Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 922 ggr
[sanna70]
9

Invandringen har berikat landet

Lite fakta . . 

"Kulissen rämnade hösten 2015 när det stora asylkaoset bröt ut. Nu har etablissemangets plötsligt retorik ändrats. I skrivande stund kommer 10.000 flyktingar per vecka, och såväl Polisen, Tullen, Migrationsverket, Säpo och Regeringen har fullständigt tappat kontrollen över situationen. Bara under september bedöms 40.000 flyktingar ha försvunnit spårlöst i Sverige utan att ha registrerats hos någon myndighet."

http://www.morpheusblogg.se/2015/10/29/invandringen-har-berikat-landet/

vallhund
2

När blev en främlingsfientlig blog fakta?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[helga21]
7

# 1 Måste allt man länka till var "fakta" man kan länka till åsikter också.

kamera0710
2

#2 Sanna70 påstår att det är fakta i inledningen.

[helga21]
1

# 3 Nja inte med den skrivningen.

Loris M
2

Oj, oj, oj…. vad mycket faktafel det var här! Förskräckt Bl. a. andelen arbetslösa bland utrikesfödda, andelen högskoleutbildade, analfabeter, vad dåliga PISA resultat beror på…

#1 Bloggaren presenterar det som fakta. 

#4 Vad menar du? 🤔 TS skriver i #0: Lite fakta….

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Leramani
6

På internet får man inte kunskap,  utan  information,  som man måste kunna bedöma genom förvärvad kunskap. Kunskap får man genom att studera och genom erfarenhet. Sådant som står i bloggar är inte vare sig information eller kunskap, utan påståenden. Påståenden utan grund kallas desinformation.
Inlägget #0 skrivit är typisk desinformation.

De Lapsus Resurgam

[Hayabusa]
4

Det här är, enligt min mening, en bättre beskrivning:

http://www.tino.us/2015/10/inspelat-foredrag-for-den-nya-valfarden/

Zyperior
12

Det finns ingen fakta om invandring.

Det finns bara desinformation i enlighet med det #6 skriver.

Anledningen till detta är solklar för mig, ingen vågar göra en ärlig objektiv djupgrävning i invandringen och allt vad den innebär. Orsaken går ju att spekulera i men jag tror tveklöst det beror på att man är rädd för att sanningen visar att SD har rätt. All "fakta" som ni kan skrapa fram mot det som sägs i bloggen, är förmodligen lika vinklad som bloggen själv.

Sunt förnuft kommer man långt på också. Det finns väldigt mycket som talar för att mångkulturen och massinvandringen är dömda att misslyckas i Sverige. Ingen "fakta" varken för eller emot detta påstående, men tittar man i media idag och i samhället omkring oss säger det ganska mycket.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Loris M
1

#8 På tal om sunt förnuft… menar du att de siffror som man annars lätt kan hämta på SCB, är lika vinklade som siffror om invandringens konsekvenser som en främlingsfientlig person sitter och gissar sig till på sin blogg? Jag tror då mera på SCB!

Zyperior
7

#9 Visa gärna lite sådana pålitliga siffror då?

Invandringsstatistik från SCB innefattar ju all invandring dessutom, österländsk kulturkrockande invandring blandas med västerländsk inte-så-värst-/inte-alls-kulturkrockande invandring. Hur vet man då om den aktuella statistiken för massinvandringen som i största majoritet är från österländsk kultur idag är rättvis?

[Hayabusa]
4

Jag rekommenderar verkligen att lyssna på Tinos föredrag. Väl underbyggt på fakta och framställt på ett vetenskapligt vis.

Zyperior
7

#9 Sen kan man ju undra varför du och dina kumpaner på Multikulturellt lyste med sin frånvaro i denna tråden? 
http://politik.ifokus.se/discussions/56313e19ce12c431c90003ad-journalister-om-morkningen

Har du ingen statistik från SCB som motsäger det som står i #0 där?

Loris M
0

#10 Nu svävar du lite iväg. Vad då kulturkrockar? Jag pratar om de felaktiga siffror som den främlingsfientliga bloggaren i länken i #0 presenterar. 

"Kvinnor och män som var 20–24 år när de invandrade har 15 år senare, år 2012, en förvärvs­frekvens på 72 respektive 79 procent. " Källa 

Vilket kan jämföras med bloggarens 43% (arbetslösheten) där han dessutom hänvisar till sin "källa" som är en annan främlingsfientlig sida. Det finns otroligt många faktafel och jag har inte lust att gå in och leta fram fakta bara för du inte orkar. 

#12 Sen kan man ju undra varför du och dina kumpaner på Multikulturellt lyste med sin frånvaro i denna tråden? 

