Politik iFokus

Politik

Etikettjämställdhet
Läst 3190 ggr
Staffan
0

Särlagstiftning

Sveriges muslimska förbund med cirka 70.000 medlemmar har nu ställt ett några kontroversiella krav på särlagstiftning för muslimer.

• _Skilsmässor ska godkännas av en imam

_

• Kommunala skolor ska undervisa muslimska barn i hemspråk och religion i separata grupper, och flickor och pojkar ska inte få simundervisning tillsammans.

Vad anser ni om detta?

Mvh // Staffan

Staffan
0

Här finns en artikel om detta: DN.se

// staffan

Pia
0

Jag orkar inte kommentera det med något annat än ett STORT
:(…

AndersE
0

För mig är det väldigt viktigt att vi bibehåller vår lagstiftning. Inga undantag ska göras av religiösa skäl!

Vi har ett land med lagar och förordningar. Dessa påverkas och förändras med demokratiska metoder. Kan man inte acceptera det får man välja ett annat land att leva i. Punkt!

Pia
0

Skriver under på det!!

charlie
0

Förbjud religion, inte innan det är gjort så kommer vi aldrig få ett jämnlikt samhälle!

---

Lisbeth
0

För min del så tror jag att världens problem inte grundar sig på politiska, militära eller ekonomiska brister utan att de har sin ROT i de grundläggande värderingar vi har. Jag tror att dagens samhälle är uppbyggt kring dessa värderingar. Värderingar som säger att vi är bättre än andra, vår religion är rätt. I stället för att vi är ALLA lika viktiga och betydelsefulla.

Anne
0

Nä, särlagstiftning tycker jag inte är okej. Alls.

AndersE
0

#5 Religion har fört otroligt mycket gott med sig! Det är en mycket populär myt att allt ont utförs med religiösa motiv…

#6 Inte bara världens problem utan hela världen har sin rot i värderingar. Vi kan (vill) inte leva utan dem. Värderingar kan precis lika gärna säga att vi är sämre än andra, att vår religion är fel eller att alla är lika viktiga och betydelsefulla.

Jag tycker att det är vikitigt att värna om de värderingar vi har i vårt land. Jag är nämligen stolt över våra värderingar! Med det följer att jag tycker att om man vill bo i Sverige så får man anpassa sig till våra värderingar…

Att sedan våra värderingar kommer att utvecklas och förändras är liksom en annan sak…

Therese_84
0

Hej AndersE

#8 Jag håller med dig om att religion har fört mycket gott med sig, men det har också fört mycket negativt med sig. Jag tror inte religioner är något positivt eller negativt i sig, utan det är hur man tolkar religionen som är avgörande. Vi måste respektera andra människors tro men det betyder inte att vi ska acceptera allt. Vi måste inse att vi är olika men ändå lika mycket värda.  

Skulle du kunna berätta vad du menar med "våra värderingar"? Har vi alla lika värderingar i alla frågor? Det tror inte jag.

Jag anser att vi inte ska ha särlagstiftning för muslimer. Däremot tycker jag att alla barn ska ha rätt till undervisning i sitt hemspråk om de så önskar. Vi ska värna om människors rätt att vara olika.

Tack och hej

AndersE
0

#9 Therese, hur man tolkar religionen, ja. Och vilken religion - man kan inte dra alla över samma kam.

Jag tror nog att islam t.ex. har många positiva sidor men hur många muslimska länder kan ni räkna upp som har demokrati?

Visst har svenskar olika värderingar - men vår lagstiftning bygger på något jag tycker man kan kalla svenska värderingar. Den bygger naturligtvis mycket på kristna värderingar också eftersom det varit vår statskyrka under lång tid.

Rätten till hemspråksundervisning finns i Sverige som ett resultat av våra värderingar…

Therese_84
0

Hej

#10 Visst är det så att vår lagstiftning bygger på "svenska värderingar". Men varför kalla dem svenska. Finns det inte andra människor i andra länder som har liknade tankar som många i Sverige. Ska vi kalla deras värderingar för svenska också?

Visst är det så att våra lagstiftningar bygger på "kristna värderingar". Men Sverige blir mer och mer sekulariserat och många vänder sig till andra alternativ , kan det vara för att de inte hittar det de behöver i den kristna tron?

Om nu våra lagar bygger på "kristna värderingar" varför ifrågasätts inte lagarna när allt fler vänder sig bort från kristendomen? Det är en intressant fråga! Nu menar jag inte att våra lagar är dåliga men de kanske måste ses över. Många lagar är förlegade. 

Vi kanske ska behålla dem men vi måste veta i vilket syfte. Vilka gynnas av lagarna? Vad vill vi ha för lagar? Hur vill vi att vårt samhälle ska se ut?

MVH Thérese

AndersE
0

Att avsäga sig sitt medlemskap i kyrkan kanske inte är samma sak som att avsäga sig kritsna värderingar…

Våra lagar ses över och ändras kontinuerligt. För att vi ska få det samhälle vi vill ha…

Therese_84
0

Hej igen

Jag skulle nog ha skrivit att våra lagar bör ses över mer. Tänk vad ett litet ord kan göra. Jag tycker nämligen att det ofta är så att människor måste lida innan att lagarna uppmärksammas och ändras. Det är tråkigt.

Det har varit roligt att diskutera ämnet med dig. Även om vi har lite olika åsikter. 

Tack och hej

Pia
0

Såg ett inslag på nyheterna om detta igår, där en muslimsk centerkvinna intervjuades. De ville också att arvsreglerna skulle ändras för muslimer, så att manliga arvingar ärvde 2/3 och de kvinnliga 1/3 - eftersom mannens ansvar är att försörja kvinnan… Då kände jag mig som den där lilla dockan i Comhem-reklamen, ville bara dunka huvudet i bordet, om och om igen…

När man har så helt fundamentalt olika inställningar till livet, hur skall man någonsin kunna uppnå samförstånd…

Kaj
0

Det var tyvärr väntat. Var bara en tidsfråga innan det skulle komma.

Jag är helt emot att någon grupp i sammhället skall särbehandlas (via lag eller på annat sätt). Våra lagar, kultur och värderingar är frammanglat under århundraden och de tycker jag att vi skall stå fast vid. Vi har idag en bra lagstiftning som ser om alla grupper och värderingar och den skall vi värna om.

AndersE
0

Om jag har tolkat nyheterna är det några knäppgökar som väckt frågan - de officiella representanterna hos olika muslimska samfund har en betydligt mer moderat hållning…

AndersE
0

#5 Charlie;

"Förbjud religion, inte innan det är gjort så kommer vi aldrig få ett jämnlikt samhälle!"

Det har gjorts ett försök - i alla (?) kommunistiska länder - är det ditt föredöme?

Sivan
0

#16 Det är det som är problemet. Det är lite mera än några knäppgökar och får dom som dom vill så tvingas vanliga muslimer att leva på ett sätt som inte överensstämmer med deras egna värderingar. Då tvingas dom att sätta sina barn i muslimska skolor. Förresten så är det redan så att det år förbjudet för många  muslimska flickor att delta i gymnastik, sexualundervisning och simmning. En del barn får inte ens umgås med annat än muslimer. Jag har sett det själv.

Vad blir nästa steg i så fall? Att alla muslimska kvinnor ska bära burka när dom är utomhus? Jag ryser bara jag tänker på det.

Lisbeth
0

TV 2 hade igår en temakväll om tro och vetande.

Man visade en brittisk dokumentär Roten till allt ont från 2006. En brittisk biolog och ateist går till hårt angrepp mot all form av religiös tro. Man visade även en annan brittisk dokumentär från 2005. Krig mot vetenskapen, som handlar om att federala skolor i USA förbjuds att undervisa i Darwins utvecklingsteori genom senatsbeslut. Aposteln ett amerikanskt drama visades även.

Allt detta skulle egentligen behöva en ny rubrik men jag fortsätter här.

För min egen del så tycker jag att det inte borde behöva vara någon motsättning mellan tro och vetande. Jag tycker att det är synd att man inte kan öppna sig för varandras sätt att tänka. Vetenskapen håller bergfast fast vid sitt sätt, övertygade om att de har rätt på alla punkter. Religionerna gör samma sak. Själv anser jag att religionerna behöver ses över och utvecklas. Allt annat i samhället är under utveckling (även om det inte alltid är till det bättre).  Men det förändras åtminstonde.

mvh Lisbeth

Oskar
0

Och alla vi 10 000-tals Star Wars fans i detta land kräver:

- Att Jedi-riddare ska få bära lasersvärd från 15-års ålder.
- Att "För Sverige i Tiden" byts ut mot "May the Force Be With You."

mvh
Oskar

Stravaganza
0

Den andra punkten ska vi inte ''ha'', tycker jag. Men den först är okej.

CarlS
0

"Förbjud religion, inte innan det är gjort så kommer vi aldrig få ett jämnlikt samhälle!"

Låter kommunistiskt ja. Är du kommunist Charlie? :)

//CarlS

AndersE
0

#22 Det är en sak att vara liberal på ytan, en annan sak att agera utifrån det…

;-)

Sara
0

Naturligtvis ska svenska lagar gälla för alla som vistas i landet oavsätt ursprung och religion.

Visst är lagarna grundade på kristna värderingar. Jag anser mig inte kristen men skulle iaf inte gå ut och varken mörda, våldta, stjäla eller misshandla nån.

Sara

Stravaganza
0

Ja, men om man mördar, våldtar, stjäl och misshandlar någon, då kan man ju ändå vara kristen, eller?

Alla religioner säger ju att man inte ska våldta, mörda, stjäla och misshandla andra, väl?

WiktZac
0

Alla religioner säger ju att man inte ska våldta, mörda, stjäla och misshandla andra, väl?

Det gällde nog bara korsfarare tror jag…

//Zac

CarlS
0

#25,26

Jo, vi har ju de tio guds bud.

Och visst bryter många mot dem, dagligen, även bekännande kristna det är sant. Men vi är bara människor.

Min gud är en förlåtande gud. Han förlåter om man ber honom om förlåtelse.

I bönen "Fader vår" heter det ju…och förlåt mig mina synder så som jag och förlåter de mig skyldiga är"….

Fastmer, ni gör det felet som många ickekristna gör. Ni ser på människornas fel och brister och säger sedan: "Se sådan gud ni har".

Ordspråket: "Varför ser ni grandet i er broders öga men inte bjälken i ert eget" var inte helt utkastat i luften…

//CarlS
"

zeretki
0

Jag tycker detta är HELT fel! Religion och lagar hör inte ihop. Lagen ska bygga på mänskliga rättigheter, inte religion.

Suck, jag blir så trött på fanatiska idioter…

zeretki
0

#17 Man måste inte ha kommunism bara för att man ser till att religion inte styr ett samhälle…

CarlS
0

Oavsett vad du tycker bör du inte kalla någon härinne för "Idiot" zeretki!

Man kan ha sin egna åsikt och synpunkt men man kan ändå använda ett vårdat språk…

Sara
0

Tror inte Zeretki menade nån av oss utan de som kommer med förslagen.

Sara

CarlS
0

Spelar ingen roll tycker jag…

Sara
0

# 32 Fast jag kan tycka att de är idioter oxå och visst är det skillnad att kalla nån här på forumet idiot som att kalla religiösa fanatiker idoter.

Sara

zeretki
0

Jag har inte kalllat någon här inne en fanatisk idiot. Jag sa att religiösa fanatiker är idioter.

Idiot: 1) (†) olärd l. ostuderad person; lekman; äv. med bestämning inledd av prep. i: person som saknar kunskaper o. insikt i (ngt); ofta med ringaktande innebörd: okunnig människa, ignorant.

