Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2866 ggr
[FruStein]
0

Iphone - med villkor

Har ni andra läst någon artikel om den fantastiska kvinnan som gav sin 13-åring en Iphone - och en lista med villkor för användande?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mammans-rad-fick-bloggen-att-krascha

Vad tycker ni? Numera är det rätt vanligt att barn har smartphones. En kollega till mig berättade att hennes 8-åring gnällt om en Iphone4 istället för en Iphone… Kommer teknikanvändandet för privatpersoner bara att avancera eller når vi snart en peak och börjar snart att konsumera mindre?

Jag köpte nyligen min första smartphone (Jag är 28) och har länge varit emot att ha internet i telefonen då jag är rädd att det ska skapa ett beroende, men det är svårt att hitta en telefon som inte är direkt riktad till pensionärer om man ska ha en ny…

Geru
0

Är starkt osäker på att du kommer bli beroende av internet i en telefon:p Jag har en helt sprillans ny samsung galaxy S3, jag surfar lite och sånt. Det är smidigt att ha det tillgängligt. Men jag har ofta datorn på så brukar inte behöva det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[FruStein]
1

#1 Jag har människor i min närhet som varje gång vi ses kollar minst en grej på nätet på sin telefon. När det finns så lätttillgängligt tror jag att det lätt kan bli en ovana att kolla mailen jämt och ständigt, kolla upp saker på wikipedia osv.

Geru
2

#2 Varför inte kolla saker på wiki egentligen? Jag menar, det är ju info check. Men jag tillhör ju lite av en annan generation med:p

Jag kollar saker, smsar och så vidare väldigt ofta med min telefon. Fast det är mest SMS som skickas.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zepp
0

Har en sådan på jobbet.. värdelöst, skärmen borde vara minst 24 tum om det skall vara användbart!

Det är en plåga att surfa, saknas tangentbord och mus för vettig användning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mitralis
1

Jag känner igen det där att det är många som försvinner in i sin telefon. Många pratar inte längre med varandra fast de sitter vid samma bord. Alla bara sitter med telefonerna.

[drummer]
2

För mig är det ett verktyg. Det gör mitt jobb mycket lättare. Jag kan logga in på företagets datasystem när jag är hos kunder, kolla email när jag är ute och reser och att kunna ta bilder och skicka till folk gör jobbet otroligt mycket lättare. Iphonen fungerar otroligt bra som verktyg.

Barn behöver inte en Iphone men när priserna går ner så kommer dom flesta att ha en i framtiden. Det är upp till föräldrar att sätta regler precis som i artikeln.

Det stora problemet som jag ser idag är inte smarttelefonerna utan att föräldrar inte kan sätta gränser.

stillness
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Video om Iphone beroenden detta verkar öka både hos elever/barn på skolor med

Bankeliten (illuminati) skapar medvetet teknik som gör att vi skall bli beroende av så att vi inte kan gå tillbaka hur saker var innan.

inget fel på tekniken i sig men de andvänder den emot oss.

sakta sakta vänjer de oss likt en groda som sakta sakta värms i grytan,grodan hade aldrig hoppat i den kokande grytan utan måste vänjas vid sakta förändringar.

[drummer]
5

Stillnes. Kan du vara snäll och försvinna från forumet med dina idiotiska videos. Någon som har en avdankad sportsjournalist som tror på utomjordiska ödlor som Avatar har problem. Det finns hjälp att få.

MonisN
2

Det är svårt att skärma sig från tekniken, lika bra att ta den till sig och lära sina barn Internetvett. Stillness, dina videor och trådar öppnar jag aldrig. Håller med drummer, sluta att posta dem. Oerhört tröttsamt med dessa teorier.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

stillness
0

tråden handlar ju om beroende till smartphones?

varför tar ni detta som en teori?

det är ingen teori, vet inte om ni inte läst detta inläggs början ens?

tråkigt att ni vill attackera mig jag förstår inte vad ni är rädda för?

MonisN
3

Ingen som är rädd, men vill du diskutera ett ämne så är det bättre att skriva vad du tycker än att posta alla dessa videor. För mig är detta bara spam. Detta är ett diskussionsforum, inte en förlängning av youtube.

stillness
0

vad tråkigt att du ser det så?

men låt oss inte bråka och sprida ilska sinsemellan världen e så full av det redan.

för mig är det jätte informativt när man både kan se samtala och sedan se fakta som framförs via debatt om ämnet via Video nyheter.

En bild säger ju mer än 1000 ord heter det.

Vad säger inte då en video?

hur känner du själv med iphones MonisN?

tror du inte samhället går åt att bli mer beroende av tekniken det är jag själv övertygad om, frågan är då om en teknik skall bestämma över oss

tex en elektrisk dosa och inte Våra vi folkets kontanter.

Obehagligt när någon annan kan styra våra val tycker jag

MonisN
3

Jag har en iPhone, men kan inte påstå att jag är beroende av den förutom att jag kan bli nådd och att folk kan nå mig. Jag använder den mest som telefon faktiskt! Surfar gör jag ytterst sällan. Det finns många bra appar som underlättar vissa saker i vardagen, bankappen t ex. Vi kommer inte ifrån utvecklingen, lika bra som jag sa att ta den till sig och lära sig. Länken som #0 hänvisar till innehåller bra regler att ge sina barn när man köper mobil till dem. Vi vuxna får inte glömma att vi har ett ansvar, därför är det viktigt att vi lär oss tekniken och hänger med.

stillness
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

det är bra att man inte är beroende av telefonen.

Jag vet det skall komma glasögon som är riktigt smarta så när man kollar på världen igenom dem kommer det vara som en GPS smartphone som kommer känna av vad man vill,tänka etc har jag fö rmig och ge exempel på lättast väg till målet etc.

minns ej vad denna teknik nu kallades.

Dock vet jag det ser annorlunda ut där för många

man har så snabbt tillgång till Internet, och uppdateringar samt chat med vänner, facebook etc och fler och fler Jobbar via telefonen på sin fritid och måste vara uppkopplade.

Ett bra verktyg är internet smartphone. men det kan ju vändas emot oss och det är alltid bra med alternativ och inte bara en väg

tex att samhället nu jobbar hårt på o ta bort kontanter är begränsning av vår frihet och gör oss beroende av en digital enhet.

alla vet ju hur otroligt jobbigt det är när vårt kort inte fungerar i butikerna (handla mat,kläder etc) men sedan kan man gå till bankomaten utanför,  tänk då när alternativet kontanter inte finns.

Hittade en video på dessa smartphoneglasögon

MonisN
2

Det finns för och nackdelar med allt. Nackdelen är väl att tekniken går för fort och att man inte hinner lära sig och även skydda sig mot den. Fördelen med en mobil är ju många, i en nödsituation t ex.

stillness
0

Precis MonisN!

därför behöver man ta ett steg tillbaka vi som människor och inte bara svälja allt med denna teknik för den berör så många områden av våra liv som innehåller frihet,personuppgifer,pengar personligintegritet etc.

Vi måste värna om våran frihet

men då vill media säga vi är gammalmodiga, bakåtsträvande

om vi skall se vår historia är den full av tyranner (regeringar) som dödat slakta, och kontrollera sin befolkning bara 1900 talet är det miljoners miljoner miljoner människor som blivit dödade av en fasistisk stat

Democide kallas detta googla det ordet.

Såg nu på infowars.com det är protester nu i Texas i skolor de tvingar nu barnen där att bära RFID-CHIP annars får de inte gå i skolan.

dessa armband med RFID-CHIP kan hackas av pedofiler etc som tracker barnen och tar dem, detta med att vi matas med att allt är för vår säkerhet är propaganda för ett kontrollsamhälle.

den som byter frihet emot säkerhet förlorar båda som nån amerikansk president sade  franklin?

[FruStein]
3

stillness: Det är i princip bara du som postar youtube-klipp/videor här - kanske finns det anledning till att andra medlemmar inte gör det? Du tycker att det är en bra källa, men det kanske inte andra tycker? I ett sådant här forum skannar man snabbt av en tråd och - och nu talar jag i och för sig enbart för mig själv - mycket sällan händer det att man klickar på ett videoklipp, speciellt om det går att se att klippet är mer än 30 sekunder långt.