Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 4696 ggr
Maria
2011-08-04 09:54

Civilkurage

Vad säger ni om att lagstifta om civilkurage?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mitralis
2011-08-04 10:38
#1

Hur skulle en sådan lagstiftning kunna se ut? *nyfiken* Glad



Maria
2011-08-04 12:28
#2

Här kommer en länk

Jag är också nyfiken på hur det fungerar i de länder som har lagar kring detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2011-08-04 14:42
#3

Personligen har jag väldigt svårt att se hur en sådan lag ska fungera.

Man kan ju inte gärna straffa människor för rädsla?

Man vet aldrig på förhand hur man reagerar i en situation. Antingen blir man väldigt rationell och gör allt rätt eller också kanske man flippar ur totalt. Rädsla är väldigt oförutsägbart.

Sedan kanske man kan tycka att man har en plikt att anmäla något man blir vittne till eller liknande men även där beror det ju alldeles på situationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mitralis
2011-08-04 15:02
#4

#3 Jag håller med dej.

Det finns även fall där personer ingripit och blivit så svårt misshandlade att de fått men för livet. Vart ska man dra gränsen? När är det säkert att ingripa och när kan jag själv riskera att bli ihjälslagen? Det är för många frågor och för lite svar för att jag skulle kunna stödja ett sådant förslag. Men jag fårstår ändå tanken men den och den är fin Glad



[postmortum91]
2011-08-04 15:16
#5

Man måste dra massa gränser med denna lag, vissa kanske inte ens har förmåga att rycka in. Vissa kanske själva har varit med om liknande och har psykiska problem med att rycka in. 

Annars förstår jag att det kan vara bra, men då är det bättre att medborgare frivilligt griper in, istället för tvång.

Geru
2011-08-04 15:30
#6

Tycker bara det är en ny lag som kommer förstöra en massa oskyldiga människors liv. Och en anledning för någon som te.x. blivit rånad att ta ut sin ilska på att "han där inte hjälpte mig, alltså stämmer jag han".

Civilkurage kan inte lagstiftas, det måste finnas i befolkningen helt enkelt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[GunillaR]
2011-08-04 16:54
#7

Man kan inte lagstifta om en sådan här sak.

Däremot är det ju ett tydligt tecken på att något är väldigt fel i vårt rättssystem då folk blir rädda för att ingripa. För det är ju en naturlig reaktion att man som medmänniska ingriper på det sätt man kan, oavsett om det gäller att förindra dådet eller att vittna.

[postmortum91]
2011-08-04 18:19
#8

Det är inte säkert att man med naturlig reaktion gör detta. Man kan också få överlevnadsinstinkt och inte ingripa, eller att man blir rädd etc.

[GunillaR]
2011-08-04 19:59
#9

Det beror ju helt på situationen. Är det uppenbart fara för ens eget liv, t ex om man står med ett vapen i ryggen eller något liknande, så är det dumt att spela hjälte.

Men om man ser t ex en våldtäkt som är på gång, så kan man hojta till, med all säkerhet så ger sig gärningsmannen iväg.

[postmortum91]
2011-08-04 20:02
#10

tänk om man själv har blivit våldtagen och har fått psykiska men för det. Då är det inte självklart att man gör detta.

[GunillaR]
2011-08-05 11:11
#11

I mitt resonnemang utgår jag ifrån att man inte är psykiskt sjuk, att man är som "folk är mest", dvs har en naturlig instinkt att ingripa med förnuft.

Maria
2011-08-05 12:40
#12

Här kommer en länk

Det lär ju tydligen finnas lagar om detta i Norge, Danmark m.m.

Kanske Halvdansken kan lite mer om detta.Obestämd

Skulle vara intressant att veta hur det fungerar i Danmark t.ex.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
2011-08-05 13:44
#13

#12: Det mesta där gick ut på att larma via mobilen, hur gör man om man inte har en mobil då?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Geru
2011-08-05 14:34
#14

#13 Då larmar man helt enkelt inte.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
2011-08-05 14:36
#15

Skulle vara intressant att höra om någon i dessa länder faktiskt blivit dömd enligt denna lag. I såfall hur och med vilken motivering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GunillaR]
2011-08-05 14:43
#16

Jag tycker att idén som sådan är mycket bra, för vi lever i ett samhälle som ibland kan förefalla som hårt och känslokallt - "sköt dig själv i skit i andra".

