Söder sexa bland antijudiska händelser
Ja, jisses vilken stolle…
"Han har påstått att judar inte är svenskar.
Nu har sverigedemokraten Björn Söders uttalande listats som den sjätte mest antisemitiska händelsen 2014 av internationellt ansedda Simon Wiesenthalcentret i USA."
http://www.expressen.se/nyheter/soder-sexa-bland-antijudiska-handelser/
Mer om utnämningen och Söders uttalande:
"Lena Posner Körösi, of the Official Council of Jewish Communities in Sweden told The Guardian, Söder’s statements were “exactly like in 1930s Germany” and that they constitute, “good old right-wing anti- Semitism.”
Hade inte blivit förvånad om han tog förstaplatsen. Hans uttalande var nog en av dom värsta jag hört på många år.
Kommer Söder att ersättas av Guillou på nästa års lista?
"När den hyllade författaren och journalisten Jan Guillou tog till orda i Aftonbladet i slutet av februari i år om antisemitismen, då formulerade han sig så här:
”För dem, som vill framställa Sverige som ett antisemitiskt snarare än islamofobiskt land, är varje lögn och överdrift ett av det höga ändamålet helgat medel.”
Varje lögn och överdrift … Minns de orden.
I lördagens Dagens Nyheter skrev krönikören Niclas Orrenius i en krönika om 19-årige Jonathan Vaknine i Malmö som stoppas av fem killar i skolan med orden:
”Din jävla jude! Fuck alla judar! Jag ska knulla dig och hela din familj! Du ska dö! Stick din äckliga jude!”
#4 Förstår att du hellre talar om Jan Guillou än om Björn Söder…
#4 Jan Guillou skulle jag sätta som nummer 2 bakom Söder på den listan.
#4 Jag har tagit avstånd från Björn Söder i andra trådar, såväl när det gäller hans antisemitiska uttalande som andra dumheter, men jag kan göra det igen om du vill. Jag instämmer gärna med #5, även om Söder var på 2014 års lista om vi skall vara petiga. Och nu kameran kanske du kan berätta vad du anser om Guillous uttalande?

Jag kan i alla fall säga vad jag tycker om Guillous uttalande. Det är inte antisemitiskt. Det är en himla skillnad på att debattera med vissa överdrifter och att helt omdefiniera människor av en viss härkomst eller religiös övertygelse kategoriskt.
Det är alldeles uppenbart att Guillous åsikt är att antisemitismen är svag i Sverige, och jag anser att han har rätt i den bedömningen. Däremot finns fortfarande/ånyo starka antisemitiska uttryck bland vissa av människorna som bor i det här landet, vilket bland annat visas av Söders uttalande, och kanske än värre av de fega angreppen mot enskilda personer, både fysiskt och verbalt.
Men att kalla Sverige ett antisemitiskt land, eller att kalla Jan Guillou antisemit för att han ställer sig på palestiniernas sida i konflikten om deras livsrum, det är att gå alldeles för långt. När den israeliska staten skickade ut mördare till Lillehammer för att ta livet av en arab, visar det väldigt tydligt på vilken nivå den statsbildningen står, liksom deras återkommande attacker mot civila i Gaza-området.
Det måste finnas någon takhöjd för en nyansering för uttalanden om hur man ser på antisemitismen i sitt eget land. Jag håller med Guillou i huvudfrågan, även om antisemitismen kanske är på tillväxt, påhejad av SD och en del andra mer obskyra främlingsfientliga partier. Den påverkas också helt säkert genom att vi har en invandring av folk som är starkt judefientliga .
Den åberopade listan avser "antisemitiska händelser", vilket väl är lite mer brett än direkt uttalad antisemitism. Som det uttrycktes av idéhistorikern och medförfattaren till BRÅ:s rapport om antisemitism i Sverige Henrik Bachner på Expressen debatt redan 2006, "Guillou har en lång historia av förnekande och urskuldande av antisemitism". Enbart en sådan sak borde motivera en plats på listan för lång och trogen tjänst som förnekare…
#7 Har du missat att det står piketpoliser framför judiska byggnader med förstärkningsvapen och skottsäkra västar? Många judar i Malmö känner sig inte trygga på gator eller i hemmet.
Varför ska judarna i Sverige drabbas av det som händer i Gaza?

