Politik iFokus

Politik

Etikettjämställdhet
Läst 2004 ggr
Staffan
2006-05-19 21:50
0

Barn

Tycker du att homosexuella kvinnor ska ha samma rätt som heterosexuella kvinnor som inte lyckas bli gravida att få hjälp till en graviditet?

Mvh // Staffan

Pia
2006-05-19 23:17
0

Om man anser att det skall vara en rättighet att alla kvinnor skall ha möjlighet till biologiska barn (trots att det finns så många barn både i och utanför Sverige som redan är satta till världen mer eller mindre genomtänkt och har stora behov av kärlek och omvårdnad…) - så är det självklart en rättighet som skall gälla alla oavsett sexuell läggning.

Ida
2006-05-20 00:30
0

Jag tycker att medicinska skäl skall ligga till grund för rätten till provrörsbefruktning.

Som det ser ut idag har endast heterosexuella kvinnor som bevisligen inte kan få barn den här rätten. Inga andra heterosexuella kvinnor.

johan
2006-05-20 01:19
0

#2: Jag är nog lite inne på Skogskattens linje. Den offentliga hjälpen för provrörsbefruktning borde i första hand vara till för de som inte kan få barn på naturlig väg.

Alla som vill, oavsett sexuell läggning, bör dock kunna gå till privata kliniker och betala för sig, alternativt ha en mycket lägre prioritering i kösystemet.

Och om homosexuella män kunde få barn på konstgjord väg tycker jag att samma rättigheter ska gälla dom.

Förmodligen är dessa föräldrar som verkligen längtar efter att få barn tusen gånger bättre än alla hoppsan-föräldrar som inte hade bättre koll på vad de höll på med.

Mvh // Johan

Erik
2006-05-21 05:48
0

"Hoppsan-föräldrar"? =)

Håller med Johan i sak. Alla bör ha samma rättigheter att få denna hjälp, eller att skaffa den själv. Jag ser ingen anledning att diskriminera på grund av sexuell läggning (extremfall givetvis undantagna).

AndersE
2006-05-21 10:38
0

Om man blir med barn "den naturliga vägen" sker ingen avvägning om rätten att bli med barn.

Om man ska adoptera ett barn granskas man noga, personlig lämplighet, ekonomiska och personliga förhållanden.

En fråga kan ju vara om man skulle göra en sådan granskning innan man ger hjälp?

Nej, jag håller nog också med Skogskatten.

Stravaganza
2007-07-04 08:10
0

Men egentligen, borde väl ett barn ha rätt till en mamma och en pappa? Eller vad tycker ni?

Johanna
2007-07-04 12:28
0

jag tycker absolut att homosexuella ska få skaffa barn. Varför inte? Vad skulle göra dom till dåligare föräldrar, bara för att dom älskar en av samma kön? okej, barnen kan bli mobbade, men det kan dom ändå? o hellere 2 mammor än att bo i en missbrukarfamilj.

Kan oxå tycka att alla borde ha rätten till en mamma o en pappa, men världen ser ju inte riktigt ut, lr ja… alla kanske har mamma o pappa, men hur närvarande är dom?

Min mamma träffade en kvinna när jag var 9år, har aldrig mått speciellt dåligt utav det, det var jobbigt när jag var yngre eftersom jag hade dålig koll på vad homosexuallitet var.
Min mamma har nu min systerson boendes hos sej eftersom båda hans föräldrar är grova missbrukare.  o jag tror att om man frågar han när han blir äldre, så kommer han vara tacksam att han fick bo med 2kvinnor istället för i en sunkig lägenhet m 2missbrukande föräldrar.

CarlS
2007-07-04 12:40
0

Jo, jag håller med dig Stravaganza.

Jag tycker att alla barn borde ha rätt till en pappa och mamma som inte är missbrukare! De borde ha rätt att få växa upp i en kärleksfull, ansvarstagande familj som såg till sitt/sina barns bästa och inte bara till sina egna behov.

De borde få växa upp i en familj utan misshandel, utan fulla föräldrar, utan att bli mobbade i skolan. De borde få växa upp i ett samhälle där alla hjälptes åt, där inga var ensamma eller olyckliga. Där ingen var hemlös, utfrusen eller fattig och hungrig.

De borde få växa upp i ett samhälle där de kände att de hade ett värde, en framtid som gav hopp och livslust. Utan krig, girighet och maktmissbruk.

De borde få växa upp i en värld där haven var rena, där luften var ren. Där skogarna och hela planeten myllrade av liv..

Det borde de…

//CarlS

johan
2007-07-04 13:09
0

#8: Håller med dig, men varför kan man inte byta ut "en pappa och en mamma" i ditt inlägg mot "två föräldrar"? Uppfyller det inte kraven med två mammor eller två pappor som älskar sina barn och ger dom ett fint liv?

Mvh // Johan

CarlS
2007-07-04 13:26
0

För mig kommer alltid ordet "Föräldrar" att innebära en mor och en far.

Jag tror att ett barn behöver växa upp med ett par av båda könen. De kompletterar varandra på ett naturligt sätt…

Men visst, det finns säkert barn som växt upp i ett homosexuellt föräldrarskap där det fungerar bra. Men å andra sidan så vet ju inte det barnet hur det hade varit att växt upp i ett mor och farförhållande. Det kanske hade varit ännu lyckligare då?

//CarlS

Johanna
2007-07-04 15:20
0

jag tror inte att man blir lyckligare av att ha en mamma o en pappa, man blir lycklig över att ha föräldrar som bryr sej o älskar en!

Stravaganza
2007-07-04 16:33
0

#8 *Nickar deltagande* :D

#11 Man kan ju vara lycklig bara man har två föräldrar som bryr sig, som du sa. Men en mänsklig rättighet borde ändå vara att ha rätt till en mamma och pappa!

Johanna
2007-07-04 16:58
0

#12det är mkt som borde vara en mänsklig rättighet här i världen… såsom mat, bostad m.m

jag menar bara på att du inte behöver en mamma o pappa för att bli lycklig, sen kan jag hålla med om att det är det bästa, att bli uppfostrad utav en man o en kvinna, men inte sjutton tror jag att du blir lyckligare som barn för det.

johan
2007-07-04 17:02
0

#10: Du kanske hade varit lyckligare av att leva med en man. Det vet du inte heller. *retas hjärtligt* :)

Jag är bara tveksam till att det verkligen finns en enda definition för hur en mamma och en pappa är eller ska vara. Även i ett homosexuellt förhållande tror jag man har olika personligheter och olika roller, liksom man har i ett heterosexuellt förhållande.

Sedan om man duschar i samma omklädningsrum eller inte, tror jag i ärlighetens namn spelar mindre roll för hur man är som person och hur man tänker kring barnuppfostran. 

Jag tycker bara man ska vara väldigt försiktig med att bestämma åt andra vad dom ska må bra av eller inte. Var går gränsen? Hudfärg? Midjemått? IQ? Politiska åsikter? Religion?  

Du eller jag kan omöjligen veta vad som är bäst för någon annan. 

// Johan

Mvh // Johan

Johanna
2007-07-04 17:12
0

#14 bra skrivet!

CarlS
2007-07-04 18:00
0

Jag har varit väldigt lycklig med min Qvinna, min fru Anna som jag varit gift med i mer än 32 år tack! :)
Är fortfarande gift med henne och vi har två barn som idag är utflugna.

Och jag tror fortfarande att ett barn som växer upp med en kärleksfull och ansvarstagande mor och far enligt mitt sätt att se det blir en glad och lycklig individ. För mig är det helt klart det naturligaste. Annars hade inte gud skapat man och kvinna. Då kunde han ju nöjt sig med två kvinnor….eller män.

Och detta bestämmer jag inte åt andra Johan. Det är bara min åsikt!

//CarlS

zeretki
2007-07-04 18:37
0

Nej, homosexuella kvinnor ska ha samma rättigheter som heterosexuella kvinnor i allmänhet.

Alla kvinnor har inte rätt att få hjälp med att bli gravida. Alla har inte rätt att adoptera.

Men det ska vara samma regler och lagar oavsett sexualitet.

zeretki
2007-07-04 18:41
0

"Jag tror att ett barn behöver växa upp med ett par av båda könen. De kompletterar varandra på ett naturligt sätt…"

Det är sådana här kommentarer som gör mig irriterad.

KOmpletterar på ett naturligt sätt?? Det låter som att bara för att man har olika kön så kompletterar man varann på ett naturligt sätt!

Helt ologiskt, enligt mig.

Sen vill jag upplysa om att homosexualitet ÄR fullkomligt naturligt. Har funnits bland djur och människor i alla tider.

Sara
2007-07-04 19:04
0

Visst ska homo, bi och heterosexuella ha samma rättigheter och det inom alla ämnen.

MEN för att inte barnen ska bli lidande så behöver samhället bli mer accepterande. Inte för att det är fel på paren som vill ha barn utan för att så många människor är trångsynta och fördomsfulla.

Sara

CarlS
2007-07-04 19:04
0

Så, helt naturligt! Ja, det är ju din åsikt som du har rätt att ha. Och jag blir inte ett dugg irriterad på dig för det. Kanske är du lesbisk vad vet jag. Och då har jag kanske sårat dig. Då ber jag om ursäkt men jag har väl ändå rätt att tycka vad jag vill eller?

Frågan är väl vad man lägger i ordet "Naturligt"

Är AIDS naturligt?

Sara
2007-07-04 19:13
0

Aids är väl lika naturligt som Hepatit C, MS och Cancer. Helt förjävligt iof.

Homosexualitet är inte vare sig en sjukdom eller skada eller nått annat hemskt eller fel. Skulle oxå kalla det normalt, naturligt osv. Det skadar ingen och ingen kan bli smittad av homosexuella.

Sara

johan
2007-07-04 19:15
0

#16: Jag tvivlar inte en sekund på att ert sätt leder till glada och lyckliga individer! Däremot så tvivlar jag inte heller på att andra kärleksfulla och ansvarstagande föräldrar OCKSÅ kan uppfostra glada och lyckliga individer, oavsett om de tror på en kristen gud, en muslimsk gud, ingen gud, är homosexuell eller hererosexuell.

Men den fundamentala skillnaden ligger i om man tror på Bibeln eller om man tror på vetenskap och evolution.  

Jag släpper nog diskussionen här, för vi kommer aldrig komma till samma åsikt. Det går inte att argumentera mot en Tro. Det handlar inte om att jag inte respekterar dig eller Kristendomen.

// Johan

Mvh // Johan

johan
2007-07-04 19:24
0

#20: Är Gore tex naturligt? Är det naturligt att åka tåg i 250 km/timme?

Mvh // Johan

zeretki
2007-07-04 19:50
0

#20 Det var du som tog upp ordet naturligt som ett argument, inte jag. :) Och JA, AIDS och cancer och alla sjukdomar är naturliga. Det är bakterier, virus och sånt - också liv som lever.

Moralen som vi själva skapar är att bestämma vad som vi vill ha i våra liv och vad vi inte vill ha. Vi bestämmer vilka levande varelser som vi vill döda och inte.

Men sexuell läggning väljer man inte. Den är medfödd och genetisk, anser jag och många hjärnforskare och genetiker. Det börjar bli alltmer accepterat och utrett av forskare att så är fallet.

Det är inte min åsikt, det är så enligt naturen. Många apor, lejon och många andra djur har homosexuella relationer. Alltså är det inte ett VAL de har gjort, de har dom drifterna ändå.

Tycka vad du vill får du men det hindrar inte att vetenskapen och naturen är som den är. Du måste alltså skilja på vetenskap och din åsikt.

Min egen sexualitet är rätt så heterosexuell. Vad det nu har med mina åsikter att göra…

Artiklar apropå homosexualitet och naturen:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=608289

http://213.136.32.234/kd.just.nu/kuick.html

CarlS
2007-07-04 20:05
0

Nej, det kan de alldeles säkert. Men det har ju med tro som du säger att göra. 

Enligt min tro så skapade gud världen, mannen och kvinnan för att de skulle vara fruktsamma och föröka sig. För mig är det inte naturligt att en man och en man eller en kvinna ochg en kvinna tillsammans är fruktsamma och förökar sig. Det är ju inte ens möjligt. (Naturligt)

Om du placerade ett par homosexuella lejon på en helt ny planet skulle de dö ut eftersom de inte kan föröka sig på ett naturligt sätt.

Hoppas jag har gjort mig förstådd nu vad jag menar med naturligt…

johan
2007-07-04 23:01
0

#25: Om man placerade en steril man och en kvinna på samma planet skulle inte de heller kunna försöka sig på ett naturligt sätt. Betyder det då att inte de heller ska få bli föräldrar? Provrörsbefruktning måste väl vara lika onaturligt oavsett vem det gäller..

// Johan

ps.. tusan också.. jag skulle ju hålla mig borta… ajabaja..

Mvh // Johan

Stravaganza
2007-07-05 00:39
0

#13 Jag sa inte heller att man måste ha en mamma och en pappa för att vara lycklig. Däremot så sa jag att det borde vara en mäsklig rättighet att ha en mamma och en pappa.

CarlS
2007-07-05 00:43
0

Provrörsbarn är inget naturligt nej. En steril man är inte heller naturligt nej. Du har så rätt…

Men om du placerar en man och en qvinna på en ny planet som jorden och som båda är fruktsamma och friska så kan de föröka sig. På ett naturligt sätt…

johan
2007-07-05 01:48
0

#28: Vänta nu.. En steril man är onaturligt? Du menar att på fullt allvar att en man eller en kvinna som av någon anledning inte kan få barn är onaturligt? Och eftersom det är "onaturligt" så förtjänar dom inte att få bli föräldrar?

Har Gud någon del i att vissa är ofrivilligt barnlösa, eller har de gjort något för att förtjäna det? Det är ju enligt ditt resonemang Guds design och som skapade den sterile mannen eller kvinnan som fick livmodern bortopererad på grund av cancer.

Tycker du man ska lära ut evolutionslära eller skapelseberättelsen i skolan när man pratar om hur livet kom till?

Jag blir helt fascinerad och måste få ställa fler frågor…

ps… 

Om man placerar en god kristen man och en god kristen kvinna på en planet som gjorden, så skulle dom ändå aldrig kunna försöka sig naturligt, för det finns ju ingen präst som kan viga dom. Sex före äktenskapet är ju också onaturligt… Så då dör dom ut i vilket fall som… 

(undrar hur långt man kan dra resenomanget om två XXX på en planet? *ler*)

Mvh // Johan

CarlS
2007-07-05 02:32
0

Ja, det är så. Men har jag skrivit någonstans att de inte förtjänar det? Har bara konstaterat fakta. Det naturliga är att en man och en qvinna får barn….

Se ditt eget inlägg under #3:
"#2: Jag är nog lite inne på Skogskattens linje. Den offentliga hjälpen för provrörsbefruktning borde i första hand vara till för de som inte kan få barn på naturlig väg".

Nej, gud har ingen del i att vissa är ofrivilligt barnlösa. Gud skapade Adam och Eva och det var inget fel på dem alls. De fick många barn.

Sjukdomar, barnlöshet med mera är människans eget verk genom att synden kom in i världen som ledde till mycket elände och ett otuktigt, onaturligt leverne…

Jag tycker man ska lära ut om Skapelseberättelsen. Det är min övertygelse att den är det rätta..

"Om man placerar en god kristen man och en god kristen kvinna på en planet som gjorden, så skulle dom ändå aldrig kunna försöka sig naturligt, för det finns ju ingen präst som kan viga dom. Sex före äktenskapet är ju också onaturligt… Så då dör dom ut i vilket fall som… "

Haha, du kan få till det du Johan. Men du ska inte bekymra dig för det. Gud hade säkert fixat något sätt. Han står ju trots allt över prästerskapet..

Poängen är ju att den kristna mannen och kvinnan hade haft möjligheten att göra barn. Det hade varit knepigare med ett homosexuellt par….Eftersom det i guds ögon är ett otuktigt leverne och Gud avskyr det.

CarlS
2007-07-05 02:41
0

Gonatt. Glöm inte att be er kvällsbön…:)

johan
2007-07-05 10:23
0

#31: :)

#30: Visst kan jag få till det…  :) Men med ditt resonemang om att Gud fixat till det, skulle Gud förmodligen fixat till att två män kunde få barn också….

Jag tycker du verkar vara en riktigt hyvens prick med hjärtat på rätt ställe Carl, men jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan förneka att det inte är evolutionen som fört allt liv på Jorden till den punkt vi är idag. Jag är väldigt väldigt väldigt glad att det inte är du och andra med samma övertygelse som bestämmer skolplanen och bestämmer vad forskningspengar ska gå till. Då hade man förmodligen lagt enorma pengar på att åter igen bevisa att Jorden är platt.

Mvh // Johan

johan
2007-07-05 10:37
0

Och jag blir så förbannad på att du på fullt allvar menar att ofrivilligt barnlösa som du inte vet någonting alls om har sig själva att skylla för sin förmodligen största tragedi i deras liv - att inte kunna få barn.

Så respektlöst!

Jag undrar hur ditt trossystem påverkas den dagen dina barn eventuellt inte kan få barn, eller om dina barnbarn blir homosexuella. Överger du dina värderingar eller dina barn först?

Mvh // Johan

WiktZac
2007-07-05 11:23
0

"Tycker du att homosexuella kvinnor ska ha samma rätt som heterosexuella kvinnor som inte lyckas bli gravida att få hjälp till en graviditet?"

Ja, det skall inte läggas några särskilda moraliska aspekter på det baserat på vad som händer i ett sovrum. Är man lämplig som mamma så är man.

Men som #1 stoppar jag in en liten brasklapp "om man anser att det skall vara en rättighet att alla kvinnor skall ha möjlighet till biologiska barn". DET är lite mer etik och moral, så det får jag nog grunna på lite.

//Zac

Pernilla
2007-07-05 11:51
0

Hmmm… "Naturlighet" är ett intressant begrepp. Om barn är onaturliga som kommer till via provrörsbefruktning där man ju trots allt använder sig av manliga och kvinnliga celler - hur onaturlig skulle då inte Jesus vara? Eller är han undantagen i sin gudomlighet? Hur vet man att provrörsbefruktning inte är en gudomlig ingivelse? Vad betyder "onaturligt"?

Stravaganza
2007-07-05 11:58
0

Blanda inte ihop jesus nu, bara..

CarlS
2007-07-05 12:11
0

Ditt resonemang belyser det faktum at du inte har läst den heligaskrift och inte har kännedom om hur illa gud avskyr otuktigt leverne. Jag säger bara det som står i skriften och som vi kristna lever efter.

Evolutionen. Det är bara en teori. Det är inget bevisat alls.

Skapelseberättelsen är också en teori. Det är inget jag kan bevisa heller. Men det är det jag tror på.

"Och jag blir så förbannad på att du på fullt allvar menar att ofrivilligt barnlösa som du inte vet någonting alls om har sig själva att skylla för sin förmodligen största tragedi i deras liv - att inte kunna få barn."

Detta dementerar jag på det fullaste. Jag har inte sagt att de har sig själv att skylla. Det är en följd av att synden kom in i världen så därför är det i så fall Satans fel! Är jag respektlös när jag tror så?

Om mina barn inte kan få barn eller skulle bli homosexuella så skulle jag älska dem lika mycket ändå! Och min tro skulle verkligen inte vackla för en sådan bagatell.

Och gud älskar alla människor lika mycket. Det handlar inte om det….

Pernilla
2007-07-05 12:24
0

#37 Jag tror att "vi kristna" kan vara ett problematiskt begrepp i det här fallet, eftersom jag vet att det finns olika åsikter även bland kristna vad gäller homosexualitet.

AndersE
2007-07-05 12:30
0

#38 Om du läst Carls tidigare kommentarer hade du sett att han har en snäv ram för benämningen "kristna". Om man inte delar hans syn så är man inte "kristen".

Stravaganza
2007-07-05 12:35
0

Om man inte delar hans syn är man inte kristen, alla är ju inte som honom.

Pernilla
2007-07-05 12:39
0

#37 Carl, jag kanske missförstår dig - jag förstod dig som att du tycker att om en man och en kvinna har svårt att bli med barn, så är det fel att hjälpa dem på medicinsk väg? Kan du klargöra det, för nu när jag läser om dina inlägg tycker jag det är svårt att tolka.

CarlS
2007-07-05 12:39
0

Vilka åsikter Pernilla?

Jag vet att det finns kristna som är homosexuella. Och präster och pastorer. Jag tror att många av dem känner sig kluvna. Jag är inte ute efter att döma någon. Frågan var ju bara vad som är naturligt förhållande?

Utifrån min tro och bibeln är umgänge mellan man och man, mellan kvinna och kvinna, mellan männsika och djur ett onaturligt leverne.

CarlS
2007-07-05 12:41
0

Nej, jag tycker visst att man ska hjälpa dem. Frågan var bara om det är ett naturligt sätt att få barn på och det är det inte…

WiktZac
2007-07-05 12:44
0

#42 Är du medveten om hur ofta homosexuellt beteende är observerat bland andra däggdjursarter? Så kom inte och prata om onaturligt beteende, bara för att du och din religion lägger moral i frågan.

Det är möjligt att du inte är ute efter att döma någon, men du och dina jämlikars åsikter är oerhört dömande. Men det kanske man inte ser med kristna skygglappar på?

//Zac

CarlS
2007-07-05 12:45
0

Du får gärna kalla dig kristen Anders. Om du känner att du med ditt hjärta tror att Jesus är guds son och med din mun bekänner det så är du en bekännande kristen.

Till sist är det ju bara du själv och gud som verkligen vet hur det egentligen står till eller hur?

CarlS
2007-07-05 12:48
0

"Är du medveten om hur ofta homosexuellt beteende är observerat bland andra däggdjursarter? Så kom inte och prata om onaturligt beteende, bara för att du och din religion lägger moral i frågan."

För mig är det inte naturligt nej.

Och var går gränsen för dig?

Är det OK att ha sex med en treåring? Är det också naturligt i dina ögon?

Är det naturligt att en man eller kvinna har sex med ett djur?

johan
2007-07-05 12:54
0

#37: Vad som är "otukt" är en högst mänsklig definition och har omvärderats om och om igen under årens lopp.

Oralsex, sex före äktenskapet, kvinnlig orgasm, ha sex bara för njutnings skull och inte för att producera barn, etc, etc. Annat som t ex kvinnliga präster är också något som omvärderats för att följa samtiden, liksom att man inte bränner tänkande kvinnor på bål, eller att det är ok för kvinnor att utbilda sig. Jag är övertygad om att homosexualitet kommer bli allmänt accepterat inom kyrkan också inom en snar framtid.

"Evelutionen är en teori. Det är inget bevisat alls." Jag är mållös… Gravitationen är förmodligen också bara en teori…

Är det Gud eller människor som skrivit Bibeln?

Mvh // Johan

Stravaganza
2007-07-05 13:02
0

Jag för min del tycker det inte är okej att  ha sex med en treåring eller med ett djur. Fy vad äckligt!

CarlS
2007-07-05 13:06
0

Det är gud som har ingivit människor att skriva bibeln.

Sedan tror jag på Skapelseberättelsen. Den är ju väldigt kortfattad som du förstår. Man skapar ju inte himmel och jord lika lätt som iFokus.

Sedan står det att det tog gud 6 dagar att skapa allt. Men det står också:
"För gud är en dag som tusen år och tusen år som en dag.

Hur det riktigt gick till kan vi inte veta och om Adam och Eva såg ut som oss idag kan vi inte heller veta. Det står bara att han skapade dem till sin avbild…

Och visst. Gud skapade alla varelser i hav och på land. Sedan kan de ju själva ha utvecklats till olika arter under åren som gått. ( Evolutionen) Men jag ser ingen motsättning mellan det…

Du har ju varit med och skapat iFokus Johan? Visst utvecklas den väl med?:)

CarlS
2007-07-05 13:06
0

Men tycker du det är naturligt?

WiktZac
2007-07-05 13:09
0

#46 Jämställer du alltså tidelag och incest med homosexualitet? Eller gör din religion det?

//Zac

CarlS
2007-07-05 13:09
0

Jomenvisst kan man acceptera ett onaturligt förhållande….

Men det betyder inte att man gillar det…

Pernilla
2007-07-05 13:15
0

Vad bra Carl, nu känns det som att jag förstår dig bättre. I frågan om hruvida man ska hjälpa de som har svårt att få barn är vi alltså överens.

Jag tror kanske också att vi lägger olika betydelser i ordet "naturligt", för som jag förstod det från början var det bara det som var "naturligt" som var okej, men nu förstår jag det som att det inte är så du tycker.

Sedan måste jag bara tillägga att jag tycker det känns oerhört konstigt att nämna sex med barn - vilket väl definieras som våldtäkt, om jag inte har fel - i samma andetag som man pratar om sex mellan två älskande vuxna. Det här är ett gammalt argument som brukar dyka upp i debatten och jag är så inibäng less på att man överhuvudtaget drar paralleller mellan kärlek och övergrepp.

CarlS
2007-07-05 13:15
0

Hmmm… "Naturlighet" är ett intressant begrepp. Om barn är onaturliga som kommer till via provrörsbefruktning där man ju trots allt använder sig av manliga och kvinnliga celler - hur onaturlig skulle då inte Jesus vara? Eller är han undantagen i sin gudomlighet? Hur vet man att provrörsbefruktning inte är en gudomlig ingivelse? Vad betyder "onaturligt"?

Nej, Jesus födelse är verkligen inte något naturligt, snarare övernaturligt!

Jesus var ju guds sätt att själv komma ner till oss människor i kroppslig form. Det var hans plan…

CarlS
2007-07-05 13:18
0

"Sedan måste jag bara tillägga att jag tycker det känns oerhört konstigt att nämna sex med barn - vilket väl definieras som våldtäkt, om jag inte har fel - i samma andetag som man pratar om sex mellan två älskande vuxna. Det här är ett gammalt argument som brukar dyka upp i debatten och jag är så inibäng less på att man överhuvudtaget drar paralleller mellan kärlek och övergrepp."

Jo, men visst är det så att det har varit "naturligt" i vissa kulturer.

Och tror du inte att pedofiler gärna hade sett att det varit naturligt Pernilla? Det är det som är otäckt

Var ska vi sätta gränserna?

CarlS
2007-07-05 13:19
0

Var det ditt svar på mina frågor?

Pernilla
2007-07-05 13:21
0

Det är inte samma gränsdragning vad gäller övergrepp och vad gäller kärlekshandlingar mellan två samtyckande vuxna. Det går inte ens att prata om "var ska vi dra gränsen" i det sasmmanhanget. Ett övergrepp är ett övergrepp. Kärlek är kärlek. Vänligen håll isär dessa två för att inte kränka de som utsatts för övergrepp.

johan
2007-07-05 13:22
0

"Är det OK att ha sex med en treåring? Är det också naturligt i dina ögon?"

"Är det naturligt att en man eller kvinna har sex med ett djur?"

Det finns en enorm skillnad på att ha sex med barn och ha sex med en vuxen av samma kön. I homosexuellas fall är det frivilligt och båda gör det för att de mår bra av det. Det kan man knappast säga om treåringen eller djuret.

Jag tycker inte det är naturligt med våldtäkt heller, trots att det oftast är mellan man och kvinna och det kan bli alldeles naturliga barn av det. Den kan till och med ske i en alldeles naturlig osyndig säng i missionsställning. Men det gör det inte bättre så länge inte båda vill ha sex och är med på det.

Homosexuella lider inte i sig av att vara homosexuella. Det enda som skapar lidande hos dom är trångsynta människor som försöker bestämma hur de ska leva sina liv och påstår att de är onormala och syndiga som försöker leva sina liv så lyckliga som möjligt.

"Du har ju varit med och skapat iFokus Johan? Visst utvecklas den väl med?:)"

Jepp. I allra högst grad. Här är alla välkomna. Homoföräldrar iFokus skulle gärna få bli en ny sajt. :)

Mvh // Johan

WiktZac
2007-07-05 13:23
0

Nej, jag tror det räcker med ett JA eller NEJ. Möjligt jag är trög, men jag uppfattar snarast dina svar lite politikeriserade - lite som en mask som slingrar på kroken ungefär…

//Zac

Stravaganza
2007-07-05 13:35
0

#50 Nej, jag tycker absolut inte att det är naturligt att ha sex med en treåring eller ett djur!

Hurså?

CarlS
2007-07-05 13:48
0

Frågar du mig om det är naturligt? Själklart inte? Det trodde jag en sådan intelligent person som du hade förstått vid detta laget!

"Homosexuella lider inte i sig av att vara homosexuella. Det enda som skapar lidande hos dom är trångsynta människor som försöker bestämma hur de ska leva sina liv och påstår att de är onormala och syndiga som försöker leva sina liv så lyckliga som möjligt.

"Du har ju varit med och skapat iFokus Johan? Visst utvecklas den väl med?:)"

Jepp. I allra högst grad. Här är alla välkomna. Homoföräldrar iFokus skulle gärna få bli en ny sajt. :)"

Ok, kalla mig för trångsynt. Det tar jag inte så hårt. Och  märk väl. Jag vill inte bestämma hur de ska leva sina liv. Men jag vidhåller att det är ett onaturligt leverna från min kristna synpunkt. Det står jag för. Korsfäst mig om ni vill!

Och det är ju bra att du välkomnar en homosajt. Vad är nästa? En för pedofiler?

CarlS
2007-07-05 13:51
0

Vad underligt. Jag kan säga detsamma om dig.

WiktZac
2007-07-05 13:52
0

Jag kan upprepa mig - jämställer du alltså tidelag och incest med homosexualitet? Eller gör din religion det? Ja eller nej räcker.

//Zac

Pernilla
2007-07-05 13:54
0

#61 Din slutkläm tangerar tamigtusan hets mot folkgrupp. Synd, jag trodde vi kunde föra en diskussion här. Men om du likställer vad folk frivilligt gör i sängen med brottsligt beteende där barn utsätts finns det inte så mycket kvar att diskutera.

Jag hoppas du förstår att det du skriver är en kränkning av andra människor. Men det kanske ordnar sig med ett gäng Ave Maria.

zeretki
2007-07-05 13:55
0

#61 Du korsfäster dig så bra själv så det behövs inte. Man får stå för sina åsikter. DU har helt tydligt gjort klart för dina åsikter och får ta konsekvenserna av dom. Din gud och ditt samvete kommer att döma dig, förr eller senare. :)

CarlS
2007-07-05 13:56
0

Du får ursäkta mig zac men jag ställde mina frågor först:

"Är du medveten om hur ofta homosexuellt beteende är observerat bland andra däggdjursarter? Så kom inte och prata om onaturligt beteende, bara för att du och din religion lägger moral i frågan."

För mig är det inte naturligt nej.

Och var går gränsen för dig?

Är det OK att ha sex med en treåring? Är det också naturligt i dina ögon?

Är det naturligt att en man eller kvinna har sex med ett djur?

CarlS
2007-07-05 13:57
0

Jag är inte katolik

CarlS
2007-07-05 13:59
0

Tack detsamma. Slutar här nu när jag är korsfäst.

Guds rika välsignelse till er alla inkl. homosexuella!

//CarlS

Pernilla
0

#66 Det är en FRUKTANSVÄRD förolämpning att hävda att håller man inte med om dina åsikter vad gäller homosexuella så är det också tveksamt var man står vad gäller sexuella övergrepp! Förstår du det Carl?

Stravaganza
0

#65 Vad då, tycker du det är naturligt att ha sex med en treåring eller ett djur, då?

CarlS
2007-07-05 14:03
0

Allt jag säger är att det är onaturligt enligt min kristna tro. Blir ni förolämpade då så är det inget jag kan göra åt det…

Se#61

Stravaganza
2007-07-05 14:08
0

#71 Jag frågar zeretki om hon tycker det är naturligt, inte dig. :)

zeretki
2007-07-05 14:18
0

#70 Jag tycker skillnaden mellan homosexualitet och pedofili/tidelag är självklar. Två vuxna personer som båda vill något. Ett barn eller ett djur kan inte säga ifrån och har inte samma val som en vuxen.

Carl, läs ditt första inlägg. Du skrev: Jag tror att ett barn behöver växa upp med ett par av båda könen. De kompletterar varandra på ett naturligt sätt…

Därav diskussionen om Naturligt och Onaturligt. Du nämnde aldrig att du använder ordet naturligt som "enligt min religion". Slå upp det i en ordbok.

Sen har vi drifter som kan vara naturliga MEN att vi sen har moraliska aspekter angående våld och att tvinga sig till en sexuell tillfredsställelse som en mänsklig rättighet. Är det så svårt att förstå skillnaden mellan två vuxna som vill ha sex och ett barn som blir uttnyttjat?

Jag förstår skillnaden. Tycker den är självklar. Vill båda parter ha sex med varandra så är det OK. Vill den ena parten INTE så är det INTE OK. Hur svårt kan det vara?

Observera: JAG har aldrig sagt att allt som är naturligt är bra. Det är snarare Carl som använt argumentet naturligt och onaturligt.

Pernilla
2007-07-05 14:22
0

#71 Nej, det är inte allt du säger. Försök inte. Det är ju helt otroligt att om man inte håller med dig om en åsikt så är man plötsligt en tvivelaktig figur i frågor som faktiskt är kriminella.

CarlS
2007-07-05 14:41
0

Hmmm, det är verkligen lätt att missförstås så här på ett forum när man inte kan se människorna i ögonen.

Jag har bara försökt förklara vad som enligt min kristna tro är ett onaturligt leverne.

Det var kanske olyckligt att nämna pedofiler, djursex med mera.
Allt jag vill ha sagt är att det och att ha sex med samma kön är otukt och onaturligt enligt den gud jag tror på.

Det är inte olagligt att var pedofil Pernilla. Det är inget kriminellt. Det är först när man utnyttjar barn som man blir kriminell.
Det var därför jag undrade om det blir en pedofilsajt också..

Men det var en dum och onödig kommentar. Jag tar tillbaka det och ber er och gud att förlåta mig…

blombuketten
2007-07-05 15:13
0

Är det inte så enkelt som att det är vi själva (samhällets normer) som säger vad som är normalt och inte? Tänker på det som skrivits här att det är nödvändigt med en kvinna och en man för att man ska komplettera varandra och att barnen ska må bra. Om vi andra inte dömde så skulle ALLA barn må bra oavsett om de växer upp med två kvinnor, två män eller en man och kvinna, under förutsättning att de som är föräldrar är bra föräldrar och klarar av föräldrarskapet. Det är långt i från alla gifta par (hetero) som kompletterar varandra. Jösses, de är ganska ofta så olika varandra man kan komma och bråkar för det mesta om det mesta, inklusive sina barn. För att kompelettera varandra bör man vara nästintill "tvillingsjäl" och då kan man ge av sig själv till hela familjen och barnen får lugn och ro att växa upp.

WiktZac
2007-07-05 15:13
0

Ska jag tolka din tystnad som ett ja på frågan jag nu ställer för tredje gången:

Jämställer du alltså tidelag och incest med homosexualitet? Eller gör din religion det? Ja eller nej räcker.

//Zac

CarlS
2007-07-05 16:31
0

1 Korinterbrevet, 6 versen och framåt.

" Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare- ingen sådan får ärva guds rike. Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesus Kristi namn och genom vår guds ande"

Så säger Paulus alltså….

WiktZac
2007-07-05 16:34
0

#78 Och vad säger CarlS?

//Zac

CarlS
2007-07-05 16:37
0

Carl säger Nej!  Jag jämställer inte tidelag och incest som är avskyvärt med homosexuella!

Är du nöjd så Zac?

WiktZac
2007-07-05 17:02
0

Jag är glad att du inte är så fundementalistiskt som jag tyckte förut. Och din religion?

//Zac

CarlS
2007-07-05 17:05
0

??

Stravaganza
2007-07-05 17:57
0

#73 Precis.

Om man har sex med ett treårigt barn, då är man ju sjuk i huvudet! Hur tänker man då? Barnet kan inte ens säga ifrån, så dens vapen är väl att gråta. Samma sak gäller djuren, fast djuret skulle väl inte gråta, antar jag.

Sara
2007-07-06 00:01
0

# 83 Nä, men förhoppningsvis sparka eller bita där det kändes ordentligt!

Sara

Stravaganza
2007-07-06 08:46
0

#84 Menar du att du tror att ett treårigt barn förhoppningsvis  ska sparka eller bita där det känns ordentligast? Ett treårigt barn?

WiktZac
2007-07-06 15:59
0

Som av en händelse så har filosofen Torbjörn Tennsjö en debattartikel i DN om just ett närliggande ämne idag:

"Låt även ensamstående få rätt att inseminera"

Vettigt - i alla fall vid en första genomskumning.

//Zac

blombuketten
2007-07-07 18:42
0

Intressant läsning som #86 länkat till. Där fick man lite att fundera över.

Sara
2007-07-07 21:41
0

# 85 Nope, men djuren.

Sara

Stravaganza
2007-07-08 01:57
0

#88 Kanske det..

jen
2007-07-08 20:05
0

svårt det där. för en kvinna som är lesbisk kanske man kan "offra" sex med en man för att få ett barn…

för en man är det ju svårare.

Men för barnens skull tycker jag att den ska kunna ha en mamma och pappa. inte 2 mammor el 2 pappor… det strider mot naturens lagar.

blombuketten
2007-07-08 21:08
0

Långt i från alla barn har just det, en mamma och pappa, mer än biologiskt. Skulle de barnen fara mer illa än andra barn? Det finns så många aspekter man kanske bör tänka på innan man bara konstaterar att alla barn ska ha en mamma och en pappa. Det finns så många barn som har just det, men lever i ren känslomässig misär ändå p g a föräldrarna inte är kapabla att ta hand om dem. Det kan bero på ren omognad, missbruk, misshandel, osämja mellan föräldrarna. Detta skapar otrygghet för barnet.

Jag tror inte att ett enda barn skulle fara illa bara av det faktum att den skulle växa upp med två mammor eller två pappor om samhället (alltså vi) inte var så fördomsfulla. Det är vi som ser till att dessa barn far illa genom att vi dömer dem och deras "föräldrar". Såg vi det som något naturligt så skulle det också vara så, eller hur?

Gå bara tillbaka några årtionden, alltså inte särskilt långt tillbaka, då barn födda utom äktenskap kunde behandlas hur illa som helst av oss alla. Även fast dessa barn knappast bad om att bli födda. Deras mödrar fick lida de också, vilket faktiskt, i vissa fall, ledde till att en del mödrar födde i lönndom och sedan kvävde sina nyfödda småttingar. Tänk bara hur "vi andra" kan ställa till det för folk, gräsligt. Ja, idag är det fullt ok att föda ett barn utom äktenskapet och ingen säger något härom. Alltså lider inget barn av att inte födas inom äktenskapet.

CarlS
2007-07-08 22:23
0

"Jag tror inte att ett enda barn skulle fara illa bara av det faktum att den skulle växa upp med två mammor eller två pappor om samhället (alltså vi) inte var så fördomsfulla. Det är vi som ser till att dessa barn far illa genom att vi dömer dem och deras "föräldrar". Såg vi det som något naturligt så skulle det också vara så, eller hur?"

Jag kommer aldrig att se det som något naturligt och hävdar på det bestämdaste att att alla barn borde ha rätt till en pappa och mamma! De borde ha rätt att få växa upp i en kärleksfull, ansvarstagande familj med en far och en mor de kunde identifiera sig med och som såg till sitt/sina barns bästa och inte bara till sina egna behov.

