Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Livskvalitet

Kulturarvsförnekelsen, det svenskaste som finns?

2015-04-20 10:51 #0 av: [Carpinus]

Dan Korn är rabbin och sedan länge bosatt utanför Sverige. Men han är också en passionerad skildrare av den svenska landsbygden och dess innevånare. Han ställer sig i en debattartikel i GP idag frågande till den svenska förnekelsen av en inhemsk kultur och skriver: 
"Den nionde april i år hölls en paneldiskussion på Svenska Institutet kallad Sveriges lånta fjädrar. I inbjudan till diskussionen står:
>>Drömmen om ett enhetligt kulturellt samhälle växer sig idag allt starkare i många länder, också i Sverige. Drömmen bygger på en önskan om att alla talar samma språk och har samma kulturella tillhörighet. Men hur enhetlig är svensk kultur? Och hur svensk är den?<<
Det är en välkänd trall, att man tror att det bästa sättet att bekämpa främlingsfientlighet är att ifrågasätta om det överhuvud finns något som kan kallas en svensk kultur och hävda att allt egentligen är lånta fjädrar."---

Dan Korn tar upp en rad exempel på den svenska ivern att avskriva vårt lokala kulturarv, och citerar bl.a. en debattör som fann sig föranledd att allvarsamt påpeka att "inte ens vårt sexualliv har stått opåverkat av invandrare".

Korn avslutar sin artikel: "Alltså, impulsen utifrån omformas efter ett tag och blir en del av kulturarvet. Det är därför den importerade drycken kaffe, serverad med sju sorters kakor, är något av det svenskaste som finns. Det är därför den latinamerikanska dansen tango blivit en självklar del av finsk kultur. Det är därför nordnorska ungdomar står för världens största andel heavy metal-band. Man kan alltså säga att de lånta fjädrarna så småningom blir som dalmålningarnas kurbitser. Det rena opåverkade samhället har aldrig funnits, men visst finns en svensk kultur. Vi behöver inte välja mellan svenskt och europeiskt, utan bejaka båda sidorna av vårt kulturarv."

Anmäl
2015-04-20 11:06 #1 av: Gronstedt

Saken är väl den att det inte finns något "svenskt" kulturarv, bara mängder av lokala kulturarv inom den geografiska administrativa enheten Sverige. Som artilkelförfattaren själv tydliggör, utan att verka förstå att han skjuter sitt egen resonemang i sank, när han framhåller att "nordnorska ungdomar står för världens största andel heavy metal-band". Precis. Det är ett lokalt kulturarv i delar av norra Norge. Inte ett "norskt" kulturarv".

Så visst, sätt igång och bejaka det var och en känner är ett viktigt kulturarv, gärna tillsammans med andra som känner hjärtat slå för samma typ av arv - men tro inte att det är något universellt eller ens nationellt.

Anmäl
2015-04-20 11:26 #2 av: [Carpinus]

#1 Det var ju en något annorlunda tolkning.

Anmäl
2015-04-20 13:44 #3 av: Hayabusa

#1 Vad är kriterierna för ett "viktigt kulturarv"?

Anmäl
2015-04-25 16:59 #4 av: [Carpinus]

Mer i samma ämne i tråden "Självhatande svenskar stoppar inte jihadismen".

Anmäl
2015-04-26 13:39 #5 av: [Ritaren]

Vi ska vårda vårt arv. Annars blir vi rotlösa och försvagade. Det går på de det enskilda planet såsom det kollektiva. Rotlösa människor är lätta att köra med...som boskap. Jag blir upprörd när jag hör folk göra narr och strunta i sitt ursprung...det är sorgligt och farligt. Jag är svensk och nordbo. Mina/våra förfäder kom hit för ungefär tiotusen år sedan. Vi har en lång historia. Sitter just nu och kollar in alla våra ortsnamn som har spår ner i bronsåldern....våra gudar och naturvåsen finns kvar där.
Dan Korn har gjort fantastiska böcker som jag kan rekommendera. Han har dokumenterat människor från det gamla Sverige. ...folk som är lite udda, som levt lite som i gamla tider.
Det är lätt att bli hemmablind och tro att det inte finns något värde i den egna kulturen och arvet. Man ser inte skogen för alla träden liksom.
Men jag som svensk/ nordbo har samma rätt till stolthet som andra folkslag ska ha. Jag har inte den minsta lust att ägna mig åt självutplåning. Tvärtom anser jag att nu mer än någonsin ska vi vårda vårt arv och sluta upp med att förminska och förlöjliga oss själva.
Tack för ordet.

