Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 1667 ggr
AndersE
0

Smälta glaciärer leder till krig?

Artikel i DN:

"- Vår största upptäckt är att de små glaciärerna bidrar mer till havsytans höjning under de närmaste hundra åren än inlandsisen på Grönland och Antarktis, säger Ursula Rick vid Coloradouniversitetet i Boulder i USA."

"Den indiska rymdforskningsorganisationen rapporterade tidigare i år i tidskriften Current Science att Himalayas glaciärer har minskat med en femtedel sedan 1962. De små glaciärerna har minskat dubbelt så mycket. Stora glaciärer delas upp i mindre när de smälter. Det betyder att avsmältningen går fortare och fortare."

"Vattnet stiger inledningsvis när glaciären smälter för att sedan minska under torrtider. Det gör att jordbruket drabbas."

Och koppla ihop detta med vad jag läste i dagens HD. Nämligen att det finns ett mycket tydligt samband mellan krig och tillgång på mat i Kinas historia de senaste 900 åren. Historien visar att när det blir tillräckligt ont om mat börjar människor flytta, och krigsrisken ökar. Man menar att hunger är en viktig faktor bakom de senaste årens problem i Sudan.

Betyder det här att vi får börja vapenrusta igen? För att skydda oss för hungriga människomassor från länder som drabbas av först höjd vattennivå, och sedan av brist på vatten…

precis
0

1,1 millimeter per år. dags att börja tänka på var man börjar planera strandhuset

Glaciärernas avrinning ifrån Himalaya har varit huvudkällan som dricksvatten för många miljoner människor i södra Kina och norra Indien, tänk om det tar slut…

Otroligt nog har de hittat en gigantisk undervattenssjö/reservoar under Sudans torra öknen. Det är ju inte hunger i sig, utan den totala avsaknaden av rent vatten som lett till de grymma striderna där.
Texttv har tagit bort nyheten, men det går nog att googla fram. om jag minns rätt så var den dubbelt eller tre gånger så stor som Vänern

Och apropå klimatflyktingar: det är i snitt 2.000 personer som illegalt försöker ta sig till Kanarieöarna varje månad. inte riktigt lika många försöker vägen över Gibraltar eller Lampedusa/Malta, men det är dock enormt många hungriga och desperata afrikaner som riskerar liv och lem för att ta sig hit.

CarlS
0

Glaciärer undersöks för att försöka förstå hur dessa och våra stora inlandsisar kan tänkas reagera på eventuella klimatförändringar. Som exempel brukar man nämna att om isen över Västantarktis smälte skulle detta bidra till att havsytan höjs med sex meter. Det låter kanske inte mycket men har stor betydelse då mycket av vår civilisation är uppbyggd längs kuster.

Havsytan kan stiga 7 meter när inlandsisen på Grönland smälter.

Om alla is på jorden skulle smälta skulle havsytan höjas med 80 meter!

Och för att svara på din fråga så tror jag att krigsrisken ökar världen över med klimathoten…Det för så mycket med sig..kanske mer än vi anar idag.

Länktips: Klimatbloggen

//CarlS

AndersE
0

Artikeln i HD/NST finns här - sista sidan. Utdrag:

"Krigen startade i regel mellan tio och trettio år efter det att den kalla perioden inletts. - Under förhållanden med svår ekologisk stress kan krig bli den sista utvägen att fördela de krympande födoresurserna, skriver David Zhang och hans kollegor i vetenskapstidskriften Human Ecology."

"Han anser att rönen ger ökad tyngd åt farhågorna för att framtida klimatförändringar - med bland annat torkkatastrofer, översvämningar, extrema värmeböljor, stormar och missväxt - ska leda till svåra motsättningar mellan människor, nationer eller till och med regioner. - Det kan mycket väl uppstå konflikter mellan regioner som är rika på livsmedelsresurser och sådana som av klimatskäl har stor brist på mat, säger han."

"Den amerikanske ekonomen Gary Yohe, som bidragit till FN:s klimatforskarpanel IPCC:s senaste rapport, är inte förvånad över Hongkongforskarnas slutsatser. Han ser själv ett tydligt samband mellan klimatförändringar och krig. - En väpnad konflikt inom eller utanför nationella gränser är något som ett förändrat klimat helt klart kan utlösa, säger han till tidskriften Nature. Det finns en lång historia av stater som under kärva tider invaderat andra i jakt på naturresurser."

---

Det är kanske så att pengarna för klimatskydd ska tas från försvarsbudgeten…

zeretki
0

Tja, jag är rätt så pessimistisk. Jag tror allt kommer att gå åt skogen rätt snart. Jag vill absolut inte investera i nån sjötomt, om man säger så. Snarare flytta till ett relativt säkert ställe med lite folk. ;)

Om jag flyttar till Norrland nu, så hinner jag före alla andra…

zzTCM
0

Tror tyvärr också att krigsrisken ökar ökar i världen med klimathoten. Men jag hoppas dock att det blir precis tvärtom att klimathotet blir det som förenar människor av olika religioner till slut. Dock är det väl så att panik utbryter om människomassor tvingas fly.

Kanske blir det ändå så att pengarna som nu går till försvaret i framtiden kommer att gå till klimatskydd. För vad finns det att kriga över människor emellan när planeten rämnar och där finns det pengar att ta av världen över. Då kan det nog dock vara försent….

# 4 Jag tror inte heller att det är läge att investera i en sjötomt.

AndersE
0

#5 Om miljöproblemen leder till brist på mat lär det finnas mycket att kriga om…

zzTCM
0

# 6 Lite kryptiskt…. kan nog utvecklas…

AndersE
0
zzTCM
0

OK men vad tycker du själv? du säger i # 3 "Det kanske är så att pengarna för klimatskydd ska tas från försvarsbudgeten….."  försökte svara.

Du frågar också i # 0 "Betyder det att vi får börjar vapenrusta igen"

Mitt svar är nej vi kan inte skjuta ner klimatflyktingarna….eller?

AndersE
0

#9 Jag tycker naturligtvis inte att vi ska börja skjuta klimatflyktingar. Men du frågade vad det finns att kriga om - och svaret var lite väl uppenbart. Det kan ju bli så att krig kan handla om mat - överlevnad.

Nu börjar det kanske bli väl mycket domedagsprofetia över strängen (mitt fel - jag vet!) men man kan ju tänka sig ett läge där någon del av världen med stor befolkning får extrem livsmedelsbrist. Hur hanterar världen en miljard människor på desperat jakt efter mat?

zzTCM
0

# 10 Jag menade att vad finns det att kriga om när det gått så långt att planeten rämnar. Då är det för sent att ta pengar från försvarsbudgeten.

Jag tror inte på domedagsprofetier annat än de vi skapar själva. Du har inte skapat någon. Det är en väldigt intressant sträng! Jag undrar också givetvis som dig. Hur hanterar världen en miljard människor på desperat jakt efter mat??.

Det är därför jag tycker att vi kan ta pengar från försvarsbudgeten….; innan det går för långt…..