War, what is it good for?
Avskaffandet av slaveri tycker jag är rätt så bra. :)
- Therese
Tycker att det var värt att ge hitler på nöten.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#2 Var det värt att mörda miljontals judar för att ge en galning på nöten? Säg att du inte menar det..
#3 Det var ju Hitler som mördade miljontals judar, och det var därför man ville ge honom på nöten.
Man dödade inte judar för att komma åt Hitler precis ..
- Therese
Många teknologiska framgångar har kommit under krig då stora summor läggs på forskning och utveckling av nya vapen som sedan får spinoff effekter på det civila samhället. Mobiltelefoner, flyg, gps t.ex. är ju saker som kommit av militär utveckling. I alla fall betydligt snabbare än det annars gjort.
Är det då värt krig för att åstadkomma detta, nej, såklart inte, men det är ett svar på frågan i #0.
#3 Vad, i *blip*, pratar du om? Hitler mördade miljoner med judar, hitler ville göra hela europa till sitt ariska paradis, så vad i *blip* pratar du om?
*Sista stycket borttaget. Redigerat av Sajtvärden*
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Han startade ett världskrig med enorma tragedier som följd. Ingen hann ge honom "på nöten" eftersom han tog livet av sig.

Inbördeskriget i Amerika ledde ju fram till USA men det är nog lättare att hitta elände än bra saker, dom kunde ju ha kommit fram till det via samtal och medling???
Kanske menar du att när männen drog ut i krig så fick kvinnorna ta över många arbeten som de annars inte hade fått arbeta inom. I industrier, som lastbilschaufförer osv. Det gjorde att man visade att kvinnor visst kan arbeta med detta och efter kriget stannade många kvar.

#7 Man gav hans arméer på nöten, det vet du mycket väl.
Det blev mer jämställt under kriget, eftersom alla männen var ute och krigade så tog kvinnorna över jobben, precis som Magnuz #16 säger.
-Stephen Hawking

Kommer ni på mer så är det bara att spåna på 
Det där var bara det som jag och grabbarna i fikarummet kom på på lunchen.
Givetvis så är det ju enormt mycket tragik och lidande i krig och det är ingenting som man önskar. Men jag blev lite nyfiken om det verkligen är som i sången, att krig inte är bra för någonting.
#19 Beror nog väldigt mycket på om man är på den vinnande sidan också.
-Stephen Hawking

Armbandsuret kom till under 1a väldskriget. Man kunde inte ha fickur och hantera ett vapen på samma gång.
Men det är ju i "lightavdelningen".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Utvecklingen av datorn exploderade bokstavligt då man lyckdes knäcka Tyskland enigmamaskiner och koder.

Vi har inte haft krig på snart 200 år, och det har ju gått bra.
#27 Visst har vi varit med i krig, men inga invasionskrig.
#28 Eller defensiva krig:p
-Stephen Hawking
Som fredsbecarande har vi varit med, FN insatser. I och för sig är det väl diskutabelt vad vi gör i Afganistan, men det räknasväl också som fredsbevarande.
#29 Det ingår i invasionskrig ;)
#31 Jo, fast om man är på andra sidan xD
-Stephen Hawking

Men saker kan ju "uppfinnas" i krig som inte Sverige är inblandade i, och ändå spridas hit. Som tex armbandsuret . Tror att Trenchcoaten (smaka på det namnet) och filtercigaretten kom då också.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Franska revolutionen ledde väl till ett mer rättvist samhälle om den nu kan klassas som krig. Sen när järnridån föll i Sovjet ledde ju till ett öppnare samhälle.

Krig är bara en fortsättning av politiken.. fast med militära medel!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Krig är aldrig bra.
Krig är alltid fasansfullt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Mycket av våra medicinska o fysiologiska kunskaper härör sig från vidriga experiment som gjordes i koncentrationslägren under WW2.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Krig är alltid fruktansvärt.. det tror jag få förnekar!
Men krig är trots allt våld på en högre nivå, en del av det mänskliga beteendet.. tja.. allt levandes betende faktist om jag fattat det hela rätt?
Alla levande organismer kämpar för sin överlevnad, sin egen och avkommans överlevnad.
Sen så hur man definierar krig så är väl det främst att härhöra till de högre arternas beteende?
Dvs man kämpar om tillgång till överlevnadsresurser.. för sig själv, för sin avkomma, för sin stam, för sin nation, sin kutur osv.
Kriget i sig självt är aldrig bra för något.
Vad som framkommit är dels att det kan komma något bra ur själva kriget. (=ge Hitler på nöten) och dels att det för med sig något bredvid, brukar vara = mer jobb, teknologisk utveckling etc.
Frågan leder fram till fler frågor, som "kan krig vara försvarbart för de 'bra' saker de medför"?
Jag tror det är svepskäl skapat av maktfullkomliga härskare. Alla de där bra sakerna kan man uppfinna ändå - man måste inte ha ihjäl en fruktansvärd massa människor på olika bestialiska vis först. Att göra något för en god sak borde vara oerhört mycket intressantare än att få ut något gott ur något fruktansvärt och ont.
#37 En etisk fråga: Är det rätt att använda sig av kunskaper man fått på ett så vidrigt sätt?
#39 jag tror tvärtom att det är inlärt. Det kan aldrig ha varit naturens mening att det ska utkämpas krig, Med allt vad det innebär. Det verkar inte vettigt att överleva på det sättet, genom att hota själva grunden för existensen. Samarbete, social förmåga, vänlighet är inbyggt i oss. Sådant beteende gagnar överlevnad, inte krig.
som det här kompletta vansinnet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15902696.ab
"Skapa jobb"! Som om man inte skulle kunna jobba med något konstruktivt i stället för något som kan förgöra hela planeten!
"Försvar"….jomenvisst……

#40: "jag tror tvärtom att det är inlärt. Det kan aldrig ha varit naturens mening att det ska utkämpas krig"
Alltför blågula tankar är jag rädd, tidigare hävdades att bara människan utkämpade krig nu vet man att schimpanser gör det också, för att inte tala om myror.
Och som skalden sa:
Krig är Guds metod att lära amerikaner geografi
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#42 Krig är Guds metod att lära amerikaner geografi
aja, du har rätt…..annars skulle dem nog aldrig lärt sig…
Men - blågula tankar? Bara för att schimpanser använder organiserat våld förstår jag inte att människan (som brukar anse sig lite förmer om jag minns rätt) behöver göra det och rättfärdiga det? Det är maktanspråk som ställer till det. Makt är inlärt.

Krig är ett sätt att lösa konflikter!
Tex så krigar vi i Afganistan.. tycker jag är vettigt i viss mån.. frågan är om det är/var värt uppoffringen/kostnaden/lidandet?
Oandrasidan.. skulle det visa sig att man lyckas få till en demokrati/fria val/kvinnors frihet/allmänna demokratiska rättigheter.. så kan det nog vara det!
Vi krigade i Libyen.. återstår fortfarande att se om det var en lyckad satsning?
Krig som "lyckad satsning"…..hmmm…..För de som drabbades är det nog mindre "lyckat". Det gäller att komma ihåg att krig inte är något dataspel utan en fruktansvärd verkliget.
Och så har vi det militärpolitiska komplexet med en agenda av att skapa krig - och kan man då få oss att tro att det är nödvändigt eller t.o.m. gott så har DE goda dagar….
"EU:s toppmöte i Bryssel avslutades tidigare i dag och regeringscheferna bestämde sig att för första gången på fyra år dra igång en diskussion om militärt samarbete. Allt fler kräver fredsinsatser av EU, men det handlar också om att skapa nya jobb i en krisande ekonomi, sa EU:s ordförande Herman van Rompuy. ….– Vi vill ha en starkare försvarsindustri, som kan hjälpa upp tillväxt och sysselsättning i EU, sa Herman van Rompuy."
Där kom det igen, jobbskapandet…..med något najsigt litet krig som man kan föra på avstånd….nä fy sjutton…..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det ger Bankerna Makt och rikedom
Se Video nedan som har svensk text

#45. "Krig som "lyckad satsning"…..hmmm…..För de som drabbades är det nog mindre "lyckat". Det gäller att komma ihåg att krig inte är något dataspel utan en fruktansvärd verkliget."
Du läste vad Zepp skrev va? Vad han liksom jämförde med? För han skrev inte att de drabbade anser att det är kul med krig och/eller att det är någon typ av dataspel.
Vilket, blombuketten, jag inte heller har påstått.

Tanken med krig är att det skall vara mindre lyckat för de som förlorar.. det är själva avsikten med krig!

#45. En del av ditt inlägg riktat till det Zepp skrev….
"Krig som "lyckad satsning"…..hmmm…..För de som drabbades är det nog mindre "lyckat". Det gäller att komma ihåg att krig inte är något dataspel utan en fruktansvärd verkliget."
Så jo, det är något du liksom tar med i samma mening som du citerat vad Zepp skrev. Det blir liksom något du antyder att han menar. Menar du inte det du skriver kanske du inte skulle sätta ihop det i samma stycke. Ett råd bara, för att undvika missförstånd.

Altså.. krig är inte något självändamål.. det handlar om att med tvångsmedel eller om hot om sådana tvinga någon att släppa makt och ibland även rikedom!
Det finns alltid någon bakomliggande orsak till krig.. och det kan vara antingen bra eller dåliga!
Sen så kan en del krig börja som något dåligt.. men sluta i något bra.
Alla krig är förstås dåliga för de som drabbas av dem!
#50 Blombuketten, du är "liksom" angelägen ser jag, att gläfsande och skällande försöka hugga mig i hasorna i bästa sif-demagogiska stil. Är du en sif-utpost?
Zepp är fullt kapabel att tala för sig själv, så du behöver inte gå in och märka ord, tolka och vantolka för att få det jag säger att verka så illa och konfrontativt som möjligt.
Låt oss diskutera och hålla oss till sakfrågorna istället, så blir det mycket bättre. "Ett råd bara, för att undvika missförstånd."

#82. "….du är "liksom" angelägen ser jag, att gläfsande och skällande försöka hugga mig i hasorna i bästa sif-demagogiska stil. Är du en sif-utpost?"
Nej fy så fult av dig. Vad har SiF med mig att göra tror du? Vad jag vet är det här PiF och inget annat. Blanda inte ihop korten nu, det blir bara skitdumt. Du förstår, jag är även medlem på denna sajt….tänka sig.
"Zepp är fullt kapabel att tala för sig själv, så du behöver inte gå in och märka ord, tolka och vantolka för att få det jag säger att verka så illa och konfrontativt som möjligt."
Det tror jag säkert att han är. Har du frågat honom föresten? Eller har han bett dig skriva om detta? Eller är det bara du som försöker vara lustig och liksom knäppa mig på näsan?
Du förstår väl, även om han är fullt kapabel att svara för sig, har jag ändå rätt att skriva vad jag tycker. Det är liksom ett diskkussionsforum. Skulle bli bra konstigt om jag endast fick skriva om något hänvisat till just mig.
Eftersom det ser ut som du påstår att han skrivit något han inte gjort, skrev jag och påpekade det. Du vet, sådana där påpekande du själv gör emellanåt och de flesta andra.
"Låt oss diskutera och hålla oss till sakfrågorna istället, så blir det mycket bättre. "Ett råd bara, för att undvika missförstånd.""
Inget dumt råd alls. Tänk igenom rådet du nyss gav. Ska man hålla sig till sakfrågorna bör man inte skriva som att någon skrivit något den absolut inte gjort. Tänk på det.
Det var det för min del. Om du nu följer ditt eget råd, svarar du inte på mitt inlägg utan håller dig till sakfrågorna.
#53 Jag lägger ner det här, blombuketten, jag ser att det inte är någon idé. Jag ville diskutera ämnets tråd, ett viktigt, intressant och bra ämne att diskutera.
Det var en av väldigt få kommentarer jag gjort på den här sajten. Jag är alltså ny här kan man säga. Är du "polis" här? Nagelfar du alla lika nitiskt i hopp om att kunna hitta något att hoppa på? (Jag ska svara åt dig: nej det gör du inte.) Den här eviga rundgången av "jag sa, du sa, du sa att jag sa" är ovärdig och hör inte hemma här. Jag går inte in i den. (Och är förb. trött på den öht)
Du har inga "råd" att ge mig. Din attityd bottnar i annat "gammalt groll" än vad jag skrev i tråden. Jag betackar mig för fler pekpinnar. (Det var mina slutord på denna sajt, för att bespara dig framtida meningslösa trätor, iaf här)

#54. Ja jag förstod att du inte skulle följa ditt eget råd.
Men strunta inte i att skriva här. Sajten är inte min och de andra kanske tycker helt annat än jag. De t o m kanske tycker att jag är dryg nu. Det gör i alla fall jag själv. Helt onödigt drygande från min sida alltså. Dessutom helt utanför trådens ämne och det är inte heller bra från min sida.
Nu ska jag vara tyst och be samtliga om ursäkt för att jag har gått utanför ämnet (igen). Gott nytt år på er.
#45 Det sammarbete handlar så väldigt mycket mer om jobb. Vid kriser skall man kunna ha en gemensam militär styrka som kan gå in och få slut på konflikten. Idag förekommer det flera konflikter världen över och ett sammarbete gör det lättare att vara eniga om när denna militära EU styrka skall kunna sättas in. Men man skall ha klart för sig att det här är bara en idé och än så länge finns det ingen beslut om militärt sammarbete inom EU.
Konflikter är lätta att starta men mycket svårare att lösa med enbart av prat, militärt ingripande är oftas nödvändigt för att få fred.