Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1165 ggr
[Stockholmare]
15

– Feminister bryr sig inte om oss

"Helst skulle Rania vilja slänga slöjan. Men omgivningen håller koll på henne. Nu önskar sig Rania en jämställdhetsrevolution för invandrartjejer."

"– Jag tycker att det är sjukt. Om man har bestämt sig för att bo i det här landet måste man acceptera hur det är här och anpassa sig. Det finns massor av barn som tvingas leva på ett sätt hemma och ett helt annat i skolan."

http://www.unt.se/leva/rania-onskar-jamstalldhet-ocksa-for-invandrartjejer-4794004.aspx

Sjukt men 100.000 barn i Sverige lever ju under hedersförtryck.

[sanna70]
11

Tragiskt att så många lever i förtryck i Sverige. Politiker tittar hellre åt annat håll har jag och många andra förstått. Det "obehagliga" vill man helst inte kännas vid och dessutom är det känsligt ämne för det är precis sådant som SD vill motverka. Lättare att skrika "rasist" än att se verkligheten som den är och göra något åt det..

[Carpinus]1
8

#0 Korridoren över vilka som är utsatta (på varierande sätt) verkar rätt snäv i Uppsala…

Inte invandrare, inte man, inte sverigedemokrat - annars är du välkommen! 

Dags för ett #notyoutoo?

[Carpinus]1
9

Bianca Muratagic på Katarina Magasin ger inte mycket för vissa röster i metoo-stormen:

"När kändisprofiler och offentliga personer träder fram med berättelser om sexuella ofredande, är ni blixtsnabba med att organisera en demonstration mot de ni kallar för ”vita cis-män.”---

"Aldrig någonsin har ni tagit ställning, uttalat er eller organiserat en demonstration mot ”bacha bazi”-gruppvåldtäkter och sexuella utnyttjande av pojkar och män, taharrush gamea-gruppbaserat sexuellt våld och trakasserier mot flickor och kvinnor som sker på offentliga platser som festivaler, torg, badhall samt hedersförtryck, hedersmord och hedersvåld.

Är dessa pojkar och flickor med olika etnicitet och bakgrund mindre värda i era ögon? Det ni har gjort däremot är att aktivt motarbeta, tysta ner och smutskasta de som jobbar idogt med att stoppa nya och vidriga typer av brott i Sverige som följde med inflödet av män från kvinnofientliga kulturer, dessa som ni har valt att sopa under mattan!"---

http://katerinamagasin.se/hyckleriet-metoo-star-mig-upp-halsen/

Tjeja
9

Tja.. parallellsamhällen kan ju delas upp inte bara mellan de mer eller mindre bemedlade utan i vissa kulturer är uppdelningen mellan kvinnor och mäns värde lika självklart som torka i öknen.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
5

"Revolutioner förutsätter starka aktörer, men Metoo framställer halva mänskligheten som helt kraftlös. Det går på tvärs med historiens samtliga feministiska teori- och organisationsbildningar. Paradoxalt nog har jag som kvinna aldrig känt mig så förminskad som nu. Det går ju inte, som en kompis säger till mig, att bli tagen på allvar om man tillhör ett så bräckligt kön."---

"Som i alla revolutioner har Metoo hittills haft något närmast religiöst över sig där inget får ifrågasättas. Kolumnisten Micaela Kedhammar i Flamman, för att ta ett exempel, menar att vi inte ska ifrågasätta någon berättelse, eftersom det finns en sådan förnedring i att inte bli trodd – systerskapet kräver att vi stöttar varandra. Det är klart att vi ska lyssna på vad alla har varit med om, men så lät det ändå inte riktigt nyårshelgen i Köln 2015, då samtliga vittnesmål om massövergrepp diskvalificerades som flyktingfientliga utsagor. Att ingen dömdes sågs då som bevis för att inget hade hänt, allt var bara påhitt.

Jag tar upp Köln för att många som är Metoo-revolutionens avantgarde också tillhör den antirasistiska spjutspetsen. Det är mer än välkommet om Metoo omöjliggör för Sverigedemokraterna att anklaga i första hand Muhammed & co för att vara våldtäktsbenägna, men revolutionärer som vill övertyga massan måste akta sig för att äntra barrikaden med kluvna tungor och dubbla budskap. I vårt svartvita debattklimat efterfrågas allt oftare den mer verklighetsbaserade gråzonen och det ärligt sanningssökande anslaget, men när det gäller Metoo är det fritt fram att generalisera vitt och brett."---

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/6nkk88/ett-svartvitt-metoo-forminskar-kvinnor

Åsa Linderborg tar sig friheten att svära i den feministiska kyrkan och ifrågasätter i sin kolumn i Aftonbladet många tunna budskap och halvkvädna visor i #metooväckelsen. Jag skall inte ta till det i kultursvängen överanvända ordet "mod" för att beskriva hennes kolumn, men orädd är hon definitivt  - knappast någon annan i systerskapet på hennes nivå skulle våga agera elefant i porslinsbutiken på samma sätt som hon gör nu…

[Hayabusa]
3

#5 En poäng…

[Carpinus]1
0

#5 Och som väntat börjar protester hagla in ganska omgående…

http://www.st.nu/opinion/ledare/sofia-mirjamsdotter-linderborg-borde-se-och-lara-av-oprah-winfrey

[Hayabusa]
3

#7 Punktligare än Postnord.

