Transparans i skattesystemet
Jag tror att det parti som transparant skulle visa vart alla skattemedel gick skulle vinna massor av röster.
Idag så går under 30% av alla skattemedel till de å så omhuldade skola, vård och omsorg. Inte ens om man lägger till polisväsendet så kommer man över 30%.
För mig som ingenjör så verkar detta befängt, om kärnverksamheten bara står för mindre en en tredjedel så är det antingen fel i verksamhetsbeskrvningen för staten. Vad egentligen är det staten ska ta hand om? Och hur är detta prioriterat?
---
I "Statens utgifter för 2006" är dessa de största utgifterna:
Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Arbetsmarknad
Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Allmänna bidrag till kommuner
Utbildning och universitetsforskning
Ekonomisk trygghet vid ålderdom
Försvar samt beredskap mot sårbarhet
Statsskuldsräntor med mera
Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Kommunikationer
Det som inte framgår här är väl kommunernas utgifter. Av den inkomstskatt vi betalar går ju det mesta till kommunen och de har ju stort ansvar, och stora utgifter för just vård, skola, omsorg.

#1 Det är väl såhär skillnaden mellan din brutto och nettolön går till den mesta delen till kommunen. Men sedan så betala arbetsgivaren lika mycket till staten i form av socialaavgifter.
Det är ju lite underligt att det som man BASUNERAR ut hela tiden är Skola vård och omsorg nä dessa ligger på plats 5 resp. 9 i listan. Kanske inte är så viktigt trots allt….
---

Och vad är egentligen Arbetsmarknad?
---
Jo, jag håller med om att rubrikerna är svårtolkade - och där har du en stor poäng i att efterfråga tranparens. Frågan är väl bara vilken detaljeringsgrad man orkar sätta sig in i…

Jag skulle orka, att man hela tiden drar med så stora svepande drag när man beskriver vad man egentligen betala skatt för är som att gå till en affär för att köpa fläskkottlett och komma ut med ett kolhuvud fullt övertyagad om att man ska få äta fläsk till middag.
---
Fast i kommunala budgetarna ser det ju ofta lite annorlunda ut. För vår del läggs över hälften av den totala kommunala budgeten på skolan. (Dvs förskola och grundskola, exkl. gymnasieskolan.)
Ja, i min kommun (4:e lägsta skatten i landet!) så är största utgifterna:
Barn- och utbildningsnämnd
Socialnämnd
Tillsammans står de för 85% av den skattefinansierade verksamheten.