Det brinner i förorten
Ja, vad tänker ni om de senaste dagens händelser?
Jag blir väldigt chockad och illa berörd! Jag kan verkligen inte förstå vad som behöver gå så fel för att människor ska börja bete sig på detta sett! Tycker det är väldigt otäckt att ingen får stopp på det, helt plötsligt känner jag mig väldigt sårbar och lurad! Trodde inte detta var möjligt!
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
Ursäkta helt OT men jag blev mest glad att se Vimes igen🙂
/Maria
Är inget annat än skadegörelse, ungdomarna vill bara bråka.
Det måste finnas orsaker bakom. Jag tror inte det handlar om att man bara "vill bråka" Det ger helt klart signaler om något som är mycket fel.
Vad det är kan jag inte sätta fingret på men förmodligen en blandning av hopplöshet i takt med att det blir allt svårare att få jobb, bostäder, vettig sysselsättning och nedskärningar i skolorna.
Jag är ju så gammal så att jag minns hur alla fritidsgårdar gjorde ett enormt arbete med att ge ungdomar en plats att vara och få jobba med olika projekt.
/Maria
Alltså fritidsgårdarna i området har Stockholms bästa öppentider. Läste just att en 15 åring från Södertälje åkte dit just för att kasta sten på en polisbil. I tidningarna kan man läsa hur dessa "ungdomar" vill döda en polis, inte blev jag eller många av mina vänner kriminella för vi bodde i ett sämre bostadsområde.
Varför skall man belöna dessa kriminella som eldar upp bilar, slår sönder fönster och kastar sten på tunnelbanan och polis, brandmän. Det finns många fina ungdomar i det området som kämpar utan att kasta sten.
#5 Du menar att det finns fritidsgårdar i lika stor utsträckning som förr?
Vad menar du med att "belöna"?
Jag är uppväxt i ett av miljonprojektens områden i Göteborg och även på min tid var det gäng och missbruk. Då mest alkohol, hasch och sniffning.
Jag klarade mig bra men vet många som inte gjorde det. Jag tror att olika perioder har sina olika sätt att spegla missnöje.
Det är givetvis inte OK att kasta sten, sabotera, uppvigla och elda bilar men man måste nog möta detta med framförhållning och inte bara skrika "straff"
/Maria
#6 Man har fritidsgård i området som är öppet till 21, 7 dagar i veckan. Ungdomarna söker bråk, genom att dom tänder eld på bilar vill dom att polis skall komma till området och kastar sten i mot dom. Det är en taktik dom använder väldigt ofta. Det finns en del väldigt tungt kriminella som leder dessa upplopp och säger till dom yngre hur dom skall göra. Börjar man vika sig för dessa kriminella kommer dom fortsätta tända eld på byggnader, bilar och kasta sen. Ungdomarna kommer från hela Stockholm för att bråka det handlar inte om någon oskyldig bus utan kriminella som är ute efter att skada andra.
Läste ett väldigt bra inlägg av en brandman på facebook hur han upplevde kvällen.
#7 OK, fritidsgårdar löser ju givetvis inte alla problem. Jag läste också brandmannens skrift vilken var väldigt bra.
Det är väl ingen som pratar om att man ska vika sig för kriminella?
Jag menar att man måste se problemen mer långsiktigt och arbeta med prevention.
/Maria
Det är ju inte första (och sannolikt inte sista) gången det här händer i Sverige. Framförallt förstår jag inte vad man har för agenda. Man är arg på samhället, myndigheter, polisen eller vad man nu skyller på. Och visst angrips samhället genom angrepp som skadegörelse och stenkastning på räddningstjänst och polis.
Men, den i särklass största skadegörelsen görs på bilar, förskolor osv i området. Mest sannolikt "grannens" bil, förskolan som deras brödrar och systrar går på osv.
Jag undrar många gånger om det är ungdomarna själv (de yngsta) som arrangerar och driver detta eller om det är äldre - kanske kriminella som vill sätta fokus på vissa saker för att ostört kunna syssla med andra osv.
För visst höll jag också på med "bus och jävelskap" när jag var ung, men det var ju på en lite annan nivå. Visst kan jag ha sumpat något cykeldäck i skolan till någon jag inte gillade eller som hade varit dum mot någon jag gillade, och visst var jag i några slagsmål i skolan. Visst har jag kastat snöbollar på folk och rutor (men faktiskt aldrig så att de gått sönder). Men därifrån till att bränna upp bilar, bränna ner förskolor eller kasta sten på brandmän eller poliser - dit är det rätt långt.
Den som knäcker den nöten - vad som får vissa att ta det steget och framförallt; Hur man får dem att inte ta det - kommer nog att belönas rikligt.
mvh Martin
Själv förstår jag ingenting. Räddningskår och polis attackeras och grannarnas bilar och deras bostäder. Varför?
Undrar om inte en del bilar som brinner är svårsålda. Kanske är jag som är konspiratorisk, men nog blir bilarna som brinner lyxigare för var dag? Första dagarna såg jag mest van,inga bilar som Renault och fordra, sedan en hel del arbetsfordon och nu lite äldre mervärde och BMW.
Vad jag såg på TV var en bilhandlare som hade bilar för 200.000 som han inte skulle få ut på försäkringen för de inte var inhägnade.
Läste nån gång att det var vanligt förekommande. Tror det var hälften av all bilbränder som var försäkringsbedrägeri. Ungdomar fick pengar för att tända på bilar i samband med bedrägeri. Han som åkte dit var ju inte ens från Husby.