Nu är det inte så och man får acceptera att det finns barn som växer upp med föräldrar av samma kön. Men jag kommer aldrig att se det som något naturligt! Och jag skulle gärna vilja veta hur de barnen egentligen mår innerst inne.

Jo, jag tycker också att det var fruktansvärt att barn utom äktenskapet fick lida och behandlades så illa. Det var helt orätt mot barnet. Men det är ett resultat av lösaktigt leverne där sex och samlevnad har blivit en slit och slängprodukt! Hur många barn i dag får inte lida för att deras föräldrar är otrogna! Hur många skilsmässor och tragiska familjeöden hade kunnat undvikas om man levt lite mer efter Jesus ord?

Hur många står inte vid altaret och lovar varandra och Gud att de ska vara varandra trogna i nöd och lust så länge de lever?
Och hur många bryter inte det löftet inom en kort tid? Hur många barn kastas hit och dit mellan föräldrarnas ilska och lögner om varandra? Hur många mår egentligen bra av det?

jen
2007-07-08 23:54
0

#91 det var vad jag tyckte iallafall.

Jag har aldrig påstått att barn till ensamstående föräldrar far illa av det, men att homosexuella skaffar barn är för mig fel…

blombuketten
2007-07-09 00:17
0

#92 och 93. Ja, men det är just det jag skriver. Det är såna som t ex ni som med era fördomar får dessa barn att må illa. Inte deras föräldrar, oavsett om de är av samma kön eller inte. Fortfarande, varför mår inte barn som är födda utom äktenskap illa idag, när de gjorde det förr? Jo, för att förr behandlades de som lort och det gör de inte idag. Ingen skulle ens komma på tanken att reta ett annat barn för att inte föräldrarna är gifta. Det var däremot, förr inte så länge sen, otänkbart och fördomarna haglade över barnen. Jag hävdar fortfarande att det är samhället (vi) som är bovarna i dramat och som ser till att oskyldiga barn far illa efter de fördomar vi har. Vi skulle se snett på det barn vars föräldrar är av samma kön, vi skulle prata om det vid middagsbordet och det skulle snappas upp av våra barn som sen kasta dynga på det barn som har en "annorlunda" familj än oss.

Carls, vilket århundrade lever du i? Nu fördömer du så det brakar om det. Lösaktigt leverne, det var det värsta jag hört. Jag är inte gift och har tre barn och har baske mig aldrig någonsin varit lösaktig. Även i de mest kristna familjer finns det tragedier, även om det inte leder till skillsmässa, vilket kanske hade varit det bästa. Alla skillsmässor beror inte på lögner och otrohet, i fall du nu tror det. Finns många orsaker till sådant. Om det innebär att ha en sån fördömmande ton och kasta ur sig såna saker  när man är kristen så är jag hellre som jag är. Men ser man det historiskt sett, så har alltid kyrkan varit snabb att fördöma, men de har glömt att rannsaka sig själva.

Däremot kan jag hålla med dig om det du skriver om giftemål. En del vill ju gifta sig till varje pris och det inför prästen, iklädd i vitt och gurgla fram en massa torra löften som de inte ens fattar vidden av. Men som sagt, jag är inte gift, behöver inte lova Gud och alla människor att jag ska älska i nöd och lust och vara trogen och allt det där. Trogen är jag ändå. Älskar gör jag ändå och inte drar jag vidare och söker lyckan någonannanstans så fort något inte behagar mig. Grannens gräs är inte grönare.

CarlS
2007-07-09 02:26
0

Det är inte som jag fördömer när jag säger att människorna hade farit fram mycket bättre med sig själva och sina barn om de lyssnat mer på Jesus lära. Det är bara ett konstaterande Blombuketten..

Och hur vet du att barn utom äktenskapet inte far illa idag? Det finns det säkert de som gör likväl som att de finns barn inom ett äktenskap som far illa. Det är sant. Det förnekar jag inte.

blombuketten
2007-07-09 03:08
0

#95. Jo men självklart Carls så kan ett barn född utom äktenskapet (vilket gammalt uttryck) fara illa. Fast inte p g a det är fött utom äktenskapet. Då är det andra orsaker som spelar in, t ex en olämplig mamma.

Mina barn är inte födda inom äktenskapet och de är som vilka barn som helst. Flera av deras kompisar är inte heller födda inom äktenskapet och andra är det. Inget konstigt alls i dagens Sverige. De mår bra och det går finfint för dem i skolan, de är inte retade eller någonting åt det hållet. Vi är som vilken familj som helst och mår fint tillsammans. En ring på fingret och ett löfte i kyrkan skulle inte få min familj mer "tillsammans" än vad vi är nu. Alltså, av egen erfarenhet och p g a hur samhället tänker idag så kan jag utgå från att barn inte far illa av den orsaken, att de fötts utom äktenskapet. För det är inget fult att födas så numer.

Själv tror jag att det hänger på en själv (egenansvar) hur man lever sitt liv. Jag vill ha respekten kvar för mig själv och kunna se mig själv i spegeln med gott samvete. Alltså lever jag mitt liv därefter. Då jag så gör så kan jag alltså se mina barn i ögonen när jag pratar med dem.

Blir ett barn dömt p g a yttre omständigheter, som de ju inte rår för, av oss, så mår det självfallet inte bra. Det är vi vuxna som dömer, glöm inte det. Det är inte barn i sig som gör det. Barn gör som vuxna gör och om den vuxne tillåter sig att döma ut andra barn så följer också hans barn exemplet. Barnet tror ju att så ska vara. Det är vårat ansvar som vuxna att lära barn att inte döma andra. Världen skulle kunna bli så mycket trivsammare om vi lärde oss det.

Stravaganza
2007-07-10 21:28
0

#95 Du kan verkligen få in din kristna tro i varenda ålder. -__o'

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.