Politik iFokus

Politik

Etikett: rättsfrågor-integritet
Läst 3289 ggr
MonisN
35

Våldtäkten i Indien

Efter den grymma våldtäkten på en kvinna i Indien har hon nu avlidit av skadorna. Vad är det för fel i huvudet på män/killar som gör att dom kan begå så vidriga handlingar mot kvinnor? Nu vill protesterande indier att männen ska få dödsstraff. Är det befogat? Ja, tycker jag.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MonisN
0

Kan någon moderator ta bort denna tråden då det blev dubbelt när jag lade upp den.

Diskutera gärna i den andra tråden.

Maria
12

Oavsett brottets art så tycker jag inte att dödsstraff ska få förekomma överhuvudtaget.

Snacka om dubbelmoral. Du får inte döda. Dödar du någon så dödar vi dej.

Sedan är detta brottet något fruktansvärt och jag hoppas innerligt att flickan inte har dött förgäves utan att det kan komma något gott ur detta som en förändring av hur man ser på kvinnor.

/Maria

MonisN
17

Nu blev det diskussion i denna tråden iaf, så någon moderator kan ju ta bort den andra tråden istället.

Jag är egentligen emot dödsstraff, men jag vet inget straff som skulle vara hårt nog för ett så sadistiskt brott.

[Moa-]
5

Jag sekunderar Bumbleboos inlägg till fullo!

MonisN; det går ej att vara emot dödstraff och förespråka det samtidigt, det är helt enkelt omöjligt.

MonisN
20

Å vilket straff tycker ni sadisterna ska ha?

[cala02]
3

Fängelsestraff på livstid, dödsstraff är för lindrigt.

[Moa-]
0

MonisN; de som finns reglerade i straffskalan förespråkar jag, retroaktiva straff skall aldrig kunna nyttjas, oavsett brott. Detta är grunden till ett lands rättsäkerhet.

Straffskalan skall ej innehålla kroppsstraff, utan de mänskliga rättigheterna skall alltid värnas.

(Vidare vet vi ej om det de facto rör sig om faktiska sadister, men det är en bisak.)

MonisN
24

#7 Vet du hur det gick till? Om inte detta är sadism så vet nog inte jag vad sadism är.

[Moa-]
2

MonisN; sadism är när målet i sig är ett orsaka smärta och det är genom detta som njutningen uppstår, det är vi ej säkra på är fallet denna gång. Den andra varianten är att lidandet är en bieffekt av gärningsmannens övriga syften.

Detta spelar dock igen egentlig roll, utan handlingen är utan tvivel oförsvarlig och det är en katastrof att det finns människor som begår dylika handlingar. Däremot att åter kränka de mänskliga rättigheterna kommer ej att göra att kvinnan återfår livet.

MonisN
23

#9 Tror du inte målet var att orsaka kvinnan smärta? Det är jag helt övertygad om. Jag är också helt övertygad om att dom njöt av att plåga henne å det grövsta. Vad skulle annars syftet varit? För mig är detta sadism i allra högsta grad. Om man nu inte ska ge mördarna dödsstraff så kasta in dem i en mörk cell med råttorna.

Indien är världens störta demokratiska land, men där finns knappast demokrati för kvinnor. Där är det okej att hälla syra över kvinnor och vanställa deras kroppar bl a. Man kan hoppas att kvinnan inte dog förgäves och att hårdare straff för våldtäktsmän och kvinnomisshandlare nu införs.

[FruStein]
0

Sådana här fruktansvärda krockar kan uppstå när två olika kulturer kolliderar - en där man anser att kvinnor ska kunna vistas ensamma på offentliga platser utan att riskera livet och den andra där man inte anser det. Brottet begicks säkerligen för att skrämma andra kvinnor och rädda är de nog…

Halvdansken
3

Moa- vad jag läst så körde de upp ett järnrör i henne… tror du att det gjorde ont? Tror du att de begrep att det skulle göra ont?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MonisN
23

#7 Nu hände detta i Indien och inte i Sverige där lagen följs mer jämlikt än i Indien. Indiens lagar förbjuder också våld mot kvinnor, men man ser mellan fingrarna när kvinnor råkar illa ut och kvinnomisshandlarna går fria. #11 Detta var ingen kulturkrock. Detta utfördes av indier i Indien. Busschauffören måste också märkt vad som hände, men han körde tydligen bara vidare och kvinnan kunde efter övergreppet kastas av i farten.

[Moa-]
2

Halvdansken; det spelar ingen roll i sadism versionen, njutningen skall då komma från just att orsaka smärtan, ej vara en handling som uppkommer genom grupptryck eller med andra bakomliggande syften. Alla handlingar där smärta förekommer är med andra ord ej sadistiska. Jag säger ej att de inte är sadister, däremot anser jag att det från den informationen vi har ej går att säga med säkerhet, detta då det beror på gärningsmännens bakomliggande syfte.

Skulle FruSteins version vara sann, att de gjorde detta för att skrämma andra kvinnor, så är det med stor sannolikhet ej sadism som det är frågan om, utan det finns andra bakomliggande syften.

[FruStein]
4

#13 Indien består inte av en enda homogen kultur och har gott om fundamentala krafter som verkar parallellt med liberala och nytänkande. Men det ska också till sjuka/radikala människor för att man ska tänka tanken att göra på det här sättet.

