Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiska-skandaler
Läst 1780 ggr
starhawk
5

Kämpa för vad?

En svensk politiker vid namn Ewa Björnling har bestämmt sig för att kämpa för det svenska snuset. Vad sysslar hon med egentligen? Kämpa för ett gift! Att lägga sin energi på att försvara ett beroendeframkallande gifts existens är ju milt uttryckt korkat! Om hon vill visa sig stridbar finns det ju åtskilliga bättre frågor där hon kunde lagt sin energi, skandalöst!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2

För mig är det viktigt eftersom jag snusar.Snus ger inte cancer. Ska vi förbjuda alkohol också? Det är beroendeframkallande.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[rolnor]
3

Snus är ju ett alternativ till rökning som antagligen ger mindre cancer (även om jag hört att det kan öka risken för cancer i munhålan).

[cala02]
0

Kan i och för sig vara vettigt att inte tillåta viol och lakritssmak till exempel, men då ska man vara konsekvent och förbjuda det i cigaretter också (mint). Bortser man från Happy Day´s så är det relativt nytt påfund.

Halvdansken
0

Jo lakrits!! Viol kan man skippa. Skrattande

Geru
6

Fast egentligen borde man ju låta människor få förstöra sina liv om dom vill, det blir ju en form av självsanering.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
3

Åh, tack Geru, för att du tillåter mig detta…. det var ju snällt av dig. Egentligen.

Silvestris
4

Snusfrågan omges väl av flera dimensioner egentligen. Dels har snuset en väldigt stark tradition i Sverige och det finns väl egentligen inga starkare hälsomässiga skäl till att förbjuda snus än alkohol. När Sverige gick med i EU fick vi i princip garantier om att snuset skulle vara skyddat i Sverige. Nu försöker man finna bakvägar för att ändå på sikt förbjuda det. Självklart är det något våra politiker bör reagera på.

Sedan är det självklart så att snuset inbringar pengar till svenska staten. Arbetstillfällen och skatter. Självklart något man vill värna om.

Geru
1

#6 Uh, jag har inte tillåtit ett skit? Jag menar, sist jag kollade är jag inte diktatorn över Sverige, och jag visste inte heller om att Sverige var en diktatur, men jag kanske missat något då? Nej, det är inte snällt, det är om något rättvist. Folk borde få göra som dom vill, även om det är att förstöra sina lungor, supa hjärncellerna ur skallen och ge munnen cancer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
1

#8 Nä men om du uttalar dig med "Fast egentligen borde man ju låta människor få förstöra sina liv…" så kan jag inte låta bli att reagera. Man - vem?? Folk borde få göra som de vill… kanon!! Tack.

Geru
1

#9 Ja, jag tycker folk borde få göra det dom vill med sina liv och därav, sin kropp.

På vilket vis reagerar du? Du verkar upprörd, och jag förstår inte varför?

-Stephen Hawking

Zepp
2

Jag tycker det är vettigt att man inte tillåter snus i EU.. dvs att det sprids.. men att vi kan behålla det för oss själva i Sverige!

Sen så.. anser jag att det är viktigare att EU slutar subventionera odling av tobak.. än att de lägger sig i våra svenska snusvanor!

Man skall inte sila mygg o svälja kameler!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
1

Vad med alla oss snusande svenskar som inte bor i Sverige, Zepp?

[sakring]
4

Så länge tobak är tillåten i annan form så borde även snus vara  det. Snus är betydligt ofarligare än tobak som röks. Hyckleri tycker jag.

När de byggde fartyg i Singapore från varvet här så fick de sända med en stock snus var gång de skulle sända delar till fartygen. Hade de inte gjort det så ha de de fått bygga dem själva.

Maria
2

Jag kan hålla med om att det är hyckleri.

Jag värnar om snuset eftersom jag är snusare.

Efter 35 års rökning så har jag för två år sedan slutat och det tack vare snuset. Jag har inte en tanke på att sluta snusa.

Så länge tobak är tillåtet så ska" bannemig" vårt snus få finnas.

/Maria

Zepp
0

Eh.. jag är då tvehågsen.. själv snusare.. som försökt sluta hur många gånger som helst!

Tror ingen påstår att bruk av tobak i någon form är någon hälsokur.

Så frågan är väl om det är bra eller dåligt att sprida ytterligare en form av tobaksbruk inom EU?

Saken är väl den att om tobaken hade introducerats i dag så skulle allt bruk ha förbjudits?