Att stå och se på en misshandel, en drunkning etc utan att på något sätt ingripa - detta är för mig helt felaktigt. Har man ingen telefon på sig så kan man ju försöka få tag på en person som har. Förr i tiden om det hade hänt en olycka så fick man söka upp närmaste hus/bostad eller larmtelefon. (larmtelefoner satt på olika ställen på stolpar, ett rött skåp med en telefon inuti)

De flesta förövare är väldigt nervösa och blir de på något sätt störda (till exempel vid en våldtäkt) så sticker de iväg om de vet att de är iakttagna.

Sen tycker jag att Polis och Räddningstjänsten kunde vara lite mer informativa om vad man kan göra som medmänniska i en viss situation.

blombuketten
2011-08-05 23:48
#17

Jag såg ett program för rätt längesedan där de gjort studier hur människor fungerar i olika situationer. Det var nog mest vid olyckor. Det var olika forskare från olika vetenskaper som samarbetade i detta. Det visade sig rätt snart att vi är rätt olika. De allra flesta reagerade genom att bli helt apatiska, en del reagerade genom att rädda sig själva, till vilket pris som helst, andra tog på sig ledarrollen och hjälpte andra osv.

Applicerar man det på hur vi reagerar när något händer, lär vi nog tänka på att vi är olika. Kan tänka mig att man inte kan utgå från en lag som säger att alla SKA agera lika för det kommer inte hända.

Geru
2011-08-06 03:25
#18

#17 Håller helt med dig.

Men, en lag om att man måste larma kanske är något…?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
2011-08-06 07:32
#19

#17 Håller också med.

Jag tror att en lag om att vi måste larma även skulle vara ganska onödig för de flesta sansade människor larmar antagligen polisen när det känns säkert eller man får tag i en telefon.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2011-08-07 22:04
#20

Ojdå, jag visste inte att det fanns en sån lag i Danmark och jag har aldrig hört att någon blivit dömd för att inte ingripa.
Jag tycker det fungerar som i Sverige, folk blir mindre och mindre benägna att hjälpa till för att man vet inte om gärningsmannen har ett vapen på sig.

Så om man ska jämför med just Danmark så blir det ett slag i luften med en sån lag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
2011-08-07 22:10
#21

#20 Aj då, trodde du kanske skulle komma med något spännande exempelFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2011-08-08 14:23
#22

Här är ett exempel på varför folk inte längre blandar sig i saker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
2011-08-08 15:30
#23

# 22 - Men herrejissus, hur fungerar människor nuförtiden? Det är så mycket våld och hat i samhället och man kan ju undra var kommer detta ifrån.

Kände han inte sina grannar?

Det hade nog varit bättre om han hade ringt Polisen…………..

Halvdansken
2011-08-08 17:47
#24

Polisen…. jadu. Tror du de rycker ut till nåt sånt? Det tar nog lång tid, om de gitter komma. Tyvärr blir jag mer och mer cynisk.

Det är ju inte säkert att det var grannen själv som hade ihjäl honom, det kan ju ha varit nån gäst.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
2011-08-12 11:00
#25

Kanske jag ska ta tillbaka, att man bör rycka in och hjälpa till…….

Skrämmande!

 http://www.expressen.se/nyheter/1.2525397/richard-68-dod-efter-kravallerna

Halvdansken
2011-08-12 13:33
#26

Och anledningen till att detta började vara att polisen sköt ihjäl en droghandlande gangster. Men det är tydligen ok för denna kriminella pöbel att ha ihjäl folk. Fyra döda nu vad jag förstått.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
2011-08-12 16:14
#27

Jag förstår inte hur dessa människor fungerar. OK - som en psykolog sade så har de levat i kriminalitet i generationer och kan/vet inget annat - man detta????

Man saknar ord………..

Annons:
Halvdansken
2011-08-12 16:41
#28

Pat Condell har en del åsikter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[GunillaR]
2011-08-12 18:11
#29

Ja detta var mycket bra åsikter. Någonting är fel - mycket fel i systemet. Men var ligger det egentliga felet?

Mitralis
2011-11-14 10:22
#30

Nu pratar de om detta på 1an i ett godmorgonprogram. Det verkar som att många länder redan har lagstiftningen. Bland annat Sverige och Kina har den inte. Kristdemokraterna är för förslaget.



[sakring]
2011-11-14 13:34
#31

# 30 Men hur fungerar de? Är det någon som vet detta? Personligen så tycker jag inte att man ska lagstifta om det.

Mitralis
2011-11-14 13:37
#32

#31 Det framkom tyvärr inte så bra. Hoppas att någon annan vet mer.



[SweetRose]
2011-11-14 18:09
#33

Jag vet att Frankrike har denna lag. Om du ser någon bli rånad på gatan t.ex och inte ingriper på något sätt så kan du få upp till, jag har glömt exakta antalet men jag tror upp till 2 års fängelse. Det fanns ett exempel på detta för något år sedan i tidningarna då några nyinflyttade tror jag såg på ett rån och en polisman kom förbi. Samt att det gestaltas i ett avsnitt Seinfeld för de komediintresserade ;)

swemah
2011-11-14 18:41
#34

Om jag ingriper, och om den kriminelle blir minsta skadad så blir jag dömd för misshandel. Hoppas lagen som kräver att jag ingriper också har med ett skydd för mig.

Annons:
[sakring]
2011-11-14 19:48
#35

# 34 Nej det blir du inte alls, men du får inte bruka mer våld än vad nöden kräver.

Geru
2011-11-14 19:57
#36

#35 Den delen är sjukt luddig. Kommer någon mot dig med kniv kommer jag knappast tänka på att spara dennes liv - men samtidigt kommer jag då antagligen bli dömd för övervåld. Hur går det ihop?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

swemah
2011-11-14 22:31
#37

Om jag lägger krokben på honom (eller henne)och vederbörande faller och slår upp ett sår så kan jag åtalas. Likadant med tjuven som skar sig på ett trasigt fönster, ägaren åtalades (fast fönstret slogs sönder av tjuven)

[sakring]
2011-11-14 23:46
#38

# 37 Just de fallen känner jag inte till. Men du har rätt att bruka det våld som krävs för att freda dig eller någon annan.

blombuketten
2011-11-15 11:35
#39

#38. Jo det sägs så, fast vem bedömer om det har brukats just så mycket våld som det krävs? Det är väl snarare där det faljerar. Det är nog rätt svårt, om man är hotad, att själv bedöma den saken. Jag tror inte de flesta står och funderar över hur mycket våld som är befogat i en hotsituation, det hinner man inte. Man bara slåss för livet.

starhawk
2011-11-16 08:41
#40

"Richard Mannington Bowes, 68, försökte släcka en eld under kravallerna - och sparkades medvetslös. I natt dog han på sjukhuset."

"I tisdags dog tre män i Birmingham, efter att ha blivit överkörda av en bil när de försökte skydda sitt bostadsområde mot plundrare, skriver TT."

Och det föreslås en lag som tvingar oss att ingripa Förvånad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[mingdie]
2011-11-16 20:41
#41

#40 Det är tack vare sådana personer som gör att du idag lever i ett fritt samhälle. Om alla tänkte som dig så skulle världen vara mycket sämre.

Alla bör efter bästa förmåga göra allt för att hindra brott. Men en lag tror jag inte kommer att hjälpa.

Annons:
starhawk
2011-11-17 07:55
#42

#41: Så att personer ingriper och blir dödade för det gör att vi lever i ett fritt samhälle? eller hur är det du tänker?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[mingdie]
2011-11-17 09:57
#43

# 42. Jag tänker historiskt att genom tiderna har människor offrat sina liv i krig, för att hjälpa svaga, för att försvara samhällen mot kriminella och så vidare.

Om dessa inte hade haft kurage att göra detta så hade vårt samhälle sett väldigt annorlunda ut. Tyvär finns det väldigt mycket ondska i världen och om det inte fanns människor som var villiga att kämpa mot detta med risk för sitt eget liv så skulle snart vårt samhälle bli ett sämre samhälle att bo i.

