Vallöften, är de uppfyllda?
Jag kollade lite på de vallöften som Socialdemokraterna la in för förra valet. Jag undrar hur många av dessa som verkligen är uppfyllda. Var de inte bara vallöften som man visste att man inte skulle kunna hålla men som man ändå gav för att vinna valet? Vad tycker ni? Vilka av dessa har uppfyllts och vilka tror ni man kommer att banka igenom månaden innan valet för att kunna säga att man faktiskt nått dit?
- Höjda barnbidrag
- Förlängd föräldrarförsäkring
- Högkostnadsskydd för tandvård
- Höjda pensioner
- Vårdgarantin
- 80% av befolkningen i arbete (riktigt arbete)
- max 4% i "öppen arbetslöshet" (inte dribbla bort arbetslösheten i sjukskrivningar och åtgärdsprogram)
- 380.000 nya jobb
Uppnått:
Höjt barnbidrag
4% i öppen arbetslöshet
Jag minns inte att de lovade nåt om förlängd föräldraförsäkring? Höjd nivå lovade de ju, och det genomförs i år.

4% i öppen arbetslöshet kommer de inte att uppnå mer än kanske någon månad. Det har tom Per Nuder sagt. Dessutom är det falska siffror. Klart man kan uppnå 4 % (ja till och med 0%) om man skyfflar över personer som kan vara arbetsföra (bara det fanns jobb) in i sjukvården. Det finns det till och med bandupptagningar på att dom gjort. Var väl något uppdrag granskning eller så där någon försäkringskassa eller något fick provision på hur många de kunde slussa över från arbetslöshet till sjukvårdssytemet.
Dessutom räkanr man inte med personer som är arbetslösa men som satts i olika (påhittade) åtgärdsprogram. Jag blir bara väldigt trött när jag hör hur de dribblar med siffror bara för att uppnå utlovade mål. Makten är viktigare än att faktiskt göra något för dem. De som blir lidande är alla stackare som inte får något jobb pga. avsaknad av en fungerande arbetsmarknadspolitik och satsningar på nya företag som skulle kunna gerera nya jobb.

#1, ja så har jag för mig att de sa.
Man brukar räkna arbetslösheten på folk i arbetsför ålder, dvs personer mellan 16-65 år. Är dock ganska säker på att siffran 80%inte uppnåtts… än… men det är ju som sagt ett par månader kvar. 

Det är ju underligt att man inte då hela tiden talar om att > 20% av befolkningen har inte något arbete. Då torde alltså även regeringen anse att vi har en av de högsta arbetslösheterna i Europa?
---
#6 Nja, det har vi nog inte va….

jag tror siffran är ca 77% just nu.
Charlie att det är 20% som lämnas utanför har sina orsaker. Vissa kan vara utan arbete av eget val. T ex att man vill vara hemma med barn, studera och så.

http://www.europaportalen.se/statistik/aloshet2005.html
Enligt de siffrorna har Sverige inte en av de högsta arbetslöstalen.
Oskar

Oskar, det beror på hur man räknar. Detta är den "officiella" statistiken. Men vår regering döljer den verkliga arbetslösheten genom åtgärder som i andra länder räknas in som arbetslöshet eller inte alls används (typ slussa över långtidsarbetslösa till sjukvården). Tar vi officiellt hänsyn till detta så skall vår öppna arbetslöshet ligga på omkring 8-9% eller mer. Då blir det en annan bild

#10 Jepp, jag misstänker också att siffrorna i länken är lite missvisande. Vore intressant att se motsvarande siffror fast där all arbetslöshet räknades in. Även andra länder har ju friserade siffror även om de kanske inte är lika friserade som våra…
Oskar

Om du går in på http://www.moderat.se/artikel.asp?flikid=1&menyid=1&webbid=1&artikelid=14725 så har de en siffra på 17,1 %
De arbetar med ett begrepp som heter Bred arbetslöshet vilket iof kan ifrågasättas om det är den riktiga siffran att använda

Brukar verkligen utbildning räknas till icke syselsatta? Och då menar jag inte inte AMS utbilningar där man samlar människor för att passivisera dem.
---

Jag tycker inte att "riktig" utbildning borde räknas som arbetslös. Det är ju en form av sysselsättning som framöver skall ta dig in på arbetsmarknaden.
AMS utbildning däremot borde ingå. Det är ju personer som är/har varit arbetsösa och slussats in där som en hjälpåtgärd för att hålla nere arbetslösheten
Det är väl att göra det lite enkelt för sig? Att dra all AMS-utbildning över en kam och påstå att "man samlar människor för att passivisera dem".
Rätt utförd så är väl AMS-utbildning en åtgärd för att göra en arbetslös människa mer attraktiv på arbetsmarknaden. Jag inbillar mig inte att den ambitionen alltid nås, men tycker att debatten kan få vara något mer nyanserad…

AndersE, visst det är riktigt. Jag menade nog snarare den AMS utbildning man mer eller mindre "komponerat" för att få personer ur arbetslösheten. Dvs sådant AMS utbildningen från början inte var tänkt för. Nu känns det som om man slussaar in personer i AMS utbildning för att det inte finns riktiga jobb för dem att söka pga. att man fört en sådan dålig arbetsmarknadspolitik. Hade man skött sitt jobb där hade det funnits jobb att söka för dessa personer inom de gebit de verkligen ville jobba med. Annat är det naturligtvis med branscher som av naturliga själ inte utvecklas (ta t ex varsindustrin på 80-talet där vi blev utkonkurrerade av lågprisländer).
Ja, jag har ingen egen erfarenhet av hur AMS sköter sitt uppdrag.
Det är ju tyvärr sällan man hör eller läser något positivt…

Frågan är vad är föhållandet för hur många kurser/utbildningar en person går innan den får ett riktigt arbete? Har AMS ens vågat ta fram denna statisiken?
Vad man verkligen borde ha en kurs i är hur man startar ett eget företag och sedan lär människor ta ansvar över sina egna liv.
---
Studerande räknas inte in i sysselsättningsstatistiken i alla fall och står därmed utanför siffran 77%. Det är ju fel på sätt och vis, då man är fullt sysselsatt med att studera och därmed inte går på a-kassa eller medverkar i någon arbetsmarknadspolitisk åtgärd.