Men att kasta sten på polis och räddningskår och slå sönder grannens egendom. Det har väl ingen bett dem om?
#8 Det har man ju gjort i Husby och andra förorter, man lägger ner hel del pengar redan nu. Alla ungdomarna i Husby får sommarjobb om dom vill och det är dom nog ensamma om i hela stor Stockholm.
#11 Svårt att tro att det skulle röra sig om försäkringsbedrägeri, dom slår sönder fönster, eldar upp byggnader och försöker sätta eld på skolor, polisstationer och trapphus. Det har spridit sig till flera förorter och även här i min hem kommun.
Det som slår mig med det här, och med "det här" menar jag diskussionen om händelserna (eftersom det ju är den jag upplever, inte händelserna i sig), är att så många verkar vara så villiga att bara peka på en förklaring. Att lägga skulden någonstans. Jag tror inte att samhällsdiskussionen är hjälpt av att man tror att frågan "varför?" kan besvaras i en mening.
Ja, det finns strukturella problem som utanförskap, arbetslöshet, hopplöshet och fattigdom. Nej, det innebär inte att de här ungdomarna är oskyldiga offer, och det innebär inte att polisen inte kan och måste agera. Men det innebär inte att allt polisen gör är rätt. Och bara för att man bör kräva ansvar av regering och riksdag för situationen innebär det inte att de enskilda individer, ungdomar och deras föräldrar, är utan ansvar. Det finns inte en förklaring.
Sedan frågar jag mig om vi, som samhälle, är behjälpta av att diskutera skuldfrågan. Är "skuld" verkligen ett intressant koncept? Kommer vi lösa några problem genom att försöka avgöra vems skulden är? Visst, i de enskilda fallen finns det offer och förövare, bilägaren är förstås offer och den som kastade brandbomben är förövaren. Men i det större sammanhanget, i relationen mellan "ungdomarna" och samhället? Vem är offer där?
En sak är klar i varje fall. Alla är förlorare. Förutom SD kanske.
Under 1800-talet fanns den så kallade "sociala frågan" som centralpjäsen i det offentliga samtalet. Den handlade om underklassens belägenhet, arbete, lösdriveri, hälsa, kriminalitet, sedlighet, boende. "Det sociala" definierades som den sfär av människor som stod utanför samhället. Sekelskiftets liberaler och socialdemokrater löste så att säga frågan genom det politiska medborgarskapet. Rösträtt och lika rättigheter i utbyte mot din skötsamhet. "Det sociala" inkluderades i samhället.
Idag är det politiska medborgarskapet urholkat. Valdeltagandet och det partipolitiska engagemanget sjunker. Politikens räckvidd och betydelse ifrågasätts. Strukturerna som påverkar våra liv tycks inte gå att påverka med politik längre. En växande grupp unga står utanför samhället och ignorerar det politiska medborgarskapets rättigheter och skyldigheter. "Det socialas" återkomst. Vilken lösning finns på 2000-talets sociala fråga?
Att skylla på att man står utanför samhället är ingen ursäkt. Det är en väldigt liten del av ungdomarna i dessa områden som beter sig såhär dom måste lära sig att brott lönar sig inte. Börjar man ge vika för dessa kriminella kommer det bli mycket värre.
Det finns många unga där som har lyckas men det gäller själv att vilja och är redo att jobba hårt för det. Varför skall dessa ungdomar som förstör ha en gräddfil när många andra ungdomar som är skötsamma inte lär få samma hjälp?
Fast, jag har väl inte påstått att någon ska ha en gräddfil? Har någon påstått det någonstans i den här diskussionen eller annorstädes?
Det är klart att det är förjävligt för de boende i områdena. Det är det ingen som förnekar. Det är klart att det är åt helvete att brandkåren får sten kastad på sig. Och det är klart att polisen måste agera mot brott. Finns det någon som hävdar annorlunda?
Men det här är uppenbarligen ett samhällsproblem, det är inga isolerade händelser. Och att erkänna det som sådant är det enda sättet att förebygga sådant här.
Hur lär man någon att brott inte lönar sig? "Hårdare tag!" skriker många. Men hårdare tag, gummikulor och vattenkanoner har inte hjälpt någon annanstans. Det är i bästa fall ett tillfälligt brandsläckande. Men lär sig att brott inte lönar sig genom att vara en del av samhället, genom att ha något att förlora. Har du pengar på banken och en framtid vill du inte se samhället brinna omkring dig. Har du ingenting är risken stor att du inte bryr dig.
Det innebär inte att det är rätt att elda bilar och krossa glasrutor. Bara att det kommer hända igen om det inte uppfattas som ett samhällsproblem. Även om man lyckas få bort alla inblandade individer från gatorna är miljön där dessa individer slutat bry sig kvar. Och den miljön kommer producera nya individer som inte heller bryr sig om samhället de inte är en del av.
#20 Det blir en gräddfil om man skall pumpa in mer pengar bara för att det begås upplopp. Dessa vuxna och ungdomar som tänder eld på bilar, byggnader och kastar sten skall gripas. Det funkar inte att skylla på att det är samhällets fel, ansvaret vilar på den som begår brott inte samhället eller politiker.
När 12-17 åringar springer ute på nätterna och kastar sten på polis och tänder eld på bilar är det föräldrarna som brister i sitt ansvar inte samhället.
Fast har jag sagt att det ska "pumpas in pengar"? (Vad innebär det ens?)
