Så med andra ord ta det lugnt, det gör jag 🙂 jag befinner mig där i Kina🙂
3 till 4 hundra tusen dör varje år i influensa world wide. i sverige mellan 2 till 300 årligen
För att inte tala om hur många som dör i cancer och andra sjukdomar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Många blir som yra höns när nåt sånt här börjar sprida sig men som skrivs i ts 1,4 miljarder kineser är inte smittade .
Det som gör mig mest ont är alla rasistiska kommentarer som uppkommit med Coronaviruset och hur många som tar avstånd från människor med fula kommentarer det är jäkligt onödigt och är man oroad ja men gå undan lite snyggt utan att göra sak av det för man måste inte höras och märkas bara kliva åt sidan om man känner en oro.
Läste om en kinesisk pojke, minns inte nu hur gammal han är men i skolåldern som blev kallad för virus och sen nedslagen av kompisar. Tror det var i Malmötrakten eller i alla fall nedåt landet nånstans har jag för mig och sånt där gör mig ledsen för det är ju knappast hans fel 😕
Alla kan vi drabbas av det men gå runt och vara rädda för varandra är bara löjligt, visst försiktig kan vi vara men som en del gör fäller kommentarer på vägen är så oerhört fult och onödigt.
1800 kineser döda hittills enligt media.
/Maria
Värmeböljan under första halvan av augusti 2003 beräknas ha krävt 35.000-50.000 dödsoffer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeb%C3%B6ljan_i_Europa_2003
Sommaren 2018 avled drygt 1400 bara i Frankrike av värmen. I Sverige var det 750 fler dödsfall än normalt under veckorna 27-31.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/franska-varmeboljorna-dodade-1-500-manniskor
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Problemet med det senaste viruset är väl inte dess dödlighet (straxt över 1 %) utan att det verkar vara betydligt smittsammare än de tidigare. Kina har (på gott o ont) bra koll på sin befolkning och en fungerande sjukvårdsapparat. Men skulle exempelvis Indien eller några av de afrikanska staterna drabbas så talar man om hundratals miljoner sjuka och tiotals miljoner döda. Allt under förutsättning att inte viruset muterar över till en dödligare form. För eftersom det är ett nytt virus har vi inga antikroppar mot det…och då skulle dödligheten kunna slå spanska sjukans..samtidigt ska vi vara medvetna om att livet omfattar även en 100% dödlighet..ingen kommer levande härifrån 😎
Naturens eget sätt att reglera överbefolkningen? 🤔
#8 Oh, säg inte det högt men…omöjlig teori är det nog inte.
#8 det gäller allt levande. ökar tätheten av individer, oberoende av om det är människor, djur eller växter.. så kommer sjukdomar och parasiter som ett brev på posten . I Kina lever folk och deras husdjur i täta grupperingar + att man blandar tamdjur och vilda djur vid de olika djurmarknaderna. Därför har nästan alla epidemier, allt från spanska sjukan till dagens virusinfektioner startat där.
#10 Ja, för varje nytt botemedel vi hittar för en sjukdom så kommer det en ny sjukdom som våra mediciner inte rår på.
#11 Det stora problemet består egentligen av 2. Dels att vi är så många människor idag, vilket gör att epidemier sprider sig lätt och virus lättare kan mutera och dels att vi kan förflytta oss så snabbt. Förr tog det veckor att ta sig till en annan kontinent. De som blev sjuka blev hajmat innan man kom fram til den främmande kontinenten.