Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 27445 ggr
[Carpinus]
12/9/14, 10:41 AM

Tiggarligor - myt eller realitet?

"Misstänkliggörandet av romska tiggare, till exempel myten om att de ingår i kriminella ligor, har i flera hundra år traderats av makthavare runt om i Europa" skriver  två debattörer på Aftonbladet debatt idag i samband med att de ger ut en bok i ämnet.

Mot påståendet att det inte förekommer ligor kan bl.a. ställas det här inslaget på BBC (kolla gärna högerkanten på sidan för fylligare reportage i ämnet).

I denna skildring  förekommer också uppgifter om samband mellan organiserad kriminalitet och tiggeriet på våra gator.

Myt/fördom, sanning, fakta - döm själv!

Annons:
[Jimmy.L]
12/9/14, 10:57 AM
#1

Tror det är en liten del som är ligor. Från Rumänien läste jag i Expressen för någon dag sen att en buss avgår varje vecka mot Sverige och att den alltid är fullsatt så någon tjänar väldigt stora pengar på dom som tigger tror en bussbiljett låg omkring 100-150  euro.

Hittade just artikeln.

http://www.expressen.se/kvallsposten/har-startar-tiggarnas-resa-mot-sydsverige/

spirit33
12/9/14, 11:05 AM
#2

#0

Frågan är väl varför det i så fall är en konspiration inom polisen som har bedömt tiggeri som icke organiserat. Varför skulle de säga att det inte är organiserat fast det är det?

Sen är väl det mest troliga att det är personer utan någon egentlig insikt som säger att det är organiserat. SD har väl kanske försökt fiska röster via detta tiggeri, det hade inte förvånat mig alls.

Det är i alla fall svårt för att inte säga omöjligt att för en vanlig medborgare att bedöma om det är organiserat eller inte… Det blir gissningar som sprider sig som sanningar.

[Carpinus]
12/9/14, 11:15 AM
#4

Det är väldigt mycket "å ena sidan" och "å andra sidan"  i den här frågan.

Ordföranden för romska rådet i Göteborg säger angående uppgifterna om att tiggare fått betala "hyra" för sina platser att"Jag ser de här uppgifterna som ren antiziganism.  Det är en klassisk bild att det skulle finnas en maffia på det här sättet."

Så vad skall man då tro om det här reportaget från SvT:s Västnytt samma dag? Är det ett uttryck för antiziganism eller korrekt återgivna fakta?

[Jimmy.L]
12/9/14, 11:15 AM
#5

#3 Igår tog polisen hand om en grabb som skulle tigga utanför en matbutik så det finns tiggarligor men det är ovanligt.

[PeterWem]
12/9/14, 12:27 PM
#6

En fundering kan ju vara varför man ser samma typ av lapp oavsett vilken stad man är i. Någon som inte sett den av er som klickar in på länken? Rullstolen uppe till vänster och därefter svenska flaggan. Är det någon dokumentmall som ingår i Rumäniens officeprogram?

Annons:
Inkanyezi
12/9/14, 1:10 PM
#7

#6 Nej, jag har inte sett den.

Hur som helst finns det malldokument, men vanligen brukar det skrivas ut på blankt fotopapper med en bild på den tiggandes familj, men en text som den som tigger inte förstår. Det handlar om schablontexter, så det står någon av de schablonfraser som har hämtats in tidigare från vänliga människor som har hjälpt folk att skriva om sina lappar.

Ibland blir det lite skrattretande, som en tiggande familj som brukar sitta på Drottninggatan, Kungsgatan och Tunnelgatan i Stockholm, där de ibland förväxlar sina lappar, eftersom de ändå inte förstår texten som står där. De är analfabeter och samlar pengar till familjen, men modern har ofta mormoderns lapp och vice versa. Det händer också att morfar har dotterns lapp, och det ser onekligen lite lustigt ut. 

En del har handskrivna lappar som de skriver av från andras lappar, och det kan bli hur tokigt som helst när de inte vet vad som står där.

Icke desto mindre behöver de pengarna de lyckas få ihop och deras liv i Rumänien är verkligen ingen dans på rosor.

De som går i tunnelbanan och lägger lappar på sätena är i stort sett detsamma, sett till deras PR-material. Det är mallar som har använts, men innehållet stämmer i regel med deras verkliga situation.

Det finns folk som organiserar bussresor, och bussresorna ger troligen ett visst överskott åt dem som driver det. Men de som organiserar bussresor har egentligen inget med tiggeriet att göra, de ordnar bara resor. Det förekommer att resan förskotteras och betalas i efterhand. Den rumänska polisen har utrett några få anmälningar, och de har inte hittat något som tyder på människohandel i det sammanhanget.

De rumänska tiggare jag har kontakt med har fått första resan som förskott och betalat den efteråt, medan de betalar sina senare resor kontant, eftersom de slipper betala ett påslag för att få låna. Flera familjer har skickat en person med första resan, men senare kommit flera, eftersom de då får in mer pengar. Helt klart är bussresor en rätt god inkomstkälla för åkarna. 

Den familj jag har närmast kontakt med har gjort ett par resor till Rumänien när barnen har varit sjuka, och de resorna har gjorts med reguljärt flyg, betalt kontant. Inga mellanhänder inblandade. 

Och med den lilla inblick jag har i det, så är det inte organiserat av utomstående, utan det är familjer, som var för sig hugger åt sig så mycket de kan av tillgängligt utrymme. Det ger ibland konflikter, men det är inte mycket bråk, utan det är mer att reviren krymper när de är fler, och att vissa centrala delar i staden har betydligt mindre avstånd mellan dem som tigger. I förorterna är konkurrensen liten. 

Jag tror inte att situationen på andra håll i landet är mycket annorlunda än här i Stockholm.

[Jimmy.L]
12/9/14, 1:45 PM
#8

#6 Ja dom lappar som delas ut i tunnelbanan och pendeltåget brukar vara samma historia men olika bilder. Gissar att dom får hjälp av någon att skriva lapparna som sedans kopieras i väldigt många ex.

[Söderort]
12/9/14, 6:01 PM
#9

Klart att det är organiserad när man sänder buss efter buss varje vecka. Det sover hundratals på gatorna i Stockholm.

Mitralis
12/10/14, 11:32 AM
#10

"Enligt min uppfattning har den misstänkte mannen krävt att de båda målsäganden ska betala pengar till honom för att sitta på de här platserna, säger kammaråklagare Johan Henningsson till tidningen."
http://www.st.nu/allmant/inrikes/man-misstanks-ha-misshandlat-tiggare



Inkanyezi
12/10/14, 11:44 AM
#11

#10 Jag ser inte att den här artikeln skulle ha direkt anknytning till "ligor", men om nu den här mannen har gjort det han lastas för, så handlar det ju om ett allvarligt brott, som är riktat mot en mycket svag motpart.

Brottslighet förekommer, som vi alla vet. Inte bara bland rumäner, utan i hela världen och bland alla nationaliteter.

Att tiggare utsätts för brott kan vi alltså starkt misstänka, och vi har exempel på misstänkta brott, de värsta av dem är mordbränder. När ett läger i södra Stockholm brann i slutet av sommaren hindrade polisen aktivt utredning av orsaken. Långt efter, efter påtryckningar, gav de med sig, men då var spåren undanröjda.

Min uppfattning är att polisens agerande i det fallet handlade om att skydda den som hade tuttat på, och att de skyllde branden på dem som bodde i lägret, under rubriken "allmänfarlig vårdslöshet", med hänvisning till att det fanns eldstäder för matlagning.

Inkanyezi
12/10/14, 12:49 PM
#13

#12 Den mannen har cirkulerat en hel del i pressen, och det är inte "polisen" som inte delar min åsikt, utan den här killen sprider illvillig propaganda. 

Det handlar alltså om en person, som inte har lyckats dra fram något som helst stöd för sina påståenden. Jag ifrågasätter inte att det finns brottslingar i Rumänien. Det har funnits många exempel på det, liksom vi faktiskt har en del brottslingar här. Men flertalet människor som reser till andra platser för att tigga är inte del av kriminalitet.

Om det vore på det viset, skulle polisen ha någon slags kött på benen kring kriminaliteten, men man har inte hittat något. Att en person som arbetar inom polisen sprider rykten ändrar inte på det.

Men fråga i stället varför poliserna i Farsta valde att aktivt mörka mordbranden i Högdalen. Att tiggarna utsätts för brott vet vi, och jag törs också säga att en del av de brotten begås av polisen. När de valde att inte utreda mordbrand, gjordes det avsiktligt. Vem ville de skydda?

Annons:
[Söderort]
12/10/14, 12:58 PM
#14

#13 Så att ingen tjänar stort på att låna ut pengar till tiggarna menar du? En turistbuss tar runt 50 passagerare och det är minst 6000 euro minus bränsle för bussen som någon drar in samt lån till varje tiggare som åker hit i veckan det är mycket pengar.

I tisdags tog polisen hand om ett barn som blev utnyttjad att tigga framför en mataffär.

"Vi utreder nu det här som människohandel för tiggeri med barn under 18 år, säger Lasse Johansson vid polisen."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6039150

Inkanyezi
12/10/14, 1:03 PM
#15

#14 Jag har inte påstått att ingen tjänar pengar på bussresor, tvärtom, men det ger inte stöd för uppfattningen att flertalet av de människor som tigger på gatorna runtom i Europa skulle vara del av organiserade ligor, vilket bland annat Sverigedemokrater vill hävda.

Men mordbranden i Högdalen, där poliser aktivt hindrade utredning, genom att inte undersöka brandorsaken och genom att skaffa undan allt som skulle kunna visa på hur branden hade startat, är definitivt fråga om någon form av brott, och poliser har genom undanröjandet av bevismaterial aktivt tagit del i det brottet.

Så att tiggare utsätts för brott, och att en del av de brotten utförs av poliser, även poliser i tjänst, det kan vi utgå ifrån. Det som Adrian Lucaci sysslar med är en form av hatbrott, riktad mot den romska minoriteten. Det har en mycket lång historia.

[Carpinus]
12/10/14, 1:05 PM
#16

#11 I och för sig finns det ju inget som hindrar att det finns "beskyddarverksamhet" såväl för hyresplatserna på gatan som för boendet. Givetvis kan boendebranden vara ett rasistdåd, men den hypotesen är i nuläget inte mer värd än någon annan.

Däremot finns det ju vittnesmål som pekar i en klar riktning vad gäller hyresinhämtningen. Om man sedan väljer kalla hyrestaxerarna "maffia", "liga" eller fria företagare inom brottsligheten spelar kanske ingen roll, organiserat verkar det.  

En Medarbetare på  Stadsmissionens projekt Crossroads Göteborg kallar gärningsmännen "utpressare i olika konstellationer", och det låter åtminstone i mina öron som organiserad brottslighet.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2510631-tiggare-tvingas-betala-for-centrala-platser

#13 "Men fråga i stället varför poliserna i Farsta valde att aktivt mörka mordbranden i Högdalen. Att tiggarna utsätts för brott vet vi, och jag törs också säga att en del av de brotten begås av polisen."

#15 "Så att tiggare utsätts för brott, och att en del av de brotten utförs av poliser, även poliser i tjänst, det kan vi utgå ifrån."

Det är en otroligt allvarlig anklagelse och givetvis ett fall för JK! Vad har du för underlag för detta påstående - varför kan vi "utgå" från det?

[Söderort]
12/10/14, 1:12 PM
#17

#15 Det finns ju organiserade ligor som tjänar pengar på romerna. Romerna är fattiga dom väljer att ta lån av en liga alltså måste dom betala tillbaka lånet med ränta alltså utnyttjar ligorna romer.

Ligorna lurar hit även romer med löfte om jobb dom får köpa bussbiljetter av ligor sedan dumpas dom i Sverige. Dom tvingas tigga för att betala bussbiljetten är inte det att utnyttja romerna vinnaren är ju ligorna i Rumänien som tjänar stora pengar på att lura människor hit.

Inkanyezi
12/10/14, 1:35 PM
#18

2014-12-10 13:05 #16 av: Carpinus
Artikeln som är länkad är rätt balanserad, och vi har alltså orsak att anta att en del av de här människorna som tigger utsätts för brott.

Men framtoningen i den här tråden, och trådens rubrik, pekar på någonting helt annat, då det talas om "tiggarligor".

I hur hög grad utpressningsverksamheten är organiserad är naturligtvis upp till våra rättsvårdande myndigheter att undersöka. Det kan alldeles självklart förekomma sådan kriminalitet på fler håll än i Västra Götaland, men det borde inte vara omöjligt att komma åt de brottslingar som sysslar med sådant.

Vad flera här håller på med är dock att kasta skit på de här människorna, som inte har annan försörjning än att tigga, i stället för att se till de eventuella verkliga brott som förekommer i anslutning till tiggeriet. När tiggare blir utsatta för brott bör det självklart utredas på adekvat sätt, och det är en uppgift för polisen. Om den sortens brott är utbrett, borde det ges mycket hög prioritet.

Men uttalanden från polisen tyder inte på att man skulle ha kunnat spåra en omfattande sådan verksamhet som antyds här. Att den finns ifrågasätter jag inte, men de som jag har kontakt med här i Stockholm har inte kontakt med några kriminella nätverk och betalar inga "hyror" för platserna de sitter på. Däremot förekommer ibland konflikter med andra tiggare som "tar deras platser" - vilket kanske tarvar en förklaring.

Ofta sitter samma person på samma plats en längre tid, och skapar på så sätt ett "revir". Den personen blir då också igenkänd av dem som vanligen går på den platsen, och när de reser hem till Rumänien brukar de se till att någon släkting "håller platsen" för att inte förlora den till konkurrerande tiggare. Ibland blir det bråk om en plats som någon betraktar som "sin", när någon annan har tagit den. Jag har iakttagit några sådana incidenter, och jag vet att det inte har handlat om några krav på "hyra" i de fallen, utan snarare att en ny person som inte har vetat om att platsen är "inpinkad" har trängt in på en annans revir.

Som jag ser det finns inte mycket förutsättningar för sådan "beskyddarverksamhet" som anges i artikeln, och för polisen vore det tämligen lätt att utreda. Om nu Adrian Lucaci känner till något mer om utpressare, så kanske han i stället för att sprida rykten, skulle kunna rensa upp i det träsket? Stilla undran bara… Vad är det egentligen han sysslar med?

[Söderort]
12/10/14, 1:54 PM
#19

#15 Tiggarna som slår sig ner i Högdalen och på andra platser med husvagnar och tält får inte stå där. Allemansrätten gäller även för dom sen är det beklagligt att polisen missade solklar mordbrand. 

Vart är det Adrian Lucaci säger är ett hatbrott enligt lagen?  Romerna begår ju brott genom nedskräpning vid dessa tältstäder.

[Carpinus]
12/10/14, 1:59 PM
#20

#18 Så länge man uppehåller sig i Sverige, vare sig man är brottsoffer eller kriminell, omfattas man av svensk lag. Att se mellan fingrarna på kriminella subkulturer är knappast "att kasta skit" på de utsatta, tvärtom lämnar man dem för vind för våg om man inte vill, kan eller törs se förövarna.

Av artikeln framgår det att sagesmannen inte känner till ett enda fall av utpressning som anmälts till polisen eftersom de utsatta är rädda för repressalier, och utan anmälan och utan vittnen kan knappast polisen göra något. 

I artikeln kan man också läsa att "många som försörjer sig på gatan i Göteborg kommer direkt från sina hembyar och blir lätt offer för olika konstellationer i den här verksamheten". Som jag tolkar det är det alltså i sådana fall inte fråga om någon kooperativ verksamhet med tiggarplatser som "går i arv" och bevakas av släkten som "revir", utan att tiggarna när de väl kommer hit utsätts av utpressare som är fast stationerade i Sverige. 

Diskussionen om utpressningen stämmer väl överens med #0, eftersom det i citatet talas om "kriminella ligor". Ligorna i det här fallet lär endast i undantagsfall komma från någon annan krets än brottsoffren själva.

Annons:
Inkanyezi
12/10/14, 2:07 PM
#21

Om det nu finns sådana ligor som det sprids rykten om - bland annat från en viss polis - så är det ju polisens sak att utreda det. Att det är svårt att utreda borde inte hindra att man verkligen gör det.

Ryktesspridningen här däremot är definitivt illvillig, då man pekar ut de utsatta, men inte förövarna.

Att det i dagsläget inte går att utreda branden i Högdalen är ett dåd av Polisen, som undanröjde allt material som hade kunnat vara till hjälp i utredningen. Man frångick här normala rutiner, där alla bostadsbränder i första hand ska utredas. I stället för att ta reda på var och hur branden startade, skaffade man undan allting som hade kunnat visa vad som orsakade branden. Vittnesuppgifter finns, som säger att branden inte startade vid någon av de två eldstäder som fanns i lägret.

Helt oavsett om det sker nedskräpning i anslutning till de här lägren, och vår sedvanerätt som kallas allemansrätt, handlar det om en utsatt grupp människor, som man inte borde sprida illvilliga rykten om. Om de här människorna är utsatta för brott, där någon utnyttjar deras svaga position, så ska det utredas, men Adrian Lucic sysslar i stället med att sprida rykten. Varför?

[Söderort]
12/10/14, 2:11 PM
#22

#21 Vilka rykten sprider  Adrian Lucic? Har du klara bevis att han sprider rykten. och har du jobbat med han i Rumänien och den rumänska polisen?

Inkanyezi
12/10/14, 2:14 PM
#23

Ryktena är klart redovisade i de tidningsartiklar som har länkats i den här och i andra trådar på forumet, så det handlar inte om att jag ska bevisa någonting. Om han inte har sagt det som påstås i artiklarna, så får han så klart förklara det, men det kan inte vara hans jobb att sprida de här ryktena. Däremot är ryktena han sprider exakt samma som spreds i Tyskland på tjugo- och trettiotalen.

[Söderort]
12/10/14, 2:22 PM
#24

Exakt samma som spreds i Tyskland tjugo- och trettiotalen? Hittar inget om det i historieböckerna. Hade Tyskland problem med romer som tiggde på gatorna och bussresor från Rumänien märkligt hur man kan vrida på historien så mycket. 

Vill fortfarande läsa dessa artiklar du pratar om inga sådana artiklar är länkade i denna tråd.

Inkanyezi
12/10/14, 2:27 PM
#25

#24 av: Söderort

"Vill fortfarande läsa dessa artiklar du pratar om inga sådana artiklar är länkade i denna tråd."

Här ljuger du faktiskt, Söderort!

Du har själv postat en sådan länk i ditt inlägg #12 i tråden. 

Lucic har också yttrat sig i andra media, som har länkats tidigare i andra trådar.

[Söderort]
12/10/14, 2:34 PM
#26

Inkanyezi: Sluta förtala polismannen och lägg fram bevis att han skulle sprida samma sak som i nazityskland och att han sprider rykten. 

Annars föreslår jag att du lägger fram dina konspirationsteorier på mer passande sajter som Utomjordisk.

Inkanyezi
12/10/14, 2:38 PM
#27

Det är inte någon konspirationsteori, utan det finns svart på vitt i tidningen att en journalist anger att han sprider ryktet.

Alldeles självklart kan han hävda att journalisten skriver något helt annat än det han har sagt. Men det finns definitivt ett rykte som sprids i artikeln du länkade tidigare.

Vem som sprider ryktet kan vi så klart tvista om.

Annons:
[Carpinus]
12/10/14, 2:40 PM
#28

Inkanyezi,  du som (i #18) talar om att tråden fjärmat sig från sin rubrik, vart är du på väg med debatten nu då?

[Söderort]
12/10/14, 2:47 PM
#29

#27 Så denna journalist är expert på Rumänien och har varit där i mer än 4 år och har full tillgång till polisregister. 

Kan du svara på var i historieböckerna som nazityskland hade problem med tiggande romer från Rumänien? Jag hittar det inte 🤔

Inkanyezi
12/10/14, 3:14 PM
#30

#29 Och bilen går bra?

Det vore nog klädsamt om du undviker att försöka lägga ord i min mun. Jag har inte ens antytt att journalisten skulle ha något som helst med Rumänien att göra eller polisregister. Hennes e-post finns under artikeln, så du kan ju själv fråga henne om du vill veta.

Sett till artikeln, är det den intervjuade polismannen som sprider rykten.

[Söderort]
12/10/14, 3:19 PM
#31

#30 Och konspirationsteorierna går bra?

Vore det inte bättre att du är mer källkritisk journalister vinklar sina artiklar. Nej han sprider inte ett rykte utan bygger det på sin erfarenhet och vad han sätt inte som du som sitter hemma och sprider konspirationsteorier och hittar på.

Inkanyezi
12/10/14, 3:21 PM
#32

Helt oavsett vad du tror om hans erfarenhet är det ett rykte. 

Och dessvärre är det lite mer än ett rykte att Farstapolisen aktivt deltog i att undanröja eventuella bevis för mordbrand, och att de inte satte upp det som en  möjlighet innan de hade undanröjt allting som hade kunnat visa hur branden uppstod. 

Sedan kan man ju undra varför.

[Söderort]
12/10/14, 3:29 PM
#33

#32 Vilket rykte då? Väldigt mycket tjat om ett rykte har du varit i Rumänien har du följt denna polis arbete dagligen. Du anklagar denna polis för hatbrott, du borde  gå till polisstation och göra en anmälan istället för att sitta här?

[Jimmy.L]
12/10/14, 3:35 PM
#34

Inkanyezi vad är det för "rykten" du pratar om? Du kommer med en väldigt alvarlig anklagelse mot någon som inte kan försvara sig här så jag vill att du presenterar dina bevis här eller gör som Söderort säger gör en polisanmälan mot polismannen för hatbrott.

Annons:
Inkanyezi
12/10/14, 3:45 PM
#35

Ryktena finns i artikeln i Skövde Nyheter, skriven av Anna Ernius, och för att redovisa ryktena hänvisar jag till artikeln, eftersom det skulle bryta mot upphovsrätten att posta det i tråden:

http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor

Artikeln har tidigare länkats av Söderort.

[Jimmy.L]
12/10/14, 3:48 PM
#36

Inkanyezi Hittar inget i artikeln som det står "rykten".

[Söderort]
12/10/14, 3:48 PM
#37

#35 Vilka rykten står inget att det skulle vara rykten.

Inkanyezi
12/10/14, 3:54 PM
#38

Nu är ni verkligen tramsiga, Jimmy.L och Söderort.

Ryktena är ju de som ger upphov till den här tråden, de om "tiggarligor". De saknar uppenbarligen substans, eftersom vi inte har några trovärdiga uppgifter om sådana ligor.

[Jimmy.L]
12/10/14, 3:56 PM
#39

Inkanyezi du gör en tolkning av artikeln och det finns inget i artikeln som säger att det skulle vara ett rykte utan det är dina egna ord. Skulle du göra en polisanmälan för hatbrott ur den artikeln tror jag inte polisen ens tar sig tid att ta fram pennan för det finns inget att anmäla.

[Söderort]
12/10/14, 3:58 PM
#40

 #38 konspirationsteorier lämnar vi till andra sajter du påstår något som inte finns skrivet i artikeln nej dina teorier passar bättre här http://utomjordiskt.ifokus.se/

Emo
12/14/14, 5:54 PM
#41

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Inkanyezi
12/14/14, 6:54 PM
#42

#39 #40 Den polisman som det handlar om sprider alltså ett rykte om tiggarligor och antyder att alla som kommer hit skulle vara utnyttjade, men han har inte lyckats få några bevis för den människohandel som antas förekomma.

Om det nu vore så att alla dessa busslaster med människor som kommer hit skulle vara föremål för människohandel, kan jag inte tänka mig att polisen skulle vara overksam, eller att de skulle få passera alla gränser utan att man undersöker saken.

Påståendet om ligor är fortfarande ett rykte.

[Jimmy.L]
12/14/14, 7:00 PM
#43

#42 Hur får du det till ett rykte? är flickan i inlägg #41 ett rykte det med nu är det andra gången barn har blivit omhändertagen, hittar polisen på att barn tvingas tigga här av brottslingar?

Inkanyezi
12/14/14, 7:04 PM
#44

Nej, de  hittar inte på, och precis som i de flesta sammanhang, kan brott förekomma. Men nu handlar det faktiskt om tiotusentals människor över hela Europa, och jag tycker att det vore väldigt konstigt om inte den rumänska polisen i samarbete med övriga poliskårer i EU skulle kunna utreda hur det ligger till. Som vi vet handlar det ju om bussar med åtminstone ett fyrtiotal passagerare som kommer över bron. Borde inte vara så svårt att kontrollera?

[Jimmy.L]
12/14/14, 7:14 PM
#45

#44 Just det brott kan förekomma, ändå säger du att polismannen kommer med rykten är inte det väldigt galet att tro att ligor som utnyttjar människor inte finns? Finns det pengar att tjäna finns det alltid brottslighet omkring tiggarna.

[Carpinus]
12/14/14, 7:50 PM
#46

#43 Minderåriga tiggare är nog ett större problem än vad som tränger ut i media. Jag har själv sett hur en gråtande flicka i nedre tonåren som satt med en penningburk utanför en butik blivit tröstad och tagen bort från gatan av socialpersonal.

På Lund stads hemsida kan man läsa "Socialtjänsten har agerat när det dykt upp minderåriga tiggare. Dessa har visat sig höra hemma i närliggande kommun som vi då kontaktat."

Ett annat exempel: Polisen i Östergötland  har under torsdagen den 6 mars fått ett tjugotal telefonsamtal med tips från allmänheten om minderåriga utländska barn som tigger pengar i Norrköpings tätort, i Åby samt i Finspång. Uppskattningsvis handlar det om ett tiotal barn. Det rör sig om tips om barn som uppskattas vara i 8-årsåldern och uppåt som på olika sätt tigger pengar, men även mat eller dryck."

Vidare: "I ett fall påträffade polisen en femtonårig rumänsk pojke som tiggde pengar på Drottninggatan i Norrköping. Han såg ut att vara i ganska dåligt skick. Polisen på plats gjorde bedömningen att det fanns förutsättningar att omhänderta pojken med stöd av polislagens § 12. Pojken fördes till polisstationen i Norrköping där han överlämnades till socialtjänsten i Norrköping." O.s.v.

[Söderort]
12/15/14, 11:19 AM
#47

Så det finns inga tiggarligor?

spirit33
12/15/14, 7:05 PM
#48

Svenska polisen är förda bakom ljuset givetvis… De har ingen som helst aning om  vilket sorts tiggeri som det generellt är, de bara gissar. Enskilda personer vet givetvis mer om den saken och kan presentera bevis att de flesta som kommer med en organiserad bussresa också är medlem i ett organiserat tiggeri.

Eller är det bara lösryckta bitar från organiserad rasism?

Annons:
Zyperior
12/16/14, 12:11 AM
#49

#48 Och där kom rasiststämpeln in i debatten. "Otippat."

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Inkanyezi
12/16/14, 1:51 AM
#50

#47 Uppenbarligen finns ligor, och det är polisens sak att ta hand om kriminaliteten, socialens sak att ta hand om offren.

Och hur tycker du att problemen ska lösas?

Som jag ser det borde det vara ganska lätt att reda ut, när ett inte särskilt starkt rustat teveteam kan göra en dokumentär som den här.

Helt klart finns en del renhållningsproblem, och det är definitivt ingen lösning att man stigmatiserar de här människorna ännu mer. Däremot finns all orsak för berörda myndigheter att se över problemen, som uppenbarligen är mycket stora i länderna kring medelhavet, och åtminstone än så länge inte lika uttalade här.

Men det är inte en konstruktiv lösning att piska upp en hatstämning som drabbar alla fattiga människor som söker sig utanför Rumäniens gränser.

Zyperior
12/16/14, 3:55 AM
#51

#50 Jag skrev en lösning i ett annat forum. Dock löst genomtänkt.
Upprätta kollektiv, köp fastigheter på landet i småstadssverige. Där kan det bo 3-4 familjer i varje. Varje kollektiv har en svensk medborgare som handläggare anställd av staten (dvs. inga Bert Karlsson), resten av arbetet med underhåll, matlagning, städning etc. sköts av de inneboende. SFI hålls i kollektivet. De får mat och husrum betalt av skattebetalare. Vill de ha något utöver detta måste de som är över 18 i hushållet bidra till samhället, genom snöskottning, gräsklippning och andra lättare arbetsuppgifter i samhället. Mot detta får dem extra pengar till kläder och aktiviteter i en gemensam kassa för kollektivet som handläggaren befogar över. På så sätt får dessa individer som idag tigger en chans till ett drägligare liv utan tiggeri. Dem blir snabbare integrerade i och bidrar till det svenska samhället och inga pengar som går till några kriminella. Efter något år när man fått igång detta gör man tiggeri olagligt. Alla nöjda och glada.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
12/16/14, 7:42 AM
#52

#51 Ska vi stå för mat och husrum till alla turister som kommer till Sverige?  Romerna är här på besök och får stanna här i tre månader max. Dom får betala som alla andra besökare gör för sitt uppehåll. Det är EU som måste trycka på Rumänien och se till att dom tar hand om sina medborgare.

[Söderort]
12/16/14, 10:29 AM
#53

#50 Du sa ju att det inte fanns ligor? Det är polisen som måste jobba med detta speciellt polisen i Rumänien som måste ta hand om kriminella i landet som tjänar på människohandeln.

Inkanyezi
12/16/14, 11:17 AM
#54

#53 Nu  hittar du på igen. Din första mening är en falsk utsaga. Jag tycker att du ska hålla dig ifrån att ljuga.

[Söderort]
12/16/14, 11:37 AM
#55

#54 Ja du får sluta ljuga vet du inte vad du skriver?

Ditt inlägg i #15

 Jag har inte påstått att ingen tjänar pengar på bussresor, tvärtom, men det ger inte stöd för uppfattningen att flertalet av de människor som tigger på gatorna runtom i Europa skulle vara del av organiserade ligor, vilket bland annat Sverigedemokrater vill hävda.

Ändå hittar jag en dokumentär om kriminella tiggarligor! Två ungdomar har omhändertagits i Sverige toppen av ett isberg.

Annons:
spirit33
12/16/14, 11:40 AM
#56

#49

Och där kom rasiststämpeln in i debatten. "Otippat."

Nej inte alls otippat, men högst relevant. Därför frågar jag om det istället handlar om organiserad rasism.

Inkanyezi
12/16/14, 11:47 AM
#57

#55 Och där har du ju svart på vitt att din utsaga var felaktig. Det är bättre att citera ibland, så att det mera klart framgår precis vad man menar. 

Det behöver alltså i ditt fall inte handla om lögn, utan det kan vara brist på läsförståelse. Men det hade kunnat redas ut om du i stället för att bara slänga ur dig ett påstående hade redovisat vad du stöder dig på.

[Söderort]
12/16/14, 12:11 PM
#58

#57 Dito. Du anklagar en polis för rykten och hatbrott men har inga bevis utan kommer med fantasihistoria. Det finns kriminella som drar nytta av fattiga det har jag bevisat men du har inte bevisat att polismannen kommer med rykten och hatbrott. Hittar ingen sajt här med konspirationsteorier men det borde nog finnas 🙂

Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
12/16/14, 12:43 PM
#60

#59 Du ger dig inte va trots att två barn har utnyttjas av människor för att tjäna pengar. Den i länken är inget rykte folk tjänar pengar på att bussa hit romer samt på att låna ut pengar till hög ränta vilket romerna själva säger du får allt hitta en annan artikel att stödja dig på.

Sen en uppmaning att hålla god ton i tråden.

spirit33
12/16/14, 12:44 PM
#61

#55 Hur kommer det sig att polisen går ut med att det inte finns organiserat tiggeri i någon större utsträckning? Ljuger dom? Eller vet de mindre än enskilda personer?

[Söderort]
12/16/14, 12:51 PM
#62

#61 Det är ju detta ligorna vill att folk ska förneka att det förekommer människohandel då kan dom jobba ostört.

Två barn har förts till Sverige för att tigga räcker inte det för dig eller måste fler barn bli bortförda? Kika även på videon jag postade.

Annons:
Inkanyezi
12/16/14, 1:07 PM
#63

#60 Vi kanske ska undvika att blanda ihop begreppen. Polisen i den relaterade artikeln sprider ett rykte. Jag förutsätter att hans jobb snarare borde vara att utreda och uppdaga brott, och att söka lagföra gärningsmän.

[Jimmy.L]
12/16/14, 1:16 PM
#64

#63 Att två barn tvingades till Sverige eller att romer tvingas till lån i Rumänien med återbetalningskrav inom en månad annars måste dom betala hög ränta och att det ordnas bussar varje vecka till Sverige där romer dumpas på parkeringar? Är det med ett rykte? Svensk polis kan inget göra i Rumänien dit pengarna anländer eller har du kännedom att vi får gripa folk där med?

Inkanyezi
12/16/14, 2:02 PM
#65

#64 Det finns ett ramverk för polissamarbete internationellt och inom den Europeiska Unionen. Svensk polis har medel att lagföra brottslingar i Rumänien, och trafficking utreds normalt av flera länders polis. Vi ska nog inte måla fan på väggen beträffande polisens möjligheter.

Däremot tror jag inte att det ingår i polisarbetet att sprida rykten.

Om man har ett spaningsuppslag som kan vara hjälpt av att meddela allmänheten vissa uppgifter, så finns också de möjligheterna. Däremot att sprida lösa rykten, tycker jag nog att det ligger utanför uppdraget. Det är ju faktiskt sannolikt att eventuella ligor som utnyttjar människor inte ligger bakom varje enskild tiggare som vi ser på stan.

