Slasktråd för konspirationstrams Elfte September
Mitt förslag för att göra vettiga debatter möjliga, är att inretta särskilda slasktrådar för sånt som uppenbart saknar värde.
I denna tråd skulle vi exempelvis kunna lägga allt kospiratoriskt trams om Elfte September.
Å andra sidan har jag inte hört vem det är som är berättigad att bestämma vad som "uppenbart saknar värde". Ingen tråd startas väl om inte någon anser den värd att starta? Du kan alltid försöka avhålla dig från att lägga dig i det som du inte ser värdet av.
Det finns en gräns för hur många gånger man skall behöva tröska igenom sånt som debunkats fler gånger än nån kan räkna.
Jag tar återigen och hänvisar till denna jättetråd på VoF forum:
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=38&t=22
Tråden är inte låst, så det är bara att gå in där och fortsätta harva.
Som ett litet extra tps kan jag nämna att det på bloggen Tankebrott
finns ett antal inlägg på temat Elfte September:
http://tankebrott.nu/2009/05/04/skeptikerskolan-del-7-lathund-till-11-september-konspirationer/
http://tankebrott.nu/2009/05/13/detta-kravs-for-att-11-september-konspirationen-ska-fungera-del-1/
http://tankebrott.nu/2009/05/19/detta-kravs-for-att-11-september-konspirationen-ska-fungera-del-2/
http://tankebrott.nu/2009/07/10/detta-kravs-for-att-11-september-konspirationen-ska-fungera-del-3/
Låt du bli att tröska där du inte vill tröska, så ska du se att det blir mer vilsamt för dig. Det är ju inte så att du är nödd att skriva i - eller ens titta på - trådar du inte tycker om.
#4 Grönstedt
I nätdiskussioner idag ser man en stark tendens stt debatter bara förs mellan likasinnade. Då blir det ju inte längre debatter utan bara intellektuell onani.
I de traditionella reglerna för debatter finns den att man faktiskt får stå ut med att få mothugg, att bli avkrävd vettiga argument.
Klarar man inte det, får man hålla sig till en egen blogg.
Jag tycker att det är väldiga motsättningar mellan dom som debatterar här på forumet? Tycker nog att du försöker sätta dej på en hög häst med dina ideér, "dina" trådar ska väl självklart skrivas i fet stil så att det verkligen syns hur viktiga dom är kanske? Bara ett anspråkslöst förslag.
Hela idén med et debattforum är väl att vi debatterar på lika villkor, med samma rätt att göra inlägg i befintliga trådar och att skapa nya. Också med samma rätt att inte bara framföra påståenden, utan också att komma med invändningar mot dem.
Det är lixom det som debatt brukar gå ut på.
Debatt förutsätter också att alla är får finna sig i attt bli motsagda. Den som är så jäkla känslig att den inte tål annat än medhåll får finna sig i att bli klassad som förlorare.
Jag tycker inte att en debatt handlar om att "vinna" eller "förlora", ibland så möts man halvvägs eller också kan man konstatera att man inte är överens och detta får man stå ut med.
Nej, man blir inte alltid överens. Debatter, specifikt såna på nätet, slutar i praktiken aldrig så, utan snarare med att man tydliggör hur oförenliga de olika de olika utgångspunkterna är.
Men det innebär fortfarande inte någon rätt att slippa mothugg.

VeVeN. Jag tror att jag nästan förstår hur du tänker i#0, men när du sedan försöker att utveckla det hela i efterföljande kommentarer så verkar det tyvärr inte så genomtänkt.
Jag tycker att Gronstedt och rolnor har många bra poänger i sina argument, så jag har inte så mycket mer att tillföra.
Din motivering till denna tråd torde således tarva lite mer grubblande.
**/Sajtvärden
**
Jag kan inte låta bli att notera att det lösa konspirationssnacket håller på att dränka andra mera sakligt inriktade diskussioner. Jag har inga som helst befogenheter förutom den som vanlig debattör. Jag kan bara försöka peka på problemet och försöka skissa på en tänkbar lösning.
Sen är det naturligtvis sajtvärden som bestämmer vilken inriktning detta forim skall ha. Bara här på iFokus finns ju forum med vitt skilda karatärer.

#11 Som sagt, jag är med på hur du tänker, i sak. Dock hade jag lite bekymmer med dina motiveringar. Olika personer värderar olika trådar olika högt och baserat på detta så faller det första argumentet.
Ditt andra argumet, att diskussionerna endast förs mellan likasinnade skjuts också ner, då det ofta råder diametralt åtskilda åsikter mellan debattörerna i de olika trådarna på Politik iFokus.
De som finner att de upplever att utbudet inte faller dem i smaken är fria att själva starta trådar som de upplever har ett värde för dom.
/Sajtvärden

#12. Fast om man betänker att det, för inte så länge sedan, togs bort en hel del konspirationsprat på denna sajt, med motiveringen att detta ju är en politisk sajt (eller något ditåt) så ligger det rätt mycket i det VeVen säger.
Det har väl skapats en sisådär 6 trådar, under ca 1 månad med konspirationsprat. Den ena mer fantasifull än den andra. Tråden som nu har börjat handla om 11/9, av någon anledning, handlade väl från början om något helt annat konspiratoriskt.
Det känns lite som IiF eller KiF på något vis (förutom att de konspiratoriska inte kan slänga ut debattmotståndarna från sajten). Annars är det samma konspirationer och samma länkar och fortfarande inte en tillstymmelse till att hörsamma fakta. Inte ens ett försök till att lyssna på fakta som man istället helt förkastar. Fast det är klart, kan man tro att vissa av oss är ödlor från yttre rymden, kan man väl tro vad som helst. I alla fall har det inget direkt med politik att göra. Det är väl då det blir lite "slaskigt".
Jag kan ju också se att samma sak händer här som på IiF och KiF. Det finns de som verkligen försöker att visa på fakta….och vad händer….tja, det är ju bara att läsa i tråden "1984 George Orwell" så förstår man. Det går inte att rubba en konspirationpratare. Den har bestämt sig och inga fakta i världen kan rubba det.
Jag har tagit bort en hel del trådar nu där man anklagar personer för det ena eller andra. Om det så är brittiska kungahuset, Morgan, Rotschild eller andra så ryker tråden. Trots uppmaningar om att starta upp Illuminatisidan igen eller göra en sida för new order så spammas vi med videor och trådar. Ärligt talat orkar jag inte förklara läget längre, det går inte fram ändå.
Här får ni en lista på några av de borttagna trådarna. Skulle det vara så att ni tycker de är felaktigt borttagna så PMa sajtvärd eller medarbetare. Det finns en grupp där vi kan se trådarna och samråda om de ska vara kvar eller ej. Vi tar också bort trådar på TS begäran.
Illuminati konst
13 svar
skrivet av stillness 2012-12-08 12 åring talar ut om Illuminati 4 svar skrivet av stillness 2012-12-05 Rasister? 180 svar skrivet av cala02 2012-12-01 David Icke - Den ekonomiska krisen 3 svar skrivet av stillness 2012-12-01 Obama is Going Dictator! 3 svar skrivet av stillness 2012-12-01 i Skuggan av FRA 1 svar skrivet av stillness 2012-11-30 Mobilanvändande/hjärntumör 8 svar skrivet av stillness 2012-11-30 Its a mad mad World 0 svar skrivet av stillness 2012-11-29 Kontanter är lagliga betalningsmedel , Oläst 11 svar skrivet av stillness 2012-11-13 Regeringen om kontanternas utraderande 0 svar skrivet av stillness 2012-11-13 Vad är pengar? 0 svar skrivet av stillness

Det är motiveringarna som jag har lite problem med. VeVenNs påståenden ger en felaktig bild av sajten och jag väljer att opponera mej mot dessa.
Så länge det är konspirationsteorier som håller sig inom det politiska området och är skrivet på ett sätt som är gångbart på sajten så får de vara kvar.
**Om man inte har något intresse av den typen av trådar så finns det alltid en möjlighet att låta bli att skriva i tråden. Då kommer den automatiskt att dö och hamna längre bak i arkivet.
**Om det händer tillräckligt många gånger så brukar ofta personen som skriver den typen av inlägg vända sig till andra forum för att sprida sina tankar.
Vissa trådar har blivit bortröstade av er medlemmar, och det ger ju en signal till trådstarare vad medlemmarna vill ha och inte.
Om man har synpunkter på sajten utbud så är det bara att börja starta egna trådar. Det är så sajten är uppbyggd. Jag vet att det normalt har varit så att det varit adminitratörerna på sajten som "serverat" olika trådstarter då intresset från medlemmarna att starta egna trådar har varit svalt. Mycket glädjande så har denna trend vänt nu och fler och fler startar trådar här inne.
Det är ni som skriver här som formar sajten
/Sajtvärden
Det är värt att titta på denna länk.

En variant kunde vara att förbjuda att man upprepade gånger klipper in hela artiklar från andra sidor vare sig de handlar om konspirationer eller inte.
Om jag vill ha hela vaken.se's artikelflöde så går jag väl till vaken.se, det finns ingen anledning att kopiera hela den sidan hit…
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

# 19 Mig veterligt är det förbjudet att göra på det sättet. En fråga som varit uppe i fokus i fokus.

Alltså, nu börjar väl ändå den här tråden innehålla ett gott råd? När man ser 8 av 15 inlägg (längst fram) bara innehålla en massa konspirationer börjar väl det ändå bli aningens för mycket….på en sajt som handlar om politik?
Det är väl ändå inte meningen att Politik iFokus ska bli en ny sajt för konspirationer som inte ens innehåller något vettigt? 2 sådana sajter har tagits bort från iFokus (eller blivit dolda) p g a sitt innehåll, då bör man väl knappast släppa fram sånt skräp här?

Jag tror då på konspirationteorier.. att de existerar altså!
Finns hur många som helst.. det är min övertygelse!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.