Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 538 ggr
Vanja
2019-05-21 21:08

nackdelar med att rekrytera anonymt?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
julelii
2019-05-21 21:10
#1

Vad betyder rekrytera?

Vanja
2019-05-21 21:18
#2

#1 företag som väljer att inte visa namnen på de ansökande där de ska anställa folk. de går enbart på kompetens. Inte varken namn eller genus.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Lona
2019-05-21 22:01
#3

Låter bra, tycker jag! Åtminstone i de första sållningarna, sen bör man väl träffa personen kanske?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vanja
2019-05-21 22:08
#4

#3 Ja de lär de ju göra och då är det nog personlig lämpning som gäller. Man annars kanske de inte finns nackdelar med att första processen är anonym?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Sindri
2019-05-21 22:18
#5

#1 av: julelii
"Rekrytering är processen att söka, attrahera och kontraktera mänskliga resurser till att utföra någon form av arbete eller uppgift." (Wikipedia)

LBB
2019-05-21 22:50
#6

Att rekrytera anonymt under det första steget är väl OK. Men någon gång under processen måste man /kvinna ju tala ansikte mot ansikte och då faller ju anonymiteten.. Men det vore bra att  ha en utsållning innan oberoende avkön/ålder eller etnisk bakgrund.

Annons:
annia1
2019-05-22 02:17
#7

Det där med anonymitet är en sanning med modifikation. 

Det står att man då inte ska veta ålder, kön, ursprung och namn. 

Ålder vet man rätt bra från CV:en. För först har man ju utbildningslängden och sen hur länge personen har arbetat. Är ju bara att lägga ihop det. Och ju längre tid en person arbetat desto äldre är den. Så åldern får man rätt bra hum om.

När det gäller ursprung. Nu vet jag inte vad som ska finnas med i en CV idag. Men ska tex grundskola och gymnasietid finnas med så kan man i vissa fall se om det är en invandrare (beroende om den gått hela utbildningen här i sverige). Likaså finns det väl andra utbildningar som kan vara mer  specifika för  invandrare som inte har svensk grundutbildning i grunden. Och den utbildning den har för det specifika jobbet är det en svensk utbildning eller inte.

Och en annan sak som man kan använda för att se om det är en man eller kvinna. Och om det är en svensk eller invandrare. Det är ju vilken sorts jobb den haft om den haft inom andra områden. För det finns väl vissa jobb som är mer förknippade med män eller mer förknippade med kvinnor. Och vissa jobb är mer förknippade med invandrare (som till exempel pizzabagare. Typiskt för manlig invandrare)

Så det enda man egentligen inte kan få fram från anonym CV är namn. Även om det görs omedvetet så det andra går till stor del att räkna ut eller möjligtvis går att räkna ut. 

Så det låter bra att det ska göras anonymt, men på det stora hela så är det inte det.
Ska det göras så anonymt det går att göra så ska ett datorprogram göra första sållningen baserat på de krav som ställs. 

Så jag vet inte om man ska se det som en fördel att man gör det anonymt på det sätt som beskrivs. Men för mig blir det väl lite så att man kommer undan diskrimineringsanklagelser om man gör det anonymt som dom anger. För då kan dom hänvisa till att dom inte alls visste att personen var 55 år, kvinna eller att det var en invandrare.

.

Vanja
2019-05-22 09:31
#8

#7 Jag förstår vad du menar, och det låter logiskt. du tänker att de använder det lite mer som ett verktyg för att ha ryggen fria?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

LBB
2019-05-22 14:51
#9

Har du 1000 ansökningar så sållar du rätt slumpvis bort stora delar av den gruppen. Sedan med den betydligt mindre gruppen gör du en noggrannare kontroll.

Men anonyma ansökningar så har etniskt utsatta grupper och i vissa lägen även kvinnor en större möjlighet att komma med till slutspelet så att säga. Kanske tom komma med på ett personligt möte.

.

annia1
2019-05-22 22:06
#10

Vanja #8 jag skulle inte bli förvånad om det är därför.

LBB #9 nu har du inte riktat ditt inlägg till mig, men antar att ditt är ett svar på mitt. Endera missförstår du mig eller så missförstår jag dig. Vill dom använda anonymt förfarande så kan dom ju göra det. Men det är ju inte anonymt. Enda som man inte kan få fram är namnet. 

Men de andra sakerna kan man i vissa fall få fram från en anonym ansökan. Vill man inte ha en äldre, så ser man rätt snabbt ungefär hur gammal den är genom att se hur många år den arbetat. Har den arbetat 30 år ja då är den nånstans mellan 50 - 60 beroende på hur lång utbildningen är till yrket, så åldern får man fram ganska bra.

Och i vissa fall kan man se om det är en invandrare genom att titta på utbildningen. Inte bara grundutbildning utan även utbildning till yrket. Är det en vuxen invandrare som kommer hit och redan har utbildning från sitt land så bör det ju framgå vart hen fått sin utbildning. 

Kön kan man också i vissa fall få fram. Om den arbetat inom andra områden så är det då typiskt manligt/kvinnligt så kan man utgå ifrån vilket kön den har. Och är det en invandrare som arbetat inom ett yrke som är typiskt för invandrare så är man ganska säker på att det är en invandrare.

Så en anonym ansökan är inte alltid anonym. Det är bara så de vill att det ska låta.

.

LBB
2019-05-23 07:08
#11

#10

Ja, under förutsättning att jag lämnar in en komplett cv.

Och så vitt jag kunnat läsa så är det väl statliga eller kommunala myndigheter som ska använda digitaliserade system vid ansöka, där programmen ska hantera uppgifterna så att ansökan verkligen är anonym vid första sållningen. Självklart kan den inte vara anonym när man ingående granskar cv och meritlistor.

annia1
2019-05-24 00:14
#12

#11 förutsättningen är väl alltid att den sökande lämnar så komplett som möjligt. Då man aldrig vet vad en arbetsgivare kommer väga in  (förutom kraven, om det står och väger) Och om man undanhåller uppgifter och det senare framkommer så kanske arbetsgivaren börja undra om den undanhållit andra saker.

Jag skrev i #7 att för att göra det så anonymt som möjligt, låta datorprogram göra fösta sållningen som då bara är baserat på de krav som ställts, vilka de nu är. 

Det har väl börjats så smått med att använda program som gör sållning, men det är inte nåt som används i nån större utsträckning än. Om såna program användes idag så skulle inte det som skrivits i artikeln varit nån nyhet.

.

Upp till toppen
Annons: