Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1748 ggr
[Didnovarre]
5/14/14, 4:13 PM

Folkrepubliken Sverige - ett faktum?

Idag fick jag valmaterial från SD i min brevlåda. Nu tänker jag ju inte rösta på dem, men jag fick i alla fall valsedlarna utdelade. Det är inte alla som kommer att få det, eftersom det finns brevbärare som vägrar att dela ut SD:s material.

Är det inte märkligt att journalister varnar för en möjligt framtida fascistiskt samhälle när vi uppenbarligen redan lever på gränsen till införandet av en totalitär stat, där det fria ordet inte får höras på gator och torg, där en folkdomstol förhandsgranskar TV-program och kräver ingrepp i inslag som stör dem och där misshaglig post inte längre delas ut? Att vissa valsedlar kommer att försvinna från vallokalerna under valdagen är givetvis ett annat steg i den pågående utrensningen.

Vi ryser inför berättelserna om NSA, men har själva fått en stat i staten, där kulturelit och autonoma grupper övervakar medborgarna och strävar efter fullständig kontroll över det talade och skrivna ordet. Vi är snart där!

Annons:
Humbugg
5/14/14, 5:13 PM
#1

Folkets republik av Sverige - alla ska med, vare sig du vill eller inte! Här ser vi dock att censuren kommer från folkets mellanhänder, inte från politikerna, media eller folket, så det är en speciell situation. I en fullvärdig demokrati skulle politikerna tillsammans med folket och media sätta ner sin fot och säga att detta är inte okej men nu är vi ju givetvis inte fullvärdiga.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Martin
5/14/14, 8:34 PM
#2

Personligen tycker jag att det är väldigt illa att en postanställd (eller annat postföretag för all del) inte delar ut det som de faktiskt är ålagda att göra. Det är förmodligen någon som betalt för tjänsten.

Och framförallt; Var går gränsen för att själv få välja vad som delas ut? Jag tror det är så enkelt som att antingen får man vara beredd på att man i jobbet kommer att få dela ut saker man inte tycker är ok, eller så får man fundera på att söka annat jobb.

mvh Martin

mwetterstrand
5/14/14, 8:50 PM
#3

#1

I en fullvärdig demokrati skulle politikerna tillsammans med folket och media sätta ner sin fot och säga att detta är inte okej men nu är vi ju givetvis inte fullvärdiga.

Vad är inte okej?

997
5/14/14, 10:00 PM
#4

Problem 1 med SD är att de har medlemmar som inte respekterar demokratin, utan hotar personer som kritiserar dem. Ledningen gör ingenting för att komma tillrätta med detta. 

Problem 2 är att SD, om de skulle komma i maktställning, inte kan genomföra sitt program utan att inför någon form av totalitär stat. Det kan verka som en överdrift jag kommer med här, men läs programmet skall ni få se.

[PeterWem]
5/14/14, 11:36 PM
#5

Vet inte om det är brevbärare mot demokrati eller om det är nåt annat, men jag saknar fem valsedlar från riksdagspartier.

fatcat
5/14/14, 11:45 PM
#6

#0 Skendemokrati. 

#4 Var i SD:s partiprogram finner du att de vill införa en totalitär stat? Tycker det låter som ren fantasi. Propagandan mot SD i massmedierna har nog aldrig varit större men är ju snart riksdagsval så förklarar väl saken..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
mwetterstrand
5/15/14, 12:00 AM
#7

#4

Problem 1 med SD är att de har medlemmar som inte respekterar demokratin, utan hotar personer som kritiserar dem.

Det problemet finns på på ytterkanterna av den politiska skalan.

Problem 2 är att SD, om de skulle komma i maktställning, inte kan genomföra sitt program utan att inför någon form av totalitär stat. Det kan verka som en överdrift jag kommer med här, men läs programmet skall ni få se.

Jag måste fråga samma sak som #6, var hittar du att deras mål är att införa en totalitär stat?

[Didnovarre]
5/15/14, 6:25 AM
#8

#4 Fundera gärna på vad det är för samhälle Ung Vänster, som visat sig vara delaktiga som anstiftare till dessa demonstrationer, vill införa. I deras principprogram är inskrivet målet "ett kommunistiskt samhälle". Du ser inga problem i det, apropå "totalitär stat"?