Jag har också den senaste tiden sett någonting som är nytt när det gäller tiggeri, svenska pensionärer som sätter sig på samma sätt med en pappmugg. Det fåtal tiggare av det slaget jag har sett förefaller inte i samtliga fall vara hemlösa, utan snarare personer som är missbrukare och allmänt illa skötta, med dålig hygien. Också enstaka hemlösa sätter sig och tigger. Kanske timpenningen på att tigga blir bättre än för att samla burkar.

Det finns också ett fåtal pensionärer som går runt i tunnelbanan och tigger med liknande framtoning som de utländska tiggare som kommer hit. Det är en utveckling från burksamlandet, och som pensionär förstår jag att det är svårt att klara sig på sin pension. Jag samlar själv burkar, och jag har äldreförsörjningsstöd med bostadstillägg, eftersom jag annars inte skulle klara av min ekonomi. 

Här finns mer än ett socialt problem, och den rimligaste lösningen mot svenskars tiggeri, som jag förutsätter inte är "organiserat", vore att i första hand försöka se till att pensionerna täcker folks vanliga utgifter. Jag upplever det otillfredsställande att behöva ansöka om stöd till försörjning när man har pension. Pensionen borde räcka till rimliga levnadsomkostnader.

[Jimmy.L]
12/16/14, 2:23 PM
#66

#65

Ser fortfarande inte var i artikeln det skulle vara ett rykte. Videon som Söderort postade visar att ligor utnyttjar barn för att be gå brott. Här i Sverige har pressen skrivit om tiggare som tvingas betala för att tigga på en viss plats och två barn har man funnit som utnyttjas av kriminella. Bussarna från Rumänien är organiserade och fattiga tvingas ta lån till hög ränta för att köpa bussbiljetter för 120-150 Euro. 

År ingen som påstår att alla tiggare skulle ingå i kriminella ligor utan dom utnyttjas till att ta lån av kriminella i Rumänien som dom måste sedan betala tillbaka

"Många av de EU-migranter som finns i Sverige utnyttjas av människohandlare, slår en ny rapport fast. I samma kartläggning hävdar flera andra instanser att de inte märkt av att någon utnyttjats för tiggeri. Tingsrätten i Halmstad blir först med att försöka bevisa människohandel för tiggeri."

25 svenska kommuner svarade att de under 2013 haft kontakt med uppemot 225 personer som de såg som offer för organiserat tiggeri.

Bland dem som svarade ja fanns fyra Skånekommuner:

I Lund hade 11–25 personer utnyttjats för tiggeri.

I Burlöv 1–5 personer.

I Kristianstad 6–10 personer.

I Hässleholm hade 1–5 personer utnyttjats för tiggeri.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/rapport-ger-splittrad-bild-av-tiggeri-i-sverige/

Där har du det svart på vitt att det förekommer människohandel som utnyttjar romer som får betala dyrt för att komma hit.

Inkanyezi
12/16/14, 2:34 PM
#67

#66 Försöker du medvetet blanda bort korten, eller förstår du bara inte? Det den refererade polismannen gör i Skövde Nyheter är att sprida ett rykte. Det BBC-reportaget gör är att påvisa brott, där kriminella utnyttjar barn bland annat.

Och att Polisen tar tag i det hela och utreder brotten kan ju knappast vara fel. Men därifrån till att hävda att alla tiggare är delar av en kriminell verksamhet i stor skala är steget fortfarande ganska långt. Det handlar inte om svart och vitt, utan det finns en gråskala, och innan man utpekar någon för ett brott bör man ha en del på fötterna, åtminstone när man är polis.

[Jimmy.L]
12/16/14, 2:40 PM
#68

#67 Varför förnekar du något som myndigheterna säger att det finns? 

Polismannen sprider inget rykte när tiggarna och kommunerna delar hans syn.

Inkanyezi
12/16/14, 2:49 PM
#69

#68 Din första fråga är en s.k. retorisk fråga med ett inbäddat falskt påstående, så den kan inte besvaras.

Det andra stycket är ett tyckande från din sida, precis vad som normalt dyker upp på ett diskussionsforum, som ju är till för att diskutera. Precis som du tycker att han inte sprider ett rykte, tycker jag faktiskt att han sprider ett rykte.

Annons:
[Jimmy.L]
12/16/14, 2:58 PM
#70

#69 Polismannen säger: - Även om det finns tiggare som åkt på eget initiativ så finns minst lika många ligor och organiserade grupper som har kört hit folk. De släpper ut fem sex stycken att tigga och samlar sedan in pengarna.

**http://www.skovdenyheter.se/artikel/24767/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor
**

Alltså inte alla tiggare och det backas upp av rapporten som säger:

I Lund hade 11–25 personer utnyttjats för tiggeri.

I Burlöv 1–5 personer.

I Kristianstad 6–10 personer.

I Hässleholm hade 1–5 personer utnyttjats för tiggeri.

Zyperior
12/16/14, 7:19 PM
#71

#52 Nej, men polisen kan efter upprättande av såna här kollektiv leta efter hemlösa och tiggare och hänvisa dem dit. Man bör väl kanske också kunna uppvisa sin ekonomiska utsatthet för att få plats i ett sådant boende.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
12/16/14, 7:36 PM
#72

#71 Är väl inte polisens uppgift att leta efter romer på gatorna utan det är väl en mer lämplig uppgift för socialen och andra frivilliga grupper. Dessutom finns det i tex Stockholm boende men det räcker inte för alla och romer har inget förtroende för myndigheterna. Tror det var DN som skrev om ett boende i södra Stockholm där människor från andra EU länder sover om nätterna men inga romer väljer att söka sig dit. Även svenska hemlösa får inte plats i dessa övernattningsställen och får sova ute.

[sanna70]
12/16/14, 7:44 PM
#73

Något borde helt klart göras åt situationen med tiggare.  Dem verkar själva tröttnat på att sitta snällt framför affärerna. Det finns ex antal liknande incidenter som denna runt om i landet. (Naturligtvis är det inget som vi kan läsa i dagstidningar) däremot går det att läsa om det i kommunala dagstidningar.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/arg-tiggare-angrep-kund-7587214.aspx

Schnauzertik
12/16/14, 8:38 PM
#74

I Småland gör man något i stället för att bara gnälla.

http://www.expressen.se/gt/har-far-tiggarna-hjalp-att-bli-entreprenorer/

Värd för Pensionärer

spirit33
12/16/14, 8:57 PM
#75

#62

Du svarade inte på mina frågor.

Zyperior
12/16/14, 9:48 PM
#76

#72 Jag bryr mig inte så mycket om vems uppgift det är. Huvudsyftet borde dock vara en lösning som ger tiggarna ett bättre alternativ och sen gör man tiggeri olagligt. Tiggeri ska inte vara en accepterad lösning för att folk ska kunna överleva i ett modernt samhälle.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
spirit33
12/16/14, 10:48 PM
[Jimmy.L]
12/17/14, 8:18 AM
#78

#76 Så Kommunerna ska ta hand om 1000-tals EU medborgare som kommer hit tycker du? Många kommuner går back i sin budget hur ska vi täcka detta anser du högre skatter? Och Rumänien får EU pengar för att hjälpa romerna ska dom då komma undan med detta?

#77 Nej det är fel rapport den du länkar till är från 2013 och innehåller endast Stockholm och kommunerna runt om det står ju det tydligt.

Här nedan finns rapporten

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/publikationer/2014/Pages/utsatta-eu-medborgare-i-sverige.aspx

[Carpinus]
12/17/14, 9:11 AM
#79

Rumäniens socialminister kommer till Sverige i januari för att tala om romernas situation. Regeringen räknar då också att ha en nationell samordnare för EU-migranter klar och på plats.  Barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) säger att det kan vara aktuellt för Sverige att hjälpa Rumänien att söka EU-pengar för romer.

Regnér säger vidare till SvD att "hon i samtalet kommer att peka på situationen i Sverige och hoppas att samtalen ska leda till konkreta åtgärder. Regeringen har fått signaler om att ambitionsnivån i Rumänien har höjts."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rumansk-minister-till-sverige-for-romsamtal_4194287.svd

Zyperior
12/17/14, 4:59 PM
#81

#78 "Så Kommunerna ska ta hand om 1000-tals EU medborgare som kommer hit tycker du? Många kommuner går back i sin budget hur ska vi täcka detta anser du högre skatter? Och Rumänien får EU pengar för att hjälpa romerna ska dom då komma undan med detta?"

Vore såklart bäst som du säger, att Rumänien tar hand om sina egna medborgare. Men tills det händer, OM det nu händer, så är tiggarna HÄR och lär inte bli färre.
Om du tycker tiggeri är en bra lösning för folks överlevnad så visst, men det får stå för dig.
Personligen tycker jag vi ska skära ner ganska radikalt på den planerade massinvandringen på ett par 100.000 individer. Då har vi råd att hjälpa några få 1000 eu-migranter.
Kan tyckas dubbelmoraliskt, men det är inte huvudsyftet till att skära ner på invandringen dock. Men kan det hjälpa att få bort tiggeriet som en lösning så är det bara en bonus.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
12/17/14, 5:25 PM
#82

#81 Var skriver jag att tiggeri är bra? Anser du att staten ska betala hotell och mat till alla turister som kommer till Sverige med? Romerna är här på besök i max 3 månader och får betala som alla andra turister gör eller söka jobb vilket dom får. Varför ska romerna ha gräddfil när inga andra EU-medborgare som är här får det? Romerna åker hit frivilligt för att söka jobb det är upp till dom att ta reda på vad som gäller och skaffa bostad som alla andra gör. Om du söker jobb i ett annat EU-land förväntar du dig att du ska få fri bostad och mat?

Zyperior
12/17/14, 5:54 PM
#83

#82 Har inte sagt att skriver eller tycker det. Skrev "OM du tycker.."
De facto kvarstår att vi har ett eskalerande tiggeri i Sverige idag, inte NÄR Rumänien får tummen ur, utan NU. Jag tycker att man bör göra något åt det, man borde göra det olagligt men inte utan att ge särskilt nödställda individer ett alternativ. Har du någon annan lösning så visst för all del. Men har du inte det och anser att vi ska vänta på att Rumänien tar sitt ansvar så känns det ganska säkert att anta att du tycker att tiggeri är en bra lösning för dessa individer fram tills dess.

Nej jag tycker inte man ska ge turister hotell och detta har jag redan besvarat i tidigare inlägg;
#71 "Man bör väl kanske också kunna uppvisa sin ekonomiska utsatthet för att få plats i ett sådant boende. "

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Jimmy.L]
12/17/14, 6:04 PM
#84

#83 Ser ingen anledning till att förbjuda tiggare dom gör inte olagligt där dom sitter. Tiggarna måste få hjälp hemma i Rumänien av myndigheterna och inte här. Vi kan inte lösa deras problem  här utan det är ett samhällsproblem i Rumänien där man måste hjälpa dom att få jobb.

Zyperior
12/17/14, 9:32 PM
#85

#84 Om man gör det olagligt så är det olagligt när dem sitter där. Jag vill göra det olagligt av samma skäl som prostitution är olagligt. Samhället ska inte behöva sjunka så lågt att den typen av inkomstkälla är något accepterat. Att individer ska behöva förnedra sig såpass och va beroende av andra människors välvilja för att överleva är inget Sverige jag vill leva i. Min lösning med boenden som kräver något tillbaks för att man bor där riktar ju sig även till utsatta svenskar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
12/18/14, 8:22 AM
#86

#85 Finns svenskar idag som lever på gatorna jag mötte en svensk tiggare i tunnelbanan som bad om lite pengar för drygt 14 dagar sen. Bara för att prostitution är olagligt betyder det inte att det har försvunnit från gatorna det finns kvar på gatorna. Många psykisk sjuka och missbrukare bor på gatan som inte vill ha samhällets hjälp hur gör du med dom? För att bo på dagens boende måste du vara drogfri annars släpps du inte in. Och missbrukare måste själva vilja bli avgiftade på behandlingshem.

Zyperior
12/18/14, 11:17 PM
#87

#86 Absolut finns prostitution trots att det är olagligt. Men det är långt ifrån så öppet och tydligt och accepterat som tiggeriet, just för att det är olagligt. En lag mot tiggeri kommer förmodligen inte ta bort det, men det kommer minimera det och det är ett tydligt ställningstagande så att folk inte tror att de kan komma hit för att livnära sig på det.
De som missbrukar eller är psykiskt sjuka och inte vill ha samhällets hjälp tvingas till det, för deras eget och samhällets bästa. När de kommer ur den situationen av missbruk eller psykiskt tillstånd, tror du inte de är tacksamma för hjälpen då. Eller är missbruket och psykisk sjukdom normaltillståndet för dessa människor som vi ska utgå ifrån och acceptera?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
12/19/14, 8:59 AM
#88

#87 Visst kan en lag få bort många tiggare men samtidigt ville du ha härbärgen till 1000-tals tiggare då står dom tomma och tickar pengar. Kommunerna kommer förlora miljoner på något dom inte ska behöva bygga eller upplåta. Nej dom som missbrukar vill inte ha samhällets hjälp eller dom psykisk sjuka förr hade mentalsjukhus det har vi inte längre så många av dom klarade inte av att bo i vanliga bostäder när dom släpptes ut och i stället bosatte sig på gatan. Enligt lagen går det inte tvinga någon till något den inte vill och hur skall du se till att personen inte lämnar bostaden?

Zyperior
12/19/14, 1:07 PM
#89

#88 Som jag skrev i mitt första inlägg om dessa kollektiv så va det en ogenomtänkt ide som jag kom på i all hast när jag skrev i ett annat forum. På dig låter det som att jag har något färdigt fungerande. Låt mig klargöra ännu tydligare isf att jag inte inbillar mig detta. Det uppskattas dock att du ser kritiskt på iden då jag kan göra det till konstruktiv kritik även om den inte va menad så. Det finns massa alternativ till att undvika onödiga kostnader. Man kan börja i liten skala och hyra lokaler efter behov i testkommuner t.ex. Gällande lagstiftning om missbrukare och psykiskt sjuka så kan jag inte tänka mig att det inte skulle finnas lagar som stödjer ett tvångsomhändertagande främst för att skydda allmänheten men också dem själva.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
12/19/14, 1:31 PM
#90

#89 Kommunerna har inte dom pengarna dom måste ofta spara för att verksamheten ska gå runt det går inte att trolla fram medel som inte finns samma sak med lämpliga lokaler. Vill då alla missbrukare ha hjälp som bor på gatan? Visst ska man hjälpa alla men inte alla vill ha hjälp eller kontakt med myndigheterna ska man tvinga dom?

Annons:
Zyperior
12/19/14, 1:47 PM
#91

#90 Kommunerna som välkomnar att testa detta alternativet får såklart resurser från staten att klara av det.
Nej jag tror inte alla missbrukare som bor på gatan vill ha hjälp, där av ordet "tvångsomhändertagande" i #89. Det är väl i allmänhetens intresse att få dessa individer bort från missbruk och ett liv i misär? Om de inte vill ha hjälp så är det missbruket eller den psykiska sjukdomen som talar. Är det det vi skall lyssna på?
Så ja, för 3e gången, man ska tvinga dem.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
12/19/14, 1:52 PM
#92

#91 Tvinga folk ur missbruk som dom inte vill blir svårt om inte omöjligt. Drömma kan man att få bort missbruk men den drömmen kommer stanna som en dröm.

Inkanyezi
12/19/14, 2:36 PM
#93

Även om vi i viss mån seglar bort från ämnet nu, så handlar ju tvånget om ett lagstadgat sådant tvång som inte bryter mot den allmänna deklarationen om mänskliga rättigheter.  Vi har ju redan nu möjlighet att sätta brottslingar i fängelse, och det borde inte vara särskilt svårt att få in ett system för vissa typer av brottslingar där tvångsmedlen är andra än de som finns idag.

Ramverket för att göra det finns alltså, men det kräver flera ganska djupgående förändringar av bland annat kriminalvård och syn på brott, om också tiggeri senare skulle sorteras in under brott.

Det kompliceras också, som jag ser på det att i dagens läge är inte alla som tigger brottslingar, eftersom tiggeri inte är ett brott, och om man tänker sig att kriminalisera tiggeri, är det kanske inte rätt väg, med tanke på att tiggarna kanske i högre grad är brottsoffer än brottslingar. Man kan dra paralleller till kriminaliseringen av sexköp där man avstod från att kriminalisera prostitution.

Men spåna gärna om regler för att hindra kriminella att utnyttja folk som tigger, utan att kriminalisera offren.