Anmäl
2016-07-16 15:33 #6 av: [Nomen Nescio]

"Värderingarna har påverkat kulturen, men frågan är om det inte också är så att det är kulturen som påverkat värderingarna.
Därför känner jag ett motstånd mot talet om svenska värderingar. Värderingar ändras och påverkas av tidsandan, men samtidigt finns det värderingar som går djupt ner i samhället, därför att de påverkas av kulturen. Därför föredrar jag att tala om svensk kultur. Det finns ett samband mellan olika kulturella yttringar som lätt glöms bort om man enbart talar om värderingar."---

"Numera är vi mångkulturella, dels på grund av invandring, men lika mycket därför att vi är ständigt uppkopplade och därmed ständigt utsatta för intryck från jordens alla hörn. Just därför att vi redan är mångkulturella behöver vi inte ett mångkulturellt samhälle. Vi behöver i stället ett samhälle med tydliga spelregler. Det samhället behöver luta sig mot det bästa i den svenska kulturen.

Då handlar det inte om att försöka lära alla att tänka likadant, utan att få alla människor, oavsett bakgrund, att bli en del av samma offentliga kultur. En del vill kalla det värderingar, jag vill hellre tala om lag och rätt. Det spelar ingen roll vad vit tänker, så länge vi inte handlar fel. Men samtidigt är vi alla olika.

Strävan efter de svenska värderingarna får inte leda till ett samhälle med så snäva normer att det blir en tvångströja. Folk med annorlunda vanor och traditioner skall ha rätt att hålla på dem, men måste samtidigt lära sig att inse det omgivande samhället påverkar. De måste ha rätt att tycka att mycket i det svenska samhället är galet ur deras perspektiv och samtidigt förstå att deras barn och barnbarn förmodligen kommer att leva just så galet."

Dan Korn i Dagens Samhälle

Anmäl
2016-07-17 16:03 #7 av: gruvel

#5 Rekommenderar också att läsa någon av etnologen Dan Korns böcker om folk ute i bygderna som lever/levde på ett annorlunda sätt. Under andra livsbetingelser än de flesta av oss. Ens perspektiv påverkas. "Mot strömmen" och "De som aldrig sett havet" är två.

Anmäl
2016-07-17 16:29 #8 av: [Nomen Nescio]

#7 Ja, hans böcker är fantastiska dokumentationer av strävsamma och stillsamma människor som aldrig fått komma till tals och som aldrig bett om det heller.

Anmäl
2016-07-17 21:40 #9 av: Hayabusa

Det här stycket är väldigt bra:

"Då handlar det inte om att försöka lära alla att tänka likadant, utan att få alla människor, oavsett bakgrund, att bli en del av samma offentliga kultur. En del vill kalla det värderingar, jag vill hellre tala om lag och rätt. Det spelar ingen roll vad vit tänker, så länge vi inte handlar fel. Men samtidigt är vi alla olika."

Precis. Vissa kallar det assimilering (vilket då skulle vara negativ) men själv anser jag att det är att anpassa sig. För att ett fotbollslag ska bli framgångsrikt så måste alla spelare, även de på bänken, köpa tränarens spelidé och fördelning av roller.  

Anmäl
2017-05-24 11:34 #10 av: Carpinus

Medan vi beskärmar oss och förnekar att det finns några som helst svenska traditioner så öppnar vi beredvilligt famnen för andras, som Halloween t.ex. Nu  ser vissa entusiastiskt ramadan som en "ny svensk tradition". (Undrar om de är lika positiva till  att t.ex. integrera chanucca i det svenska traditionsutbudet?)

Knappast att ramadan är någon svensk tradition,  säger Nima Dervish på Dagens Samhälle. En enkel invändning är att "ny" och "tradition" i sig är en motsägelse i sammanhanget.

Men sedan är det också så att inte ens i islamska länder ses Ramadan som nationell högtid. Dervish exemplifierar träffande :  "I våra ursprungsländer är nämligen ramadan en självklar muslimsk högtid, inte en specifikt nationell angelägenhet.

