Stolt idag:)
Måste bara säga att idag känner jag mig riktigt stolt över att vara svensk - jag blev så väldigt glad över valet av utrikesminister! Jag har alltid upplevt Jan Eliasson som en diplomat av förnämsta slag, både en medlare, men samtidigt inte rädd för att yttra en obekväm, egen åsikt, kunnig om omvärlden och samtidigt folklig på ett seriöst och tilltalande sätt.
Jag hoppas och tror att han är rätt person på rätt post, för Sverige i världen:)

Jag håller med dej Pia. Visste inte att han var sosse bara lite förvånande men ändå inte. Han är en sådan där mitt i mellan.
Jag tror också att det är ett bra val. Jag har inte sett honom i förhandsspekulationerna. Undrar lite hur GP lyckats…?

Ja det är väl en av hans fördelar, jag har aldrig upplevt att han gör en stor sak av sin sosse-bakgrund, även om jag visste att den fanns där. Mitt-emellan kan man komma långt med…:)
Jan Eliasson är nog ett jättebra val både för s och för Sverige. För honom däremot - ja, jag är lite förvånad att han tackade ja, måste jag erkänna. Det känns som att han hade ett bättre jobb innan, så att säga…

Jag blev också väldigt förvånad men nöjd.

Fast som jag förstått det sitter han väl även kvar i FN på "deltid"? Kan hålla med om det, att det synes vara ett bättre jobb, fast å andra sidan, möjligheterna att påverka politiken i världen för en duktig (och erkänd) utrikesminister går nog inte heller av för hackor s a s…:) Inte alla gånger man blir erbjuden en ministerpost och han är ju ingen ungdom, så det är kanske sista chansen…
Dessutom har han ju ingen personlig prestige i det på riktigt samma sätt som många av de andra politikerna. Förlorar (s) valet så förlorar nog inte han så mycket på det. Över huvud taget - verkligen ett mycket bra val av Göran P. Möjligen med undantag för något som en bekant reflekterade över på ett annat forum - varför väljer han aldrig folkvalda (=från riksdagen) till ministrar? Good point…

Hoppas han lyckas sätta Sverige på den diplomatiska kartan igen! De senaste åren tycker jag Sverige har haft en ganska osynlig utrikespolitik. Jag tror att Jan kan bli en finfin utrikesminister.
Att han väljer detta framför FN kanske har lite med att göra att man aldrig tackar nej när en statsminister/president ber om en tjänst…?
Oskar

GP hade väl inget val denna gången hade han inga inkompetenta politiker att välja ibland. Så nu prövade han något nytt, rätt man på rätt plats.
---
#8 - nä, när Partiet kallar brukar de flesta ställa upp. Fast inte alla. (Margot W, t.ex…) Och då brukar det nog blåsa lite kallt i framtiden…

Jag vet väldigt lite om Eliasson, vad är han känd för?
// staffan

#9 Hahaha ja du har så rätt. Inte många höjdare i hans tidigare val men det passar väl honom. Han är ju inte heller så frack.

Han lyckades väl genomföra sin socionom utbildning för nått år sedan. Genom att utnämna Örebros högskola till universitet ;)
---

Jan är en duktig diplomat. Är dock helt opövat som politiker men det skall nog inte bli något problem. GP amänar nog styra även detta departement med järnhand. Intressant dock att se hur Jan kan stå upp mot GP. Han är ingen duvunge och har nog större möjligheter än Laila som var en marionett.