Zyperior
12/19/14, 3:20 PM
#94

#93 Jo det är sant som du säger. Trevligt att vi kan komma överens ibland också ;)
Syftet med att göra tiggeri brottsligt skulle såklart vara för att göra Sverige olönsamt för de som utnyttjar människor, inte demonisera de som blir utnyttjade eller de som tigger för egen överlevnads skull.
Men man kanske inte behöver göra det brottsligt. Man kanske kommer tillräckligt långt med ett förbud? Då får väl polisen befogenhet att avhysa personer, dvs ta med dem till närmaste sociala myndighet som kan erbjuda mer humana lösningar på deras situation?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
12/19/14, 3:25 PM
#95

#94 Polisen skulle då behöva köra skyttetrafik till socialen med tanke på att det landar 1-2 bussar i veckan i Sverige. Tycker det är viktigare att man angriper problemen som finns i Rumänien där romerna bor. Angriper man inte problemet kommer man aldrig få bukt med att människor tigger. Ligger man på EU och kräver att Rumänien ser till att romerna får en bättre social skyddsnät kommer man tillrätta med problemet inte helt men nära.

Zyperior
12/19/14, 3:31 PM
#96

#95 Skulle förbudet finnas skulle det inte landa 1-2 bussar i veckan i Sverige troligtvis. Jag tycker precis likadant som dig, att det är viktigast att man angriper problemet vid roten. Men det ena utesluter inte det andra i detta fallet och problemet att tiggare kommer hit är ett problem. Problemet att tiggare är här är ett annat och det är det jag fokuserar på i detta fallet.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
12/19/14, 6:41 PM
#97

  Färskt fall: "En 41-årig man från Bulgarien häktades på fredagen misstänkt för människohandel. Enligt åklagaren har mannen tagit med en pojke i 12-årsåldern från hemlandet och låtit honom tigga utanför en butik i Jönköping, uppger flera lokala medier."

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20052086.ab

Annons:
Zyperior
12/19/14, 11:04 PM
#98

Här är också en snygg och färsk video;
http://www.friatider.se/tiggare-med-sedelbunt-g-r-viral

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Denna kommentar har tagits bort.
[Söderort]
12/23/14, 8:05 AM
#100

Det är inte tillåtet att klistra in längre artiklar. Ta ett citat i stället och länka till artikel.

tarantass
12/23/14, 12:35 PM
#101

#100: jag vet det och jag tog citat. Långtifrån hela artikeln.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Söderort]
12/26/14, 3:38 PM
#102

#101 Det var ett långt citat, korta ner den och länka till artikeln.

tarantass
12/26/14, 4:49 PM
#103

Ledsen, jag är inte ute efter att bråka, men det var inte ett citat, utan flera, vilket framgick av sättet jag gjorde det på. Varje citat ett eget stycke med egna citationstecken plus extra tydlig styckeindelning (både radmellanrum och skiljestreck). Det var flera väsentliga poänger i artikeln som jag inte citerade någonting om, och anledningen till att jag citerade såpass mycket som jag gjorde var att det var svårt att ge en bild av vad det handlade om med mindre. Särskilt till de många som inte klickar på länkar, eller inte klickar på länkar från folk de inte tror de håller med. Allt är inte skrivet så att det går att bryta ut en enstaka småbit på ett par meningar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zepp
12/30/14, 10:10 PM
#104

Tiggarligor finns.. och organiserat är det!

Problemet är den ökade konkuransen från främst Rumänien!

Det problemet är en del av globaliseringen, flera känner sig hotade.

Dagens I-landsproblem

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]
1/23/15, 1:46 PM
#105

#79 Så har då den rumänska socialministern varit på besök i Sverige för att möta sina svenska kollegor. "Vi ska skapa ett ramverk för hur vi ska utbyta erfarenheter av lyckade åtgärder. Lokala myndigheter i Rumänien och Sverige ska samarbeta och vi ska förbereda projekt för att nå gemensamma mål för sysselsättning och social välfärd i båda våra länder", sade den gästande ministern enligt SvD. Man enades om att ett gemensamt uttalande ska undertecknas vid EU:s toppmöte den 9 mars. Ministern hävdade att det inte  finns någon diskriminering i Rumänien.

[Carpinus]
1/23/15, 1:53 PM
#106

#105 I vårt grannland Norge går man i en helt annan riktning. Där väntas nämligen ett lagförslag som endera utmynnar i ett generellt tiggeriförbud, alternativt förbud mot det man kallar organiserat tiggeri, gå igenom i Stortinget. I presentationen av lagförslaget skriver man enligt SR Ekot att "polisen har haft stora utmaningar med organiserad kriminalitet som ofta följer i kölvattnet av dessa kringresande tiggarmiljöer".

[Carpinus]
1/24/15, 7:45 AM
#107

Europarådets människorättskommissionär Nils Muiznieks  rubricerar det norska lagförslaget som "problematiskt" och anser att regeringen bör lägga förslaget på hyllan. Någon formell möjlighet att lägga in sitt veto har  kommissionären dock inte, även om det troligen kliar i fingrarna…

http://www.dn.se/nyheter/varlden/norge-nara-infora-tiggarforbud/

Zepp
1/24/15, 6:47 PM
#108

Normalt brukar det betecknas som strutspolitik.. dvs vi vill ha alla fördelar av EU, men vi vill inte se nackdelarna av vårt medlemsskap!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
1/24/15, 7:57 PM
#109

#108 Lite osäker på om du talar om Sverige eller Norge nu.  Norge är ju inte medlem i EU, men är det däremot i Europarådet, som det handlar i #107.

Zepp
1/24/15, 9:19 PM
#110

De har associationavtal med EU!

De omfattas av Schengen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
1/24/15, 9:23 PM
#111

#110 Du pratade om "vi" och refererade inte till något inlägg, så det blev lite oklart vad du avsåg - åtminstone för mig…

Annons:
Zepp
1/24/15, 9:32 PM
#112

Vi är EU och associerade länder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
1/24/15, 9:34 PM
#113

#112 OK.

tarantass
1/30/15, 8:37 PM
#114

Litet bakgrundsinformation och erfarenhet av tiggeriförbud:

http://www.dn.se/debatt/sa-kan-vi-bryta-romernas-tiggeri-och-utanforskap/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
3/3/15, 7:44 AM
#115

Fattiga romer kan tvingas betala pengar för att tigga på gatan. Vissa platser kostar mellan 1 000 och 2 000 kronor i hyra, enligt Uppsalapolisen Urban Olsson. – Ingen har rätt att ta betalt för platserna, säger han.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20393727.ab

[Carpinus]
3/12/15, 6:33 PM
#116

"Fyra personer i Göteborg sitter anhållna misstänkta för människohandel kopplat till tiggeri. Två av dem har begärts häktade.

Det handlar om två kvinnor och två män, alla fyra mellan 45 och 55 år gamla."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2654777-fyra-misstankta-for-tiggeriharva

[Carpinus]
3/14/15, 8:24 AM
#117

#116 Det fanns inte skäl tillräckligt att häkta de två män som gripits för misstänkt människohandel i samband med tiggeri.

 "Vi presenterade uppgifter från två av varandra oberoende personer med exakt samma innehåll. De hade blivit fråntagna alla pengar de tiggt ihop, de hade blivit slagna när de vägrade, de hade hotats. Och det är inte nog för rätten … obegripligt", suckade åklagaren enligt GP. Samtidigt har åklagaren begärt häktningsförhandling av två kvinnor med samma brottsrubricering.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2655926-misstankta-for-manniskohandel-slapptes

[Jimmy.L]
3/16/15, 6:48 PM
#118

Under måndagen inleddes hovrättsförhandlingarna i Jönköping mot den rumänske man som i december förra året, genom misshandel och hot, krävde in pengar från tiggare i Kalmar. Han ansåg att tiggarna var skyldiga honom en avgift eftersom de satt på "hans platser" och tiggde.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/utpressning-mot-tiggare-i-hovratten-i-dag

Annons:
[Carpinus]
3/21/15, 9:00 AM
#119

#43 "I två dagar har en liten pojke suttit utanför en bensinmack i Tönnebro, norr om Gävle, med en mugg i handen.

– Han ser ut att vara mellan sju och åtta åt. Vi känner oss maktlösa. Vi har ringt till polisen och socialtjänsten, mer än så kan vi inte göra, säger Marcus Timan, platschef för Rasta i Tönnebro, till Gefle Dagblad."

TT

[Jimmy.L]
3/21/15, 11:15 AM
#120

#119 Man blir förbannad, finns inga ord vad jag tycker att man låter barn sitta och tigga.

[Carpinus]
3/22/15, 6:20 PM
#121

"Thomas Ahlstrand är vice chefsåklagare på internationella åklagarkammaren i Göteborg. Han har sysslat med människohandel länge, och ser med växande frustration på hur domstolarna agerat den senaste tiden. Nyligen begärde han två män från Bulgarien häktade för att ha lurat hit tiggare under förespegling att de skulle få jobb. Men rätten släppte männen.

– Varför vet jag inte. De motiverar inte det, och jag tycker det är märkligt eftersom det fanns två av varandra oberoende vittnesmål om det hela, säger Thomas Ahlstrand."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/polisen-ska-kartlagga-tiggeriet

[Carpinus]
3/27/15, 12:04 PM
#122

"En man som i december hotade, bestal och misshandlade tiggare i centrala Kalmar döms av Kalmar tingsrätt till ett års fängelse och utvisning. Mannen, en 34-åring från Rumänien som beskrev sig själv som stadens boss, visade först platser där landsmän kunde tigga, men krävde senare betalt för att de skulle få stanna kvar. En tiggare blev bestulen på pengar, en annan bombarderades med en konservburk i huvudet. Mannen förnekade brott. Domen gäller misshandel, rån och försök till utpressning, rapporterar lokala medier."

TT

[Carpinus]
3/27/15, 12:11 PM
#123

"Attacker mot EU-migranter ingen organiserad hatkampanj. Hot från andra hemlösa och interna bråk några av orsakerna."

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/03/26/radda-migranter-ger-svaga-vittnesmal/

[Carpinus]
3/29/15, 8:10 AM
#124

"Karlstad, Vänersborg, Borås och Malmö. Det är ortnamnen som nämns bland de fattigaste av de fattiga på Aleea Gradinilor i utkanten av staden Buzau nio mil norr om Rumäniens huvudstad Bukarest.Det är hos oss i Sverige de ser sin framtid. Det är hit de kommer för att tigga."---
"Dragos och Lidia planerar att inom kort återvända till Sverige, vart har de inte bestämt. Dragos berättar att de åker med en minibuss tillsammans med andra. Transporterna organiseras av lokala företag, kostnaden fram och tillbaka till Sverige hamnar på cirka 2 000 kronor."

Läs reportaget om Buzaus romer i Skånska Dagbladet.

[Carpinus]
4/3/15, 11:47 PM
#125

Vid Torp köpcentrum i Uddevalla uppstår det ofta bråk mellan tiggare om platserna, och idag var det dags igen, rapporterar Bohusläningen: "Ett tiotal tiggare kom i bråk med varandra utanför en butik på Torp köpcentrum. Det var strax före klockan 13 på långfredagen och bråket handlade om platserna utanför butiken - vem eller vilka som fick sitta och tigga där. Stämningen var högljudd och aggressiv. Väktare försökte lugna ner stämningen men lyckades inte utan fick tillkalla polis."

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3886564-tiggare-i-stort-brak-om-platser-vid-affar

Annons:
[Carpinus]
4/13/15, 2:38 PM
#126

"En kvinnlig tiggare attackerades och blev sparkad i ansiktet på Kungsgatan i centrala Stockholm på måndagsförmiddagen. Enligt vittnen var det mycket blod på marken – och hon hade förlorat flera tänder.

– Vi grep den misstänkte nere vid Stureplan, säger polisens presstalesman Albin Näverberg till Expressen.

Enligt polisen förefaller det ha varit bråk mellan minst två tiggare som orsakade den blodiga misshandeln på Kungsgatan, i närheten av Teliabutiken, på måndagsförmiddagen."

http://www.expressen.se/nyheter/kvinnlig-tiggare-sparkades-i-ansiktet/

[Jimmy.L]
4/13/15, 2:52 PM
#127

Vidrigt gjort fast tyvärr lär det bli värre till sommaren när fler kommer hit och det skapar mer konflikter.

[Carpinus]
4/13/15, 3:04 PM
#128

Hittade nedanstående närmast idylliserande skildring från 2007, men redan då talades det om organiserat bussande och betalning för gatplatserna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10935397.ab

Rafflan
4/16/15, 12:42 AM
#129

Jag har hört att tiggare kan gå låna pengar för att få resa till Sverige och sedan ska dem betala tillbaka den summan + ca 40% till personen dem lånat av "annars…" så kanske är dessa som man misstar för ligorna?

[Jimmy.L]
4/16/15, 7:39 AM
#130

#129 Ja sådana lån förekommer och många tiggare säger sig känna en stor press att betala tillbaka det.

Rafflan
4/16/15, 8:52 AM
#131

#130 mm så frågan är om det är dem som lånar ut pengarna som misstas för ligorna? eftersom tiggarna ger pengar till dem, fast dem egentligen bara betalar tillbaka en skuld med sjuk "ränta"…

[Jimmy.L]
4/16/15, 9:10 AM
#132

#131 Finns det pengar att tjäna ser kriminella sin chans att göra pengar så brukar det vara.

Annons:
[Carpinus]
4/16/15, 9:37 AM
#133

#130 Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Bråket med avgifter för bra gatuplatser t.ex. kan knappast förklaras med ockerlånen för bussresorna. Jag har läst uppgifter i danska dagstidningar (som är mindre självcensurerade än de svenska) att bråken ofta är släkt- eller byrelaterade.

[Carpinus]
4/22/15, 1:00 PM
#134

Enligt uppgift i Corren finns det 2-3 tiggarligor i Östergötland som ägnar sig åt att avtvinga andra deras dagskassor. Se tråden "uppgifter om tiggartrafficking".

Gronstedt
4/22/15, 1:24 PM
#135

#133, 134: Det är ju inte "tiggarligor" , utan snarare ligor som drar nytta av tiggarnas utsatta ställning. Ungefär som beskyddarligor i andra sammanhang.

[Carpinus]
4/22/15, 1:45 PM
#136

#135 Om du har läst tråden som det länkas till så kan du där läsa en artikel ur Corren där det står " Men problemet med den typ av utnyttjande som Ivan berättar om, som man kan kalla tiggartrafficking, tycks öka. En försiktig uppskattning är att det finns 2-3 grupper av människor i länet som utnyttjar tiggare på det här sättet." Sådana grupper kallar jag för "tiggarligor", oavsett om deras verksamhet drabbar lokalbefolkningen eller andra tiggare.

Rafflan
4/22/15, 10:44 PM
#137

#136 dock syftar ju ordet "tiggarligor" tidigare på = tiggarna tigger pengar och alla pengar dem får snor andra människor som inte alls är tiggare. Tex texten om en tiggare med ett halvben som egentligen har 2 ben, eller tiggaren som gick på kryckor men som sedan gick normalt, osv…

Tiggarligorna kunde liknas med horhus, tiggarna gör "jobbet" men någon annan tar pengarna…

[Carpinus]
4/23/15, 6:39 AM
#138

#137 I en tråd med 138 inlägg ryms det nog rätt många olika tolkningar av hur man upplever ordet, långa trådar tenderar gärna spreta åt olika håll.

Eftersom jag är TS i det här fallet så har jag inget emot att kunna konstatera att benämningen kan visa sig ha fler innebörder. Att jag upplever att det finns nyanser framgår väl att jag öppnat en ny tråd för vidare diskussion om den senaste tolkningen, se #134.

Rafflan
4/23/15, 12:19 PM
#139

#138 jag syftar på det media har spridit när dem har använt ordet "tiggarligor"

Annons:
[Carpinus]
4/23/15, 1:16 PM
#140

#139 Jaså, dom ja… 🙂

Rafflan
4/23/15, 4:36 PM
#141

#140 min åsikt är att det inte finns "tiggarligor", utan familjer som kanske tigger ihop och hjälps åt för att få det att gå ihop, alt att dem lånat pengar för att ta sig till sverige och då måste betala tillbaka hela summan + hög ränta…

Och det är dessa personer misstar för tiggarligor :)

[Jimmy.L]
4/23/15, 6:33 PM
#142

#141 Tiggarligor förekommer i Europa skulle Sverige vara ett undantag?

Rafflan
4/23/15, 11:17 PM
#143

#142 har du bevis för det? och hur funkar då dessa ligor?

[Jimmy.L]
4/24/15, 7:40 AM
#144

#143 Inlägg #43 postade en BBC dokumentärer om tiggarligor jag postar den igen.

[Carpinus]
4/26/15, 11:21 AM
#145

"De røver, stjæler, svindler og bedrager. Antallet af sigtelser mod rumænske kriminelle er eksploderet de seneste to år.

I 2013 rejste politiet 7.112 sigtelser mod rumænske statsborgere, men allerede året efter i 2014 var det steget til 10.214 sigtelser mod rumænske statsborgere.