Tror du mig inte? Åk till Iran och kalla ramadan för en saudisk tradition. Åk sedan till Saudiarabien och kalla den för en iransk tradition. Om du fortfarande har hälsan kvar kan du påpeka att det faktum att 17,6 procent av Israels population är muslimer innebär att Ramadan även kan kallas för en israelisk tradition. "---

Dervish skriver i slutklämmen av sin krönika: "Men egentligen – är inte den här fixeringen vid att manifestera öppenhet genom att ”hedra” allehanda saker med utmärkelsen ”svensk” rätt märklig?"---  

Joo - samtidigt som det (som det står i TS) "svenskaste som finns är kulturarvsförnekelsen" så är viljan att ta till oss andras traditioner lika svensk. Så de som förnekar att det inte finns några svenska traditioner kanske har rätt - vi har väl haft fullt upp att ta till oss andras?

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ramadan-ar-en-smal-och-exklusiv-tradition-17263

Länk (2013): "Politikerna: självklart är ramadan en svensk tradition"

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-05-24 14:24 #11 av: Hayabusa

Tycker att den här tråden berör ämnet:

http://politik.ifokus.se/discussions/591afa968e0e742963002607-integration-eller-multikultur?discussions-2

Anmäl
2017-05-24 15:22 #12 av: Carpinus

Den svenska ambassaden i Jerusalem firade den svenska nationaldagen redan den 8 maj, eftersom den 6 juni infaller under ramadan i år. Det kallar jag anpassning!

https://detgodasamhallet.com/2017/05/20/den-svenska-staten-ar-svensk/

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-05-25 15:06 #13 av: lordgortor

#5 Jag som boende i Skåneland har inte mycket gemensamt med storsvenskarnas "kultur". Feta och fulla stormän och kungar som brände, mördade och bedrev sin terroristverksamhet i Skåne, Halland och Blekinge förtjänar ingen beundran eller lojalitet. Tänk vilket hallå det blev då den sk Silverbibeln blev stulen. Varför det? Den var ju redan stöldgods, stulen på kontinenten av svenska terrorister.

Anmäl
2017-05-26 10:48 #14 av: lordgortor

#12 Varför det? På storsvenskarnas nationaldag, 6/6 hissar jag flaggan. Men vår vackra gula och röda flagga. Jag bor ju trots allt i Skåneland.

Anmäl
2017-06-01 20:25 #15 av: Carpinus

Lars Anders Johansson på Timbro och författare till boken "Att dansa efter maktens pipa: kultur i politikens tjänst" upplever sig märka en pågående vänsterradikal kulturrevolution som bland annat kommer till uttryck i en politisering av statliga museer. Johansson skriver:

"Politiker och aktivistiska tjänstemän genomdriver just nu en omläggning av stora delar av den svenska kulturpolitiken i tyst samförstånd. Den kulturarvsproposition som riksdagen röstar om på onsdagen är ett led i en större kampanj som syftar till att centralisera de statliga kulturinstitutionerna och styra deras innehåll bort från folkbildning och kunskapsproduktion och mot folkuppfostran och politiskt agiterande."---

"Den svenska kulturpolitikens historia är sedan 1930-talet en historia av stegvis ökande centralisering och politisering av det svenska kulturlivet."---

"De statliga kulturinstitutionerna, och allra minst museerna, ska inte användas av regeringspartierna och deras aktivistkompisar för opinionsbildning. Kulturarvet och den humanistiska kunskapsmassa som dessa institutioner representerar är hotat av den pågående ”kulturrevolutionen”.--- 

http://www.expressen.se/debatt/museerna-ska-inte-anvandas-av-bah-kuhnke-och-hennes-aktivistkompisar-for-opinionsbildning/

Anmäl
2017-06-02 16:03 #16 av: lordgortor

Äsch. Låt dem hållas. Den så kallade svenska kulturen beror på var i landet du bor och är importerad till stor del.

Anmäl
2017-06-05 12:01 #17 av: Carpinus

#12 "Något annat jag har blivit trött på är den omvända rasismen, att man ser ned på etniska svenskar, på den svenska kulturen och på de svenska traditionerna. Det är ju tragiskt, hur kan man bo i ett land man inte vill vara i? Hur kan man dessutom kräva att landets befolkning ska anpassa sig efter de nyanländas traditioner? Det är ju absurt."---

Aday Bethkinne på Expressen debatt

http://www.expressen.se/debatt/endast-har-i-sverige-har-vi-funnit-frid/

Anmäl
2017-07-02 09:35 #18 av: Carpinus

Det finns en viss missuppfattning om att det är främst de som fötts in i den svenska kulturen som strävar efter att den bevaras. Per Brinkemo pekar på att det ligger i nykomlingars intresse att det finns en befintlig kultur att förhålla sig till, annars kommer man aldrig att få någon förståelse för samhället man skall leva i.  Brinkemo skriver:

"Ingen människa är en ö. Vi behöver varandra, gemenskaper. När man allt mer fjärmar sig från blodsbandbaserade strukturer kan man bli en del av något långt mycket större. Man kan känna ett slags gemenskap med människor man aldrig någonsin har träffat för att man ingått ett kontrakt med en demokratisk, liberal stat, som i Sverige. Därtill krävs nog att man skolas in i berättelsen om det gemensamma. Det handlar om att lära sig ett lands historia, dess kulturella grunder och att ha en förståelse för att landet ser ut som det gör. Den gemensamma berättelsen är viktig, även om den kan få tillskott utifrån.

Jag hör nu inom mig kritiken. Den lyder: ”Men det finns väl ingen enhetlig specifik svensk kultur?” Svaret är: i så fall finns heller ingen samisk kultur, ingen judisk, ingen fransk. Det finns ingen somalisk, ingen anglosaxisk, ingen pashtunsk, ingen dansk. Det finns ingenting. Alla är bara fritt svävande individer som agerar helt utan kontext. Om det är sant får vi stora problem att över huvud taget kommunicera. Som en vän som är psykiatriker sade till mig: Det är den som inte kan generalisera som hamnar på psyket. "---

https://timbro.se/smedjan/nar-klanen-kallar/

Anmäl
2017-07-02 09:53 #19 av: Hayabusa

#18 Intressant text. 

"Jag hör nu inom mig kritiken. Den lyder: ”Men det finns väl ingen enhetlig specifik svensk kultur?” Svaret är: i så fall finns heller ingen samisk kultur, ingen judisk, ingen fransk. Det finns ingen somalisk, ingen anglosaxisk, ingen pashtunsk, ingen dansk. Det finns ingenting."

Exakt vad jag också funderat över. Vad är "äkta" kultur? Var det någon som "uppfann" kultur eller är allt egentligen bara "hitte-på"?

Anmäl
2017-07-02 10:03 #20 av: Carpinus

#19 Stor fråga, men den svenska kulturarvsförnekelsen föddes kanske när någon tog in granen och andra upptäckte att tyskarna varit före?Skämtar

Anmäl
2017-07-02 10:16 #21 av: Hayabusa

#20 Nä, precis...kanske något för radioprogrammet "SöndagsMorgan"? Tänker på deras tävling: "Störts Flest Först". Skämtar

Vem var först med det talade språket? Vad än svaret är så är alla andra språk blott bleka copy cats Skämtar 

Anmäl
2017-08-02 16:43 #22 av: Carpinus

Läser på ledarsidorna.se inledningen till en granskning av svensk kulturpolitik som Ann Heberlein tänker göra, och det slår mig att det är moderaternas blivande kulturpolitiska talesperson och kanske en kulturminister i en eventuell alliansregering som skriver.

"Jag vill påstå att kulturpolitiken – vid sidan av migrations och integrationspolitik – är det viktigaste slagfältet just nu. Där positionerar sig politiker och opinionsbildare i en rad frågor som rör exempelvis nationalism, rasism, demokrati, yttrandefrihet, public service, censur, vårt förhållande till kulturarvet och så vidare. Trots det uppvisar inte särskilt många politiker något större intresse för kulturpolitik. Vad vill de egentligen?"---

Ja, det kan man sannerligen fråga sig! Och en sak är jag fullständigt övertygad om: vi skulle få ett såväl roligare som mindre styrt kulturliv med Heberlein som kulturminister än med Bah Kuhnke. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.