#9 Den fråga som du ställer till mig är väldigt insinuativ och har egentligen ingenting med mitt inlägg att göra. Jag har inte framfört någonting som skulle kunna tolkas som att jag tycker att judarna i Sverige ska drabbas av det som händer i Gaza. Inte heller har det ökade skyddet av judiska institutioner och personer med mitt svar att göra, så kopplingen är huggen ur luften.
#10 Varför försvarar du en stolle som Guillous är? Han uttalande är i klass med Söder. Vår regering kommer lägga mer pengar för att skydda judiska instalationer och även vår statsminister anser att Guillous har fel.
http://www.expressen.se/nyheter/lofven-hugger-tillbaka--efter-guillous-utspel/
Om SD höjer sin antijudiska profil till samma nivå som sin antimuslimska utan att dess stöd i befolkningen minskar för den skull, eller om det dyker upp ett huvudsakligen antijudiskt parti som kommer in i riksdagen, då finns det anledning att jämställa de tendenserna.
Till dess är den antijudaism som finns illa nog, men den har inte det breda folkliga stöd som antiislamismen har. (Med antiislamism menar jag då motstånd mot islam som sådan och mot muslimska personer, alltså den direkta parallellen till antisemitism. Motstånd mot islamism och islamistisk terrorism är en annan sak; det kan man göra utan att vara antiislamistisk precis som man kan vara mot höger- och terrorkristendom utan att vara antikristen.)
Det vore också värdefullt att få vittnesmål från flera personer som både har vuxit upp i våra underklassghetton i tiden efter att vår underklass etnifierades (efter sextiotalet ungefär) och den kristna underklassen från Finland, Grekland, Latinamerika började komma in i samhället och avlösas av muslimsk från Mellanöstern (efter sjuttiotalet sådär) och har utsatts för antijudiska trakasserier i till exempel de senaste årens Malmö. Innan dess är det nog svårt att jämföra. Särskilt som de båda helvetena (observera att jag kallar båda sakerna "helveten") har så olika karaktär.
Nämnas bör också att antisemitism och antiislamism är variationer på samma tema och tillhör samma främlingsfientliga tradition. Den "fosterländska" rörelsen var ju tvungen att byta syndabock, då i sin salongsfähighetsoffensiv för några årtionden sedan, eftersom judarna i Sverige var för få och antisemitismen var för misskrediterad efter andra världskriget för att kunna få något större folkligt stöd.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

#11 Sluta gärna med dina insinuationer och ställ intellektuellt hållbara frågor utan att baka in ovidkommande påståenden. Du får tycka vad du vill om Jan Guillous sätt att uttrycka sig, men jag tycker inte att uttalandet är antisemitiskt. Det är kanske otaktiskt, och fakta kanske inte stöder det, men det är inte antisemitism, och det är inte en antisemitisk händelse.
Jag försvarar hans yttrandefrihet, och jag hävdar att han inte har uttalat sig antisemitiskt. Du kan ha en annan åsikt, och det är helt okej för mig, rör mig inte i ryggen. Det kan finnas många som har samma uppfattning som du. Men jag delar den inte.
#13 Ja om du och Jan Guillous inte tycker det finns problem får ni väl göra det, men han är antisemitisk hur än du försöker vrida på det!
http://skma.se/blogg/2015/02/om-guillous-attack-mot-judar-och-antirasister/
#15 Varför det? Anser du att den Svenska kommittén mot antisemitism har fel i det dom skriver om Jan Guillou? På vilket sätt har dom fel,
#17 Vad är det för bortförklaring?
#17 Du anklagar Jimmy men vill inte komma med en förklaring till det?
Plockar bort två inlägg då denna riktar anklagelse utan lägga fram förklaring!
Inkanyezi Varnad för påhopp!

#19 Det är JimmyL som anklagar mig. Vi har olika uppfattning i en sakfråga, men han vill klistra på mig saker som jag inte står för. Jag har klart redovisat min mening, helt oavsett vad eventuella kommittéer eller andra tycker i samma fråga.
Jag har inte försvarat antisemitism, utan jag hävdar att Guillous uttalande inte var antisemitiskt, och att det inte är uttryck för en ökande antisemitism i Sverige. Hans inställning i diverse politiska frågor har varit klar rätt länge och behöver inte ältas. Det är faktiskt helt okej att stå på palestiniernas sida i konflikten med Israel. Däremot är det inte okej att angripa judar - eller andra - helt opåkallat, vare sig det sker i Frankrike, Danmark eller Sverige eller var det vara må.
#23 Du hävdar det ja men det finns ju många som säger Guillous uttalande är antisemitism så som drabbade judar. Vad väger tyngst Guillous uttalande eller judarna som säger att dom utsätts för antisemitism?

#24 Inget av dem väger tyngst. Det är åsikter, och det finns en viss frihet för att ha åsikter i det här landet.
#23 Självklart är det okej att stå på palestiniernas sida men det hör inte hit. Den konflikten hör inte hemma i Malmö över huvud taget. Jag är uppvuxen med palestinier men dom vet att dom judar som bor här har inget med konflikten i Gaza eller Västbanken. Judar i Sverige är rädda för att vara ute på gatorna ska dom behöva vara det?
#25 Så judar i Sverige ska fortsätta vara rädda? Det finns ingen antisemitism i Sverige det har en pajas till författare bestämt. Då kan ju han besöka Malmö och judarna där som är så rädda att dom överväger att flytta från Sverige.
Tycker du att polis med K-pistar utanför synagoga är överdrivet med?
#28 Du försvarar ju hans uttalande att det inte finns någon antisemitism.
Då behöver judarna inte vara rädda i Malmö inte heller behövs det K-pist beväpnad polis framför synagoga. Du kan väl ringa ner till Malmö:s synagoga med dessa goda nyheter att det inte finns några som helst hot mot dom och allt är påhittat det vi skriver. Jan Guillou vet bäst det vet ju alla, judarna och polisen hittar på det finns ingen som helst hotbild eller antisemitism.
Fattas bara att SD säger samma sak att rasism inte heller finns. Ridå!
Tog bort inlägg #30 efter som jag inte tolererar inte påhopp på mig eller mina Medarbetare här på sajten!

Och inlägg #30 innehöll inget påhopp.
#32 Jag anser det och passar det inte föreslår jag att du letar upp en annan sajt och skriver på. Slutdiskuterat om det. Läs våra regler!
http://politik.ifokus.se/discussions/54dc54908e0e741cea00000a-regler-politik-ifokus?stickies-1

Därmed borde ämnet vara sludiskuterat. Adjö!