Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 2396 ggr
mans
0

Nätspriten laglig?

Enligt DN idag kan det vara bara en tidsfråga innan det blir helt lagligt att importera sprit, öl och vin från andra EU-länder.

Vad tror ni, är det här första spiken i kistan för Systembolaget och alkoholmonopolet i Sverige?

Själv tror jag att monopolen är dödsdömda i Sverige. Det kanske tar några år, men i längden kan vi inte hålla ut mot EU-rätten och den liberala hållning som råder i dessa frågor inom EU.

charlie
0

Monol är lika förlegade som arbetsrätten. Marknaden är idag så global att antingen inför man ett totaliärt styre á la Kuba eller Nord Korea. Eller så försöker man göra det bästa av situationen.

---

charlie
0

Nu har tydligten general advokaten kritiserat det svenska spritmonopolet.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=826983

---

AndersE
0

Jag tror att systembolagets dagar är räknade. Det dröjer nog bara några år.

Jag tycker inte att det är 100% positivt, men jag tycker att det är rimligt att alkoholförsäljningen släpps fri.

AktieTrader
0

Jag vill ha systemet kvar, sortimentet är i världsklass. Men nätspritsreglerna får gärna ändras.

AndersE
0

#4 Jo, det är en av fördelarna. Risken är ju uppenbar att de mindre städerna går från en butik med stort sortiment till ett antal mindre med litet…

charlie
0

#4 Det är det är nog den lamaste ursäkten för att behålla ett monopol. Det är ungefär som att gå in i en skivbutik och bara för att den inte har ett monopol eller är statligt styrd att den helt plötsligt skulle ha ett större sortiment? Eller är det någon här som på fullaste allvar tror att ICA, Konsum, PrisExtra, Lidl, Willys, Hemköp etc. inte har den vara (på den tid) som ni efterfrågar?

Ursäkta men jag har aldrig förstått den planekonomiskaaspekten av systembolaget. SJÄLVKLART kommer det finnas special butiker för att ta hand om mer exklusiva efterfrågningar. Eller så har man ju faktist en UNIK möjlighet nu förtiden att direkt beställa något av tillverkaren.

---

Kaj
0

Ja general advokaten gjorde precis ett uttalande. och vips blev det tolknings frågor om vad han egentligen menade. Systembolaget menar att hans uttalande ger dem rätt medans den andra sidan menar att uttalandet ger dem rätt. Varför kan man inte vara extremt tydlig i sina uttalanden så blev det inget snack efteråt.Skrikandes

Vad gäller är att han menade att innan jan-2005 hade systembolaget inte rätt att beslagta. Men därefter gjordes ett tillägg i Sverige som faktiskt medger rätten att beslagta utom i de fall då systembolaget vägrat att ta hem en produkt för en kund i sitt sortiment. Då skall man ha rätt att handla via annan part.

Som kuriosa kan jag nämna att jag i dec-2004 fick en laddning på 4 flaskor starksprit beslagen av tullen i Malmö. Detta ärende har varit uppe i Malmö tingsrätt och de har varje gång gett mig avslag.
Senast idag fick jag ett nytt brev från tingsrätten där de säger att "Förundersökningen kan inte slutföras under föreskriven tid. Förlängning begärs därför till den 1 september 2006".
Detta är ju ytterst underligt med tanke på att general advokaten sagt att före jan-2005 var det olagligt att beslagta Internet sprit.

Konklusion:

Spelar tydligen ingen roll vad som beslutas. Systembolaget kommer inte att följa några som helst beslut utan kommer att agera sin egen väg genom hela processen. Annars vore det ju tydligt att de skulle släppa alla tullbeslag innan jan 2005 men de gör de alltså inte.FörvånadSkrikandes

Vi kan aldrig vinna. Även om det blir ett utslag i EU att det är lagligt även för oss Svenskar så lovar jag att de kommer att hitta kryphål och fördröja detta.

AndersE
0

Du har naturligtvis rätt Charlie. En väl fungerande marknad matchar tillgång mot efterfrågan.

Tyvärr tycker jag att väl fungerande marknader är ganska sällsynta…

Två historier från vårt grannland - Danmark och Helsingör;

1. En dam (08:a naturligtvis!) i en liten butik rynkar på näsan och uttalar högt sitt missnöje med det dåliga utbudet. (Javisst, de hade väl bara 40 sorters vin mot några hundra på systembolaget. Men varför jämföra äpplen med päron?)
  2. Jag besökte "Italienska vinhuset" i Helsingör för 20 år sedan. På den tiden hade ett normalt Systembolag ca 300 viner. På vinhuset hade man 1200! (1200 olika Italienska viner alltså..!!!)

Ändå misströstar jag lite. Min ICA Maxi-butik (jättestor) saluför inte längre ett flertal kända märkesvaror. Dag för dag märker jag hur hyllorna töms på annat än ICA-märkt och Euroshopper-märkt.

Fy f-n för en framtid med Euroshopper-viner…

charlie
0

Men det finns alltid två aspekter man vill kunna åka till Statoil/7-eleven dygnet runt för att handla basvaror. Man vill kunna åka till en special butik med begränsade uppetider och få de allra flesta varorna. Man ska ha möjlighet att själv beställa (och förvänta sig en leveranstid) mer exlusiva varor). 