Har jag sagt att det är samhällets fel?
Tror du att framtida upplopp kommer undvikas om man griper "Dessa vuxna och ungdomar som tänder eld på bilar, byggnader och kastar sten"? Finns det några historiska exempel på att det har fungerat?
Om jag förstår dig rätt menar du att svaret (på "varför?") är att föräldrarna brister i sitt ansvar. Varför gör dom det tror du?
Om det här inte är ett samhällsproblem, vad är då ett samhällsproblem? Finns det samhällsproblem alls? Om ansvar inte kan sökas hos politiker, vad har politiker då ansvar för? Är det verkligen omöjligt att politiken har ett ansvar för situationen samtidigt som de inblandade individerna har ansvar för sina egna handlingar?
Vad är poängen med politik om inte att lösa samhällsproblem?
Förresten, julatopp, du får gärna försöka klargöra dina argument i framtida inlägg, så jag slipper avsluta varje mening med ett frågetecken. Nu skriver du ju bara vad du tycker utan att presentera argumenten för dina åsikter.
#22 Så du tycker alla stenkastare och dom som bränner skall komma undan? Är det samhällets fel att föräldrarna inte kan uppfostra sina barn? När tycker du att det är föräldrarnas ansvar att se till att 12 åriga grabbar håller sig hemma på nätterna? Skaffar man sig barn har man ett ansvar att se till att dom håller sig borta från trubbel och ser till att dom inte begår brott.
Du skriver ju följande: "Men det här är uppenbarligen ett samhällsproblem". Klarar föräldrarna inte av att hålla sina barn hemma om nätterna får socialen gå in och kika på om dom behöver hjälp.
Varför skall man ge vika till dom som förstör? Det är bättre att man satsar på dom som försöker göra det bättre för människorna i området. Finns så många drabbade människor i området som har fått sina bilar förstöra av dessa ligister vad säger du till dom då? Och dom som lägger ner så mycket tid på att förbättra för ungdomarna i Husby ser nu deras arbete förstöras under några dagar.
Svara gärna på de frågor jag ställde tidigare. Nu fortsätter du bara att återupprepa din åsikt i frågan utan att klargöra hur du resonerar.
Men återigen då: jag har ingenstans hävdat att det är en lösning att "de" ska komma undan. Tvärt om skrev jag redan i min första analys att det inte behöver finnas någon motsättning mellan att agera polisiärt och juridiskt och att arbeta förebyggande med de bakomliggande problemen. Jag vet heller inte riktigt vad du menar med att "ge vika", hur gör man det? Och var har jag sagt att det är något man "skall" göra?
Och ja, vad ska man säga till de boende, de drabbade? Förhoppningsvis att man ska arbeta stenhårt för att det inte ska hända igen. Jag menar alltså att de polisiära insatserna förstås är en del av detta, men att det viktigaste på lång sikt är att försöka lösa de bakomliggande strukturella problemen.
Vad säger du till de drabbade? Vilken är din lösning?
Du skriver följande: Tror du att framtida upplopp kommer undvikas om man griper "Dessa vuxna och ungdomar som tänder eld på bilar, byggnader och kastar sten"? Finns det några historiska exempel på att det har fungerat?
Svaret är ja griper man dessa ligister kommer svansen inte tycka det är lika roligt att kasta sten. När polisen går fram springer dom iväg, dom vill inte bli gripna av polis och gör allt för att komma undan. Bilderna visar även hur dom maskerar sig för att dom vet att polisen videofilmar dom för att kunna gripa dom senare.
Vad jag säger till dom drabbade? Jo att polisen måste gå hårdare fram det är ett krav som även dom boende i området och lagföra dessa ligister, det är inte så roligt att sitta på polisstationen ett par dagar och sedan vara med på rättegång eller möte med socialen.
Tar föräldrarna större ansvar så är mycket vunnet.
Men du tror inte att det kommer dyka upp nya "ligister" efter att du lagfört de inblandade här?
Nej inte om man går hårt fram och lagför dessa inblandade då blir det inte lika kul när man vet att man kommer åka fast.
Sen är det viktigt att dom goda krafterna får tillräckligt med medel för att kunna förebygga sådant här och se till att ungdomarna kan göra annat. Kollo kan vara något för ungdomarna i Husby, Stockholmsstad har mängder med tomma hus på BarnensÖ. Men även utflykter mm till platser runt om i stan. Sommarjobb finns till dom som vill.
#21 Det blir en gräddfil om man skall pumpa in mer pengar bara för att det begås upplopp.
Sedan pratar du om att satsa på kollo och att de goda krafterna ska få mer medel för att förebygga. Du pratar lite emot dig själv tycker jag.
Men jag håller med dig i #28 att det handlar om att förebygga.
Jag kom att tänka på upploppen i Paris förorter för något/några år sedan. Är det nån som vet hur det har gått sedan?
Sedan har vi ju frågan med föräldraansvar. Många gånger så har ju föräldrarna stora problem själva och lever kanske t.om i ett utanförskap. Att då klara av att "uppfostra" barn kan vara ett stort problem och där behövs stora insatser av samhället för det är inget man klarar på egen hand och man behöver ofta mycket stöd och hjälp.
/Maria
#29 Det handlar inte om att pumpa in pengar i nya projekt utan i dom som finns redan. Alltså i i dom projekt som pågår det kan vara som jag nämnde tidigare tex kollo eller utflykter. På så sätt kan man fånga upp många ungdomar som är på väg åt fel håll.
Klarar föräldrarna inte av att fostra sina barn är det viktigt att socialen följer upp med hjälp till dom familjer som behöver det, och om det behövs en extrafamilj.
Men varför händer det där det händer? Vaför händer det inte här i Karlskrona som är sämst på integration och i Blekinge som har Sveriges i särklass största ungdomsarbetslöshet på 30 %.
Svaret måste finnas någonstans.
#31: Ja, det är en intressant fråga. Nu har det ju varit incidenter i Karlskrona också, men inte på samma sätt som här i Stockholmsområdet. Det tycks vara ett storstadsproblem, men varför? Varför brinner förorten och inte bruksorten?
Har någon något förslag?
# 32 Karlskrona är residensstad i Blekinge län ingen bruksort. Något bruk har vi heller aldrig haft här heller😃
Vi är starkt präglade av vårt militära arv som fortfarande finns kvar i form av den enda Örlogsbasen i Sverige. Fram till 1954 fick inga utlänningar vistas inne på Trossö som utgör centrala delarna av stan och där varvet finns och fram till 1994 fick inga utlänningar besöka den Blekingska skärgåden. Så det kan finnas en anledning till bristande integration där.
Men ändå så har vi den största ungdomsarbetslösheten i landet. Men några upplopp liknande dem i storstäderna har vi inte sett till trots att det finns flera områden där det finns gott om invandrare och få etniska svenkar.
#31 Är tyvärr inte första gången det brinner i dessa områden i Stockholm, det finna olika teorier om varför detta uppstår en orsak är att polisen ofta kollar gängen i dessa områden. Ungdomarna känner sig kränkta av att bli visiterade.
Visst är säkert enstaka bilbränder försäkringsbedrägerier, men jag tror inte man kan skylla majoriteten av dessa bränderna på den typen av bränder. När det brann mycket i Malmö 2008-2009 (det brinner fortfarande några bilar i veckan) så var det främst oförsäkrade eller möjligen trafikförsäkrade bilar och då utgår inte ersättning.
Jag pratade själv med en förtvivlad man som var nybliven pappa och han och hans fru hade lagt 75.000 kr surt förvärvade pengar på en begagnad men skapligt säker bil för sitt barns skull - tidigare hade de kört i en ganska osäker gammal bil. Han hade bara trafikförsäkring på den bilen när ett garage sattes i brand och ett 10-tal bilar (varav hans) brann upp helt och ytterliggare ett stort antal blev rökskadade. Han fick inte en krona i ersättning för sin bil.
Så eldar man upp bilar utan försäkring i bedrägerisyfte så har man missförstått något. Nu vet jag inte hur det är med alla de bilar som brunnit i Sthlm, men jag har svårt att tänka mig att alla bilar som eldats upp där de senaste dagarna är försäkringsbedrägeri. Och skulle det vara det så får man ju fundera på vem som bett kidsen elda upp förskolorna - är det kommunen som vill ha ut pengar? Nej - knappast. Det handlar bara om att sätta eld för att få räddningstjänsten att komma dit. Bilbränder utan spridningsrisk behöver de inte köra fram till. Men när förskolor, garage eller trappuppgångar brinner så "måste" de.
Jag har spenderat många timmar med att prata med vuxna och ungdomar i "förorten", om man nu kan säga det i Malmö där motsvarande förorter som de i Sthlm som vi nu pratar om istället är bostadsområden i utkanten av Malmö. Det verkar inte finnas någon enkel eller generell anledning till att det blir upplopp, eldas och begås skadegörelse samt angrepp på räddningstjänst och polis.
Det man kan säga efter att ha pratat med vuxna invandrare är ju att SD är snälla i sina domar. De vuxna invandrarna anser (och även om jag nu generaliserar lite så är det i övervägande majoritet) att polisen borde prygla ungdomarna och inte använda silkeshandskar. De anser att man borde vräka och i många fall utvisa familjerna såfort någon ungdom - oavsett ålder - inte skötte sig.
Jag är inte beredd att hålla med dem, och ser man till de områden där det varit kravaller i Malmö är inte SD det starkaste fästet i de området så jag tror inte kravallerna gynnar SD. Förvisso är områdena (I Malmö) runt omkring "förortsområdena" relativt SD-starka men det var de tidigare också så utan att ha någon statistiskt säkerställd grund att stå på har jag svårt att sätta det sambandet.
Själv har jag varken en lösning eller en förklaring till de här upploppen som blossar upp då och då. Ibland finns det såklart en förklaring till enskilda upplopp, men då de varierar mellan gångerna så är det ju inte samma anledning och då kan man inte i min värld heller prata varken förebyggande arbete eller alltid lätt förstå varför.
Det jag har lättast att förstå (men ändå inte accepterar) är att man ger sig på polis och myndigheter såsom t.ex. kronofogden. Det jag inte alls förstår, är när man ger sig på räddningstjänst eller förskolor och annan egendom som med största sannolikhet tillhör någon boende i området.
De gånger polis eller kronofogde startar upploppen genom att göra korrekta ingripanden är jag inte heller av den uppfattningen att man skall upphöra med att göra dessa. Ingen blir en vinnare av att det finns en fristad (mer än de kriminella). Christiania i Köpenhamn är väl ett ganska bra exempel på det.
mvh Martin
Det jag har hört sägas på stan är. Sätt in Nationella insatsstyrkan och skjut i knöhöjd och samla ihop dem och skicka hem dem tillsammans med sina familjer . I nästa oppionsmätmätning så kommer SD att ha 10%.