Fanatiker: person som är - blind enve­tenhet: oresonlig, frenetisk; stundom övergående i bet.: som (i ngn viss egenskap) är passionerad, inbiten.

Religiös: 1) som har karaktären av religion; som har avseende på l. hänför sig till l. har sin grund i l. på annat sätt har samband med re­ligionen, religions-; ofta liktydigt med: andlig l. kyrklig, motsatt: världslig profan.

Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte din upprördhet. Betydligt värre saker har sagts på detta forum utan att du eller andra har sagt: "Så får man inte säga!"

Om jag blir avstängd pga något som detta, så tror jag inte jag VILL vara med. Jag anser inte att jag skrivit något fel eller hemskt. Idiot är knappast ett starkt svärord…

Men jag förstår att det stör dig, eftersom jag har motsatta åsikter än du själv.

CarlS
0

Nej, det är ingen som kommer att stänga av dig för att du kallar någon för fanatisk idiot.

Och jag antar att du lägger in mig i den kategorin. Men det tar jag med en klackspark.:)

Men det kan vara andra som tar illa vid sig och tycker att du brister i respekt.

Sedan tycker jag det är kul att  se att du går in i diskussionerna med en sådan glöd zeretki!

Stravaganza
0

#30 Zeretki sa inte Idiot, hon sa idioter, och det är skillnad.

Förresten så menade Zeretki säkert inte oss, eller hur?

CarlS
0

Det var väldigt vad du märker ord. Men du skriver väl aldrig ett ord fel själv…:)

Stravaganza
0

#37 Ja, jag märker ord.

och jag har aldrig sagt att jag aldrig har fel, för jag har många fel. Det har alla.

CarlS
0

Ja, där har du inte fel….

Stravaganza
0

#39 Du är knappast rolig, om du tror det.

För du menar antagligen att jag har rätt när jag säger att jag har många fel, eller hur?

CarlS
0

Alldeles rätt. Vi har ALLA många fel…

AnneN
0

Tycker att dom ska följa dom lagar som finns i landet som de befinner sig i, annars kan det bli mkt galet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Stravaganza
0

Jo, såklart. En människa kan inte vara perfekt, gud vill väl inte det. (:

CarlS
0

Han kunde gjort oss perfekta. men då hade vi inte haft någon fri vilja utan varit mer som små programmerade robotar kanske?

Stravaganza
0

#44. Han kunde gjort oss perfekta, men nu är det så att han inte gjorde det. :)

blombuketten
0

Självklart ska Sveriges lagar gälla i Sverige, precis som spanska i Spanien eller muslimska i de länder som har så. Precis som Anders skriver längre upp i tråden; tycker man inte om de svenska lagarna så får man byta land. Så är det ju var än man kommer i världen.

Jag kan säga att jag som svensk höll på att krevera, klättra på väggarna, gå i bitar när jag bodde utomlands. Allting tog så mycket längre tid. Mañana-mentaliteten höll på att krossa mig. Ingenting blev gjort då jag förväntade mig att det skulle bli gjort. Ville man ha något fixat fick man vackert vänta och hoppas att det blev fixat åtminstone inom samma år. Jag höll på att bli tokig på ineffektiviteten, till dess jag hejdade mig och insåg att nu du så får du allt ta och leva som de gör här. Dämpa dig och ta det för vad det är. Ja, då fungerade det riktigt bra. Ja, nu är ju inte det precis samma sak som att leva efter lagarna deras, men ändå, att lära sig leva som de gör som ändå bor i detta land är nog så viktigt.

