Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 2047 ggr
[sakring2]
0

Lönesänkningar!

Något som är värt att diskutera kanske. Dokument inifrån ikväll om lönesänkningarna som varit de senaste 30 åren.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/ingvarpersson/article16239569.ab

Halvdansken
1

Jag har samma lön nu som för ett par år sedan. Alltså i kronor. Plus att vi ökat 2.5 immar i arbetstid per vecka och inflationen gjort sitt och kostnaderna ökat. Nån på jobb räknade ut att det faktiskt motsvarar ca 10 % nedgåg.  

Det är ju en reallönesänkning, men som kanske inte syns på samma sätt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bevara Sverige Svenskt
0

Eftersom det verkar som om mycket idag står mellan Europa och USA MOT Kina och lågprisproducerade produkter i Asien och fler och fler svenska företag flyttar ut sin produktion till Asien så vill det sannerligen till att svenskarna är villiga att sänka sina löner radikalt om de ska kunna konkurrera med lågprisproducerade varor från Kina.

Jag ser nog dessvärre framtiden för Europa och Nordamerika som tämligen mörk beroende på att vi har för höga löner och är för slöa dvs vi producerar för lite per krana eller per $.

MonisN
3

#2 Tycker du att cheferna och politikerna också ska sänka sina löner radikalt och att man tar ifrån dem stora fallskärmar, bonusar och arvoden som många får långt efter att dom har slutat på ett jobb?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[sakring2]
2

Problemet är att företagen tar ut 33% i vinst istället för 20% som i början av 1970-talet. Dessutom så får vi en inre marknad som gör att vi lånar mer istället för att köpa kontant. Då lönerna minskar men lånekostnaden också gör det. Det finns en gräns för hur mycket bankerna kan låna ut och risker med låning.

Skillnaden i löner dvs lönespridningen har också ökat. En vd i ett börsnoterat företag tjänar mångdubbelt mot vad denne gjorde på 1970-talet i jämförelse med en arbetare. Lönerna har inte ökat i samma takt.

Det spelar ingen roll om någon annan kan tillverka saker billigare än i Sverige vi har fortfarande en viss industri som inte kan flytta såsom skog och malm och så har vi en väldigt stor tjänstesektor.

Det är så att oavsett regering så har man sett till att hålla ned lönerna i fron att indsutrin skulle bli konkorrenskraftig bl.a genom en devalvering 1982 med 16%. Det första industin gjorde var att höja sin priser till kunder utomlands och öka sina vinster.

pyromanen
0

Privatisering av lönsam tidigare statlig verksamhet, "fri" handel, att medelsvensson tar stora lån och snällt betalar sina räntor och shoppar en massa som är så billigt som möjligt… leder till att flertalet blir fattigare och några få mycket rikare. De som blir rikare eller tror eller hoppas de kan tillhöra den gruppen gillar politiken. Och även en o annan som inte genomskådat skiten.

Denna kommentar har tagits bort.
[sakring2]
3

Om aktienen rasar på börsen har inget med aktieutdelningen att göra . Det är två skilda saker. Ett bolag kan rasa trots att det går med vinst om marknaden har förväntat sig mera. Däremot så kan de fortfarande ge aktieutdelning. Lär dig skillnadnen.

Och att torka sig med aktien var länge sen man kunde då papperskaktier är ett minne blott. Du hänger inte riktigt med märker jag.

[FruStein]
0

Jag har just fått en rejäl löneökning (för mitt yrke) och skulle nog hellre byta yrke (mot något mindre krävande) om det skulle bli så att jag skulle bli tvungen att sänka min lön eller stå kvar på samma i flera år.

[accel]
0

Vi producerar mer än någonsin sa Scania chefen. Ändå tycks det råda en allmän uppfattning att svensk ekonomi går åt helsike?

pyromanen
0

Det hjälper ju inte så mycket om man gör en million prylar om man bara tjäner ett öre pr styck.

[accel]
0

Så vi producerar massor men tjänar inget?

[sakring2]
2

Jo vi tjänar också massor men kapitalägarna tar numera 33% av detta mot 20% på i början på 1970-talet.

När en av arbetarna började där så gjord Scania 50 lastbilshytter på ett dyng, numera så gör ett tvåskift 200 stycken och det har inte anställsts fler och målet är 400 st utan ökad arbetsstyrka.

se gärna programmet innan  i uttalar er

stillness
0

massarbetslöshetsinvandringen bidrar med att hålla lönerna nere

Globalisterna eliten (illuminati) Bankeliten Vill ha bort medelkalssfamiljen helt och ett kontroll samhälle likt i filmen Hunger games där Rika/fattiga existerar

Detta är vad vi ser nu i sverige

[sakring2]
4

# 13 Inte visste jag att du var Sverigedemokrat stillness?

stillness
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte jag heller?

stillness
0
db-2
4

#14 Inte ett dugg förvånande. Konspirationstokar är högerextremister (tyvärr förstår de inte det själva). Idoler som Alex Jones mfl tillhör den xtremaste amerikanska högern vilka normalt får SD att likna ett socialliberalt parti.

stillness
0

Det ni försöker med nu är att anklaga människor som rasister

det är varken alex jones eller jag själv.

Ni försöker i denna tråd nu skapa våld splittring,våld och drama

Divide & conquer = söndra och härska

det är exakt så eliten jobbar för att ingen skall avslöja dem så att små folken, boskapen (goyims i deras skrifter) hålls i separation och krigar med varandra så som Höger emot vänster politik, Rik emot fattig etc svart emot vita etc och inte avslöjar dem för då ryker deras makt system.

De skapar Kaos så att vi skall kriga folket. Detta gjorde man bla på 2:a världskriger tog in massa invandrare när hela tyskland var i stor arbetslöshet, detta skapa konflikter drama och krig

Konsten är nu att se det är inte folket utan det är bankeliten Rothcilds mm som skapar denna GLOBALISM som söndrar allas länder

och inte glömma KRIGEN i världen de håller aktiva, som vår regering stödjer bla vilket är sjukt.

Att vägra ställa upp i försvaret är ett steg emot rätt riktning

Krig är aldrig okej.

Deras new world order kommer falla endå :)

För otroligt må´nga människor vaknar nu upp och de är avslöjade

:)

db-2
7

#18 Om du ökar på medicineringen kanske du också vaknar innan reptilerna tar dig.

vallhund
1

#19 😃

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[accel]
2

Radioprataren Alex Jones har i alla fall rasistiska åsikter, eller vad ska man annars kalla påhoppen på judar och framförallt Rotschilds?

Han fick ju sparken för att han inte kunde ta till sig andras åsikter vid en radiokanal.

vallhund
2

#18 Under andra världskriget fanns ingen arbetslöshet, alla något så när arbetsföra män var inkallade o deltog i kriget, däremot fanns en stor brist på arbetskraft vilket ledde till att väldigt många kvinnor arbetade inom bl a tung industri.

Btw, historielöshet, som den du så flagrant demonstrerar är en av de största bidragande orsakerna till krig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.