#36 Fy faan.
/Maria
# 37 För det jag hört på stan eller att SD kommer att få 10%? Här har de alla redan 10%.
Vet inte vilken stad du syftar på men verkar vara begåvade människor som verkligen ser långsiktiga lösningar… *ironi* :)
mvh Martin
Min stad - Karlskrona.
Jag blir mer bedrövad av alla tvärsäkra besserwissrar som vräker ur sig här o på andra fora, i radions inringningsprogam etc än jag blir av händelserna i sig.😭
De som tror att polarisering o hårdare straff hjälper är sorgligt historielösa.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#36 För bådadera
/Maria
# 42 OK! De är lite skjutglada här då det finns mycket militärer här.😉
Att skjuta dessa ungdomar och vuxna skulle bara leda till större upplopp. Det är bättre att gripa och lagföra dom och jobba vidare med dom goda krafterna som finns i området. I natt var det lugnt i Husby medans ungdomsgäng drog runt på andra platser och stökade.
Nu pratar man om kända personer som polisen stött på tidigare vid upplopp.
#44 Inte helt oväntat är majoriteten av de inblandade som man gripit för brott och som anhållits) inte ostraffade sedan tidigare. Det finns alltid någon som inte gjort något innan, eller som inte åkt dit för vad de gjort tidigare. Men som med i princip alla sådana här tillställningar (nu menar jag även enklare demonstrationer som spårar ut med våldsamma upplopp som följd) så är det inte huvudsakligen ostraffade som gör det.
Aftonbladet hade häromdagen en sammanställning på de anhållna (16 st) som är misstänkta för olika brott. De flesta av dem var bara dömda för småsaker, några för narkotikabrott som jag förvisso inte tycker är en småsak men trots allt bara ett bötesbrott. Men några av dem är också dömda för olika former av våldsbrott som rån, våld mot tjänsteman, försök till våld mot tjänsteman, olaga hot och misshandel/grov missshandel. Någon hade även ett grovt vapenbrott i registret. Endast 3 av de 16 var inte dömda för brott sedan tidigare. En av de 16 har okänd bakgrund så eventuellt är det bara 2 ostraffade då Aftonbladet räknar den okända bakgrunden som ostraffad. Räknar man våldsbrott (verbalt eller fysiskt) och kniv/vapenbrott så är 6 av det 16 dömda för den typen av brott innan, 7 om man räknar djurplågeri. Nästan hälften av de inblandade är alltså sedan tidigare dömda för våldsbrott.
Sedan tror jag man skall skilja på de olika kategorierna. Alltid när det vankas bråk, stök, upplopp och annat dyker det upp folk som egentligen inte har med saken att göra eller ens vet vad den gäller. Jag tror inte att vänsterautonoma har arrangerat de här kravallerna i Husby från början. Men några av dem tar säkert chansen när det väl blivit stökigt, precis som att en del fotbollssupportrar ibland gör gemensam aktion med antingen högern eller vänstern för att få slåss lite och "leva jävel på stan". Fotbollssupportrar slåss ju dessutom ofta inte bara för sin egen klubb, utan har ofta olika allierade i närliggande länders ligor så man kan ju fundera på hur mycket man slåss för klubbens skull, eller bara för själva slagsmålens skull. Kanske skulle de gå med i en kampsportsförening istället och träna och tävla istället (obs, vill inte jämställa supporterslagsmål med kampsport men det senare skulle kunna vara ett bra alternativ menar jag).
Och för rättvisans skull så skall man ju inte bara skylla på vänsterautonoma utöver de som bor i området (som förvisso kan vara vänsterautonoma också). Även personer kända för högerextremism stökade i området (och de kan förvisso också bo i området). Källa Aftonladet. Som sagt; Det är många som tar chansen när det väl är bråk i luften.
mvh Martin
Det här tycker jag var ett bra repotage, ofrivilligt tokaktuellt eftersom den släpptes innan upploppen startade:
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Tja har man kvällsblaskor som källa så förstår jag att diskussionen inte leder någonvart.
"Hälften av de inblandade" är inte tidigare dömda för brott, möjligtvis hälften av de gripna.
Organiserade högerextremister som leker medborgargarde lockar naturligtvis till sig vänsteraktivister. Så varför detta fokus på vänsterfolk?
#47 Om du syftar på mitt inlägg får du nog läsa hela meningar och inte bara halva.
Inte helt oväntat är majoriteten av de inblandade som man gripit för brott och som anhållits) inte ostraffade sedan tidigare.
Det är betydligt fler gripna än anhållna och dina "möjligtvis hälften av de gripna" får stå för dig_.
_
Sen vill jag nog påstå att att jag skrev rätt lite om vänsteraktivister i förhållande till fotbollssupportrar men det är för att de jag har störst erfarenhet av även om jag har viss erfarenhet av både vänster- och högeraktivister också.
Tja, någon källa får man ju ha när man själv inte är på plats och känner alla inblandade och vet vilka de är. Jag gillar inte heller kvällstidningarna men det är den enda källan jag har hittat på vad det är för bakgrund på de anhållna.
