Diktatur i Sverige?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15315344.ab
http://www.metro.se/nyheter/darfor-kan-var-tredje-ung-tanka-sig-diktatur/EVHlhB!cFTxTwRdyof8g/
Nu var det ju ett tag sedan de här artiklarna skrevs, men jag funderar fortfarande en del på dem. Det är ingen tvekan om att de här ungdomarna har en liten aning om vad verklig diktatur innebär men jag tänker ändå…
Hur tänker ni om det här med diktatur? Flera diktatoriska ställen har ju kämpat för motsatsen, demokrati. Så jag känner själv att det inte är det lämpligaste stället att gå till.
Hur tror ni att Sverige skulle ha varit nu om vi hade diktatur? Hade det varit som Libyen, Syrien m.fl?
Jag tycker inte personligen att det är en lätt fråga att svara på.
Flytta gärna tråden om den ligger på fel ställe. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen med den.
Diktaturer kommer i många versioner på samma sätt som demokratier.
Demokratier är det bästa av flera tveksamma styrelseskick och på intet sätt en perfekt lösning enligt mig. Det enda kravet för att något skall vara en demokrati är att minst 51 % av invånarna tycker en sak, skulle dessa 51 % anse att övriga 49 % skall behandlas som slavar så har detta ändå uppkommit på demokratisk väg.
Jag personligen är inte nöjd med att människor som inte har en grundläggande kunskap om vårt samhälle, politiska system och politiska partier får och uppmuntras att rösta. Sedan alternativet att endast de insatta får rösta är inte heller en bra lösning, utan då skulle inte resultatet spegla samhället i stort utan riskera att ej vara normalfördelat. I en ideal värld skulle det föreligga ett röstobligatorium enligt mig, men föregående kunskapstest som samtliga röstberättigade måste klara. Tyvärr inte genomförbart, av många skäl, men enligt mig vore detta det optimala.
Nu är jag inte så insatt i de olika varianterna i diktatur men att endast en (eller ett par) person(er) skall få rätten att bestämma är ju dumt, med tanke på att vi som medborgare inte hade haft mycket att säga till om alls.
I demokratin gäller i alla fall majoriteten, det är svårt att göra alla nöjda, särskilt om de inte röstar, men det är nog svårt i allmänhet att göra folk nöjda. Vi är ju alla så olika.
Jag skulle ha tyckt ett "samhällstest" vore en bra idé. Men röstobligatorium skulle jag inte tyckt om 🤔.
Samtidigt märker inte alltid samhället som stort någon större skillnad mellan vilken regeringsform som nyttjas. Kina räknas som diktatur (ganska naturligt när fria val saknas), USA räknas som demokrati, trots detta skulle jag hellre bo som medborgare i Kina än i USA (förutsatt att du bor i en stad och ej är analfabet).
Samtidigt, är det bra och rätt endast för att majoriteten fått sin vilja igenom? Har majoriteten rätt att förtrycka minoriteten fullt ut? Är det inte då bättre att samhället som helhet skyddas och får samma grundläggande rättigheter?
Ett "kunskapstest" utan ett röstobligatorium skulle leda till någon from av "elitstyre" är det något att sträva efter? Då är det enligt mig fortfarande ingen demokrati.

Varför skulle du hellre bo i kina än i USA Moa? Intressant ställningstagande, kan du utveckla det lite?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Halvdansken; personliga preferenser. Ett jämnt stöd till personer i det lägsta samhällsskicket som jag många gånger tolkat det som om det brister på ett helt annat sätt i USA än i Kina (notera där skillnaden mellan städer och landsbygd.). Sedan är det givetvis skillnader i vilka insatser som är tillgängliga för personer utan egna ekonomiska medel, men som grund och för vilka ett generellt stöd erbjuds.
Sedan finner jag landet och den öppenhet (som motsägelse fullt nog) finns som vi i "västvärlden" många gånger saknar önskvärd och trivsam.

#5 Lika nyfiken som #4 men blev tyvärr inte klokare av ditt svar. Kan du inte bara väldigt konkret spalta upp vad som är bättre i Kina än US. Sedan förstår jag inte resonemanget då jag tycker att det är lite svårt att bortse från att majoriteten av människorna i Kina inte bor i städer. om man "skiter" i hur majoriteten har det och tillhör "eliten" så lär man ha det rätt gott i vilken diktatur som helst.
db-2; nix, det är inte ett konkret/objektivt resonemang, utan min egen subjektiva bedömning.
Däremot så skulle jag inte på något sätt hålla med om att alla som bor i städerna tillhör "eliten". Många arbetar långa dagar, börjar arbeta vid tidigt ålder, sover i sina butiker för dagarna är långa, arbetar för riktigt usel lön, självfallet finns det brister! Däremot finns arbeten för i stort sett alla, alla har tillgång till sjukvård och brottsligheten är betydligt lägre.
Angående det med röstobligatorium så nej, det vore ingen bra idé, i helhet i verkliga livet och kanske inte den varianten. Jag tänkte på det här med att många människor inte vill rösta, även om de nu är smarta individer som är medvetna och måna om samhället. Skulle vi tvinga dem då? 🤔.
En demokrati vore ändå fortfarande mest hållbart, och jag tycker att det är synd att ungdomarna som tillfrågades i artiklarna förkastar det. Det är inte helt självklart att alla får samma grundläggande rättigheter för diktatur (eller demokrati heller för den delen). Med demokrati har vi i alla fall ett val från första början. Jag vet inte vad som vore annars, om inte vi tog majoritetsbeslut. Vad vore det bättre med? Har någon ett förslag? Vad som är rätt och fel, vettigt och omoraliskt är våra subjektiva bedömningar. Vem skulle bestämma sådant?
Jag är helt emot förtryck, men jag vet inte vad jag ska göra. Det är inte rätt, men mer vettigt än att en gubbe eller ett par människor bestämmer helt och hållet.
Vad man skulle vilja bo är subjektivt. Jag hade valt tvärtom (och kommer att välja det som vuxen), USA hellre än Kina.
Vissa diktaturer kan kanske gå bra (även om det finns förjävligt mycket mer brister i Kina), men varför förespråka det när vi har ett fritt val?
Heter det proletär diktatur, det Kina har?
Moa- Vad har du fått ifrån att alla har rätt till sjukvård i Kina? Inte för att jag älskar USA men blir jag tvungen att välja så blir det definivt USA. Man får åtminstone använda Internet utan cencur och du får säga vad du vill.

Det finns fruktansvärt många brister i US men i en jämförelse länderna mellan avseende allt från yttrandefrihet till rättsäkerhet så vinner US alla gånger.
#7 har dú överhuvudtaget varit i något av länderna? Jag är ingen expert men jag har i alla fall bott några år i US och arbetat långa perioder i Kina.
Just pga att det var din personliga preferens var anledning till att jag undrade om du kunde spalta upp vad Du ser som för och nackdelar.
Misstaget; du kan skapa ett eget parti att rösta på, "röstberättigandeprov" utan röstobligatorium skulle ej klassas som fullgod demokrati utan som elitstyre. Att som medborgare i ett samhälle lägga en dag vart fjärde år på dess styre är enligt mig ej ett orimligt krav.
Jag har aldrig förespråkat diktatur, det jag säger att demokrati som endast demokrati är ej optimalt i sig. I en renodlad demokrati utan övriga begränsningar riskerar 49 % av befolkningen att diskrimineras och fråntas sina rättigheter. Därför är det viktigt att det även finns andra begränsningar, så som vi i Sverige har idag med minoritetsskydd och dylikt.
Mustangcab; genom kineser och personer som bott flera år i Kina. Vilket efter en del googlande är en sanning med modifikation… Däremot är de åter på väg mot rätt väg med de nya reformerna. Jag har aldrig förespråka censur och kommer aldrig att göra, dock räcker det med en proxyserver för att gå runt censuren. Det stora problemet är enligt mig de kinesiska uppkopplingarna, som får 56 kbit-modemen att verka pigga…
db-2; jag har varit på semester i Kina, men framför allt haft en familjemedlem boendes och arbetande där under flera år, på samma sätt som flera av hans vänner. (Återigen skall påpekas att mitt resonemang utgår ifrån städer, ej landsbyggd.)
Jag har skrivit på flera ställen delar av det jag ser som fördelar, jag föredrar personligen den kinesiska kosten, samhällens uppbyggnad med kontraster på gott och ont (vilket gör att brister blir svåra att blunda för), deras parkuppbyggnader, prissättningen (som är en funktion av inkomst nivån givetvis, så även detta på gott och ont, många saker är dock bättre prissatt även relativt sett) sedan som sagt sammanhållningen och de naturliga mötesplatserna.
Nackdelar är ju till viss del samma sak, lönenivån/långa arbetsdagar, censur och bristande frihet. Många saker ligger under bristande frihet så som begränsandet av antal barn som tillåts och mycket annat.
Däremot är Kinas brister inget som förnekas av världen, det är en stor del av min grund, USA som på många sätt ha liknande brister så förnekas dessa.
Moa- Om du med presidentvalet i USA menar att det är vad de får välja så har du nog missat en del. Det är vad vi får veta. Det är betydligt flera val i USA dels till kongressen som består av senaten och representanthuset och så har du val i varje delstat allt ifrån borgmästere till senatorer och representatner.
Du behöver inte äta fast food i USA du kan äta precis vad du vill.
Moa- Varför skulle jag skapa ett eget parti att rösta på?🤔
Jo, vi kanske borde ha fler dagar/år då vi kan påverka? 🤔
Mustangcab: Första meningen, första stycket. Vad menar du? 😮
# 14 Det förefaller som om Moa- tror att det är endast president som man får välja i USA.
Mustangcab; de amerikanska valen har jag väl inte ens nämnt? Däremot ett märkligt system där domstolen avgör det slutliga valresultatet. Dock blir det märkligt att gnälla på systemet med valkretsar då vi nyttjar samma system i Sverige.
Självfallet kan du äta vad du vill, men det är ju enklare eller svårare… På samma sätt som jag inte funnit önskad "kinesisk mat" i Sverige heller, utan det är den kantonesiska kokkonsten som försvenskats som fått starkast fäste i Sverige, övriga regioner är det (enligt mig) svårt att hitta representanter från. Det är även svårt att både i Sverige och USA (om du ej befinner dig i något sk. "chinatown) finna matställen som serverar nudlar och dumplings till frukost.
Misstaget; jag avser ej att du skall tvingas rösta på ett parti vars åsikter du ej sympatiserar med, utan att du skall lägga ned rimlig tid på att analysera detta. Sedan om du vill rösta på dig själv, någon annan eller "Kalle Anka-partiet" det bryr jag mig inte om. Däremot skall du kunna motivera ditt val på ett rimligt sätt. "Reinfeldt verkar så smart i debatterna" är ej en godkänd motivering på samma sätt som inte "XX ser bra ut", utan ett par sakliga argument för och/eller emot skall kunna presenteras…
Mustangcab; var f*n har jag skrivit det? Jag har inte med ett ord (innan inlägget ovan) nämnt USA;s röstningssystem.
Att som medborgare i ett samhälle lägga en dag vart fjärde år på dess styre är enligt mig ej ett orimligt krav.
Detta tolkade jag som om att du ansåg att det var då USA befolking fick rösta. Det finns ingen anledning att svära för det. Jag ber om ursäkt om jag misstolkat dig.😞
Mastangcab; Sverige är det som jag och Misstaget diskuterar, en teoretisk debatt om röstobligatorium och kunskapskrav för röstning, vilket tydligt borde framgå om texten läses i sitt sammanhang.
Jag gillar inte att bli dumförklarad och få ord som ej stämmer lagda i min mun.
Moa- Vi har inte samma system som i USA. Här har vi något som kallas för jämkande uddatalsmetoden när det gäller mandatfördelning. Däremot så har vi en valkretsindelning, men det där tar inte den vinnande parten allting uan det fördelas %-uellt.. Men om man får 12% i riksdagsvalet så får man in en representant även om man inte når över de de 4 % som krävs för riket i övrigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mkade_uddatalsmetoden
Vi har monarki så vi behöver inte välja statschef vilket USA gör och det är valet till riksdagen som avgör vem som får bilda regering inte statschefen. Dessutom så har vi numera också enbart en kammare så där är lättare att få igenom förslag.
Mustangcab; det var nog det mest dummaste inlägg jag någonsin läst. Sorry.
Moa- Vilket av dem?
Det senaste, vad är poängen med att börja föreläsa om Sveriges valsystem? Det är inte riktigt det som diskuteras i tråden… Vidare tror jag att de flesta av oss känner till Sveriges valsystem. Att lägga in det som ett ensamt inlägg i ett debattforum blir med andra ord helt menlöst.
OK Jag ska hålla mig härifrån om du vill. Jag är ju bara samhällsvetare från universitetet. Och jag bad om ursäkt för att jag missuppfattade dig.

Moa, det var ju du som skrev "Dock blir det märkligt att gnälla på systemet med valkretsar då vi nyttjar samma system i Sverige." Så det var väl inte så konstigt att Mustangcab svarade på det?
Sen skorrar det ju illa när du inte vill bli dumförklarad, men lite senare skriver att det var "det mest dummaste inlägg jag någonsin läst".
Mastangcab; du är fullt välkommen på forumet och i diskussionen (även om jag inte har någon som helst rätt att avgöra detta).
Däremot är det en sak att diskutera och förklara saker inom ramen för en diskussion jämfört med att föreläsa om något som inte ens är en del av en diskussion. Ett rent informativt inlägg ger sällan något, vad är syftet?
Även jag har universitetsutbildning, däremot undrar jag hur detta är relevant? (Flera här som har.)
# 26 Min är i samhällsvetenskap. Och du dumförklara mig.
Mustangcab; jag håller inte med, jag sa att ditt inlägg var dumt som ett rent svar på inlägget där du dumförklarade mig. Det är en fundamental skillnad.
Oavsett ämne så spelar det ingen roll när det gäller saker utanför en diskussion eller i en debatt, det ger inget. Samt att påtala saker som att kungen i Sverige inte besitter någon makt hade irriterat även en högstadieklass.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Apropå ungdomar och synen på demokrati.
Så Moa- vill bo i ett land där man medvetet döljer vad som hände på himmelska fridens torg 1989. Eller att man skjuter människor som försöker fly från Tibet? Kina anser att Tibet är deras ensak och utför utpressning mot alla länder som tillåter Dalai lama besöka. Anser du att det är helt okej att fängsla människorättsaktivister. Man har censur på nätet och i tidningar.
När du säger du föredrar kinesernas kostvanor, är det hur dom behandlar djuren du tycker det är okej eller handel med hotade arter?
julatopp7018; ja, jag skulle kunna tänka mig att bo åtminstone en period i Kina, på sikt trivs jag dock i Sverige. Det är inte samma sak som att jag stödjer allt som landet står för. Det gör jag inte, däremot så är jag i stort sett lika mycket emot vad USA som land står för.
Jag kan göra en motsvarande lista över USA som varit motpolen i denna diskussion. Vill du bo i ett land där vissa människor svälter? Där företag får betalt för att etablera sig på orter istället för att betala skatt? En gräns vid Mexiko som är extremt övervakad i ena riktning, men vidöppen i andra riktningen? Ett land som attackerar andra länder på mycket vaga grunder? Ett land som inte sett till att samtliga invånare har rätt till sjukvård och exempelvis cancerbehandling?
"När du säger du föredrar kinesernas kostvanor, är det hur dom behandlar djuren du tycker det är okej eller handel med hotade arter?" Jag är lika mycket vegetarian oavsett om jag äter i Sverige, USA eller Kina, skillnaden är att Kina som land erbjuder och äter långt mer vegetarisk mat än övriga länder. Jag anser inte att Sverige behandlar djur okej så jag anser inte att vi har någon rätt att säga något om hur andra länder gör.
Moa- Är du för Kinas politik ja eller nej och är det okej att man misshandlar, dödar och fängslar människor i Tibet, vilket hån mot dom människor som utsätts för tortyr, fängelsestraff och mördas av det kinesiska regeringen? Även i Kina måste man ha pengar för att få en bra sjukvård.
Märkligt att du anser Sverige vara sämre än Kina när det gäller djurhållningen? Så det är okej att utrota arter som noshörning och tigern bara för man inte anser att vi i Sverige skulle vara sämre?
Lika bra att låta Kina få skjuter alla elefanter, noshörningar och tigrar för dom har en bättre djurhållning än alla andra. 😮
julatopp7018; vart har jag någonsin skrivit att jag skulle vara för Kinas politik? Givetvis inte, jag kommer aldrig att stödja ett land som tillämpar dödsstraff, dit återigen även USA hör.
"Märkligt att du anser Sverige vara sämre än Kina när det gäller djurhållningen?" Hur läser du egentligen? Jag skrev; "Jag anser inte att Sverige behandlar djur okej så jag anser inte att vi har någon rätt att säga något om hur andra länder gör." Inte ett ord om vi är bättre eller sämre, det anser jag är irrelevant. Sverige kastrerar exempelvis kultingar helt utan bedövning eller smärtstillande, öppna kirurgiska ingrepp talar vi då alltså om. Försvarbart? Inte enligt mig.
Noshörningar har jag aldrig hört tals om skulle finnas i Kina, har du någon källa på detta? Vidare så är det många enheter i Kina och även regeringen som gott in för att skydda den kinesiska djurfaunan, så som exempelvis jättepandan.
Jag skulle rekommendera att du läser tråden igen istället för att lägga ord i munnen på mig.
#33 Du säger dig tänka bo i Kina, då har man ju inget imot den politik som för i landet? Hur kan du ha missat Kinas handel med hotade arter begriper jag inte, handeln har ökat kraftigt och det har media skrivit om ett stort antal gånger. http://www.wwf.se/press/pressrum/pressmeddelanden/1495079-stoppa-den-illegala-djurhandeln
Kinas mat är ju ett bra exempel på tv program där man får se djurhållningen.
jag skulle vilja du svarar på om Kina är en diktatur eller inte tack och om du inte stöder ett land med dödsstraff så varför åka dit eller hur kan man vilja frivilligt vilja bo i ett land som inte respekterar dom mänskliga rättigheterna. Som att säga jag är vegetarian men jag äter kött ändå. Dubbelmoral så man kan spy.
julatopp7018; så du menar att samtliga kineser stödjer Kinas regim? Samtliga iranier stödjer Irans regim och samtliga amerikaner förespråkar dödsstraff då deras regim stödjer detta? Tänkte du klart den tanken…?
Jag bor i Sverige men stödjer inte allt som Sverige gör och står bakom, Sverige sysslar med vapenhandel, något jag aldrig kommer att stödja. Vi kastrerar grisar utan bedövning, kommer aldrig att stödja.
Kinas mat visar en del, ja, det är dock ej sanningen som helhet. Sedan måste allt utgå från de förutsättningar som finns, skulle vi i västvärlden äta kött i samma utsträckning som de i Kina skulle många problem i världen underlättas omgående.
Vad vissa i ett land gör innebär väl inte att landet i sig sekunderar det? Vill du stå för vad "Svenskarnas Parti" gör? Eller "Djurens rätt"? Nej, vad vissa individer gör speglar ej landet som helhet.
Hur var det i denna tråd då Moa-? Samma sak med Kina varför stöder du en diktatur genom att åka dit? Är människorna i Tibet inte värda något?
På vilket sätt visar dom inte sanningen? Dom hade folk med sig hela tiden och fick inte besöka vissa ställen. Kina har ökat sin försäljning av kött och sätter nya rekord när det gäller köttimport visste du det, det betyder att även vi alltså borde äta mer kött enligt dig vad trevligt!
julatopp7018; att stödja människorna och deras inkomst och verksamhet? Har jag någonstans skrivit att du ej skall stödja djuren eller medborgarna i ett land?
"Kina har ökat sin försäljning av kött och sätter nya rekord när det gäller köttimport visste du det, det betyder att även vi alltså borde äta mer kött enligt dig vad trevligt!" Jämför intaget per invånare, inte ökning/minskning för landet som helhet då detta ej säger något i sig.
Du bemöter aldrig motargument, varför? Att endast komma med långsökta "fakta" gör inte det du säger sant.
Moa- Hur vore det om du tar reda på vad som händer i Tibet och i Kina, visste du att väldigt få ungdomar i Kina känner till vad som hände på himmelska fridens torg 1989. Man har raderat allt om vad som hände på torget och på nätet. All utländska media måste ha med sig "polis" som kollar upp vilka man pratar med och var man får vistas.
Under 1992 gick kineserna om amerikanerna när det gäller att äta mest kött i världen. Idag konsumerar Kina dubbelt så mycket kött som USA. Man har startat upp enorma gris och nötfarmar.
julatopp7018; ja? Vad har det med saken att göra? Vet du om att USA har startat flera krig under 2000-talet?
Räkna på individnivå istället för på land, så kanske det faktiskt säger något…
Att låsa sig fast vid en åsikt och lägga ord i munnen på andra kommer aldrig att hjälpa…
Moa- Då kan du berätta för mig när USA under 2000-talet hindrat media att besöka konflikt områden och säger att det är deras sak och ingen annan har det med att göra? Kina förbjuder media att besöka Tibet under oroligheter för att man inte vill visa upp hur man avrättar folk på gatan.
Skulle USA stänga Irak eller Afghanistan för media och börja avrätta folk på gatorna skulle det bli folkstorm och enorma protester. Du tycks försvara ett land som döljer folkmord och fängslar alla politiska kritiker medans USA skall hängas.
julatop7018; läs vad jag skriver. Kina har brister, USA har brister, Sverige har brister, Iran har brister och ja, återigen Kina har brister. Det du verkar missa är att även andra länder har det. Att bo i ett land är ej samma sak som att sekundera deras regim.
Däremot är länder mer än bara regeringen, vilket gäller för alla länder. Har du varit i Kina när du är så otroligt emot att befolkningen skall få kontakt med västerlänningar? Hjälper det ett land att isolera landet för att få det demokratiskt?
Jag lägger ned detta då du är insnöad på din bana och inte lyssnar utan endast fortsätter på din egen uppmålade bild som ingen gett någon grund för.
Moa-- Tråkigt att du anser att jag är insnöad och inte lyssnar! Du lyssnar ju aldrig själv i trådarna och kör ditt eget lopp oavsätt vad man säger. Jag har gång på gång försökt berätta det att många kineser fruktar regeringen lika så människor från Tibet fruktar den kinesiska regeringens förföljelse men får ingen respons.
julatopp; skall vi kolla min respons på det?
Inlägg nummer 31: ” julatopp7018; ja, jag skulle kunna tänka mig att bo åtminstone en period i Kina, på sikt trivs jag dock i Sverige. Det är inte samma sak som att jag stödjer allt som landet står för. Det gör jag inte, däremot så är jag i stort sett lika mycket emot vad USA som land står för.”
Inlägg nummer 33: ” julatopp7018; vart har jag någonsin skrivit att jag skulle vara för Kinas politik? Givetvis inte, jag kommer aldrig att stödja ett land som tillämpar dödsstraff, dit återigen även USA hör. ”
Inlägg 35 ” julatopp7018; så du menar att samtliga kineser stödjer Kinas regim? Samtliga iranier stödjer Irans regim och samtliga amerikaner förespråkar dödsstraff då deras regim stödjer detta? Tänkte du klart den tanken…?
Jag bor i Sverige men stödjer inte allt som Sverige gör och står bakom, Sverige sysslar med vapenhandel, något jag aldrig kommer att stödja. Vi kastrerar grisar utan bedövning, kommer aldrig att stödja.” Sammanvägning; du stödjer inte allt endast för att du bor i ett land.
Inlägg 41: ” Kina har brister, USA har brister, Sverige har brister, Iran har brister och ja, återigen Kina har brister. Det du verkar missa är att även andra länder har det. Att bo i ett land är ej samma sak som att sekundera deras regim.”
Jag måste nog anse att jag klargjort att jag finner stora brister i Kinas regim. Detta i sig är inget som ensamt avgör om man kan tänka sig att bo i ett land eller inte. Och återigen så anser jag att USA brister på ungefär lika många punkter. Inget av detta är relevant. Att blockera ett land är inte att hjälpa det framåt, utan detta sker genom öppenhet och spridning av kunskap och information. Däremot så måste du läsa och lyssna ifall det någonsin skall bli en diskussion. Sedan kommer jag aldrig att köpa argumentet "de gör ju värre, då räknas inte våra fel", det är det sämsta argumentet jag känner till, i alla situationer.