[Annica.78]
8

Kastrering av våldtäktsmän, låter rimligt!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16000789.ab

MonisN
11

#16 Instämmer..

Martin
20

#7 Indien tillämpar dödsstraff även om de har dragit ner på antalet verkställningar. Gärningsmännen (vet inte om det är alla, men flera st i alla fall) är misstänkta för mord på kvinnan. Jag har inte lyckats luska ut ifall man har dödsstraff för mord, men man har det i alla fall för hedersmord. Alltså kan dödsstraff eventuellt vara ett straff som finns i straffskalan.

Och det blir ju svårt att båda förespråka att straffen i straffskalan skall användas och samtidigt förespråka att inte använda fysiskt våld vid straffen samt att mänskliga rättigheter skall beaktas när det finns dödsstraff i straffskalan (kanske inte för mord då som sagt, det har jag inte lyckats lista ut).

mvh Martin

Martin
18

Jag är normalt sett emot dödsstraff, men skulle någon av mina nära anhöriga utsättas för ett grymt brutalt brott så skulle jag säkerligen önska livet av gärningsmännen.

Jag vet, det är ologiskt men det är inte omöjligt (jag tänker ju så).

Och låte Gud förbjuda att jag kom på någon gärningsman med att idka våld mot någon som stod mig nära, då hade jag gjort mig och mina anhöriga olycklig förmodligen.

mvh Martin

[Moa-]
1

Martin; mitt inlägg skall läsas i två delar, ber om ursäkt om det är otydligt.

Det andra stycket är hur jag anser att det bör fungera. Jag tror ej att Indien har dödstraff på straffskalan för våldtäkt, detta då många demonstrerade för just det, alternativt om de gick före rättegången med straffmätningsönskan. Tragiskt nog så har även flera av de obildade indierna som uttalats sig för att de troliga förövarna skall avrättas utan föregående rättegång, något som vore en ren katastrof och värre än det föregående brottet i min mening. Ja, rättsäkerheten är för mig viktigare än ett enskilt brott. Det är även enligt mig mer fel att döma ut ett dödstraff och avrätta gärningsmännen, detta då det är ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Sedan säger jag som du, ja, jag skulle önska livet ur den som skadar min familj, däremot så får logiken då vinna och andra försvara den, dödsstraff är fel, alltid. Därför bör aldrig offer och dess anhöriga få uttala sig vid straffmätningen.

MonisN
17

#19 Instämmer helt med dig. Skulle någon i familjen utsättas för liknande brott kan man självklart inte tänka rationellt. Allt man vill är nog att gärningsmannen/männen fick det grymmaste straff man kunde komma på. Dödsstraff är nog som cala02 säger för lindrigt.

70% av indiska kvinnor utsätts för våld i hemmet. Många kvinnor är helt rättslösa, särskilt om man bor på landsbygden och är fattig. Kvinnor saknar vissa grundläggande rättigheter t ex i arvsfrågor. Inte lätt då att gå efter en straffskala som inte finns.

Martin
15

#20 Givetvis skall man döma ut straff efter vad som står i lagboken, inte vad offer eller anhöriga tycker - det menade jag inte heller :o)

De är inte gripna/anhållna/häktade (hur det nu fungerar i Indien) för våldtäkt - de är som jag skrev enligt länken misstänkta för mord. I Sverige hade de med mycket stor sannolikhet aldrig kunnat dömas eller ens misstänkas för mord i detta fallet - men det fungerar säkert olika i andra länder och eftersom de är misstänkte för det i Indien verkar det som att det fungerar som att man kan se det som mord där.

mvh Martin

[FruStein]
2

#16 Kasterering brukar förelås av personer som tror att våldtäkter bara kan utföras med könsorgan. Är inte just denna våldtäkt ett bevis på att det inte är så?

vallhund
2

Kastrering innbär borttagandet av testiklarna, mig veterligen har ingen blivit våldtagen av testiklar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Moa-]
0

Martin; de greps för våldtäkt först om jag förstått saken rätt, mord har det blivit i efterhand genom att kvinnan tragiskt nog gick bort.

Som du skriver, i Sverige hade det med mycket stor sannolikhet ej klassificerats som mord. Dock beroende av vad utredningen framvisar om planering och förövarnas uppsåt.

Martin
8

#25 Jo, det är ju svårt att vara misstänkt för mord innan någon avlidit. Men i inlägget du svarade på så skrev jag och länkade dit det stod att de var misstänka för mord. Vidare har jag inte lyckats hitta om Indien tillämpar dödsstraff för våldtäkter, men skall jag gissa har de inte det. Å andra sidan tror jag att mörkertalet för dödsstraff är stort och utan att ens ha varit i Indien men läst en del om det så är jag väl ganska skeptisk till rättsapparaten där. Det kan nog skilja rätt mycket i hur det döms beroende på vem som har gjort vad. Det är dock bara en uppfattning jag har och jag har ingen som helst aning egentligen.

mvh Martin

Geru
0

#24 Du kan fortfarande köra upp saker på folk. Hur annars kan killar bli våldtagna?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

MonisN
13

Kastrering löser ju inte alla våldsproblem utan är väl mer ett fysiskt straff. När det gäller Indien och andra länder som har en kvinnosyn från grottiden så måste man förändra samhällets syn på kvinnor i grunden. Man kan hoppas att denna händelsen var en väckarklocka för myndigheter och polis och att nu lagstiftningen blir hårdare för våldtäktsmän och bättre för kvinnor. I dag är kvinnor ofta rättslösa och grova övergrepp accepteras och negligeras. Protesterna fortsätter i Indien och det är positivt att många nu stöder utsatta kvinnor och vill ha en förändring.

