Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 1012 ggr
Ida
0

Donationen i Sthlm har fördubblats!

Hittills i år har dubbelt så många valt att donera organ som samma tid förra året. En anledning kan vara att problemet uppmärksammats mer, men även att flera sjukhus utsett dontationsansvariga.

Det var väl en bra nyhet?

Mer sådant vill vi se!

jen
0

ja, det är jättebra! för ett par år sen så var det ju en "donationsdebatt" i Sverige och man skulle fylla i en blankett om man ville donera eller ej.

skickas den fortfarande ut till de som ej valt förut tro?

Ida
0

#1 Vet inte. Jag tycker i alla fall att det känns som ett självklart val att registrera sig i donationsregistret.

Terrierlina
0

Menar du att dubbelt så många har donerat eller dubbelt så många anmält sig i registret?

Ida
0

#3 Dubbelt så många har donerat.

precis
0

jag läste igår att man ska granska huruvida några sjukhus gjort nåt felaktigt, det har tydligen varit avlidna som varit uppkopplade på hjärtlungmaskiner "onödigt länge" efter dödförklaringen (för att de varit donatorer) och upptagit plats på intensivvårdsavdelningen i "onödan" plus hur man hanterat resp. anhöriga.

Jag vet inte om jag tycker det ska anses som oetiskt eller ej, jag har lite svårt att tycka nåt om döda människors rättigheter. (pga min religiösa övertygelse, eller rättare sagt helt avsaknad av religion)

Men om det vore obligatoriskt att donera sina organ/blodgivare, och de som (av vilken anledning som helst) absolut inte kan/vill måste själva vara aktiva och anmäla sig till ett register.
(alltså som man i andra konsumentfrågor kallar för "negativ kontraktsbildning")
Som det är nu att de som absolut vill donera måste göra ett aktivt val, så är det nog en aning svårare att verkligen ta steget och få många donatorer som passar.

Plus att modern medicin-teknik är på väg att göra det möjligt att "neutralisera" donator-organ från en specifik blodgrupp, så att det minskar ev. komplikationer och behövande människor med en sällsynt blodgrupp har möjlighet att ta emot organ/blod från många andra :)

Ida
0

Även om man inte anmält sig i donationsregistret finns ju möjligheten för den avlidnes anhöriga att ta ett beslut om donation, dock oftast direkt efter att denne avlidit.

Man vill väl undvika svårigheterna med detta genom att den anhörige själv gör ett aktivt val och jag tror att det kan bli svårt att göra organdonation obligatoriskt. Effektivt vore det dock säkert.

WiktZac
0

Är inte ökningen beroende på att man idag har ändra till förmodat samtycke - att om man inte uttryckligen har sagt att man inte vill donera så förutsätts det att man samtycker? Om anhöriga är positiva givetvis. De har sista ordet om det inte funns något uttryckt från den döde.

Ett ganska bra system tycker nog jag i alla fall, även om det i vissa fall kan misstänkas att det missbrukas, som #5 påpekade. Jag lyssnade själv på P1 om just detta och kände trots allt att det är ganska stort konsensus om detta.

//Zac

Ida
0

#7 Det vet jag inte, men det är ju svårt att bevisa att den döde uttryckligen inte velat det, framförallt om familj och anhöriga ger sitt godkännande.

Stravaganza
0

Vad bra att mer donerar nu, då.

vanessa
0

Jag har två donationskort på mig, och delat även ut till familj och vänner. Min familj vet att jag skulle donera om det går den vägen så att säga. Alla är på donationståget. Jag resonerar så att om jag kan tänka mig att ta emot ett organ, så ska jag också vara villig att donera. Donationskort kan man få på apoteket och ha i plånboken. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Stravaganza
0

Jag skulle kunna tänka mig att donera, men det skulle nog inte gå att jag donerade, för man måste väl vara frisk för det..

blombuketten
0

#11. Beror väl på vad man donerar s a s. Man kan ju ta t ex näthinnan (eller är det hornhinnan?) från ögonen även om man har en sjukdom i t ex levern.

Stravaganza
0

#12 Fast om man har blod cancer kan man väl inte donera? 0_0