Dessa människor som du nämnde offrade sina egna liv för ett bättre samhälle. Det är väl allas plikt att göra så gott vi kan för att inte dessa människors död skall bli meningslösa.

starhawk
2011-11-17 10:11
#44

Hur var det nu Patton sa:

Ingen jävel har vunnit ett krig genom att dö för sitt land, han har vunnit det genom att låta dom andra stackars jävlarna dö för sitt land

så jag köper inte att man uträttar nåt genom att dö för nåt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[FruStein]
2011-11-17 18:17
#45

Det ska väl egentligen inte behöva finnas en lag för civilkurage? Att ens behöva lagstifta, är det inte där vi borde luska i problemet istället? När det gäller misshandel etc förstår jag att folk drar sig undan och kanske ringer 112 istället för att själva gripa in, men generellt känner jag att folk är lata och kalla när det gäller andra människor. När man inte ens kan ta bort sin j*vla handväska från buss-sätet så att andra kan få sitta, då blir jag rädd för vart vi är på väg i relationen till våra medmänniskor. Vi stänger varandra ute och reflekterar inte öevr det förrän vi själva halkar utanför Lindex och får ligga där ett bra tag för folk går bara förbi. Först när någon faktiskt gör något så reagerar andra för då får man dåligt samvete över att man faktiskt är en hemsk medmänniska. Man hjälper då till för att döva samvetet istället för att göra en god gärning.

[sakring]
2011-11-17 20:25
#46

En man blev påkörd av en moped i en gångtunnel och blev liggande och kunde inte resa sig. Han skrek så att det hördes till husen i närheten som larmade polisen men de hittade ingen. Gick de öht ur bilen?

Idag så stod i dagens tidning om händelsen och´det par som hittade honom och larmade ambulans. Han hade inte klarat så lång stund där till.

[mingdie]
2011-11-17 21:32
#47

#44Och Nelson Mandela sa att man måste vara beredd att offra sitt liv för det man tror på.

Du behöver naturligtvis inte tro att folk i vissa fall behöver dö för att försvara ett bra samhälle. Det är lätt att säga när man bor i ett väldigt tryggt samhälle. Som tur är så finns det många personer som Mandela, soldater och dom du nämnde tidigare som har sett till att du har friheten att uttrycka dina tankar.

# 45, 46. För några år sedan såg jag en person falla ihop på centralen i Göteborg. Innan jag hann fram för att hjälpa hade säkert tjugo personer gått runt och över honom utan att stanna. Detta var under ett besök i Sverige efter att ha bott utomlands i många år. Det kändes overkligt att folk bara gick förbi och att ingen stannade.

Denna händelse och andra visade för mig en baksida av Sverige vilket jag inte hade sett förrut. Jag är tacksam att jag bor i ett samhälle där man fortfarande hjälper varandra och ser efter varandra.

Det personliga ansvaret som fanns förr har idag mer och mer flyttats över till staten vilket jag är övertygad om har gjort att folk blir mindre benägna att ta saker i egen hand.

[mingdie]
2011-11-17 22:06
#48

# 44 Här har du några saker som Patton sa. Han var en väldigt rak person som sa vad han tyckte.

It is foolish and wrong to mourn the men who died. Rather we should thank God that such men lived.

The real hero is the man who fights even though he is scared.

Vad han aldrig sa var Ingen jävel har vunnit ett krig genom att dö för sitt land, han har vunnit det genom att låta dom andra stackars jävlarna dö för sitt land

Det var en replik från filmen om Patton. Läs gärna om Patton så förstår du varför han aldrig skulle säga en sådan sak.

Annons:
liawilson
2011-11-18 12:28
#49

nu har inte jag läst hela tråden, men hur skulle det gå till med en sådan lag? De människor som har funktionshinder, äldre, handikappade, Många av dom har ju svårt att hjälpa till. Visst dom som är klara i huvudet kan ju kontakta 112 men skulle de andra slippa straff då för att de inte kan hjälpa till?

*Kärlek & lycka*

Maria
2011-11-18 12:29
#50

#49 Man kanske kan få ett intygSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

liawilson
2011-11-18 12:33
#51

alla barn då? Hur ska man kunna hålla koll på vem som ingripit & inte. Folk kanske vill vara anonyma som ringer larmcentralen. Tycker det är en bra ide, men tror tyvärr inte det skulle fungera

*Kärlek & lycka*

Mitralis
2011-11-21 12:27
#52

Jag förstår tanken men jag tror att det blir otroligt svårt att få till rent praktiskt:



Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[mingdie]
2011-11-23 09:01
#55

#51 Jag tror inte heller på en lag. Men barn kommer ju inte att påverkas eftersom dom är omyndiga och inte skulle påverkas av lagen.

