Politik iFokus

Politik

Etikett: jämställdhet
Läst 803 ggr
CarlS
0

Bli en girlFRIEND!

Fattiga kvinnor och flickor är några av världens mest utsatta. Genom att bli en girlFRIEND stödjer du kampen för att förbättra villkoren för just dem.

Läs mer här

//CarlS

zzTCM
0

Underbart! Glad Vilka initiativtagare det finns inom olika områden. Jag tror definitivt att alla människor i grunden är goda. Även om det ibland inte verkar så.

CarlS
0

Så hur många här har engagerat sig….? zzTCM?

zzTCM
0

??? Men inte är de väl onda för att de inte har svarat här. Du har ju inte svarat på mitt inlägg Fredsagenterna. Och du är väl inte ond för det? Det jag menar är att i grunden föds vi goda. Se en liten bebis i ögonen…. sedan formas vi olika utefter våra förutsättningar och personligheter.

Att människor inte engagerar sig kan ha olika orsaker tror jag. Tycker att det är lite lustigt att just du frågar mig detta när du inte själv engagerar dig i de muslimska ungdomarnas försök att göra världen bättre.

mvh Lisbeth

CarlS
0

Nej, jag menar inte att de är onda. Men det har talats mycket om godhet härinne i olika trådar. Så därför min fråga. Sitter godhet bara i ord eller har den en plånbok också?:)

Jesus sa: "Vadhelst ni gör mot dessa av mina minsta har ni gjort mot mig"

Snälla zzTCM, det är väl ändå ganska naturligt om jag inte engegerar mig i just muslimska organisationer? Jag är ju kristen!

Däremot så ä jag engegerad i många icke religiöst och politiskt obundna organisationer som till exempel Action Aid med flera…

Ska kika in på Fredsagenterna då…

//CarlS

zzTCM
0

Det är just det! Det är precis så det inte borde vara! "Jag är ju kristen säger du". Tror att det är just där problemet ligger med att inte kunna skapa fred i världen. Människor vågar inte mötas. De delar upp sig i grupper och vill ha rätt ang "sin" Gud. De andra har alltså automatiskt fel.

Hur i all världen ska vi få fred på jorden om inte troende människor erkänner att det bara finns endast EN Gud och EN skapare? Eller hur många finns det 50? Vad spelar namnet för roll?

Jag förstår att icke troende människor blir frustrerade och tycker att allt är "rappakalja".

Jag tycker inte att man endast kan välja ut vissa organisationer utan att man ska välkomna ALLAS försök till att skapa fred. Vi lever ju på samma planet och ska samsas här någongång förhoppningsvis.

Just den här frågan tror jag inte sitter i plånboken som du säger….för vad har plånboken med oförmåga att ta till sig ALLA människor oavsett religion att göra?

Jesus sa varhelst ni gör mot dessa av mina minsta har ni gjort mot mig säger du. Det tolkar jag som att vi ska till oss ALLA människor som jobbar för en bättre värld, oavsett ras eller organisation.

Jesus tog enligt Bibeln till sig alla och frågade "Vem är beredd att kasta första stenen" Jag tycker inte att det är någon ursäkt att man inte engagerar eller tar till sig muslimska organisationer om man är kristen. Att utesluta vissa är inte förenligt med Jesus budskap anser jag.

WiktZac
0

_"Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today…

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace…"_

Kanske onödigt att ens skriva ut källan till dessa visdomsord? ;o)

//Zac

zzTCM
0

Håller med John Lennon om att religionerna skapar krig. Men jag tror på en högre makt. Det går att förena:)

Texten är SÅ bra. Den visar på hur vi delar upp oss i länder, i religioner och grupperar oss.

CarlS
0

Jo, visst kan jag närma mig muslimska organisationer och tillsammans med dem jobba för en bättre fredligar värld. Men jag kan inte engagera mig i en muslimsk organsiation! Vi har ändå helt olika syn på Jesus till exempel.

Det måste väl gå att skapa en fredligare värld ändå fast människor har olika religioner.
Det är snarare makt, rikedom och girighet som sätter käppar ivägen för en fredligare värld än religionerna. Visst, ofta talas det om "I religionens namn" Men i själva verket är det "I Mammons " namn"!

//CarlS

zzTCM
0

# 8

Tror som dig att det går att skapa en fredligare värld fast människor har olika religioner. Men då måste ju alla våga mötas och framförallt erkänna att de inte har monopol på Gud. Annars har jag svårt att se hur det hela ska gå till. Att pengarna styr mycket instämmer jag helt i. Pengar och makt!!!  Religionerna är ett sätt att skaffa sig pengar och makt över andra människor. Buddhismen tilltalar mig dock.

Ateister är lite "flummiga" anser jag:);) De verkar tro att man kan ta bort religionerna och att det automatiskt skulle skapa fred. Det är att gå till ytterligheter;) Vilka ska ta bort dem och skulle det inte bli ett väldans kaos snarare än fred?

För egen del tror jag att mycket är sant i ALLAS religioner men långtifrån allt. Så jag skulle välkomna en förståelse inför varandras religioner att man erkänner att man inte har alla svar och att religionerna kanske behöver ses över och utvecklas precis som allt annat. Gud är Livet och just utveckling för mig.

WiktZac
0

Jag tror snarare att religionerna är det verktyg med vilket onda människor möjliggör, skapar, eller underblåser krig, folkmord och annat otrevligt.

Givetvis kan man inte dra alla religioner över en kam heller, taoismen och buddhismen t ex tycks ha en hel del inneboende humanistiska kvalitéer som verkar omöjliggöra dessa destruktiva handlingar som ju krig givetvis är den yttersta representanten för.

Får väl avsluta med lite kloka citat - det tycks ju vara poppis…

"(Religion) With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion" - Stephen Weinberg
_
"The patient typically finds himself impelled by some deep, inner conviction that something is true, or right, or virtuous: a conviction that doesn't seem to owe anything to evidence or reason, but which, nevertheless, he feels as totally compelling and convincing. We doctors refer to such a belief as 'faith'."_ - Richard Dawkins

"We admit that we are like apes, but we seldom realise that we are apes." - Richard Dawkins

//Zac

CarlS
0

Nej, man har inte monopol på gud. Han är en enda gud och Jesus är hans son! Och han är också allas gud!

Och ni kan säga vad ni vill men hade alla människor följt Jesus ord och hans kärleksbudsskap så hade det varit fred på jorden. Och han proklamerade verkligen inte för krig i så fall har ni läst på dåligt…

//CarlS

zzTCM
0

#11 Nej han proklamerade inte för krig. Det gör vi människor. Genom att inte acceptera andras religioner eller brist på religion. Jag tror inte det handlar om att läsa på. Utan om att göra sitt bästa för att att vara kärleksfull dvs. försöka att leva så kärleksfullt som man förmår.

blombuketten
0

Raderade detta inlägg då jag skrivit nästan samma sak under "Fredsagenterna".

CarlS
0

Men snälla goa Blombukett!

Hoppade du över mitt inlägg i #8? Där skriver jag såhär:
_
"Jo, visst kan jag närma mig muslimska organisationer och tillsammans med dem jobba för en bättre fredligar värld. Men jag kan inte engagera mig i en muslimsk organsiation! Vi har ändå helt olika syn på Jesus till exempel._

Det måste väl gå att skapa en fredligare värld ändå fast människor har olika religioner. Det är snarare makt, rikedom och girighet som sätter käppar ivägen för en fredligare värld än religionerna. Visst, ofta talas det om "I religionens namn" Men i själva verket är det "I Mammons " namn"!"

Om jag inte vill engegera mig i deras tro och sluta upp i den är det så konstigt?

Säg att du är Moderat. Du kan väl sluta var det och bli sosse istället? Ungefär så menar du alltså…

Däremot kan väl sossar och moderater ofta jobba tillsammans mot samma mål…

//CarlS