[Hayabusa]
4

#9 Detta har de inte kommenterat: 

"Det är klart att vi ska lyssna på vad alla har varit med om, men så lät det ändå inte riktigt nyårshelgen i Köln 2015, då samtliga vittnesmål om massövergrepp diskvalificerades som flyktingfientliga utsagor. Att ingen dömdes sågs då som bevis för att inget hade hänt, allt var bara påhitt."

[Carpinus]1
3

#10 Nej, det är en no-go-zon i sammanhanget…🤐

[Carpinus]1
3

#5 Även Jennifer Wegerup i Expressen ifrågasätter den hårda polariseringen i #metoo:s spår:

"Ingen vinner på att metoo-debatten kör in på ett enkelspår med enkla förklaringar, enkla lösningar. Att vi med bred pensel målar en bild av genomgående onda, kåta förövare till män och goda, lustlösa, försvarslösa offer till kvinnor.

En vrångbild som inte ärligt speglar vår komplicerade, komplexa verklighet kan aldrig vara grunden till varaktig, världsomspännande förändring. Det är viktigt att bryta gamla strukturer, utan att för den skull underblåsa manshat. Metoo-rörelsen får inte bli en sekt där den som uttrycker minsta kritiska synpunkt ses som en svartfot. Få saker är så förminskande mot kvinnor som att kräva att alla ska ha samma åsikter, enbart baserat på kön. En debatt med tydliga onda och goda roller är förvisso lätt att föra men i längden självdestruktiv. Verklig förändring, det kan vi bara åstadkomma tillsammans. I nöd och lust."

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/man-tror-ni-inte-att-vi-vill-ha-er-ocksa/

[Carpinus]1
4

Anna Hedenmo, ordförande i Publicistklubben sällar sig till de metookritiska:

"Den annars så kritiskt granskande journalistkåren svalde tacksamt varje ny dags siffror över utsatta kvinnor i olika yrkesgrupper, och budskapet som kablades ut till tittare, läsare och lyssnare var glasklart: Kvinnor i dagens Sverige utsätts för sexuella trakasserier i en tidigare okänd omfattning, och i alla tänkbara miljöer och branscher. Ingen går säker.

Var det rädslan att granska "det goda" som satte den journalistiska reflexen ut spel? Var det ängslan att anklagas för misstro mot utsatta kvinnor som gjorde att vi avstod från beskriva denna rörelse lika nyktert och sakligt som när vi rapporterar om andra kampanjer och massrörelser? Eller var storyn om tusentals sexövergrepp i publika branscher som teater, film och tv helt enkelt för bra för att synas i sömmarna?"---

"Allt för sällan ifrågasattes detta "gatans parlament" av de stora medierna. Plötsligt, och utan någon djupgående debatt, rådde en ny, godtycklig rättsordning. En del hävdar att Metoo är en revolution, att kvinnors villkor har förändrats i grunden, att inget kommer bli sig likt igen. Jag hoppas innerligt att dessa optimister har rätt. Men även i omvälvande tider behövs ifrågasättande medier. Kanske är det just i revolutionstider, när alla springer åt samma håll, som behovet av den kritiskt granskande journalisten är som allra störst."

https://www.expressen.se/kultur/granskningen-av-metoo-har-varit-alldeles-for-svag/

#0 Jag är medveten om att vi fjärmat oss en del från trådens inledning - utsatta invandrarkvinnor som inte ryms inom  #metoo. Förhoppningsvis kan vi återkomma till det.

[Carpinus]1
1

Såg inte Guldbaggegalan igår, men det gick förstås inte att undvika nyhetsrapporteringen kring den kvinnliga skådespelarelitens svartklädda inmarsch, tigande till trumackompanjemang.

Kanske är jag orättvis, men jag upplevde det som en genant teaterakt mer än en värdig manifestation. Vilka är det de demonstrerar mot? Jo, sina kompisar, regissörer och medspelare - samma klientel som man obesvärat minglar och efterfestar med i samband med galan.

Hade det inte varit enklare om de sagt till de som är ansedda som kladdkarlar att de inte vill umgås med dem längre; vad förväntar de sig att åskådarna skall göra åt deras arbetsförhållanden - bojkotta svensk film och teater?

[Carpinus]1
2

Åsa Linderborg framstår alltmer som en av de mer sansade rösterna i den falsettdominerade  #metookören: 

"Därmed inte sagt, som Lundgren och Westerstrand gör gällande, att svenska journalister ”föraktar och hatar” kvinnor – jo, de använder faktiskt de orden. Jag anar mellan raderna anklagelsen att vi som problematiserar Metoo är illojala mot systerskapet. Jag tillhör de där feministerna som aldrig riktigt har fattat vad systerskap är. Om systerskap utesluter diskussion, står jag hellre utanför den gemenskap som jag undrar om den ens existerar.

Jag vidhåller att det är skillnad på övergrepp och tölpigt eller taffligt beteende – som för övrigt även kvinnor kan göra sig skyldig till. Och det är skillnad på att vara svag i en fysisk situation och att lida brist på civilkurage för att man månar om sin karriär eller platsen i en uppburen gemenskap.

Initialt var styrkan med Metoo att det samlade högt och lågt, men nu har vi kommit till en fas där vi måste börja sortera, och diskutera vad som är maktutövning och vad som är mänsklig interaktion."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/8wBVvQ/journalister-hatar-inte-kvinnor