Allvarligt talat så tycker jag inte att din fråga ens förtjänar ett svar för den var då väldigt underlig. Men jag kan svara ändå…

Jag kan inte tala för mina "kumpaner" men jag personligen läser inte alla trådar här och kommenterar inte heller så ofta. Mest för att jag tycker att det alltid är samma tema och alltid samma människor och alltid samma som applåderar och alltid samma som tycker att invandringen kommer att leda oss (er) till fördärv.

Zyperior
6

"Som förvärvsarbetande räknas alla som har arbetat i genom­snitt minst en timme per vecka under november månad"

Det sägs inte heller vad detta arbete är. Räknar vi bort diverse politiska nödlösningar osv ska du se att siffrorna nog sjunker rätt drastiskt.

Tror snarare inte det finns några argument mot det som sägs i den tråden jag länkade till. Man hade ju förväntat sig någon röst för motsatsen, kanske inte nödvändigtvis från Multikulturellt, även om det hade varit mest relevant, om det ni säger på Multikulturellt är som ni påstår.

Nu va det bara en som sa någonting emot oss som höll med, hen höll sig dock inte till ämnet.

[Hayabusa]
6

Lyssnar man på Tinos föredrag så framgår det tydligt att det är stor skillnad, vad det gäller arbetssituation, mellan de som är födda i Sverige och utrikes födda.

Invandringen till Sverige, de senaste 30 åren, har inte ekonomiskt berikat landet.

Loris M
0

#14 Tror snarare inte det finns några argument mot det som sägs i den tråden jag länkade till. 

Rätt så otroligt påstående! Så i princip (enligt din logik) i alla trådar på Politik där jag eller mina "kumpaner" inte kommenterat, innebär det att vi inte har några bra argument. 😕Hör du inte hur ologiskt det låter? Men tråden handlar väl inte om det? Du får ju tro vad du vill, men jag påstår fortfarande att länken i #0 är full med felaktigheter.

Zyperior
6

#16 Nej, det är inte enligt min logik. Det är vad jag tror är sant för ämnet som diskuteras i den tråden. Det är min logik. 

Men du är jättevälkommen att argumentera mot det som står i #0 i den tråden, och bevisa att jag har fel.

Jag tror också länken i #0 är full med felaktigheter. Det säger jag inte emot. Men det betyder inte per automatik att du har rätt. Ska man som önskat av dig och andra här, bara gå på faktaunderbyggd argumentation är problemet enligt mig att det inte finns någon fakta varken för eller emot det som sägs. Betvivlar fortfarande att du kan komma med fakta. För det finns ingen objektiv sådan. 

Därför är sunt förnuft och öppna ögon det som behövs. Läs tidningar och se bränderna på asylboenden, startade av både invandringskritiker och de asylboende själva. Se judarna som flyr landet för att de blir förföljda av muslimer, inte nazister. Se "terroristen" i Trollhättan. Se "terroristen" på IKEA.
Se bilbränderna. Se ökad gängkriminalitet. Se vår statsminister säga samma sak som SD sagt i flera år, fast med andra ord. Se honom och media skylla ifrån sig allt ansvar på SD trots att det är dem själva som haft makten att förändra något.

Inte minst, se mörkläggningen och vinklingen av detta i MSM. Tror inte en sekund på att du sett något av detta om du vurmar för mångkulturen som något lyckat.

[sanna70]
4

Märkligt att det anses rasistiskt så fort man påvisar annan verklighet än PK godkända sociala medier. Jag ser definitivt inget rasistiskt i bloggen men jag hade inte väntat mig annat än mothugg från MP och V sympatisörer. 

Med tanke på befolkningsökningen så är naturligtvis siffrorna betydligt högre idag.  Vi har flyktingar, vi har flyktingbarn ,vi har anhörigs invandring.  Sedan finns det invandrare som flyttat i samband med giftermål. Det dem har gemensamt är att dem aldrig nämns i media i en slutsiffra utan dessa räknas upp var och en för sig. Det vanligaste är att bara en av dessa kategorier nämns i media vilket ger fel bild hos allmänheten.

"  Arbetslösheten är mycket högre bland personer som är utrikes födda, 16,02%, jämfört med de inrikes födda som hade en arbetslöshet på 6,96%.4 Totalt utgjordes arbetskraften av 775 900 personer som var utrikes födda, varav 124 300 var arbetslösa. Arbetslösheten bland utrikes födda kvinnor är marginellt högre än bland utrikes födda män.5 Utanförskapet på arbetsmarknaden är också störst i storstadsregionerna. Den genomsnittliga andelen sysselsatta personer är 58% bland utrikes födda och 82% bland svenskfödda.6 Det skiljer sig dock åt mellan storstadsregionerna. Specifikt uppgår andelen sysselsatta män bland utrikes födda i Stormalmö endast till 50% och för utrikes födda kvinnor är samma siffra endast 46%.7 Detta stödjer hypotesen att utrikes födda kvinnor i stor-Malmö sannolikt hör till den mest marginaliserade gruppen i Sverige."

http://utveckling.skane.se/siteassets/publikationer_dokument/mikrofinans_och_foretagande_forstudie_20120211.pdf

[Hayabusa]
3

#18 Viktigt att påpeka i sammanhanget är betydelsen "Sysselsättning". Det är ett väldigt vitt begrepp (som Tino förklarar i sitt föredrag).