Maria
4

Jag ser det tvärtom.

Att snusa är mindre farligt än att röka och på så sätt kan snuset hjälp många rökare att sluta.

Visserligen inget tobaksfritt alternativ men ett mindre farligt.

/Maria

Zepp
0

Skrev ju att jag var tvehågsen!!

Sen så kan man vrida och vända på det lite hur som helst, det e bättre att släppa marijuana fritt för det är ett mindre hälsovådligt alternativ än tyngre droger!?

Grejen är att man då postulerar något som skall hända.. och det är inget som säger att alla helt plötsligt skall sluta röka och börja snusa.. som ett hälsosammare sätt att bruka tobak.!?

Maria
2

Jag tror heller givetvis inte att alla rökare kommer att välja snus.

Snus finns ju redan i tuggvarianter så jag fattar egentligen inte grejen.

/Maria

Zepp
2

Ehh.. politiker vill bli omvalda tror jag är främsta grejen.. att göra något för folkhälsan kan vara en sådan grej där man framstår som handlingskraftig!?

Sen så borde man kanske i stället dra in subventionerna till tobacksodlingen.. men det sorterar under ett annat departement, nämligen det som handhar jordbruksfrågor.

Föresten så är den tobaken så dålig kvalitet, så den säljs utanför EU, främst Ryssland och andra före detta östblocksländer.. så det påverkar just inte folkhälsan i EU.

Men.. iomed att flera av dessa nu gått med så blir det ju ett problem ioförsej.. men det löser man lätt.. och så görs oxå.. genom att öka bidragen till hälsokampanjer för att få folk att sluta röka.. bra va.. på så sätt kan man behålla subventioner, minska rökningen och hålla fler byråkrater sysselsatta!

blombuketten
3

En sak till vad gäller snuset….Lägger jag in en snus under läppen är det min hälsa det handlar om, inte alla andra som råkar befinna sig i min närhet. Ingen blir alltså "ofrivilligt snusare". Inte heller luktar mina kläder, hår och annat rök, vilket det gör om den som röker.

Zepp
2

En komplicerande faktor är att vad du gör mot dig själv påverkar folkhälsan som påverkar utgifterna för sjukvården.. som kunde ha lagts på annat.

Maria
3

#21 Absolut men det gäller ju alla val som motion, kost och levndsvanor i stort.

/Maria

Zepp
0

Jamen då ökar vi bara bidragen till hälsokampanjer som får folk att äta 6-8 skivor bröd om dagen.. fullkorn givetvis och inget smör.. subventionerar morötter och lägger extra skatt på fett! Skrikandes

Lätt som en plätt.. politkerna blir omvalda.. för vi vill ha handlingskraftiga sådana och folkhälsan blir bara bättre.. eller inte?Förvånad

Så.. egentligen för att bli On Topic igen, spelar det någon roll om Svenska företag får sälja snus i EU??

Halvdansken
2

Ja, för oss som inte bor i Sverige spelar det stor roll.

blombuketten
4

#21. "En komplicerande faktor är att vad du gör mot dig själv påverkar folkhälsan som påverkar utgifterna för sjukvården.. som kunde ha lagts på annat."

Nu börjar du hårddra en aning och det är väl rätt onödigt. Ska vi se det så kan vi ju lika gärna börja förbjuda mat. I alla fall den typ av mat som anses vara farligt, vilket ju ändras lite nu och då.

Vi lär ju förbjuda chips, läskedrycker, saft och godis. Det är inte särskilt nyttigt för hälsan.

Alkohol kostar mängder av pengar och är helt klart inte bra för hälsan så det tar vi bort.

Eller kanske helt förbjuda biltrafik för det kostar väldigt mycket pengar och kan anses vara farligt för hälsan både vad gäller avgaser och trafikolyckor.

Alltså pengar till sjukvården borde kunna tas ner betydligt och kan således läggas på annat.

Nu tillhör inte snuset det hälsofarligaste direkt och självklart bör snus kunna säljas till andra EU-länder, precis som vilken annan tobak som helst.

Zepp
0

Nu börjar vi verkligen bli On Topic.. dvs politik handlar om att väga olika saker mot varandra.. och för politkerna välja det som ger mest röster..eller?

Tror vem som helst vet att förbjuda rökning skulle öka folkhälsan enormt.. men det är varken politiskt eller praktiskt genomförbart!

Så vad gör då de som har till uppgift att värna folkhälsan, jo de förbjuder en annan form av tobaksbruk.