[Moa-]
0

Geru; det finns fall i svensk rätt där en man blivit våldtagen av en kvinna utan att mannen "fått något uppkört". De fall jag känner till handlar om män som sovit under tiden för handlingen alternativt handlingens påbörjan.

Geru
0

#29 Alternativt så kan tjejer droga killar och därefter göra det dom vill. Hur ser lagen på det?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
0

Geru; som olagligt? Tungan ute

Geru
0

#31 Jo, men undrar om det hamnar under våldtäkt eller om det rubriceras som något annat…

Men till våldtäkt är väl nästan allting sexuellt som görs i motvilja?

-Stephen Hawking

[Moa-]
1

Geru; ja, det är fortfarande sexuellt tvång och går under våldtäkt, dock fordrar det svenska våldtäktsbegreppet kontakt mellan könen eller motsvarande handling. Däremot säger den inget om vem som skall vara gärningsman, även män och homosexuella kan med andra ord våldtas.

BrB 6 kap 1§:
" Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd."

Mitralis
2

Idag inleds rättegången mot männen. Hoppas verkligen att det blir en fällande dom och att de ger starka signaler att detta inte är ett okej beteende.

Martin
11

#34 Framförallt hoppas jag på en rättvis rättegång. Risken är att man dömer alla rätt av för samma saker även om man kanske har varit med på olika sätt.

Skulle jag gissa så utifrån mediabilden i Sverige om hur trycket och opinionen är där nere så döms alla utom han som är under 18 år till döden eller livstids fängelse. Vilket också ger en konstig signal; Gör vad du vill - men passa på medan du är under 18.

mvh Martin

MonisN
10

Är det inte så i Sverige också, att om man är under 18 så blir straffet mildare?

Martin
12

#36 Jo, så är det… det är till och med så att det är 21 som är gräns i Sverige. Jag hittar inte länken nu, men det stod någonstans att i Indien så kommer han att dömas till någon form av ungdomsfängelse osv men den dagen han fyller 18 kommer han gå fri för de kan inte hantera/har inte ett system som gör att han kan flyttas över till ett vuxenfängelse.

I Sverige kan personer under 18 dömas till fängelse även om det är ytterst ovanligt och krävs synnerliga skäl (oftast blir det sluten ungdomsvård istället). Men som jag tolkade artikeln - hittar den inte men det var i Aftonbladet eller Expressen - så finns inte motsvarande vård/ungdomsvård i Indien utan han får sitta i någon form av ungdomshem/fängelse tills han fyller 18 och sedan får han inte vara kvar där utan släpps då han inte kan överföras till vuxenfängelse eftersom att han var under 18 när det hände.

Man pratar om straffbar (fd straffmyndig) och det blir man i Sverige när man är 15. Och det krävs som sagt synnerliga skäl för att döma någon mellan 15-18 till fängelse, och även för de mellan 18-21 krävs det särskilda skäl eller gärningens straffvärde (dvs högt straffvärde kan rendera i ett fängelsestraff för de mellan 18-21 även om det inte blir lika länge som straffvärdet, som brukar bestämmas utifrån en vuxen). Blev ett långt svar och kanske invecklat, men hoppas att det blev begripligt i alla fall.

Ett exempel på det sistnämnda är det relativt kända dubbelmordet på Hallandsåsen som började med en bilstöld, två ynglingar 17 resp 18 år stal en bil från ett par tjejer. Det slutade med att tjejerna - båda 18 år - misshandlades grovt och lämnades levande varpå de frös ihjäl/avled av sina skador. Den äldre av de två gärningsmännen, som alltså hade fyllt 18 år fick 8 års fängelse. Den yngre av dem, och som inte hade fyllt 18 år, fick 4 års sluten ungdomsvård. När hans gärning blev känd ledde det till ett antal bråk och nya misshandelsfall vilket resulterade i ett antal rymmningar och hans slutliga straff blev 5,5 år sluten ungdomsvård.

Skillnaden, om jag förstått artikeln i Aftonbladet/Expressen är alltså att i Indien fortsätter inte straffet när du fyller 18, som det gör i Sverige (motsvarande situation är ju att 17-åringen skulle släppts när han fyllde 18 och då haft max ett års sluten ungdomsvård).

mvh Martin

Mitralis
0

#35 Jag klickar "Bra inlägg" på det Glad

MonisN
0

#37 Tack Martin för ett bra och informativt inlägg.

Mitralis
2

Det har nu framkommit att förhören har skett under tortyrliknande förhållanden. Det anser jag är fulkomligt förklastligt. Om det gör tillräckligt ont, eller om de hotar anhöriga så kan de ju få de anklagade att erkänna Palmemordet också.

Tydligt är ju att någonting har hänt med kvinnan som senare avled.
Men som Martin säger så är det viktigt för rättsäkerheten att det blir en rättvis rättegång.

