SD
Enligt mätning så är sverigedemokraterna fjärde största parti, vad tror ni det beror på? Själv kan jag känna att Sverige tar ett väldigt stort ansvar jämfört med andra länder, jag har t.o.m. träffat invandrare som tycker att det är för många invandrare i vissa kommuner. Jag är stolt att vi kan ta emot många människor från andra länder, men jag tycker att det måste finnas en måttfullhet. Jag har hört att Södertälje tagit emot fler irakier än hela USA och Kanada sammantaget gjort.
http://www.dn.se/nyheter/politik/sverigedemokraterna-far-rekordhogt-stod
Jag är på SD sida att minska invandringen och ta hand om dom som redan finns i landet och då även såklart oss svenskar.
Det blir inte bra om man tar in för mycket.
Jag är absolut inte rasistisk.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu har man ju blivit det 3,e största partiet. Tyvärr har ju bara SD invandringen som fråga. Till och med det räknar man ju fel på allt som oftast (119 miljarder i kostnad). I verkligheten begärde migrationsverket 9 miljarder per år, alltså ca 18 på två år, det blir fel på 111 miljarder. Man kan tycka att 9 är alldeles för högt, men diskutera det istället för trollsiffror. De andra partierna törs ju inte ta i frågan så det blir lätt mål i öppen kasse. Tror inte något parti vill ta in fler än vi klarar men man vågar inte säga något realistiskt för att stämplas som rasist eller SD vänlig. Denna feghet att ta tag i diskussionen leder till svammel när man ska diskutera frågan.
#2 Nej dom har inte enbart invandring som fråga. Dom kanske har det som huvudfråga, men inte enbart den frågan :)
Läser du på deras sida så ser du det :)
#1 Du är medveten om att dom är starkt konservativa, bara så du vet om det:)
Jag tror att eftersom regeringen inte tagit upp invandringsfrågan speciellt mycket så har då det gjort att fler röstat på SD.
Jo, men dom flesta irakier migrerar inte till USA, av rätt logiska själ.. Det är ju deras occupationsland. Där emot har dom en mycket större invandring från mexico. Det är trots allt på andra sidan världen.
Jag tycker inte att SD ändå tar upp det som faktiskt är viktigt, integrationsfrågorna. Dom säger att dom vill göra saker där, men ingenting konkret har kommit hittills, det är bara själv invandringen som dom vill minska, det vill ju jag med, iof, men av ekonomiska anledningar, eftersom det är så stökigt i EU och liknadne just nu.
Men måste säga att dom verkligen har rensat upp sitt mandat nu. Det står ingenting om Kärnfamiljer och så vidare. I min uppfattning kommer det ändå ta en väldig massa tid innan jag litar på dom.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
En sak jag hittade på deras sida är:
Vi tror att Sverige och svenskarna blir rotlösa och identitetslösa om vi inte har ett tydligt definierat kulturarv och pratar om att kultur är vitt skilda saker, inte bara musik och mat, utan mentalitet och interpersonellt agerande och beteende.
Jag sitter just nu och lyssnar på michael jacksson. Det är inte svensk musik.
Jag gillar att ha olika saker från olika länder i mitt hem. Det om någonting gör dig extremt öppen, kunnig och ger dig en bredare syn på livet, inte rotlös och identietslös. Jag vet vem jag är. Jag vet vad jag står för. Jag vet var jag kommer i från, och än så länge tycker jag om var jag kommer i från, det är någonting som kan förändras beroende på politiken i sverige.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

De kopplar ju frågan om familj, äldrevård och kriminalitet till invandringen. Deras budget innehöll bara besparingar inom invandringen och att det skulle betala satsningar. Alltså Ställer man komplicerade frågor i motsats till invandring, fast det kan bero eller påverkas av andra saker också. till exempel så beror den försämrade äldrevården på att vi har för hög invandringen, enligt SD valfilm. Det kan ju också vara privatiseringen och det höga vinstuttaget som helst ska öka varje år som påverkar. Det kan vara att man har en enorm byråkrati som kostar mycket pengar, typ migrationsverket eller tillväxtverket. Det tar pengar från sociala satsningar. Tittar man på sidor som avpixlat, fria tider och andra så ser man den typiska dikotomin. Den finns även på Expo och andra med annan politisk agenda. Framförallt i våra kvällstidningar. Det är därför de verkar konstlade när de försöker bemöta invandrarargumenten.
Det är ju även så att de som tror som jag, att invandring skapar förhoppningsvis en av produktionsfaktorerna, nämligen arbetskraft. Kritik mot hur man skött denna invandring är en annan sak. Där håller jag med min arbetarbakgrund för troligt att den varit cynisk och skapar möjlighet till billig arbetskraft. Utbud och efterfrågan på arbetare gör att man fastnar i låglöneyrken där man oftast har sparkrav. Det finns väl inte en sjuksköterska som blir bjuden på en Bindefeldtfest. Däremot lever de under ständiga hot om nedskärningar trots att överbyggnaden växer. Svaret är inte enkelt att det räcker med att stoppa invandringen så löser sig allt automatiskt.
#4 är helt på din linje om att det pratas för mycket om flyktingpolitik och för lite integration. Om SD tar upp att migrationsverket har problem så är det övriga partiers ansvar att ta upp detta. Det tillsammans med en lågkonjuktur tror jag är bidragande orsaker. Människor måste alltid ha något att ta ställning till och i brist på bra åsikter så väljer de flesta de sämre (SD)
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
#4 Jag är inte insatt i politik just för att det är så starka och delade åsikter, i alla parti stort sätt.
Jag röstar inte t.ex vid val, då jag inte har hittat "mitt parti" :)
#9 Det kan vara delning kring vissa frågor men absolut inte alla. Det finns tydliga skillnader. Att inte rösta bara för att inget parti inte uppfyller alla ens kriterier är att göra lätt för sig kan jag tycka.
#9 Jag funderar på vad jag ska rösta på själv, eftersom det som det är i nuläget är rätt absurt. Ingen av sidorna är någonting jag gillar, eftersom jag själv är social liberal i mina åsikter.
-Stephen Hawking
#9 Tycker man inte riktigt kan se det som sidor. I Sverige har vi mer tydliga partier än t.ex i USA där det på riktigt är två "sidor". Jag är vänster / miljöpartist i de flesta frågor men det betyder inte att jag håller med om allt de säger. Ingen har påstått att demokrati är enkelt men det är viktigt att man försöker påverka landet i den riktning man själv vill. Om det är omöjligt att välja det bästa, välj det minst sämsta :)
/ N
#10 Då får du tycka det, men det är fel när det gäller mig, jag gör inte det för att "göra det lätt för mig", har helt enkelt inte hittat "mitt parti" så varför rösta då? Plus att jag är bara 22 år gammal alltså bara kunnat rösta 1 gång :)
#10 Därför att det är din skyldighet i en demokrati. Rätten att rösta är något som miljoner människor kämpat för väldigt länge och som många fortfarande kämpar för.
#14 Skriv vilken du talar med? Nu skriver du siffror på dina egna inlägg? :P
Mjo men vet man inte vilket man ska rösta på är det lika bra att rösta blankt? Har 2 år till på mig innan det är dags :)
#15 Blev fel med siffrorna. Att rösta blankt är ett alternativ men samtidigt tycker jag man ifrånsäger sig de krav man kan ställa på samhället man lever i då.
#16 Dock när man är 20 år, som jag var då, plus inte insatt i det då jag alltid tyckt politik osv är grymt tråkigt, så ansåg jag att det var bäst så. men som sagt, har 2 år kvar innan nästa röstning :)
#17 Absolut, fundera och rösta på det som känns bäst då!
Det bästa vore om krigen slutade.
där är ju problemet
och då menar jag att folk inte ställer upp som soldater
samt att sverige slutar att exportera vapen som stödjer krig
#19 Nationer skaffar vapen ändå. Den som säljer har inget ansvar precis som den som säljer en kniv inte kan ta ansvar för att någon mördar med den. Det kallas att skylla ansvaret på någon annan.