Tycker du att dessa grupperingar föregår med gott exempel på demokratiskt beteende? Idag är det SD de vill tysta, i morgon kan det vara andra som inte delar deras åsikter som står på tur. Idag använder de vuvuzelor, i morgon annonseras knallskott och rökbomber, i övermorgon …? 

Det här att man uppenbarligen inte anser sig ha intellektuell kapacitet att möta SD i debatt är inget nytt påfund hos UV, redan 2009 fick de Röda Korset att utesluta SDU från en politisk debatt vid Almedalsveckan.

Hur kan man hävda att andra utgör ett hot mot demokratin samtidigt som  man själv inte respekterar den?

997
5/15/14, 7:36 AM
#9

1) Jag har inte sagt att det bara är SD:are som inte respekterar demokratin. 

2) Jag har inte sagt att SD vill införa en totalitär stat - Vad jag sagt är att det inte går att genomföra SD's partiprogram om man inte inför en totalitär stat. Det är snacket om "svenskhet". De som bor i Sverige skall bete sig enligt ett mönster som är "svenskt". Man måste ha en myndighet som bedömer vad som är "svenskt" (+ SD har i Riksdagen försökt driva igenom en utredning om vad som är "svenskt".). På något sätt måste man behandla de människor som inte bedöms vara "svenska". Bara tanken på att "svenskhet" skulle vara en politisk fråga påminner om en totalitär ideologi. Angår det staten vilken mat jag äter, hur jag klär mig, vilken musik jag lyssnar på o s v?

Med tiden kommer nog många SD:are att lämna partiet när de upptäcker detta.

[Didnovarre]
5/15/14, 7:52 AM
#10

#9 Om man tar punkt 1 i #4 och punkt 1 i #9 så tenderar de väl att ta ut varandra - rötägg finns lite varstans… Och vad det gäller ledningar som inte försöker göra något åt saker och ting så kan man fundera över om Vänsterpartiet tappat kontrollen över sitt ungdomsförbund, eller om ledningens uppmaningar till respekt för demokratin bara är en läpparnas bekännelse medan budskapet under täcket är något annat?

Frågeställningen i tråden är de inskränkningar i friheten som vi i detta nu håller på att glida in i. Den är ingen hyllning till SD, utan bara ett konstaterande av faktum. Du vill i stället göra en fokusglidning över till SD:s partiprogram - innebär det att du tycker att ändamålet helgar medlen?  Att vi för att förhindra en enligt din åsikt tänkbart totalitär stat skall tillåta oss att göra inskränkningar i demokratin här och nu, eller hur resonerar du?

mwetterstrand
5/15/14, 8:43 AM
#11

#9

1) Tack, det var bara det jag ville påpeka.

2) Jag har läst vad SD menar med kultur och hur man ser på nya kulturyttringar. Jag hittar inte stöd för det du påstår. Utveckla gärna.

Humbugg
5/15/14, 6:58 PM
#12

#3: Att postens anställda väljer vad de vill och inte vill dela ut. Deras arbete är att sortera och dela ut post, inte ta ställning till vad det är de egentligen delar ut. Isåfall skulle jag vilja se fler postanställda som vägrar dela ut reklam då reklamen i de flesta fall är skräp samt står för den största vikten i postsäckarna (och tar mest plats i brevlådan).

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Vassna1
5/15/14, 10:39 PM
#13

#12 Det är väl bara att sätta upp en lapp som det står (Ingen reklam tack) på brevlådan, det är vanligt nuförtiden.

Annons:
Humbugg
5/16/14, 4:40 PM
#14

#13: Vad har det med saken att göra?

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

997
5/16/14, 10:30 PM
#15

#11

Man säger så här:

"På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur."

Samtidigt vill man minska andelen "icke-kulturellt-svenskar" i Sverige så mycket som möjligt.

Om nu SD anser att jag, som infödd svensk, inte äter "rätt" mat, klär mig i "rätt" kläder, lyssnar på "rätt" musik (för det är väl det man menar med kultur)… vad skall hända med mig då. Skall jag landsförvisas? Eller straffas på något annat sätt?

Min tolkning kan tyckas överdriven, men kollar man på vad som står är det svårt att tolka som annat sätt …. Det kanske går - Då får någon SD:are gärna hjälpa mig genom att förklara hur jag missuppfattat saken.

mwetterstrand
5/16/14, 11:40 PM
#16

#15

Ja, jag tycker din tolkning är överdriven, men det är en intressant diskussion och jag skulle gärna ställa politiker från flera partier mot väggen i denna fråga.

Om nu SD anser att jag, som infödd svensk, inte äter "rätt" mat, klär mig i "rätt" kläder, lyssnar på "rätt" musik (för det är väl det man menar med kultur)… vad skall hända med mig då. Skall jag landsförvisas? Eller straffas på något annat sätt?

Nja, skulle jag nog säga. Så här uttrycker man sig bl.a. "…ytliga utländska kulturimpulser i form av till exempel mat, kläder och dans, som den infödda befolkningen tagit till sig och uppskattar, är således inte att betrakta som en mångkultur enligt vår definition."

Nu är jag ingen SD sympatisör, men jag tolkar det som om man är rädd för ett samhälle utan en överordnad majoritetskultur. Och man anser att det krävs en tydlig assimilering av invandrare som saknas idag.

Jag bor på en mindre ort i Sverige som under en tid haft kraftig invandring från forna Jugoslavien och senare från Somalia. Vi ser varje dag vad polariseringen av människor med olika ursprung gör med samhällsklimatet. Men vi ser också vilka fantastiska möjligheter vi har när vi faktiskt vågar närma oss och lära oss av varandra.

Jag tycker personligen att kultur och tradition är viktigt och ofta fungerar som brygga både på längden och tvären, d.v.s. både mellan generationer och mellan människor av olika ursprung. Jag hyser alltså inte samma oro för det mångkulturella samhället som SD. Men jag är också motståndare till kulturrelativism. Vi måste väl vara så rakryggade att vi är tydliga med att det finns kulturyttringar som inte är lämpliga i det svenska samhället.

Morphogenesis
5/18/14, 11:14 AM
#17

#16 "Vi måste väl vara så rakryggade att vi är tydliga med att det finns kulturyttringar som inte är lämpliga i det svenska samhället."

Har du några exempel?

mwetterstrand
5/18/14, 12:01 PM
#18

#17

Hederskulturen i allmänhet, könsstympning i synnerhet.

997
5/18/14, 5:20 PM
#19

#18 Kvinnlig könsstympning är olaglig i Sverige. Manlig omskärelse debatteras och många bl a läkare förordar att man inte omskär pojkar, utan att för den skull nödvändigtvis vara SD:are.

T ex kvinnlig omskärelse och hedersrelaterat våld är olagligt i Sverige och dessutom i de flesta muslimska länder. Det är kriminella handlingar och inte kulturyttringar.

fatcat
5/18/14, 5:25 PM
#20

#19 Även fast lagarna förbjuder sådant så sker det i alla fall. olämpliga kulturyttringar försvinner inte bara eftersom de kanske strider mot svensk grundlag.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Morphogenesis
5/18/14, 5:45 PM
#21

#20

"olämpliga kulturyttringar försvinner inte bara eftersom de kanske strider mot svensk grundlag."

Vi har ju sportrelaterat våld till exempel…

fatcat
5/18/14, 6:01 PM
#22

Precis, lösningen för att stoppa supportervåldet är fler närpoliser och information. Här kan vi dra lärdom, samhället måste införa en förbättrad integrations och assimileringspolitik för invandrare. Hedersvåld är lika lite acceptabelt som det är att sparka på en djurgårdssuporter.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Halvdansken
5/19/14, 4:58 PM
#23

#19. Det är olagligt att sälja heroin också. Det betyder inte att folk inte gör det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

997
5/19/14, 6:24 PM
#24

#23 …och alla svenskar är inte heroinister…. För att vara mer precis: Det är en liten minoritet som är heoinister. Precis som det är en liten minoritet av alla muslimer som begår t ex hedersmord.

Precis lika lite som det är en "kulturyttring" i "svensk kultur" att bruka heroin är även annat destruktivt beteende "kulturyttringar".

mwetterstrand
5/19/14, 8:51 PM
#25

#24

Nu omfattas ju hederskulturen av mycket mer än endast dödligt våld mot kvinnor, s.k. hedersmord. Kvinnans roll som underordnad mannen med förtryck och våld som medel är väl en kultur som inte bör finnas i det svenska samhället?

Ett annat exempel är djurplågeri (skäktning) med hänvisning till religiös kultur.

Thaeri
5/21/14, 6:49 AM
#26

#25, om du läser på om slakt i allmänhet och svensk industrislakt samt halalslakt i synnerhet så märker du att det förra inte är mer djurvänligt än det senare. Om det senare går till enligt alla konstens regler innebär det mindre djurplågeri än det förra till och med.

Industrislakt är inte vacker någonstans.

---------------

Vad gäller kvinnosynen har vi inte kommit så väldigt mycket längre med tanke på synen på våldtäktsoffer eller de hot kvinnliga journalister och opinionsbildare får motta bara för att de yttrar sig. Visst är det inte riktigt på samma nivå, men grunden är densamma.

mwetterstrand
5/21/14, 10:32 AM
#27

#26

Om skäktningen förekoms av traditionell och lagstiftad bedövning (bultpistol eller kulvapen) har jag inga stora invändningar. Den kraftiga industrialiseringen av köttproduktionen är ett problem som sträcker sig långt bortom slaktmetoder.

Däremot har du fel när det gäller kvinnosyn. Det finns en generellt en fundamental skillnad i synen på kvinnan och hennes roll, rättigheter och skyldigheter mellan Sverige och andra länder där hederskulturen t.o.m. är lagstiftad.

Annons:
[Didnovarre]
5/27/14, 10:50 AM
#28

För att återgå till huvudfrågan: vilken grogrund i vårt land är det som gjort det naturligt att medborgare övervakar varandra? Är det den gamla sociala övervakningen från brukssamhällenas tid som fått en ny tillämpning? "Bruksandan kan ses som en kultur, i betydelsen ett gemensamt medvetande, ett gemensamt tankemönster", som det sägs i en avhandling om en bruksort. Den kan bli förödande när den korsbefruktas med nutida teknik och opinionsbildning…

Snusförnuftighetspopulismen i media rullar ju på: Anders Westgårdh på Aftonbladet, en av landets pekpinnigaste krönikörer, utbrister: "Skäms på dig om du inte röstat", och i samma tidning går Thomas Bodström till angrepp på Zlatan och Erik Hamrén för att de inte röstade i EU-valet.

Bodström anser att de är dåliga föredömen genom sitt fotbollskändisskap. Men det Zlatan eller Hamrén gjort är ju inte att de uppmuntrat till röstskolk, de råkade bara ge fel svar på en kontrollfråga från media! (Däremot avgav skidåkaren Anna Haag ett fotriktigt svar vid förhöret om sitt samhällsansvar och får en guldstjärna.)

Kanske bör vi även förlänga frågeställningen och tycka att Zlatan borde ha haft en moralisk skyldighet att rösta på FI för att kompensera att han haft negativa synpunkter på damfotbollen?

[Didnovarre]
5/27/14, 6:22 PM
#29

#28 Skandalen växer (ironi…) - inte heller Pia Sundhage har levt upp till sitt samhällsansvar och röstat i EU-valet!

"Jag röstade nej till EU och detta är ett aktivt val, att jag låter bli att påverka. Det är min demokratiska rätt", säger Pia, som nog ändå får se upp så att inte den "lede Fi" kommer och tar henne…

[Carpinus]
7/2/14, 1:36 PM
#30

# 29 Apropå Pia Sundhage så råkade hon och Erik Hamrén promenera förbi ett gäng glada fotbollsungdomar i Almedalen. Snällt och vänligt ställde Pia och Erik upp och poserade med fotbollsspelarna, som sedan visade sig vara från SDU. Genast ställdes det till korsförhör i kvällspressen, och Pia gjorde avbön illa kvickt, medan Hamrén säger att "jag kan inte fråga alla som vill ta kort vad de har för ståndpunkter". Bara att invänta ropen på hans avgång som förbundskapten!

Ibland kan man fundera på hur lågt vissa kan tillåta sig att sjunka för att spotta på SD. Expressen låter sin maskot posera vid glasskiosken på en stor bild tillsammans med rubriken "När Åkesson talade köpte Getingen glass". Övertydligt? En aning…

Jag befarar att all denna massiva propaganda mot SD kommer att leda till att en mängd människor som inte sympatiserar med SD i övrigt kommer att proteströsta med dem i förakt för finpolitikens nivellering. Vi ser ju klara tendenser att väljarnaverkar svika de stora partierna och att en differentiering av åsiktskorridoren är under uppsegling. Detta som en konsekvens av sjuklöverns åsiktskloning av sina politiker, från parlament till minsta stämma. Nu sliter Fi och V i ena hörnet av täckelsen och SD i det andra.

[ludden]
7/3/14, 3:22 PM
#31

Spännande val vi går mot. Kommer Fi in är risken att dom blir som SD utfrysta av dom andra partierna.

olaka
7/3/14, 3:58 PM
#32

#31

Vilka indikationer har du på att det skulle bli så?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

mwetterstrand
7/3/14, 4:02 PM
#33

#31 #32

Man kan ju hoppas, att dom inte kommer in eller i annat fall blir utfrysta menar jag.

[ludden]
7/3/14, 5:26 PM
#34

#32 Lyssnade på debatten i Almedalen där dom andra partierna inte var beredda att samarbeta med Fi.

Annons:
[Nomen Nescio]
11/11/16, 11:08 AM
#35

Ibland verkar det nästan som att vänstern utsett arbetarklassen till det samhällssegment som ska bekämpas till varje pris. LO-män har nog aldrig fått ta så mycket dynga från progressiva politiker och debattörer. Men om inte vänstern bryr sig om verklighetens folk, vem ska göra det då?"---

"Hur kan det ha gått så fel? Antagligen är det som det är för att vänsterdebattörer och -politiker skulle vara tvungna att erkänna sin egen maktposition om de tog sig an ett klassperspektiv. Så länge man kan hävda att man är förtryckt genom att hänvisa till någon identitetsmarkör kan man påstå att man slår underifrån.

Om man i stället försöker förstå samhället utifrån ett klassperspektiv hamnar de med utbildning, kulturellt kapital och ekonomiska resurser högst i hierarkin. Och vilka är det? Bland andra är det vänsterpolitiker, skribenter på kultursidorna och statligt finansierade sociala entreprenörer. Vänstern själv, helt enkelt. #0 Hur ska man annars förklara normkritiska museer, Utbildningsradions förhör av sina anställda, den politiserade lärarutbildningen med mera på annat sätt än att denna kritiska sociologiska teori blivit hegemonisk?

Det är bra att jobba mot diskriminering. Men den rörelse som säger sig stå för jämlikhet borde syna sina privilegier och skaffa sig en analys. Att erkänna sin egen maktposition är jobbigt, särskilt då man inser att man står för ett politiskt elitprojekt som de mindre besuttna inte alltid skriver under på. Men det är nödvändigt."

http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/ogillar-vanstern-arbetarmannen/

[Göstage]
4/27/18, 11:59 AM
#36

#0 Läget är inte bättre det här valåret. Trots att det är ett knappt halvår kvar till valet märker man redan av maktens arrogans:

En EU-parlamentariker (Fi) vill förbjuda Sverigedemokraterna, Aftonbladet vägrar att införa SD- annonser inför valet och staten plus dominerande media har tillsatt en granskningskommission som skall utlåta sig om vad som är korrekta nyheter.

https://www.dt.se/opinion/ledare/emma-jaenson-att-fi-nu-vill-forbjuda-sd-kan-vara-det-dummaste-jag-last

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPa091/inga-sd-annonser-i-aftonbladet

https://politik.ifokus.se/discussions/5a4db713ce12c448cd004e7d-vem-vinner-striden-om-ratten-att-beskriva-varlden

(2017:)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-sd-talar-i-jarva

https://www.expressen.se/nyheter/anti-sd-skylt-lag-i-sveriges-radios-bil/

Upp till toppen
Annons: