tänka så kommer det förmodligen att leda till mycket mindre förtryck/inskränkthet/terror/hjärntvätt… inom några generationer…

Solveig
0

Lång och ringlande tråd som är intressant att läsa men som utvecklats till att diskutera kristendomen och bibeln. För att återföra den till ämnet kanske de som påstår att här visar islam sitt rätta ansikte ska läsa inledningslänken  en gång till. Det var faktiskt yeziditer som stenade den stackars flickan till döds. De är inte muslimer! Hon skulle straffas för att hon hade blivit förälskad i en muslim. För övrigt är gamla testamentet en helig skrift för muslimer.

blombuketten
0

Ja, där ser man hur lätt det är att anklaga någon som inte är skyldig, här togs det för givet att det var islamister och så visar det sig att det inte alls var så. Undrar just hur mycket propagandan, som vi matas med, om olika ting, ställer till det uppe i våra huvuden. Ungefär det här skrev Jan Guillo om. Vi matas med allt möjligt, för att vi ska tänka på ett vist sätt. Det är toppstyrt. Tydligen funkar den styrningen rätt bra.

Intressant också detta med GT och att det är en helig skrift för muslimer. Det visste jag inte. Man kan ju undra vad vi egentligen bråkar om, i religionens namn. Inte rör det sig om Gud i alla fall, utan om egen makt.

Solveig
0

Ja, blombuketten, visst är det så. Makthunger och pengahunger ligger bakom det mest elände i världen.

CarlS
0

"vi kan bara vara säkra på att det inte var någon Gud som sa "varde ljus".

Ja, tro du det. jag är lika säker på att det var Gud!

Lika säkert som att det ligger en webbmaster och programmerare bakom iFokus! :)

problembarn
0

Jag skulle dessutom i denna debatt vilja tillägga att det gång på gång verkar lättare att diskutera andra kulturers felsteg än våra egna… att det hela tiden, oupphörligen misshandlas svenska kvinnor, av svenska män, till döds är det ingen som pratar om!

Vi kanske ska ta och städa ut vår egen skit innan vi börjar "kasta stenar" på hur andra beter sig!

WiktZac
0

Enligt BRÅ:s senaste så var det 252st kvinnor som dödats i nära relationer (1990-2004), 70% av förövarna var svenskfödda. 90% har psykiska problem, 60% är kriminellt belastade - det är inte mannen på gatan som tar död på sin kvinna s a s…

//Zac

Oskar
0

"EX 21:28 Om en oxe stångar någon till döds, man eller kvinna, så skall oxen stenas, och köttet må icke ätas; men oxens ägare vara fri ifrån straff.

EX 21:29 Men om oxen förut har haft vanan att stångas, och hans ägare har blivit varnad, men denne ändå icke tager vara på honom, och oxen så dödar någon, man eller kvinna, då skall oxen stenas, och hans ägare skall ock dödas."

Så en sann kristen bonde kan alltså med gott samvete stena sin olydiga oxe till döds. Jojo. Fast det gäller att se till att oxen är en förstagångsförbrytare annars åker man sjäv dit också…hårda bud…

WiktZac
0

Tja, äktenskapsbrott straffas med döden, sex under mensperioden straffas med döden etc. Befattar man sig med spådom så skall man stenas etc.

Det är en grym skillnad på GT:s fördömande och straffande gud - seriemördare lär för övrigt ha det som favoritlitteratur, och NT där en helt annan gud tonar fram… Jag kan inte för mitt liv förstå varför kristna envisas med att det ens är samma gud i bibeln! Men visst, tesen om guds finger och inflytande blir lite svajigt om ma erkänner detta.

Observera också att du absolut inte får plöja med åsnor och oxar tillsammans! Oskyldig 

//Zac

zeretki
0

#60 Det du nämner nu, det är sådant jag skulle vilja ha bort från Bibeln. Kristendomen kan leva utan sådana regler.