[Moa-]
3

Jag sekunderar Mitralis och Martins inlägg, handlingen är utan tvekan förkastlig men den går ej att återställa, nu är det fundamentala att det blir en rättsäker brottsutredning och rättgång. Jag skulle föredra en helt utan brott mot de mänskliga rättigheterna.

stillness
0

Låt dem lära sig kampsport det tycker jag tror jag såg en nyhet där de lärde sig detta Kvinnorna måste kunna försvara sig.

sedan kan jag inte Indiens syn på kvinnor men den verkar riktigt sjuk det är ju med något som måste förändras.

I usa har ju kvinnorna rätt att bära vapen så de kan skydda sig ifrån sånna hära onda människor.

[Moa-]
6

stillness; är spridandet av vapen en lösning på ett problem, eller skapandet av ett annat större och mer omfattande problem?

Majoriteten av de husägare som skjuts vid rån/inbrott i eget hem dödas av sitt eget vapen, så riskerna ökar med spridandet av vapen, ej minskar.

Maria
3

#43 Kan bara hålla med dig.

/Maria

Halvdansken
2

Ja, för att inte tala om massakerna i skolorna.

Stillness, det är inte bara kvinnorna som har rätt att bära vapen. Hur menar du egentligen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Moa-]
3

Halvdansken; ja, absolut, du har helt rätt i att det finns väldigt många risker med vapentätheten och det kan dras paralleller till väldigt mycket, valde det exemplet endast för att hemägarna strider för sin rätt att ha vapen som skydd, och oftare skadas de av sitt eget vapen än av de faktiska "inkräktarna". Blir dumkomiskt på något sätt…

MonisN
11

Vapen är ingen väg att gå, det föder bara mer våld och problem. USA är ett avskräckande exempel på det. Indierna måste i grunden ändra sin kvinnosyn, men det kommer antagligen att ta flera generationer. Våldtäkt är ju inte bara ett problem i Indien utan i hela världen, alltså måste världen, och framför allt män fatta att kvinnor inte är leksaker som man gör som man vill med. HÅRDA avskräckande straff röstar jag på. Livstids fängelse utan chans att någonsin komma ut, och inga silkesvantar och dalt. Det kommer inte att avskräcka alla, men kanske en del.

Det har skett ännu en gruppvåldtäkt på en buss i Indien. Vad f*n är det som rör sig i huvudet på dessa förövare? Dom måste vara ovanligt korkade då myndigheterna antagligen kommer att statuera exempel på dom som redan sitter häktade, för att lugna massorna.

Att det 2013 ens ska behövas en diskussion och debatt om något så självklart som att man inte ger sig på kvinnor med våld. Vissa män(niskor) befinner sig fortfarande på grottstadiet.

Martin
8

#43 Det beror nog på var det händer, tror inte att det är så i Sverige men däremot kan det mycket väl vara så i USA även om vapentätheten är så stor där att det nog mycket väl kan vara 50/50 vems vapen det är som skadar en. Vet inte om det finns bra statistik på det - skulle vara intressant att se.

mvh Martin

[Moa-]
0

Martin; det finns statistik på det, har den dock ej nedsparad och har inte riktigt tid att leta reda på det just nu, men det finns statisk som bevisar detta. (Borde räcka att googla om man är intresserad att undersöka detta närmare.)

MonisN
9

En gruppvåldtäkt ägde rum i Sundbyberg i morse. Ytterligare några killar med noll hjärnceller. Man kan undra om just denna var inspirerad från dom i Indien.

Martin
7

#49 Har letat men hittar inget. Hittar mycket statistik dock om att det är mer troligt att husägaren eller någon i familjen blir skadad eller dödad än att en inbrottstjuv blir det. Men inte under pågående inbrot vilket skulle vara den verkligt intressanta statistiken tycker jag. Att det 2005 var över 30.000 dödsskjutningar i hemmen och över 50% var självmord och bara runt 40% (12.000) var mord säger inte så mycket, för gällande morden kan det lika gärna vara familjedraman som inbrott. Övriga 10% framgår det inte vad de var, men kanske olyckor?

Skall säga att jag inte lagt hur mycket tid på att leta som helst, så intressant är det inte - är mer intressant hur det ser ut i Sverige (och inte främst skjutvapen då).

mvh Martin

[Moa-]
0

Martin; kommer troligen ej ha tid denna vecka, men skall se om jag kan återfinna det senare, återkommer med fakta i frågan. =)

Martin
0

#52 Du behöver inte lägga din tid på att leta upp statistik till mig, som sagt så viktigt är det inte (om än att det varit intressant).

mvh Martin

stillness
0

Man vill ju skydda sig ifrån sån här ondska och att lära ut kampsport/pepparspraj? är en bra början tycker jag, det har alltid funnits sjuka människor som vill attackera oskyldiga så är vår historia.

Rätten att försvara sig måste vi alltid ha.

sant att dessa människor som är onda har mycket att lära men att ge dem en lektion i det vid överfall kommer de inte att gå med på.

vallhund
6

# 54

Definiera onda människor. Att vara ond är inte = sjuk. Din associationsprocess övergår min förmåga att hänga med i ditt resonemang.

Eller är du inne på det där med medfödd ondska o arvssynd? Vad är ondska, o enligt vem?

eremiten49
10

Det är lika illa med svenska flickor som blir "gruppvåldtagna".Precis som fru Stein skriver,så beror det på mångkulturen även i Sverige.Varför inte stå upp för svenska flickor,innan någon här också blir dödad.Varför protesterar varken vi eller våra politiker.Sverige är på väg att bli ett "mångkulturellt fiasko"!