Julatopp7018
Vad är det ungdomar säger nuförtiden? Word? Det var många frågor och få, väldigt få konkreta svar 😂. En stor eloge för att du orkar🥵
Tja Moa- smaken är som baken delad! Vill du bo i ett land som bryter mot dom mänskliga rättigheterna kan jag inget annat än beklaga det. Du vet inte hur bra du har det i Sverige. Skulle du vara kinesisk medborgare och öppet kritisera regeringen skulle du vid det här lagret sitta inlåst i fängelse eller husarrest. Eller hade du bott i Tibet hade du troligt blivit skjuten eller fängslad med tortyr som följd. Har nog inte hört någon i USA som fängslat för att ha kritiserat regeringen inte heller känner jag till att dom skulle ha ockuperat ett annat land så länge som kineserna har gjort.
julatopp7018; eller i det enda landet som inte ratificerat barnkonventionen eller betalar medlemsavgifterna till FN? Eller USA som konsekvent bryter även mot de mänskliga rättigheterna? Varför är dessa övertramp mindre allvarliga?
Det faktum att alla blundar för USAs brister gör dem flera gånger värre enligt mig. Det kan du aldrig anklaga någon för att göra när det gäller Kina.
Har du hört om Guantanamo? Vad kallar du det utom godtyckligt fängslande?
USA nyttjar fortfarande dödsstraff, ett av få länder i världen som avrättar förståndshandikappade och minderåriga.
"På nyårsafton 2011 godkände president Obama en terroristlag NDAA (National Defense Authorization Act) som tillåter att USA:s regering kan gripa, internera på livstid, transportera till andra länder eller döda misstänkta ”terrorister” var som helst i världen NDAA – lagen omfattar inte bara individer som utpekas som terrorister. Även personer, som genom sina handlingar på något sätt ger stöd (”substantially support”) till organisationer (”associated forces”) som kan kopplas till terrorism, riskerar själva att inkluderas. Samtidigt kan de nekas möjligheten att i domstol få försvara sig mot anklagelserna." Citat
2 - 3 kvinnor dör varje dag pga. graviditet eller förlossningskomplikationer, varvid hälften skulle kunna förhindras genom vård. Risken för svarta kvinnor att dö i barnsäng är 4 gånger högre än för vita kvinnor - i vilket land? USA. (Källa)
Moa- Och det gör inte Kina menar du? Du hade suttit i fängelse för länge sen om vi hade samma lagar som i Kina.
- Bloggare får 10års fängelse
- Palden Gyatso vittnesmål
Guantanamo är inget jag stöder utan det är en skam som USA bör släppa samtliga fångar, jag vågar bestämt ta avstånd från sådan behandling av fångar dom skall behandlas som krigsfångar eller vanliga fångar och få en rättvis rättegång. När kommer du ta starkt avstånd från Kinas behandling av sin egen befolkning och folket i Tibet i stället för att hylla landet där sanningen ger 10 års fängelse eller en kula i skallen? Läs Palden Gyatso vittnesmål den är vidrig hur folket behandlas!
julatipp7018; läser du ett ord av vad jag skriver? Jag stödjer INTE Kinas regim. Hitta någonstans där jag skriver att Kina inte har gjort fel eller där jag försvarar brott mot mänskliga rättigheter.
Jag kommer aldrig att stödja övergrepp mot folk, däremot finns det mer än det i landet. Däremot att säga att USA inte bryter mot de mänskliga rättigheterna blir extremt falskt och felaktigt. Kina har tydliga brister, vilket jag om du faktiskt läser vad jag skriver påpekat på flera ställen. Det är dock sällan invånarna som du kan beskylla för dessa, så hur kan det vara fel att stödja dessa invånare?
Så här skriver Utrikesdepartementet i Sverige om USA:
"Amnesty International rapporterar kontinuerligt om problem med polisbrutalitet i USA. Vissa minoritetsgrupper är mer utsatta än befolkningen i stort. Justitiedepartementet har agerat för att tvinga enskilda polisdistrikt, som uppvisat ett mönster av brutalt beteende, att genomföra reformer. Amnesty har under 2007 kritiserat polisens bruk av elpistoler . Enligt organisationen har användandet av dessa vapen lett till flera dödsfall under året.
Justitiedepartementet meddelade i juni 2007 att en undersökning ska genomföras om dessa dödsfall.
_[…]
_
_En omdebatterad fråga under 2007 har varit om USA använder eller har använt så kallad skendränkningvid förhör av terroristmisstänkta, det vill säga en omstridd förhörsmetod som simulerar drunkning. Den nye amerikanske justitieministern Michael Mukasey ville inte uttryckligen fördöma metoden under förhör i kongressen, vilket kritiserades av många kongressledamöter.I februari 2008 erkände CIA-chefen Michael Hayden i ett kongressförhör att skendränkning använts mot tre terroristmisstänkta fångar strax efter terroristattackerna den 11 september 2001.
_
[…]
2006 kom medicinska rön som uppmärksammade flera dussin fall där avrättning genom dödlig injektion gått fel och den dödsdömde upplevt avsevärd smärta under avrättningen, vilken tagit alltför lång tid. Skälet skulle ha varit en för låg dos smärtstillande medel i kombination med det gift, kaliumklorid, som stannar hjärtat. Detta skulle strida mot det konstitutionella förbudet mot grymma och ovanliga bestraffningar. Dosen blandas av fängelsepersonal som inte är medicinskt utbildad, eftersom det strider mot läkaretiken att delta i avrättningar.
[…]
Den terroristlagstiftning,USA Patriot Act of 2001 , som antogs efter terroristattackerna den 11 september 2001, har kritiserats av mänskliga rättighetsorganisationer och i media. Lagen möjliggör bland annat att utan domstolsbeslut frihetsberöva personer som anses utgöra ett hot mot den nationella säkerheten. Den gripne har inte rätt till försvarare eller till att få veta vilka brott han eller hon är misstänkt för. Vidare tillåts myndigheterna att i vissa fall avlyssna samtal mellan advokat och klient.
[…]
Lagen förnyades i mars 2006 efter en utdragen debatt i kongressen. I den nya, något reviderade lagen, ges bland annat utökade möjligheter att utdöma dödsstraff för terroristbrott. Vidare har möjligheten att överklaga skälet för frihetsberövande, så kallad habeas corpus, begränsats." Citat
Jag ser många, många brister i USA och deras rättssystem, deras offentliga sektor och det mesta som är centralt reglerat. Gör du?
Moa- vi hörs om 10 år i stället så länge får dom som är kritiska mot den kinesiska regeringen och det är ändå deras egna medborgare. 👋 Du kan väl hojta till i denna tråd om tio år igen så får du ett grepp om hur det är. Eller hade du blivit gripen i Tibet hade du som kvinna blivit våldtagen i fängelset och utsatts för tortyr. Fast det är väl värre i USA lär du försöka övertala mig.
Märkligt att under hela denna debatt har du inte en enda gång sökt upp information om hur människorna i Tibet har det eller hur kritiska människor i Kina straffas. Kan du lyckas hålla dig i 10 år nu 😜