Jag har som du säkert sett om du följt tråden redan skrivit att jag tyvärr inte sitter på lösningen - och att jag inte heller tror att anledningen till att det ibland blir upplopp är en och samma eller lätt att generalisera. Och sen vill jag nog påstå #47, att om man inte själv skriver något annat i tråden än att kommentera ett annat inläggs källor eller varför man "fokuserar" på något som jag inte ens fokuserade mest på så för man nog inte diskussionen någon vidare vart heller. Men det kanske bara är jag som tycker det eller inte ser åt vilket håll du vill föra diskussionen.
Sen såg jag inget om att vänstern stökade i Tumba där högers "medborgargarde" var men om du säger att de var där ditlockade av högern så är det säkert så. (Källa till "medborggardet" i Tumba; DN.se). Man kan givetvis tolka det som att gruppen som förföljdes och attackerades av "medborgargarder" var vänsteraktivister men det är för mig att dra för stora slutsatser som jag inte tycker att jag kan stå för.
Mitt inlägg var ju dessutom en kommentar till länken i #44 som inte handar om Tumba och medborgargardet.
Men - jag föreslår som du att vi hittar något som för diskussionen framåt och jag tror inte att frågan om vem som gör vad gör det.
Jag lyssnar gärna på dina idéer om varför den här typen av problem uppstår.
mvh Martin
#48, tänka sig jag kan läsa innantill, du skrev: "Nästan hälften av de inblandade är alltså sedan tidigare dömda för våldsbrott."
Du är inte ensam om att ange AB som källa, hade jag syftat på dig så hade jag angett inläggsnummer, sedan är det väl fler som skyller på vänstern?
Det blir lätt rörigt när debatterna rör sig på flera olika plan o på flera fora/medier.
Jag behöver inte bli uppfostrad av dig, tydligen har du missat mitt inlägg #41, trodde du följt tråden?
Du har rätt i att vi behöver komma vidare o söka svar, inte bara orsaker. Att skylla på invandring, hö/vä leder ingen vart.
Det är så många röster som försvinner i mediabruset. Jag tänker främst på Zakarias Zouhirs uttalanden i P1 häromdagen om hur man även som väletablerad/assimilerad måste bevisa sin duglighet, hur är det inte då för arbetslösa ungdomar vars föräldrar aldrig fått fotfäste här? Fenomenet finns även hos etniska Svenskar som lever på samhällets skuggsida. Syftar även på medieprofilen som i samma kanal pratade om hur medias rapportering delvis ligger bakom spridningen av våldet, men oxå hur upplopp för första gången inte bara definieras av polis/överhet/media. Som jag uppfattat det är det ganska unikt att så många av de unga inblandade kommit till tals inför en bredare publik.
Det är så lätt att glömma bort att det som händer inte är unikt, det förekommer över hela världen, kanske främst i västerlandet, eller så är rapporteringen bättre och det har pågått i decennier, kanske längre. Det handlar om marginaliserade grupper där en tändande gnista leder till katastrof, Den upplevda vanmakten leder till katastrof.
Inte blir det bättre av att ansvariga politiker på riksnivå anser att det är ett polisiärt problem.
#49 Vilka skyller på vänstern menar du?
Nu handlar det om ren skadegörelse när ungdomsgäng drar runt i stor Stockholm ser sin chans att vandalisera och kast sten mot polis och räddningstjänsten. Är bara en tidsfråga att någon dör när ambulans inte kan ta sig in i ett området.
Är högst beklagligt att se högerextrema ute på gatorna och jag hoppas polisen ser till att dom hålls kort.

"Vilka skyller på vänstern menar du?" - Polisen, tex.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Okej efter som ingen av oss vad jag förmodar har varit på plats eller känner igen dessa får man anta det. Vid upploppen vid Fittja för några år sen grep man ju ett antal AFA anhängare.
#49 Jag har ansvar för att uppfostra en person - och det är inte dig och det är vi helt överens om.
Jag ber om ursäkt, jag hade fel och du rätt. Jag har skrivit något jag inte syftade och det är slarvigt och dumt - blir missledande för övriga.
Jag har läst ditt #41 men har svårt att se att det för diskussionen vidare , även om jag delvis delar dina åsikter i den.
För att undvika missförstånd: Jag ville inte ha det till en höger/vänsterdebatt för jag tror inte det hjälper någon och misstolkade ditt inlägg som att det var så du trodde jag menade. Jag ville klargöra min ståndpunkt och inte på något sätt uppfostra dig, jag beklagar och ber om ursäkt om du tolkade det så.
mvh Martin
Vi är nog lika bra kålsupare, svårt att inte reagera när man blir berörd, oavsett om man bor i utsatta områden eller inte.
Även jag ber om ursäkt om jag misstolkat dina inlägg i tråden.
http://hotlamotte.com/2013/05/24/aftonbladet-och-expressen-betalar-oss-for-att-branna-bilar-i-husby/ Finns säkert fler som utnyttjar situationen, högerextremister Politiker och huliganer. Ser ingen större skillnad på dessa och fotbollsfirmor t.ex..
#55 Fast det där är väl snarare att tidningarna betalar pengar för bilderna/filmerna och inte för att ungdomarna ska bränna bilar. Lite intressant tillvägagångssätt dock och inte konstigt att ungdomarna utnyttjar det. Om det som står där faktiskt stämmer vill säga.
#56 Det är väl alltid svårt att veta vad som är sant och inte sant vad gäller sådant. Kvällstidningar betalar ju överlag för filmer och bilder på olika saker men de låter också bli att publicera en hel del (jag har en del insyn i den verksamheten). En hel del bilder som verkligen är unika och avslöjande. Men, som man av pressetiska skäl eller av andra skäl väljer att inte visa. Och därmed inte betala för.
Saken som länken ovan gällde var väl inte att man köpte material i första hans utan att man faktiskt betalade för eldandet. Aftonbladets chefredaktör har gått ut och förnekat det och även om jag inte hittat det, så skriver han också att Fryshuset förnekat det (i artikeln hänvisas till att de skall ha vidimerat att de hört det). Sen är det väl i sig inget värt att han gå ut och förnekar, vad skall han göra?
Lamotte, som är den som hävdade att kvällstidningarna betalar ungdomarna jobbar för SVT men publicerar det på sin egen blogg. Själv tycker jag det låter som en bra nyhet/scoop som SVT kunde kört och utan att röja källan lagt fram bevis för att det är så. Då hade det för mig blivit tyngd bakom uttalandet. Nu blir det lite som allt annat. Alla skyller på något/någon, istället för att diskutera eller fundera på varför det händer.
mvh Martin
#57 Att tidningar vinklar och vrider på precis allt de får tag på vet nog de flesta om med eller utan insyn.
Men hur missvisande kvällsblaskorna Expressen och AB än kan vara så har jag mycket svårt att tro att de medvetet skulle uppmuntra skadegörelse av detta slag.
Vad jag menar var att troligtvis är det någon som har uttryckt sig på ett sätt som någon annan senare har missförstått. Tex. att någon av ungdomarna skämtsamt sagt till någon annan att de nämnda tidningarna betalar för bränderna även om ungdomen var medveten om att det var bilder/filmer men att den andra ungdomen inte förstod att det var ett skämt. Eller något liknande.
Jag har också mycket svårt att se att reportrarna skulle ha bett ungdomarna om att tända eld på bilarna. De kan säkert ha bett om filmer med brinnande bilar, men det är ju inte riktigt samma sak. Det förutsätter ju liksom inte att filmaren själv tänder eld på bilen.
Reportern måste ju även förstå att denne riskerar både jobb och ett rättsligt straff om denne uppmanar till denna typ av skadegörelse. Detta tycker jag också talar emot påståendet att de skulle ha uppmuntrat eldandet.
Nu är det ju tveksamt om det är sant, men inte bryr sig AB om de pressetiska reglerna alltför mycket. De är ju trots allt regler som de själva satt upp, SJF och Tu. De avgifter de får betala vid fällande är ju löjliga i sammanhanget, är väl fortfarande 29 800:- tror jag. Känner en hel del folk inom pressen, har ju även sett deras beteende i Malexander, där försvann mitt förtroende för skrået. De lägger sig precis på gränsen sen blir det en tolkningsfråga hur de sagt och inte sagt. Huliganer är samma skrot och korn, men det avfärda AB som enstaka marodörer. Det är samma skrot och korn. Att sedan skylla på AFA, som knappt finns längre, eller högerextremister är bara att leta symptom. Orsaken bakom bekymren är upplevd orättvisa oavsett det är kommunister eller nazister som utnyttjat läget.
Någon annan än jag som tycker den här artikeln publicerad av anonym bloggare på "Megafonen" såhär i efterhand verkar lite… uppviglande?
(Det blir lite WOT här. Sorry för det.)
Jag ska ge min analys av utvalda delar av texten;
"Han kallas “machetemannen” i alla tidningar för att det tagits bilder på balkongen där han viftar med kniv." - "Megafonen"
Faktum är att en (1) tidning, Aftonbladet, hade varit i närheten av denna benämning. De använde på sin löpsedel 14/5 formuleringen "68-årig macheteman".
"Det är ett namn som skapas för att vi som läsare ska tänka: “aha, han låter galen, lika bra att polisen sköt honom” - "Megafonen"
Eller skapade Megafonen själva namnet "Machetemannen"? Gör man en sökning på google dyker nämligen en mängd äldre artiklar upp. Ingen av dem handlar om den skjutne 68-åringen. Det finns liksom en mördare som media redan har dubbat Machetemannen.
"Den klassiska taktiken är: vi gör han till ett monster, då är han inte värd ett skit o vi kan göra vad vi vill…" - "Megafonen"
Det är här konspirationsteorierna tar vid, och de fortsätter sedan att underbygga artikeln. Media vill ha makt, media går polisens ärenden, media styrs av någon hemlig elit och de ljuger för dig.
"taktiken är också: machete låter som djungel, det låter osvenskt, ännu bättre…" - "Megafonen"
Media hjälper alltså, enligt Megafonen, till att cementera rasism.
"Hur kan ett team av SWAT-poliser gå in i en lägenhet mot en 69-årig man och döda honom?? Om vem som helst hade gjort det hade det varit ett mord, när polisen gör det “har dom gjort sitt jobb”." - "Megafonen"
Ja, säg det. Det finns ingen SWATstyrka i Sverige. Nu handlade polisen i nödvärn, och sköt mannen då denne gjorde ett utfall mot polisen. Megafonen verkar även försöka smyga in tanken att polisens "jobb" är att mörda människor i läsarens huvud.