#8. Jag tillhör dem som anser att religionen har ställt till med mycket elände genom sekler. Eller om man ska vränga lite på ordet och kanske säga de som står för religionen. Alltså inte Gud utan som han tolkats av människor. För jag tror inte, som jag har fått mig förklarat, att Bibeln är tolkad av Gud och människors handlingar är av Gud komme. Skulle så vara så har de religiösa en hel del att förklara. Visst finns det gott i religionen också och människor som handlat gott. Men det är absolut inte som du säger, en myt att mycket ont har gjorts i relligionens namn, för så har skett genom tiderna och så sker ännu idag, tyvärr. Dessutom så har skett i Sverigen ända in på 1900-talet då människan äntligen började vakna och inse falskheten som predikades från predikstolarna av präster som sa sig vara kristna, hå hå ja ja. Inte mycket godhet där inte.

Läste häromdagen en bok av Fridegård "Porten kallas trång" där han beskriver hur man t o m särskilde på fattig och rik i döden. Den fattiges kista fick inte bäras in i kyrkan, de var inte välkomna. Ganska intressant. Är det vad Jesus sa? Nä, men det var tydligen vad den svenska kristna kyrkan ansåg. Hur ska man kunna ha respekt för den och vad den har stått för och delvis gör än i dag? Nu ska man inte glömma att Fridegård skriver om sånt han själv och andra varit med om. Han använder alltid sina egna föräldrar som modeller och ofta sig själv. Han skrev om den historia han själv växte upp i och som hans föräldrar växte upp i.

AndersE
0

#46 "Men det är absolut inte som du säger, en myt att mycket ont har gjorts i relligionens namn"

Innan du anklagar mig för att fara med lögn kan du försöka citera mig rätt.   ;-)

Det är en stor nyansskillnad mellan orden "allt" och "mycket"…

blombuketten
0

#47. Detta är vad du skrev; Religion har fört otroligt mycket gott med sig! Det är en mycket populär myt att allt ont utförs med religiösa motiv…

Detta är vad jag skrev; Men det är absolut inte som du säger, en myt att mycket ont har gjorts i relligionens namn.

Av detta ord jag tydligen missade ALLT och MYCKET blir det en stor sak, eller? Tydligen en sån enorm miss så att det enda du väljer ut av allting jag skrivit är denna otroligt lilla sak. Jösses. Hoppas verkligen att resten av alla här läser mer av mina inlägg, även om de är långa, än du. Jag säger heller inte att du far med lögn (fick jag det rätt tro?). Nä, det blev fel ser jag, anklagar dig för att fara med lögn ska det vara Hemlis.

Tja, visst kan man rycka någon mening ur sitt sammanhang om man känner för det. Det som är synd då är bara att det blir så fel, så fel.

AndersE
0

#48 Nu förstod jag inte?

Du väljer att påstå att jag skrivit något jag inte har skrivit.

Får jag inte påpekat det utan att kommentera allt annat du skrivit?

blombuketten
0

Jag ger upp. Gör vad 17 du vill. Tycker bara att det är illa när man nästan letar med luppen efter om någon skrivit något litet fel och endast tar upp det, då debatten i sig är ganska stor. Det är min åsikt. Vill du hålla på med sådana tramsigheter så kan ju inte jag hindra dig. Du förstår alldeles väl vad jag menar, försök inte.

vanessa
0

Fniss, Pscar den var bra. Jag gillar ju både Starwars och Startrek. Sedan så är jag kattfreak så kanske vi ska ändra så att Katter blir våra nya Gudar. Jag anser att Sverige ska fortsätta vara den demokrati den är. Även om jag inte håller med alla politiker för det.Hemspråk det har vi och det är bra för samhället överlag. Men annars är jag helt emot de andra sakerna de tog upp. Om de skulle fråga de muslimska tjejerna så skulle de själva inte vilja det hela. Hur troende de än är. Känner mig hemsk som säger detta, men passar det inte så flytta till ett land där det är ok. Hoppsan, det blir nog tillbaka till hemländerna då. Vilket jag inte tror att de flesta är beredda att göra. Fast av de 70 000 muslimerna som finns i Sverige, så tror jag att det är få som vill att saker ska ändras till det förbundet vill.

Här hemma är det många muslimer som bor, och alla får jobba, dejta och göra det de vill. Så det är väldigt olika från muslim till muslim. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.