[sanna70]
3

#19 Ja, jag har sett Tinos filmklipp.  "Sysselsättning" är bara något tillfälligt så egentligen borde det inte räknas som arbete men vad gör man inte för att det ska se bra ut bland siffrorna. .

[Hayabusa]
3

#20 Så är det. Skenet bedrar.

kamera0710
1

Ur länkat blogginlägg: "I början av 1990-talet rådde det ingen tvekan om att invandringen berikade Sverige."

Ändå brann flyktingförläggningar även då, lasermannen härjade, SD var ännu mer fascistiska än i dag etc. Men det är väl inte SD-politiskt korrekt att säga.

Loris M
0

#20 #21

På vilket sätt är det relevant i sammanhanget? Jag håller med er om att "sysselsättning" är ett begrepp som skulle kunna diskuteras. Man menar oftast inte enbart de som har ett "riktigt" arbete. Men det gör inte att skillnader i sysselsättningsgrad mellan etniska svenskar och de med utländsk bakgrund blir missvisande för det. Även svenskarnas sysselsättningsgrad definieras på samma sätt  och då är skillnaderna inte så stora som skribenten i #0 vill få det till.

Zyperior
5

#23 Klart det gör skillnad. För allt vi vet, i enlighet med din källa från SCB tidigare, skulle det teoretiskt sett vara så att alla svenskar har tillsvidareanställning och alla invandrare går i något kostsamt och misslyckat integrationsprojekt. Huvudsaken i den statistiken är att de jobbat minst 1 timme/vecka i november månad.

Skulle man bara kolla på tillsvidareanställningar skulle det kunna se väldigt annorlunda ut i statistiken, och gör förmodligen det också.

Loris M
0

#24 För allt vi vet, i enlighet med din källa från SCB tidigare, skulle det teoretiskt sett vara så att alla svenskar har tillsvidareanställning och alla invandrare går i något kostsamt och misslyckat integrationsprojekt.

Eller så kan det vara tvärtom! Nej, det är inte rimligt att tänka så.

Zyperior
2

#25 Det kan vara tvärt om ja, teoretiskt. Inte rimligt att tänka så, nej.

Men det jag vill ha sagt är att din "fakta" från SCB är lika opålitlig som vilken vinklad blogg som helst och att hur man definierar sysselsättning i statistiska underlag visst gör skillnad.

Loris M
0

#26 Så vem ska man tro på då? Inte bloggaren i #0 som verkar tycka att det är okej att Zlatan och några till får stanna kvar i Sverige, men resten får vi skicka hem. 😃

Zyperior
5

Har redan skrivit detta i ett tidigare inlägg, men får väl upprepa mig;

Därför är sunt förnuft och öppna ögon det som behövs. Läs tidningar och se bränderna på asylboenden, startade av både invandringskritiker och de asylboende själva. Se judarna som flyr landet för att de blir förföljda av muslimer, inte nazister. Se "terroristen" i Trollhättan. Se "terroristen" på IKEA.
Se bilbränderna. Se ökad gängkriminalitet. Se vår statsminister säga samma sak som SD sagt i flera år, fast med andra ord. Se honom och media skylla ifrån sig allt ansvar på SD trots att det är dem själva som haft makten att förändra något. 

Inte minst, se mörkläggningen och vinklingen av detta i MSM. Tror inte en sekund på att du sett något av detta om du vurmar för mångkulturen som något lyckat.

[Hayabusa]
3

#23 På vilket sätt det är relevant? Det är synnerligen relevant!

Pratar vi om berikande i meningen kronor & öre, så är det väldigt relevant. Att använda vida begrepp som sysselsättning ger en skenbart gynnsammare bild av utrikes föddas arbetssituation i landet Sverige. Med andra ord - exakt hur mycket som varje individ betalar in till statskassan. Där är skillnaden påtaglig, vilket Tinos föredrag visar med all tydlighet. Ett föredrag som är väl underbyggt med fakta och presenterat på ett vetenskapligt sätt.

Man kan, så klart, filosofera om varför det är så osv men pratar vi "hard facts" så visar Tinos föredrag klart & tydligt hur verkligheten ser ut. 

För övrigt så bor väl Zlatan inte längre i Sverige?