Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1281 ggr
Mitralis
0

Vad händer utan salt?

Vad tror ni skulle hända om politikerna beslöt att användandet av salt på vägarna skulle upphöra?

Magnuz
3

Det skulle bli fler olyckor…i alla fall initialt. Förhoppningsvis skulle väl folk med tiden lära sig att det blir halt på vintern.

Martin
3

Jag tror liksom Magnuz på fler olyckor. Samtidigt tror jag att med en större medvetenhet om att salt inte är guds gåva till höga hastigheter på vintervägar så kanske folk skulle hålla igen lite om de visste att det inte var saltat. Nu känns det som att många resonerar som att "saltat var det här, då är det bara å åk!".

Samtidigt skall vi vara medvetna om att saltet har en ganska begränsad användning gällande temperaturer, så ibland kan det faktiskt kvitta om man saltar eller inte.

mvh Martin

blombuketten
1

Resonerar nog som Magnuz här. Först skulle olyckorna öka, innan folk insåg att det nog är bäst att vara lite försiktig.

MonisN
1

Det skulle absolut bli fler olyckor. Tyvärr ser man dagligen att folk kör som vanligt även om det är halt. Vad tänker dom med? Inte konstigt att det sker olyckor. Många hade inte behövt hända.

#2 Det finns salt som fungerar även i kallare klimat, det har dom i Tyskland, men det är dyrt, så det är nog enda anledningen till varför vi i Sverige inte använder det.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[drummer]
4

Mindre rost på bilarna.

vallhund
2

# 5

+ mindre såriga hundtassar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Silvestris
1

Sörlänningar skulle bli tvungna att lära sig köra bil som norrlänningar (som väldigt ofta inte har salt på sina vägar)? Sörlänningarna skulle byta till vinterdäck i tid?

Magnuz
4

Minns en episod från min värnplikt. Vi var mest "sörlänningar" men också en kille från Luleå. Vintern kom och han skrockade åt att "Stockholmare" och "sörlänningar" inte kan köra bil på vintern osv. Sedan bar det sig inte bättre än att han själv, när det plötsligt blev vinter och snö, körde i diket med en minibuss när han tog en kurva för fort. Gissa om han blev pikad för det resten av lumpen!

VeVeN
3

#7, Silverstris

Själv är jag uppvuxen uppe inorr, men bor numera i Stockholm. På en nivå är det samma kaos här som där, samma snöyra, samma blixthalka och samma risk att säta bilen i snödrivan.

Det som skiljer är dels att det är så enormt mycket mer folk, och trafik här, vilket gör att kaoset blir lika mångs gånger större, dels är trafien så tät här, så det räcker med att en enda jeppe sätter bilem på tvären på nåt olämpligt ställe, så stoppas trafiken i halva stan.

[sakring]
1

Här i söder så är det ofta regn och så fryser det på och det blir ishalka. Det händer sällan norrut. Det är också så att de flesta där kör med dubbade vinterdäck så efter ett tag så är vägen som om det vore sommarväglag igen. Dvs dubbdäcken har sliti bort snön och isen.

Men jag håller med om att flera borde sätta på vinterdäcken tidigare. Själv skulle jag gärna slippa saltet men just frosthalkan gör det mer eller mindre nödvändigt.

VeVeN
1

Vinterdäckens vara eller inte vara

Det är ett litet dilemma det där med vinterdäck. Man slipper dem gärna, då de försämrar komforten. Det viner och har sig när man kör.

Sen så är det ju så att för de allra mesta funkar det alldeles utmärkt utan dubbdäck. De stora vägarna blir ofta uppkörda direkt, men sen har man den där sista biten, på den lilla vägen med lite trafik, där det bara dubbdäck som funkar.

Magnuz
5

Dubbfria däck fungerar därför att det finns folk som fortfarande kör med dubb, vilket sliter bort den ishinna som annars lätt bildas. Om alla skulle byta till dubbfritt skulle hinnan inte slitas bort på samma sätt och det skulle bli mycket halare.

[sakring]
0

Vi har en bil med dubbfria däck en och med dubbade. Men den med odubbade är fyrhjulsdriven.

Mitralis
0

Många bra tankar Glad

Hur tror ni att det skulle påverka miljön?

vallhund
0

Min ny (gamla) bil funkar superbt med dubbfria , nya vinterdäck, det är en BMW touring 325 xi 4WD, o andra sidan funkade min gamla Honda CRV ypperligt förra helgen med blankslitna sommardäck. Mycket beror på hur man kör. Eller ypperligt, jag hade Foten i munnen hela vägen o hunden fick vara kvar hos hundvakten från lördag kväll till måndag fm.

Jag var Bambi på is många ggr med båda bilarna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

VeVeN
3

Det ultimata vinterdäcket

Tänk om det fanns ett vinterdäck där dubbarna var utfällbara. Vid de specifika tillfällen då dubbarna verkligen behövdes, hårt packad snö eller glansis, skulle man enkelt inifrån förarplatsen fälla ut dubbarna, och sen när man kom ut på vanlig uppkörd vag igen kunde man fälla in dem igen.

Martin
1

#16 Utöver den tekniken så skulle då föraren behöva känna av underlaget och det tror jag nästan är ett större problem att lösa än det rent tekniska. :o)

mvh Martin

[rolnor]
1

Finns ju nån fiffig sak som man fäster på bilen och med laser kan mäta om det är snö eller is på vägen och direkt varna, är tänkt att bli en app till mobilen så att alla kan se var det är is eller snö på vägarna.

Martin
4

Det låter ju bra med tekniska prylar, hoppas då bara att det blir tydliga ljudsignaler i appen. Vi behöver knappast mer prylar till mobilen som gör att folk tittar på den istället för vägen - det finns redan tillräckligt med sådana appar. Men som sagt, jag är nog i grunden ändå inte för att man aktivt skall välja med eller utan dubbar utan då får man koppla den där teknikprylen till däcket som själv fixar det :o)

mvh Martin

[PeterWem]
1

Tycker Green diamond fungerar bra som dubbfria däck. Kiselbitar i däcket som får det att bli som ett sandpapper. Väsnas inte som dubbdäck och griper relativt bra på isgator.

pyromanen
0

Som någon nämnde så är det i södra halvan av Sveige ingen stabil frost utan blir ishalt varje gång temperaturen passerar noll på väg upp eller ner. Denhär vintern har det varit mycket av den varan. Nån veckas hård frost, sen plasketö en vecka och sen frost igen.

Tror det skulle bli dyrt för både privatpersoner och samhälle. Utan salt på blankisen blir det mycket avåkningar med trasiga bilar och männiksor till följd. Folk skulle komma för sent till jobbet, bussar som inte kan hålla tidtabellerna, krockar.

När det gäller miljöfrågan så finns det mycket annat som är värre. Skadorna av saltet på miljön är måttliga. Visst det finns ställen där det växer havsstrandvegetation mitt inne i landet i dikesrenen pga saltet, men det överlever vi nog.