-Stephen Hawking
Vi har alla ansvar , och om alla tog ansvar och inte lydde order som soldaterna gör i krig (många slutar nu i armen) Då tar vi tillbaka ansvaret och stödjer inte krig och terror som nissar i svarta kostymer vill
politikerna tar inte ansvar, de är professionella lögnare, ingen litar på en politiker idag och där är det vårt ansvar att avsätta dessa personer som inte sköter sitt jobb.
då säger man många tillsammans Enough is Enough
En kung är bara kung så länge hans undersåtar lyder honom
#21 Nej, ingen utom dom som krigar har ansvar.
Annars är du ansvarig för breivik. Det tycker jag inte du ska känna att du är.
Vad är det för fel med människor i svarta kostymer? Jag gillar svarta kostymer, anser att det är propert och snyggt.
-Stephen Hawking

Vad menar du med att många nu slutar i armen, stillness?
Sen vore det ju bra om folk inte bråkade, våldtog och rånade. Att alla barn fick en lycklig uppväxt, att fattigdom inte fanns, att ingen fick cancer, att alla hade mat, att det inte fanns orättvisor och att alla hade en hundvalp och det bara var bra program på TV eller nånting….
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Video med Soldat som slutat armén
ingen vill ha krig och folk även soldater vaknar upp nu och vill ej kriga åt några politiska herrar i fina kostymer med hemska intentioner
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fox News Video om soldater slutar att tjäna armén
och vägrar vara dockor åt New World Order , illuminati Bankeliten ,rockefeller,rotchilds.
de har även vaknat för att 911 var ett inside jobb som över 1400 forskare kräver en ny officiell förklaring av usa stat.
Jag minns att Åkesson tidigt sa att det är bättre att hjälpa människor på plats istället för att ta hit dom och det tycker jag var klokt, MEN det blir ju inte billigt det heller…..
Fridaakesson Att inte rösta är att inte bry sig och det är jag övertygad om att du gör. Du bryr dig om att du har en bra skola, sjukvård, rättsystem m.m som är rättvis och som kostar inget per person utan i skattemedel.
Tycker du inte om detta så har du möjlighet att ändra på det genom att starta ett parti, för just nu förefaller det som alla partier i riksdagen har anammat den svenska modellen.
Sverige är en demokrati och du har möjlighet att avstå från att rösta. I de forna östtaterna var det inget alternativ även om det inte fanns mer än ett val att rösta på.
I många länder slåss folk för allmän och lika rösträtt. Brukar du köpa någonting på H&M? Såg du programmet i TV 4 i onsdags om sömmerskor i Kambodja som inte tjänar mer än 3 kr/timme? Det är en tredejdel av vad som krävs för att hålla sig vid liv. Var glad att du inte är född där.
Dom flesta är för invandring,om man tar in folk som vill arbeta o anpassa sig.Tyvärr har "dom lyst med sin frånvaro"dom sista åren.Lika barn leka bäst el.hur!??Bra att SD ökar.
Jag är osäker på vilka som kommer att öka i nästa undersökning då S numera tycker att det är OK med vinster i välfärden. Dvs att våra skattepengar betalas ut som vinst till privata skolor och vårdbolag. Jag känner många gamla sossar som inte tycker om detta.
Det snackas om krig,försvar mm.I ett land där det inte är så stor blandning av religioner,blir de heller inget krig.De flesta krig nu är ju inbördeskrig.Ex.Syrien,Libyen,Nigeria mfl.Krigen på Balkan var religionskrig,o krig om territorier,herravälde mm.
Religionskrig är nog vanligt förekommande men det är nog ännu vanligare med krig för att säkra naturtillgångar.
#28 De flesta som kommer nu har inget val, de flyr från krig och hemskheter som inte går att beskriva. Anpassning till en verklighet där allting plötsligt är "bra" är extremt svår, helst när det ställs krav på dig som lider av trauma.
Jämför med de svenskar som har haft tjänstgöring i krig och titta hur statistiken ser ut för dem när det gäller anpassning i den svenska samhället.
Det diskussionen måste handla om är hur vi kan hjälpa de människor som kommer hit, vilka resurser har vi och vad klarar vi av. Sverige kan inte ensam dra hela lasset och rimligtvis måste vi säga nej någon gång om ingen förändring sker med de resurser som tilldelas.
Ja, det var den linjen som jag undrade om det fanns fler som delar, allt handlar ju inte om kronor och ören, det finns ett humanitärt kapital som vi måste vara rädda om, MEN som sagt, världen måste dela dom här bördorna.
Bl.a. för att media hjälpt till att uppmärksamma dem som ett enfrågeparti enbart med fokus på invandring (och det är för många en viktig valfråga) och struntat i att skriva om deras miljöpolitik, familjepolitik etc - då skulle kanske deras väljare fundera över att lägga sin röst på ett annat parti. De andra partierna i riksdagen har heller inte lagt så mycket energi på att visa på alternativ i deras egen politik och medelväljaren går faktiskt inte in på respektive partis hemsida för att jämföra utan går på direktinformation via olika medier.

Jag skulle inte rösta på SD även om de inte såg lösningen till landets alla problem vara att minska på invandringen, helt enkelt för att de är så konservativa.
Som ateist vill jag inte ha tillbaks någon statskyrka, som biromantisk asexuell utan barnlängtan vill jag inte ha något jättefokus på kärnfamiljen, som kvinna vill jag inte tillbaks till 50-talets könsnormer. Och som västgöte vill jag inte få någon slags allmänsvensk kultur nerkörd i halsen, stora delar av de lokala särdragen har redan suddats ut i nationalismens namn.
Var sjätte sosse har enl uppgift gått över till SD eller i vart fall skulle kunna tänka sig att rösta på SD om det vore val idag. Är inte det en spark i häcken på Stefan Löfven och Sossarna, så säg?
Det är inte val idag. Vänta och se, nu har de suttit där denna mandatperioden. Jag tror att de flesta sossar föredrar just sossarna.De har en politik som bygger på något annat än enbart flyktingpolitik och hur mycket som går att spara där.
SD är ett borgerligt parti som inte vill svenska löntagere något gott.
37; presentera en saklig källa på detta tack.
Hörde nån siffer jag dock glömd igen, på aktuellt, angåënde antalet tidigare sosseväljare som gått över till SD men minns i alla fall att det var en del.
Jag tror detta (och även övrigt uppgång för SD) beror på att folk är missnöjda med nuvarande politik och inte riktigt ser sosserna som något riktigt alternativ eftersom sosser och borgerliga skiljer sig allt mindre. Moderaterna blev "det nya arbetarpartiet" enligt sig själva och sosserna har blivit allt mer småborgerliga. Det är lite för mycket samma soppa alltihopa.
Ser alltså SD ökningen som ett uttryck för missnöje med både nuvarande styret och alternativet sossestyre. Och det är väl det enda jag håller med SD om, att inget av dom alternativen är nåt att hurra för.
Tråkigt att så många (SD) är inne på att leta syndabockarna bland invandrare. Det är inte invandrerna som skapat de stora problemen med ungdomsarbetslöshet, utanförskap mm utan de är i själva verket de som är hårdast drabbade av detta.
# 40 Du har så rätt. Det är en bristande inre efferfrågan som orskar arbetslösheten genom att lönerna hålls nere och därmed inflationen.
#37 Enligt nyheterna idag så kommer dom flesta som går över till SD från Moderaterna. Du är ju själv också en fd M.
#37 Är ditt nick någon slags ironi eller?
rolnor; läs på sidan så låter det tragiskt nog inte så…
Vill nog i alla fall hylla #37, det är inte ofta SD väljare vet var de kommer ifrån. BSS var föregångaren till SD, men nu är ju samma personer "demokrater".
OK, jag trodde att BSS var nåt som fanns på 80-talet….
Enligt Dagens SIFO undersökning presenterat på rapport så har SD backat och ligger igen nr 4 medan miljöpartiet ökat och ligger nr 3 😎