Martin
11

#56 Det kvittar väl om det är män eller kvinnor som utsätts, det är väl lika illa vilket som?

mvh Martin

[Moa-]
3

eremiten49; vad har du för grund för det uttalandet? I Sverige utreder rättsväsendet brott, ej politiker eller allmänheten i form av någon mobb.

eremiten49
12

Jag säger bara vad jag tror,el. det är förbjudet att tro också.Diskussioner bygger oftast på olika tyckanden el.åsikter.Nu fick ni min.Dom flesta vågar inte ha några kontroversiella åsikter,för då får man alltid någon sorts stämpel på sig.

Martin
15

#59 Såklart har alla rätt till en åsikt, eller att tro något.

Dock är det rätt viktigt hur man uttrycker sig. Tycker du att nedanstående tre meningar är samma sak, eller tycker du att där är någon form av (om inte annat, nyansskillnad) skillnad mellan dem?

"Sverige är i krig med nationen X".

"Jag tror att Sverige är i krig med nationen X".

"Min åsikt är att Sverige bör/inte bör starta krig mot nationen X".

Om man skriver något som snarare verkar vara fakta än en tro eller åsik bör man länka till någon form av källa som kan vidimera att det är så. Tycker jag, om jag nu får tycka något. :o)

mvh Martin

eremiten49
11

Försök inte att undervisa mig "lille pöjk".

[Moa-]
5

eremiten49; är du ett rent troll eller har du någon som helst önskan om att faktiskt framför någon typ av åsikt?

Martin
11

Eremiten; Precis som att du tar dig friheten att föra fram din tro/åsikt så för jag fram min. Om du tar det som undervisning får det vara upp till dig.

mvh Martin

eremiten49
9

Bra o hyggligt skrivet Martin.Jag vill inte bli kallad foliehatt,troll,underbegåvad mm.Jag vet att mycket jag skriver är sant,om än jag tycker om att agitera o spetsa till lite.Våldtäkter sker här hemma "mitt framför"näsan på oss.Det måste vi också diskutera.Vårt rättsväsende är säkerligen mer rättvist o jämlikare än Indiens.Lite etik o moral skadar ingen,varken svenskar el.de som kommer hit.Jag anser att livstids fängelse bör tilldömas svin som våldtar o skadar folk för livet.

Silvestris
8

Det är inte invandrare som är orsaken till att svenska (eller andra) kvinnor blir våldtaga. Det är män. Fina, blonda, blåögda män med vikingapåbrå våldtar också.

Det är något jäkligt fuckat med vissa mäns människosyn och tyvärr får nog hela samhället ta på sig den skulden. Vad är det för män vi uppfostrar? Vad lär vi våra söner när de tror sig ha rätt till sex med vem helst de önskar?

Skyll på invandrarna så mycket du vill. Du kan kasta ut varenda en av dem men du utrotar inte våldtäkter på det sättet.

Den kille som körde upp en flaska i min kompis var en helt vanlig "helyllesvensk".

Det var alla tonårkillar som trodde de hade rätt att talla på mina tuttar när jag var tonåring också (jag vet att det inte är våldtäkt, men det är ett syndrom på den kvinnosyn de växt upp med och anammat).

Martin
6

Det är såklart intressanta frågeställningar vad det är för män vi uppfostrar, och vad vi lär våra söner. Den som löser den gåtan löser mycket av världens problem.

Den som löser frågan om varför vissa begår sexualbrott (oavsett kön) samt varför man utöver fysiskt, psykiskt och/eller sexuellt våld mot sin partner löser nog en ännu större fråga eftersom att man löser mer än helhet än bara en del av problemet.

Siffran för hur många som upplevt fysiskt, psykiskt och/eller sexuellt våld (ca 25%) i nuvarande eller tidigare relationer är faktiskt ganska likvärdig i undersökningar med kvinnor som brottsoffer i heterosexuella relationer, som resultatet av undersökningar i samkönade relationer. (Kunskapsbanken, Uppsala universitet).

Dessutom skall vi inte glömma att "överfallsvåldtäkter" som jag tror de flesta syftar på när man snöar in på att det är invandrare/muslimer/gudvetvad som begår är för det första väldigt sällsynta, och dessutom än mer sällsynta i form av gängvåldtäkter (nu pratar jag Sverige).

I de allra flesta fallen känner brottsoffer och förövare vid våldtäkt varandra, och i en stor del av de fallen sker våldtäkten inom relationen.

Slutsats? Nej, det har jag ingen… ville bara belysa en aspekt man ofta glömmer. Det förtar inte på något sätt problematiken men skall man nu försöka formulera en frågeställning för att lösa ett problem tycker jag det är bättre att ta ett helthetsgrepp och försöka lösa hela problemet.

mvh Martin

eremiten49
7

Våltäkt utförs av alla sorters män,över hela världen.Vissa länder tycks inte bry sig ett dyft om detta.På något  sätt verkar det som männen tycker dom har rätt att kränka en annan människa,för att den har råkat bli kvinna.Vi har slutat att lära pojkar o även flickor moral o etik.Detta fickman lära sig i skolan,då jag var ung på 60-70talet.Skolan borde återinföra diskussioner om dessa begrepp.

