Om jag fick önska.
Fick jag bestämma lokalt eller regionalt så skulle alla pengar ligga i en kassa. De skulle delas ut efter behov inom en rimlig gränssättning. Som det nu är har alla fövaltningar en egen kassa som de till varje pris måste göra slut på (inte till bara nödvändiga saker) innan året är slut annars får de inte lika mycket pengar nästa år. De som har väldigt stora omkostnader går back år efter år medan de som har överskott inte behöver lämna tillbaka pengar som blev över. Tror att det skulle bli en bättre fördelning ur stadskassan eller kommunkassan.
Tyvärr, tror inte på idén… 
Det skulle leda till att de som var återhållsamma och väntade att begära pengar skulle finna att pengarna tagit slut och att de som var kreativa och snabba skulle få mycket.
Och om man inte från början har en tanke om hur mycket som ska gå åt - hur ska man då bestämma skattenivån?
Jag förstår tanken men tror inte på genomförandet. Hitta hellre på en bra morot till de som lämnar tillbaka pengar när året är slut! (För lämnar tillbaka gör man redan nu - där tror jag du har fel. Barn- och ungdomsnämnden i min kommun har lämnat tillbaka pengar flera år i rad).

Åh så jag håller med!!!! Har sett alldeles för mycket slöseri av offentliga medel inom offentlig förvaltning och det där egendomliga resonemanget - som egentligen borde strida mot allt sunt förnuft… - "nu ser vi till att göra slut på våra pengar i den här potten, annars får vi inget nästa år"… Inte undra på att man ifrågasätter skattesystemet och den offentliga förvaltningen emellanåt…:/
Sedan är det förstås väldigt bra om man som ekonomiskt ansvarig för offentliga medel tar ansvar för vad som händer med pengarna/inte skyller ifrån sig, och ser om de möjligtvis kan användas på andra, bättre sätt…
Jag önskar också…

Håller med om inlägg # 0 alltså…
Men vilket jättebra initiativ, att de lämnar tillbaka pengar. Belönas de också på något vis? Sådant hör man inte något av direkt…
Det är väl knappast ett initiativ…
Det sker mycket flytt av pengar mellan förvaltningar i kommunerna. Att man gör en uppskattning i budgeten blir ju inte sanning.
Så detta att "göra av med budgetpengar" förekommer alldeles säkert, men är också en myt… (Nu har jag sett exempel på att bränna budgetpengar även i annan än offentlig verksamhet så det ligger väl mer i budgetekonomins väsen…)
Nu är min kommun borgerlig så man löser ju inte brister med skattehöjningar, utan försöker hitta överskott i andra förvaltningar istället. Jag uppfattar att man följer upp ekonomin ganska noga - och ser var det blir pengar över och var det behövs extra.

Jobbat på en konsultbyrå som hade en myndighet som kund. Var alltid ett trixande med när de skulle faktureras och hur stora fakturorna skulle vara. Tex förfakturerades mycket för att det skulle belasta årets budget.
Oskar
#5: Det har jag också varit med om. På ett sätt en drömkund, men också skrämmande ur ett samhällsperspektiv.
Mvh // Johan

#4 Den myten är allt för ofta en sanning.Dessutom tycker jag inte att politiker ska bestämma löner för varandra. Det borde vara en instans där det roterade folk var fjärde år från alla inkomstklasser och samhällsklasser och med olika politiska åsikter.Som det nu är så smörjs det till höger och vänster och delas ut alldeles för mycket av skattemedel till höga löner och fallskärmar.
#4 Jag tycker visst politiker ska sätta löner åt varandra. Däremot borde vi väljare - som tillsätter politikerna utkräva ansvar.
Hur ska din instans tillsättas? Nytt val? Facket? Eller politiker…

Den kan tex. röstas fram vid varje valår. Ett gäng kan vara från arbetarklassen ett från tjänstemännen ett från företagarna. Inga politiker eller fackliga det är ju deras löner som ska sättas.

Jag anser att om personalen på en förvaltning/verksamhet klarar att hantera sin budjet på ett effektivt sätt så att kostnaden för verksamheten är lägre än budjeten så ska de få en bonus för detta. Det finns mycket slöseri och innefektivitet innom det offentliga. Om pesonalen får ta del av en "vinst" så kommer det sparars på ett effektivt sätt.
I vår kommun har en verksamhet - de kommunala skolorna - lyckats göra en vinst, beroende på effektivitetshöjningar. (Man gör liksom skillnad på om vinsten beror på nåt de kunnat påverka, eller bara faktorer som minskat antal barn osv.) Som belöning får alla anställda vid två av enheterna (skolorna) 10.000:- var. Det är väl ett ganska trevligt incitament för att faktiskt försöka arbeta effektivt?
#9 Jag har väldigt svårt att tro att nya folkvalda ska hindra gamla folkvalda att höja sina löner. Och vem ska sätta lönerna på de nya folkvalda lönebevakarna…?
#11 Suveränt!