Mona ny s-ledare?
Enligt artikel i den - visserligen tveksamma gratisblaskan - PUNKT.SE som Aftonbladet delar ut så är det nu klart att Mona Sahlin kommer bli ny partiledare för socialdemokraterna.
Om det stämmer så tycker jag synd om socialdemokratin, är det verkligen den bästa partiledare man kan komma upp med???
// staffan
Troligtvis inte, men enligt tidningen har alla andra potentiella kandidater sagt nej.
Jag tycker hon är rätt duktig på att debattera, men verkar helt oförmögen att genomföra förändringar.
Ser hon till att skaffa duktiga rådgivare, och andra som gör det faktiska jobbet, så kanske hon fungerar som ansikte utåt?
Hon har ju en gedigen bakgrund och erfarenhet. Men hon är ju knappast idealvalet.

Hmmm… enligt DN lutar det åt Messing!
Enligt Aftonbladet säger hennes distrikt att Messing tackat nej, men hon har själv inte uttalat sig.
Tycker det faktum att så många tackar nej är oerhört olyckligt för socialdemokratin, man börjar ju fundera på hur det står till med ansvarstagandet.
Jag tror man får vänta tills det kommer en officiell pressrelease från sossarna om vem det blir. Det finns en tradition inom partiet att alla tackar nej tills man fått en officiell förfrågan från valberdningen, jag är inte säker på att alla tilltänkta fått det, förutom Margot Wallström.
Sedan ska man dessutom vara förankrad i partidistrikten innan man tackar ja. Ni minns väl hur det var med GP, officiellt så tackade han nej många gånger, men till slut blev det han.
En stor del av strulet beror väl på att Anna Lindh var självklar som nästa partiledare innan hon mördades. Jag tror dock varken på Sahlin, eller Messing. Jag tror det blir en för allmänheten doldis, men som kan samla partiet, men det är bara min spekulation 
Mvh Bengan

#4 Jag hoppas innerligt att du har rätt. Det du säger om nej-tackande stämmer ju. Vore skönt med en ny frisk kraft.
Å vad ledsen man blir när man tänker på Anna Lindh. Hon hade gjort ett fantastiskt jobb på posten, det är jag övertygad om.
//Pernilla

Å hu nej…Inte Mona. Jag tycker de ska testa en ung partiledare, gärna en tjej. Typ som miljöpartiets Maria Wetterstrand. Måste väl finnas någon sådan i partiet?

hoppas det blir Mona
då har Alliansen en klar chans vid nästa val
# 7 He he har du inte större tilltro till alliansens chanser. rätt kul! 
#6 En ung oprövad tror jag kan funka i ett parti typ (mp), men inte (s). Att vara partiledare för (s) måste vara en otroligt utsatt position - med vaksamma ögon såväl inom partiet, olika anknutna rörelser som utifrån.
Det krävs nog en erfaren person…
Tyvärr!?

#9 Ja antagligen har du rätt. Men kanske att de skulle locka till sig fler unga om de hade en yngre partiledare? Givetvis med en blytung stab av rutinerade medhjälpare/rådgvare.
Eller att Mona har en ung tjej/kille som vice och som efter något år får ta över…
Inte konstigt att ingen vill bli S-ledare. Vem sjutton skulle vilja "städa upp" efter alliansen efter fyra år. Det behövs nog två språkrör för det! eller tre 

Mona lär väl absolut vara alliansens kandidat. Hon kommer verkligen att dribbla bort sig i den rollen.
Kommer ni ihåg Monas tidigare bravader? Ja nu lär de börja diskuteras igen. Läs mer här
Jag tror att det bästa för S vore att plocka fram ett helt nytt namn ur garderoben. Att ta gamla partikamrater med "inarbetat" renommé tror jag bara kommer att belasta dem. De flesta har ju varit med om att bygga upp den socialdemokrati vi ser idag och det är den Sverige är trötta på.
Ett helt nytt namn som inte kan kopplas till denna process tror jag vore det bästa för S. Men jag hoppas på Mona så klart för då lär vi få ett stort garv framöver. Hon lär ju i vanlig ordning börja grina om hon blir ansatt

Jag tror också att det är bäst med någon ny.
synd att hon skulle sabba allt så.
ja, Mona har ju inte varit den "hetaste" och populäraste personen kanske. Men tiden får väl utvisa om hon blir en bra eller dålig partiledare. Vem vet? hon kanske blir jättebra!!
hon är ju duktig på att argumentera iallafall
Tycker det är dålig stil att förlöjliga politiker här inne oavsett vilket parti de tillhör. Får man be om en skärpning?
#15 så sant!

Man borde ju kunna ha en erfaren ledare på positionen, inte nödvändigtvis politiskt erfaren dock. Tror man kan komma långt på erfarenhet i affärslivet, och se till att man har en bra stab med politiskt erfarna människor runt omkring sig.
Men som någon sa tidigare, så behöver nog tyvärr alliansen att Mona blir ledare om de ska överleva ett nytt val…. Men jag tror på en erfaren doldis, eller Jan Eliasson som jag råkar tycka är en oerhört sympatisk prick….
#17 Han är inte så mycket "sosse" dock Jan Eliasson. Jag tror att vänsterfalangen motsätter sig honom som kandidat. Personligen tycker jag dock också att han är såväl kompetent som sympatisk.
Dessutom känns det som att det kommer att bli en kvinna, vilket även Nalin Pekgul är övertyged om… och vem vågar säga emot henne? ;)
hellre Mona Sahlin än Jan Eliasson eller Nalin Pekgul tycker jag. För Mona är duktigare på att argumentera i sakfrågor. (min egen uppfattning)
Mona är för blå. Hon får nog svårt att samarbeta med de övriga inom vänstern. Men hon är nog trots allt den enda som vågar utmana alliansen. Hon är inte någon personlighet som tilltalar mig. Konstigt att inte allt alliansfolk här inne gillar henne hon är ju ganska lik er! 
#20 Jag tycker att det är jättebra om det blir Mona. Hon är dock långt ifrån "blå" om blå betyder att man har värderingar som Alliansen.
Ska man ge Mona en färg blir det väl grå - som i gråsosse…?
Gråsosse, milt nedsättande benämning på traditionella, partitrogna socialdemokrater av den äldre sorten, utan intresse för idédebatt eller stora visioner. Uttrycket lär ha myntats på 1960-talet av en anställd på Dagens Nyheter, med hänvisning till vaktmästarna i tidningshuset. Förleden 'grå' syftade på att vaktmästarna bar grå rockar och hade inget med deras ålder att göra. Efterleden 'sosse' i ordet har använts i svenskan sedan början på 1900-talet - av partianslutna såväl som meningsmotståndare.
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5sosse
#22 Det där om att inte föröjliga politiker gick visst förbi.
Mvh Bengan

#23 Bengan
Fast jag håller nog faktiskt med om att Mona är en "partitrogen socialdemokrat av den äldre sorten, utan intresse för idédebatt eller stora visioner".
// staffan
#24 Trots att jag inte är en fan av Mona så tycker jag inte som du. Hon har sedan SSU tiden (även jag var aktiv inom SSU då, var med och valde Anna lindh till SSU ordförande på kongressen i Stockholm 1984, då var man ung och driven
).
Mona Sahlin brukar ha ganska stora visioner och brukar inte vara rädd för att driva dem. Däremot så känns hon inte som en handlingens kvinna, som kan ta tag i sakfrågor och få igenom en förändring i sammhället. Jag upplever henne mer som intreserad av ideologien och liknande frågår.
GP däremot var väl en gråssose av värsta sort, det var han redan när han var kommunlråd här hemma.
Mvh Bengan
#23 Det var ingen mening att förlöjliga - snarare klassificera… Fast jag var nog inte helt träffsäker, eftersom:
#25 Jag tror du har rätt. Hon uttryckte faktiskt vissa visioner om att förbättra för småföretagare för några år sedan. Tyvärr verkar det som om du har rätt även vad gäller handlingsförmågan. Det blev väl inte ens en tummetott av visionen…
Mona Sahlin brukar ha ganska stora visioner och brukar inte vara rädd för att driva dem.
Det har jag hört många säga om Mona, hopas att det är sant 
Däremot så känns hon inte som en handlingens kvinna, som kan ta tag i sakfrågor och få igenom en förändring i sammhället.
Det kan nog bero på att hon har haft andra åsikter än andra.
om hon får mer att säga till om så kanske även handlingarna bli starkare?
Jag verkar haft fel i tron att det inte skulle bli Sahlin. Förstår inte riktigt hur sossarna tänker. Sahlins rykte bland allmänheten, både bland aktiva sossar och övrig befolkning är ju ganska skamfilat. Men där ser man, detta trodde jag aldrig.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,977905,00.html
Mvh Bengan
#28 Där ser man, det trodde faktiskt inte jag heller.
Vi får se vad som händer under morgondagen. Hon verkar i alla fall snubblande nära partiledarposten nu…
Mona är en vacker Qvinna och har huvet på skaft. Kan bli ett bra val….
//CarlS

Haha…tja..Sätt gärna Mona Sahlin på den posten, och vi har garanterat en fortsatt framtid för Aliansen nästa val! 
Tja mitt hjärta gråter att det inte kan bli anna lindh, för hon var en fantastisk person, det går inte att säga nått annat…
Men Gärna Mona för mig, och hennes "rumsrenhet" med det som visserligen nu är preskiberat, men ändå har hon lyckats att göra det en gång i världen, jag tänker på denna "konto-skulds härva" & andra bravader.
Oj nu har jag varit ironisk nog, kanske dax och vara lite snäll, men det går inte, när man får så fina bollar och debatter mot.

sköt om Er!
kram!
GP däremot var väl en gråssose av värsta sort, det var han redan när han var kommunlråd här hemma.
aha! en Katrineholmare till?? vad trevligt 
iallafall så ska det bli spännande och se hur Mona blir som partiledare och förhoppningsvis statsminister vid nästa val 
Hon kommer att få mer att säga till om än förut, så vem vet? Hon kanske blir jättebra!!
#32 Jaså en till från Katrineholm, det var ju kul.
Mvh Bengan
#33 japp 
mvh,jennie
nu är det presskonferans om Sahlin på tv
Alltså… Jag är lite tvådelad i detta….
Min första tanke när jag fick reda på det var "o, nej, nu sjunker partiet" Mona har gjort så pass mycket att skämmas för att människor inte glömt det än, även om hon "legat lågt" nu ett tag.
saken är den att om en borgare skiter i TV avgiften eller anställer svart, så är det ganska OK, det är ju trots allt det deras politik bygger på, det är nästan att beakta som en av deras grundstenar, så det är ganska accepterat ändå, det är vad man kan förvänta sig o inget annat.
Med oss sossar är det dock så, att vi står för ärlighet, ren(hårig)het, och tycker att de som har det bättre ska dela med sig till de som behöver det bättre, så det är värsta katastrofen om vi gör något!
Jag tänkte att där försvann hoppet… Om bergarna ens får sitta kvar sina 4 år (det gick ju inte så bra sist, var det väl, då de satt 2 år ungefär vill jag minnas) så vinner vi inte en sådan skrällseger som vi skulle gjort annars, nu är ju alla så missnöjda med hur de har det. Men som jag säger då, ni gick på det billiga tricket, men egentligen var det samma ulv fast de tog på sig fårpälsar. För så fungerar det med borgarna; de måste lura sig till röster, som man gjorde i detta valet (försök inte, ni vet själva att ni inte var ärliga). Det är skillnaden, vi sossar står för ärlighet, gemenskap, och att dela med sig om man har dett gått ställt, vi behöver inte luras.
Därför känns det lite konstigt med Mona som partiledare.., men annars har hon ju bra åsikter och vi får som sagt hoppas att hon lärt av sina gamla misstag. Även om jag personligen hellre hade sett Bodström som partiledare!
OBS! med svart menar jag svart arbetskraft så ni inte tror något annat =0)
Jag gillade radioprogrammet "Starkt material" på P3 igår, dom åkte hem till Karin Söder o fikade. Som en kommentar till Monas pressutskick om att "det är på tiden med en kvinnlig partiledare". (Karin Söder var partiledare 1986 och har varit utrikesminister ;) :)
#36 Det var en rolig kommentar! Jag skrattade hela tiden jag läste…
"Med oss sossar är det dock så, att vi står för ärlighet, ren(hårig)het, och tycker att de som har det bättre ska dela med sig till de som behöver det bättre"
Riktigt kul!
#36 Ha ha ha ha ha, jag skrattar också ihjäl mig.
Tack för dagens humorinslag.
Ja sossepolitik det är att säga en sak och göra en annan. Vara arbetarepartiets ordförande och godsägare. Motverka försäljning av bostadsrätter och själv mygla för att få köpa en. Klaga på näringslivets höga bonussystem och själv betala över marginalen till Systembolagets Vd som (råkar) vara gift med fd statsministern.
Det kallar jag ärlighet! 
#39 #40 jag tycker att era inlägg är barnsligt skrattretande.
men så reagerar folk när de ej accepterar andras åsikter här på politikifokus har jag märkt.

