Rätten att få bestämma över sin död #2
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2025-11-07 08:55 av Pyttelite
På torsdag sänder SVT "Min död är min" av Tom Alandh. Den handlar om den folkkäre kompositören Stefan Nilsson, som på grund av långt gången ALS valde att ta sitt liv i ett assisterat avslut på svensk mark den 25 maj 2023. Filmen, som kan ses på SVT Play till den 23 maj 2026, lär väcka den debatt som på sistone gått på viss sparlåga.
- Redigerat 2024-05-20 15:09 av Fornöga
En viktig fråga att diskutera och som borde utredas ordentligt tycker jag!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Anser att alla människor bör få ta det beslutet oavsett vad.
Vem är du eller jag att bestämma att en människa ska leva ett liv i tortyr bara för att någon är egoistisk nog att tvinga denna att leva i väntan på döden för att må bättre av det själv.
Tänk dig själv att leva ett helt liv i väntan på att äntligen få dö…
Visst en person kanske ändrar sig. Men kanske inte.
Lite som med rätten att byta kön då.
Enda skillnaden är att det ena garanterar att man aldrig lider igen.
"Frågan tycks politiskt stendöd. Men är det värdigt en modern demokrati att inte ens utreda om det bör finnas alternativ för människor som lider av obotlig och livshotande sjukdom?", skriver underläkaren Jesper Strömbäck Eklund på Expressen kultur efter att ha sett Tom Alandhs dokumentär om Stefan Nilssons livsavslut.
- Redigerat 2024-06-16 16:01 av Fornöga
Jag tycker att det är en viktig fråga och jag hoppas att det ska bli möjligt att själv välja alternativ.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Björn Natthiko Lindeblad var 60 år när han valde att avsluta sitt liv med dödshjälp efter en tids kamp mot sjukdomen ALS.
Nu berättar hans bror, Hans Lindeblad, om avskedet och känslorna över beslutet.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bjorn-natthiko-lindeblads-bror-om-dodshjalpen-fint/
I en mørk strikkejakke over en grå T-skjorte. Med håret pent til siden og to snille øyne bak tynne brilleglass. Slik satt han i TV-studio. Rolig. Noen ganger med et lite smil om munnen.
Läs mer här:
Drabet på Mariann Preisler fandt sted på plejehjemmet Dronning Anne-Marie Centret på Frederiksberg mellem 26. december om aftenen og 27. december 2023 om morgenen. Den 81-årige Ebbe Preisler er sigtet for at have dræbt sin et år yngre hustru med en overdosis metadon.
Läs mer här:
Aktiv dödshjälp kan bli lagligt i England och Wales efter att brittiska parlamentet sagt ja till ett lagförslag i frågan.
#9: Det ska till en omröstning innan det är slutligt bestämt men man är på god väg - vilket jag tycker är en framgång.
The rate of medical assistance in dying - also known as euthanasia - has grown in Canada for the fifth straight year, albeit at a slower pace.
The country released its fifth annual report since legalising assisted dying in 2016, which for the first time included data on the ethnicity of those seeking euthanasia.
Around 15,300 people underwent assisted dying last year, accounting for 4.7% of deaths in the country. Canada lawmakers are currently seeking to expand access to euthanasia to cover people with mental illnesses by 2027.
Läs mer här:
#11 Svensk artikel.
https://www.epochtimes.se/kanada-over-15-000-personer-fick-dodshjalp-forra-aret
#12: Det är intressant att se att ökningen är så stor.
Patientgrupper som är berörda:
En majoritet av de som söker dödshjälp är cancerpatienter. Det finns också de som har neurologiska tillstånd och andra som lider av diabetes och kroniska smärta och liknande.
Efter sex år med sjukdomen ALS valde Annas man Henrik att åka till Schweiz för att få hjälp att avsluta sitt liv. I deras hem i nordvästra Skåne berättar Anna om hur han kom fram till beslutet.
Läs mer här:
En norrman som enligt Expressen verkat i en undergroundmiljö, där ”dödshjälpare” via sociala medier kommer i kontakt med sjuka människor som vill avsluta sina liv för vilket han dömts till fängelse men gått fri i väntan på ny rättegång lockades i en fälla i Sverige av norska TV2.
"Den sista hjälpen", en svensk reportageserie om dödshjälp i fyra delar börjar att sändas på SVT den 18 februari och kan föra med sig nyvaknad debatt i ämnet.
Kommer att kunna ses på SVT Play till den 4 mars 2027.
#16 Pernilla Wallin, 40 år, som lider av den obotliga muskelsjukdom LGMD2A och medverkande i den aktuella SVT:s serien ”Sista hjälpen” riktar sig på Aftonbladet debatt till Magdalena Andersson.
- Redigerat 2025-02-19 10:36 av Fornöga
#18 Att kalla en annan debattör för "fjant" borde diskvalificera dig inte bara från Debatt iFokus utan från samtliga iFokussidor. Att du dessutom gör det i en tråd som handlar om något helt annat är symptomatiskt.
Det skall kunna gå att ställa basala uppförandekrav även på den som vanemässigt återkommer med ovidkommande inlägg nattetid helg efter helg.
- Redigerat 2025-02-23 09:58 av Fornöga
#17: Så väldigt bra skrivet av henne och det borde vara en självklarhet för oss att välja om vi vill avsluta för det här lidandet som dom flesta möter det ska inte behöva vara så det är nåt så ofattbart omänskligt att tvingas kvar i tortyr.
Självmorden tror jag ökar genom att vi inte har den här hjälpen för människor orkar inte med lidandet men istället blir det en tragisk utgång som lämnar efter sig många frågetecken och skuld hos nära och kära medan en laglig dödshjälp istället lämnar förståelse för personer som inte orkar mer och att dom kan bearbeta sin sorg på ett annat sätt än vid chocken av ett självmord.
#18: Oj oj oj jag vill hålla tyst nu men jag kan inte för är det någon som är en bra debattör så är det förbanne mig Fornöga som har funnits med länge och väl i debatten och som vet vad han talar om.
CFIT du är ett förbannade troll på alla politiska sajter du har ingen näring att tillföra verkligheten.
#18: Men skärp dig, din fjant! Vill du hålla på och tramsa så gör det i egna trådar.
Och låt oss med detta återgå till ämnet.
Vill ni ta denna diskussion i följande tråd.
https://politik.ifokus.se/discussion/1572209/ar-ifokus-en-filterbubbla
CFIT jag förstår din frustration men iFokus handlar inte om några debatter utan iFokus handlar om BIAS.
Det handlar inte om att diskutera sakfrågor utan det handlar om bekräftelse men vi kan fortsätta diskussionen i filterbubbletråden.
Generellt gäller som tidigare att vi undviker personangrepp även om de läggs inom citationstecken.
- Redigerat 2025-02-26 22:36 av Pyttelite
#19 ff Jag har inga ytterligare synpunkter utan hoppas i likhet med ovanstående debattörer att vi med detta kan återgå till trådämnet.
#24. Förstår egentligen inte frågan.
Kan någon här förklara för mig vad som skulle kunna hindra en människa ifrån att ta sitt eget liv?
Att förvänta sig en legalt godkänd spruta bara för att du själv inte vill mat- och drickvägra….. ja då bör du också fundera över vad det egentligen är du vill.
Är helt säker på att hela den medicinska kåren är på din sida…oavsett vad!
#25: Men det handlar om aktiv dödshjälp, att du får assisterad hjälp för att kunna avsluta ditt liv på ett tryggt och säkert sätt.
Självmord är inte olagligt idag men kan av flera olika skäl vara svåra att utföra med önskat resultat.
#25: Jag tror främst att det är viktigt att ha möjligheten att få välja själv när det inte finns några andra möjligheter.
Dödshjälpsturismen är verklighet i Europa – enskilda läkare råkar ändå i knipa
Schweiz går i bräschen för eutanasi. Men den futuristiska dödskapselns skapare möter motstånd.
Läs mer här:
#28: Den såg ju inte så…lockande ut men det spelar kanske inte så stor roll i det läget. Rent spontant skulle jag dock hellre vilja ha en injektion eller något man äter/dricker än inhalerar.
Det är i vilket fall ett intressant ämne och idén öppnar för fler lösningar.
En skildring från Kanada:
April Hubbard sits on the theatre stage where she plans to die later this year.
She is not terminally ill, but the 39-year-old performance and burlesque artist has been approved for assisted dying under Canada's increasingly liberal laws.
Warning: This article contains details and descriptions some readers may find disturbing
Läs mer här;
Dödshjälp är en omstridd fråga i Sverige i dag som väcker olika etiska dilemman. Frågan utmanar våra värderingar om liv, död, autonomi och medmänsklighet. I en paneldebatt arrangerad av Idébaren belyser man olika argument och publikens frågor ställer debattörerna mot väggen.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/svtforum/ratten-att-valja-sitt-slut-ar-sverige-redo-for-dodshjalp
Christina har ALS – nu vill hon ha hjälp med att få en värdig död
Ibland ringer Christina Wolinders barnbarn bara för att säga god natt. Han vet att tiden med mormor är knapp. Det finns inget botemedel och sjukdomen blir bara värre. Därför har Christina sökts sig till Schweiz för att få hjälp med att dö.
– Det är inte lätt. Men beslutet att jag vill ha en, för mig värdig död, det är solklart, säger hon.
Dödshjälp är en omstridd fråga i Sverige i dag som väcker olika etiska dilemman. Frågan utmanar våra värderingar om liv, död, autonomi och medmänsklighet. I en paneldebatt arrangerad av Idébaren belyser man olika argument och publikens frågor ställer debattörerna mot väggen.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/svtforum/ratten-att-valja-sitt-slut-ar-sverige-redo-for-dodshjalp
Artikel i Aftonbladet kan aktualisera ämnet.
- Redigerat 2025-05-24 09:03 av Fornöga
Det här är så läsvärt och så rörande vilken styrka den här damen har och jag kan bara se min mor hur hon var i kroppen hur hon rörde sig och tog sig upp till rollatorn. Nu var hon dement men så lika i rörelser och hon ville också dö och dog på ett boende.
Annika det här gjorde du starkt fantastiskt starkt att dela med dig av och nu mår du bra är fri från sjukdom och smärta vila i frid och tack för att vi fick följa med dig in i det sista här på jorden ❤️❤️❤️
Ännu inte låst artikel och den är i tre delar.
#34: Ojdå vi kom nästan samtidigt med samma artikel jag satt och skrev för länge och såg inte ditt inlägg innan jag publicerade.
Det här var så otroligt fint av Annika fantastiskt starkt.
Imponerande, stark kvinna!
Vila i frid 🌹
En kort dokumentär med Annika.
https://tv.aftonbladet.se/video/385469/naer-ni-ser-det-haer-aer-jag-doed
Vilken stark kvinna ❤️
Öppen strid i frågan om dödshjälp inom Socialdemokraterna inför partikongressen som börjar idag.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwlbb9/intern-kritik-mot-s-topparnas-nej-till-dodshjalp
#39 Dödshjälp- en klassfråga?
https://ledarsidorna.se/socialdemokraterna-infor-klassamhallet-i-dodens-vantrum/
#40: En tråkig inställning och säg det som inte är klassamhälle och har alltid varit i alla tider så det här är klent av partiet och dom får väl istället jobba för att det inte ska bli en klassfråga att alla har rätten att släppa taget när dom lider och far illa.
Ingen ska behöva hamna där om personen själv inte vill det ökar bara på självmorden det visade Annika att då tar människor saken i egna händer tycker Socialdemokraterna att det är bättre man kan faktiskt undra.
#41: Jag tycker att det är fruktansvärt att inte ens ta upp frågan - vad är de rädda för?
#42: Ja herregud det undrar jag med vad är dom rädda för och vad döljer dom nåt är det ju annars skulle dom inte reagera så här 🤔
För den som vill fördjupa sig i ämnet fkinns ett färskt program på SR (86 min.).
Introtext: "Vem bestämmer över döden?
Frågan gäckade filosoferna redan under antikens dagar. Idag, när medicinsk teknik kan hålla kroppen vid liv även vid svåra sjukdomar och skador, är den kanske mer aktuell än någonsin. Allt fler länder runtom i världen legaliserar dödshjälp, och den senaste tiden har debatten trappats upp även i Sverige.
Förespråkarna menar att det är en mänsklig rättighet, och en nödvändig utväg vid outhärdligt och obotligt lidande. Motståndarna varnar för ett farligt sluttande plan, och en värld där dödshjälp blir en snabblösning på hanterbara samhällsproblem."
Maria (66) har skrevet det ned. En lege kan ta livet av henne hvis hun blir syk. Helt lovlig kan hun velge mellom en drink eller en sprøyte i armen.
Läs mer här:
- Redigerat 2025-10-02 18:09 av Pyttelite
Maria Winther er 43 år. Hun kan helt fint bli 44, 45 også, men sannsynligvis ikke så veldig mye eldre enn det.
Läs mer här:
https://www.nrk.no/trondelag/xl/dodshjelp_-maria-vil-selv-bestemme-nar-hun-skal-do-1.17484446
Efter en lång artistkarriär har Mikael Wiehe drabbats av alzheimer.
Nu berättar han för första gången om tankarna på döden.
– Det är ett bistert slut på den här sjukdomen, jag vill helst inte uppleva det, säger Wiehe i podcasten ”Alzheimer life”
Läs mer här:
https://www.expressen.se/noje/mikael-wiehe-en-klinik-i-schweiz-ar-ett-alternativ/
- Redigerat 2025-11-04 17:30 av Pyttelite
#47 Inför döden är vi alla jämlika, brukar det ju heta, men "assisterat livsavslut" på någon schweizisk klinik är nog ändå till sist en klassfråga. Alla med liknande tankar som Wiehe lär inte ha möjlighet att lägga sina sista slantar på ett sådant avslut- det kan röra sig om summor överstigande 200.000 kronor. 🤷♂️
- Redigerat 2025-11-05 10:17 av Fornöga
Det där är ju en jättesvår fråga. Det spontana svaret är naturligtvis ett JA! Men då kan man ju ställa frågan om inte de allra flesta som dör av dödliga sjukdomar där det ingår smärta dör just av den smärtstillande medicinen? Och iom dessa rader misstänker jag att jag redan har sagt för mycket!??
Min lilla egna sida som aldrig tycks bli klar www.karl-webmaster-johansson.top
#48: Ta en massa SMS-lån med ockerränta? 😐
Inget kvar till anhöriga om man inte hade en sparad slant/investering men skulderna ärvs i alla fall inte och ner i jorden kommer man alltid, pengar eller ej.
Jag är faktiskt seriös och inte ironisk för en gångs skull.😏
En reportageserie i Aftonbladet som följde 87-åriga Annikas väg mot en självvald död har medfört nominering av seriens upphovsmän Magnus Wennman och Alexander Bönke till Stora Journalistpriset i kategorin "Årets berättare".
Från sin sjukhussäng har Annaliese, 25, sett livet rusa förbi.
Samtidigt har hon återupplivats av läkare och gråtit av smärta.
Nu har Annaliese bestämt sig för att dö – på sina egna villkor.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/25-ariga-annalieses-tuffa-beslut-ska-do-/
Lång DN-artikel om ms-sjuk före detta snickare. Citerar slutet.
"Han har nu blivit medlem hos en klinik i Schweiz som erbjuder dödshjälp och väntar nu på att läkare där ska bedöma hans journal.
– Tanken på att skriva in mig på en dödshjälpsklinik har känts overklig men jag känner ett lugn nu. Jag har aldrig övervägt självmord eftersom att jag skulle lämna mina anhöriga med många frågor. Det här blir mer värdigt på något vis.
Hans föräldrar mottog beslutet med sorg men också förståelse.
– De ser att jag blir sämre. Vi har haft väldigt fina samtal om det och kunnat prata öppet.
I vardagsrummet hänger hockeytröjor på galgar och tv-spelet står på golvet. Martin Larsson har haft svårt att titta på hockeymatcher och spela på konsolen under en längre tid, hjärntröttheten sätter stopp.
– Jag vill hitta något som ger mig glädje. Jag har tänkt mycket på att kunna hjälpa människor, till exempel ha stödsamtal till anhöriga till personer med ms. Men jag vet inte om jag skulle vara bra på något sånt, säger han och skrattar till.
Tidigare hade han svårt att se framtiden, han tänkte mer på sin begravning än på hur han ville leva sitt liv.
– Nu har jag ett annat lugn. Jag vet att dagen då jag ska dö är upp till mig. Det är inte sjukdomen som bestämmer det."
https://www.dn.se/insidan/ms-sjuke-martin-dagen-da-jag-ska-do-ar-upp-till-mig/
Huset en time fra Paris rommet en gang en bar. Gamle tømmerbjelker forteller om en lang historie. Her hadde politimannen Loic, kona og barna et vanlig liv. Før alt snudde.
https://www.nrk.no/urix/xl/aktiv-dodshjelp_-de-var-enige-om-at-livet-hans-burde-avsluttes-1.17883947
- Redigerat 2026-05-17 22:41 av Pyttelite
#54: Det krävs nog att man står öga mot öga med lidandet i slutet av livet antingen hos sig själv eller någon annan för att förstå allvaret i lidandet.
Man har läst om dom som ändrat uppfattning både för sig själv och sin omgivning både nära anhörig släkt vänner. Det finns ett par andra intressanta artiklar där som jag just nu håller på att läsa.
Att införa det här lagligt och på rätt sätt jag tror det skulle kunna minska antalet självmord och tänker är det bättre att en människa som inte står ut med sitt lidande tar livet av sig ? våra politiker behöver på riktigt få upp ögonen för det här en dag kan dom vara där själva och önska att dödshjälpen finns för dom inte står ut med smärtan om det inte är något som går väldigt fort alla dör så olika men det här lidandet vill människor ur det måste dom få den hjälpen.
#54 "Enligt en undersökning från det franska opinionsinstitutet Ifop är nio av tio fransmän för en legalisering av assisterad dödshjälp", skriver SVT Nyheter.
Och nu är Frankrike närmare än någonsin en legalisering – om regeringen får som den vill antas lagen i sommar.
Landet följer trenden som sveper över Europa: just nu pågår lagstiftningsprocesser i bland annat Portugal, Slovenien, Irland, Cypern och Malta."---
- Redigerat 2026-06-07 09:19 av Fornöga
Och i Sverige är vi lika trångsynta och segdragna i den här frågan vi hjälper våra djur när deras tid är inne och ingen hjälp mer finns medan människan hon ska minsann finnas kvar och lida jag kan omöjligt se en rättvisa.
Ju mer vårt land kämpar emot det här ju fler självmord begås sen heter det att statistiken går upp en stor lögn inför folket men det är så typiskt politiker och makthavare dom är rädda men en dag kan dom stå där själv och önska att någon kunde befria dom från sitt lidande.
Djur och människa är för mig lika värda och vi hjälper dom det är till och med lag att djur inte ska lida men människan då hör hon inte hemma inom samma lag om lidande ?
Jag förstår att det växer upp grupper som ger dödshjälp dom inser lidandet dom förstår att en människa vill ur smärtan men har man inte upplevt den smärtan kan man inte förstå den jag kan inte jag har inte upplevt den men jag är öppen för att om jag en dag väljer döden för att befria mig från den så kan inget stoppa mig och då är jag en livsglad skit jag älskar livet jag har hälsan och fysiken och så länge jag har så kör jag på med glädje.
Det som kan hända jag är lite till åren 60 år mycket kan ske jag har haft tur även om jag som alla andra haft mina med och motgångar i livet men jag har hälsan jag jobbar hårt jag tar i det är en gnista som jag har i mig sen barnsben men även den säger en dag stopp det inser jag och den dagen om jag känner så då så vill jag kunna välja det är den makten jag och alla andra har över våra liv.
Jag är inte sån som vill hamna i någon självmordsstatistik därför anlitar jag Schweiz men vem vet om jag står inför dagen så kan mina känslor vara något helt annat och det är jag öppen för eftersom inget är skrivet i sten för någon av oss men den dagen då vet vi om vi fullföljer eller inte och vi ska ha valmöjligheten den ska inte etablissemanget ta ifrån oss.
Ju mer förbud i den här frågan ju fler självmord är det vad vi vill se? är det vad våra politiker vill förmedla då är dom riktigt illa ute och vi måste se skillnaden i självmord och dödshjälp en person som vill ta sitt liv där ska larmas om det finns hopp och hjälp medan en person som lider helvetets kval sin sista tid där måste respekt för den människans befrielse tas.
#57 Den största orsaken till självmord är psykisk ohälsa.
Ska även det ingå i kriterierna tycker du?
/Maria
#58: Det är en knivig frågeställning. Psykiskt lidande kan vara lika svårt och outhärdligt som fysiskt lidande, men samtidigt kan psykiska sjukdomar påverka omdöme, framtidstro och viljan att leva.
Det gör det svårt att avgöra om en önskan att dö är ett stabilt och genomtänkt beslut eller ett symptom på sjukdomen. Dessutom är prognosen ofta mer osäker än vid många fysiska sjukdomar, eftersom människor kan förbättras med behandling över tid. Därför är psykisk ohälsa en av de mest omdiskuterade frågorna i debatten om dödshjälp.
Samtidigt finns det länder, som Belgien, där även psykiskt lidande kan omfattas av lagstiftningen. Där ställs mycket höga krav på att personen är beslutskapabel, att lidandet bedöms som outhärdligt och utan rimliga behandlingsalternativ, samt att flera oberoende läkare gör bedömningar.
#59: Ett väldigt bra svar du är väl insatt ser jag 👍😎och det är en fråga som många frågeställare behöver sätta sig in i innan dom ställer frågan.
Psykisk ohälsa kan dom som drabbas komma tillrätta med men inte alla det kan vara väldigt mycket som spelar in så som andra diagnoser ADHD,Autism Asperger droger missbruk mm så det här är inte lätt att bedöma som läkare därför är det så viktigt det som du skriver om att flera oberoende läkare gör bedömningar.
Psykisk ohälsa i den här frågan är inte lätt den är oerhört komplex.
Ska det enbart gälla myndiga personer?
/Maria
#61: Frågan om aktiv dödshjälp endast ska gälla myndiga personer är omdiskuterad.
Förespråkare menar att myndiga personer har större mognad och bättre förmåga att fatta välgrundade beslut, samt att minderåriga behöver särskilt skydd.
Motståndare till en strikt åldersgräns menar att även minderåriga kan lida svårt av obotliga sjukdomar och att vissa ungdomar är mogna nog att förstå konsekvenserna av sitt beslut.
Diskussionen handlar därför om att balansera självbestämmande mot samhällets ansvar att skydda unga.
Tragiskt nog dyker det upp såna här hemska personer som Steinar Wangen att ge sig på människor som lever i svåra situationer som påverkar hela deras liv och vardag är mer än ofattbart, att ha mage att erbjuda hjälp som ser ut som ett självmord jag vill bara skrika rakt ut när jag hör om honom.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norska-steinar-wangen-erbjod-dodshjalp-till-familjen-i-svalov
Det här är en sån viktig fråga som måste ske lagligt inte via sociala medier där vilken galning som helst kan dyka upp och människor som är för det här och själva vill ta till den metoden måste kunna mötas och få prata om sitt med andra i liknande situationer utan att bli erbjuden sådant som Stenar Wangen erbjuder sådana som honom ska sys in för gott och nyckeln ska för evigt kastas bort.
Intressant är dock att många tycks vara öppna för dödshjälp medan många är motståndare och det är ju så ingen av oss kan avgöra för någon annan det här måste vara ett beslut som varje människa själva tar antingen är man för eller så är man emot kanske fullföljer man eller inte det finns flera som i sista stund också ändrat sig på exempelvis kliniken i Schweiz.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Björn Ferrys podd brukar vara intressant, men detta avsnitt lägger jag ut innan jag lyssnat.
#56 "Frankrikes konstitutionella råd har godkänt lagstiftning som ger vuxna personer som lider av ett obotligt tillstånd rätt till assisterat döende", skriver TT/GP. "Samtidigt slog domstolen fast att vissa bestämmelser behöver förtydligas."---
#34 ff #38 "Årets Wendelapris tilldelas journalisterna Alexander Bönke och Magnus Wennman på Aftonbladet för reportaget ”Annika ville dö”, skriver Journalisten.
"Juryns motivering: ”Annika ville dö” balanserar journalisterna Alexander Bönke och Magnus Wennman på den yttersta gränsen för vad journalistik kan och bör vara. Med djupaste respekt för en människas önskan att avsluta sitt liv, belyser de komplexiteten i frågan om dödshjälp."---
- Redigerat 2026-08-15 11:51 av Fornöga
"- Dödshjälp är en av vår tids svåraste etiska frågor. Just därför förtjänar den att utredas – inte tystas". Det säger Aud Sjökvist, ordförande för Rätten till vår död till Senioren.
"Sedan den 15 augusti pågår en månadslång manifestation vid Mynttorget utanför riksdagen. Kravet på riksdagspartierna: Utred frågan om dödshjälp."---