Moa "USA nyttjar fortfarande dödsstraff, ett av få länder i världen som avrättar förståndshandikappade och minderåriga."
Källor på det, tack.
Och anser du att Kina inte har dödsstaff?
julatopp7018; det är inte jag som lagt en filt över huvudet och vägrar se. Se någonstans jag förnekar att övergrepp sker? Nej. Däremot blundar ni andra som väldigt många andra i västvärden för USA;s allt annat än milda övertramp.
Du såg att Obama undertecknat National Defense Authorization Act? En lag som ger USA rätten att permanent fängsla invånare utan att åtala dem eller ge dem rätt till domstolsprövning? De behöver inte ens få veta vad de misstänkts för, eller misstänkas för faktisk terrorism, det räcker med misstänkt samröre med organisation som stödjer terrorism.
Du läste om att USA inte ens offentligt nekar till att de nyttjar skendränkning?
Återigen, Kina begår övergrepp, läs! Det säger dock inte att det är okej att USA begår övergrepp. Däremot så är det inte så att genomsnittlige kinesen lever i rädsla för att fängslas. Något som kanske bör noteras, utan livet i städerna är på väldigt många sätt precis som vårt i västvärlden.
Varför skall jag ta upp något som inte har med saken att göra? Som sagt stödjer jag inte regimen eller övergrepp mot mänskliga rättigheter, oavsett vilket land som begår dem. Att det sker gör dock inte att jag inte kan resa till eller bo i ett land, det är få länder i världen som skulle finnas kvar om det skulle vara rekvisiten.
Vad vill du komma till Moa-? Att USA öppet erkänner dom använder otillåtna medel men det är inget dom döljer för omvärlden och det är en väldigt stor skilland den lagen har fått stor kritik i USA. I Kina gör man allt för att dölja att man mördar människor i Tibet och att man misshandlar, utför tortyr och våldtar människor i fångenskap kritiseras det i Kina då? Nej och varför inte, för att man har censur och berättar man det får man fängelse. Så fort det uppstår oroligheter i Tibet kastar man ut samtliga utländska journalister och påbörjar mass gripande och öppnar eld mot människor som uttrycker sig sitt missnöje mot Kina!
Sen spelar det ingen roll om den är 0-99 år man öppnar eld mot alla som går i det tåget. Tibet är Kinas affärer alla andra skall hålla sig borta från det det är Kinas uttalande!

Den stora skillnaden som jag ser det Moa är att i USA får du protetera mot regeringen, i Kina får du inte.
Vad tror du händer om du ställer dig upp på valfritt torg i Kina och säger att du anser styret i landet är korrupt och borde dra sig ur Tibet, jämfört med om du ställer dig upp på valfritt torg i USA och säger att regeringen är korrupt och borde lägga ner Guantanamo?
Halvdansken; som sagt, jag stödjer inte Kinas regim, jag vet inte varför alla upprepar detta. JAG STÖDJER INTE KINAS REGIM!
Det finns som jag skrivit på flera ställen många stora problem inom landet. Att däremot stänga ute landet och att låta de infödda medborgarna isoleras från omvärlden löser inget, eller?
Däremot med nya NDAA så vet jag inte säker hur öppet du vågar kritisera Guantanamo, vem vet exakt vart gränsen för att anses ha samröre med organisation som stödjer terrorverksamhet dras.
Att du däremot kan ha en mer öppen debatt i USA gör inte att deras brott mot de mänskliga rättigheterna försvinner eller förminskas. Problemen består, det hjälper inte de som sitter inlåsta utan rättegång eller åtal att andra får protestera mot det.
Att lösa ett lands problem genom att minska insynen och vägra kontakt är inte rätt väg att gå enligt mig.
Kina mörkar absolut saker, ibland på märkliga och irrationella sätt, så som att stänga sitt nationalmuseum under tiden för OS i Peking.
Samtidigt går öppenheten i rätt riktning och det är något som bör stödjas, ja, det går långsamt och finns brister, men anpassningen sker löpande.
När min bror, hans vänner och flera bodde i Kina så bloggade samtliga av dem utan några problem (trots nyttjande av "olagliga" proxy).
Kina: Ny öppenhet i katastrofens spår
Sedan skall vi ej förglömma att det finns "vanliga" kinesiska medborgare som är uppriktigt tacksamma mot regimen och stödjer denna fullt ut. (Och återigen, detta försvar givetvis inte övergreppen, men det är värt att ha i åtanke att tiden före revolutionen inte var bättre.)
Har folk inne på politik fått så svårt att läsa nuförtiden? Allvarligt nu? Fy fan. Så man saknar AndersE.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#55 Skulle du vilja utveckla dig "lite"?
#55😉
/Maria
#55 Jag frågar detsamma som #56
Uppenbarligen så har ingen läst det som Moa- har skrivit. Det är en fruktansvärd mängd människor som skriver att hon står och har sagt saker som hon inte gör, och ändå prackar folk på det? Jag menar, seriöst nu, vad fan är det för fel?
Egentligen är jag inte överraskad tyvärr. Men ja, tilltron till människor generellt sätt, och att deras avsikter faktiskt skulle vara bra, försvinner ju för fan när man läser det.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

#59 Jodå jag tror att de flesta läst vad Moa skrivit:
"Samtidigt märker inte alltid samhället som stort någon större skillnad mellan vilken regeringsform som nyttjas. Kina räknas som diktatur (ganska naturligt när fria val saknas), USA räknas som demokrati, trots detta skulle jag hellre bo som medborgare i Kina än i USA (förutsatt att du bor i en stad och ej är analfabet)."
Efter det har jag inte sett en enda vettig utveckling av citatet och ett konstant undvikande till att svara på frågor.
En sak är vi dock överens om. Tilltron till människor och deras bristande läsförståelse.
#60 Uppenbarligen inte eftersom människor fortfarande trycker på att moa- skulle stödja Kina som diktatur? Jag menar, seriöst, du ser inte heller någon skillnad ju. Samma skit från din sida som från de flestas andra här inne. Läs om, läs rätt, och dela upp saker i skallen ordentligt.
-Stephen Hawking
Geru; vissa vill inte läsa och förstå, det är uppenbarligen roligare att bara vara emot… =P
#62 Så jag känner med. Jag är sjukt less på det dock…
-Stephen Hawking

#62 Har du svårt att uttrycka dig på ett vettigt sätt? I sådana fall kanske det är anledningen till att det bara är du som lyckas avkoda inläggen till något annat än vad som står i:
"Samtidigt märker inte alltid samhället som stort någon större skillnad mellan vilken regeringsform som nyttjas. Kina räknas som diktatur (ganska naturligt när fria val saknas), USA räknas som demokrati, trots detta skulle jag hellre bo som medborgare i Kina än i USA (förutsatt att du bor i en stad och ej är analfabet)."
db-2; du citerar konstant ett av det första inlägget i en tråd som nu har över 60 inlägg, läs de andra så klarnar det nog även för dig… Alla andra kan läsa vad jag skriver, så det handlar nog snarare om läsningen än de skriftliga formuleringarna.
Och åter igen, ja, om jag under en period av mitt liv skall bo i ett annat land än Sverige så skulle jag personligen föredra Kina för USA. Detta innebär inte att jag anser att allt Kinas regering gör är rätt, långt ifrån, å andra sidan så sekunderar jag inte heller allt som svenska staten gör, så jag kan inte riktigt se varför detta skulle bli ett obligatorium endast för att jag flyttar…

#65 Har läst samtliga inlägg. Och nej, det blir inte ett dugg klarare annat än att det förstärker min bild av dig som en narcissistisk och omnipotent ung person. Det enda jag ser av dina svar är ditt vanliga beteende, undvika att svara på konkreta frågor och istället fortsätta - i omskrivningar - ursprungsinlägget, därav citatet; diskussionen med dig står fortfarande och stampar på ruta 1.
Det är din uppfattning och jag anser att jag besvarat varje fråga sakligt, vilket långt andra i tråden gjort.

#67 Min och övriga frågeställares. Du får gärna visa, var, när och vilken fråga du anser du svarat på.
#66 Som sagt, du läser fel. Att hon inte ger dig det svar du vill ha betyder inte att hon svarat. Jag ser klart och tydligt att hon svarat på frågor och en heeeel drös med påhopp.
-Stephen Hawking

#69 Svaret jag vill ha? Nej inte alls, det jag vill ha är; tydligare svar än att det är min personliga preferens. Samtidigt som hon lyfter problematiken med US - vilket är helt ok - men inte att samtidigt ducka för kommentarer om att samma och värre problematik är en del av vardagen i Kina.
#70 Du har fortfarande missat vad hon säger 🤔 Jag sa det tidigare, och du läste det inte då heller. Men ja, mer förväntar jag mig inte av en normal människa i Sverige.
-Stephen Hawking

#71 Inte missat ett dugg. Men hon får väldigt gärna - precis som framgår i #68 - visa det.
db-2; inlägg 5 "Halvdansken; personliga preferenser. Ett jämnt stöd till personer i det lägsta samhällsskicket som jag många gånger tolkat det som om det brister på ett helt annat sätt i USA än i Kina (notera där skillnaden mellan städer och landsbygd.). Sedan är det givetvis skillnader i vilka insatser som är tillgängliga för personer utan egna ekonomiska medel, men som grund och för vilka ett generellt stöd erbjuds.
Sedan finner jag landet och den öppenhet (som motsägelse fullt nog) finns som vi i "västvärlden" många gånger saknar önskvärd och trivsam."
Inlägg 7 "Däremot finns arbeten för i stort sett alla, alla [många] har tillgång till sjukvård och brottsligheten är betydligt lägre."
Inlägg 12 "Jag har skrivit på flera ställen delar av det jag ser som fördelar, jag föredrar personligen den kinesiska kosten, samhällens uppbyggnad med kontraster på gott och ont (vilket gör att brister blir svåra att blunda för), deras parkuppbyggnader, prissättningen (som är en funktion av inkomst nivån givetvis, så även detta på gott och ont, många saker är dock bättre prissatt även relativt sett) sedan som sagt sammanhållningen och de naturliga mötesplatserna."
Hela inlägg 43 citerar att jag på många ställen skrivit att jag ej sekunderar samtliga beslut från den kinesiska regeringen.
Nej, du läser inte, så därför finner jag det inte värt att upprepa samma sak fler gånger.
#72 Uppenbarligen har du det. Att du tror att du inte gjort det ger jag blanka fan i, för du har missat det. Men det är lite som med religiösa människor - de går inte heller att prata med, och de förstår inte vad man menar. Det är som sagt det jag förväntar mig av människor i dagens samhälle. De kan inte se saker från flera perspektiv.
-Stephen Hawking

#74 kan bara hålla med dig. Att föra en dialog med dig är ungefär som att tvingas lyssna på floskler från Jehovas vittnen. Ett mer enögt perspektiv än det du ger uttryck för är svårt att hitta. Sedan ger jag naturligtvis f*n i vad du tror, tycker och tänker.

#73 Allt Du presterar i nedanstående är en massa floskler och ingenting annat. precis lika intetsägande som ditt första inlägg som jag citerat ett antal ggr.
"personer i det lägsta samhällsskicket som jag många gånger tolkat det som om det brister på ett helt annat sätt i USA än i Kina (notera där skillnaden mellan städer och landsbygd.). Sedan är det givetvis skillnader i vilka insatser som är tillgängliga för personer utan egna ekonomiska medel, men som grund och för vilka ett generellt stöd erbjuds."
Källa på det annat än Dina synnerligen subjektiva tolkningar. Eftersom jag har upplevt betydligt mer av Kina än vad Du har så skulle det vara skönt om du kunde vidimera dina påståenden.
"Sedan finner jag landet och den öppenhet (som motsägelse fullt nog) finns som vi i "västvärlden" många gånger saknar önskvärd och trivsam."
Ge exempel. Finns ingenting konkret i det här svaret.
"Inlägg 7 "Däremot finns arbeten för i stort sett alla, alla [många] har tillgång till sjukvård och brottsligheten är betydligt lägre.""
Källa på det. Eller är det återigen din subjektiva uppfattning som du fantiserar ihop på din kammare? Har du någon aning om hur många oliktänkande som avrättas och plundras på organ i Kina årligen?
"Inlägg 12 "Jag har skrivit på flera ställen delar av det jag ser som fördelar, jag föredrar personligen den kinesiska kosten, samhällens uppbyggnad med kontraster på gott och ont (vilket gör att brister blir svåra att blunda för), deras parkuppbyggnader, prissättningen (som är en funktion av inkomst nivån givetvis, så även detta på gott och ont, många saker är dock bättre prissatt även relativt sett) sedan som sagt sammanhållningen och de naturliga mötesplatserna.""
Hela svaret är bara en massa ordbajseri, ser du verkligen inte det själv? Finns tex hur mycket kinessmat som helst i US.
Det som naturligtvis är intressant och som efterfrågats av mig och andra hela tiden är; vad menar du med kontraster (ge exempel), prissättningen (i förhållande till vad Din plånbok som turist eller till hur majoriteten av kineser har det?). Sammanhållning för vem/vilka?
"Hela inlägg 43 citerar att jag på många ställen skrivit att jag ej sekunderar samtliga beslut från den kinesiska regeringen."
Totalt intetsägande. Vad sekunderar du då? Vad sekunderar du inte?
Nej, du läser inte, så därför finner jag det inte värt att upprepa samma sak fler gånger.
Som sagt, jodå jag läser, men det jag läser är bara en massa floskler från en person som inte har en aning om vad den talar om.
#75 Som sagt, du beter dig som förväntat^^ Du anser(eftersom du har väldigt svårt att förstå något annat så får jag helt enkelt skriva vad du skriver att du tycker) att om man skulle föredra att bo i kina så är man automatiskt en supporter av diktatur och annat skit. Men det är ju inte så det funkar, eller hur?
Jag menar, jag skulle vilja bo i frankrike, inte fan behöver jag stödja att de kör ut romer ur landet?
Det står i hennes text vad hon stöttar och inte. Om du inte förstår texten kan jag varmt rekommendera att läsa mycket svensk litteratur för att öka språkkunskaperna.
Du förstår inte vad hon menar, och fördömer henne genom att sätta någon annan form av stämpel på henne.
Oförståelse är seriöst den största folksjukdomen i världen, värre än allt annat…
-Stephen Hawking

"Som sagt, du beter dig som förväntat^^ Du anser(eftersom du har väldigt svårt att förstå något annat så får jag helt enkelt skriva vad du skriver att du tycker) att om man skulle föredra att bo i kina så är man automatiskt en supporter av diktatur och annat skit. Men det är ju inte så det funkar, eller hur?"
den enda som beter sig förväntat i den här tråden är du ditt lilla troll.
Skriver jag att man automatiskt stöder/är supporter till en diktatur? Hur var det nu med läsförståelsen?
"Det står i hennes text vad hon stöttar och inte. Om du inte förstår texten kan jag varmt rekommendera att läsa mycket svensk litteratur för att öka språkkunskaperna."
Jag har redan svarat Moa vad som är intressant och inte i hennes text. se # 74. Om du har missat det trollungen, så befinner du dig på ett politiskt forum. Det som leder till ställningstaganden är intressant, inte om du tycker om kinesisk/franska mat eller inte. Är övertygad om att jag läst så fruktansvärt mycket mer litteratur än vad du gjort så det är knappast nödvändigt.
"Du förstår inte vad hon menar, och fördömer henne genom att sätta någon annan form av stämpel på henne."
Det är riktigt, jag förstår henne inte. Skall bara tala för mig - men läser in samma sak hos övriga som försökt få svar - därför frågar man trollungen är det verkligen så svårt att förstå?
"Oförståelse är seriöst den största folksjukdomen i världen, värre än allt annat…"
Håller inte med, ser nog att bristen på kunskap, läsförståelse och de egna fantasierna är det största problemet. Du har gett ett flertal exempel på det i den här tråden.
#78 Du beter dig som att du gör det, och du håller med de som skrivit det. Därmed så får du stå ditt kast, helt enkelt.
Jag trollar inte, jag är bara jävligt irriterad på oförstående människor som dig själv :)
Det var du som nämnde det med maten, gubben.
Som sagt, du förstår inte. Det är din oförståelse och andras i tråden som skapar problem. Inget annat. Det verkar du inte förstå dock, jag förstår fullt ut vad du skriver, men saken är bara det att jag tycker det är så urbota korkat att jag blir ledsen.
Det är ju, i det här fallet, så att moa- sitter på mer kunskap och bättre läsförståelse än dig, och det är i så fall dig själv som det felar hos då.
Ska sägas att jag är rätt van vid människor som dig själv, men man blir less. Det är samma vis om och om igen, samma beteende som man läser om, konstant och överallt. Det är inte bara i den här tråden alltså.
-Stephen Hawking

#79 Dina inlägg blir mer och mer förvirrade. Erkänner villigt att jag inte förstår ett dugg av vad du skriver. Gjorde jag det skulle jag börja bli orolig😂
"Det var du som nämnde det med maten, gubben."
Nej "lilla snorunge" det var inte jag som nämnde maten (se bla inlägg #73). Det var din idol som gjorde det. Hur var det nu med LÄSFÖRSTÅELSEN! Bristen på kunskap att avkoda text? Oavsett vad det är du lider av ska jag sluta mata dig lilltrollet🤫.
Däremot vore det roligt med svar från diktaturförespråkaren med lite konkret från proletärparadiset.😎
#80 Och det var du som började med de fina smeknamnen med!
Hon nämnde det, du skrev svar på det, och det var det svaret jag menade, självklart. Som sagt, läsförståelse.
"Däremot vore det roligt med svar från diktaturförespråkaren med lite konkret från proletärparadiset." Där har du ju det jag pratade om, som du förnekade nyss. Intressant hur det vänder sig, eller hur?
Det framstår som att de som trollar är dom som inte läser Moa-'s inlägg ordentligt, och försöker med flit tolka det som att hon skulle vara en förespråkare av diktaturer, det är riktig trollning det, och det är ju precis det du gör :)
Men det är alltid trevligt att se hur den äldre generationen är dysfunktionell!
-Stephen Hawking

