Allt är islams fel
BRYSSEL. Efter åratal av forskning, utredningar och mycket seriösa diskussioner på internet har världens ledande experter äntligen hittat den gemensamma förklaringen till nästan alla samhällsproblem:
Islam.
Bostadsbristen? Islam.
Inflationen? Islam.
Dåligt väder på midsommar? Förmodligen islam.
När tåget är försenat behöver man enligt den nya teorin inte längre fråga Trafikverket. Det räcker att titta på kalendern och muttra:
– Jaha. Islam igen.
Den universella förklaringen
Den nya teorin har snabbt blivit populär eftersom den är praktisk.
Till skillnad från verkliga samhällsanalyser kräver den inga siffror, inga historiska perspektiv och framför allt inga följdfrågor.
– Det fina är att teorin fungerar oavsett vad problemet är, säger den självutnämnde samhällsexperten Göran Problemsson.
– Om börsen går ner är det islam. Om den går upp är det också islam, eftersom uppgången uppenbarligen måste vara en del av en större plan.
Frankrike får skulden – och sedan någon annan
När oroligheter bryter ut i Frankrike uppstår först en komplicerad debatt om ekonomi, politik, integration, segregation och sociala problem.
Men den debatten blir snabbt avbruten.
– Vänta lite, säger en kommentator. Har vi övervägt islam?
Alla tystnar.
Ingen vet riktigt vad frågan betyder.
Men den låter övertygande.
Experterna varnar för fler följdproblem
Efter det första genombrottet har forskare börjat upptäcka fler samband.
Om någon tappar bort sina nycklar är det islam.
Om kaffemaskinen går sönder är det islam.
Om internet ligger nere är det islam.
Om man råkar skicka ett sms till fel person är det enligt ännu obekräftade uppgifter också islam.
– Vi har ännu inte lyckats bevisa sambanden, erkänner professor Problemsson. Men vi har heller inte lyckats bevisa motsatsen.
Det betraktas inom den nya forskningsgrenen som ett mycket starkt bevis.
Muslimer börjar tröttna
På flera håll har muslimer reagerat på utvecklingen.
– Det är lite märkligt, säger Ahmed, 34. Jag gick till jobbet i morse, betalade skatt och handlade mjölk. Ändå fick jag höra på internet att jag personligen låg bakom Europas alla problem.
– Jag börjar nästan känna mig överkvalificerad.
Den stora frågan
Samtidigt fortsätter politiker och kommentatorer att leta efter enkla förklaringar på komplicerade problem.
För varje nytt problem finns en ny syndabock.
Och om någon skulle våga fråga om det kanske finns flera orsaker – ekonomiska, politiska, historiska och sociala – blir svaret snabbt:
– Sluta komplicera saker.
Det är mycket enklare så.
Allt är någon annans fel.
Och om man bara letar tillräckligt länge kan man alltid hitta någon att skylla på.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-10-06 19:15 av Pyttelite