"Fri" media vs gammelmedia
Media är ju PK enligt vissa, framförallt SD är man emot och förstör för dem.
Att de stöttar denna sida är ju ingen hemlighet.
http://avpixlat.info/2012/12/18/ilmar-reepalu-s-i-rattfylleskandal/
Frågan är ju om "fri" media ska få skriva vad som helst.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/reepalu-i-brak-med-avpixlat/
Får ingen av länkarna att fungera!
Nu ska de fungera, gjorde inlägget i Firefox, det fungera inte.
Visst, skriv vad man vill så länge det inte bryter mot lagar. Det är väl essence i allt?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Är det på det sättet så är det bedrövligt. Ska man hudflänga någon offentlig person så får det vara för att något de är skyldiga till.
Och vad skiljer detta från diverse skvallertidningars rapportering gällande kända och semikända personer? Hur många gånger har inte Expressen, Se och Hör, Aftonbladet osv kört falska eller starkt vinklade storys?
Är det ens bevisat att det inte stämmer? Bara för att Reepalu förnekar så innebär det ju inte att det inte är sant. Vi får nog vänta in vad som sker härnäst.
Det är iof det som avplixlat sysslar med. Rätt hemskt, men det är inte värre än annat som de har skrivit.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Det roliga är att Avpixlat är ungefär som vanliga danska tidningar. Även Politiken osv som man nog kan jämföra med Aftonbladet. Men i Sverige är det fy, nä, hemskt.
Dvs, utanför Sverige är detta en helt normal debatt och nyhetsrapporteing.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är väl bra att ta reda på fakta först, det blir ju en anklagelse att hans fru begått ett brott. Dessutom hävda att Ilmar själv skulle ha vetat att hon var full och själv begått ett brott blir ju väldigt fel. Pressetiska regler är inte så dumt, fast det vill ju inte avpixlat skriva under på.

#8. Definiera "perssetiska regler". Är det något lagkrav för att kunna rapportera nyheter i Sverige?
#7 Så vanliga danska tidningar är skit? Vad tråkigt att höra!
-Stephen Hawking
De flesta tidningar i demokratiska stater håller sig inte med några pressetsika regler. Se på Storbrittanien och se på Tyskland där vårt kungahus har stämt en tidning och fått rätt.
Nej de är just regler som SJF och TU kommit överens om. Gammelmedia skriver under på dessa.

#10. Skit? Enligt vilkas åsikter? Dina? Inte enligt danskarna, där är det helt normalt. Vem är du som kan säga det är "skit" eller "tråkigt"?
Diskussionsnivån i Danmark är en helt annan än den i Sverige. Fatta att det är Sverige som är udda, inte resten av världen. Läs tyska och brittiska tidningar tex och öppna ögonen.
Tycker du att tyska och engelska tidningar är bättre?

Bättre än vad?
#14 Jag är mig själv, och eftersom du jämförde dom med Avpixlat, så anser jag att tidningarna i danmark är skit. Det får du ta, du är en vuxen människa.
Har du läst mycket på avpixlat? För om det står precis så som det gör där i danska tidningar är rasism rätt utspritt där. Det är den sajten som är sponsrad av SD.
Men men, ja. Då får danskarna vara det då. Inte mitt problem, helt allvarligt. Möjligen ditt, men du satte dig ju själv i sitsen :)
Jag diskuterar vad som helst, så jag ser inte riktigt att det är något fel på min diskussionsnivå. Fast du verkar ju väldigt väldigt lik både MonsiN och Magnuz i åsikter, så man kanske borde anse att du har dom med då? :)
-Stephen Hawking
Än de svenska "gammelmedierna" naturligtvis, det är ju det tråden handlar om.

Ja, jag läser mycket på Avpixlat, och eftersom jag bott i Danmark i 12 år så kan jag se skillnaden mellan dansk och svensk press. Hur ofta läser du utländsk press efterom du kan kategorisera dem som "skit"?
Ja, jag anser mig vara vuxen då jag är 51 år och varit invandrare två gånger.
#19 Jag sa inte att du inte var vuxen -_-
Jag läser det rätt flitigt, i varje fall saker från BBC. Kan tyvärr inte tyska, annars skulle jag nog läsa en del där i från med.
Det är då inte så konstigt att man sett en förändring i dig sen i början på politik.ifokus i varje fall, om du suttit och läst avpixlat.
-Stephen Hawking

Söta Geru, så länge har du inte känt mig. 
#21 Nej, men jag har sett vad du skrivit. Det gäller även när jag gick under namnet "Ijin".
-Stephen Hawking
Avpixlat, Politiskt Inkorrekt osv uppstår ju pga att svenska Gammelmedia inte gör sitt jobb. När man så tydligt tar ställning för massinvandring och väldigt sällan beskriver dess negativa konsekvenser så uppstår ju ett vacuum som dessa andra webbsidor fyller upp.
Det är allmänt känt, för oss som försöker ta reda på och lära oss saker och inte bara sitta och hata och sprida fördomar, att utländska media har en betydligt bättre mångfald när det gäller att rapportera om dessa frågor.
Ta bara norsk statstelevision som rapporterar detta om bakgrunden på våldtäktsmän i Oslo. Liknande skulle aldrig komma fram i svensk media.
Igår hade man en artikel i VG där man beskriver upploppen i Göteborg som "onordiska", vilket förstås är helt korrekt. Det är dock något som aldrig skulle komma fram i svenska tidningar. Det faktum att det nästan uteslutande är invandrarungdomar som går bärsärk i Göteborg undanhålls även det i svenska media. Titta på filmen från VG, jag ser möjligen en enda person med svenskt utseende, resten ser ut att ha invandrarbakgrund.
Alltså, om bara svenska media gjorde sitt jobb ordentligt skulle Avpixlat inte finnas till. På samma sätt skulle inte SD finnas till om övriga 7 partier bedrev en vettig invandringspolitik.
Men svensk media hänger inte ut någon vare sig med svensk eller utländsk bakgrund såvida det inte finns ett allmänintrese.
Det är ju deras egna förklaring, den politiska styrningen är ju ännu större och tydligare i de sidor du nämner. Att dessutom hemlighålla redaktion och inte ha en ansvarig utgivare gör det ju värre. Att inte gammelmedia tar upp det högerextrema vill att de ska ta upp är en annan sak. Hade de haft någon som helst källkritik och visat i alla fall en aning hänsyn så hade de ju sluppit ha så fel i rattfylleartikeln. Jag tycker det är bra om man kollar sina källor, tycker också det är bra att man inte kan skriva vad som helst utan att ställas till svars.
Radio Islam är väl det mest kända exemplet som blivit fällt. Programmets ansvarige utgivare fick sluta sända, och det var en liten närradiostation som drabbades. Nätet når ju betydligt fler, se bara hur en löjlig sida på instagram har ställt till det i Göteborg, det kan man ju knappast försvara som yttrandefrihet.

Kan faktiskt hålla med om att den där artikeln på Avpixlat om Reepalu var lite onödig.
#24 Det har du väl rätt i att de oftast inte gör, men de är rätt snabba på att haka på ibland. Framförallt om det är saker som hänt utomlands. Nu senast skolskjutningen i USA, där hängde man både i diverse amerikanska och andra (även svenska sk "gammelmedia") ut skyttens bror som skytt. Visst hade skytten brorsans id på sig osv. Men är verkligen gärningsmannens id så viktig att man måste lägga ut bild och namn den första, eller de första timmarna? Kan det möjligen vänta till dagen efter? Framförallt om gärningsmannen som i detta fallet själv är avliden. Hade han varit på fri fot hade det väl varit en sak.
Dementin om att det inte var den man först gick ut med har i de flesta svenska medier varit en notis i en artikel. Det hade säkert varit större dementier om det varit en svensk händelse då man kan anta att de flesta i Sverige inte känner till varken gärningsmannen eller hans bror, men att det väl är fler som hade gjort det om det varit i Sverige.
För att relatera lite till #0 så är det ju en rätt saftig beskyllning om det nu är så att det inte är hans fru, Axpixlat har ju förvisso också skrivit nu att Ilmar dementerar att det var hans fru med "erkänner" att den han åkte med blev omhändertagen för rattfylleri - vem han åkte med vill han dock inte berätta (enligt Avpixlat).
mvh Martin
Självklart är det så att Avpixlat stödjer SD, men det råder det ju ingen tvekan om heller. Ungefär som att man vet att Fox News är pro-republikanskt. Däremot när man tittar på SVT, lyssnar på SR eller läser DN, SvD osv så skyltar de ju inte tydligt med sin politiska agenda. Det vore ärligare om alla i samhället kände till var tidningarna har sina hemvister och därmed också kunde väga nyheterna utifrån detta.
Att inte ha en ansvarig utgivare osv har ju förstås att göra med de saker man skriver om. Den press som etablissemanget hade satt på en sådan utgivare hade varit helt omänsklig. Däremot är du ute och cyklar när du pratar om högerextrema. Det som Avpixlat skriver om är i många fall sådant som är av allmänintresse och som varje medborgare borde vara intresserad av. Då pratar jag inte om fylleskandaler och sådant utan om t.ex. sådant här, där Mats Dagerlind på goda grunder misstänker att Mathan Ravids artikel i DN är ett falsarium. Eller att föreningen Unga Aktiesparare utesluter SDU-medlemmar. Eller att 2/3 av tyskarna anser att invandringen skapar problem, är kostsam och drabbar många unga. Om detta rapporterar även brittiska Daily Mail, men nyheten lyser med sin frånvaro i svensk gammelmedia.
Det finns en viktig skillnad också, nämligen att Avpixlat inte får presstöd och är helt oberoende och självfinansierat.
Jag ska dock vara renhårig och medge att rattfylleartikeln var klantig, om det visar sig att det inte stämmer. Det finns även andra artiklar som jag reagerat på och undrat om det var nödvändigt att skriva så osv. Det hindrar dock inte att de fyller en funktion, av de skäl jag nämnde i mitt förra inlägg.

Vill haka på Magnuz här. Som han skriver så är många av Avpixlats artiklar baserade på utländsk media, det kan vara från tyska, danska, engelska tidningar osv. Men Avpixlat anses i Sverige som extremt och fientligt, fast att stor del av deras innehåll faktiskt enbart är översatta inlägg i mainstream media från resten av världen.
I övrigt är två av deras fyra fasta krönikörer invandrare.
Här är en klockren satir om svensk gammelmedia och hur de resonerar.
#29 Det är väldigt många andra tidningar artiklar med.
Jag tycker inte om gammelmedia speciellt mycket, om man säger så, de har problem de med, men det gör inte att avpixlat är bättre. Dom är lika illa, om inte mycket värre, på andra vis. Världen är inte svart och vit. Det finns inte två sidor.
-Stephen Hawking
Givetvis får inte avpixlat presstöd, de har ju ingen redaktion eller journalister anställda. Ägarkonstellationen är hemlig, man följer inte de pressetiska reglerna. Man kan ju lika gärna fråga varför de enbart skriver om gammelmedia, när politiker säger något eller om det är invandrare inblandat. Varför skriver de inte om andra nyheter som är av allmännintresse, väder sport eller något annat om de nu har journalistiska ambitioner. Distrubitionsstöd eller annonsstöd kan det ju inte bli frågan om.

#32. Därför att alla de där sakerna kan man läsa i gammelmedia. De tar upp sånt som INTE står i gammelmedia. Det är ingen tidning, så varför skulle de ha "distributionsstöd"?
Vad har länken till AB med Avpixlat att göra?
Hela avpixlat är en propaganda sajt för SD. Fy fan alltså, det är värre nu än sist jag var inne där. Inte speciellt konstigt om man blir SD vriden om man sitter och läser den blaskan.
Och fy fan vad mycket skit dom tar upp om SD. Fy fan, offerkofta hela sajten är det ju.
Men men. I lågkonjukturer brukar ju människor visa sina sanna ansikten, och det gör dom, som bara den, och det är väl knappast en nyhet egentligen. Inte för att jag tycker aftonbladet är en bra tidning, eller att partierna i riksdagen gör sitt jävla jobb, men det där är fan på en helt annan nivå.
-Stephen Hawking
Distrugitionsstöd är en av de pressstöd som finns, därav är ju det inte aktuellt.
Länken är ju relevant om man som tidning tillåter hot, avpixlat nämns som en av de sajter hon varit utsatt på. Att försöka få avpixlat att framstå som ett alternativ till "PK" media är bara löjligt.
Offerkoftan på igen då, det är SD och avpixlat som det är synd om. Åsa ska hålla käft. Vilka martyrer. Magnuz, jag ändrar mig om arga unga män, det är bortskämda skitungar.
"systematisk hets- och hatkampanj mot Sverigedemokrater och hela den Sverigevänliga folkrörelsen,"
Sverigevänliga folkrörelsen<3 Alltså, älskar deras ordval!
Eller den här delen!!:
"Vi ska inte förvänta oss mer av den svenska åsiktseliten än av en totalitär regim eller bananrepubliks diktator när deras makt hotas."
-Stephen Hawking
#37 Haha, två floskler igen då; arga unga män och offerkofta. Tack för att du bekräftar det jag skrev i den andra tråden. :-)
#39 Men du fyller ju i kriterierna, så inte direkt hans fel då ju, det är ju ditt eget som skriver på det vis du gör :)
-Stephen Hawking
Det är inte floskler, du bekräftar dem hela tiden. Du är i alla fall typisk för SD. 4% 2014 för SD?
Du glömde en etta framför fyran. Ska vi slå vad vem som kommer närmast?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15965580.ab
Snart tröttnar folk på SD och fattar vad de egentligen håller på med. Var de får sina sympatier från och vad de är för några.
Haha, det är vad du tror och jag ger inte mycket för dina, och andra med liknande inställning och åsikter, spådomar då det visat sig att de varit fel ända sedan före valet 2006.
Beträffande artikeln så pratar man om Exponerat, en sajt som jag själv aldrig läst på och knappt vet vad det är. Du måste ju skilja på äpplen och päron här cala. Det finns många sajter som skriver om diverse på nätet. Den mest extrema som jag sett är nog info14 som är en ren nazistisk sajt som väl hade med NSF att göra tror jag. Idag finns ju Svenskarnas Parti och ND som står långt till höger om SD och som är nazister. Man kan alltså inte klumpa ihop Avpixlat, Dispatch International, Exponerat, Nordisk.nu och allt vad de nu heter och smeta allt som skrivs på dessa sidor på SD.
Bryr man sig om att gräva lite så hittar man följande;
Detta är alltså källan till Aftonbladets reportage. De som står bakom detta är bla Martin Fredriksson. Googlar man hans namn hittar man den här sidan;
http://expomakt.wordpress.com/martin-fredriksson-2/
där man kan läsa att denne Martin är dömd för misshandel, brott mot knivlagen, olaga hot och en mängd andra högst tveksamma saker.
Här finns en av domarna i PDF-format.
I en stämningsansökan med anledning av nerbränningen av McDonalds i Linköping kan man läsa mycket som visar på vilken politisk hemvist han har och vilka metoder han anser vara ok.
Slutsatsen av allt detta blir ju att på samma sätt som Aftonbladet och research.nu vill sätta åt och klandra de på Exponerat så har ju även resarch.nu en mycket tveksam bakgrund.
Återigen, jag har inte läst på Exponerat, vet inte vad de har för syfte osv men jag tror man ska passa sig väldigt mycket för att tro på sådana här saker som nu står i Aftonbladet. Det hela är ju en del av det infokrig som pågår mellan olika grupper där man gör allt för att smutskasta och skada varandra. Vilken sida Aftonbladet står på i det kriget är uppenbart och därmed är det högst troligt att det som står hos dem är kraftigt vinklad propaganda.
Man kan ju också göra kopplingen att Vänsterpartiet består av arga unga män som misshandlar, hotar och mordbränner, i och med Fredrikssons förehavanden. Det är ju inget nytt, men det tål att påminnas om.
SvP och SD verkar ju stå nära varann, två SD i kommunfullmäktige i Hedemora gick över till dem, ångrade sig visserligen men ändå, väldigt nära tydligen. En i Lidköping tog deras plats, tänker nu driva SvPs politik. Inte en protest från SD. En i Bollnäs höll med SMR, där gick i alla fall gränsen, men visst är SD närmare nazisterna än övriga partier. SDs bakgrund som BSS är ju också en belastning. Nu är väl dessa snarare en belastning för SD än tillgång, men det står inget om dessa fall i avpixlat eller andra sidor, fördömandet är ju också lamt. Hur det än är så finns det flera som har högerextrem bakgrund som, antagligen, smugit sig in i partiet. Tittar man på vad som skrivs på dessa sidor så är retoriken väldigt lika, muslimkramare, multikulti är ju några av begreppen, känner du igen de? Det kallade du ju mig i en tråd. Man vill ju gärna dra in AFA och VP på samma sida. Det blir annat ljud i skällan när man generaliserar högerextrema. Jag tror helt enkelt inte man kan dra alla på vänsterkanten över en kam utan att städa framför egen dörr först. Okej att inte SD och högerextrema har NÅGOT gemensamt. Men generalisera inte alla på vänsterkanten heller då.
En i Lidköping tog deras plats, tänker nu driva SvPs politik. Inte en protest från SD.
Som vanligt är du dåligt informerad, eller ljuger du medvetet?
"I Lidköping är en högerextremist med nazistisk bakgrund på väg att ta en SD-stol i fullmäktige. ”Ytterst beklagligt”, säger Björn Söder i Sverigedemokraterna som vill ändra vallagen."
Visst är det så att vissa vilsna själar inte har koll på sina egna åsikter och blir mer eller mindre radikala och därmed byter till extrema partier efter att först ha mellanlandat i SD. Detta lyfter media fram gång på gång på gång när det gäller SD. Hur ofta läser du om kopplingarna mellan vänstern, AFA, EXPO och sådana som Martin Fredriksson? Aftonbladet använder ju tom Fredriksson, en dömd brottsling och vänstervåldsverkare, som källa till sina artiklar. Ser du inte hyckleriet?
Ytterst beklagligt, är ju inget starkt avståndstagande. Varför inte förklara att man absolut inte vill ha något med denna person att göra?
Stängda listor är ju ett sätt att undvika detta, men SD tar ju inte ens sitt ansvar utan vill ändra lagen. Som vanligt är det någon annans fel, stackars SD.
Såhär skrev du:
Inte en protest från SD.
När jag visar att du har fel så ändrar du dig och säger att det inte var ett tillräckligt starkt avståndstagande. Du kan verkligen aldrig någonsin erkänna att du har fel du cala02, är du så perfekt? Du är verkligen lyckligt lottad!
Här är en mycket bra text rörande just detta med fria media.
"Det är sajter och tidningar som Aftonbladet och Expo, och så kallade antirasistiska efterapare på nätet, som styr debatterna och bestämmer hatobjekten. Få av dem verkar inse att det är de själva som har skapat större behovsmarknad för sina motsatser, utmanare och konkurrenter, än som skulle varit efterfrågad, om de förvaltat sitt journalistiska uppdrag med större större respekt för nyanser"
Den innehöll en massa falska dikotomier bara, man sätter saker i motsats till varandra som inte är det, typisk högerextrem retorik. Att påstå att "antirasister" gör något utan att veta om de gör det är ju enbart enfaldigt. Kom med något nytt istället för antirasister är egentligen rasister.
Så du menar att kommentaren ytterst beklagligt, är en protest? Dags att själv vakna upp ur dvalan.
Hehe, falska dikotomier verkar ha blivit ditt standardsvar när du inte har nått vettigt att skriva.
Jaja, god jul på dig i alla fall! Eller "Glad Vinterfest" kanske passar dig bättre, jul är ju en kristen, västerländsk och därmed svensk tradition som jag antar att du inte firar i och med dina åsikter.

#52. Fast man kan ju också använda sig av den nordiska folktron….du vet när julen kommer kan djuren tala, man sätter ut gröt till tomten och sådant där. Har inte så mycket med religion att göra.
Annars finns det ju rätt många länder i den västerländska delen av världen som firar den 25 istället. Även den 6 januari, de tre vise männen som kom med presenter och det är då presenter ska delas ut.
Varför skulle man inte fira jul p g a sina åsikter? Det var bland det dummaste jag läst på ett tag. Saker har en tendens att ändra sig utefter att åren går. Det julen en gång, för länge sedan, handlade om är inte samma idag, för de allra flesta.
Vi står liksom inte och stampar på samma fläck och är tvungna att tillbringa vår tid i kyrkan, lyssnandes på en präst som dömer samtliga mindre belevade till allsköns hemskheter om de inte följer överheten. Vi har kommit mycket längre än så. Jul för de flesta människor numer handlar inte om kristendom, det handlar om att samlas, umgås, äta gott och eventuellt dela ut presenter till varandra. En ganska trivsam dag med andra ord. Inte för alla tyvärr, men för många.
Att inte vara emot invandring, eller inte gilla SD´s politik innebär då rakt inte att man inte kan fira jul. För det är ju ändå dessa åsikter som diskuterats i, så gott som, varenda tråd här.
Varför skulle man inte fira jul p g a sina åsikter? Det var bland det dummaste jag läst på ett tag.
Det var faktiskt det dummaste jag läst på ett tag. Jag firar jul ibland, och inte ibland. Det beror på mina åsikter, vad jag tycker är viktigast just det året. Jag vet dessutom flera som jag, som ibland firar och ibland inte gör det. Och jag har vänner som inte firar alls. Vissa av religiösa skäl, andra av andra skäl. Och skäl kan väl likställas med åsikter. Alltså borde man faktiskt kunna låta bli att fira jul, på grund av sina åsikter. Vi som gör så, får leva med att du tycker det är dumt. Det bästa av allt är - det är helt ok för dig att tycka att vi, eller vårt sätt att tycka, är dumt. I alla fall för mig - det kan säkert finnas någon som tar illa upp. Jag bjuder på det - se det som min julklapp till dig - för i år firade jag jul. Både igår och idag, och det kommer att bli en dag till i veckan som kommer.
mvh Martin
#52 "Christmas" är kristet, Jul kommer från ordet Yule, vilket är firandet av vintersolståndet, som sedan dom kristna snodde. Så nä. Jag vet faktiskt inte vad som är kristet som är kvar, i varje fall inte där jag bor. Jag har inga kristet relaterade figurer alls jag, ingen vagga eller skit.
Och var någonstans säger han att han inte firar svenska traditioner? Alltså, Magnuz, du får faktiskt ge dig någon gång. Det där är grovt övertramp.
Dessutom är sverige rätt avkristifierat(haha, nytt ord). Så vi snor helt enkelt tillbaka traditionen från kristendomen, då :)
#54 Skäl kan inte likställas med åsikter. Jag har goda skäl att inte ta livet av mig, med jag är inte av åsikten att självmord är fel. Se problematiken?
-Stephen Hawking
Falsk dikotomi är ju något som du kör med hela tiden, därför blir det upprepning så länge du upprepar dig. I det här fallet så förutsätter du av någon anledning att jag inte firar jul, vilket är falskt. Alltså har du dragit felaktiga slutsatser ur ett perspektiv som bara finns i din fantasi.
Hur jag firar har inte du ett dugg med att göra, precis som du inte har ett dugg med att göra hur judar buddister eller muslimer firar jul. Det är religionsfrihet.

Buddister och muslimer firar inte jul, det ingår inte i deras traditioner/religioner. Kristna och buddister firar inte Eid, osv. Det där skiftar ju.
Att sen vissa familjer tycker det är mysigt med jul i alla fall, oavsett religion, är en annan sak, men jag skulle tro att det tillhör ovanligheterna. Jag känner tex bara en muslimsk familj som har julgran och klappar osv.
Å andra sidan har vi varken det ena eller andra och vi är kristna (dock inte troende, men vi är uppvuxna med julfirande).
#55 Givetvis kan man inte använda orden rakt av som ersättning för varandra. Men det mesta av det jag gör gör jag av skäl som harmoninerar med mina mina åsikter. Det är så jag menar. Jag antar att de flesta lever som de lär?
Kan man inte det så får jag väl ändra på mig…
mvh Martin
Det framgår väldigt tydligt att jag är ironisk i mitt sista stycke till cala02 i #52.
Som Gammeldansken
redan svarat dig så firar inte muslimer jul. Såhär säger islam t.ex. om julgranar;
"Fråga:
Jag har små barn som vill ha en gran under säsongen med bara lite belysning. Vad är mina halal (tillåtna) alternativ?
Svar:
Alla de olika former av firande som sker under denna säsong är alla förknippade med de kristnas julfirande som är helt oislamisk. Granen i sig kallas för en ”julgran” och hör inte till Islams läror. Julen är inte vår högtid och det är därför inte tillåtet för oss att uttrycka glädje och lycka eller att utbyta gåvor, ha julgranar, dekorativ belysning, etc. etc vid detta tillfälle. Du måste lära dina barn islams sanna värdegrund så att de kan förstå den från tidig ålder.
Och Allah vet bäst
Mufti Waseem Khan"
# 59 Julgran är ett tyskt påfund så det kan knappast ha något med kristendmen att göra. Och Allah vet ingenting om detta.
Du får väl försöka få tag i Mufti Waseem Khan och säga det till honom då.
Om du börjar här;
http://www.theislamicnetwork.org/muftiwaseem.html
så kanske du kan luska ut hur du får tag i honom.

