Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Valfrågor/Riksdagsval

Det diskreta EU-valet

2017-04-16 14:57 #0 av: Carpinus

Nästa månad har det gått tre år sedan EU-valet och är två år kvar till nästa, eftersom detta val sker var femte år. Senast blev socialdemokraterna störst i det svenska valet, närmast före Miljöpartiet - resultat här.  

Du som deltog i valet - har du koll på vad "ditt" parti åstadkommit, och är du nöjd med det? Personligen har jag ingen koll alls, samtidigt som jag är lite förvånad över att såväl media som politiska partier tycks vara nöjda med situationen. Misstänker att vi inte kommer att få någon diskussion om Sverige i EU förrän vårvintern 2019, när det är dags att be oss väljare om stöd igen. 

Visst kan man söka information själv, men det är rätt komplicerat för en gräsrotsväljare i Sverige jämfört med vad korrespondenter placerade i Bryssel kan (=borde kunna) få fram. Visst rapporteras det från EU, men det är i regel övergripande frågor - det är sällan man går på djupet och granskar det svenska arbetet i EU. Tycker jag.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-04-16 15:36 #1 av: Carmarino

Vi har ju faktiskt Cecilia Wikström i EU-parlamentet, som  utsågs till den mest inflytelserika kvinnan i Europaparlamentet av nyhetssajten politico.eu. Så lite bättre information borde vi ju kunna få. Ur artikeln (som hon skrivit själv):

Som ordförande i Europaparlamentets utskottsordförandekonferens, CCC, arbetar jag för att skapa ett starkare Europa som tar medborgarna och deras oro på allvar. I mitt uppdrag ingår att leda Europaparlamentets alla 24 utskott och deras ordförande. Det ger mig också mandat att koordinera flödet av nya EU-lagar och därmed arbetsordningen i Europaparlamentet. Allt vid en tidpunkt då parlamentet är mer splittrat än någonsin.

EU:s 500 miljoner medborgare har rätt att kräva ett tydligt ledarskap, med handlingskraftiga och ansvarstagande politiker som vågar välja att leda opinionen istället för att bara följa den.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.