TV,filmer mm.har blivit väldigt mycket råare än förr.Kvinnosynen är helt fruktansvärd.Hur ska det bli ????Jag är uppriktigt rädd.Männen i Indien förtjänar dödsstraff.

[Moa-]
2

eremiten49; även kvinnor kan våldta. Vidare är det bra etik och sensmoral i att lära andra att det är fel att våldta och döda genom att själv döda…?

Maria
3

Funderar ockå i Moas banor.

Du förespråkar mer etik och moral samtidigt som du tycker att dödstraff är berättigat.

För mig går inte den ekvationen ihop

/Maria

MonisN
8

Om nu alla föräldrar till främst pojkar tar och rannsakar sig själva och tänker efter hur mycket har jag pratat med min son om hur man uppför sig mot flickor och vad man får och inte får, så tror jag många upptäcker att man inte ens tagit upp ämnet.

Ni som har söner berätta gärna här hur ofta ni pratar om detta hemma.

Maria
5

Min son är 28 och har bott hemifrån i många år. Vi pratade mycket om jämställdhet när han bodde hemma och moral/etik. Överhuvudtaget så pratade vi mycket samhällsfrågor.

Jag har inte pratat om hur man uppför sig mot just flickor utan hur man uppför sig mot sina medmänniskor oavsett kön, ras, språk, hudfärg, sexuell läggning eller vad det nu kan vara.

Jag behöver inte rannsaka mig själv.Flört

/Maria

[Moa-]
2

En utmärkt inställning bumbleboo! Att se varje eventuell problematik för sig förstör ofta mer än vad det ger. Samtliga människor måste lära sig att alla andra människor, oavsett deras specifika förutsättningar, är lika mycket värda och skall behandlas därefter. Svårare än så är det inte.

eremiten49
10

Moa har tydligen "ett horn i sidan"på mig.Hur F-n jag än skriver så ska hon mala sönder det .Andra kan skriva liknande,men blir inte "trackade".Om en kille blir gängvåldtagen,o misshandlad,så lämnar jag synpunkter på det.

[Moa-]
4

eremiten49; nej, jag är emot åsikten om att kvinnor är ständiga offer och skall framställas som försvarslösa. Jag säger som bumbleboo (fritt tolkat), att alla människor skall lära sig etik och moral i hur man bör behandla andra människor, inte att vissa människor skall lära sig vissa delar av det.

Vidare kommer jag alltid, i alla lägen att motsätta mig tillämpning av dödstraff. Dödstraff är enligt mig aldrig acceptabelt, och framför allt ej lämpligt i ett utvecklat samhälle. De mänskliga rättigheterna måste alltid bejakas.

Silvestris
3

Men det hindrar inte att man erkänner att det stora problemet med våldtäkter är män som våldtar kvinnor. Man utmålar inte kvinnor som offer genom att konstatera fakta.

Om vi har ett globalt problem med män som våldtar kvinnor är det kanske rimligt att lägga lite extra krut på småpojkarna så att de inte växer upp till män som anser sig ha rätt till sex. Behovet är liksom större på den sidan än på flicksidan. Sedan ska man självklart uppfostra alla till att bli goda människor men istället för att lära flickor olika taktiker för att slippa bli våldtagna bör vi kanske skifta fokus och lära pojkar hur de undviker att våldta flickor?

[Moa-]
1

Silvertris; eller så lär vi alla människor att det är fel att på samtliga sätt skada andra människor, oavsett om detta sker genom yttre våld eller genom sexuella övergrepp (eller en kombination)? Ännu viktigare anser jag att det är att ta upp att även ord skadar och att man skall respektera alla människors rätt att vara precis så som de är.

Silvestris
2

Tror du inte att tex. svenska föräldrar redan gör det? Lär sina barn ungefär samma värderingar, ändå är det sönerna som växer upp och blir våldtäktsmän.

Om du inte tror att föräldrar i allmänhet gör det utan att vi behandlar våra söner och döttrar olika, medvetet eller omedvetet, så är det ju alldeles uppenbart att vi behöver ändra vårt beteende och lägga om fokus på sönerna. Jobba lite mer där, eller hur?

[Moa-]
1

Jag sekunderar inte din åsikt, jag anser att samtliga människor, inte endast barn behöver lära sig att respektera andra människors rätt och lika värde. Stoppar vi tänkandet i termer vi och dem, slutar leta efter skillnader och behandlar människor konsekvent lika så löser vi många problem samtidigt.

Vi ser det olika helt enkelt.

Silvestris
2

Du tror mao inte att pojkar växer upp och lär sig samma värderingar som flickor? För om de växer upp och lär sig samma saker som tjejer borde de ju inte bli våldtäktsmän i högre utsträckning än kvinnor, eller hur?

Då landar det ju på att vi antingen börjar lägga krut på att lära pojkarna (för att vi inte gör redan).

Alternativt så lär vi redan pojkar samma saker som flickorna men ändå växer de upp och våldtar i mycket högre utsträckning än kvinnor och då, ojämlikt eller inte, så måste vi ju jobba mer på pojkarna för att de inte ska våldta som vuxna.

Det är ju hos barnen det börjar och där vi kan påverka mest även fast vi självklart måste visa för andra människor vad vi accepterar och inte livet igenom.

[Moa-]
1

Att uttryckligen särskilja skulle skada mer än det ger enligt mig. Däremot kanske man skall tänka på hur ämnet lyfts, och att det aktivt tas upp på ett jämställt sätt. Dock kommer jag aldrig att förespråka särbehandling.

MonisN
9

Självklart ska man lära alla barn moral och etik, men faktum kvarstår att flickor och kvinnor trots ev moralpredikan är dom som blir våldtagna. Ja, jag vet att det finns killar också, men siffran är försvinnande liten om man jämför. Vad är det då som är fel om man nu predikar samma saker för både flickor och pojkar? Varför går det inte in i killarnas hjärnor att man våldtar inte tjejer? Är deras hjärnor mer underutvecklade och inte kan ta till sig så enkla budskap?

Silvestris
2

Men om det krävs större insatser för att förebygga att pojkar växer upp och våldtar, hur är det fel ur ett jämlikhetsperspektiv att vidta de åtgärderna? Det är ju som att säga att det är fel att särbehandla dyslektiker genom att ge dem den hjälp de behöver för att nå samma mål som sina klasskamrater.

Om likabehandling leder till ett ojämlikt resultat främjar du ju inte jämlikhet?

[Moa-]
1

Silvestris; jag tror inte att vi kommer att enas i frågan.

Det skulle knappast skada att tala mer även med tjejen om hur man behandlar människor, många undersökningar tyder på att tjejer/kvinnor är överrepresenterade gällande mobbing och baktalande. För mig är problematiken densamma även om den tar sig olika uttryck.

MonisN
8

#83 Moa-, om du inte vill att man ska särbehandla något kön, varför ska vi då tala mer med flickor i mobbingfrågan? Nu pratar du mot dig själv.

eremiten49
9

Det flummas o märks ord alldeles för mycket här.Så sker överallt,en del är mästare på detta.Sedan finns det folk som går rakt på sak,vilket gör att diskussioner o åsikter snabbare går framåt.De som "dissekerar" alla diskussioner o inlägg,har svårt för att se o analysera den stora helheten.Det finns svammel politiker o glappkäftar o så finns det konkreta,som snabbt når ut med sitt budskap,o alla förstår.Jag föredrar,mindre svammel,o mera fokus på den konkreta frågan.

eremiten49
9

Återigen,när jag var yngre förekom det  i stort sett inga gruppvåldtäkter. .Däremot tror jag säkert att det förekom våldtäkt, inom olika förhållanden.Världen,nyheterna,mediabruset mm.var "snällare" då.Folk kunde uppföra sig o var trevligare mot varandra.Föräldrarna hade tid att uppfostra sina barn.Pojkar hade respekt,o behandlade flickor väl. Samhället var mjukare,o det saknar jag.Sedan var det si o så med jämlikheten.Det kan behövas diskuteras i en annan debatt.

Maria
1

#86 Jag känner inte alls igen mig i det du beskriver och jag är född 1962.

/Maria

vallhund
3

O jag känner inte heller igen mig, o jag är ännu äldre.

Gruppvåldtäkter har förmodligen inträffat sen historiens begyllesa, titta på vad som händer i krig.

Att Eremiten49 inte stött på det betyder ju inte att det inte finns.

[Moa-]
1

MonisN; läs mitt inlägg, har jag sagt att man skall tala mer med tjejer om mobbing? Nej, jag har sagt att de är överrepresenterade, på samma sätt som män är överrepresenterade gällande våldtäkter. Jag anser att diskussionen kan ske på samma sätt med samtliga parter. Det var mitt sätt att säga att då har vi misslyckats även med kvinnorna och att lösningen i detta fall är homogen, det är två symptom på samma problem.  "Det skulle knappast skada att tala mer även med tjejen om hur man…"

Problematiken är enligt mig när människor ej representerar andra människors lika värde och rätt till att bli korrekt behandlade.

eremiten49
11

O jag är nog äldst,född 1949.Alla får tro vad dom vill,men det var åtminstone inte snack om det på den tiden.Hände säkert,o undanhölls kanske.Jag var aldrig rädd för allt möjligt som nu.

Jag tror att vi är väldigt olika,kommer från olika miljöer,olika synsätt o olika politiska o andra åsikter.Jag tycker att samhället har blivit betydligt "råare" nuförtiden.Sedan har mycket förbättrats inom olika områden,men ämnet är våldtäkt.

[Moa-]
3

eremiten49; handlar kanske mer om dig som person då? Jag lever i samma värld som du nu, och jag har aldrig känt mig otrygg i samhället. Detta oavsett om jag som ung kvinna går hem från krogen, är ute på kvällspromenader med hund eller något helt annat.

eremiten49
10

Ja det har säkert lite med ålder att göra,många äldre är otrygga i dagens samhälle.Ni som är uppväxta i "nutid"har inget annat att jämföra med.

Maria
5

Jag bor i Göteborg. Jag är inte särskilt ung själv. Jag arbetar med äldre och jag har gjort i många år och jag kan inte märka att det är en större ökad rädsla.

Media har en förmåga att skrämma upp folk då det rapporteras om minsta lilla vilket inte kanske gjordes förr i samma utsträckning.