#36 Bodström har ju själv "erkänt" att han har haft svart arbetskraft.. självaste justitieministern.
---
#41 Ja, men snälla du!
Att tro att man får vara så naiv att man tror att man kan påstå att bara ens eget parti som står för ärlighet (när ballongen dessutom är så oerhört lätt att punktera) utan att man får svar som man ropar…
Men visst - Sahlin försökte säga samma sak idag, och talade säkert inför nickande, medhållande partikamrater.
Hon sade också att arbetarrörelsen består av facket och partiet och att detta utgör en helhet. Vad ska de ca 50% fackmedlemmarna som röstade borgerligt tycka om det?
Om sossarna fortsätter tro att man har monopol på att bry sig om människor så lär Sahlin inte bara bli sossarnas första kvinnliga partiledare. Hon kan också bli den förste som aldrig blev statsminister.
#41 Jen, det handlar inte om att inte respektera andras åsikter. Det är helt enkelt bara otroligt roande när man kastar sten i glashus på det där sättet. Som att sossarna aldrig gjort några fel och fått patent på just "ärlighet" - vilket är det sista ordet jag skulle ta i min mun när det gäller den organisationen.
Man måste få ha lite kul också när någon bjuder på det på det där viset. 

Tja, jag tycker mig ha hört från varenda en, som pratat utifrån sitt parti, säga att just de är de ärligaste och bästa. De som ska rädda Sverige och se till att alla har jobb osv osv i all oändlighet. Det är inte något som är typiskt för just sossarna.
#45 Det har jag inte påstått heller. Klart att alla tror att ens eget parti har den bästa lösningen för Sverige.
Men lite självinsikt skadar inte.

