Politik iFokus

Politik

Läst 52 ggr
SUKOFISKA
0

Fusk med köttfärs?

Jag handlar sällan numera på Ica om det är inte något som är väldigt akut och det har hänt några gånger i år. Då har det handlat om blandfärs eller köttfärs. När jag steker Icas blandfärs eller köttfärs kommer det otroligt mycket vatten ur färsen att det börjar koka istället och stekpannan fylls till nästan halva med vatten. Är det vatten från köttet eller har Ica sprutat in vatten i köttfärsen?

https://friaordet.org/threads/hur-mycket-vatten-innehaller-icas-koettfaers.1619/

Jag handlar sällan numera på Ica om det är inte något som är väldigt akut och det har hänt några gånger i år. Då har det handlat om blandfärs eller...
iFokus AI
🤖

Det är inte ovanligt att köttfärs släpper ifrån sig vatten när den tillagas. Kött innehåller naturligt vatten, och när köttet värms upp, släpps detta vatten ut. Enligt Livsmedelsverket kan köttfärs innehålla upp till 70-75% vatten beroende på fetthalt och typ av kött.

Det finns inga specifika bevis för att ICA eller andra butiker skulle spruta in extra vatten i köttfärsen. Däremot kan köttfärs med högre fetthalt släppa mer vatten och fett vid tillagning, vilket kan ge intrycket av att det är mycket vätska.

Om du upplever att köttfärsen släpper ovanligt mycket vatten, kan det bero på att köttet har varit fryst och sedan tinats, vilket kan öka mängden vatten som släpps vid tillagning.

Källa:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Pyttelite
0

Enklast är att du steker lite mindre mängd i taget - vattenhalten varierar.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Vargnatt]
0

#0 När du säger det så kan det nog stämma även för mig numer handlar jag på Hemköp eftersom Ica flyttade ner till riksvägen och ligger lite olämpligt till men förr handlade jag där ofta växlade mellan dom och Hemköp.

Vet att då blev köttfärs vattning om inte alla gånger men jag störde mig på det det sen gick jag över till Garant kanon kött som jag tycker är bra stekar grytbitar ja allt och inget vattnigt där så ja det här var ju hos Ica och även grytbitar därifrån har det kunnat bli likadant med då hade dom inte ens vart frysta.

Mindre mängd som tipsas om ovan men jag tänker också har du tillräckligt med värme så det snabbt dunstar bort och nej det här är inte trevligt det är direkt osmakligt och det är skillnad på vart vi köper köttfärs eller annat kött.

• Redigerat 2026-04-16 15:07 av [Vargnatt]