#60. För att det finns inga kristna i Tyskland, eller hur menar du?
Lite julgranshistoria. Faktiskt är traditionen äldre än vad jag trodde.
# 62 Jodå det finns visst kristna i Tyskland men julgran finns knappast där Jesus föddes. Det var så jag menade
# 61 Det var till dig inte till Allah eller någn mulla.

Tycker synd om muslimena som är förbjudna att "uttrycka glädje och lycka eller att utbyta gåvor, ha julgranar, dekorativ belysning, etc. etc vid detta tillfälle."
Jesus var jude, och några granar fanns nog inte i Israel, så det är väl mer en kombination av att ta in levande växter och att lysa upp under den mörka tiden. Judarna har ju sin Channuka där de tänder ljus.
#58 Tyvärr gör förvånansvärt få det:p
Innan man hade julgran lade man ut granris och liknande. Det är antagligen där i från traditionen kommer. Då var det dock för att granris skulle skydda mot onda saker, jag antar att det blev förändrat helt enkelt. Den traditionen är väldigt, väldigt, väldigt gammal.
-Stephen Hawking
# 65 Lägga granrsis framför dörren gör man för att inte dra in snön
#66 Det med.
-Stephen Hawking
Som sagt var, vilka är "FULMEDIA" egentligen, sakta börjar de visa sitt rätta ansikte.
http://interasistmen.se/granskning/sd-hyllad-hatblogg-anvands-for-hamndaktion/
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/732957-har-ar-personerna-som-frontar-avpixlat
Luktar ju skattefiffel lång väg.

#54. Tror du får läsa mitt inlägg en gång till, för du förstod nog inte VAD jag menade i det som faktiskt var ett slags svar till Magnuz, på det inlägg han skrev. Det har inget att göra med dina skäl att inte fira jul, eller fira jul. Eller andras skäl att inte göra det.
Din julklapp får du alltså behålla.

#64. Men varför skulle det vara synd om muslimer för att de inte firar jul? Är det något som alla som inte gör det, går miste om, även om de inte vet om det?
Då kan jag tycka bra mycket mer synd om de, som av olika anledningar inte kan fira jul. De som är uppväxta med den vanan så att säga. Eller alla de som får sitta ensamma på julen. Många gamla och många missbrukare eller som av andra orsaker hamnat utanför. De som alltså är uppväxta med julfirandet och sen inte kan/får delta i det.
Själv kan jag bli väldigt irriterad på alla som köper eller hugger en gran, för att klä ut den och sedan slänga den. För mig är en gran som allra vackrast där den hör hemma, nämligen i skogen. Sen är det nu för tiden många som använder en låtsasgran, och det är ju bra.
#69 Om jag inte förstod första gången så förstår jag nog inte andra gången. Jag har inte blivit klokare de senaste dagarna.
mvh Martin

Såg zigenare hämta julklappar i kyrkan häromdagen. Så de går ju både i kyrkan och firar jul ;-)

#70. Nej jag tycker inte synd om muslimer för att de inte firar jul jag tycker det är synd att en imam skriver
"Julen är inte vår högtid och det är därför inte tillåtet för oss att uttrycka glädje och lycka eller att utbyta gåvor, ha julgranar, dekorativ belysning, etc. etc vid detta tillfälle. Du måste lära dina barn islams sanna värdegrund så att de kan förstå den från tidig ålder."
Inte tillåtet. Jag gillar inte en religion som säger att det inte är tillåtet att uttrycka glädje, bara för att det är en annan religions helg. På vårt jobb firar indierna "festival of lights" och då uttrycker vi glädje samman med indierna fast att det inte är "vår" helg/festival. Och ja - den är i allra högsta grad hinduisk.

#75 "Jag gillar inte en religion som säger att det inte är tillåtet att uttrycka glädje, bara för att det är en annan religions helg."
Tror inte att det är någonting unikt för islam. Det torde ju gälla även Judendomen och olika grenar av kristendomen då de har de 10 budorden.
Du skall inga andra gudar hava jämte mig. (du ska inte tillbe eller dyrka andra gudar). Firandet av högtider tillhörande andra religioner bör således bryta mot detta budord.
Nu är det ju så att muslimer firar jesus, deras profet. Dagarna sklijer sig åt bara. Man glömmer lätt att det är samma Gud, samma anfäder och samma skapelsemyt.
Politisk korrekt högermedia utmärker sig igen:
Att säga vad vi vill när vi vill det är yttrandefrihet punkslut.
Där håller jag inte med dig alls och inte lagen heller. Du får inte säga precis vad du vill för du kan kränka andra och ställa till med mycket.
Det finns sekretessbestämmelser och annat man också måste ta hänsyn till
/Maria
Yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469) är den yngsta av Sveriges grundlagar, och togs i bruk 1992[1]. Lagen innebär bland annat att:
- Alla svenskar har rätt att uttrycka sina åsikter, tankar, känslor i radio, tv, videogram, ljudupptagningar eller andra sorters upptagningar.
- Ingen myndighet kan kräva att något som skall framföras i radio, tv eller annan sorts upptagning först måste granskas av en myndighet eller något annat allmänt organ. Undantaget är biofilmer som ska visas för barn under 15 år.
Maria du pratar kanske om förtal då? och det håller jag med om.
Men att tycka vad man vill om saker och ting det är yttrandefrihet
#81 Du skrev att "säja" vad man vill, från början.
/Maria
okej då menade jag nog mer tycka, att man har åsiktsfrihet
:)
Det är en viss skillnad i att tycka och att säga.
/Maria

Fråga: En Sajtvärd tar bort inlägg. Vad säger yttrandefrihetslagen om det?
Svar: Du får säga och skriva i stort sett vad du vill enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Det finns däremot ingen lag som tvingar någon annan att publicera det. Värden kan därför ta bort innehåll som inte passar på sajten.
Källa:Vanliga frågor och svar inne på Support.
/Sajtvärden