Att ta bort tobakssubventioner ligger under jordbruksavdelningen och att höja skatterna på tobak under nationella regeringar.

Frågan är om de gjort något för folkhälsan för det är väl ändå bara tokiga svenskar som kommer på tanken att stoppa mald tobak under överläppen?

Maria
3

#26 Tuggtobak finns så det är inte bara tokiga svenskar som har tobk i munnen.

/Maria

blombuketten
1

#26. "…. för det är väl ändå bara tokiga svenskar som kommer på tanken att stoppa mald tobak under överläppen?"

Inte då. Det finns, precis som bumbleboo skriver, tuggtobak lite varstans i världen. Då kan man ju fundera över varför just snuset, det som läggs under läppen, ska förbjudas.

Hur man än vänder och vrider på det, kan i alla fall inte jag se att det skulle vara för hälsans skull. Då lär man förbjuda allt vad tobak heter. Tänk bara på skillnaden på varningstexten på svenska tobaksvaror. På cigarettpaketen står det "Rökning dödar" på snusdosorna "Denna tobaksvara kan (min fetning) skada din hälsa och är beroendeframkallande".

Zepp
0

Snus kan man förbjuda, men inte röktobak.. så enkelt är det.. förutom i Sverige då!

Så man gör det bästa man kan.. förbjuder det som inte används.. förutom i Sverige.. men de får undantag.

Det är så slipstenar dras i politika samanhang.

Vad som är rätt eller fel har inget med samanhanget att göra.

Politik handlar om att göra det möjliga.. inte det omöjliga.. sådant görs i krig eller revolutioner.. dvs när inte politiska tvister längre kan lösas med diplomatiska medel!

Geru
2

Det är dubbelmoral att förbjuda snus om man inte gör det med cigaretter först.

-Stephen Hawking

Zepp
0

Jovist.. men det är politiskt omöjligt!

Dubbelmoral är en del av den mänskliga attityden!

Halvdansken
0

Jag tror inte att snuset skulle vara nån succe i resten av världen. Tom i Danmark, nära Sverige och många svenskar som jobbar här, så tycker de att snus är väldigt underligt.

Så att lägga ner en massa tid på vara eller icke vara är lite slöseri tycker jag. Men jag tycker nog att det ska kunna säljas till oss som inte kan gå ner på hörnet och köpa en ny dosa. Eller så får jag börja med privat parallellimportering och smuggling.

Geru
0

#31 Nej, det är det inte. Och det är bara låta bli att bannlysa snus så har man löst problemet.

Dubbelmoral är inte en del av min attityd. Om det är en del av din, är det ditt problem.

Snus skadar inte andra i sin omgivning. Det gör rökning.

Det finns inget alls som kan förespråka det förbudet.

-Stephen Hawking

Zepp
1

Vi kan nog konstatera att det egentligen finns andra saker som EU-politiker kan och borde ägna sig åt?

Varför inte förbjuda Foie gras.. rent djurplågeri!

Geru
1

#34 Att EU politikerna försöker förbjuda det eller att vissa EU-politiker försöker försvara det?

-Stephen Hawking

Zepp
0

Inget jag vet något om.. men det borde förbjudas!

Geru
0

#36 Snus, alltså? Börja med rökning innan, annars blir det dubbelmoral så det skriker om det.

Om folk vill snusa låt dom. Varför ska dom inte få göra det för? Ska vi börja begränsa vad man får äta med? Dricka?

Om något borde man banna alkoholen, på direkten.

-Stephen Hawking

[Jony]
0

Om allt det där kommit i dag (cigg, snus, alkohol med mera), skulle Sveriges riksdag sätta sig tidigt i morgon bitti och olagligförklara alltihoppa med röstsiffrorna 349-0 redan från 1 februari 2013.

Det är gammalt, enda anledningen till att det får finnas. Hotet mot svenska snuset är det enda bra jag kan komma på med svenskt EU-medlemskap. Och det blev aldrig av.

Magnuz
2

Det är gammalt, och det ger staten inkomster.

Halvdansken
3

#38. Så du menar att man får inte ha några laster alls? Allting ska bara vara nyttigt och hälsosamt? Inget godis, eller chips eller dataspel (finns ju diskussioner om det också). Så tråkigt.

[FruStein]
1

Jag tycker att hon ska fokusera på det som verkligen är viktigt och gå ut och säga att från och med nu heter det officiellt "laaaakrits". Annars får man böter.