Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1592 ggr
[Carpinus]1
12/16/17, 9:52 AM

Rasmismen det inte talas om

Kvällspostens Federico Moreno har gjort en reportageserie om rasismen mellan invandrargrupper och den antirasistiska rörelsens tystnad inför denna, liksom deras tystnad om det muslimska hatet mot judar. Inför serien skriver han:

"När jag nyligen besökte en ungdomsgård i miljonprogrammet där jag växte upp slogs jag av en sak: De rasistiska och antisemitiska ord som uttrycktes av personal och unga besökare. Det var inte bara en jargong. Det var något djupare. Som om någon gett dem rätten att uttrycka sig rasistiskt, för att alla hade invandrarbakgrund. Många tycker att rasism bland invandrare är svårt att prata om. Knivigt att skriva om. Jag förstår dem."---

Enkla och tydliga strukturer är alltid tacksamma att betrakta. Enklast att identifiera. De onda och de goda. Förövarna och offren. Men världen är inte alltid så enkel att förstå. Därför bör journalistiken inte heller jaga det enkla."---

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/federico-moreno/det-ar-svart-att-prata-om-rasism-som-sker-mellan-invandrarna/

Artikel 1: https://www.expressen.se/kvallsposten/ilskan-mot-antirasisterna-efter-judeattackerna-i-malmo/

Annons:
[Hayabusa]
12/16/17, 10:14 AM
#1

#0 Ja. "När vi ger oss ut för att ta reda på hur något är, snarare än hur det borde vara."

[Carpinus]1
12/16/17, 10:38 AM
#2

En ledstjärna, i dubbel bemärkelse:

"Nalin Pekgul (S), före detta riksdagsledamot, tar på sig davidsstjärnan och går ut i Tensta efter attacken mot en synagoga i Göteborg."---

Redan på sin 50-årsdag tidigare i år önskade hon sig en davidsstjärna för att då och då kunna bära den och markera mot antisemitismen. – I söndags blev jag rasande och bestämde mig för att bära davidsstjärnan i ett år för att som muslim markera och stå upp mot antisemitismen. Det menar hon att fler muslimer måste våga i Sverige och i Järva."---

https://mitti.se/nyheter/pekgul-davidsstjarna-markera/

papa-bear
12/16/17, 11:32 AM
#3

skall man verkligen hårdra det här med rasism, så är även den så kallade bymentaliteten en del av den, för hur ofta har det inte varit bråk  mellan invånare från olika närliggande samhällen där tillmälen om härkomsten kastats mellan grupperingarna, allt för att piska upp en hatstämning mot "de andra". så att invandrargrupper som eventuellt står emot varandra där de kommer ifrån bråkar, är väl inte konstigt, det är väl lika naturligt att det sker som att de tar med sig deras religion hit, så jag förstår inte vad som är så förvånande med det.

[Hayabusa]
12/16/17, 12:00 PM
#4

Inte förvånande - men heller inte OK.  Lätt att fördöma det ena men svårt att erkänna det andra.

[Carpinus]1
12/16/17, 12:14 PM
#5

#3 Bråken mellan samhällen eller mellan samhälle och landsbygd  förekom ju på sin tid, men det går knappast att sätta likhetstecken mellan dem och de våldsamheter som nu bryter ut på svensk botten. 

De här grupperingarna tar inte bara med sig gamla konflikter hit, utan att det uppstår nya mellan folkgrupper som aldrig haft med varandra att göra tidigare. t.ex. Afghaner vs Syrianer (det är 372 mil mellan Damaskus och Kabul).

[Carpinus]1
12/19/17, 7:33 AM
#6

"När rädslan att kallas islamofob och rasist är större än viljan att stötta drabbade, då är alla inte lika värda"- ord som man kanske inte trodde man skulle få höra, och ord som man kanske inte låtsas höra i antirasismens högborg i världen?

"Hatbrott mellan minoriteter hör till de mest anmälda i Sverige, visar färsk statistik från Brottsförebyggande rådet."---

"I södra Sverige har flera stora polisinsatser krävts sedan våldsamma bråk uppstått mellan svensk-albaner och afghaner.I Södertälje har muslimer trakasserats och förföljts av kristna grupper.I Malmö utsätts judar för antisemitiska dåd och glåpord av muslimska invånare."---

"På asylboenden har ensamkommande afghaner tvingats fly från sina rumskamrater på grund av samma typ av etniska och kulturella spänningar som de en gång flytt ifrån. Men mörkertalet är, som i alla typer av hatbrott, ännu stort."---

"Esthtar Faris tycker att den antirasistiska rörelsen i Sverige har fel fokus då den mest fokuserar på vitas rasism och så kallade rasiferades utsatthet av vitas förtryck. – När min mamma kom hit till Sverige upplevde hon mer kontroll från andra araber än vad hon gjorde i Bagdad. Vi bodde i ett invandrartätt område och hon kunde bli bespottad av folk från moskén för att hon ”trodde att hon var europé”."---

"När Eshtar Faris var elva år blev hon trakasserad av muslimska elever i skolan i Trollhättan som inte accepterade att hon inte åt halalkött."---

– De kallade mig ”gris”. Det samma hände mina kusiner. Så här är det för många barn. Det finns en stark intolerans för allt som är annorlunda, en chauvinism, som jag känner igen från min uppväxt i Mellanöstern. Hon upplevde att lärare och rektor stod handfallna. Det saknades handlingsplan, mod och kunskap för att ta tag i problemen. – När rädslan att kallas islamofob och rasist är större än viljan att stötta drabbade, då är alla inte lika värda. Det blir problematiskt när man inte kan hantera alla grupper likadant och sprida kunskap."---

"– Jag bodde sju år i Polen. Där fanns mycket inskränkthet. Men här, där kunskapen och den antirasistiska traditionen är större, upplever jag samma skit som jag gjorde i Bagdad."----

https://www.expressen.se/kvallsposten/rasismen-mellan-invandrare-hatet-forstorde-yayas-familj/

Annons:
[Hayabusa]
12/20/17, 7:24 AM
#7

"Elaine Eksvärd säger att hon aldrig blivit utsatt för rasism av etniska svenskar. Bara av andra invandrargrupper.

– Jag har vänner som är kurder, syrianer, iranier som själva säger att de aldrig hade kunnat komma hem med en svart person. På grund av den rasism som finns i kulturen, säger hon."

Saxat från Kvp

[Carpinus]1
12/20/17, 8:28 AM
#8

#7 Ur samma artikel i KvP: "Hatbrott missas ofta av polis och rättsväsendet, enligt forskare.
"Många tror att brottet bara gäller när invandrare drabbas av rasism från majoritetsbefolkningen. – Jag har sett en del* ifrågasätta om det kan vara hatbrott när den misstänkte tillhör en minoritet, säger Görel Granström, docent i rättsvetenskap som forskar om hatbrott."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/forskare-larmar-efter-kvallspostens-granskning-polisen-missar-rasistdad/

 "En del"*  kan nog vara desamma som Sakine Madon omnämnde i en ledare för två år sedan:  "rasismen försvinner inte av att avsändarna kallar sig underordnade, vänster och antirasister. Och för att de, till skillnad från andra rasister, får applåder och ryggdunkar."

https://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/rasismen-som-far-ryggdunkar/

[Hayabusa]
12/20/17, 1:53 PM
#9

"Expressens artikel ger exempel på rasister som tycker sig ha frikort för att de själva tillhör en minoritet. Hur har de fått det intrycket? Säkerligen för att samhället inte markerat, för att vi suttit fast i en schablonbild: rasism är en vit person med fördomar mot en mörkare."

https://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-vi-maste-sluta-tiga-om-den-ickevita-rasismen/

Tjeja
12/20/17, 2:56 PM
#10

#9 Exakt så! Ett typexempel är flera förespråkare på MKiF som verkligen  (sitter) "suttit fast i en schablonbild: rasism är en vit person med fördomar mot en mörkare."

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
12/20/17, 5:32 PM
#11

Adam Cwejman uppmärksammar i en ledare i GP den importerade rasismen. Han skriver bland annat:

"Det är inom majoritetsbefolkningen som förtryckaren pekas ut. Detta har vi lärt oss från den svenska samtidens antirasistiska ABC. Verkligheten är dock annorlunda.

Ulf Boström, integrationspolis i Göteborg, har beskrivit ”kraftiga rasistiska hierarkier” i förorterna (Expressen 19/12). Detta har varit känt länge för den som vågat lyfta på locket och se vad som hänt i Sverige de senaste åren. Rasismen som uttrycks, framförallt från personer med bakgrund i Mellanöstern, utgör idag det största hotet mot den judiska minoriteten. Men den rasismen slår inte bara mot judar: hot och våld mot andra invandrare i Sverige utövas inte sällan av personer som själva invandrat. Att utöva makt kan även den maktlöse göra, det blev vi varse när Uppdrag Granskning undersökte judehatet i Malmö för två år sedan."---

"Sverige och Europa har ett komplext problem med rasismen som inte låter sig förklaras med gamla kartor över verkligheten. Det är dags att rita upp nya för att förstå utvecklingen. Rasism mellan minoritetsgrupper är ett allvarligt problem som måste bemötas med något mer än fördömanden, vilket svenska politiker är världsmästare på, och pannor i djupa veck."---

http://www.gp.se/ledare/hatet-mot-judar-är-symptom-på-ett-större-problem-1.4947847

[Carpinus]1
12/22/17, 7:02 PM
#12

Malcom Kyeyune tar i dagens GP om det ämne här tråden är ägad åt. Läs gärna hela krönikan.

"Situationen illustrerar också något annat om Sverige, en bitter insikt som vi först nu börjar kunna tala om. Under lång tid har den offentliga debatten kretsat kring begreppsparet offer/förövare, med en lång lista ideologiska och intellektuella konsekvenser som följd. Vi har utgått från att den som det är synd om, den är inte ond, och den som är i något sorts strukturellt överläge, den är det heller aldrig synd om.

Hur väl har detta fungerat? Vad för sorts Sverige har denna attityd lyckats bygga för Malmös eller Göteborgs judar? För Bergsjöns eller Rinkebys HBTQ-personer? Detta harvande utan ände, om svensk slavhandel, om vithetsnormer?"---

"Att vissa svenskar kan hata invandrare eller flyktingar eller gatubarn, det är ju självklart. Alla vet det. Det är så uppenbart att det inte behöver sägas. Men kan invandrare eller flyktingar eller gatubarn också avsky, verkligen aktivt hata svenskar, av helt egen mänsklig fri vilja? Vår kultur är inte byggd för att svara på denna fråga. Ingen vet vad som kommer hända i Sverige om eller när vi yrvaket tvingas att göra det."

http://www.gp.se/ledare/offer-och-dilemman-1.4946106

[Göstage]
4/5/18, 9:23 AM
#13

"De förstör vår kultur", "de är precis som terrorister, förstör allt vi har här uppe. De bryr sig bara om sig själva, de söndrar och förstör precis som IS."---

Å, dessa hatpolitiker! Men den här gången är det inte företrädare för något "högerpopulistiskt" parti i riksdagen som främlingsföraktar, utan en sametingspolitiker. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/jamfor-turister-med-terrorister

Annons:
[Hayabusa]
4/5/18, 9:30 AM
#14

#13 "Förstör vår kultur"??? Nej, nej…det är helt fel sätt att se på saken. Även samer måste omfamna andra "främmande" kulturer och inse att de istället berikar - inte förstör.

[Göstage]
8/14/19, 7:59 AM
#15

#7 Brasilienbördiga retorikern Elaine Eksvärd återkommer på Aftonbladet debatt om rasismen det är ofint att tala om.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare

LBB
8/14/19, 8:23 AM
#16

Jag förstår inte varför ämnet förvånar.

Kommer folk från Mellanöstern så tar man naturligtvis med sig de värderingar man hade hemma.

Och "hemma" har mörkhyade afrikaner och Judar, samt Européer låg status.

Alltså uttrycker man även dessa värderingar i Sverige trots att det är just Européer som håller med både mat, service o bostad.

[Hayabusa]
8/14/19, 10:20 AM
#17

#16 Det blir jobbigt för multikulturens försvarare eftersom det går stick-i-stäv med hur det borde vara. Ett sanningens piller som är synnerligen svårt att svälja.

LBB
8/14/19, 10:47 AM
#18

#17 jobbigt? Det visar väl med all tydlighet att de flesta är lika..

[Hayabusa]
8/14/19, 11:00 AM
#19

#18 Ja - "jobbigt".

LBB
8/14/19, 11:13 AM
#20

#19 ja situation är jobbig för samhället, eftersom vi målat in oss i ett hörn. Som inte blir lätt att komma ifrån.  Men att rasismen finns överallt visas ju med all tydlighet.

Aversionen, hatet, föraktet finner du på platser där det kan vara över hundra år sedan det var en öppen konflikt. Nord/syd i USA. I Belgien , Polen, Tjeckien visavi Tyskar. I Baltikum visavi Ryssar. Och i Mellanöstern visavi Britter, Fransmän  och Judar.

När människor flyttar så tenderar man att skärpa de värderingar som rådde i hemlandet.  Typexempel Svenskar boende utomlands är gärna mer "svenska" i sina värderingar än Svenskar som bor i Sverige. Det är alltså inte förvånande om många invandrare uppvisar den rasism som hemlandet uppvisar.

För att inte tala om dem som kommer från den afrikanska kontinenten…så konfliktfylld den har varit de senaste 100 åren

Annons:
[Hayabusa]
8/14/19, 11:19 AM
#21

#20 När jag skrev kommentaren #17 så var det främst med tanke på artikeln skriven av Elaine Eksvärd (se #15).

[Göstage]
12/26/19, 8:30 AM
#22

Den i dagarna publicerade Norrbyrapporten blottar en rasism som ingen vågat tala öppet om- den arabisk-afrikanska, skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna.

LBB
12/26/19, 10:40 AM
#23

Jag tror inte det handlar om "vågar" Det handlar nog om att skriva om sådant som säljer lösnummer. De flesta som är det minsta intresserade känner nog till att historiskt sett så existerar rasistiska strömningar i alla länder. Mer i en del och mindre i andra. Mellanöstern har en tradition av att värdera människor olika. Slaveriet existerade öppet in på 1900:talet och dolt än idag. Andra folkgrupperingar (Kristna, druser etc.) behandlades och behandlas styvmoderligt av de styrande religiösa grupperingarna. Att dessa värderingar tas med då man migrerar är naturligt. Samma typ av agerande triggade ju kriget i Jugoslavien, så dessa värderingar ligger latent under ytan här i Europa med. De senaste pogromerna mot Judar skedde ju i Polen EFTER andra världskriget som exempel.

[Hayabusa]
12/27/19, 7:02 AM
#24

#22 Sorglig läsning, men belyser problematiken kring den politik som Sverige fört alldeles för länge. Eller kanske hellre - avsaknad av politik.

[Göstage]
10/18/20, 5:33 PM
#25

#7 #15 "När personer med invandrarbakgrund avslöjas med rasistiska och antisemitiska uttalanden så är det dags att vi tar tag i rasismen på riktigt i Sverige", skriver Elaine Eksvärd på Aftonbladet debatt och tackar Hamid Zafar för att han , "om än oavsiktligt, visade en del av rasismen bland oss invandrare som svenskar inte sett. Jag hoppas folk ser nu", skriver Eksvärd.

"Jag har hört syrianer uttrycka ”Jag gifter mig bara med en syrian” som att deras folk skulle vara över andras. Hört afghaner, kurder, iranier med flera kalla oss mörkhyade för smuts och uttrycka sig rasistiskt. Och alla grupper bidrar till förtryck av svenskar med ord som ”jävla svenne” eller ”svennehora”.

Jag hade tack och lov lika många vänner från respektive grupper som stod upp för oss förtryckta – men av rädsla gjorde vuxna svenskar det sällan."---

"I förorten Bredäng var mobbning och rasism vår vardag. Våra svenska konflikträdda lärare sa inte ifrån när barnen uttryckte sig rasistiskt för att – hör och häpna – de var rädda att anklagas för att vara rasister."---

"En vit person måste kunna uttrycka att någon med invandrarbakgrund är rasist utan själv anklagas för samma sak."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/eK8LoK/vi-maste-se-rasismen-som-frodas-i-fororten

  • Redigerat 10/18/20, 5:36 PM av [Göstage]
[Göstage]
10/22/20, 9:59 AM
#26

Malcom X är en ledstjärna för de muslimska revolutionärerna på svensk mark skriver Alen Musaefendić på Kvartal.

"Malcolm X hyllade kraschen som Guds hämnd mot vita människor, som han trodde var bokstavliga reinkarnationer av djävulen. Ändå väljer Rashid Musa – å svenska muslimers vägnar – Malcolm X som ledstjärna i sitt arbete."---

"Den nya rasismen brukar sammanfattas i devisen ”fördomar plus makt” (prejudice plus power), där minoriteter antas vara maktlösa och kan per definition inte vara rasister. Den strikta uppförandekod som pådyvlas andra kräver med andra ord ingen motprestation. I händerna på en mindre återhållsam person som Rashid Musa är det ett retoriskt massförstörelsevapen, som när han skriver i Dagens Arena:

”För det första kan svenska muslimer, till skillnad från vita personer, enligt de islamofobiska föreställningarna om objektivitet, aldrig vara neutrala eller experter inför sakfrågor som berör oss som samhällsgrupp. Utifrån vithetens eurocentriska lins är vi antingen offer eller förövare beroende på frågan som diskuteras.”

Det tål att upprepas: ”…svenska muslimer, till skillnad från vita personer”. Det finns 25 miljoner vita muslimer i Europa enbart."---

https://kvartal.se/artiklar/muslimska-organisationer-representerar-inte-mig/

Upp till toppen
Annons: