Alkohol i vanliga affärer
Om man skulle börja sälja alkohol i vanliga butiker, tror ni vi hade fått fler alkolister i Sverige då? Skulle det sänka mängden "svart alkohol"?

Jag tror knappast folk köper svartsprit för de inte orkar att åka till Systembolaget, det är snarare för att det är billigt. Och billigt skit lär dessvärre vara det som premieras i första hand i butikerna…
Och visst, det är lätt att se våra förändrade alkoholvanor i annan statistik, ex våldstatistiken. Alkoholismen är det dock en ganska lång bufferttid på, så några signifikanta förändringar lär knappast synas förrän om kanske sisådär en 10 år.
Systembolaget är av många anledningar något att vara mycket stolta över och jobba aktivt på att behålla. Det är ett superbt sortiment som du knappast hittar någon annanstans i världen, det är urkunnig och trevlig personal. Och priserna är faktiskt knappast någonting att bråka om. Att sedan det är ett led i en, i alla fall tidigare, fungerande alkoholpolitik ger knappast något negativt i vågskålen heller.
Min åsikt som relativ gastronom – bra kvalité köper man alltid i specialbutiker. En ölälskare åker knappast till ICA när han vill köpa något som håller ens medelkvalité? ICA väljer helt enkelt det som är lättsålt och som ger bra marginaler, inte något som i första hand premierar kvalité eller?
//Zac
Men varför inte ha både systembolaget och sälja i affärer. Den som vill ha prima vara kan ju gå till systemet.
Och om kjosken runt hörnet hade sålt öl tror jag nog att många hade valt den istället för att behöva ta sig in till stan till systemet.
Jag känner faktiskt många som handlar svart pga att systemet inte har öppet på kvällar/helger. Och just för att det är lättare att få tag på än att behöva ta sig till systemet. Visst, det är billigare, men inte så mycket billigare.
Jag tycker nog att affärer kunde haft ett litet sortiment.
Men även att systemet ska vara kvar.
Jag förstår inte varför de ska ha ensamrätt på något som säljer så bra. :)

Nej, jag tror inte att alkoholismen skulle öka nämnvärt bara för att man lättare får tag i sprit. Att bli alkoholist är inte, så som många tror, mänden sprit man dricker. Det kan man bli bara efter några fyllor. Kroppen luras att må så bra så man fortsätter och i förläggningen hamnar man på parkbänken. Vilket är ett uruselt exempel, det där med parkbänken alltså. Vi har ju en tendens att tro att det är där alkisen sitter, fast det är bara en försvinnande liten % som hamnar där. Resten av alla alkoholister håller sig hemma och super sönder sig.
Vill man ha sprit så får man alltid tag i det. Oavsett om man är myndig eller inte. Den som är så sugen (på väg till alkoholism) att han inte kan vänta till dess Systembolaget är öppet, får tag i sprit om han så ska krypa dit. De som dricker ett och ett annat glas utan att för den skull vara alkoholist, den väntar till dess det är öppet.
Priset spelar heller ingen roll för den som är alldeles för sugen. Begäret måste stillas oavsett. Däremot vad gäller kvalité så håller jag med #1. För kvalitét är något värdefullt för den som kan/klarar av att dricka. Kvantitet är det för den som inte klarar av att dricka.
Så att om det klockan 7 en lördagskväll plötsligt visar sig att det blir en kvartersfest, då ska man vänta till nästa dag med att köpa öl eftersom man inte är alkis? hmm..
Jag tycker inte att man ska behöva vänta till te.x måndag om man blir sugen på ett par starköl till filmen och chipsen på lördagskvällen. Man ska inte heller behöva handla i förväg "i fall att".
Vill man bara ha ett par öl och man bor utanför stan, känns det ganska så häftigt att behöva ta sig in till stan för det.
Och om man är sugen på ngt ska man egentligen kunna få det.
Jag tycker det borde vara lite mer lätt att få tag på.
Jag är kluven.
Kan dels tycka att det är märkligt att det som är så självklart i de flesta andra länder ska vara så konstigt här.
Samtidigt som jag tycker (precis som WiktZac i #1) att Systembolaget är kanon. Personal, utbud, priser - nästan oslagbart.
Min oro är samma som i #1. En massa billigt skit i ICA-affären, och bara Systembolag i storstäderna. Trots att det är emot min "ideologi" så håller jag nog på att ha Systemet kvar.
Däremot tror jag man kan mota mycket privatimport med en sänkning av priser på Systemet.
Precis som jag. Men jag tycker man kan ha alkohol även i vanliga affärer såsom maxi osv. Te.x vanliga öl sorter,cider,vin och ngn sprit.

Men snälla Hera, vad, i det jag skrev, förstår du inte? Jag gjorde en skillnad på hur en som har begär gör och en som inte har det. Rent bildligt. Inte skrev jag att de som inte är alkoholister gott kan sitta och vänta till dess bolaget öppnar. En TYDLIG förklaring då. En som inte har begäret kan/klarar av, fixar det, blir inte galen, mår inte pyton och till varje pris måste ha spriten här och nu och gärna i går helst. Han, hon, den, det fixar att vänta en aning utan att krypa ur skinnet. Dessutom har den personen förmågan att planera så att den har sin öl köpt och kyld redan innan filmen börjar. Dessutom skrev jag aldrig att jag inte tycker att öl, vin och sprit kan få säljas i affärer.
Den som däremot har begäret fixar sin sprit ändå, i alla lägen. Oavsett om bolaget är öppet eller inte.
Det jag skriver om handlar alltså mest om den motivering som säger att man inte ska kunna handla sprit i mataffären, för då växer antalet alkoholister. Dessutom kan de som redan är så lättare få tag i sprit och då super de mer. Det är en motivering som i mina öron ljuder falskt. Ska det få användas som motivering så borde alkoholen inte få säljas överhuvud taget. Precis som knarket………….och det säljs ju ändå.
Bor man utanför staden, som jag gör, så spelar det ännu mindre roll. I alla fall för oss, för vi måste ändå in till staden för att handla då inga affärer finns kvar här längre.
#7 Jag köper din förklaring vad gäller alkoholister.
Men om man tänker på dem som befinner sig i ett gränsland, som mår dåligt och kan lockas av den lättillgängliga ångestdämpning som alkoholen erbjuder. Nog är det lite lättare att peta ner några lådor när man ändå köper bröd och ost än att åka iväg till systemet?
Jag kan ändå se att Systembolaget innebär en sämre tillgänglighet. Som du säger, knappast har någon stor betydelse för alkisen. Som knappast har någon betydelse för mig, som har råd att alltid ha ett lager hemma. Men som kan ha en betydelse för en annan grupp människor?
Sedan har vi ju redan sett hur dåligt handeln hanterar försäljning av mellan-öl och tobak. Hur lätt som helst för minderåriga att handla. Det skulle nog bli likadant med alkohol?

Nog blir det lättare att få tag på alkohol i en affär. Men, man får tag på alkoholen ändå. Vill man ha så skaffar man. Ungdomar röker som bara den nu igen. Trots förbud. Vill de ha sin tobak så får de tag på den. Oavsett om de i affären säljer just till dem eller inte. När mellanölet togs bort, med bl a motiveringen att det var alldeles för lätt för ungdomen att få tag på den, så ökade spritkonsumtionen i stället, bland just ungdomen. För att inte tala om ännu starkare droger. Usch ja. Drogfronten ser inte bra ut. Där kryper det ner i åldrarna, med tung narkotika. Trots att det är olagligt och absolut inte säljs i mataffärerna så får 12-13 åringar tag på tunga droger som Heron och Kokain och annat.
Jag tror att vill man ha så skaffar man sig. Är det inte så viktigt så struntar man i det, även om det säljs i affären. I det stora hela. Självklart är det också som du säger Anders, att för en del som ändå är och handlar så slinker det med en och en annan vinflaska, eller vad det nu kan vara.
En alkoholist är alltid i riskzonen, långt innan han/hon utvecklat sin alkoholism. Man tränar sig inte till att bli en sådan, man bara är det.
Alkohol, tobak och droger är i stort sett bara till fördärv för människan. På grund av alkoholmissbruk och droger blir många kvinnor och barn slagna och misshandlade, många bra kvinnor och män blir slavar under alkoholen, många förlorar sina jobb, sin familj, ja hela sitt liv i många fall.
Tobaken förstör människors hälsa och leder ofta till ett långt smärsamt lidande och ond bråd död.
Samtidigt blir tillverkarna av dessa helt i mina ögon onödiga produkter ofantligt rika! På bekostnad av andras lidande. Sorgligt men så sant.
Så mitt svar till dig Hera är att det antagligen skulle öka missbruket än mer och göra tillverkarna ännu rikare..:(
//CarlS
Om man tittar på andra länder där alkoholen är mer lättiljänglig, har de mer alkolister? Te.x danmark eller finland? Någon som vet?

Vad jag vet så har både Danmark och Frankrike högre statistik på alkoholrelaterade sjukdomar som t ex leverskador. De har också högre dödlighet p g a alkohol. Fast ordet alkoholist är inte lika känt och använt som i Sverige.
Hm, om någon kan hitta info/länkar till hur det ligger till får ni gärna skriva det här. Intressant fakta.

Jag ser systembolaget som en service. Har svårt att tro att servicen skulle bli bättre om vi släppte monopolet.
Oskar
Jag tror att lite konkurens hade gett oss billigare priser.

#13:
Dåliga erfarenheter i Finland
Hjärnskador till följd av alkohol har blivit den vanligaste dödsorsaken bland finländare över 34 år enligt Nordiska ministerrådet.
I genomsnitt dricker sig finländaren avsiktligt full 32 gånger om året, skriver journalisten Markku Heikkilä i ministerrådets webmagasin Analys Norden.
Han beskriver de kraftiga skattesänkningen på alkohol som "ett enormt socialpolitiskt experiment".
Om nu inte finnarna klarade av att hantera extremt billig sprit - varför skulle vi svenskar göra det då?
Yrsa Stenius kommenterar
Den alltid utmärkte krönikören på Afonbladet, Yrsa Stenius har i ett par kolumner berört detta problem - för det är ett allvarligt problem i vårt östliga grannland som dessvärre delar mycket av vårt förhållande med alkoholen…
och
Ett problem som varit i Finland är att storkonsumenterna fortsätter att vallfärda till lågprisländerna och de måttliga konsumenterna har berusat sig på de låga inhemska priserna och ökat upp sin konsumtion…
Det är inte mycket positiv alkoholpolitik över det resultatet må jag säga. Vi borde ta en hel del lärdom, med tanke på alla likheter med finnarna som vi har.
---
Från lite funderingar jag hade kring nationaldagen…
//Zac
Så vi i sverige har så dålig självkontroll att vi super mer om det e billigare?
Man tycker ju inte att folks beteende borde förändras pga av de.
Förresten är jag svensk/finsk;)

Ja självklart, vårt östra grannland glömde jag nämna ovan. Där kan man absolut dra lärdom, då vi och de är ganska lika i vårt sätt till alkohol och faktiskt överhuvudtaget.
Jag tror på den egna människans förmåga att själv kunna ta hand om sig. Tyvärr har jag blivit besviken på mååånga människor som inte kunnat det. Många av dem är inte alkoholister utan rökare.
Men jag tycker ändå att vanliga affärer kunde ha ett visst utbud på öl och vin samtidigt som Systembolaget finns kvar med kvalitetsvarorna. I de städer där systembolaget skulle försvinna kan det finnas ombud som man kan beställa genom.
Sara