Annons:
[cala02]
2011-11-23 10:10
#56

Man är väl skyldig att anmäla brott? I så fall tycker jag att det räcker, har själv blivit nedsparkad när jag skulle hjälpa en kille som blivit nedslagen. Det gör mig tveksam till att ingripa fysiskt.

[sakring]
2011-11-23 10:13
#57

# 56 Nej man är inte skydlig att anmäla brott. Däremot så är man skydlig att vittna i en rättegång. Det är inget man kan välja.

chik
2011-11-24 07:50
#58

#0, Vad säger ni om att lagstifta om civilkurage?

____________________________________________________________________-

Kan jag inte tänka mig blir bra.

Lena.P är jag i verkliga livet.

search
2011-11-24 15:59
#59

Positiva incitament brukar väl överlag funka bättre…. kanske man skulle ha nån slags belöning för visat civilkurage istället för straff för bristande sådant? Lär ju inte kosta mer än potentiella stämningar i alla fall Flört

Geru
2011-11-24 16:02
#60

#59 Låter som en bättre idé :) Även om man kan tycka att det är folkvett att larma polisen när man ser ett brott..

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[sakring]
2011-11-24 17:28
#61

Civilkurage är inget man kan lagstifta om det är något man har.

Mitralis
2012-08-01 15:46
#62

#61 Bra sagt Glad



Annons:
shadowdrake
2012-08-02 09:21
#63

#57: Exakt. Man är skylldig att medverka som vittne vid rättegång. Och jag tror att det är därför många inte vågar ingripa eller anmäla brott. Då får ju förövaren och alla hans kompisar reda på vem jag är och var jag bor. Risken för vedergällning är då överhängande…

Personligen skulle jag nog vara en av de som vid grövre brott inte skulle våga lägga mig i. Anonymt anmäla till polis, ja, men inte ingripa på ett sånt sätt att jag kan bli tvungen att avslöja vem jag är.

Det har inget med att jag inte vill hjälpa till att göra. Jag är helt enkelt rädd om mig själv, min familj och min egendom.

Hade en kompis som blev vittne till hur en flicka blev påkörd av en moppe då hon stod i en bankomatkö. Föraren smet från platsen, flickan bröt båda benen. Han ringde polisen eftersom han visste vem som körde moppen (en gammal klasskamrat till honom). Han fick ta sig till polisstationen och identifiera personen från fotografier, och det visade sig att flera andra gjort samma sak. Polisen hade t o m fotobevis från mobilkameror som pekade ut personen, som inte hade hjälm på sig (vilket underlättade identifieringen. Allt var i princip solklart. Min kompis frågade om han var tvungen att vittna, eftersom han kände sig rädd för vad personen skulle ta sig till. Han fick svaret att det inte skulle behövas. Det fanns tillräckligt med bevis och vittnen ändå.

Trots det kallades han som vittne, eftersom alla andra mitt i allt hade glömt vad som hänt och inte längre kunde säga med säkerhet att det var den personen som kört moppen.

Det hela slutade med att min kompis vittnade och med hjälp av bildbevisningen kunde killen bindas till brottet och till slut erkände han oxå att han hade kört och tappat kontrollen över moppen.

För min kompis del slutade det värre. Han fick sin bil stulen och uppeldad, glassplitter och döda fåglar nerkört i brevinkastet, hotfulla brev, mejl och sms där personer utförligt beskrev vad som skulle hända hans dotter och fru. Han blev påhoppad och rånad när han var på väg hem från jobbet.

Han fick väldigt lite hjälp av polisen, eftersom de inte med säkerhet kunde bevisa vem som hotade honom.

HAN var tvungen att dra upp sitt liv med rötterna och flytta till en annan del av landet för att kunna leva ett normalt liv igen.

Det är bara en av mängder av personer som råkar illa ut för att de gör det rätta.

Så länge man inte kan vara totalt anonym vid anmälan och vittnesmål kommer jag inte utsätta mig för risken.

Sen är det ju en helt annan sak att hjälpa nån som skadat sig eller trillat i vattnet eller nåt sånt. Självklart ska man hjälpa en sådan person. Om inte annat kan man stanna hos personen tills hjälp anländer.

romperstomper
2012-08-04 13:47
#64

Har inte USA en sån lag? Har för mej att i sista Seinfeldt-avsnittet så står hela gänget inför rätta och en av åtalspunkterna är just att man inte hjälper en killa som blir rånad? Kanske är olika från stat till stat?

Upp till toppen
Annons: