Flykting
Hej! är själv flykting och bott i Sverige snart 22år jag kan inte säga att jag är varken eller, jag delar mitt liv med båda kulturer och har lärt mig att leva så, jag vet att många är nyfikna på att fråga utlänningar olika saker, så nu har ni chansen att fråga en äkta livs levande flyktning det ni vill veta. Så passa på och fråga!! Det kan vara en början på något lärorikt. Mvh/Mandrakonian
Vilket land kommer du ifrån?
Hej Mandrakonian!
Ja, då börjar jag väl då.
1. Vilket land flydde du från?
2. Varför?
3. Visst är Sverige vackert och fantastiskt? :)
4. Har du kikat in på min och min son Davids Sverigeportal?:)
Se: http://www.sverigesurfen.com
5. Kan du besöka ditt hemland idag?
6. Vad tycker du om oss Svenskar?
7. Vad har du för religion?
8. Kommer du att bo kvar i Sverige även om du kan återvända till ditt hemland?
9. Har du barn? Gillar de också Sverige?
10. Vilken tradition i Sverige tycker du bäst om?
11. Vilka traditioner hade ni i ditt hemland?
Ja, kommer inte på fler frågor just nu. Du behöver ju inte svara på alla! 
Tack för att du öppnar upp dig så här Mandrakonian! Strongt gjort!
Hälsningar
CarlS

Min pappa var politisk angagerad inom vänstern i mitt land CHILE och diktaturen ansåg att alla röda måste utrotas. Hans bror var också politiskt aktiv, båda med stora kunskaper inom politik och den fackliga rörelsen. Min far satt 73 på koncentrationsläger i Estadio Nacional samtidigt som VIKTOR JARA, där blev dom torterade av militärerna fast far min klarade sig den gången. Under 80 talet försökte en grupp av rebeller döda vår diktator men tyvärr blev de fångade av militian som trappade upp jakten på KOMMUNISTER och andra icke-pinochet-anhängare. Det skapades dödspatruller som på natten hämtade olika slags människor oavsett ålder , eller kön för att senare hittats dödade av flera hundra skott över hela kroppen för att skrämma människorna i landet. ( USA inspirerade metoder som CIA lär ut till millitärerna i diktaturländer) En känd reporter blev ett av det första riktigt kända fallen, sen blev min farbror sönderskjuten, och jag menar "riktigt söndersjuten" han fick begravas i stängd kista något som är ovanligt i våra länder. Därefter fick far min ett telefonsamtal där han varnades att bli nästa offer. Helvetet varade i hela 2 månader där vi gömde oss på olika platser rädda för att bli dödade. Sen tack vare amnesty kom vi hit till Sverige. Rädda, trötta och otroligt ledsna över att ha lämnat allt utan ens säga adjö till våra kära. Jag kommer aldrig att glömma den natten vi kom till Sverige. Minus 25 grader kolsvart och klockan var inte mer än 17:00 Gahh!
Sverige är en otroligt land. Naturen är det vackraste jag sett och ni alla ska vara glada att ni slipper vara rädda , riktig rädda att inte kunna gå vart man vill. Därför är jag extra noga att alltid tänka på NATUREN.Sverigesurfen skall kollas lite senare idag :-)
Visst kan jag besöka mitt land , men jag har aldrig gjort det
minnerna är för svåra att glömma även om jag hade pengar till det så kan jag ärligt säga att jag inte kan.
Svenskar är lite blyga i början , men när man kommer närmare dom så öppnas en spännade värld som i sig inte är helt olikt oss. Har mestadels svenska vänner det faller mig naturligt på något sätt.
Jag är Katolik men tycker mycket om alla religioner därför att man kan hitta otroligt mycket positivt för själen.
Jag har barn här i Sverige en 3 årig liten kille som jag uppfostrat själv sen han var 6 månader gammal och har inte tänkt lämna honom för något i världen :-).
Den bästa traditionen är midsommar helt klart. Vem kan säga nej till sill o nubbe :-)
Chile har mängder av traditioner , men det bästa är nog nationaldagen där vi äter gott och njuter av tusentals flygdrakar på himlen.
Det är bara att fråga på , jag svarar mer än gärna på det ni vill. Mvh/ Mandrakonian.
Tack för svaren.
På 80-talet läste jag till fritidsledare i Vetlanda. Där lärde jag känna Antonio Barrera eller Barreira kanske det var. Han var också politisk flykting från Chile. Förresten, det kan ha varit Arthuro han hette i förnamn. Minns inte så noga det var ju mer än 20 år sedan….Jo, det måste ha varit Arthuro! Antonio är ju den där skådespelaren som spelade Zorro….
Han spelade ialla fall ihop med Viktor Jara och hade torterats svårt. Han visade mig märken.
Vi bodde tillsammans i samma kåk under utbildningen och en morgon bjöd han mig på någon chilensk te. Det serverades i en läderskål och smakade som tuggat läder! Odrickbart för en annan! :) I gengäld tvingade jag honom att dricka vuxenvälling. Han tyckte det var vedervärdigt! :)
Han var väldigt duktig musiker och spelade ofta chilenska sånger och kompade med sin gitarr. Vi förstod ju inte så mycket men han sa att det var folksånger från Chile som ofta handlade om frihet osv.
Tyvärr tappade jag kontakten med honom efter utbildningen. Kanske du känner honom?
Hälsningar
CarlS
#3 Vilken härlig beskrivning! :)
Me alegro que usted haya venido a nuestro país!
/Ida
Que? Snackar du spanska osså Ida?
Själv kan jag bara:
"Vaya con dios"
//CarlS

Gracias ida :-)
OK, alltså, vill du översätta eller är det hemligt? :)
#6 Carl, jag är skaplig på spanska, men har glömt en hel del. Jag bodde nästan fyra år i Malaga och då lärde jag mig ett och annat. Vad jag skrev till Mandrakonian var att det gläder mig att han kommit till vårt land, typ. :)
Aha, tack för lektionen IDa! :)
Jag är nog inte rätt person att ge spanskalektioner, men vi har ju en expert här på sajten!
Intressant att höra en sådan historia som Mandrakonian berättar tycker jag!

#11 Det tog mig många år innan jag kunde prata om det , jag skrev inte allt som vi har varit med om i fall det finns känsliga som kan ta illa upp. hehe fast jag pratar inte spanska det heter Castellano, den riktiga spanska är annorlunda i dialekten :-)
#12 Oops, klart det heter Castellano! Jag menade det förstås… Men jag lärde mig mest "Andaluz" i sydspanien… ;)
Mandrakonian, jag är uppenbart intresserad av din historia men jag har respekt för att du inte vill lägga ut det på nätet hur som helst.
Stor kram!
/Ida

Jag är född i Sverige men mina föräldrar är inte svenskar, dem flydde från sitt land för länge sen..