Det är precis därför jag aldrig köper ICAs egna varor. Tycker att det är en läskig utveckling när de bara hakar på en massa kända varor utan att behöva lägga ner massa pengar i RD, medans livsvarukedjorna kopierar.

Kanske ett euroshopper vin sitter som en smäck i gommen? ;)

---

AndersE
0

#9 Jo, jag håller med - att dricka Euroshoppervin liknas nog bäst vid att äta upp sin hatt…

Bertil
0

Att skjuta upp undersökningen är ju inte alls bra. Rent kvalitetsmässigt så är det rent förkastligt. Nu gällde det ju sprit för din del och det är ju inte så känsligt på detta plan, utan mer om man är riktigt törstig. Men om det hade handlat om, då kan ett dylikt uppskjutande vara förödande om man inte vet lagringsbetingelserna!!!!
- Jag skulle inte ens vara säker på att de skulle se till att flaskorna låg ner…och i övrigt viktiga kriterier för korrekt hantering av vin skulle jag uttrycka mina dubier inför….

Konklusion: Att beslagta alkoholdrycker i väntan på utredning och då i synnerhet vin kan ha en menlig inverkan på produkten om förvaringsbetingelserna inte är de rätta. Detta ansvar måste kunna åläggas Tullverket.

mvh
Bertil

Kaj
0

#11, så rätt

Men jag gör mig inga större förhoppningar att få dessa flaskor tillbaka. För även om  EU tar ett beslut att det är lagligt så lär de hitta nya kryphål. Detta har skett ett antal ggr bl a när högsta domstolen gock ut med ett besked att de "nog" var lagligt. Då hittade man en annan infallsvinkel och tog ett nytt utredningsbesltu. Detta är allstå inte det första. Jag stämde staten i mars 2005 efter ett beslut i HD men de hittade som sagt en ny väg ur det hela och fördrjde det tills nu. När EU kommer med sitt beslut är jag övertygad om att de öär hitta något annat att slå ner på.

Pia
0

Breddad och nyanseras debatt är alltid trevligt. Min syn på monopolet och svensk alkohollagstiftning skiljer sig en del från vad som ovan framkommit kan man väl säga.

Monopolsystemet vad gäller alkohol anser jag vara främst en skyddslagstiftning. För mig innebär begränsad tillgänglighet och högre priser att, för att spetsa till det, i familjesituationer med alkoholproblem så förekommer "bara" alkoholrelaterad misshandel på fredag och lördag och inte hela veckan…

Visst, alkoholmonopolet är bara en bit av lösningarna på den problematiken, men ändå en del. Bara för att du och jag kan hantera våra alkoholintag innebär inte det att alla kan det tyvärr. En skrämmande andel av människor kan de facto inte hantera det. Jag tycker att det är en aspekt av alkoholpolitiken man inte skall blunda för i egenintressets namn (ökad tillgänglighet och sänkta priser).

En av mina vänner arbetade som alkoholhandläggare, kommunjurist och enhetschef på socialförvaltningen i en mellanstor svensk stad under några år, det hon fick se i sitt arbete, som inte sällan hade en alkoholrelaterad orsak, var fullständig misär. Kostnaderna på olika sätt kring alkoholproblem är redan idag skrämmande höga (jag skall försöka leta fram utredningarna jag läst om det för lite källhänvisning:-) Vilket får till följd, förutom mycket onödigt lidande för framför allt barn och kvinnor, även stora kostnader för samhället i form av sjukvård, hantering inom rättsväsende osv.

Visst innebär monopoltänkandet en skevhet i o m medlemskapet i EU, det argumentet kan jag hålla med om. Men det innebär inte nödvändigtvis att grundtanken och orsaken till den svenska lagstiftningen är fel. Jag vet inte om den mer kontinentala "naturliga" relationen till alkoholintag och tillgängligheten innebär lägre samhällskostnader för alkoholrelaterade skador. Det skulle förvisso vara intressant att få reda på lite oberoende siffror över detta…

Något att tänka på i sammanhanget kanske, individens frihet och rätt att själv få bestämma verkligen i all ära, men ibland kanske det inte skadar med lite tja, medmänskligt samhällsansvar…

För mig är Systembolagets vara eller inte vara ett riktigt I-lands problem, jag har väldigt svårt att förstå att det tycks vara ett sånt aber för så många…:)

AndersE
0

#13 Tack för ett tänkvärt inlägg. Frågan är som du säger inte enkel och alla synsätt måste beaktas.

Jag är också lite kluven. Dels kan jag tycka att det är ganska märkligt att vi inte kan köpa en flaska vin på ICA - samtidigt har ju vårt nuvarande sätt att lösa det på fördelar.

Jag tror också att vi kommer att få de problem du pratar om - fast jag tror också det är lite överdrivet. Även om man ger butiker rätt att sälja alkohol kan man ju ha regler kring det.

• Vilka butiker ska få sälja? Krav på lokaler och personal?
  • Vilka tider ska det få säljas - måste alkohol vara tillgänglig dygnet runt på bensinmacken?
  • Det kan ju vara skillnad på att sälja sprit och öl jämfört med starksprit - så är det ju på många ställen i Europa.

Sen tror jag tyvärr också att de som idag kan hantera sina alkoholköp - och tycker det fungerar bra att handla på Systembolaget - kommer att uppleva försämringar. Dåligt utbud och dålig kompetens hos personalen utom på vissa specialbutiker i större städer.

Inlägget är låst för nya kommentarer