#81 att det ska vara så svårt att vara tyst…
Du blir bemött som du bemöter andra lilltrollet. Kanske ide att läsa igenom dina egna inlägg?
"Hon nämnde det, du skrev svar på det, och det var det svaret jag menade, självklart. Som sagt, läsförståelse."
Om det är meningen att jag ska förstå den här meningen? Ja då j**lar är det fel på min läsförståelse!
""Däremot vore det roligt med svar från diktaturförespråkaren med lite konkret från proletärparadiset." Där har du ju det jag pratade om, som du förnekade nyss. Intressant hur det vänder sig, eller hur?"
Inte nog med att du förefaller rent efterbliven i dina inlägg, du är uppenbarligen helt humorbefriad också!
db-2; ge dig nu. Det finns ingen anledning att nyttja Personangrepp. Att du inte kan använda språket på ett vettigt sätt får stå för dig, men det ger dig inte rätt att angripa andra.

Moa, det var enligt min mening Geru som startade med att skriva
"Du har fortfarande missat vad hon säger
Jag sa det tidigare, och du läste det inte då heller. Men ja, mer förväntar jag mig inte av en normal människa i Sverige."
Tydligen anser han att han är nåt annat (bätte förmodar jag) än alla oss "normala människor". Där satte han nivån på den fortsatta debatten. Jag blev också otroligt irriterad över hans "von oben" attityd, men lyckades hålla tyst. Tills nu.
Halvdansken; dock en viss skillnad att säga något i sitt sammanhang jämfört med att endast nyttja osakliga förminskande tillmäten som db-2 konstant ägnar sig åt. Läsförståelsen och insikt i vad som faktiskt står var frågan, och därmed har jag svårt att se det som ett personangrepp i det sammanhanget.
Många av oss kan diskutera och debattera utan att kalla människor för "lilltrollet", "lilla snorunge", "diktaturförespråkaren med lite konkret från proletärparadiset.", "ditt lilla troll". Visst kalla mig vad du vill om det gör dig glad, jag bryr mig inte, men det finns många som gör. Jag anser endast att man nedvärderar sig själv genom att inte kunna vara saklig i en diskussion.

#85 Du är inte domare och beslutar vem som har rätt och fel. Om du istället tar och svarar på de frågor som ställts gång på gång, så slipper jag debattera med lilltrollet.
För än så länge har jag tyvärr bara sett en avsaknad av vettig debatt från din sida.
#82 Inte lätt att tillhöra den äldre generationen där allting var svart och vitt, eller hur? :)
Det är ändock otroligt kul att se en medelåldersman tappa humöret för att han blir lite provocerad i en tråd. Fast det bevisar ju min poäng från första början…
#86 Men du gör ju det? Du skickar väldigt tydliga "Rätt och fel" signaler, så blir inte det dubbelmoral då?
-Stephen Hawking
Jag ursäktar för att jag kommer sent. Särskilt när allt redan är i full gång. Efter att ha läst galet många inlägg börjar jag att fundera om vi borde avsluta. Det blev mycket "USA vs Kina" snarare frågan om diktatur och de andra samhällsskicken. Det var inte meningen i början men det blev sa i alla fall.
Sedan gick det över till Personangrepp. Jag tänker inte diskutera vem som gjorde vad sa ställ inga frågor av den arten.
Vidare sa hänvisar jag till forumets regler som står i ett inlägg högst upp bland inläggen på vänster sida. De är ruskigt intressanta att läsa.
Som sagt blev ingen värst bra diskussion men om någon vill fortsätta det ni pratar om och det finns intresse från svarande sa är det fritt fram.
Varsågod och tack
/Misstaget

#87 Du blir bara löjligare och löjligare. Trolla iväg nu och lek med de andra små barnen. Har noll intresse av dig och dina inlägg blir bara mer osammanhängande. Men däremot skulle det fortfarande vara roligt med någon sorts svar från Moa.

#88 Eftersom det helt saknas styrning på sidan så följs inte reglerna.
#89 Du får skriva vad du vill :) Jag vet dina avsikter med vad du skriver, jag vet hurdan du är, och resten spelar seriöst ingen roll.
-Stephen Hawking

#92 ge dig nu. Du har inte en susning om mina avsikter eller hur jag är.
#92 Märks inte det? Vill du att det ska bli lugnare på sidan krävs en aktivare moderering. Du ville ju "göra dig av med sajten", finns det verkligen ingen som är villig att ta över? Sedan så Mitralis, ledsen att säga det, men du bjöd upp till dansen genom att låta Stillnes härja fritt, vilket inneburit en total avsaknad av seriösa trådar.
db-2; så du menar seriöst i inlägg nr. 93 att du fordrar att någon säger till dig vad som är okej och ej som ett dagisbarn?
Många av oss kan dra egna gränser, utan att någon aktivt måste säga till oss vad som är okej och inte.
Jag forsätter gärna med en diskussion med någon som är beredd att delta i den, men att endast få åsikter laga i munnen och en massa personangrepp är jag ej intresserad av. Återigen, allt jag skriver står jag för, däremot inte det andra ålägger mig i diskussioner…
#93 Den ton du använder och sättet du skriver på visar dina avsikter. Även hur du tolkar saker visar det. Så om jag vet? Jadå, det är inte svårt att se :)
-Stephen Hawking

#94 Fick du luft nu igen? Nu när det fanns en chans att prata om något annat 🥵. Vill du diskutera nedanstående, föreslår jag att Du skapar en ny tråd.
"db-2; så du menar seriöst i inlägg nr. 93 att du fordrar att någon säger till dig vad som är okej och ej som ett dagisbarn?
Många av oss kan dra egna gränser, utan att någon aktivt måste säga till oss vad som är okej och inte."
Jotack dina gränser har jag sett under en längre tid. Du påstår mängder med saker, men klarar inte av förklara/konkretisera dem. Det enda du gör när diskussionen blir för svår är att försöka byta fokus. Precis som i det här uttalandet:
"Jag forsätter gärna med en diskussion med någon som är beredd att delta i den, men att endast få åsikter laga i munnen och en massa personangrepp är jag ej intresserad av. Återigen, allt jag skriver står jag för, däremot inte det andra ålägger mig i diskussioner…"
Visa var jag gjort mig skyldig till det mot dig. Har bett dig upprepade gånger att konkretisera vad du menar. Det har du inte gjort. Enda ggr du numera går in i tråden är när det finns en chans för dig att försöka flytta målstolparna. Så ett hett tipps för att bibehålla en seriös diskussion är att svara på frågorna istället.
#95 Tycker du ska fundera igenom Dina inlägg utifrån samma tolkning som du lägger på mig.
#97 Min avsikt är rätt tydlig i det som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden. Det är inget problem alls för någon att tolka det - inte ens för dig.
-Stephen Hawking