"Det här varken första eller sista gången, det här är ett system. Polisen finns inte för att tjäna det vanliga folket/knegarna/ortenbarnen – isåfall hade dom fängslat Carl Bildt, varenda skattefifflare i Östermalm och sig själva för att dom jobbar med REVA och utvisar folk till döden. Polisen finns i våra områden för att skydda den politiska och ekonomiska eliten: skrämma oss, disciplinera oss… Polisen lär oss praktiskt det skolan lär oss teoretiskt: som fattig knegare och icke-vit är du sämre och mindre värd, i Sverige och hela världen." - "Megafonen"
Megafonen menar att polisen har satt i system att mörda människor. Detta för att "skydda den politiska och ekonomiska eliten". Målar man upp en sådan svartvit bild av verkligheten, så är det kanske inte otänkbart att vissa mindre bildade individer faktiskt blir övertygade att polisen inte tjänar mänskligheten utan enbart är spelbrickor i en politik som skapat segregation.
Vad som glöms bort är att det inte är bara den sittande regeringens politik som skapat de samhälleliga problemen, utan systemet att fösa ut alla asylsökande till ghetton har funnits länge. (För länge, i min åsikt. Det är inte så konstigt att spänningarna och polariseringarna växer så länge man sätter alla invandrare i ett hörn och den vita medel- och överklassen i ett annat hörn. Det blir ingen integration på det sättet.)
Här lägger även Megafonen fram hypotesen att den skjutne mannen inte var vit. Denna felaktiga uppfattning spred sig som en löpeld genom all media och snart hade en falsk konsensus mötts och inte ens de boende i området kunde undgå att få för sig att det var en icke-vit man som blev ihjälskjuten. Kan denna felrapportering från Megafonen ha bidragit att piska upp en stämning?
Därefter förklarar Megafonen att Polisen gått ut med felaktig information. Detta får de till att "polisen ljuger", trots att Polisen tydligt gått ut med en dementi när de blivit uppmärksammade om att de rapporterat felaktigt.
"Vi kommer aldrig få reda på sanningen – varken i detta fall eller resten av alla stories från orten. För det är inte meningen att vi ska veta." - "Megafonen"
Att insinuera konspirationer från alla håll och kanter är förmodligen ett bra sätt att göra människor extremt upprörda, särskilt i områden där irritationen över känslan att vara fast i en fälla ständigt bubblar under ytan på en betydande del av invånarna.
Vad tror ni, har Megafonen spelat en roll i upploppen? En liten roll, en stor roll, ingen roll? Ja, vad tror ni?
Själv tror jag de har ett stort ansvar i att ha piskat upp stämningen.
#61 Nog var Megafonen en av de stora anledningarna till att det blev som det blev. Satt och läste på både deras FB och twitter under upploppet där de publicerade trevligheter som: "STÅ UPP FÖR DIN ORT. ALL MAKT ÅT FOLKET.", "Vi bränner inte upp vår ort, vi brinner för vår ort!" och massa liknande.
Kan även nämna tidningen Norra Sidan;
"Läs om vår granskning om polisens felaktiga uppgifter om 69-åringen som dog av polisskott i Husby. Bedrägerier på nätet."
#61: Jag blir alltid skeptisk till kausala samband, eller ens aktörsfokuserade förklaringar, när det gäller samhälleliga fenomen. Så en stor roll tror jag inte att jag vill tillskriva Megafonen. Möjligtvis kan man säga att Megafonen bidragit till att det som hände hände just nu, men för mig har det ett ganska lågt förklaringsvärde i ett större perspektiv.
Dock tycker jag att det var en intressant genomgång du gjorde av artikeln och jag håller med om din tolkning att en sådan artikel mycket väl kan ha varit en bidragande orsak till händelseutvecklingen. Alldeles oavsett vilken betydelse artikeln hade, kan man konstatera att den är direkt uppviglande och "oansvarig" (sett från samhällets synvinkel alltså).
Just artikeln som jag analyserade hade enorm spridning på Facebook, jag ifrågasatte den bland alla mina vänner som delade den, men ingen verkade se vad som var oroväckande i den.
Jag uppmanade till källkritik, särskilt som informationen kommer från en anonym bloggare som man inte kan ställa till svars för den information som lämnas. Men det verkade som att människor var mer intresserade av att få till någon sorts "revolt" än av sanningen.
Jag är själv vänstervriden, och blev mycket bestört över att se att mina kamrater på vänsterkanten så lätt lät sig övertygas och inte ifrågasatte informationen, jag trodde det fanns mer intellektuell ärlighet i våra led än så. Än mer upprörande var att man i princip blev stämplad som rasist om man inte automatiskt trodde på vad "Megafonen" hade skrivit. Det blev liksom tabu att ifrågasätta artikeln. Riktigt trist.
"Möjligtvis kan man säga att Megafonen bidragit till att det som hände hände just nu, men för mig har det ett ganska lågt förklaringsvärde i ett större perspektiv."
Givetvis kan det hela handla om en stor misstolkning från min sida. Det kan mycket väl handla om ett felslut, ett "post hoc, ergo propter hoc".
Men jag tror inte det. Inte i det här fallet, inte i ett fall där man så tydligt målar upp en svartvit bild där "ayna" är fienden och politiken inte bryr sig ett skvatt, särskilt, som jag berättade, efter att artikeln hade extremt stor spridning bland vänsterfolk i sociala medier, samt att den ifrågasattes i stort sett av ingen.
Jag tror, precis som du är inne på, också att sådana här upplopp är oundvikliga så länge som integrationspolitiken, och, kanske framförallt, arbetsmarknadspolitiken, fortsätter att misslyckas.
Så länge vi har avarter som Avpixlat, Realisten och Nordfront kommer vi även ha avarter som megafonen och liknande. Samtalstonen utanför etablerad media har hårdnat, vilket i sin tur ökar polariseringen i vanlig media.