 I årets tre første måneder er der intet, der tyder på, at kraften er gået af den bølge af rumænsk kriminalitet, der lige nu skyller ind over Danmark. Her har der allerede været op mod 2.800 sigtelser mod rumænske statsborgere. Det viser en opgørelse Justitsministeriet har lavet til Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti."

http://ekstrabladet.dk/tv/tv_nyheder/snapdocs/gangsterne-fra-oest/Downcuts_-_Gangsterne_fra__st/rumaener-kriminalitet-eksploderet-i-danmark/5535123

Nu är det bara att vänta på motsvarande statistik från Sverige…

RobinEH
5/12/15, 3:49 PM
#146

"– Om jag inte tjänar tillräckligt med pengar så slår han mig, säger 21-årige Sorin, som tigger vid ett köpcentrum utanför Malmö, till ”Kalla fakta”.

Han syftar på sin ”boss”, sin ”chef”. En person som med tomma löften och hot har fått Sorin att lämna allt i Rumänien för att tigga i Sverige. Varje dag kör ”bossen” ut Sorin till köpcentrumet där han tvingas visa upp sin förvridna hand för att få sympatier från förbipasserande, även när det är kallt ute. Pengarna tar ”bossen”"

http://www.metro.se/nyheter/sorin-21-tvingades-tigga-i-sverige-under-hot/EVHoek!Lm6hydJ83mCA/

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[Jimmy.L]
6/8/15, 7:21 AM
#147

Tiggande EU-migranter i Västerås tvingas betala andra EU-migranter för bilar att sova i och platser där de kan sitta och tigga. Det har Stadsmissionen fått vittnesmål om. Det finns också uppgifter om hot.

P4 Västmanland 

[Carpinus]
12/2/15, 4:09 PM
#148

 Kanske är det nu en gång för alla fastslaget?

"Kriminella personer utnyttjar redan utsatta EU-migranter genom att kräva betalning för de platser där de sitter och tigger. Det slås fast i en ny rapport gjord av polisen.

I den allmänna debatten har man tvistat om huruvida tiggeriet är organiserat eller inte. Det som nu framkommer i en ny nationell lägesbild som polisens nationella operativa avdelning (NOA) gjort är bland annat att kriminella personer hyr ut platser till tiggare."---

"Det finns också dokumenterade fall där EU-migranters utsatta situation utnyttjats ännu värre.

"Vissa kriminella aktörer bedriver människohandel med barn för tiggeriändamål, men även för stöld och prostitution", enligt rapporten."

TT

#4 Hur var det nu: "Ordföranden för romska rådet i Göteborg säger angående uppgifterna om att tiggare fått betala "hyra" för sina platser att"Jag ser de här uppgifterna som ren antiziganism.  Det är en klassisk bild att det skulle finnas en maffia på det här sättet." Skulle vara intressant att höra samma person uttala sig nu…

72mm
12/2/15, 5:32 PM
#149

Bara helt normalt i ett multikulturellt land. Det finns inga svenskar. Inga nationella lagar, ingen folkgemenskap. Det finns bara en mängd minoriteter som företräds av diverse personer med egna politiska agendor. Olika regler och lagar gäller för olika människor. Det här är ju inte ens svenskar vi pratar om. Varför uttalar sig romska rådet i Göteborg om rumänska medborgare?   

Var det inte så här de 87% ville ha det? Om inte, varför har man i så fall drivit en politik som resulterat i detta elände?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
12/2/15, 5:47 PM
#150

Det är ju så det fungerar - det bildas solidaritetsgrupper, människorättsföreningar, nätverk för olika kategoriers rättigheter och annat som snabbt får status av något slags officiella kanaler. Inte sällan kommer dessa organisationer i åtnjutande av statsbidrag, och engagemang i föreningarna blir snart en språngbräda in i det kotteri som styr landet. 

Ett typexempel hur det fungerar är spelet kring EU-migranterna i Malmö, där "Nätverket för romers rättigheter" på något märkligt sätt blivit klanöverhuvud och talespersoner för en grupp människor som uppehåller sig i landet som besökare men som nu med dessa aktivisters hjälp biter sig fast i landet och har blivit en svenskt socialt problem.

[helga21]
12/2/15, 6:09 PM
#151

Det finns en dom från Kalmar tingsrätt där en person krävt betalt av dem som tiggt på gatorna.

[Carpinus]
12/2/15, 6:16 PM
#152

#151 Kanske den som omnämns i  #122?

[helga21]
12/2/15, 6:23 PM
#153

# 152 Ja just precis. Och han fick rejält straff för detta.

Annons:
[Carpinus]
1/23/16, 11:10 PM
#154

_"Upprepade bråk mellan tiggare i Nyköping tvingar nu polisen att avsätta en särskild handläggare för att reda ut ett stort antal anmälningar om brott.
– Det är två fraktioner som anmäler varandra. Två eller tre namn återkommer ständigt. Jag vet inte om anmälningarna bara gäller dem eller om de för hela gruppens talan, säger Mikael Larsson, förundersökningsledare vid Nyköpingspolisen.
Polisens utredare ska försöka gå till botten med upprepade anklagelser om olaga hot, misshandel, ofredande och nu senast ett rån. Den anmälan gjordes under torsdagen."---

"Sedan senhösten har de båda grupperna gjort ett tiotal anmälningar mot varandra."---_

SN

[Carpinus]
2/24/16, 8:50 PM
#155

"Det var vid 17-tiden som polisen larmades till gallerian Axet i centrala Nyköping. Ett stort bråk mellan tiggare hade då blossat upp.

– Det var en falang som satt och tiggde på en plats när en annan falang dök upp och ville att personerna skulle lämna platsen, säger Roland Lindkvist, vakthavande befäl vid polisen i Sörmland.

Polisen har efter vittnesuppgifter fått en klar bild av vad som skett och kunde därefter gripa fyra personer.

– Jag har förstått att det här är en följetong. Polisen har tidigare försökt medla mellan falangerna och ena halvan är mer villig att komma överens medan den andra är mer hotfull, säger Roland Lindkvist, vakthavande befäl vid polisen i Sörmland."---

Expressen

[Carpinus]
4/17/16, 2:06 PM
#156

"Mannen skänkte pengar i den 67-åriga kvinnans mugg. Strax därefter greps hon - misstänkt för att ha bestulit honom på 900 kronor. Klockan var 22.25 när en man kontaktade polisen och berättade att han förföljde två kvinnor som stulit kontanter ifrån honom på Möllevången. Det hela började med att mannen skänkte pengar i kvinnans tiggarmugg. I samband med det ska kvinnan ha kramat om honom och varit  närgången. Enligt anmälaren ska ytterligare en kvinna i maskopi med tiggaren då ha stulit kontanterna ur hans ficka."---

Skånskan

[Carpinus]
4/20/16, 10:51 AM
#157

#0 Det har tagit sin tid, men nu skriver t.o.m. Aftonbladet klartext om förekomsten av kriminella ligor i dessa sammanhang.

"Hösten 2015 är i stort sett alla tiggarplatser upptagna i de större städerna i Sverige. Samtidigt skänker svenskarna allt mindre.

På flera håll försöker kriminella ligor (min fetstil) få landsmän att betala för platserna, enligt en polisrapport i december. Platser på trottoarer hyrs ut för tvåtusen kronor i månaden eller mer."---

http://tiggarslavarna.story.aftonbladet.se/

#4 Det bör även vara en tankeställare för ordföranden i Romska rådet i Göteborg som istället för att ta uppgifterna om utnyttjandet av utsatta på allvar kallade det för "antiziganism" att hävda förekomsten.

[Carpinus]
4/21/16, 7:52 AM
#158

"Föreningen Ny Gemenskap tar varje år emot miljontals kronor i bidrag från Stockholms stad och privatpersoner för att bland annat hjälpa utsatta EU-migranter.

På föreningens dagverksamhet säljs stulna mobiltelefoner öppet – och en av föreningens anställda är själv inblandad i handeln.

– Vi känner varandra. Alla här stjäl, säger den anställde när Aftonbladet går in med dold mikrofon."---

"Inne i huset sitter ett tjugotal andra rumäner, alla utom två är män. Där finns också den rumänsktalande anställde som Ioan Bucur tidigare har pekat ut som delaktig i handeln, och en rumänsktalande kvinna som också är anställd av föreningen.

Mannen och kvinnan har i flera tidningsintervjuer berättat om sitt arbete för att hjälpa utsatta rumäner.

Nu kretsar samtalen kring kriminalitet. Det handlar om var man kan stjäla mobiltelefoner, Ipads, bärbara datorer, eltandborstar och whiskyflaskor. Och om huruvida det är enkelt att snatta på elkedjan Mediamarkt."---

"Några timmar senare återkommer Anna Malmqvist på telefon. Hon säger att den anställde har gett en "annan version" av händelsen och att hon nu "inte är säker" på Aftonbladets uppgifter.

– Vi utreder givetvis detta. Men det är så mycket maffiametoder i den här branschen, olika grupper som strider mot varandra.

Hur menar du då?

– Jag har blivit uppmanad att inte säga för mycket. Jag kan inte den här världen och jag vill inte kunna den."---

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
8/6/16, 8:29 AM
#159

_"Det var 4 juli i år som en 81-årig kvinna var på gågatan i Växjö centrum tillsammans med sin 90-åriga väninna. En tiggande kvinna kom fram med sin mugg och 90-åringen gav pengar. 81-åringen tog fram plånboken men insåg att hon inte hade några mynt.
Ur hennes sedelfack stack en liten bit av en 500-kronorssedel fram. Ytterligare fyra kvinnor kom fram till paret och "omsvärmade" dem.
90-åringen kände hur sedeln drogs över hennes hand när den plockades ur väninnans plånbok. Ett vittne på gatan såg hur kvinnorna rörde händerna mot det äldre paret, samt bytte plats sinsemellan."---

"Rätten anser att stölden skett på ett sätt som visar att de fem kvinnorna agerat tillsammans.
I domen skriver rätten att stölden har en yrkesmässig karaktär och att det är särskilt viktigt att motverka den typen av brott.
Minimistraffet för grov stöld är 6 månaders fängelse men tingsrätten tycker att 8 månader är mer rimligt eftersom den rånade kvinnan är 81-år och har liten, eller ingen chans, att värja sig.
I domen framgår det att kvinnan varit tiggare i Sverige en längre tid och att hon har man och familj i sitt hemland."_

SVT

[helga21]
8/6/16, 10:48 AM
#160

Nu har det även slagit fast i domstol att vi har tiggarligor från utlandet här.

Annons:
[[eskils_]]
8/6/16, 11:12 AM
#161

Det verkar vara lika mycket fråga om stöldligor som tiggarligor, att döma av t ex #158 och #159. Kriminella alltså.

Varför i helskotta ger Stockholms stad skattepengar till sådana kriminella?? Det innebär ju bara en uppmuntran till att fortsätta med det de gör - fortsätta stjäla mobiltelefoner från folk på tunnelbanan, fortsätta stjäla pengar från gamla snälla människor, osv.

Kan det bero på att Stockholm f.n. har en supernaiv röd-grön-rosa majoritet som styr? "Romer får ju göra vad de vill, eftersom de är romer, och därigenom untouchables. De står ovanför lagstiftningen. Vi ger dem pengar så att de ska tycka om oss och rösta på oss."

[helga21]
8/6/16, 11:41 AM
#162

# 161 Ja man undrar?

[Nomen Nescio]
8/12/16, 9:22 PM
#163

"En 15-årig flicka kidnappades från sitt hem i Bulgarien och fördes till Sverige för att tigga. Under fredagsförmiddagen kunde fyra misstänka personer gripas.

– Hon satt utanför en butik och grät, säger Hans Hallonen på polisen. Under fredagsmorgonen larmade butikspersonal polisen om att en flicka satt utanför deras butik, i centrala Nyköping, och grät. När polisen anlände till platsen och fick tag på flickan berättade hon att hon misshandlats av en man, som hon kallar ''bossen''. Patrullen transporterade då henne till polisstationen."---

"15-åringen kunde tillsammans med en polispatrull snabbt peka ut kidnapparen. Polisen slog då till och grep mannen och hans familj. – Fyra personer sitter gripna, det är ''chefen'' och familjemedlemmar till mannen, säger Jan Abrahamsson, biträdande vakthavandebefäl vid i Södermanland. De gripna är två män 46 och 50 år gamla, en 41 årig kvinna och en pojke på 16 år. Samtliga är misstänkta för människorov, en av männen är även misstänkt för misshandel. Alla fyra är hemmahörande i Bulgarien."

Aftonbladet

Agafia
8/13/16, 11:32 AM
#164

Har tiggeriet börjat avta ? Ser inte lika många sittande utanför affärerna längre .

[helga21]
8/14/16, 6:52 PM
#165

# 164 Svenskarna är inte lika givmilda längre.

[Nomen Nescio]
8/14/16, 8:59 PM
#166

#164 Semestertid.

Agafia
8/14/16, 10:40 PM
#167

#166 För tiggarna ? Annars mycket folk o full kommers men noll tiggare .

Annons:
Carmarino
8/15/16, 2:15 PM
#168

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
10/7/16, 8:10 AM
#169

"Med ett tiggeriförbud skulle incitamenten för både tiggeri och människohandel minska. Kanske hade ett förbud redan kunnat vara på plats, om man inte varit så upptagen med att brunmåla de som lyfte problematiken med tiggeriet. Allt för ofta påminner den svenska debatten om sagan om kejsarens nya kläder. Vi har sett det gång på gång, framförallt i frågor kopplade till migration: länge vägrade man kännas vid det faktum att den stora invandringen skulle bli svår att hantera, att det finns vuxna som försöker söka asyl som barn och att tiggeriet kunde vara organiserat. Gud nåde den som försökte påtala att kejsaren var naken. Sanningen om tiggeriet har visat sig vara en annan än den som länge varit den allmänt accepterade. I onsdags visade SVT:s Uppdrag Granskning hur tiggeriet i Göteborg närmast påminner om modernt slaveri."---

"Tiggeriet är ovärdigt. Framförallt för de som tvingas till det. Men den misär som många av tiggarna lever i resulterar ofta i sanitära oangelägenheter som, direkt eller indirekt, påverkar hela omgivningen. Ledarskribenten Per Gudmundson har skrivit om hur tiggare tog över en lekplats i Stockholm, som sedermera stank av avföring (SvD 4/10). Detta är särskilt allvarligt för de förskolor som inte har egna lekplatser, utan är beroende av de offentliga. Dessutom kostar det åtskilliga miljoner att sanera."---

"Med ett förbud, och resurser till polisen så det också efterlevs, skulle incitamenten för både tiggeri och människohandel minska. Kanske hade ett förbud redan kunnat vara på plats, om man inte varit så upptagen med att brunmåla de som lyfte problematiken med tiggeriet."

Aleksandra Boscanin i GP

[Nomen Nescio]
10/21/16, 1:15 PM
#170

En kvinna häktades på fredagen i Luleå tingsrätt misstänkt för penningtvätt. Efter lunch hålls motsvarande förhandling för hennes make.

Paret misstänks ha styrt tiggare till specifika platser och sedan tagit betalt av dem, erfar Expressen. Vid ett tillslag mot paret fann polisen omkring en kvarts miljon kronor."---

Expressen

[Nomen Nescio]
10/26/16, 4:21 PM
#171

 Regeringen vill skärpa lagen för att komma åt personer som utnyttjar tiggare. Men att införa ett tiggeriförbud är inte aktuellt. Justitieminister Morgan Johansson (S) siktar på att nästa år lägga fram lagförslag som bland annat tar sikte på utnyttjande av tiggare, som i dag inte omfattas av lagen mot människohandel. Det ska till exempel bli ett brott att ta betalt för att en tiggare ska få sitta på en viss plats. Det ska också bli brottsligt att ta hutlöst betalt för att transportera personer till Sverige, eller för kost och logi i Sverige, och sedan pressa personerna att tigga tills de betalat av skulden. Hur omfattande den typen av utnyttjande är i Sverige kan inte justitieministern svara på. – Men vi har fått information om att det förekommer och jag tycker det räcker för att försöka täppa till detta lagstiftningsmässigt, säger Johansson."---

"Lagförslagen kommer från människohandelsutredningen och innebär att två helt nya brott införs i brottsbalken: utnyttjande av annans nödläge och otillbörligt ekonomiskt utnyttjande av annan. De lagbestämmelserna berör inte bara tiggeri, utan även till exempel utnyttjande för sexuella ändamål och tvångsarbete."---

TT

[Nomen Nescio]
11/1/16, 9:12 AM
#172

"Om nästan alla är överens om att tiggeriet är destruktivt borde man också kunna enas om att försöka stoppa det. En majoritet bland stockholmarna - 55 procent - vill förbjuda tiggeriet, enligt DN/Ipsos. Det är en kraftig svängning i opinionen jämfört med för bara ett år sedan. Enligt Ipsos kan bytet till en säkrare mätmetod förklara en del av skillnaden i resultat. Analyschefen David Ahlin tror också att det kan ha haft betydelse att flera tunga politiker såsom civilminister Ardalan Shekarabi (S) har tagit ställning för att stoppa tiggeriet."---

"Tills relativt nyligen avfärdades det som myter att människor far illa och att det förekommer alltifrån människohandel till utnyttjande, prostitution och häleri i den utsatta grupp människor som det handlar om *. Det betyder givetvis inte att alla tiggare är offer för samvetslösa mellanhänder; enligt polisens rapport från 2015 reser de flesta hit frivilligt och saknar koppling till kriminalitet. Men de mörka inslagen tycks öka över tid. Det finns med andra ord många skäl att ifrågasätta regeringens passiva linje."---

I förra veckan presenterades utredningen om människohandel som ska göra det svårare att utnyttja tiggare. Bland annat föreslås att det ska bli brottsligt att ta betalt för "tiggarplatser" liksom att kräva hutlöst betalt för transporter, kost och logi och sedan pressa personer att tigga tills skulden är reglerad. Det är ett steg i rätt riktning. Men dessa brott kommer att vara ytterligt svårbevisade, eftersom ingen av de inblandade parterna har något intresse av att kontakta polisen. En sådan kriminalisering löser heller inte problemen med illegala bosättningar, nedskräpning med mera. Det krävs nytänk i tiggerifrågan. Lär av andra städer och länder, och utvärdera olika vägar att gå framåt. För det är inte bara stockholmarna som vill se en förändring."

http://www.expressen.se/ledare/majoriteten-har-ratt-om-tiggeriet/

[*Sådana avfärdanden och påståenden att det skulle röra sig om "myter" förekommer inte minst i trådar på Politik iFokus.   Här är ett exempel av flera.   N.N.]

