Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4319 ggr
Vanja
20

Vad menas med att sajten är SD?

Jag har hört flera gånger nu att man inte kan vara inne på politik och diskutera för att sajten är SD, vad menar man med det? 
Att det finns människor här inne som röstar på SD råder det inga tvivel om, men det finns också människor som röstar på miljöpartiet, vänstern, moderraterna, direktdemokrati och F!. Det är exakt det som gör det till ett politiskt forum. 

Det förekommer såklart ryggdunkar från de som debatterar när någon annan skriver något som de själva håller med om. Det får man ju förstå, det fungerar ju åt båda hållen. 
När någon skriver något som en andra part håller med om kommer denna troligtvis att trycka på "bra inlägg" och kanske skriva en kommentar om att den håller med. 
Oavsett vilken part man tänkt att rösta på eller ens vad diskussionen handlar om. Det gör inte sajten till SD. 

Sen har jag förstått att det är många som skriver här inne som kommer att rösta på SD men det enda man kan göra för att leda diskussionerna åt andra hållet är att göra trådar om andra saker och fortsätta diskutera saker och ting. 

Men finns det trådar där någonanser att det förekommer påhopp från "SDare" på en viss person för att det försöker diskutera med en flock vargar (Beöver inte vara något dåligt att vara varg ;) ) så skicka gärna PM till mig om det. 

Ordet är fritt, så tveka inte att diskutera detta nu då jag skulle vilja ha en förklaring eller två.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
15

Jag har aldrig röstat på SD och kommer inte att göra så i år heller, men trots det så får jag absolut känslan av jag (av en del) sorteras in i "SD-svansen" (vad det nu än betyder…). Märkligt.  

Var och en röstar efter egen övertygelse och borde respekteras för de val man gör.  Varför är det så svårt att acceptera en åsikt som avviker från den egna? Att det finns fler vinklar att se en frågeställning ifrån, är det så omöjligt?

Människor är flockdjur och kommer det till politik så följer den breda massan sina nedärvda beteendemönster dvs "vänsterfolk/högerfolk/whatever" söker sig till media som innehåller "de sina" osv.

Maria
6

#0 Du har ju själv skapat en undersökning och där ser man tydligt vad läsarna härinne röstar på och vem är störst?

https://politik.ifokus.se/discussions/5b7e7341ce12c41177008f1b-vad-rostar-du-pa-2018?discussions-1

Det kanske blir svaret på din fråga?

/Maria

[Hayabusa]
14

#2 …och där ser man att 61% inte röstar på SD. Om vi nu gör frågeställningen "SD mot alla andra".

Karmatarerskanise
22

#2 Det säger ju inget om själva sajten. Sajten har ingen sympati för något parti.

Om nu fler som röstar på sd skriver än andra får ju dom andra ta tag i saken.

Aasi1
10

Tråkigt om de som sympatiserar mer med vänsterpolitik inte känner att de vill diskutera här. Själv är jag en av de som röstar SD och ha tidigare röstat M men jag har full respekt för de som inte har samma politiska åsikter jag. Jag tycker det blir ett väldigt tråkig diskussionsforum om alla som skriver här inne tycker samma sak, röstar likadant och bara håller med varandra. Bästa och mest givande diskutionerna får man om man har en större variation av åsikter. Jag tycker att ni som sympatiserar mer åt V, MP eller Fi, starta några trådar om ämnen som rör deras politik mer så kanske fler hittar hit.

JonasDuregard
22

#0 Jag tror det beror på två saker:

1. Väldigt många av de trådar som startas handlar om att invandrare är dåliga. 

2. Trådar som startas om andra saker styrs ofta om till att också handla om det. 

Svårt för sajtvärden att göra något åt direkt, men det är begripligt att folk tröttnar på det. Möjligen kan man slå ihop trådar som handlar om snarlika saker.

kamera0710
7

#0 En bidragande orsak kan vara att flera som debatterar verkar se det som en naturlag att SD ska ha inflytande i svensk politik, med hänvisning till senaste valresultatet och att de är tredje största parti. Samma personer verkar väldigt upprörda över att alliansen träffade en migrationspolitisk överenskommelse med MP under förra mandatperioden, när MP var tredje största parti…

Har en gång startat en tråd om detta, som jag tyvärr inte hittar nu.

Vanja
17

#6 Jag kan på sätt och vis förstå vad du menar med att många trådar handlar om att "invandrare är dåliga" och på ett annat sätt så kan jag inte förstå det alls. 
Men även om det skulle vara så, betyder inte det att enda sättet att råda bot på det är att de som tycker att "invandrare är bra" startar fler trådar?

Jag försöker starta trådar som skapar diskussioner då jag tycker att det är roligt att diskutera plus att jag tycker att det är bra för alla människor att få uppfattning om hur andra ser på saker och ting och kanske på grund av just andras åsikter ändrar sin egen åsikt. 
Det anser jag vara det enda sättet att få någon att ändra åsikt eller kanske att böja på sitt sätt att tänka - Att visa att det finns andra sätt att tänka och andra faktorer att ta hänsyn till. 

och jag skulle jättegärna vilja att du länkar till de trådar som skrivits som handlar om något och vrids till att "invandrare är dåliga". jag har varit inaktiv väldigt länge och vill gärna komma ifatt med allt jag missat. Kommer såklart inte gå in och ändra i trådar men kan vara bra att se vad jag ska hålla utkik efter. 

#7 Jag är ledsen men jag håller med om att SD ska ha inflytande i Svensk politik, för de art tredje största parti och borde få utnyttja sin rätt att påverka. Precis på samma sätt osm jag hade tyckt att alla nadra partier som vart tredje störst också skulle få det. men betyder det verkligen att sajten är SD? 

Däremot så tror jag att folk kanske var upprörda över att just den migrationspolitiken var rätt värdelös och har lett oss dit vi är nu.

/ Vanja 

[Hayabusa]
12

Migrationsfrågan är absolut aktuell, men även ett ämne som rör upp en hel del känslor (min sagt). Den som är kritisk eller ifrågasättande blir i regel stämplad som ond. Har någon väl blivit stämplad som ond - ja, då drar stormen igång från såväl höger som vänster. Som jag ser det är det ett ämne som är fullkomligt omöjligt att resonera om på ett vettigt sätt eftersom det blir så oerhört polariserat. Men det borde inte vara det. 

För övrigt är, väl, de flesta partier Sverige överens om att invandringen måste vara reglerad. Så, vad är skillnaden..?

annia1
12

Tittar man på det trådar som finns här på sajten så har de allra flesta sitt ursprung fån sånt som stått i tidningar eller varit på tv. Så de speglar i det fallet vad media anser vara aktuellt.

Sen att man skulle anse den här sajten som SD sajt på grund av invandrar/flyktingfientliga inlägg det tror jag inte. För idag går det inte att sätta likhetstecken mellan invandrar/flyktingfientligt och enbart SD. Som Hayabusa säger i inlägget ovan så pratar alla partier om samma saker som SD sagt i flera år.  Och idag är det så att de andra partierna till och med övertrumfar SD när det gäller försämringar/skärpningar gällande invandrare och flyktingar.

Så idag kan man höra till vilket parti som helst om man vill få till förändringar gällande sånt som rör invandrare/flyktingar.

Så om nån som kallar sajten för SD sajt, mot förmodan idag sätter likhetstecken mellan invandrare/flyktingfientligt och enbart SD så har de inte hängt med hur mycket de andra partierna ändrat sig.  Och kan säga samma sak gällande brott/straff som också var nåt som SD var ensam om förut, men som de andra idag är lika "duktiga" som SD.

Och tittar jag på andra sajter här på iFokus där det nu diskuterats inför valet så är det knappt att nån nämner flykting/invandrar eller brott/straff som motargument mot SD. Idag är det andra frågor som tas upp och de frågor som tagits upp på andra sajter mot att rösta SD har knappt tagits upp på den här sajten överhuvudtaget. 

Så jag tror att det finns andra möjliga orsaker bakom. Endera så trampar dom bara på i samma spår som förut. Att dom en gång börjat kalla sajten för SD sajt och sen bara fortsatt med det.

Ett annat alternativ. Att dom utgår ifrån att alla som röstar på SD också delar deras värderingar.
Men så är det ju inte, det har ju även dom som gör analyser  av partiers väljare sagt, att många som röstar på SD ser dom bara som ett missnöjesparti och röstar på dom eftersom man inte tycker att de andra tar väljarnas frågor på allvar och vill få till en förändring.
Idag är det inte så att man röstar på ett parti för att man har samma värderingar/ideologi som partierna utan man röstar utifrån vad dom vill göra. Men det kan vara så att dom som anser sajten vara SD sajt missat den biten.

Ett annat alternativ. Att dom "följer john". Eftersom det parti dom röstar på  anser att SD är ett vidrigt parti så anser dom också det. Om det här skulle vara alternativet så hur blir det den dagen som de andra partierna börjar diskutera/förhandla med SD,  ja den dagen kommer förr eller senare. Troligen under den här mandatperioden. Kommer dom då "vända på kappan"  eftersom deras parti (vinden)  ändrat sig. 

Tyvärr så går det inte att diskutera politiska sakfrågor på iFokus på saklig nivå (förutom här på den här sajten). För är det nåt som SD kan ha sagt då döms man genast som rasist och till och med som nazist. Vilket är konstigt för alla partier har både bra och dåliga saker. Men är det SD så är det enligt vissa automatiskt dåligt. Och det är väl kanske också en anledning till att sajten ses som SD sajt för det är den enda sajt man kan diskutera alla partiers förslag på någorlunda saklig nivå.

Dom som anser sina värderingar vara mer värda än andras kanske ska ta fundera över sina egna. Och hur man dömt andra bara för att dom vill få till förändringar i samhället som de anser behövs och behövts under många år.

Nej jag har inte röstat på SD, men är säker som Hayabusa att jag är "dömd" som SD:are och därmed som rasist.

.

kamera0710
6

#8 Var det då fel av alliansregeringen att utesluta S ur samarbetet, med tanke på att de är Sveriges största parti, medan lilla KD fick ingå i regeringen?

Var det ett "svek" (som många svärjevänner här varit inne på) att alliansregeringen höll sitt löfte att avgå 2014 om det rödgröna blocket blev större?

[Hayabusa]
10

..och där spårade diskussionen ur.

Vanja
10

#11 Ehm, jag anser ju att de tre största partierna ska arbeta tillsammans oavsett. Men det är nog med OT, håll dig lite till ämnet .

/ Vanja 

kamera0710
2

#13 Då är det klart besked i alla fall, nog om det i denna tråd.

Cragan
6

tja är man intollerant mot andra åsikter än sin egen och någon tillåter att de åsikterna får diskturas i annat än dåliga ordalag så kan sidan vara sd eller vad som helst som man inte tycker om.

JonasDuregard
13

#0 "Men finns det trådar där någonanser att det förekommer påhopp från "SDare" på en viss person för att det försöker diskutera med en flock vargar (Beöver inte vara något dåligt att vara varg ;) ) så skicka gärna PM till mig om det. "

Slöseri med tid dock, eftersom personangrepp i praktiken är tillåtna på sidan😐. 

Jag tror att om du vill att vanliga vuxna människor ska diskutera politik på sidan, så måste det vara nolltolerans mot att diskutera person istället för sak. Annars blir nog sidan dömd till att vara en sandlåda, vilket kanske lockar några men knappast leder till någon egentlig politisk diskussion. 

Inlägg i still med "varför måste du alltid […]" kan verka harmlösa till en första början, men leder nästan oundvikligen till ett "du själv då […]" eller ett "ge tre exempel", och så är meta-diskussionen i full gång, och sakfrågan bortglömd.  

En grundförutsättning borde vara att alla trådar startas som ett blankt blad, och att användare håller sina personliga vendettor till PM eller enskilda trådar som handlar om det. Låter man folk gräla om gamla oförrätter i alla trådar så tar det helt över sidan.

Karmatarerskanise
8

"En grundförutsättning borde vara att alla trådar startas som ett blankt blad"

Det hade varit fantastiskt!

Tyvärr helt omöjligt eftersom alla har åsikter.

JonasDuregard
5

#17 Kan du utveckla, varför är det ett problem att alla har åsikter?

Om det är åsikter i sakfrågan ser jag inget problem, om det är åsikter om de som skriver i tråden behöver de åsikterna kanske inte luftas i tråden.

Karmatarerskanise
9

#18 Sajten handlar om åsikter.  Således kan vi aldrig få blanka blad.

[Hayabusa]
9

#19 Så är det - instämmer.

JonasDuregard
8

#19 Läs kontexten du plockade citatet ur, eller förklaringen i #18, så ser du vad jag menar (givetvis inte vilka åsikter debattörer har utan hur de behandlar andra).

Karmatarerskanise
3

#21 Jag läste så klart direkt.

kamera0710
5

En annan orsak till att sajten kan uppfattas som SD är den otroliga fixeringen vid muslimer hos vissa personer. De tycks mena att man inte kan vara en moderat muslim utan att varje muslim med automatik är en potentiell terrorist. Men skuld är inget som går i arv eller bärs kollektivt.

Noterar också i vissa diskussioner att muslimska homofober tycks väcka mer upprördhet än de homofober som är exempelvis SD:are/Svärjevänner eller kristna fundamentalister. 

Samma personer verkar också vara inne på att det är kristendomen vi har att tacka för att Sverige är där vi är. Som ateist skulle jag säga att det är inte tack vare utan trots kristendomen som vi är där vi är.

[Hayabusa]
5

#23 "Men skuld är inget som går i arv eller bärs kollektivt." Det håller jag med om, men inte alla i alla tillfälle…

En del blir upprörda över "problem X" andra över "problem Y" och beroende på vilken sida man står på, så är det en förkastlig jämförelse.

[[eskils_]]
7

#23 "En annan orsak till att sajten kan uppfattas som SD är den otroliga fixeringen vid muslimer hos vissa personer. De tycks mena att man inte kan vara en moderat muslim utan att varje muslim med automatik är en potentiell terrorist."

Det där låter konstigt. Kan inte påminna mig ha läst någon kommentar i sajten som menar att man inte kan vara en moderat muslim. Du får nog ge några exempel.

[Hayabusa]
6

#25 Om det existerar ett problem kopplat till en specifik religion måste det gå att diskutera detta utan att bli kallad …-fob. Vad det gäller kollektiv skuld (eller nedärvd skuld) så ser vi ju det (som rumsrent tydligen) även inom område typ "eftersom det är en maktstruktur så är det befogat med kollektiv skuld".  Den historiska skulden, mäns skuld, vita människors skuld osv Ibland är det OK att tala om kollektiv skuld - ibland inte. 

En annan fråga: Om Politik iFokus är "SD", finns det andra sajter på iFokus som kan kategoriseras enligt partipolitik? Om ja - varför?

kamera0710
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 Bifogar en skärmdump som konkret exempel och länkar till tråden ifråga.

https://politik.ifokus.se/discussions/579c8c018e0e741f44000051-dom-har-har-vi-i-europa

[Hayabusa]
8

Att denna tråd finns här är ett tecken på att det är högt i tak. Det är väl bara positivt? Ska vi inte kunna diskutera det som känns obekvämt i den egna sfären?

[11:11]
6

Att politik iFokus skulle vara SD tror jag inte ett skit på. Däremot så kan jag tänka mig att några SD medlemmar kommenterar här och det gör inte mig någonting.

Sugar Mist
8

Jag tror nog snarare det beror på att majoriteten av inläggen/medlemmarna här är väldigt högersympatiserande och jag har sett att många trådar kastar skit på vänsterpartier, vilket säkert gör att folk, bland annat jag, väljer att avstå från att skriva här.

-

Maria
6

#30 Jag är en bland dem.

En gång i tiden var jag t.om Medarbetare härinne men fann att det inte passade mig.

/Maria

[NeferNefer]
7

#32: Jag blev ju rejält bortjagad härifrån, men jag tar risken och gör det här enda inlägget för att bekräfta att det är som Sugar Mist och Maria med flera skriver.

[Hayabusa]
6

Det finns nog inget forum som passar precis alla.

Magi-cat
7

Instämmer också med Maria och Nefer m.fl. Personangrepp ska man inte behöva finna sig i. 

Den förkrossande majoriteten av alla inlägg går ut på just ett och detsamma och det blir bara för beklämmande i längden.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Aasi1
8

#30 Jag är en av dem som sympatiserar med SD och har diskuterat här. Jag vill kunna utrycka mina åsikter men samtidigt tycker jag att de som inte alls tycker som jag också ska vilja diskutera här. Jag tycker att det är viktigt att det är högt till tak samtidigt som diskussionen ska kunna hållas med god ton och respekt för varandra. Om ni som tycker annorlunda slutar att diskutera här för att det är för mycket SD så blir det ju ännu mer SD diskussioner. Finns trådar man blir avstängd ifrån bara man utrycker minsta tendens att man inte tar avstånd från SD. Starta egna trådar om de andra ämnen som ni tycker är viktiga. Jag har försökt starta trådar som handlar om annat än SD politik för att fler ska känna sig välkomna att vilja diskutera.

[Hayabusa]
2

I de fallen är valfriheten en befrielse. Det är svårt att bli vinterbadare om man är frusen av sig.

[Hayabusa]
6

#35 Instämmer. Dessutom - finns det något annat forum på iFokus där "högeråsikter" är välkomna? Eller åsikter som pekar i riktning mot SD?

Draken
20

Jag har suttit och läst igenom en hel del trådar på siten nu under morronen. Och jag kan inte påstå att sidan är enbart SD-inriktad.
Däremot så, som flera andra också påtalar, är det nog den enda siten på iFokus, där man faktiskt vågar tala om att man röstar på SD utan att bli uthängd och idiotförklarad.

Ja, jag röstar på SD, jag har tidigare röstat både på KD, trots att jag är Ateist, och  M.

Jag gjorde misstaget att vara med att rösta fram moderaterna det året de vann. Och jag säger inte att jag inte gör ett misstag nu, genom att rösta på SD.

Men jag, som många andra i Sverige, inser att det behövs en förändring, Sveriges brottsstatistik exempelvis, har ökat drastiskt på senare år, bilbränder, våldtäkter,gruppvåldtäkter, hedersmord, bussar som kör in i stora köpsentra, självmordsbombare etc.etc.
Visst fanns det brottslighet i Sverige för 20-30 år sedan också, men inte i den utsträckning det finns nu.

Jag jobbar  inom akutsjukvården, och vi går på knäna. Det finns inga ressurser eller personal, det finns inga pengar att anställa folk, eftersom miljarder går till invandringen varje år. Pengar som kunde ha lagts på annat.

Skolorna är under all kritik,  eleverna bromsas, för att andra elever skall hinna med i samma takt, därför att lärarna inte orkar med. Vissa lärare vill inte ens vara i vissa klasser,, eftersom de blir kallad bl.a "svennefittor" (ursäkta svordomen, men det är det lindrigaste jag har hört i öknamn), elever som vägrar lyssna och flyger runt som gehun och stör alla andra elever.

Ber på förhand om ursäkt för att inlägget kanske blev lite krasst och riktad, men tyvärr, det är så det ser ut inom vissa områden just idag.

Några av mina bästa kompisar är av utländskt ursprung, flera av mina kolleger kommer från Syrien, Indien,Afrika,Asien etc. har inga problem överhuvudtaget att jobba med dem eller umgås med dem.

Så nej, jag är inte rasist, jag är realist.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

6

Rovfisk - Bra sagt.

Ess1
8

Jag instämmer med bl a  #30, 31, 32 och 34.

Det är en otroligt låg nivå på diskussionerna här.

De flesta trådar och inlägg går ut på att smutskasta allt och alla som inte står långt ut på  högerkanten. Personangrepp är tillåtna här, och när någon för en gång skull försöker vidga debatten och tycker annorlunda, utsätts denne genast för en mer eller mindre folkmobb. De som är aktiva  på den här sajten skulle jag inte vilja möta på en mörk bakgata, när jag sett vilka aggressioner som kommer fram.

Givetvis är det inte bättre med sajter där samtliga åsikter som inte delas av sajtvärden plockas bort.

Sakliga debatter hade varit intressant, men inte denna pajkastning som den här sajten vimlar av.

8

Rovfisk - Jag tror att vi pratar om samma sida.
Jag skrev mina två första inlägg där och båda blev raderade direkt.

I det första inlägget så skrev jag - Jag tycker att ordet "rasist" används hursomhelst. Det kommer att förlora sitt värde till slut om det fortsätter såhär i samma riktning.

I det andra inlägget så skrev jag till en annan person i tråden - Så du tycker alltså att bara vita kan vara rasister? Det låter väldigt rasistiskt tycker jag.

Men det tyckte dem tydligen inte om.

11

Jag är själv invandrare och hatar hur ursprungsbefolkningen blir behandlade utav oss invandrare. Det är vi som ska rätta oss efter deras traditioner och inte tvärtom. Sen får man gärna komma med förslag tycker jag, men dem rösterna ska inte vara högre än ursprungsbefolkningens.

Det här påminner mig om hur amerikanerna tog över indianernas land. Snart så kommer svenskarna också få leva i reservatet.. om ingen sätter stopp för det.

[NeferNefer]
7

#42: Oj, det här har jag inte läst något om förut. På vilket sätt behandlar invandrarna samerna och kvänerna illa, och vad har du för källor till det? Jag har frågat mina föräldrar (de är invandrare) men ingen av dem kan påminna sig om att ha varit elaka mot samer eller kväner, men de kanske missade det … och varför ska svenskarna hamna i reservat för att invandrarna är taskiga mot samerna och kvänerna? Så många frågor väcks av ditt inlägg.

[Jimmy.L]
16

#40 När jag tog över denna sajt var den förra sajtvärden så lessen över alla påhopp hon fick för att hon tillät alla att skriva här. 

Jag fortsatte i samma spår med att följa dom riktlinjer som grabbarna bakom iFokus ville att det skulle vara en sajt för alla och tonen skulle vara bra.  Men jag stod inte ut med att höra att jag var rasist, nazist, kommunist, vänsterkramare, krigsgalen med mer. 

Det spelar ingen roll vad man försöker med dom som hatar kommer alltid att hata. 

Och det var inte så kallade rasisterna som var värst utan den "goda sidan" dom som påstår sig vara trevliga.

[Hayabusa]
10

#44 Ja, det kan jag mycket väl tänka mig…

JonasDuregard
6

Nu var det ju ganska långt ifrån att "alla fick skriva", till exempel fick man inte kritisera sidan (och det står fortfarande i reglerna att man inte får det). 

Kritisera andra sidor är också tydligt i reglerna att det är förbjudet, med skrivförbud som påföljd.

Draken
9

#41 Ordet rasist, det är ett fult ord, och det har blivit mer och mer att det används i fel sammanhang. Ordet används endast när vi svenskar uttalar oss negativt om andra folkslag …Men vad de inte tänker på, är att många är även rasistiska mot OSS i vårat land.

*Barnen sjunger inte längre nationalsången på skolavslutningarna

*Det är 5 eller 6 år sedan jag var på en julavslutning i kyrkan

*Anhöriga vägrar låta viss personal ta hand om deras släktingar, varför ?….jo därför att de är kvinnor och visar både hud och hår ….

Listan kan göras väldigt lång, men jag tycker att de få punkter jag har skrivit ner här ovan också kan räknas inom rasism …mot oss svenskar.

Det blir ramaskri om vi gör eller säger något som strider mot vissa religioner, men om dessa religioner gör samma sak mot oss, ja men då är det ju helt okej….var finns logiken i det ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maria
5

#47 Jag är 56 år och har ALDRIG varit på en skolavslutning i kyrkan. Varken vid jul eller sommarlov.

/Maria

Draken
5

#48 Då har du förlorat något helt underbart. nej jag är inte kristen, men barnen har haft julavslutning i kyrkan i alla år, enda sedan våran äldste (nu 30 år) gick i förskolan. Enda tills för 5-6 år sedan, då blev det helt slut på det. Andra elever och föräldrar kände sig kränkta och tyckte det var mycket obehagligt, så skolorna tog bort avslutningen i kyrkan för alla barn.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maria
4

#49 Varför det?

Vi hade jättefina avslutningar på skolgården om vädret tillät eller i aulan. Aulan i våra gamla skolor i Göteborg är oftast en fantastisk sal och det var väldigt högtidligt.

https://www.google.se/search?q=schillerska+aula+bild&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwj9v8TJsKbdAhVE2SwKHYhcAosQsAR6BAgFEAE&biw=1242&bih=574#imgrc=3koKiNY0igGJ9M:

/Maria

[Jimmy.L]
7

#46  Om man nu ska få ordning på en sajt så måste man väl förhindra påhopp eller har jag fel?

kamera0710
4

#49 De som känner sig kränkta kan gå till kyrkan så mycket de vill på sin lediga tid. Skolor ska vara religiöst neutrala, för barnens skull. Som den liberale ledarskribenten Sakine Madon påpekat: "Barn är inte sina religiösa föräldrars maskotar."

Draken
4

#50 Julavslutningarna i kyrkan har varit helt fantastiska. Med tända ljus och uppträdande av barnen. Visst har de försökt få till mysfaktorn även i skolan aula eller gymnastiksal, men det blir inte riktigt samma sak.
Men jag tror absolut att ni har haft bra avslutningar även fast ni inte har varit i kyrkan, det var bara min egen reflektion att du hade missat något underbart. ber om ursäkt om du tog illa vid dig, det var inte min mening.

#52 Nu missförstår du mig. Det var inte svenska föräldrar och barn som kände sig kränkta, utan det var utländska föräldrar och barn.

Jag siterar en av de andra föräldrarna när diskutionen pågick som värst:

"Det är inte okej att våra barn skall behöva sitta och lyssna på era irrläror. Allah är den som är den sanna guden, och ingen ska försöka övertyga mig eller min familj om något annat"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[[eskils_]]
6

#28 och #37 Håller med! Det är väldigt skönt att det finns en sajt där alla slags politiska åsikter kan läggas fram, huller om buller. Då finns chans till intressanta diskussioner om olika sakfrågor. Tråkigt om några drar sig ur för att "den andra sidan" verkar vara fler eller mer högröstad. Alltid kan man lära sig av varandra eller få nya perspektiv när åsikter bryts mot varandra. Och är man inte intresserad av ämnet i en tråd så struntar man i att läsa den.

Självklart ska man inte ägna sig åt personangrepp eller smutskastning!

#30 Du skriver att många här "kastar skit på vänsterpartier". Jag är ju rätt aktiv här, du kanske menar mig? Igår t ex skrev jag om en V-kandidat som dömts till fängelse för våldtäkt och sexuella övergrepp mot barn i flera år, och jag skrev om att sossarnas lögner på arabiska om M och SD har visat sig komma från ett konto i Kuwait. Kallar du det för att kasta skit? Jag kallar det för information.

Jag skrev för ett tag sedan en fråga på en annan sajt i en tråd om asylsökande. Min kommentar blev borttagen, och sedan blev jag ombedd (i vänliga men klara ordalag) att inte skriva mer där, eftersom sajtvärden inte vill ha "SD-propaganda" där. Jag respekterar värdens begäran förstås.

#31, 32 och 34. Jag hoppas och tror att ni inte har blivit ombedda av sajtvärd/medarbetare att lämna denna sajt? Kom igen, diskutera mera! 👍

#16 och #46 Jonas, du skriver att personangrepp i praktiken är tillåtna här och att det inte är tillåtet att kritisera sajten. Det går väl inte ihop? Skulle värden bryta mot sina egna regler? Du vet ju att det är värden som avgör vad som är Personangrepp. Och du kritiserar ju sajten därigenom.

Maria
6

#53 Du är ju inte ens kristen så varför försvara en lokal så ivrigt? Kyrkorna finns inte till för "mysfaktorn".

/Maria

kamera0710
2

#53 Läste kanske för hastigt, men den som vill ägna sig åt religion, kristna, muslimer och alla andra, kan fortfarande göra det på sin fritid.

[[eskils_]]
4

#44 "När jag tog över denna sajt var den förra sajtvärden så lessen över alla påhopp hon fick för att hon tillät alla att skriva här."

Så hemskt, vilken odemokratisk mobb, rena DDR! 😮

#55 m fl Att förlägga viktiga livshändelser som dop, bröllop, begravning, skolavslutningar till kyrkor har den fördelen att kyrkor (i allmänhet) är vackrare rent arkitektoniskt och mer utsmyckade än t ex en kommunal lokal. Och dessutom har de bättre akustik för musiken och sången. Så även om man inte är troende kan det bli en stark och fin upplevelse. Jag tycker man kan ha omröstning i skolorna för eller emot avslutning i kyrkan. Majoriteten vinner, och de som absolut inte vill dit ska förstås inte tvingas.

Maria
5

#55 Att dop sker i kyrkan säger ju sig själv men att nyttja kyrkans lokaler för övrigt bara för lokalens skull känns för mig lite märkligt.

/Maria

[Jimmy.L]
8

#57 Ja hon var desperat att få någon att ta över sajten. Hon var så tacksam när jag var villig att ta över. Strax efter lämnade hon iFokus vilket är tråkigt för hon var väldigt trevlig. 

Men så är det tyvärr när vissa inte fattar hur dom beter sig.

kamera0710
1

#58 Det är inte alla dop som sker i kyrkan.

Maria
3

#60 Jag svarade #57 som skrev:

Att förlägga viktiga livshändelser som dop, bröllop, begravning, skolavslutningar till kyrkor har den fördelen att kyrkor (i allmänhet) är vackrare rent arkitektoniskt och mer utsmyckade än t ex en kommunal lokal.

Då är ju dopet det enda som är riktigt kyrkligt. Det behövs en präst så att säga.

/Maria

Sugar Mist
6

#54 Jag menar rent generellt, jag upplever att det generellt på det här forumet är pajkastning på vänsterliggande partier, att detta är en sajt där man näst intill alltid tar upp dåliga saker om vänsterpartin och ser sällan något utav det dåliga från högern, utan mest hyllningar och prisande av dessa parti.

-

[[eskils_]]
7

#62 Det kan ju bero på att många människor är väldigt missnöjda med den nuvarande regeringen, se t ex den här tråden. Och det är väl så att det pågår stora förändringar, med stora spänningar och känslor, i samhället idag.  Självklart gör höger- och mittenpartier fel också ibland. Ingen människa är perfekt och inget parti heller.

Du kan ju skriva lite själv här, så blir det mer balans? T ex försvara partierna på vänsterkanten när du tycker att de blir utsatta för pajkastning, dvs ogrundad kritik.

Vanja
6

Jag äskar denna tråd och allt ni skriver i den. Och det gäller varenda en av er. Även om en del svar kan vara kritiserande mot själva sajten och mot mig så kan jag hantera det. Det viktiga med denna tråd är att alla får uttrycka sig om sajten så att jag kan försöka att förbättra den. 

Och jag vet om att det är många här inne som röstar på SD (Jag gör inte det), men de är lika välkomna att diskutera som de som rösta V eller liknande. Det enda jag kan vädja om, är att fler som rösta Vänsterhåller gör inlägg, jag vill ha fler trådar och diskussioner om allt. Och jag kan inte själv stå för alla inlägg. Så snälla, skriv trådar! har ni frågor eller funderingar är det bara att skicka ett PM , jag är inte svår att ha att göra med.

/ Vanja 

2

Rovfisk - Jag tycker att det är mysigt att sitta i kyrkan och lyssna på när barnen sjunger.

Jimmy.L - Jag förstår hennes desperation…
Det var en ung kvinna som nyss tog bort sitt medlemskap här efter flera årstid på grund av att en annan kvinna (som är med i den här tråden just nu) började förfölja henne, bland annat.

Vanja
5

#65 nu är du väldigt nära på att bli avstängd. Det där är ett påhopp mot någon i tråden och det tolererar jag inte. Det här är din sista varning.

/ Vanja 

8

Vanja - Varnar du mig? Jag tycker i alla fall inte att det var ett påhopp eftersom att ingen vet vem hon är. Hade dem vetat vem det var så skulle det vara annorlunda.

Men en sak tycker jag ändå är lite konstigt.. att hon får hänga ut andra men ingen får hänga ut henne. Ska det inte vara rättvist för alla? Jag tycker att det var tråkigt när hon hoppade på den här kvinnan och ingen brydde sig. Men när någon hoppar på henne… då jävlar blir dem avstängda och så vidare.

Skulle någon bestämma sig för att hoppa på henne, så hade jag bara sett det som Karma och ingenting annat.

- Behandla andra så som du själv vill bli behandlad, helt enkelt.

annia1
3

När det gäller avslutning i kyrkan. Jag är över 55 och kan inte komma ihåg att vi hade nån avslutning i kyrkan. Däremot har mina syskonbarn haft det och det äldsta är över 30.

När barnen har sin avslutning i kyrkan så är det inte nåt religiösa inslag med utan det är mer en vacker inramning/lokal. Och nog är en kyrka vackrare än en aula.

Och med tanke på att det i vissa kommuner finns rätt många barn så behöver man större lokaler. Vilket kyrkan faktiskt är en stor lokal som inte bara kan ta emot alla barn utan även föräldrar. Var väl i våras det var skriverier i nån tidning att inte båda föräldrarna skulle kunna följa med för det fanns helt enkelt inte plats.

Och ja, man kan tycka en byggnad är vacker även om man inte hör till just den tron. Jag är inte katolik, men st peterskyrkan i rom är enormt vacker invändigt. En byggnad/plats som jag skulle rekommendera alla att besöka oavsett tro eller avsaknad av tro.

.

Vanja
3

#67 det spelar ingen roll om du anser att hon hängt ut någon. Hon har inte gjort det på denna sajt så därför är det inte ens relevant. Nog om det.

/ Vanja 

Cragan
3

#59 det är nog en del av problemet med att vara värd på en så laddad sida som politik är många som vägrar rubba sig i sin tro o ser dom något dom anser vara fel så flyger dom gärna på värd och medisar för att det får stå något dom ej håller med om på sidan.
krävs tjock hud för att sitta som värd på en laddad sida men sen spelar det ju ingen roll hur tjockhudad man är förr eller senare så gnager skiten sig igenom

[Jimmy.L]
3

#70 Visst är det så.

kamera0710
5

Ett exempel till på varför sajten kan uppfattas som SD. I länkad tråd, om att förbjuda religiösa friskolor, ägnar sig en person åt tankeläsning av upprörda MUSLIMER (!), men kan inte källhänvisa till några av dessa. Han "bara vet" att det är MUSLIMERNA som är bekymret…

https://politik.ifokus.se/discussions/577168b98e0e7468f1000301-gymnasieminister-vill-forbjuda-religiosa-friskolor

[Hayabusa]
7

#72 Tänk vad befriande det är att du KAN skriva exakt så här. Det är inte överallt det funkar…

Magi-cat
5

#73 Och tänk att du kan säga som du gör och samtidigt bara måste utdela en känga…

[Hayabusa]
4

#74 Kan du skriva vad som helst överallt? Nej, det kan du inte.

Magi-cat
4

#75 På tal om retoriska frågor?

Ingen kan skriva vad som helst var som helst, så din "fråga" är ointressant.

[Hayabusa]
6

#76 ❤️

PS Extra trevligt för kamera0710, att hen  får det utrymmet här då…

[Thiah]
7

Jag kan tycka att det blir antingen eller väldigt lätt här inne. Att diskutera nyanser i frågor verkar svårt då flertalet medlemmar är hårdnackat säkra på sin sak och därmed stämplar andra väldigt lätt. Däremot gillar jag att det är ganska högt i tak här inne och att alla får komma till tals/ skapa trådar om olika ämnen.

[Hayabusa]
5

#78 Det är min bild också.

1

annia1 - Då skulle du ha kommit hit till våra skolavslutningar. Det var så fullt i kyrkan så var man inte där i tid så fick man stå utanför och lyssna istället.

Maria
4

Jag tycker det är märkligt att man tar för givet att kyrkan ska upplåta sina lokaler då en hel del som går dit t.om har gått ur svenska kyrkan. Många gånger de som gapar värst tycks det som.

/Maria

JonasDuregard
3

#81 Med tanke på hur mycket statsbidrag de får för att underhålla de kyrkorna låter det ganska rimligt 🙂.

Maria
3

#82 Absolut. Därför är de ju öppna för alla.🙂

Det jag mest tänkte på är det "moraliska" hos den enskilde individen.

/Maria

kamera0710
3

#73 Ja, personligen tycker jag att det är ganska högt i tak här. Men eftersom frågan är varför sajten av en del uppfattas som SD har jag sagt vad jag tror. Därför försöker jag att undvika att leka martyr och tjata om "åsiktskorridor" och liknande om jag inte har något konkret exempel. 

Ännu en orsak till att sajten kan uppfattas som SD är ju att många Svärjevänner älskar att ta upp hur modiga de är och hur andra minsann försöker tysta dem. Det verkar hårt att vara Yttrandefrihetens Ädla Riddare…

[Hayabusa]
5

#84 Den som ligger till vänster, partipolitiskt, kommer så klart att uppfatta sajten som "SD-vänlig" eftersom SD-sympatisörer (eller var& en som ligger till höger) de facto får utrymme - vilket då upplevs som att sajten legitimerar avvikande åsikter. Jag anser att det är en bristfällig syn på saken eftersom ett censurerande raster skapar "lågt i tak". Finns det åsiktskorridorer? Ja, det anser jag. Helt klart.

kamera0710
3

#85 Men här på sajten har väl ändå Svärjevännerna ganska bra möjlighet att gråta ut över hur de smutskastas? Ett exempel här, när jag startat en tråd efter att en Svärjevän önskat att meningsmotståndares döttrar ska våldtas. (Den stängdes dock apropå åsiktskorridor, ansågs inte höra hemma på sajten.)

https://politik.ifokus.se/discussions/56a8a9788e0e7428fc0006ca-invandringskritikernas-stora-manniskokarlek

[Hayabusa]
4

#86 Det ska vara högt i tak, det är min åsikt. Min kommentar om åsiktskorridorer var inte riktad till denna sajt utan rent generellt - att de existerar (om inte nödvändigtvis här).

Draken
1

#55 det handlar mycket om tradition också,. Nej, jag är inte kristen, men jag anammar de traditioner som jag är uppvuxen med, och jag vill att mina barn skall få möjlighet att växa upp med de traditionerna också.

Jag är ateist, men jag gifte mig i kyrkan, alla mina barn är döpta i kyrkan ….Tradition.

#56 Som jag skrev ovan, så handlar det om tradition för mig. Jag hade en underbar uppväxt hos båda mina föräldrar, mor och farföräldrar. De traditioner som vi hade när jag var liten, vill jag att mina barn skall ha en möjlighet att också få. Där ingår bl.a julavslutning i kyrkan. Med prästen som älskar att höra sin egen röst, så barnen börjar skruva på sig. Barnen som går längs mittgången i sina lucialinnen, stjärngossarna och pepparkaksgubbarna som följer efter medan de sjunger Luciasången m.fl.
Maken har samma traditioner med sig från sin barndom.

#57 Just så jag …och de flesta andra föräldrar (svenska föräldrar)….. också tyckte. Vi frågade tom om vi inte kunde ha en omröstning i klasserna, men det gick inte att genomföra, därför att alla skall ha en möjlighet att kunna vara med på julavslutningen.

#62 Lite samma sak som jag ( "högervriden") känner när jag läser och skriver inne på andra siter.

#68 Håller med, det enda man egentligen kan påstå är ett "religiöst inslag" är väl att prästen berättar vissa delar av julevangeliet. Men utöver det så är det ingen religion inblandat, förutom just att det är en kyrka.
På barnens julavslutning ifjol, så kunde bara en av oss följa med pga.platsbrist. Äldre syskon, far och morfäräldrar blev jättebesvikna över detta. även den av oss som inte kunde följa med.  barnen blir ju också ledsen, för de brukar ju uppträda.

#81 Jag kan även erkänna att jag gick ur svenska kyrkan för flera år sedan. Men varför skall mina val drabba min familj, mina släktingar och alla andra som finns i min närhet ? Det är väl inte deras fel att jag gör de val jag gör ? Både maken och barnen (även de vuxna) är med i svenska kyrkan. Det var mitt val att kliva av, inte alla andras ? Jag förstår inte vad du menar med ditt inlägg.

#82 Ja dels det, och sen, mig veterligen, har svenska kyrkan aldrig någonsin nekat att upplåta sina lokaler, oavsett om det är en skolavslutning, eller vad det nu är ?

#83 Jag ställer mig återigen frågande. Vad är det du menar egentligen, som jag tolkar ditt svar, så skall inte jag kunna vistas i kyrkans lokaler, eftersom jag inte är med i svenska kyrkan ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
6

Jag har flera gånger skrivit vad som hänt här i Södertälje, då möts jag av att det är lögn, stämmer inte, måste ha varit svenskar eller att man är rasist av "vänstern".

Maria
1

#88 Det är klart att du kan. Kyrkan är öppen för alla. Det är en samvetsfråga tycker jag😉

/Maria

Draken
3

#89 Tyvärr är det ofta så. Du är inte ensam.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

JonasDuregard
8

Bra exempel på tråd som spårar ur:
https://politik.ifokus.se/discussions/5b8cea178e0e74093f006b49-radda-ett-aborterat-foster

"Varför är det ingen här som pratar om stenkastning" är en ganska underlig fråga i en tråd om abortgränser 🤔.

kamera0710
1

#89 Visst, kommer det upp konkreta exempel är det bra om det påtalas.

[Jimmy.L]
8

#93 Jag har ju gjort det, senast för någon vecka berättade jag hur invandrarungdomar under inledning av Pride rev ner regnbågsflagga och sprejade bögjävlar på en vägg för några år sen sen dess hissar man inte den flaggan här. Enligt en på sajten så var det svenska ungdomar som hade gjort det trots det inte finns svenska ungdomar här påpekade jag, då var jag en rasist istället. 

Hur anser du att man ska kunna föra en saklig diskussion när man inte blir trodd?

Har berättat om familjen jag känner som tvingades flytta här ifrån efter dom fått smällare i brevlådan, stenkastning på fönstren och barnen jagade. Då även med länk till LT och det var polisanmäld inte ens då blev man trodd. 

Finns liknande fall här i området men vissa tror ju inte på detta. 😕

Så här skrev en äldre dam på Facebook med finska rötter som bor längst ner med en uteplats i området.

"Nu kastar invandrarkillarna sten på mina fönster, utsända av föräldrarna för att få min lägenhet. Jag flyttar gärna om det bara fanns lediga och billiga hyreslägenheter".

Så jäkla vidrigt att man skyddar dessa säger jag. 🤮

kamera0710
3

#94 Inga invändningar. Min poäng var att vissa som säger sig vara så nedtystade är så svepande. Du tar ju upp konkreta exempel och det du tar upp är vidrigt, inte tu tal om det.

[Jimmy.L]
4

#94 Exakt men vissa anser ju att det är falskt och rasistiskt att berätta om sådant. Det gör ju att man tappar tilltron och ifrågasätter andras historier och länkar om dom nu inte tror på mig och kallar mig SD så varför ska jag inte bemöta dom på samma sätt med att kalla dom för vänsterextrema eller PK.

[VSK]
2

Tråkigt att du inte förstår poängen, men det är ju inget nytt.

[[eskils_]]
5

Jag tycker också det är väldigt viktigt att det är högt i tak i en politiksajt, så att alla får komma till tals. En diskussionssajt där alla bara applåderar varandra blir ju snart rätt ointressant. 😴 Jag håller med Vanja om att det är tråkigt att så få på "vänsterkanten" skriver här.

Antar att jag, liksom Hayabusa #1 betraktas som SD. Fast jag har aldrig röstat på SD och kommer kanske inte att göra det den här gången heller. Vissa politiker m fl skulle säkert vilja förbjuda folk att lyssna på eller rösta på SD, om det bara vore lagligt. När SD utmålas som "Det Förbjudna Partiet", då blir jag rebell och väljer att lyssna på vad och vem jag vill. Jag är inte lydig undersåte, jag är medborgare i ett fritt land!

Och jag försvarar den som jag tycker blir orättvist angripen.

Och jag tycker att sanningen ska kunna sägas.

Man väljer ju att rösta på det parti som man tror är bäst för Sverige. I min familj och bekantskapskrets finns nog alla riksdagspartier representerade. Där finns också både svenskar och invandrare från flera olika länder. Och det är bra folk allihop! 👍

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.