Håller med ang självinsikten. Den tycker jag fattas hos de flesta politiker. Empati är en annan sak som jag efterlyser. Verklighetsförankring är en annan. Detta oavsett parti.
Detta att älta i misstag som begåtts en gång i tiden är en annan sak som jag inte förstår. Alla gör vi urkorkade saker. Däremot om man fortsätter göra samma misstag om och om igen, då kan man börja diskutera lämplighet hos vederbörande. För, som det heter, det är ju av misstagen man lär sig, förhoppningsvis.
Hmm, jag förstår…. Så när ni inte har något vettigt att säga skrattar ni åt den som faktist sagt något? Lite barnsligt måste jag säga…
Väldigt moget att ni låtsas missförstå… eller ni kanske faktiskt inte förstod?? Då ska jag gärna förklara för er; Med ärlig politik menar jag att vi behöver inte byta namn till NYA sossarna, eller säga att vi är ett NYTT ARBETARPARTI för att få röster. Vi kör med vår politik för att den är god rakt igenom.
Visst kan man ha ett stort gods, det kan alla ha. Det är det som är grejen med vår politik att alla är accepterade som de är. Har man lite mer pengar så delar man med sig till de som har lite mindre.
Med den förklaringen lämnar jag politik i fokus med sorg i bröstet… Jag trodde detta var en seriös sajt, men här förlöjligar en MUF:are eller vad du är för något över vad man säger om de inte håller med. Jag känner igen det där från SSU, men jag har vuxit ifrån det nu och gått med i partiet istället…
Jag trodde detta var en seriös sajt där man kunde få en del givande och intressanta diskussioner, men så var inte fallet.
Som sagt, med tungt hjärta tar jag bort mitt medlemskap i politik i fokus. Adjö
#48 Nu blev det plötsligt mycket mer intressant. Om jag förstår dig rätt vill du omforma (s) så att det BLIR ett ärligt parti.
Det är ju åtminstone en vacker tanke…
men, jag undrar verkligen vad det är med folk?
som utan att tänka efter, går så i taket av en eller två kommentarer och tar det så enormt personligt, att de skäller ut nån annan eller raderar sitt medlemsskap här? det händer allt oftare, ju fler nya medlemmar som iFokus får, att det blir gräl och mindre krig för småsaker, petitesser.
Detta är en seriös sajt, med mer eller mindre seriösa och duktiga skribenter.
om man skriver en sån klyscha, som inte alls stämmer med verkligheten eller fakta så får man tåla lite feedback och leenden i mjugg.
Det är otroligt lätt att trampa folk på tårna i ett politiskt forum. Är man helt humorbefriad eller tar åt sig personligen av kritik riktad mot ett parti eller dess frontfigurer kanske man inte funkar på ett sådant forum vare sig det är seriöst eller inte. Det är helt enkelt en del av politiken tycker jag.
Kul att läsa om dessa kommentarer. Det har gått ett drygt halvår sedan #0. Har Sahlin bekänt färg?
Jag själv har i strängen påstått att Sahlin är duktig på att prata men dålig på att faktiskt åstadkomma något. Än så länge tycker jag min kvarn snurrar i friskt vattenflöde… ;-)
#52 bekänt färg?
ska hon måla om huset? 
jag tycker att Sahlin har gjort bra ifrån sig hittils iallafall…
och jag håller med Caroline i inlägg #48
men tråkigt att du tar bort medlemsskapet i en så intressant diskusion.
#53 Vad menar du med att hon gjort bra ifrån sig?
Jag tror många var överens om att efter valförlusten skulle (s) behöva förändringar? Tycker du hon börjat med det? Eller tillhör du Persson-falangen, som tyckte allt var bra som det var?

Frågan är hur man mäter "gjort bra ifrån sig"?
Handlar det om att göra helt om ifråga om den politik som gett ett sådant bakslag, eller om att få bra opinionssiffor? Eller kanske att driva, som du säger AndersE, traditionen vidare?
//Zac
På tal om opinionssiffror. Någon som vet det aktuelle läget idag?
//CarlS
#55 Det måste ju bli en helt subjektiv värdering…
Skulle man försöka göra en objektiv värdering så skulle väl måttet bli en kombination av höga opinionssiffror och att driva frågor enligt partiets ideologi och värderingar…?

Då har hon nog gjort bra ifrån sig! Höga opinionssiffror och ett frånvarande av nyheter som nog måste tolkas som att driva det i gamla hjulspår, alltså enligt partiets ideologi och värderingar.
//Zac