Folk som sysslar med spådom ska stenas? Då ligger jag risigt till med mina Tarotkort. ;)

WiktZac
0

Problemet är att den heliga skriften är så intimt förknippad med utövandet av sin religion. Och visst har bibeln en ganska otrevlig särställning hos bla rättsväsendet bara baserad på traditionen, betänk Åke Green som definitivt hade blivit fälld (iofs felaktigt) om det inte vore bibelcitat han svängt sig med i sin svavelosande hatpredikan…

//Zac

CarlS
0

Jag har faktiskt tagit upp detta om kvinnomisshandel i Sverige vilket jag självklart starkt fördömer.

Ingen Qvinna borde få utstå någon form av misshandel någonstans på vår planet..
Tyckte bara detta fallet var ovanligt grymt…

Jo, det är stor skillnad på gamla testamentets gud och nya men det är ändå samma gud….

Oskar
0

#61 Ja men faller inte trovärdigheten om man börjar plocka bort delar ur de religiösa texterna? Kanske bör man ta bort detta med att jesus gick på vattnet också? Eller att jorden bara är typ 4000 år? Man kan ju liksom inte bara plocka russinen ur kakan…

Oskar

WiktZac
0

#65 Men hur många är det som är helt bokstavstroende? Jag tror trots allt så har de flesta en tro där man pusslat och vinklat och tolkat - kanske t o m övertolkat en del, för att få en tro som passar. Men visst, det är ett trovärdighetsproblem att det är så pass mycket som påminner om samtida sagoböcker, och som inte håller för en modern granskning.

//Zac

Oskar
0

#65 Nej antagligen extremt få som är bokstavstroende i Sverige. Och visst kan man acceptera en viss frihet när det gäller att tolka texterna… Men om man tex tar bort alla de "övernaturliga" inslagen så faller ju all mystik. Och om man sedan stryker alla de delar som inte passar in i ett modernt samhälle eller med våra lagar, ja då finns ju inte mycket kvar.

För min del är man inte religiös/troende om man tolkar de religiösa texterna på det sättet.

Oskar

WiktZac
0

Hehee - det blir lite "sätt i hop din egen pizza" av det? Flört

//Zac

CarlS
0

Bibeln är Guds ord. Guds instruktionsbok på hur han vill och ville att vi ska leva.

OK, gud var sträng i gamla testamentet. So what?

Vi är hans skapelse. Har han inte rätt att bli arg när vi vänder honom ryggen? Och när vi bedriver otukt? Utför onda gärningar? Allt sådant som är en styggelse i hans ögon. Självklart. Lika mycket rätt som vi när vi blir arga på våra barn när de inte gör som vi vill. Glöm inte att det står att vi människor är SKAPADE TILL GUDS AVBILD!

Varför ska inte Skaparen av himmel och jord och allt annat få bestämma reglerna och bli sur när man bryter dem? Har inte Staffan, Johan i fokusteamet satt upp regler för sin skapelse - iFokus? :)

Jesus blev också arg när han drev ut månglarna(köpmännen) ur templet.)

Man ska inte heller glömma att mycket av gamla testamentet var riktat till "hans folk" Israelerna-hans utvalda folk. Ett folk som skulle vara ett föredömme för resten av mänskligheten - därav alla regler och lagar.

Läs till exempel tredje moseboken, kapitel 18 och framåt…

Gud ångrade att han skapade människan står det. Och sände den stora floden för att skölja bort allt gammalt och ont. Men han lät en man som försökte leva med gud - Noa, bygga sig en ark för att inte utplåna allt liv utan gör allt nytt igen..

Han har sedan lovat att inte sända fler floder för att utplåna oss- det gör vi så bra själva! I alla fall är vi på god väg..

Men det är precis som Oskar säger. Man kan inte ta bort eller lägga till något från bibeln. Det är guds ord och även om det ibland kan tyckas motsägelsefullt så är det den enda sanningen för oss troende kristna…

//CarlS

Stravaganza
0

Jag har läst en bok om hedersmord, den heter ''Hedersmordet på pela''. Läs den!