Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1253 ggr
mans
0

Yttrandefrihet endast för vissa?

Det är en rätt intressant debatt som blossat upp i samband med Postens senaste distribution av information från ett politiskt parti. Vissa verkar tycka att brevbärarna och till och med hela Posten som organisation ska vägra att dela ut post/reklam som de inte håller med om.

Jag tycker att Posten och dess anställda ska ha skyldighet att distribuera det som kommer in, så länge det är lagligt material. Yttrandefrihet är viktigare än några anställdas personliga övertygelse.

Se även min dagbok för mer om vad jag tycker.

Vad tycker du?

charlie
0

Självklart, om de ska ha lön så ska de utföra sin arbetsuppgift. Hur vore det om de postanställdas fackförening beslutade sig för att inte distribuera borgelig valpropaganda?

Men å andra sidan så faller väl detta precis som andra (s)tatliga företag under ett visst partis mäktiga propagandaapparat. Så som (s)vt och (s)r.

---

Oskar
0

Självklart ska brevbärarna dela ut all typ av (laglig) information. Om de inte vill det så är inte Posten rätt företag för dem att jobba i. Alternativt så måste Posten få nya riktlinjer, men vilken regering skulle ge Posten direktivet att inte dela ut information från vissa avsändare…?

Men jag tror det skulle bli lite svårare resonemang om Posten vore privatägt. Eller ta en budfirma tex, ska de tvingas åta sig alla buduppdrag?

Oskar

charlie
0

#2 självklart de agera som ett statligt företag, om staten hade lejt ett privatägt företag hade de likaså varit tvingade att utföra sitt uppdrag även om det inte passade rent moraliskt.

---

Pia
0

Jag håller med, vem bestämmer vilka åsikter som skall delas ut med gruppreklam, såvida det inte strider mot lagstiftningen? Och en jurist kunnig på just det rättsområdet har tittat på materialet och konstaterat att det inte kan anses göra det, då förstår jag inte problemet…

Om man skall gå till jobbet varje dag och hävda att man inte kan utföra vissa (lagliga) uppgifter p g a sin politiska, religiösa, etiska övertygelse, ja då skall man kanske tänka över vad man bör jobba med…

Kaj
0

Såvitt jag vet lever vi i en fri demokrati och allas åsikter är lika värda att få yttras (under förutsättning att de inte strider mot lagen). Jag antar att Nationaldemokraternas budskap ligger inom lagen eftersom de är ett lagligt parti. Man kan givetvis ha vilka åsikter man vill om deras budskap men att förbjuda dem vore helt fel och då även helt fel att inte distribuera deras budskap. Som sagt tyck vad ni vill om vad de säger men vi lever i en demokrati då måste allas åsikter få vara med i debatten.

jag gillar tex inte mycket av vad några partier i riksdagen säger och bestämmer. Men jag skulle aldrig drömma om att förbjuda dem att distribuera sitt budskap eller på annat sätt komma ut. Bara de håller sig inom lagens ramar så.

Saber
0

Jag är helt med på de som delar ut posten inte gillar det som ska ges ut i "reklam" syfte, men de får betalt för att dela ut det och passar det inte får de väl byta jobb och låta någon som gör sitt jobb få det istället.

Oskar
0

#3 Men hur ställer du dig till caset med en privat budfirma? Om du äger budfirman och får en förfrågan om att köra buduppdrag åt ett extremt parti (men lagligt) ska du då tvingas acceptera uppdraget?

Att staten måste behandla alla lika tycker jag är självklart…men när man kommer till privata företag är det inte lika simpelt tycker jag.

Oskar

poike
0

När det gäller Posten så ska de anställda utan tvekan dela ut allting. Posten har en laglig särställning med flera olika uppgifter som ligger bortom företagsekonomi. Om de inte delar ut sådan reklam, då ska hela Postens särställning avskaffas.

När det gäller privata företag så blir flera frågor som uppstår. De anställda kan ju knappast ha någon rätt att vägra dela ut viss typ av reklam om man inte gjort upp om det i förväg. Men här kan ju alltid anställa förhandla med företaget. När det gäller företaget så kan de ju inte tvingas att ta uppdrag.

Om ett företag har monopol i praktiken, då kan man diskutera om företaget enligt lagen ska tvingas att dela ut allt lagligt innehåll. Ni kanske minns att internetsajten Flashback försvann från Internet under något år. Anledningen var att Worldcom i praktiken hade monopol på Internet i hela världen. Alla företag som sålde internetkapacitet var kunder till Worldcom (eller så var det några led emellan). Och Worldcom gillade inte Flashback. Tydligen finns det någon lag, men den testades aldrig tror jag.

Rent allmänt så tycker jag att större företag ska välja att ha högt i tak.

Inlägget är låst för nya kommentarer