/Maria

MonisN
6

Ännu en våldtäkt i Gbg i natt då en ensam kvinna var på väg hem. Gärningsmannen befann sig på samma spårvagn.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article16136421.ab

Thaeri
4

Överhuvudtaget så handlar mycket om det här som är snett handlar om vad vi tillskriver de olika könsrollerna känner jag… Killar får veta att det är OK att behandla varandra hårdhänt ("vänskapligt gnabb, killar emellan") eller trackassera tjejer ("han tycker om dig, ta det som en komplimang"), och jo där måste vi nog ärligt talat lägga extra krut på killarna. Kanske inte jämfört med det krut vi redan lägger på tjejerna, men bra mycket mer än vad vi gör i dagsläget, som samhälle då.

Och då man som förälder bara är en liten del av sitt barns liv så blir det kanske så att man måste lägga mer vikt vid den delen av sin sons uppfostran än vad man behöver göra när det gäller ens dotter, för att motverka de signaler han får från samhället i örigt att det faktiskt är OK att hålla på på detta respektlösa sätt.

Och tvärtom, det här med psykisk mobbing bland tjejer, att istället för att avfärda det med "det är så tjejer är", att samhället tar avstånd från det, och att föräldrar särskilt agerar om de misstänker att deras döttrar är inblandade det spelet som pådrivande.

Det handlar alltså om att balansera upp den snedbehandling som barn och ungdomar får idag beroende på kön, inte att behandla dem olika egentligen.

På tal om våldtäkter, jag läste att de har haft en framgångsrik kampanj i Kanada där de helt enkelt hade tre-fyra lättförståeliga affischer om att vissa saker faktiskt är "sexual abuse", och i den staden (eller om det var provinsen) så gck antalet anmälningar om detta ner med 10 %. Bara för att folk fick en klarare bild om var gränsen gick, och med tanke på att det gick ner så borde det betyda att mängden potentiella förövare som fick sig en tankeställare vida översteg mängden offer som fick lite mer kött på benen för att anmäla. Och det visar också att många förövare inte är monster, utan folk som blivit uppfostrade i fel anda och inte förstår var gränsen riktigt går.

MonisN
9

Eftersom våldtäktsproblemet är så stort så får man som förälder lägga mer krut på att uppfostra sina pojkar i det här ämnet. Kompistrycket spelar också en stor roll för hur killar beter sig och vilka värderingar man har/får. Det är en fjäder i hatten i killgänget att ha haft många tjejer, men om en tjej haft många killar blir hon betraktad som hora. Så att särbehandla sina söner i det här ämnet och prata mycket om detta är nödvändigt om man ska förändra värderingarna. Skolan har också ett stort ansvar. Vi har alla ett ansvar. Jag drar mig inte för att säga till andras barn om det behövs om det så bara är att be dom ta ner fötterna från sätet på bussen.

vallhund
4

# 96

O på vilket sätt skulle ditt förslag om särbehandling av söner förhindra att de våldtar andra pojkar? Eller att tjejer våldtar killar eller andra tjejer?

MonisN
5

#97 Allvarligt nu… Att ge killar (och tjejer) i tidig ålder rätt värderingar kan förhindra åtminstone några våldtäktsfall. När en vuxen(?) person ställer sådana frågor börjar man ju undra vilken uppfostran personen själv fått… Ganska simpla uppfostringsregler/värderingar enl mig. Det finns föräldrar som inte präntar in varken rätt eller fel, eller moral och etik.

StickyKitten
7

Problemet med våldtäkt är ju att det finns så många "gråzoner" som inte borde vara gråzoner, och många fullt normala, sympatiska föräldrar har också sunkiga åsikter om våldtäkt och kvinnors sexualitet i allmänhet.

Till exempel verkar många inte inse att vi lever i ett samhälle där bara män och inte kvinnor har 100% rätt till sin egen kropp. En man får i regel ha sin kropp ifred, medan kvinnor får leva med att hela sina liv få kommentarer om sin kropp (positiva som negativa, spelar ingen roll), hela tiden få sin kropp granskad eller i media ta del av granskningen av andra kvinnokroppar, hela tiden omges av utfläkta kvinnokroppar på stan och i media för att sälja produkter, vi får leva med att vår nakna hud nästan alltid är sexualiserad, osv.

Dessutom anser många att den rätt en kvinna har till sin kropp bara är absolut inom vissa ramar. Givetvis tycker nästan ingen att det är okej att klubba ner en tjej på gatan och våldta henne. Men en tjej som är väldigt full, lättklädd, beter sig sexuellt, eller går hem till ett ragg från krogen, osv. Då anser många att tjejen någonstans gett upp rätten till sin egen kropp, den gäller inte fullt ut längre. Och det gör att förövarna inte känner att de gör lika mycket fel, eller inget fel alls. Och det leder såklart till övergrepp…

Istället borde vi leva i ett samhälle där de flesta förstod att en kvinnas kropp är hennes egen under alla omständigheter, men jag tror att vi har en bit kvar tills dess.

pyromanen
1

Är emot dödsstraff!

Tycker dock de ska få ett mycket hårt straff. Gärna något annat än vanligt fängelse. Kanske nån sorts 30 årigt arbetsläger där de ska tillverka något som bara kvinnor har nytta av.

Geru
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här filmen är iof från USA, men stora delar av den stämmer in på Sverige med, även om det inte är riktigt lika illa här(av vad jag kan se då, i mina kretsar).

http://www.ted.com/talks/tony_porter_a_call_to_men.html

-Stephen Hawking

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.