[helga21]
11/1/16, 9:46 AM
#173

Det såg vi väl på TV för några veckor att det var organiserat av "fattiga" romer som levde lyxliv på andras bekostnad.

[Nomen Nescio]
2/5/17, 3:38 PM
#174

Två tiggarligor slåss om de mest attraktiva tiggarplatserna i Norrköpings centrum. Hovrätten dömde nyligen en 32-årig man till fängelse i tre månader för misshandel, och ytterligare personer i hans grupp är sedan tidigare dömda för medhjälp till misshandel. En tiggare påstås ha blivit rånad på 15.000 kronor av den andra gruppen.

http://www.expressen.se/nyheter/har-ranas-tiggaren-av-andra-tiggargruppen/

Annons:
Agafia
2/5/17, 4:07 PM
#175

Jag fattar inte HUR det är möjligt att få ihop pengar att leva av här och dessutom skicka hem pengar till familjen i hemlandet . Resan tur och retur är ju inte gratis den heller 🤔

[Carpinus]1
4/18/17, 4:24 PM
#176

NRK har följt en tiggarliga i Bergen under två år som ägnar sig åt narkotikahandel, prostitution och "organiserad vinningsverksamhet". Direktionen omfattar trettio män och fyra kvinnor, men man har kartlagt ett nätverk på 140 personer. Toppen består av tre män kallade Kungen, Prinsen och Kejsaren. De tre skryter ohämmat på Facebook och visar upp feta sedelbuntar, guld, lyxbilar och exklusiva ur.

Fotfolket tigger på dagarna och har sidouppdrag på kvällarna, som att muddra fulla norrmän på gator och krogar. Kvinnor som huvudmännen kallar sina tjejer går på stritan kvällar och nätter. De har på kort tid konkurrerat ut de nigerianska prostituerade, och är svårare att kolla för polisen, eftersom de ständigt är övervakade av sina hallikar.

Alla i nätverket har tät anknytning till varandra, och flertalet kommer från staden Targu Jiu i regionen Gorj och det angränsande länet Dolj i Rumänien.
Pengar slussas ut via transaktionsbyråer, det vill säga kluster vid sidan av bankväsendet. Det norska valutaregistret har noterat överföringar gjorda från Norge till Rumänien mellan privatpersoner, och det rör sig under en femårsperiod om 700 miljoner NKR på landsbasis och 100 miljoner NKR enbart i Bergen. Beloppen ökar varje år.

Under de två senaste åren har över ettusen personer utvisats från Norge till Rumänien på grund av begångna brott, uppger NRK i artikeln. Det innebär att landet toppar nationalitetsligan för utvisade från Norge.

NRK påpekar att det finns andra tiggare i Bergen, speciellt i stadens ytterområden, som inte tycks ha något med ligan att göra. Däremot vill dessa inte uttala sig om ligan för media - NRK:s tolk uppgav att de verkade skrämda.

Källa.

[Carpinus]1
4/20/17, 4:15 PM
[Hayabusa]
4/24/17, 6:44 PM
#178

Hör regeringens tidigare tiggeriutredare, Martin Valfridsson, som tidigare inte ville ha förbud, men har ändrat sig - varför?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6680313

[Carpinus]1
4/25/17, 7:48 AM
#179

#178 Tyckte att Valfridsson gjorde ett hedervärt arbete som utredare. I sin slutrapport gick han väl så långt han kunde i tydlighet, och jag tror att han påverkade regeringen att tänka om och tänka till. Att förorda ett direkt förbud var kanske politiskt omöjligt i det uppdraget…

[Hayabusa]
4/25/17, 7:51 AM
#180

#179 Sant.

[Carpinus]1
4/25/17, 7:48 PM
#181

"Nu kommer återigen krav på att Sverige ska återinföra tiggeriförbud. Den akuta anledningen är ett inslag i Norges motsvarighet till SVT:s Uppdrag granskning. Reportrar som följt tiggeriet i Bergen har funnit en verklighet där tiggeriet är fasad för grov brottslig verksamhet som innefattar människohandel."---

"I väntan på en riksdagsmajoritet för förbud borde något annat kunna göras. Vetskapen, eller bara misstanken, om att fattiga människor kan hållas som slavar på våra gator förpliktigar onekligen till handling. Ett första steg borde vara att genomföra en informationskampanj riktad till medborgarna om vilka konsekvenser som kan komma av att ge pengar till personer vars omständigheter man inte känner närmare.

Använd skyltar, TV och sociala media för att vädja till människors samveten och till deras förmåga att tänka ett steg längre än att skänka pengar. Exempel på sådana kampanjer finns i afrikanska länder där myndigheter informerar och påminner om att pengar i en mugg leder till att människor låses fast i fattigdom."---

Så skriver Mattias Bred i en  ledare i GP idag.

Nu finns det ju de som försökt med information och annonskampanjer om problemet med organiserat tiggeri. När Sverigedemokraterna för tre år sedan körde en annonskampanj på bussar och i tunnelbanan med innebörden "Stoppa det organiserade tiggeriet" blev det ett ramaskri - det är rätt intressant att gå tillbaka och se det uppskruvade stämningsläget. Affischer revs ner, tidningsannonser stoppades och SD påstods ljuga.
 Fast en och annan SD-medlem fick faktiskt motivera sin åsikt.  Så här skrev SR Sjuhärad:
"På en valaffisch inför EU-valet har Sverigedemokraterna texten: ”Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator”. Något sverigedemokraternas Mattias Krantz som sitter i kommunfullmäktige i Mark försvarar. "Dels retar det mig personligen för jag är fullt övertygad om att det är organiserad brottslighet som ligger bakom och då spelar man på folks känslor att det är synd om dem och egentligen då lurar folk att ge dem pengar. Så av den anledningen vill jag förbjuda tiggeri, säger han."---

Hur fel hade han?  Vad skiljer det han säger från det Bred anför ovan - mer än tre år?

Annons:
[Carpinus]1
4/29/17, 10:10 PM
#182

Expressens Anna Dahlberg är övertygad om att samma problem som upptäckts i Norge även finns på svensk mark. Dahlberg skriver: 

"Den enda större karläggning som har gjorts är från december 2015. Där slår polisen fast att de flesta verkar tigga frivilligt i Sverige, men också att en del av tiggeriet bedöms ha koppling till organiserad brottslighet. Dessa grupper varierar i storlek från några få utsatta EU-medborgare till nätverk på uppemot 100 personer."---

"Jag har talat med ett antal personer som från sina olika utsiktspunkter kan kasta ljus över frågan. Leif Svensson är säkerhetschef för alla fjärrtågsstationer i Sverige: "Det är tydligt att tiggeriet är organiserat. Det har vi sett på många håll i landet. Våra vakter vittnar om att varje morgon och varje kväll kommer en arbetsledare och lämnar/hämtar tiggarna och pekar ut vilka platser som de ska sitta på i staden. Ibland samlar de även in pengarna."---

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/dags-att-infora-ett-tiggeriforbud/

[Carpinus]1
5/31/17, 2:54 PM
#183

En medtagen tiggare hittades i ett dike i Småland i början av april, där han kunnat dö om inte hjälpen kommit i form av några förbipasserande som upptäckte hans belägenhet.

Mannen berättade för polisen att han ville sluta att tigga och därför hades bort av två män som band honom vid ett träd och misshandlade honom svårt. En av de utpekade gärningsmännen kunde gripas i Sverige, medan den andre nu har gripits i sitt hemland Bulgarien. Han skall utlämnas och ställas inför rätta för mordförsök, människorov och grov misshandel.

Källa.

lordgortor
5/31/17, 7:28 PM
#184

Det är väl både och. Jag noterade att i fjor satt det en man utnför den lokala ICAbutiken  hur han kom dit vet jag inte, inte heller hur han tog sig därifrån, bussförbindelserna är i stort sett obefintliga. Då tänker man att vederbörande måste ha blivit transporterad både till och från. Hur kan det gå ihop?

[Carpinus]1
5/31/17, 7:46 PM
#185

#184 Ja, att de där utplaceringarna förekommer är ju ett känt faktum som bland annat Kalla Fakta uppmärksammat. Som det skrivs i ett citat från Metro i #146"Varje dag kör ”bossen” ut Sorin till köpcentrumet där han tvingas visa upp sin förvridna hand för att få sympatier från förbipasserande, även när det är kallt ute. Pengarna tar ”bossen”.---

Jag har själv sett en sådan tiggarhallick i aktion för några år sedan. Han höll tidtabellen bättre än Västtrafik när han kom för att sätta ut sina sina offer.

lordgortor
5/31/17, 10:24 PM
#186

Med andra ord ett hänsynslöst utnyttjande av personer som borde få hjälp i sina hemländer. Korruption och vanstyre därstädes är vanligt för att inte säga regel.

[Carpinus]1
8/10/17, 1:41 PM
#187

#183 De två bulgariska bröderna har nu åtalats för mordförsök, grov misshandel och människorov.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/broder-atalas-for-grov-misshandel-av-tiggare

[Carpinus]1
9/5/17, 9:57 PM
#188

Rättegång i Örebro som beräknas vara 20 dagar inleddes idag. 

Två män och en kvinna från Bulgarien står åtalade för att ha tvingat ett tiotal landsmän att tigga,  bland annat i Lindesberg. De två männen är misstänkta för människohandel och kvinnan för medhjälp till människohandel. De åtalade nekar till brott och bestrider skadeståndsyrkanden. De bestrider även yrkandet på utvisning.

Källa.

Annons:
[Carpinus]1
9/13/17, 8:10 AM
#189

#188 Ett liknande och mer omfattande brott har rullats upp i Storbritannien., där nio personer ur en familj dömts för slaveribrott. Huvudmannen fick tio års fängelse, två av hans söner femton.

http://www.expressen.se/nyheter/nio-familjemedlemmar-doms-for-slaveribrott/

[Carpinus]1
9/13/17, 4:12 PM
#190

#183 Dom har fallit mot de två bröder från Bulgarien som misshandlat en landsman svårt när han vägrade att tigga.

Männen dömdes till sex respektive fem och ett halvt års fängelse samt utvisning.

Såväl åklagare som försvarare kan komma att överklaga domen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/x-ars-fangelse-for-misshandel-mot-mannen-som-vagrade-tigga

[Carpinus]1
9/27/17, 7:54 AM
#191

#176 Uppdrag granskning visar "Lykkelandet" ikväll, SVT 1 kl. 20.00.

"I två års tid kartlade NRK:s dokumentärredaktion Brennpunkt tiggarmiljön i Norges näst största stad – Bergen. Den omfattande kartläggningen som blev till dokumentären "Lykkelandet" avslöjade att ett nätverk på 140 personer, samtliga från samma område i Rumänien, låg bakom stadens tiggeriverksamhet, knarkhandel och gatuprostitution.

På Facebook dokumenterar de sina liv i bilder. Där lade de ut bilder på exklusiva bilar och en bild på ett kylskåp fullt av påsar med sedlar i.

Huvudmännen tjänade inte bara pengar på narkotikaförsäljning utan även på att tvinga sina landsmän till tiggeri och prostitution. Enligt "Lykkelandet", som sändes i våras, har drygt 100 miljoner kronor förts ut från Bergen till Rumänien under de senaste fem åren. Transaktionerna gjordes via växlingskontor - utanför det norska banksystemet."---

http://www.expressen.se/nyheter/ledare-for-tiggarnatverket-levde-lyxliv-pengar-i-kylskap/

[Carpinus]1
11/3/17, 9:10 AM
#192

Polisens bedömning är att det organiserade utnyttjandet av individer inom tiggerikriminaliteten ökar, men det verkar inte leda till någon debatt bland opinionsbildarna - de är väl upptagna med att fyspreja Vellinge

"Bakom tiggeri med tvångsinslag står nätverk i Rumänien och Bulgarien. Ankarplatser finns på mindre orter i Sverige och förestås av personer som tidigt etablerade sig som tiggare i landet. Multiexploateringen av tiggarna har ökat. De utnyttjas parallellt inom exempelvis tillgreppsbrottslighet, tvångsarbete, bedrägerier, som bilmålvakter och för sexuella ändamål." ---

Polisens rapport om allvarlig och organiserad brottslighet 2017

[Carpinus]1
11/3/17, 2:57 PM
#193

#188 Slutpläderingar har hållits i Mossgruvefallet, men domar har ännu inte avkunnats. De anses bli prejudicerande, så överklagande är troligt.

[Carpinus]1
11/21/17, 11:21 AM
#194

#193 Tingsrätten har nu avkunnat dom i fallet.

"Ligan lockade bulgariska medborgare med fina jobb i Sverige – i stället tvingades de tigga. Tiggarna slussades mellan olika tiggarplatser och lärdes säga "hej hej" för att få in pengar. Resultatet: Nära 1 300 000 kronor på ett år."---

"I slutet av augusti åtalades tre personer för människohandel. Två män för människohandel, och en kvinna för medhjälp. Enligt åtalet har de tre, tillsammans med andra, styrt en operation som dragit in miljonbelopp, genom människohandel med tiggare. På tisdagen dömdes männen för människohandel till fängelse i fyra år och två månader vardera. Kvinnan frikändes."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/styrde-tiggerioperation-drog-in-miljonsummor/

[[eskils_]]
11/21/17, 12:10 PM
#195

#193-194 SVT har tydligare uppgifter om straffet än Expressen:

"Båda männen döms till fyra år och två månaders fängelse samt utvisning i tio år. De ska även betala skadestånd till sju av de målsägande."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tvingade-till-tiggeri-tva-man-doms-for-manniskohandel

Bra om domen blir prejudicerande!

Annons:
[Carpinus]1
11/21/17, 12:21 PM
#196

#195 Letade förgäves efter det där utvisningsbeslutet i Expressen så det var bra att SVT var tydligare, liksom om skadeståndet (som de drabbade dock nog inte kan hoppas så mycket på, såvida inte brottskadeersättningen träder in…)

Fast domen är nog inte prejudicerande, då får den baxas upp på högre nivå först, vilket sannolikt kommer att ske.

[Carpinus]1
12/5/17, 2:38 PM
#197

Ännu en tiggarliga har sprängts, skriver Aftonbladet.

"Svensk polis har sprängt en internationell tiggarliga – i samarbete med myndigheter i Bulgarien. Flera koordinerade gryningsräder genomfördes på olika platser i södra Sverige på tisdagen. Tio personer har omhändertagits. I Bulgarien är tre häktade i sin frånvaro. – Det kan vara ett av de största ärendena i Sverige när det gäller den här typen av brottslighet, säger presstalespersonen Robert Loeffel."---

"Tillslagen genomfördes i Kronobergs och Kalmar län under de tidiga morgontimmarna. Parallellt bistod polis i Bulgarien med att gripa personer som häktats i sin frånvaro."---

"I Sverige har polisen omhändertagit tio personer. Sex av dem är anhållna. Fem misstänks för människohandel och en för grovt näringspenningsbrott. Tre personer som befinner sig i Bulgarien har häktats i sin frånvaro. Två av dem har gripits av bulgarisk polis."---

"Polisen misstänker att tiggarligan har haft sin bas i Växjö. Huvudmännen ska ha dragit in miljonbelopp – som försvunnit från Sverige."---

"– Det är en väldigt omfattande utredning och mycket arbete återstår, säger Mattias Sigfridsson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxRKnO/polisen-i-stor-operation-mot-tiggarliga

[Carpinus]1
12/6/17, 12:04 PM
#198

#190 Dom har nu avkunnats i det uppmärksammade målet där en man som vägrade tigga lämnades bunden vid ett träd i skogen. Han hade kunnat ha frusit ihjäl om han inte upptäckts av en privatperson. Hovrätten sänkte straffet med ett år för de båda åtalade.

Fallet blev också upptakten till att en organiserad tiggartraffickingliga i samma område har kunnat sprängas. (#197)

"En 57-årig bulgarisk man lurades till Sverige för att tigga. När han inte ville fortsätta blev han svårt misshandlad av två män som utsatt honom för människohandel."---

"I dag kom Göta hovrätts dom mot männen som lurade mannen till Sverige och tvingade honom att tigga. Hovrätten dömer en 35-årig man till fem års fängelse och en 38-årig man till fyra år och sex månaders fängelse. Båda männen är bulgariska medborgare och utvisas från Sverige. Ingen av dem får återvända förrän tidigast i september 2027."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-vagrade-tigga-misshandlades-grovt/

[Carpinus]1
12/6/17, 2:17 PM
#199

Nu är det inte bara moderata kommunalråd i välbeställda kommuner som vill ha tiggeriförbud - på Expressens ledarsida redovisar man en rad graverande fall av tiggeritrafficking och landar i slutsatsen att det är dags för tiggeriförbud.

"Tillslagen mot människohandlarna kan ge intryck av att systemet fungerar, att brottsligheten som kringgärdar tiggeriet beivras. Men i praktiken är det ytterst svårt att få någon fälld för människohandel. Den absoluta merparten av förundersökningarna läggs ner.

Med tvångstiggeriet följer också annan form av brottslighet. En trend är att utsatta EU-migranter "multiexploateras". De kan utnyttjas för såväl tiggeri, tvångsarbete och prostitution som för att begå stölder och agera bilmålvakter. I en polisrapport beskrivs hur personer som tidigt etablerade sig i landet som tiggare nu förestår gårdar och lägenheter som hyser EU-migranter och används som lagringsplatser för stöldgods.

För att beivra detta bör tiggeriförbud införas i Sverige. Det skulle inte lösa alla problem, människohandel för sexuella ändamål fortsätter ju trots sexköpsförbudet. Men det skulle göra det lättare för rättsväsendet att få stopp på den brottslighet som följer i tiggeriets spår och minska antalet människor som utnyttjas som slavar i Sverige."

https://www.expressen.se/ledare/tiggeriet-oppnar-for-slavhandeln/

[Carpinus]1
12/11/17, 8:07 AM
#200

#199 Människohandeln med rumänska offer handlar inte enbart om tiggeri utan även prostitution, ibland i kombination - för vissa handlar det om tiggeri på dagen och prostitution kvällar och nätter. 

"Han ingick i ett större hallicknätverk och dömdes till två års fängelse och utvisning för grovt koppleri. När vi träffas har han just avtjänat sitt straff och kommit hem till Rumänien. Han säger att det var en gammal klasskompis som ville ha hjälp med sin verksamhet i Sverige."---

"Han säger att han inte tog några pengar för sina tjänster och att han inte visste att det han gjorde i Sverige var olagligt. Men domen mot honom innehåller bevis för att han skickade hem minst 200 000 kronor, bland annat till sin mamma. P1-programmet Kalibers granskning visar att 12 av de 42 personer som dömts för koppleri eller människohandel för sexuella ändamål i Sverige de senaste tre åren är rumänska medborgare, alltså var fjärde person. Hälften är svenska medborgare. I en rapport från polisen framgår det även att den största gruppen kvinnor som utnyttjades för prostitution i Stockholm förra året var från Rumänien."---

"Det finns också problem med attityder bland en del män. Nyligen hörde hon (en volontär i Bukarest) några unga män prata på spårvagnen. – De talade helt öppet om att de borde skaffa sig en tjej och föra henne utomlands för att tjäna pengar på henne."---

SR

[Hayabusa]
12/11/17, 8:28 AM
#201

#200 Aj, då…och jag som läst att tiggarligor är en myt som spridits av främlingsfientliga (främst) män?

[Carpinus]1
12/11/17, 8:42 AM
#202

#201 Tror att du får sluta läsa Aftonbladet…😉

Annons:
[Hayabusa]
12/11/17, 8:49 AM
#203

#202 Aha, så DET var alltså "fake news"? Det va´som sjutton.

😉

[Carpinus]1
12/11/17, 9:01 AM
#204

Att läsa den här tråden från början och framåt ger väl en bild av en resa där förnekelse övergick i tvivel som övergick i… tystnad från De Som Visste Bättre.

[Hayabusa]
12/11/17, 9:07 AM
#205

#204 Precis så är det. Vänstersvansen tiger…

[Carpinus]1
12/11/17, 9:16 AM
#206

En person som fick utstå spott och spe (även i denna tråd*), är polisbefälet Adrian Lucaci, själv med rötter i Rumänien, som i maj 2013 på ett mycket välunderbyggt vis talade klarspråk i Skövde Nyheter om den organiserade brottslighet som utgick från Rumänien. Han var då nyligen hemkommen därifrån efter fyra års (!) arbete för rikskrim och de nordiska polismyndigheterna och talade utifrån den erfarenheten, ändå fanns det människor här hemma som ifrågasatte såväl uppgifterna som honom själv som person.

Lucaci borde vara värd någon form av offentlig upprättelse för det han utsattes för av De Som Visste Bättre. Han var han en föregångare till Peter Springare inom polisen i att våga säga sin mening.

https://www.skovdenyheter.se/article/polisen-tiggarna-ofta-del-av-kriminella-ligor/

(*Exempelvis i #15: "Det som Adrian Lucaci sysslar med är en form av hatbrott, riktad mot den romska minoriteten".)

Edit.

[Hayabusa]
12/11/17, 9:31 AM
#207

#206 Sannerligen! Är det Sveriges konflikträdsla som präglar alla debatter?

[Carpinus]1
12/11/17, 9:42 AM
#208

#207 Ibland känns det som konfliktsökande medvetet positionerar sig i PK-omgivningarna eftersom det är där de kan få stöd, och de vet att känslostyrda utspel i den offentliga  debatten närmast regelmässigt har företräde framför faktabaserade åsikter. "Vem behöver fakta när det finns känslor?"

Edit.

[Carpinus]1
12/23/17, 9:06 PM
#209

"Tre personer, varav två med funktionshinder, lurades från Bulgarien till Sverige under förespeglingen att kunna tjäna pengar. Istället tvingades de tigga i bland annat Göteborg, Alingsås och Partille utan att få behålla en enda krona. För att få dem att lyda misshandlades de också, menar åklagaren. Nu har en man i 55-årsåldern åtalats för människohandel."--- Ett av offren tvingades tigga varje dag mellan september 2016 och november 2017 utan lediga dagar. Sammanlagt ska den misstänkte ha kommit över 200 000 kronor. De tre offren fick inte behålla en krona – i stället ska mannen ha tagit allting från dem. Deras lön ska ha bestått av en sovplats på en madrass i en lägenhet samt mat, menar åklagaren."---

_
https://www.expressen.se/gt/funktionsnedsatta-ska-ha-tvingats-tigga/_

Inte första gången funktionshindrade utnyttjas för tiggeri i Göteborg.

Annons:
[Carpinus]1
1/17/18, 11:42 AM
#210

#209 Dom i målet:

"Den 55-årige mannen förde tre personer till Sverige för att tigga. Han lovade dem lättförtjänta pengar och en bättre tillvaro – men så blev det inte."---

"– Man kan säga att han var husbonde och de tvingades göra som han sa, sa Thomas Ahlstrand, vice chefsåklagare vid internationella åklagarkammaren i Göteborg, till SVT i december förra året."---

"Nu döms mannen till 3 år och 6 månaders fängelsestraff för människohandel i Göteborgs tingsrätt. Han ska även utvisas från Sverige och betala skadestånd på 70.000 respektive 79.000 kronor till de båda männen.

Kvinnan har inte kunnat höras i målet och tingsrätten dömer inte 55-åringen för den del som avser henne. De fastställer däremot att han transporterat henne hit och inhyst henne i bostaden i Alingsås."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tvingade-manniskor-att-tigga-doms-for-manniskohandel

[Hayabusa]
1/17/18, 11:46 AM
#211

#210 Såg "Veckans Brott" på SVT igår. Intressant att få veta lite mer skadestånd. Vågar nog påstå att de två männen aldrig kommer att få något skadestånd.

[Carpinus]1
1/17/18, 11:50 AM
#212

#211 Sätter inte emot dig i något vad i det fallet - såvida man inte hunnit spärra eventuella överföringar till hemlandet.

[Carpinus]1
1/17/18, 11:57 AM
#213

Slavägarens tidigare CV innehåller fängelsestraff för mord - kanske en passande bakgrund för hans karriär i det nya landet?

https://www.expressen.se/gt/man-tvingade-manniskor-att-tigga-doms-till-fangelse/

[Carpinus]1
1/17/18, 12:06 PM
#214

"Häromdagen berättade GP om det nätverk av östeuropeiska män som påstås administrera delar av tiggeriverksamheten i Västsverige – och om hur dessa personer på avlyssnade mobilsamtal diskuterade möjligheterna att sinsemellan köpa, sälja och byta fattiga och utsatta landsmän med varandra.

Den 55-årige bulgariske man som nu fälls i Göteborgs tingsrätt tillhör utkanten av denna grupp."--- .

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/administrerade-tiggeriverksamhet-i-göteborg-nu-döms-55-årig-man-1.5061063

Dags att öppna transferfönster och "silly season", som inom fotbollen?

[[eskils_]]
1/17/18, 12:23 PM
#215

#204-206 Undrar som ni vart tiggerianhängarna i tråden tog vägen. 🤔

Vore intressant att se dem bemöta uppgifterna i t ex #209-214.

[Hayabusa]
1/17/18, 3:33 PM
#216

#212 Saken är den att det upp till var individ, som fått ett skadestånd tilldelat sig, att kräva in det. Staten har inget som helst med det att göra. Tydligen oerhört stora summor utdelade skadestånd som aldrig blir betalade. 

"I Sverige går skadeståndskravet först via kronofogden, som försöker driva in skadeståndet. Om gärningspersonen inte har några tillgångar är det upp till brottsoffret att kontakta sitt försäkringsbolag. Först i sista ledet kan brottsoffret vända sig till staten.

Då ansöker brottsoffret om brottsskadeersättning istället för skadestånd och det är inte säkert att summan är densamma.

I tio procent av de domstolsprövade fallen sänker Brottsoffermyndigheten skadeersättningen. Anledningen är oftast att domstolens beslut inte motsvarar rådande praxis."

Saxat från Sydsvenskan

Annons:
[Carpinus]1
1/17/18, 3:37 PM
#217

#216 Ja, nu när du nämner det drar jag mig till minnes vad som sades i gårdagens program.

När en väletablerad toppdirektör tycker det är marigt att kräva in skadestånd - hur skall det då inte vara för fattiga tiggare? Hoppas att de får kvalificerad hjälp att  åtminstone försöka få ut skadestånden…

[Hayabusa]
1/17/18, 3:42 PM
#218

#217 Precis. Eller ens en genomsnittlig svensson? Har man tid, ork och kunskap att driva det till sin spets?

[Carpinus]1
1/17/18, 3:57 PM
#219

Skönt i alla fall att det överhuvudtaget görs ansträngningar att driva in skadestånd från utvisade:

http://www.dagensjuridik.se/2016/05/juristen-som-driver-skadestand-over-hela-varlden-de-ska-inte-komma-undan

[Carpinus]1
1/17/18, 6:25 PM
#220

Den dömde mannen har en BMW registrerad på sig - hoppas brottsoffrens biträde begär att kronofogden tar den i beslag.

Enligt gärningsmannens advokat kan det bli fråga om överklagande av domen.

https://www.expressen.se/gt/domde-mordaren-tvingade-manniskor-att-tigga-i-sverige/

[Carpinus]1
2/13/18, 4:47 PM
#221

En rumänsk man dömdes i Bacau i hemlandet förra året för människohandel med Sverige som verksamhetsområde.

"Det är Upsala Nya Tidning som rapporterar att en 35-årig man från Rumänien har dömts till fängelse i tolv år för människohandel som pågått i Uppsala under i huvudsak år 2014. De åtta männen lurades till Sverige med erbjudanden om jobb i byggbranschen eller med jordbruk, skriver UNT, som tagit del av domen mot 35-åringen. Domen är utfärdad i maj 2017 vid domstolen i Bacau i Rumänien."---

"I nio månader tvingades männen tigga i upp till 13 timmar per dag."---

 "UNT skriver vidare att 35-åringen, enligt domen mot honom, beslagtog drygt 1,1 miljoner svenska kronor från de åtta männen. De har uppgett att de tjänade mellan 500 och 1 800 kronor per dag."---

 https://www.expressen.se/nyheter/rumansk-man-tvingade-atta-personer-att-tigga-i-uppsala-/

Se även  http://www.unt.se/nyheter/uppsala/tiggare-greps-i-uppsala-med-sex-miljoner-4898999.aspx

[Carpinus]1
2/22/18, 2:10 PM
#222

Ett färskt fall från Malmö:

"En 32-årige mannen ska ha tagit in två andra män till Sverige i syfte att tigga. Därefter försökte han roffa åt sig pengarna. Ärendet utreds av Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet och mannen är misstänkt för flera brott."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/man-ska-ha-tagit-in-man-till-sverige-for-att-tigga/

sponny
3/1/18, 7:03 PM
#223

Nu har Finansministern också blivit rasi…. ehrm, realist.

Andersson avråder från att ge pengar till tiggare

Alla som ger till tiggare riskerar att bidra till människohandel, enligt finansminister Magdalena Andersson (S). Men hon tror inte att ett nationellt tiggeriförbud är bästa vägen framåt.

Finansministern sade att "tiggeri inte är något som kan accepteras i den svenska gatubilden" och att ingen människa ska behöva tigga för sin försörjning. Men ansvaret för personerna det handlar om ligger i första hand hos regimerna i deras hemländer. Andersson påminde om att regeringen har skrivit avtal med personers hemländer för att minska tiggeri i Sverige.

Annons:
[Carpinus]1
3/1/18, 9:50 PM
#224

#223 Inte oväntat kom reaktionen från  partiet som tror sig ha egen majoritet i riksdagen…

"Finansminister Magdalena Andersson (S) satte ner foten i riksdagen – och uppmanade folk att sluta ge till tiggare. Uttalandet slog ner som en bomb bland miljöpartister och fick partiets gruppledare i riksdagen att omgående gå ut med anklagelser på Facebook: ”Iskylan har trängt långt in i den politiska debatten”, skriver Maria Ferm (MP) på Facebook."---

"– Det har varit rejält dålig stämning inom regeringskansliet de senaste dagarna mellan S och MP. Det handlar inte bara om det Magdalena Andersson sa i dag, det handlar också om att hon skrev på Facebook att vi inte ska "ha svängdörrar in i Sverige."---

Tiggerifrågan har länge varit en vattendelare mellan de två regeringspartierna där Socialdemokraterna har velat se hårdare tag mot människor som tigger på gator och torg. "Enligt Aftonbladets regeringskälla har Socialdemokraterna lagt fram flera konkreta förslag i regeringen om skärpningar - som Miljöpartiet ska ha stoppat: – Socialdemokraterna har vid flera tillfällen under mandatperioden velat lägga fram förslag om olika varianter av tiggeriförbud. De har varit ännu hårdare än de som synts utåt. Men de har inte lyckats. För Miljöpartiet är det en röd linje, MP har till och med blockerat en utredning i frågan."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoK7oA/kris-i-regeringen-efter-finansministerns-tiggeriutspel

[Hayabusa]
3/2/18, 11:48 AM
#225

Magda säger som det är 👍

[Carpinus]1
3/2/18, 12:02 PM
#226

#225 Ja, man önskar bara att ord också kunde följas av handling i form av återinförande av en (uppdaterad) bettlerilag, men det framstår ju allt tydligare att där är det MP som blockerar…

[Hayabusa]
3/2/18, 12:31 PM
#227

#226 Så är det. Olle Lönnaeus (HD/Sydsvenskan):

"I veckan har finansminister Magdalena Andersson (S) gjort två uttalanden som retat gallfeber på miljöpartisterna.

Först slog hon fast att Sverige "inte ska ha svängdörrar" i migrationspolitiken. Därefter uppmanade hon folk att inte skänka pengar till tiggare, eftersom det innebär att man stödjer människohandel.

"Iskylan har trängt in i den politiska debatten", rasade MP:s gruppledare Maria Ferm.

Egentligen var det Magdalena Anderssons kyliga ordval Ferm reagerade på. Att Socialdemokraternas linje är stram flyktingpolitik och att det är fel att ge pengar till tiggare kan ju inte vara någon nyhet för MP.

Än en gång gick alltså en ledande miljöpartist i opposition mot regeringens egen politik."

[Göstage]
3/30/18, 12:44 PM
#228

En 32-årig rumän har åtalats i Malmö för människohandel. Två landsmän skall enligt åtalet ha ingått i hans stall.

https://www.expressen.se/kvallsposten/32-aring-tvingade-man-att-tigga-atalas-i-malmo/

[Göstage]
4/6/18, 6:38 PM
#229

Fler slavägare?

"Fyra personer från Bulgarien begärs häktade av Kammaråklagare Nils Råby, vid Internationella åklagarkammaren i Stockholm, misstänkta för människohandel i bland annat Bollnäs, Söderhamn och Hudiksvall samt i sitt hemland."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/fyra-personer-begars-haktade-misstankta-for-manniskorhandel

[Göstage]
4/26/18, 2:29 PM
#230

#193  Blir det lättare att bedriva människohandel nu?

"Hovrätten friar de två män som varit misstänkta för att ha lurat bulgariska landsmän till Sverige med löften om jobb och sedan tvingat de att tigga. I tingsrätten dömdes männen till över fyra års fängelse, men hovrätten menar att det inte går att bevisa att något brott begåtts."---

"I ett pressmeddelande skriver hovrätten att det står klart att de båda männen har rekryterat och transporterat personerna till Sverige, och att tiggare har utnyttjats. – Människohandel är ett komplext brott och för att någon ska kunna dömas måste flera förutsättningar vara uppfyllda, säger hovrättsrådet Martin Andersson."---

"Eftersom det finns få domar gällande människohandel och att de två männen nu blir frikända i hovrätten kan det bli svårare att döma andra som begått liknande brott. – Det finns inte så mycket praxis på det här området så alla domar blir viktiga i vägledningssynvinkel."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nu-kommer-hovrattens-dom-mot-manniskohandlarna

Skadestånd att vänta för de som suttit häktade… 😕

Annons:
[Göstage]
4/26/18, 3:58 PM
#231

#230 Ännu ett domslut i samma riktning:

"Efter ett bråk mellan tre män på ett stödcenter larmade personalen polisen: man misstänkte att en av männen lurat de andra två till Sverige för att tigga – och att han la beslag på deras pengar. Men nu frias den misstänkte 33-åringen från människohandel av en enig tingsrätt."---

"33-åringen har nekat till människohandel. Han tiggde själv, menade han och har bara försökt hjälpa sina landsmän. Tingsrätten går i sin dom på 33-åringens linje. Det finns ingen anledning att tro att de två männen är trovärdigare än 33-åringen, skriver man i sin dom."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/man-frias-anklagades-for-att-vara-tiggarboss/

Gissa om de här domsluten tas emot med jubel i Rumänien av sådana  som är eller tänker bli slavägare…

[Göstage]
5/7/18, 7:14 PM
#232

"Regeringen vill göra det lättare att straffa personer som utnyttjar andra för att tigga. Den 1 juli införs därför ett nytt brott; människoexploatering. 75-årige Boris Chichev från Bulgarien satt i åtta månader med en kopp framför sig i Partille Centrum – men fick inte behålla pengarna."---

"Två personer anklagades för människohandel. Enligt åtalet hade de sett till att Boris Chickev fått skjuts till Sverige, låtit honom bo på en madrass på golvet i en förortslägenhet och sedan lagt beslag på minst 60 000 kronor som han tiggde ihop under sina åtta månader i Sverige. De två hade samtidigt tagit hand om Boris Chichevs pension som han hade hemma i Bulgarien."---

"Men det blev en friande dom. Domstolen ansåg att det inte gick att bevisa att de åtalade utnyttjat Boris Chichev på så sätt som krävs för att det ska vara människohandel. – Han har blivit gravt utnyttjad, skulle jag vilja säga. Men vi nådde inte ända fram. Och samtidigt är det svåra ärenden att döma i, säger Mats Paulsson. Mats Paulsson tror att lagändringen kommer att göra det lättare att få till stånd fällande domar. – Då gör man det ändå brottsligt att utnyttja någon, även om det inte rör sig om människohandel, säger Mats Paulsson."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/boris-fick-inga-pengar-pa-atta-manader-ny-lag-ska-gora-det-svarare-utnyttja-tiggare

Något säger mig att det inte blir särskilt mycket lättare att bevisa människoexploatering när uppgift står mot uppgift. En skicklig advokat och en samling villrådiga nämndemän och exploaterarna går fria… 😐

[Göstage]
5/22/18, 12:55 PM
#233

#230 Riksåklagaren anser att det finns skäl för HD att ta sig an Ljusnarsbergsfallet.

"Tingsrätten fällde men hovrätten friade. Nu vill riksåklagaren att fallet kring människohandel i Ljusnarsberg tas upp av Högsta Domstolen eftersom ”det saknas vägledande uttalanden”.

Riksåklagaren anser att det finns skäl för Högsta domstolen att pröva det uppmärksammade fallet om människohandel i Ljusnarsberg, det framkommer av ett yttrande som Mikael Björk som är vice överåklagande gjort. 

”Det saknas vägledande uttalanden från Högsta domstolen” skriver Mikael Björk. Både tingsrätten i Örebro och Hovrätten har resonerat kring huruvida de tio bulgarerna varit utnyttjade och befunnit sig i en utsatt situation i lagens mening men kommit fram till helt olika slutsatser.

”Behovet av vägledande uttalanden från Högsta Domstolen är långt ifrån nytt” tillägger Mikael Björk. ”Utvecklingscentrum Göteborg har under i vart fall de senaste nio åren vid flera olika tillfällen och med flera olika åklagare under hand diskuterat om det förelegat tillräckliga skäl för att överklaga tidigare domar i mål om människohandel till Högsta domstolen.”---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hogsta-domstolen-provar-arende-om-mannsikohandel-i-ljusnarsberg

[Göstage]
7/17/18, 1:03 PM
#234

Nytt fall av människohandel, i det här fallet är det en minderårig dotter i en familj som är offer:

"Hovrätten skärper straffet till två års fängelse för mannen och den kvinnan som fällts för människohandel efter att ha tvingat sin minderåriga dotter att tigga i flera kommuner i Dalarna."---

"I tingsrätten dömdes de bägge till ett år och åtta månaders fängelse för brottet. De ska utvisas efter avtjänat straff samt betala 50 000 kronor gemensamt i skadestånd till dottern."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/skarpt-straff-for-foraldrar-som-tvingade-dotter-att-tigga

Skadeståndet kan nog dottern glömma, och det är svårt att tro att utvisningen kommer att respekteras.

[Göstage]
12/19/18, 3:29 PM
#236

Sju av de åtta åtalade i tiggarslaverimålet i Växjö dömdes till mellan 1,5 och 5,5 års fängelse, sex av dem för människohandel och en för medhjälp till människohandel (inget nämns i domen om eventuella utvisningar). De drabbade tiggarna kräver hundratusentals kronor i skadestånd. Ligan skall ha fört ut omkring två miljoner från Sverige.

En medåtalad svensk medborgare som upplåtit husrum åt tiggarna frikändes, då han inte ansågs ha gjort det i vinningssyfte.

"Familjeligan lurade fattiga bulgarer att resa till Sverige för att tigga. Men det som mötte dem var organiserad människohandel och ett cyniskt utnyttjande. På onsdagen dömdes sex personer för bland annat människohandel och en person för medhjälp till människohandel."---

"Sju bulgariska män ska ha tjänat miljoner genom att lura, utnyttja och i vissa fall misshandla tiggare från hemlandet."---

"Ligan har bestått av en man i 60-årsåldern, hans tre söner och två av hans barnbarn samt en bekant till familjen."---

"De 13 bulgarerna som ingått som målsägande i utredningen tros bara ha varit toppen på isberget. Under spaningen observerade polisen ett 60-tal tiggare som man tror ingått i ligans nätverk."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-sex-doms-i-storsta-tiggeriharvan/

Överklagande är troligt.

[Hayabusa]
12/20/18, 11:08 AM
#237

#236 Ett fall av "ondhetssignalering"?

Annons:
[Göstage]
12/17/19, 6:31 PM
#238

Peter Kadhammar har skrivit en artikel om handeln med tiggarslavar i Sverige. Artikeln har placerats som plusbelagd, så här är inledningen. 

"Mitt i bland oss existerar en bisarr Oliver Twist-värld. Komplett med slumlordar, tiggarbossar och kroppslig bestraffning. En värld där människor säljs för tusenlappar. Peter Kadhammar har läst igenom domen som är ännu ett chockerande dokument över misären mitt i det svenska välfärdssamhället."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GG23l9/de-tiggde-vid-ica--saldes-som-slavar

Vi är några som försökt påtala detta i åratal, med välkänt förnekande och förakt till  följd från de som anser sig  veta bättre.

[Göstage]
2/13/21, 8:04 AM
#239

Gammal debatt som lever än.

"Sambandet mellan tiggeri och brottslighet har förstås varit känt länge. Men det har förnekats av dem som har velat se tiggeriet som en rättighet och ett fritt val bland andra. I takt med att polisen har avslöjat allt fler nätverk framstår deras position som mer och mer moraliskt tvivelaktig.

Noas rapport handlar primärt om människohandel. Den visar hur huvudsakligen rumänska och bulgariska familjebaserade nätverk exempelvis lockar människor med falska löften om arbete i Sverige. Offren kan därmed skuldsättas, antingen genom kostnaden för resan eller priset för arbetstillfället. Väl på plats påstår man sedan att förhållandena ändrats, och tvingar i stället offren att tigga, prostituera sig eller begå brott för uppehället och avbetalning på ”skulden”.---

https://bulletin.nu/hemkop-brukade-inte-behova-vakter-i-dorren

Kvarteret har förändrats. Butiken har väktare i dörren. Människor gör sina behov i snödrivorna.
[Göstage]
6/8/21, 7:26 AM
#240

Tiggarligorna fortsätter att härja i Sverige medan politiker och myndigheter sedan åratal förefaller ovilliga att med kraft bemöta problemen som det medför, för allmänhet och för samhällsapparaten. Den som läser den här och liknande trådar från TS ser att det som var problem 2014 fortfarande är det idag.

Skillnaden är väl att idag erkänns förekomsten av tiggarligor, i början av tråden förnekades detta ihärdigt av vissa debattörer, värt att komma ihåg.

Karin Pihl i GP:

"De människor som tigger utnyttjas ofta av ligor som organiserar verksamheten. Tiggeri har blivit den vanligaste formen av människohandel i Sverige konstaterade Polisen 2019.

Organisatören är ofta någon som finns i offrets närhet, som en granne på hemorten eller en släkting.

Det finns också en koppling mellan tiggeri och tvångsprostitution. Enligt polisens lägesrapport, från 2015, om tiggeri är kvinnor och barn särskilt utsatta och tvingas både till att tigga och att sälja sexuella tjänster. Många vilseleds vid rekryteringen och tror att de kommer att få ett arbete i destinationslandet. När de väl är här tvingas de betala av en påhittad skuld."---

Att upprätta kommunal mark åt tiggare innebär att kommunen blir en del i ett system där utsatta människor utnyttjas och hålls kvar i fattigdom. De senaste åren
  • Redigerat 6/8/21, 7:29 AM av [Göstage]
[Göstage]
7/26/21, 8:44 AM
#241

0 ff Mats Skogkär skriver i ena artikel i Bulletin (ännu ej betallåst) om den organiserade tiggarindustrin på svensk mark.

"I det längsta förnekades att tvång fanns med i bilden eller att tiggeriet ens var organiserat. De som satt utanför ICA eller Konsum med en pappmugg framför sig gjorde det av egen fri vilja, förkunnades det. Och de hade var och en på sitt håll kommit på att de skulle resa till Sverige och försörja sig och sin familj som tiggare.

Historier om organiserat tiggeri hörde hemma bland legender och folktro enligt socialdemokratiska Aftonbladets ledarsida. Det var jämförbart med vardagsmyter som “råttan i pizzan”, försäkrade tidningens ledarskribent, numera politisk chefredaktör, Anders Lindberg. Och så såg han likheter med 1930-talet. Fattas bara annat.

Snart skulle det dock bli tydligt för alla som ville se att tiggeriet oftast är organiserat i någon form. Och inte bara det. Att det också förekommer tvång."---

"I spetsen för att legitimera och normalisera det nya gatutiggeriet har diverse hjälporganisationer gått, uppbackade av aktivister vid universitet och högskolor och en journalistkår med kraftig vänsterslagsida.

Lägg till det riksdagspartier som vill utsträcka den svenska välfärdsstaten till att också omfatta fattiga romer i Rumänien, ja fattiga och förtryckta världen över – och som tror att det låter sig göras."---

"Så blir de som vill hjälpa tiggarna samtidigt människohandlarnas nyttiga idioter. I humanitetens namn."

Välfärdsstaten byggdes för att ingen skulle tvingas tigga för sitt uppehälle. Men tiggarna är sedan länge tillbaka. Fast de kommer från andra länder. Politiker lät utvecklingen rulla på. Välgörenhetsorganisationer gjorde allt för att underlätta tiggarnas tillvaro. Det tackar säkert människohandlarna för.
  • Redigerat 7/26/21, 8:48 AM av [Göstage]
Carmarino
7/26/21, 7:39 PM
#242

Här har tiggaren utanför ICA fått konkurrens av en hemlös svensk man. Han har dessutom haft fräckheten att ta hennes plats, så hon har fått flytta till andra sidan ingången. Vet inte vem av dem som får mest pengar, men det blir nog inte lika mycket när de är två som ska dela på dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
8/8/21, 9:40 AM
#243

Antalet EU-tiggare har minskat markant.

Det finns säkert olika orsaker till detta. En är nog att man inte har lika mycket kontanter.

Personligen tycker jag att varken svenskar eller andra EU-medborgare ska sitta på gatorna och tigga.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
8/9/21, 11:10 AM
#244

#241: Utnyttjandet som är kopplat till tiggeri är för omfattande för att hanteras av kommunala ordningsstadgor. Nationella åtgärder och ökat tryck från Sverige och EU på Rumänien och Bulgarien krävs.

De mest attraktiva platserna för att tigga har ett marknadsvärde. Upsala Nya Tidning, UNT, har rapporterat om hur Uppsala är uppdelat i tre områden som kontrolleras av familjer från olika delar av Rumänien. Det enligt vad företrädare för myndigheter berättat för tidningen.

https://www.ystadsallehanda.se/ledare/tiggeriplats-saljes-38ef6fb6/

Utnyttjandet som är kopplat till tiggeri är för omfattande för att hanteras av kommunala ordningsstadgor. Nationella åtgärder och ökat tryck från Sverige och EU på Rumänien och Bulgarien krävs.
Annons:
Pyttelite
8/9/21, 12:58 PM
#245

#244: Fast det är olika saker.

Människohandel och annan illegal handel hanteras av nationella lagar och inte av kommunerna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 8/9/21, 12:59 PM av Pyttelite
[Hayabusa]
8/9/21, 4:50 PM
#246

#244 Intressant läsning. Den analys som Ystad Allehanda gör känns korrekt.

[Jimmy.L]
8/9/21, 5:09 PM
#247

#246: Jo det känns som dom är på rätt spår.

Jag tycker det är märkligt att dom är så pass många i Sverige trots färre har kontanter speciellt i Stockholm där dom ofta tigger på pendeltåg. Jag tror jag har endast sätt två skänka pengar till dessa tiggare då var en med musikinstrument som lät som någon ströp en katt.

Förr la dom lappar bredvid på sätet, nu mer är dom mer aggressiva och sätter sig ofta hos barnfamiljer eller ensamma tjejer och ber om pengar på dålig svenska typ, "tjena pengar till mat", "hur mår du har du lite pengar".

Drottninggatan uppgång från T-Centralen vid Åhléns samlas dom ofta 09 på morgonen i klungor innan dom plankar in i tunnelbanan.

[Hayabusa]
8/9/21, 5:23 PM
#248

#247 Den samlade bilden av företeelsen känns trovärdig. Det finns sannolikt så mycket mer som döljer sig bakom den enskilde individen.

Nu går det inte att jämföra Stockholm med min hemmakommun, så det gör jag inte, men här är min magkänsla att antalet tiggare har minskat.
Nu räknar jag dem inte, men som sagt - det förefaller vara så.

Överlag har de öppna gränserna fört med sig en del bryderier, inte enbart tiggeri och liknande.

Carmarino
8/9/21, 5:26 PM
#249

Här verkar det också vara färre tiggare nu. Den hemlöse mannen har flyttat någon annanstans, så nu är kvinnan tillbaka på "sin" plats igen. Ser dock sällan någon som ger henne något, men det måste väl vara någon som gör det. Annars hade det knappast lönat sig att sitta där från morgon till kväll.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
8/9/21, 5:30 PM
#250

#248: Den här herren stötte jag på kring 2015 på pendeltåg i Stockholm sen försvann han trodde ja. Förra veckan hörde jag stamp med käpp och ropar please. Samma röst.

  • Redigerat 8/9/21, 5:30 PM av [Jimmy.L]
Upp till toppen
Annons: